6,887 views
عنوان :
تعداد صفحات :۳۳
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
هدف از ارائهی این تحقیق آشنایی با بعضی جنبههای کاربرد روان شناسی اجتماعی است. روانشناسی اجتماعی عبارت است از بررسی چگونگی ادراک، تفکر، و احساس آدمیان دربارهی جهان اجتماعی خودرو چگونگی تعامل و تاثیر گذاری آنها بر یکدیگر. بر اساس این مقدمه که رفتار انسان تابعی است از: هم شخص و هم موقعیت هرو، روانشناسان اجتماعی بر نقش موقعیت، و اهمیت تعبیر و تفسیر شخص از موقعیت در تعیین رفتار اجتماعی تاکید میورزند.
طراحی محیط یکی از شیوههای تغییر رفتار است که طی سالهای اخیر از دیدگاههای روان شناسی اجتماعی و روان شناسی محیط تاثیر پذیرفته است. این تاثیرات بویژه در زمینه برنامه ریزی شهری، ساخت شهرهای جدید، کنترل ترافیک، کاهش آلودگی هوا و حفاظت از انرژی چشمگیر بوده است. رویکرد طراحی محیط بازنمای پیوندی کاربردی و مفهومی بین تغییررفتار و روان شناسی محیط و بوم شناختی است. این رویکرد مستلزم آن است که به مردم آموزش دهند تا محیطی را که در آن کار میکنند به گونهای ادراک نمایند تا بتوانند اصول مربوط به طراحی محیط را بکار بندند.
واژه های کلیدی: روان شناسی اجتماعی، روان شناسی حفظ محیط ، طراحی محیط، باورها، ارسال پیام،
پیشگفتار ۳
تاریخچه تحقیقات روان شناسی اجتماعی ۴
(روانشناسی اجتماعی) ۶
نگرش و بهینه سازی مصرف انرژی ۷
روان شناسی حفظ محیط ۷
باور، نگرش و رفتار مصرف کنندگان انرژی ۸
یادگیری مشاهدهای در الگوهای مصرفی افراد ۹
زمینه (چه کسی) یا شنونده پیام (روانشناسی اجتماعی در تبلیغات) ۱۱
(روانشناسی در ارسال پیامها) ۱۳
پسخوراند، تغییر نگرش و رفتار مصرف کنندگان انرژی ۱۵
برخی از ابزارهای پسخوراند ۱۶
محرکهای پولی (تقویتهای پولی) و تغییر نگرش و رفتار مصرف انرژی ۱۷
طراحی محیط ، تغییر نگرش ورفتار مصرف انرژی ۲۰
نقش آموزش آگاهی دادن و اطلاع رسانی و رفتار مصرف انرژی ۲۷
تعهد فردی، گروهی و تغییر نگرش و رفتار مصرف انرژی ۲۸
اثرات تعهد ۳۰
منابع ۳۲
۱- آرونسون، الیوت. روان شناسی اجتماعی. ترجمه دکتر حسین شکرکن ویراست هشتم، چاپ شانزدهم، انتشارات رشد ۱۳۸۳ (تاریخ انتشار اثر اصلی، ۱۹۹۹)
۲- کلاین برگ، اتو روان شناسی اجتماعی، ترجمه علی محمد کاردان (۲ جلد) (چاپ هفتم) نشر اندیشه ۱۳۵۳٫
۳- اتکینسون، رتیا. ل. اتکینسون، ریچارد، س. و هیلگاردف ارنست، د. زمینه روانشناسی (جلد دوم)، انتشارات رشد، ۱۳۸۳ (تاریخ انتشار اثر اصلی ۱۹۹۶)
۴- آرونسون، الیوت، حیوان اجتماعی، ترجمه دکتر حسین شکر کن، چاپ هفتم، ۱۹۹۵، انتشارات رشد.
۵- دکتر صفاری نیا، پایان نامه.
۶- کریمی، یوسف، روان شناسی اجتماعی، (۱۳۸۴) ویراستار علمی: علی اکبر سیف، تهران: دانشگاه پیام نور.
