4,685 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۵۲
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
درس علوم تجربی ، درس یادگیری بعضی از دانشها برای استفاده عملی بهتر در زندگی است . بنابراین . بخش تئوری باید به گونه ای با بخش عملی آمیخته شود که هم قوه ی جستجو گری را در دانش آموزان شکوفا نماید و هم دانستن و کشف مجهولات را برای آنها نشاط آور سازد و هم آنچه را برای زندگی در دنیای امروز و فردا به آن نیازمندند به آنها بیاموزد .
برای افزایش و ارتقای کیفیت آموزشی می توان کلاس درس را به فضای باز انتقال دهیم مثلا هنگامی که معلم درس گیاهان دانه دار را تدریس میکند اگر در باغچه ی مدرسه یا فضای اطراف مدرسه نمونه ای از این گیاهان وجود دارد با بردن دانش آموزان به آن جا و نشان دادن این گیاهان علاوه بر ایجاد روحیه ی شادی و نشاط میتوان باعث فعال شدن کلاس و تعمق یادگیری شد بازدید از مراکز علمی و مشارکت متخصصان آنجا در امر تدریس مانند مرکز انتقال خون، موزه ی علوم طبیعی و… نیز از مواردی ست که به بهبود کیفیت آموزش کمک می کند .
در این مقاله سعی شده است که روش ساخت و سازگرایی برای تدریس درس علوم تجربی مورد بحث قرار گیرد و مراحل یک تدریس به این روش مطرح شود .در این تحقیق ابتدا به بیان تجربیات خود در زمینه تدریس علوم تجربی و سپس به تبیین روش های تدریس و ارائه پیشنهادات جهت تدریس بهتر علوم تجربی می پردازیم .
کلمات کلیدی :تدریس ، تجربیات ، راهکارها، روش تفحص گروهی
مقدمه : ۶
کلمات کلیدی : ۷
وظایف دبیر علوم تجربی ۸
تجربیات و تبیین آن : ۱۰
تجربه ۱ : تجربه موفق آموزشی ویژه درس علوم تجربی دبیرستان ۱۰
فواید این روش چیست ؟ ۱۱
تجربه ۲ و تبیین آن : ۱۲
یک تجربه آموزشی در درس علوم تجربی در مقطع دبیرستان ۱۲
قسمتی از داستان کشور زیبای بدن برای استفاده همکاران ۱۳
تجربه ۳ و تبیین آن : ۱۴
استفاده از پاورپوینت برای تدریس بهتر علوم : ۱۴
تجربه ۴ : ۱۴
استفاده از نوارهای و سی دی های تصویری آموزشی : ۱۴
تجربه ۵ : ۱۴
توجه به دانش اموزان ضعیف تر : ۱۴
چند پیشنهاد در زمینه تدریس علوم تجربی ۱۵
پیشنهادات مطرح شده همکاران در زمینه تدریس علوم تجربی : ۱۵
نمونه ای از تکالیف نوروزی علوم ۱۷
ویژگیهای دبیرعلوم تجربی(کلاس بهتربادبیرعلوم بهتر) ( ویژه ی همکاران فرهنگی ) ۱۸
*ارتباط نیکوبا دیگران ومهارت های کارتیمی ۲۱
ارزشیابی درس علوم تجربی دوره ی دبیرستان حاصل از تجربیات ۲۴
الگوهایی برای ارزشیابی توسعه یافته ۲۹
پیشنهادات به دبیران علوم تجربی حاصل از تجربیات بنده : ۳۲
روش تفحص گروهی در درس علوم تجربی (روشی برای آموزش مفهوم سازمان بندی در انسان) ۳۷
روش تفحص گروهی دردرس علوم تجربی(سلول-بافت-اندام …) ۳۷
چند روش تدریس پویای علوم تجربی بر اساس آموزش فعال علوم ازنیاز تا عمل ۳۹
۱- تدریس بخش دنیای زنده بصورت گروهی با شرکت در یک پیک نیک . ۳۹
چند پیشنهاد برای تدریس علوم تجربی ۴۵
فعالیت های پیشنهادی حاصل از تجربیات: ۵۰
نتیجه گیری ۵۱
منابع : ۵۲
مشاوره با دانش آموزان در مدارس – ترجمه و تالیف حمید اصغری پور – نگار اصغری پور – منوچهر فضلی خانی- انتشارات موسسه فرهنگی –هنری و انتشاراتی ضریح آفتاب
اقدام پژوهی : راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس – برنامه ریزی ، تدوین و تولید : رضا ساکی انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت .
ارزشیابی از فرآیندهای کیفی در مدارس دبیرستان تحصیلی – از دفتر آموزش و پرورش دبیرستان تحصیلی – انتشارات آزمون نوین .
معلمی حرفه ای متشکل از دانش و مهارت های گوناگون است . یک معلم باید برای تدریس مطلوب ، همزمان مجموعه ای از دانش ها را به طور هنرمندانه در هم بیامیزد تا در مسیر ترکیب و بکارگری آنها تدریسی اثر بخش طراحی و در کلاس درس ارائه کند. اهداف آموزشی بر اساس چنین فعالیتی امکان تحقق می یابند . در واقع حرفه ی معلمی با تعامل مفهومی طیف متنوعی از دانش ها شکل می گیرد . در عصر جدید که معلم و دانش آموز در اقیانوسی از اطلاعات غوطه ورند ، معلم نقش سکان داری را دارد که کشتی و عوامل آن را به سمت مطلوبی هدایت می کند.
