مقاله اهداف و اصول نظام سیاسی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله اهداف و اصول نظام سیاسی

تعداد صفحات : ۱۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بی شک انقلاب اسلامی ایران ، یکی از با ارزشترین ، بزرگترین و عمیق ترین انقلاب ارزشی ، فکری و دینی در عصر حاضر یعنی عصر غیبت است.

و بنیانگزار این نظام عمیق و مقدس امام خمینی (ره) با رهبری هوشیارانه و پیامبر گونه اش ، اسلام را از انزوای سیاسی بیرون آورده است و جهان اسلام و به ویژه مسلمانان را بر قله عظمت و عزت نشاند و غرور و تکبر و سردمداری قدرت های استکباری را در هم شکست.

نظام سیاسی اسلام ، مانند هر نظام سیاسی – و اصولاً هر مجموعه ای هدفهایی را دنبال می کند که به دو گروه اصلی و فرعی تقسیم می شوند.

هدف اصلی نظام اسلامی ، توسعه ی بستر و زمینه هایی است که تقرب انسان به پیشگاه خداوند و آرامش و آسایش جاویدان او ، در آن گستره حاصل می شود.

 اهداف فرعی نظام سیاسی اسلام که ابزار تحقق هدف اصلی می باشند، عبارتند از : اقامه قسط و عدل ، برقراری نظم و امنیت ، ارتقای فرهنگی و تأمین رفاه عمومی.

 نظام سیاسی اسلام ، برای دستیابی به اهداف اصلی و فرعی خود، سیر خاصی را دنبال نموده و حرکت خود را بر پایه ها و اصول بنیاد می نهد.و اگر چنین تعاملی بگیرد طبیعتاً جامعه به طرف یک هدف مشخص و قابل توجهی سوق خواهد گرفت. و نقدها سالم و سازنده خواهد بود و هر جمعی از گروهها می توانند در برابر کسانی که با دایره ارزشهای آنها همسانی ندارد همفکری نمایند طبیعی است که تشکلهای دانشجویی و مکتبی بواسطه آرمانگرایی و ارزش مداری می توانند رعایت کردن ارزشهای انقلاب و اخلاق اسلامی پا به عرصه نقد و بررسی سیاسی گذاشته و با نظرات خوب و سازنده خود دست سود جویان و فرصت طلبان را از سر ملت کوتاه کرده و بنا بر گفته رهبر عزیزمان امام خمینی (ره) که فرمودند: ملت ما در برابر قدرت ها همیشه و در همه حال بدار و هوشیار هستند و به قول رهبر فرزانه ایران که می فرمایند: ملت ما باید مراقب آرمانهای انقلاب اسلامی باشند چرا که این انقلاب به راحتی به دست نیامده که به راحتی از بین برود و درخت تن و مند انقلاب با خونهای زیادی آبیاری شده جوانانی که عاشقانه خون پاک خود را فدای اسلام و انقلاب کردند تا آزادی و امنیت و آرامش را در جامعه برقرار سازند و این آزادی جز با اتحاد و انسجام امت پا برجا نمی ماند پس باید کوشید تا فضای سیاسی را برای سوء استفاده کنندگان ببندند به امید عرصه سیاسی توام با اخلاق اسلامی.

واژه های کلیدی: نظام سیاسی، اتحاد، امام خمینی (ره)

فهرست مطالب

مـقدمـه    ۱
هدف اصلی نظام سیاسی اسلام    ۱
پیشگفتار:    ۳
ضرورت اتحاد و انسجام امت اسلامی در نظام بین الملل    ۴
نسبت به مورد آخر نکات مهمی وجود دارد:    ۷
خلاصه و نتیجه    ۱۳
مـنـابـع و مـاخـذ    ۱۵

مـنـابـع و مـاخـذ

 قرآن کریم

نهج البلاغه

معرفت دینی

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

نظام سیاسی اسلام

بررسی اجمالی مبانی اقتصادی اسلامی، استاد مطهری ، مرتضی.

مـقدمـه

 هدف اصلی نظام سیاسی اسلام

  هدف اصلی در نظام سیاسی اسلام، توسعه ی بستر تقرب الهی است که تنها انسان به عنوان جزئی از نظام هستی و اشرف مخلوقات ، مسیر از او (انا الله) و به سوی او (الیه راجعون) را طی می کند و منزلگاه نهایی اش، با رفتن در جوار قرب الهی خواهد بود. «قرآن کریم» ، بیان این حقیقت می فرماید: ۰اِنّ المتقین فی جناتٍ و نَهَر فی مقعد صدقٍ عند ملیکٍ مقتدر)؛ به راستی که تقوا پیشگان در باغ های خرم و باشکوه و با نهرهای روان ، در جایگاهی راستین نزد پادشاهی با اقتدار ، منزل می کنند.

کمال این منزلت و موقعیت ، مرتبه ای است که انسان ، محبوب خدا قرار گرفته و عمل او خدائی می شود.

 در جامعه اسلامی ، همه چیز در خدمت تعالی انسان قرار می گیرد. این تعالی با تقرب به خداوند حاصل می شود و حکومت نیز زمینه ساز این تقرب تعالی بخش است.

   البته تحقق این مهم به این معنا، نیست که اختیار و آزادی انسان ها سلب می شود و جبر و زور حکومتی ، همگان را به سمت و سوئی معین می کشاند که اساساً در این صورت؛ قربی حاصل نمی شود؛ زیرا تقرب در انسان و پذیرش اختیاری قرب ، بیش از آنکه جسمی و فکری باشد روحی است. نزدیکی با دوستی حاصل می شود و این رفتاری قلبی و پیرو اراده و اختیار انسان است.

در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: «هدف از حکومت ، رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی است (والی الله المصیر) تا زمینه ی بروز و شکوفایی استعدادها، به منظور تجلی ابعاد خداگونگی انسان ، فراهم آید».

 پیشگفتار:

  بی شک انقلاب اسلامی ایران ، یکی از با ارزشترین ، بزرگترین و عمیق ترین انقلاب ارزشی ، فکری و دینی در عصر حاضر یعنی عصر غیبت است.

و بنیانگزار این نظام عمیق و مقدس امام خمینی (ره) با رهبری هوشیارانه و پیامبر گونه اش ، اشلام را از انزوای سیاسی بیرون آورده است و جهان اسلام و به ویژه مسلمانان را بر قله عظمت و عزت نشاند و غرور و تکبر و سردمداری قدرت های استکباری را در هم شکست. و این گونه بود که ایران و انقلاب ایران بزرگ و این بیشینه شیران در جهان به عنوان پایگاه اسامی در جهان شناخته شده و صدای دلنشین حق طلبی و آزادگی در دورترین نقاط جهان طنین افکنده است و چه به حق و چه به جا مقام رهبری حضرت آیت الله خامنه ای را راهبر و راهنمای صدیق بعد خود معرفی نمود و ایشان چه با درایت و حساب شده هر سال را با نامی که برآزنده آن سال است انتخاب فرمودند بخصوص امسال را که سال اتحاد و انسجام امت در نظام بین المللی معرفی نمود به امید اینکه انشا الله ملت اسلامی به این سخن رهبر ارزش و بها دهند و آن را سر لوحه زندگی قرار دهند تا به وسیله اتحاد و انسجام امت اسلامی بتوانند مشکلات اتحاد و همدلی در برابر ظلم و ستم ابرقدرتان ایستادگی کرده و به یاری مظلومان بشتابند به امید روزی که جهان بر پایه عدل و عدالت استوار گردد و منجی بشریت قدم بر چشم ما نهند و عدالت الهی را برقرار سازند انشا الله به امید آن روز.

ضرورت اتحاد و انسجام امت اسلامی در نظام بین الملل

 نامگذاری سال ۱۳۸۶ به نام وحدت ملی و انسجام اسلامی از ضرورتها و نیازهای عرصه فعلی کشور و فضای بین المللی برخاسته است. یکی از هدف های والای پیامبر الهی در زمینه سازی محیط برای اصلاح ، رشد، قسط و عدل است «قرآن کریم» می فرماید (لقد انزلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط)

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی نقش نظام سیاسی بر توسعه اقتصادی ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.