نخستین تحقیقات در حوزه روان شناسی اجتماعی، از قبیل آزمایشهای تریپلت، عمدتاً شامل وقایع آزمایشگاهی بود. هر چند مسائل غالباً الهام گرفته از رویدادهای واقعی اجتماعی (مثلاً در مورد تریپلت، مسابقات دوچرخه سواری) بود اغلب این تحقیقات درک و شناخت اصول بنیادی بود تا حل مسائل واقعی. در طول چهل سال اول قرن حاضر اگر چه در تحقیق، کارهای آزمایشگاهی همچنان پیشتاز بودند اما تدریجاً بخش قابل توجهی از تحقیقات متوجه زمینههای واقعی یابد عبارتی تحقیقات میدانی شدند. به این ترتیب مسائل مربوط به روان شناسی اجتماعی با دید واقع نگرانهای مطرح و تعریف شد. از این جمله کارهای فلوید آلپورت در مورد فرایندهای گروهی و کارهای اولیه لیکرت، مارفی، و شریف در مورد قالبهای فکری و پیشداوری را میتوان برشمرد.
در جریان جنگ جهانی دوم روان شناسی اجتماعی جنبه کاربردی قوی و گستردهای پیدا کرد. بخش عمده تحقیقات مربوط به تغییر نگرش که به وسیله گروه روان شناسان اجتماعی دانشگاه ییل انجام میگرفت متوجه حل مسائل واقعی بود. مثلا اینکه چگونه در جریان جنگ روحیه بالا و عملکرد خوب را در سربازان حفظ کنند. در همین دوره بود که کورت لوین کمکهای اساسی و موثر خود را به روان شناسی اجتماعی انجام داد و برنامه او به نام (عمل پژوهی) آشکارا در جهت تلفیق تحقیقات بنیادی و کاربردی در یک زمینه بود. اما علیرغم کوششهای لوین، بسیاری از پیروان او بیش از پیش به کارهای آزمایشگاهی جذب شدند.
تحقیقات دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ عمدتاً بر ایجاد الگوهای نظری پیچیده در آزمایشگاه و کنار گذاشتن توجه به کاربردهای روان شناسی اجتماعی در زندگی واقعی متمرکز بود. این تغییر جهت دلایل متعدد داشت از جمله : بعضی از روان شناسان اجتماعی معتقد بودند که با انجام آزمایشهای دقیقاً کنترل شده در محیط آزمایشگاه به صحت و دقت و اعتبار این علم افزوده خواهد شد. به عبارت دیگر، هر چه تحقیق ناب تر باشد، طرفداران آن بیشتر میتوانند ادعای علمی بودن آن را داشته باشند. دلیل دیگر این بود که دانشگاهها در این دوره به متخصصان به کارهای آزمایشگاهی که زودتر به نتیجه میرسیدند گرایش داشتند در حالی که کارها و تحقیقات عملی مستلزم اختلاط رشتههای مختلف و صرف زمان طولانی برای به نتیجه رسیدهاند. در این دوره روان شناسان کاربردی غالبا در صنایع یا سازمانهای دولتی کار میکردند در حالی که روان شناسان نظری غالبا همکاری با دانشگاهها را انتخاب کرده بودند و ارتباط بین این دو گروه بسیار محدود بود. خوشبختانه دهه هفتاد تغییرات قابل توجهی در توجه و تمرکز روان شناسان اجتماعی را شاهد بوده است. بسیاری از روان شناسان اجتماعی تغییر جهت داده و توجه را به مسائل واقعی اجتماعی و یافتن راه حل آنها معطوف و میراث لوین را دوباره زنده کردند. (کریمی، ۱۳۸۴)
روانشناسی اجتماعی عبارت است از بررسی چگونگی ادراک، تفکر، و احساس آدمیان دربارهی جهان اجتماعی خودرو چگونگی تعامل و تاثیر گذاری آنها بر یکدیگر. بر اساس این مقدمه که رفتار انسان تابعی است از: هم شخص و هم موقعیت هرو، روانشناسان اجتماعی بر نقش موقعیت، و اهمیت تعبیر و تفسیر شخص از موقعیت در تعیین رفتار اجتماعی تاکید میورزند. (هلیگارد، ۱۳۸۳)
استفاده صحیح و منطقی از انرژی و فرآوردههای آن مسئلهای است که با رفتار انسان ارتباط مییابد. اگر چه راه حلهای مختلفی از سوی متخصصان از جمله طراحی[۱] محیط، اجرای قوانین و اعمال قدرت از سوی منابع قدرت بیرونی، تهدید یا اجبار، استفاده از فن آوریهای جدید و غیره ارائه شده است، اما بسیاری از صاحبنظران شیوههای صرفه جویی داوطلبانه را رویکرد بهتری میدانند. لذا بخش عمدهای از کار متخصصان علوم رفتاری و روان شناسی اجتماعی[۲] در این حوزه بر یافتن راههای تشویق افراد به کاهش مصرف انرژی متمرکز بوده است. بر این اساس صرفه جویی انرژی را میتوان به عنوان یک رفتار انسانی[۳] در نظر گرفت.