هایم گینوت (استاد تعلیم و تربیت کودک و نویسنده کتاب را بطه ی معلم و دانش آموز )
می گوید:{من به این نتیجه ی قاطع رسیدم که عامل تعیین کننده ی کلاس ، من هستم . این روش شخصی من است که این جو را بوجود می آورد . حال و هوای کلاس را روحیه ی روزانه ی من می سازد. من به عنوان معلم قدرتی دارم که می توانم زندگی شاگردانم را شیرین و تلخ کنم ، می توانم تحقیر یا تمسخر کنم ، صدمه بزنم یا درمان کنم ، روی هم رفته این پاسخ من است که تشدید یا تخفیف یک بحران ، و انسان یا نا انسان شدن یک کودک را معین می کند}.
معلم به عنوان هدایت گر باید نیاز محصل خود را بشناسد و بر اساس آن کلاس درس را اداره کند.
رالف تایلر (۱۹۷۰) می گوید { اگر برنامه ها و سایر فعالیت های مدرسه با توجه به رغبت های محصلان تنظیم شوند در این صورت دانش آموزان به طور فعال در آنها شرکت می کنند و در نتیجه نه تنها بهتر و آسانتر یاد می گیرند بلکه می آموزند که چگونه خود را با شرایط مدرسه وفق دهند}.
درس علوم تجربی ، درس یادگیری بعضی از دانشها برای استفاده عملی بهتر در زندگی است . بنابراین . بخش تئوری باید به گونه ای با بخش عملی آمیخته شود که هم قوه ی جستجو گری را در دانش آموزان شکوفا نماید و هم دانستن و کشف مجهولات را برای آنها نشاط آور سازد و هم آنچه را برای زندگی در دنیای امروز و فردا به آن نیازمندند به آنها بیاموزد .
اصلاح و رفع مشکل آنان
برنامه ریزی و اقدام برای برقراری تعامل اثربخش میان مدرسه و محیط های یادگیری خارج از مدرسه اعم از پژوهشسراها ، کتابخانه ها ، کانون ها و … .
برنامه ریزی و اقدام برای آموزش دروس با رویکرد فرهنگی و تربیتی .
آماده سازی وسایل آموزشی مورد نیاز برای تدریس و انجام آزمایش ها و فعالیت های علمی و عملی با توجه به محتوای کتب درسی مربوط و تهیه و .
تدوین گزارش های لازم
همکاری با مدیر، معاونین و سایر معلمان مدرسه در اجرای دستورالعمل ها و بخشنامه ها .
خودآموزی ، مطالعه ، تحقیق و پژوهش و سعی در مطالعه مداوم در زمینه ی روش های تدریس و کتب تربیتی و علمی به منظور بالابردن سطح .
آگاهی ها و مهارت های شغلی
حضور به موقع در کلاس درس ( ورود به کلاس قبل از دانش آموزان و خروج از کلاس بعد از آنان) ، اشتغال به تدریس مؤثر و مدیریت زمان در کلاس .
درس
برنامه ریزی و تلاش برای بهبود کیفیت آموزش از طریق به کارگرفتن شیوه ها و روش های فعال تدریس و ارزشیابی ، استفاده از فناوری اطلاعات و .
ارتباطات و وسایل آموزشی ،تهیه طرح درس روزانه ، سالانه ، تولید و استفاده از محتواهای الکترونیکی و …
برنامه ریزی، اجرا و به کارگیری انواع روش های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان (آغازین ، تکوینی ، تشخیصی و پایانی ) برابر .
آیین نامه ها و دستورالعمل ها ، تجزیه و تحلیل نتایج ، شناسایی نقاط ضعف و قوت موجود ، سعی در تقویت نقاط قوت و اتخاذ تدابیر لازم جهت رفع
نقاط ضعف و ارایه ی گزارش های لازم
تصحیح به موقع و دقیق اوراق امتحانات دانش آموزان اعم از داخلی ، هماهنگ و نهایی برحسب مورد برابر دستورالعمل های صادره از سوی آم وزش و .
پرورش ، ثبت نمرات و اعلام نتایج
همکاری و مشارکت در برنامه ریزی و برگزاری مسابقات ، جشنواره ها ، آزمون ها و … دانش آموزی .
همکاری و مشارکت در ترویج و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در دانش آموزان .
شرکت فعال درجلسات و شوراها از جمله شورای معلمان ، جلسات گروه های آموزشی و … در راستای بهبود فرایند یاددهی و یادگیری .
رسیدگی به حضور و غیاب دانش آموزان و ثبت غیبت آنان در دفتر مخصوص و ارائه گزارش لازم به مسئولین مربوطه .
طراحی وتایپ سئوالات امتحانات تکوینی و پایانی برابر دستورالعملهای آموزشی .
ترغیب و هدایت دانش آموزان به تشکیل گروه های همیار آموزشی و تربیتی و بهره گیری از فعالیت های گروهی در فرایند یاددهی – یادگیری .
شرکت فعال و مؤثر در دوره های آموزش ضمن خدمت و به کار گیری آموخته ها در محیط کار .
انجام سایر امور ارجاعی عنداللزوم
یکی از تجربیات بنده در تدریس و یاددهی بیشتر به دانش آموزان استفاده از روش گروهی بود که در زیر بیان میکنم :
۱- اعضای هر گروه موظف هستند تعدادی سوال از درس قبل با توجه به متن کتاب و شیوهی طرح سوال معلم ، طراحی کرده در دفتر خود بنویسند ( بدون جواب ) و همهی اعضا باید پاسخ این سوال ها را بدانند.
۲- از اعضای یک گروه می خواهیم تا برای پاسخ دادن آماده شوند.
۳- از گروه دیگری می خواهیم که سوال هایشان را از یک گروه بپرسند .( هر کدام از اعضای گروه حداقل یک سوال )
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .