823 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۳۳
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
به کارگیری واژگانی چون تروریست، سلاحهای کشتارجمعی، بمب هستهای، بنیادگرایی، صدور انقلاب، جنگ تمدنها و بسیاری از کلمات مشابه که از طریق کانالهای متعدد تلویزیونی و رادیویی و نیز ماهوارهای و… بر اذهان مردم نقش میبندد، نتیجه سیاستهای دولتهای به منظور ایجاد جنگ روانی علیه دولتها و یا گروههایی است که با آنها تضاد منافع و یا ایدئولوژیک دارند. سالهاست که ایران توسط ایالات متحده به عنوان بزرگترین پشتیبان تروریسم در دنیا معرفی میشود و این موضوع به همراه تبلیغات کانالهای تلویزنی رادیویی و سایتهای اینترنتی در حال پشتیبانی است در حالی که حمایت از برخی گروههای فلسطینی که برای ازادی سرزمینشان فعالیت میکنند طبق منشور سازمانملل دفاع مشروع لقب میگیرد نه تروریسم.
برای بررسی نقش تروریسم در شکلدهی عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ایران باید به موضوعات مرتبط با تروریست نامیدن ایران و یا به عبارتی به عوامل شکلدهنده اتهام تروریست بودن ایران توجه کرد. از عوامل مؤثر در این امر میتوان به رویدادهای پس از انقلاب همچون: صدور انقلاب، تسخیر لانه جاسوسی، حمایت از برخی نهضتهای اسلامی و نیز پیگیری سیاستهای صلحآمیز هستهای اشاره کرد.
پرسش اصلی این تحقیق آن است که: ابعاد جنگ روانی ایالات متحده با موضوعیت تروریسم علیه ایران چیست؟ و چه عواملی باعث تروریست نامیدن جمهوری اسلامی ایران شدهاند؟ این مقاله، به ماهیت جنگ روانی با محوریت تروریسم، علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته است و یادآور میشود که: نداشتن برخوردی مناسب و به هنگام، با اینگونه تبلیغات نادرست، ضمن داشتن آثار سوء سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، ممکن است بهانهای برای اقدامات آتی دشمنان باشد.
واژه های کلیدی: تروریسم، جمهوری اسلامی ایران ، عملیات روانی، رسانه، انرژی هستهای
چکیده ۱
مقدمه ۳
جنگ روانی و چگونگی شکلدهی افکارعمومی ۵
جهان اسلام و فرافکنی رسانهای غرب ۹
تروریسم رسانهای و ایران ۱۱
ظهور انقلاب اسلامی و آغاز عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ۱۳
ایران و حمایت از گروههای تروریست ۱۶
انرژی هستهای و سلاحهای کشتارجمعی ۲۰
نتیجهگیری ۲۴
منابع ۲۷
۱٫ احمد رشتی، جیهان (۱۳۸۳)، تبلیغات در رسانههای ارتباط جمعی، ترجمه عبدالجلیل شریزاده، جلد دوم، معاونت فرهنگی ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قم: انتشارات ندای دوست.
۲٫ ای جرجیس، فواز (۱۳۸۲)، امریکا و اسلام سیاسی، ترجمه سیدمحمد کمال سروریان، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
۳٫ بابایی علی، غلامرضا (۱۳۸۳)، فرهنگ روابط بینالملل، متن سخنرانی بوش در کنگره امریکا در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۱، تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.
۴٫ پرایس، وینسنت (۱۳۸۲)، افکارعمومی، ترجمه علی رستمی و الهام میرتهامی، تهران: انتتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
۵٫ چامسکی، نوآم، امریکا بانی تروریسم، سایت باشگاه اندیشه، به نقل از ماهنامه سیاحت غرب شماره ۳۳٫
۶٫ چیپمان، جان (۱۳۸۴)، برنامه تسلیحات راهبردی ایران، مترجم مصطفی شیرمحمدی، مؤسسه بینالمللی مطالعات راهبردی،
۷٫ خمینی، سیدروحالله(۱۳۷۹)، صحیفه امام، جلد ۱۸، چاپ سوم، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س).