توسعه این روشها طی سالهای ابتدای هزاره اخیر منجر به توسعه یک مدل روان شناسی به نام روانشناسی[۴] نگهداری یا حفاظت شده است. روان شناسی حفظ محیط بعنوان یک رویکرد پژوهشی برای درک اینکه چگونه مردم به محیط زیست و منابع طبیعی، آسیب میرسانند یا از آن حفاظت میکنند تعریف شده است. (آرونسون، ۱۳۸۳)
باورها نشان دهنده شناخت و استنباطهایی است که یک مصرف کننده در مورد پدیدهها و ویژگیهای آنها و منافع حاصل از آنها دارد.
باورهای ما جنبه شناختی رفتار ما را دربر دارند. ولی همیشه این باورها با واقعیت منطبق نیستند. مثلا خوب دیدن یک محصول یا صادق دیدن یک همکار. تولیدات مرغوبی به بازار عرضه نموده است، اما با توجه به اینکه اخیرا در کشور ما رتبه بندی[۵] انرژی دستگاههای انرژی بر خانگی متداول گردیده محصولات این کارخانه فاقد رتبه بندی مناسب تولید از نظر انرژی میباشد، لذا خرید از این تولید کننده قدیمی یک خطای هالهای است. بنابراین باورها طرحوارههای ذهنی ما در مورد یک کالا یا محصول یا نام و مارک یک کارخانه میباشد. شاید ادراک مصرف کنندگان انرژی از گرانی آن یک علت مهم صرفه جویی باشد. بنابراین باورهای ما شناخت یا دانش ما را نسبت یک مسئله، موقعیت یا جهان نشان میدهد اگر چه ممکن است ناکامل یا ناصحیح باشد. (همان، ۱۳۸۳)
یادگیری مشاهدهای ممکن است شامل تقلید باشد یا نباشد./
از نظریادگیری مشاهدهای سه ایده مهم پدیدار میگردد. (الف) نظریه پردازان یادگیری مشاهدهای مردم را بعنوان موجوداتی نمادین مینگرند که میتوانند نتایج احتمالی رفتارشان را پیش بینی کنند. مردم آینده را حدس زده، رفتارشان را متناسب با آن تغییر میدهند. (ب) مردم توانایی تنظیم رفتار خود را دارند و از طریق فرایند خود تنظیمی[۶] افراد به وسیله احساس انتقاد از خود[۷] یا رضایت از خود، خودشان[۸] را تنبیه یا تشویق درونی مینمایند. (ج) مردم با مشاهده اعمال دیگران و پیامدهای این اعمال، به یادگیری دست میزنند. به ویژه نظریه پردازان یادگیری اجتماعی[۹]، بر اهمیت مدلها در انتقال اطلاعات[۱۰] از طریق یادگیری مشاهدهای تاکید دارند.
یک الگو، فردی است که شخص دیگر سعی میکند رفتارش را سرمشق خود قرار دهد. نشان داده شده است که اثربخش بودن یک مدل از طریق موارد زیر افزایش مییابد.
[۱] – Environment design
[۲] – Social Psychology
[۳] – Human behaviour
[۴] – Conservation Psychology
[۵] – Energy Labling
[۶] – Self – Regulatory
[۷] – Self – Critical
[۸] – Iner reinforcement
[۹] – Social learning
[۱۰] – Information transferring
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .