تجربیات تدریس علوم تجربی دبیرستان ( ویژه ارتقاء شغلی)

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تجربیات تدریس علوم تجربی دبیرستان ( ویژه ارتقاء شغلی)

تعداد صفحات : ۵۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

درس علوم تجربی ، درس یادگیری بعضی از دانشها برای استفاده عملی بهتر در زندگی است . بنابراین . بخش تئوری باید به گونه ای با بخش عملی آمیخته شود که هم قوه ی جستجو گری را در دانش آموزان شکوفا  نماید و هم دانستن و کشف مجهولات را برای آنها نشاط آور سازد و هم آنچه را برای زندگی در دنیای امروز و فردا به آن نیازمندند به آنها بیاموزد .

برای افزایش و ارتقای کیفیت آموزشی می توان کلاس درس را به فضای باز انتقال دهیم مثلا هنگامی که معلم درس گیاهان دانه دار را تدریس میکند اگر در باغچه ی مدرسه یا فضای اطراف مدرسه نمونه ای از این گیاهان وجود دارد با بردن دانش آموزان به آن جا و نشان دادن این گیاهان علاوه بر ایجاد روحیه ی شادی و نشاط میتوان باعث فعال شدن کلاس و تعمق یادگیری شد  بازدید از مراکز علمی و مشارکت متخصصان آنجا در امر تدریس مانند مرکز انتقال خون، موزه ی علوم طبیعی و… نیز از مواردی ست که به بهبود کیفیت آموزش کمک می کند .

در این مقاله سعی شده است که روش ساخت و سازگرایی برای تدریس درس علوم تجربی مورد بحث قرار گیرد و مراحل یک تدریس به این روش مطرح شود .در این تحقیق ابتدا به بیان تجربیات خود در زمینه تدریس علوم تجربی و سپس به تبیین روش های تدریس و ارائه پیشنهادات جهت تدریس بهتر علوم تجربی می پردازیم .

کلمات کلیدی :تدریس ، تجربیات ، راهکارها، روش تفحص گروهی

فهرست مطالب

مقدمه :    ۶
کلمات کلیدی :    ۷
وظایف دبیر علوم تجربی    ۸
تجربیات و تبیین آن :    ۱۰
تجربه ۱ : تجربه موفق آموزشی ویژه درس علوم تجربی دبیرستان    ۱۰
فواید این روش چیست ؟    ۱۱
تجربه ۲ و تبیین آن :    ۱۲
یک تجربه آموزشی در درس علوم تجربی در مقطع دبیرستان    ۱۲
قسمتی از داستان کشور زیبای بدن برای استفاده همکاران    ۱۳
تجربه ۳ و تبیین آن :    ۱۴
استفاده از پاورپوینت برای تدریس بهتر علوم :    ۱۴
تجربه ۴ :    ۱۴
استفاده از نوارهای و سی دی های تصویری آموزشی :    ۱۴
تجربه ۵ :    ۱۴
توجه به دانش اموزان ضعیف تر :    ۱۴
چند پیشنهاد در زمینه تدریس علوم تجربی    ۱۵
پیشنهادات  مطرح شده همکاران در زمینه تدریس علوم  تجربی :    ۱۵
نمونه ای از تکالیف نوروزی علوم    ۱۷
ویژگیهای دبیرعلوم تجربی(کلاس بهتربادبیرعلوم بهتر) ( ویژه ی همکاران فرهنگی )    ۱۸
*ارتباط نیکوبا دیگران ومهارت های کارتیمی    ۲۱
ارزشیابی درس علوم تجربی دوره ی دبیرستان حاصل از تجربیات    ۲۴
الگوهایی برای ارزشیابی توسعه یافته    ۲۹
پیشنهادات به  دبیران علوم تجربی حاصل از تجربیات بنده :    ۳۲
روش تفحص گروهی در درس علوم تجربی (روشی برای آموزش مفهوم سازمان بندی در انسان)    ۳۷
روش تفحص گروهی دردرس علوم تجربی(سلول-بافت-اندام …)    ۳۷
چند روش تدریس پویای علوم تجربی بر اساس  آموزش فعال علوم ازنیاز تا عمل    ۳۹
۱- تدریس بخش دنیای زنده بصورت گروهی با شرکت در یک پیک نیک .    ۳۹
چند پیشنهاد برای تدریس علوم تجربی    ۴۵
فعالیت های پیشنهادی حاصل از تجربیات:    ۵۰
نتیجه گیری    ۵۱
منابع :    ۵۲

منابع :

مشاوره با دانش آموزان در مدارس – ترجمه و تالیف حمید اصغری پور – نگار اصغری پور – منوچهر فضلی خانی- انتشارات موسسه فرهنگی –هنری و انتشاراتی ضریح آفتاب

اقدام پژوهی : راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس – برنامه ریزی ، تدوین و تولید : رضا ساکی انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت .

ارزشیابی از فرآیندهای کیفی در مدارس دبیرستان تحصیلی – از دفتر آموزش و پرورش دبیرستان تحصیلی – انتشارات آزمون نوین .

مقدمه :

معلمی حرفه ای متشکل از دانش و مهارت های گوناگون است . یک معلم باید برای تدریس مطلوب ، همزمان  مجموعه ای از دانش ها را به طور هنرمندانه در هم بیامیزد تا در مسیر ترکیب و بکارگری آنها تدریسی اثر بخش طراحی و در کلاس درس ارائه کند. اهداف آموزشی بر اساس چنین فعالیتی امکان تحقق می یابند . در واقع حرفه ی معلمی با تعامل مفهومی طیف متنوعی از دانش ها شکل می گیرد . در عصر جدید که معلم و دانش آموز در اقیانوسی از اطلاعات غوطه ورند ، معلم نقش سکان داری را دارد که کشتی و عوامل آن را به سمت مطلوبی هدایت می کند.

هایم گینوت (استاد تعلیم و تربیت کودک و نویسنده کتاب را بطه ی معلم و دانش آموز )

می گوید:{من به این نتیجه ی قاطع رسیدم که عامل تعیین کننده ی کلاس ، من هستم . این روش شخصی من است که این جو را بوجود می آورد . حال و هوای کلاس را روحیه ی روزانه ی من می سازد. من به عنوان معلم قدرتی دارم که می توانم زندگی شاگردانم را شیرین و تلخ کنم ، می توانم تحقیر یا تمسخر کنم ، صدمه بزنم یا درمان کنم ، روی هم رفته این پاسخ من است که تشدید یا تخفیف یک بحران ، و انسان یا نا انسان شدن یک کودک را معین می کند}.

معلم به عنوان هدایت گر باید نیاز محصل خود را بشناسد و بر اساس آن کلاس درس را اداره کند.

رالف تایلر (۱۹۷۰) می گوید { اگر برنامه ها و سایر فعالیت های مدرسه با توجه به رغبت های محصلان تنظیم شوند در این صورت دانش آموزان به طور فعال در آنها شرکت می کنند و در نتیجه نه تنها بهتر و آسانتر یاد می گیرند بلکه می آموزند که چگونه خود را با شرایط مدرسه وفق دهند}.

درس علوم تجربی ، درس یادگیری بعضی از دانشها برای استفاده عملی بهتر در زندگی است . بنابراین . بخش تئوری باید به گونه ای با بخش عملی آمیخته شود که هم قوه ی جستجو گری را در دانش آموزان شکوفا  نماید و هم دانستن و کشف مجهولات را برای آنها نشاط آور سازد و هم آنچه را برای زندگی در دنیای امروز و فردا به آن نیازمندند به آنها بیاموزد .

وظایف دبیر علوم تجربی

اصلاح و رفع مشکل آنان

برنامه ریزی و اقدام برای برقراری تعامل اثربخش میان مدرسه و محیط های یادگیری خارج از مدرسه اعم از پژوهشسراها ، کتابخانه ها ، کانون ها و … .

برنامه ریزی و اقدام برای آموزش دروس با رویکرد فرهنگی و تربیتی .

آماده سازی وسایل آموزشی مورد نیاز برای تدریس و انجام آزمایش ها و فعالیت های علمی و عملی با توجه به محتوای کتب درسی مربوط و تهیه و .

تدوین گزارش های لازم

همکاری با مدیر، معاونین و سایر معلمان مدرسه در اجرای دستورالعمل ها و بخشنامه ها .

خودآموزی ، مطالعه ، تحقیق و پژوهش و سعی در مطالعه مداوم در زمینه ی روش های تدریس و کتب تربیتی و علمی به منظور بالابردن سطح .

آگاهی ها و مهارت های شغلی

حضور به موقع در کلاس درس ( ورود به کلاس قبل از دانش آموزان و خروج از کلاس بعد از آنان) ، اشتغال به تدریس مؤثر و مدیریت زمان در کلاس .

درس

برنامه ریزی و تلاش برای بهبود کیفیت آموزش از طریق به کارگرفتن شیوه ها و روش های فعال تدریس و ارزشیابی ، استفاده از فناوری اطلاعات و .

ارتباطات و وسایل آموزشی ،تهیه طرح درس روزانه ، سالانه ، تولید و استفاده از محتواهای الکترونیکی و …

برنامه ریزی، اجرا و به کارگیری انواع روش های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان (آغازین ، تکوینی ، تشخیصی و پایانی ) برابر .

آیین نامه ها و دستورالعمل ها ، تجزیه و تحلیل نتایج ، شناسایی نقاط ضعف و قوت موجود ، سعی در تقویت نقاط قوت و اتخاذ تدابیر لازم جهت رفع

نقاط ضعف و ارایه ی گزارش های لازم

تصحیح به موقع و دقیق اوراق امتحانات دانش آموزان اعم از داخلی ، هماهنگ و نهایی برحسب مورد برابر دستورالعمل های صادره از سوی آم وزش و .

پرورش ، ثبت نمرات و اعلام نتایج

همکاری و مشارکت در برنامه ریزی و برگزاری مسابقات ، جشنواره ها ، آزمون ها و … دانش آموزی .

همکاری و مشارکت در ترویج و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در دانش آموزان .

شرکت فعال درجلسات و شوراها از جمله شورای معلمان ، جلسات گروه های آموزشی و … در راستای بهبود فرایند یاددهی و یادگیری .

رسیدگی به حضور و غیاب دانش آموزان و ثبت غیبت آنان در دفتر مخصوص و ارائه گزارش لازم به مسئولین مربوطه .

طراحی وتایپ سئوالات امتحانات تکوینی و پایانی برابر دستورالعملهای آموزشی .

ترغیب و هدایت دانش آموزان به تشکیل گروه های همیار آموزشی و تربیتی و بهره گیری از فعالیت های گروهی در فرایند یاددهی – یادگیری .

شرکت فعال و مؤثر در دوره های آموزش ضمن خدمت و به کار گیری آموخته ها در محیط کار .

انجام سایر امور ارجاعی عنداللزوم

تجربیات و تبیین آن :

تجربه ۱ : تجربه موفق آموزشی ویژه درس علوم تجربی دبیرستان

یکی از تجربیات بنده در تدریس و یاددهی بیشتر به دانش آموزان استفاده از روش گروهی بود که در زیر بیان میکنم :

۱-  اعضای هر گروه موظف هستند تعدادی سوال از درس قبل با توجه به متن کتاب و شیوه‌ی طرح سوال معلم ، طراحی کرده در دفتر خود بنویسند ( بدون جواب ) و همه‌ی اعضا باید پاسخ این سوال ها را بدانند.

۲- از اعضای یک گروه می خواهیم تا برای پاسخ دادن آماده شوند.

۳- از گروه دیگری می خواهیم که سوال هایشان را از یک گروه بپرسند .( هر کدام از اعضای گروه حداقل یک سوال )

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تجربیات تدریس و مشکلات و چالش های اداره کلاس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.