۸٫ دهشیری، محمدرضا (۱۳۸۵)، دشمن تراشی نومحافظهکاران، همشهری دیپلماتیک، سال اول، شماره ششم نیمه شهریور.
۹٫ سبیلان اردستانی، حسن (۱۳۸۴)، نحوه صحیح پوشش رسانهای در مقابله با تروریسم، فصلنامه علمی پژوهشی عملیات روانی، سال سوم – شماره دهم – پاییز ۱۳۸۴، تهران: معاونت فرهنگی ستاد مشترک سپاه.
۱۰٫ سیک، گری(۱۳۸۵)، همه چیز فرو میریزد، ترجمه علی بختیاریزاده، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
۱۱٫ شاهعلی، احمدرضا (۱۳۸۵)، انقلاب دوم (تسخیر لانه جاسوسی امریکا، آثار و پیامدها)، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
۱۲٫ کریمی، یوسف (۱۳۷۲)، جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی ترویجی سیاست دفاعی سال اول – شماره ۲ – بهار ۱۳۷۲ تهران: پژوهشکده علوم دفاعی – استراتژیک دانشگاه امام حسین(ع).
۱۳٫ کریمی پاشاکی، سجاد (۱۳۸۶)، نگاهی شیعی بر مسأله ایران و تروریسم، ارائه شده در اولین مجمع کنگره بینالمللی فرهنگ مقاومت، تهران: اجلاسیه جهان اسلام قربانی تروریسم، اردیبهشت ۸۶٫
۱۴٫ مؤسسه مطالعات راهبردی، نگرش مردم امریکا نسبت به امنیت ملی، سیاست خارجی و جنگ علیه تروریسم،.
۱۵٫ مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران (۱۳۸۳)، جنگ نرم ۲: ویژه جنگ رسانهای، گردآوری و تدوین حمید ضیاییپرور، تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران.
۱۶٫ وس، پنری، دستان پنهان رسانهها، سایت عملیات روانی
۱۷٫ هانتر، شیرین (۱۳۸۰)، آینده اسلام و غرب، ترجمه همایون مجد، تهران: نشر و پژوهش فرزانروز
امروز تأثیر مسئله تروریسم و گروههای تروریستی را نمیتوان بر افکارعمومی نادیده گرفت. چرا که همواره رسانههای ارتباط جمعی، اینترنت و پایگاههای خبری و… به این موضوع میپردازند. ایجاد ترس و وحشت از امکان وجود گروههای تروریستی و نیز عملیات خرابکارانه، افکارعمومی را به سمت سیاستهای دولت در سرکوب تروریستها سوق داده است. دولتهای غربی و به ویژه ایالات متحده پس از حادثه ۱۱ سپتامبر عملیات وسیع روانی را برای جلبنظر افکارعمومی برای جنگ با تروریستها در پیش گرفتند. ایجاد جوی متشنج و ترسناک از حضور احتمالی تروریستها تأثیری به مراتب بیشتر از حوادث تروریستی نهاده و رسانهها در سمت و سو دادن به افکار مردم سهم ویژهای داشتهاند.
ایران پس از انقلاب اسلامی، در معرض اتهامات گوناگونی از جمله حمایت از گروههای تروریستی و بنیادگرا قرار گرفت و این موضوع با سپری شدن بیش از ۲۸ سال از زمان انقلاب ادامه یافته است. در حالی که فلسفه انقلاب که برگرفته از اندیشههای ناب دینی است، ترور و تروریسم را نفی میکند. با این همه ایالات متحده، از ایران با عناوینی چون، کشور یاغی، بزرگترین پشتیبان تروریسم، محور شرارت و… نام میبرد. استعارهسازی امریکا در خصوص ایرانی تروریست در حوزههای اقتصادی، سیاسی و نیز فرهنگی برای کشور تبعات منفی به همراه داشته است. چرا که معرفی شدن با این عناوین، اعتبار و نیز قدرت تأثیرگذاری ایران را در منطقه و جهان با چالش مواجه کرده است. از سوی دیگر اجرای تاکتیکهای تبلیغاتی و جنگهای رسانهای و خبری علیه ایران نه تنها بر افکارعمومی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در جهتدهی سیاست دولتها تأثیر میگذارد، بلکه بر اقتصاد، روابط بینالملل و نیز منافع ملی جمهوری اسلامی ایران پیامدهای منفی زیادی دارد.
برای بررسی نقش تروریسم در شکلدهی عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ایران باید به موضوعات مرتبط با تروریست نامیدن ایران و یا به عبارتی به عوامل شکلدهنده اتهام تروریست بودن ایران توجه کرد. از عوامل مؤثر در این امر میتوان به رویدادهای پس از انقلاب همچون: صدور انقلاب، تسخیر لانه جاسوسی، حمایت از برخی نهضتهای اسلامی و نیز پیگیری سیاستهای صلحآمیز هستهای اشاره کرد.
سالهاست که در گزارشهای کنگره، وزارت امورخارجه و ریاستجمهوری امریکا ایران در نقش بزرگترین فعال در موضوع تروریسم جهانی معرفی شده است.
بررسی نقش تروریسم در اجرای جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران که از آغاز انقلاب اسلامی، تا دولت استوار جناب دکتر احمدینژاد به کار گرفته شده به این دلیل حائز اهمیت است که چالشی است فراگیر برای نظام اسلامی که پایههای انقلاب را دربر دارد.
مفهوم افکارعمومی، به طور عمده محصول دوران روشنگری است. این اندیشه، با فلسفههای سیاسی اواخر قرون هفدهم و هجدهم و به ویژه تئوری دمکراتیک قرن نوزدهم تلفیق شده است (پرایس، ۱۳۸۲:۲۱) با توجه به سیر تکامل تاریخی جوامع و گسترش و فراگیر شدن مدرنیته و اندیشههای دمکراتیک، توجه به افکارعمومی نیز اهمیت یافته است. امروز افکارعمومی قدرتی است از سوی مردم که میتواند بر سیاستهای کلان حکومتها نیز تأثیر گذارد. بنابراین، دولتها با توجه به توانمندی خود در عرصه تبلیغات و رسانهها، یا تأثیرپذیر ظاهر میشوند که کنترل چنین حکومتی سخت و احتمال فروپاشی آن میرود و یا تأثیرگذار رفتار میکنند، که اقتدار حکومت را دربر خواهد داشت. دولتها تلاش میکنند مجموعه اقدامات خود را با بهرهگیری از تبلیغات و از طریق رسانهها توجیه کنند. ولی این نکته را نباید نادیده گرفت که در جوامع آزاد بخشی از ابزارهای رسانهای و تبلیغاتی در اختیار گروههای مخالف است و آنها نیز به سهم خود به منظور القای نظرات خود از طریق رسانهها میکوشند.
اما آنچه اتحاد و مواضع مشترک در میان گروهها و احزاب سیاسی یک جامعه را به وجود میآورد مباحثی چون: امنیت ملی، منافع ملی و… است. هنگامی که به بررسی حقایق تاریخی میپردازیم، متوجه میشویم در گذشته چیزی که گفتوگو درباره حقایق موجود یا دیدگاههای جایگزین را توجیه کند، نمیتوان یافت؛ زیرا صاحبان قدرت حقیقت را محدود میکردند. هیچ سازمان سیاسیای وجود نداشت که اجازه بیان دیدگاههای جایگزین یا سعی در ایجاد رابطه با مردم با ارائه دیدگاههای متفاوت را عرضه کند بلکه تبلیغات فقط به نخبگان جامعه محدود میشد. (احمد رشتی، ۱۰۰:۱۳۸۳) تحریف واقعیت، سانسورهای خبری، خبرسازی، از عمده مواردی است که امروز شبکههای بزرگ رسانهای و به عبارتی اصحاب رسانهها در حیطه فعالیت خود، استفاده میکنند.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .