تحقیق موانع استفاده از روشهای نوین آموزشی توسط دبیران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق موانع استفاده از روشهای نوین آموزشی توسط دبیران

تعداد صفحات : ۱۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

معلم با انتخاب الگوی تدریس می تواند براساس آن افکار و فعالیتهای دانش آموزان خود را در جهت رسیدن به هدفهای درس سازمان دهد و با سازمان جدید فکری دانش آموزان خود را در جهت رسیدن به هدفهای درس سازمان دهد و با سازمان جدید فکری دانش آموزان فعالیت آموزشی خود را در جهت رسیدن به هدفهای آموزش و پرورش ادامه دهند. بنابراین در این پژوهش موانع استفاده از روشهای نوین آموزشی توسط دبیران مقطع متوسطه شهرستان دزفول بررسی کنیم تا تا شاید قسمتی از مشکلات آموزشی حل شود .حجم نمونه ی پژوهش مورد نظر را ۲۰۰ نفر از دبیران مقطع متوسطه شهرستان دزفول مشغول به فعالیت آموزشی می باشند تشکیل می دهند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند.  برای دستیابی به هدف پژوهش و آزمون فرضیه ها پرسشنامه ای حاوی ۲۰ سوال بسته تنظیم شده است که به عنوان ابزار پژوهش استفاده شده است. سوالات به صورت ۵ – گزینه ای مطابق مقیاس لیکرت  (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) تنظیم شده است. یکی از نتایج این پژوهش این است که هر چه تخصص دبیران بیشتر و بودجه و امکانات اختصاص یافته به آموزش و پرورش بیشتر باشد استفاده بیشتری از این روشها در امر آموزش می کنند. زیرا در حال حاضر دبیران یکی از مهمترین موانع را کمبود امکانات و همچنین زمان کمی را که برای تدریس در اختیار دارند دانسته اند. روش های نوین آموزشی به استعدادها و
توانایی های  مختلف توجه دارند. و در واقع برای دانش آموزان مختلف کاربرد دارند. هرچه برنامه ریزان درسی و آموزشی به تغییرات و نوآوری های آموزشی بیشتر توجه کنند و دیدگاه خوبی نسبت به آنها داشته باشند دبیران نیز بیشتر از این روشها در تدریس استفاده می کنند و در واقع نارسایی های برنامه ریزی آموزشی را یکی از موانع استفاده کردن از این وسایل دانسته اند. اگر مدیر در زمینه ی استفاده از روش های نوین آموزشی با دبیران همکاری و مشارکت کنند و معلمان را تشویق کنند معلمان نیز بیشتر از روش های نوین آموزشی استفاده می کنند. روشهای نوین آموزشی برای مقاطع مختلف تحصیلی و درسهای مختلف کاربرد دارند ولی باید در نظر داشت هر روش بر کدام مقطع و چه نوع دروسی کاربرد دارد.

کلمات کلیدی: روشهای نوین آموزشی ، تخصص ، استعداد، بودجه، برنامه ریزان درسی ، مشارکت ، مقطع تحصیلی، دبیران ،

فهرست مطالب

فصل اول پژوهش (طرح پژوهش)
۱-مقدمه  ۱
۲-بیان مسئله ۲
۳-ضرورت و اهمیت پژوهش  ۴
۴-اهداف پژوهش  ۵
۵-فرضیه های پژوهش  ۶
۶-تعاریف عملیاتی پژوهش  ۷
فصل دوم پژوهش
الف) ادبیات و پیشینه نظری
الگوها و روشهای تدریس  ۹
تخصص دبیران ۴۴
توجه به استعداد دانش آموزان ۵۴
بودجه و امکانات ۶۱
توجه برنامه ریزان درسی و آموزشی به روش های نوین آموزشی ۷۲
مشا رکت مدیران با دبیران ۸۰
مقطع تحصیلی دانش آموزان و درس مورد تدریس ۸۶
ب) پیشینه علمی
۱-پیشینه داخلی  ۹۴
۲- پیشینه خارجی ۹۷
فصل سوم پژوهش:
۱-روش انجام پژوهش ۹۹
۲-جامعه آماری ۹۹
۳-نمونه آماری ۹۹
۴-روش و ابزار گردآوری داده های پژوهش ۹۹
۵-متغیرهای پژوهش ۱۰۰
۶-روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش ۱۰۰
فصل چهارم پژوهش
(تجزیه و تحلیل داده های پژوهش)
تحلیل توصیفی و استنباطی داده های پژوهش ۱۰۱
فصل پنجم پژوهش
۱-بحث و نتیجه گیری ۱۲۵
۲-پیشنهاد کردن ۱۲۷
۳-محدودیت های پژوهش ۱۲۷
۴-منابع پژوهش ۱۲۸
ضمایم

منابع

آقازاده، احمد و همکاران، روشها و فنون تدریس، انتشارات دانشگاه پیام نور، ۱۳۸۱

آقازاده، محرم و همکاران، راهنمای روشهای نوین تدریس برای آموزش و کارورزی، انتشارات آییژ، ۱۳۷۸

امیری، محمدعلی، تفکر درباره تحولات آینده آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه – وابسته به دفتر کمک آموزشی، ۱۳۶۹

پارسا، محمد، روانشناسی یادگیری بر بنیاد نظریه ها، انتشارات سخن، ۱۳۸۱

پارسا، محمد، روانشناسی تربیتی، انتشارات سخن، ۱۳۸۰

تقی پور ظهیر، علی، مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی، انتشارات آگاه، ۱۳۸۲

دشتی، محمد، طرح های نوین آموزشی، نشر امام علی، (۱۳۶۸)

دعایی، حبیب الله، مدیریت منابع انسانی، ناشر مولف. دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۰

رحال زاده، رضا، روش شناسی تدریس، مطالعه درباره طراحی آموزشی، نشر ترمه، ۱۳۷۵

رخشان، فریدون، طراحی و تحلیل نظام های آموزشی – انتشارات نیا، ۱۳۷۰

رضائی، منیژه، چکیده های مقاله های همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش ناشر پژوهشکده تعلیم و تربیت، ۱۳۸۱

شعبانی، حسن، مهارت های آموزشی و پرورشی (روش ها و فنون تدریس) انتشارات سمت، ۱۳۷۳

شعبانی ورکی، بختیار، رویکردهای یاددهی و یادگیری – مفاهیم، بنیاد و
نظریه ها، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۷۸

صافی، احمد، آموزش پرورش سه گانه، انتشارات سمت، ۱۳۸۲

صفوی، امان الله، کلیات روش ها و فنون تدریس، انتشارات معاصر، ۱۳۷۰

متین، نعمت الله و همکاران، چکیده پژوهش های برتر ۷۶ و ۷۷، واحد انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت ۱۳۷۹

معین، محمد، فرهنگ فارسی، انتشارات سرایش، ۱۳۸۰

وکیلیان، منوچهر، نظارت و راهنمایی تعلیماتی، انتشارات دانشگاه پیام نور، (۱۳۸۱)

یغما، عادل، کاربرد روشها و الگوهای تدریس با تاکید بر تکنولوژی آموزشی، انتشارات مدرسه، ۱۳۷۲

آدامز، ریمونداس، مترجم: بهشتی، سعید، برنامه ریزی آموزشی به سوی یک چشم انداز کیفی، انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۳

 مقدمه

تعلیم تربیت در ایران قدمت تاریخی دارد ولی با روی آوردن ایرانیان به دین مبین اسلام، تعلیم و تربیت در ایران همگانی شد و نظام خاص آموزشی در کشور برقرار گردید. در این میان معلمان و دبیران در هر یک از موارد تعلیم و تربیت مانند، تنظیم برنامه درسی و پیش بینی مقاطع تحصیلی، نحوه ارزشیابی و در نهایت چگونگی تدریس به تناسب شرایط اجتماعی جامعه می توانستند تغییراتی ایجاد کنند و آزموزندگان را به مدارس جلب کنند. آقازاده ، احمد و همکاران ، ۱۳۸۱ زمانی این فکر متداول بود که فرد چیزی را که بداند می تواند آن را یاد دهد یعنی شرط تدریس را داشتن معلومات
می دانستند اما امروز، صاحبنظران بر این اعتقادند که تنها داشتن معلومات برای تدریس کافی نیست. معلم باید قادر باشد با شناخت شاگردانش، محتوی و روشهای آموزشی را تا حد امکان، بر اساس نیازهای آنان انتخاب کند. شاگردان باید در حین آموزش و پرورش، استعدادهایشان را شکوفا سازند و پیوسته احساس موفقیت کنند. معلم امروز نمی تواند برای سبک کردن بار مسئولیت خود، در پشت نقاب بی تفاوتی و ناآگاهی پنهان شود. معلم اگر با اصول و مبانی و هدفهای آموزش و پرورش، ویژگیهای شاگردان و نیاز آنان، روشها و فنون تدریس و سایر مهارتهای آموزشی آشنایی نداشته باشد، هرگز قادر نخواهد بود زمینه ی شکوفایی استعداد شاگردان را فراهم کند. مسئولان آموزشی با توجه به پیشرفت علوم و فنون باید به این باور برسند که هدف فرایند آموزشی تنها انتقال واقعیتهای علمی نیست بلکه باید موقعیت مطلوب یادگیری را فراهم کنند و چگونه اندیشیدن و چگونه آموختن را به شاگردان بیاموزند.   (شعبانی، حسن، ۱۳۷۳)

بیان مسئله

عصر ما را با نام های فراوان مطرح کرده اند، عصر خلاقیت، ترقی، تکامل، عصر شکوفایی و تمدن جدید عصر ظهور روش ها و طرح های نوین آموزشی.

از حق نباید گذشت که در عصر ما خلاقیت ها و ابتکارات نوین، چشمگیر و
بی سابقه است که هم اکنون تحولات اساسی و تکاملی در تمام زمینه ها، بخصوص در کیفیت آموزش مراکز فرهنگی، پدید آمده است. سبک ومتدها تغییر کرده اند، اسلوب ها نوشدند، شیوه های کهن آموزشی فراموش گشتند و با دیدگاه های جدیدی، مراکز تحقیقاتی ما را اداره می کنند. هم اکنون در کنار کمیت ها به کیفیت توجه دقیقی
می شود. و برای بالا بردن کیفیت آموزشی، تلاشی مداوم در حال شکل گیری است. (دشتی ، محمد، ۱۳۶۸) گرچه مهارت و تسلط به رشته تخصصی دبیری یکی از ارکان مهم این شغل به حساب می آید لیکن تحقق این امر با کسب مهارتهایی امکان پذیر است. مهارت در استفاده از شیوه های نوین آموزشی به دبیران کمک می کند تا با کمترین فعالیت بیشترین کارائی را داشته باشند. انتخاب روشی مناسب در اجرای آموزش و بهسازی اهمیت بسزایی دارد و مسئولان آموزشی با توجه به هزینه، زمان و تعداد افراد تحت آموزش درجه آموزش مورد نیاز و عوامل دیگر یکی از روش های آموزشی را انتخاب می کنند. اغلب مشاهده می شود که دبیران در استفاده کردن از روشهای نوین آموزشی دچار مشکل می شوند و در نتیجه ترجیح می دهند از روشهای سنتی استفاده کنند. آیا تخصص دبیران در مورد این روشها اندک است یا اینکه توجه به استعداد و توانایی دانش آموزان و استفاده کردن از این روشها رابطه دارد و آیا بودجه و امکاناتی که در اختیار مدارس قرار می دهند جوابگوی بودجه مورد نیاز این روش ها است و یا اینکه آیا برنامه ریزان درسی آموزشی در امر برنامه ریزی بر این روش ها توجه دارند و مدیر مدرسه در زمینه استفاده کردن دبیران از این روشها مشارکت می کند و آیا مقطع تحصیلی دانش آموزان و درس مورد تدریس با استفاده کردن دبیران از روشها رابطه دارد و در پایان می خواهیم در این پژوهش موانع استفاده از روشهای نوین آموزشی توسط دبیران مقطع متوسطه شهرستان دزفول بررسی کنیم.

(دعائی، حبیب الله، ۱۳۸۰)

ضرورت و اهمیت پژوهش

در دنیای امروز هیچکس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست. امروز فعالیت در مدرسه و آموختن، خود بخش عظیمی از زندگی انسان شده است. دیگر نمی توان با طرز تلّقی گذشته، به شاگرد و تربیت او نگریست. همه ما با روشهای سنتی، آموزش دیده ایم. لحظاتی را به خاطر می آوریم که چگونه نشستن سر کلاس، گوش دادن به صدای یک نواخت معلم، از بر کردن بدون فهم مطالب درسی، دلهره و اظطراب ناشی از امتحان، و سرزنش معلمان و والدین چگونه موجب نفرت و گریز ما از کلاس درس و محیط آموزشی می گردید. راستی چرا؟ چرا بسیاری از فعالیتهای آموزشی نمی توانست ما را با محیط آموزشی مأنوس، و به یادگیری علاقه مند کند؟ چرا فعالیتهای مدرسه با تهدید و اصرار معلمان صورت می گرفت؟ چرا شاگردان از تعطیل شدن مدرسه احساس رضایت و خوشحالی می کردند؟ مقصر اصلی چه کسی بود؟ با پیشرفت علوم و تکنولوژی متخصصان آموزشی روشهای نوینی را در امر آموزش پیشنهاد کرده اند تا شاید قسمتی از مشکلات آموزشی حل شود ولی متأسفانه این روشها در کشور ما زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند در این پژوهش سعی می شود دلایل عدم استفاده از این روشها را توسط دبیران بررسی کنیم.

شعبانی، حسن، ۱۳۷۳

اهداف پژوهش

هدف کلی: بررسی موانع استفاده از روشهای نوین آموزشی توسط دبیران مقطع متوسطه

اهداف جزئی

آیا تخصص دبیران در زمینه روش های نوین آموزشی تأثیری در بکار بردن این روشها در امر آموزش دارد؟

آیا توجه به استعداد و توانایی دانش آموزان تأثیری در بکار بردن این روشها توسط دبیران دارد؟

بودجه و امکاناتی که به آموزش و پرورش اختصاص داده می شود آیا در بکار بردن این روشها توسط دبیران تأثیر دارد؟

توجه برنامه ریزان درسی و اموزشی به روش های نوین آموزشی تأثیری در بکاربردن این روشها توسط دبیران دارد؟

مشارکت مدیر با دبیران در زمینه استفاده از روش های نوین آموزشی تاثیری در بکار بردن این روشها توسط دبیران دارد؟

مقطع تحصیلی دانش آموزان چه تاثیری در استفاده کردن دبیران از روش های نوین آموزشی دارد؟

درس مورد تدریس چه تاثیری در استفاده کردن دبیران از روش های نوین آموزشی دارد؟

فرضیه های پژوهش

بین تخصص دبیران در زمینه روش های نوین آموزشی و استفاده کردن دبیران از این روشها رابطه مثبتی وجود دارد.

بین توجه به استعداد و توانایی دانش آموزان و استفاده کردن دبیران از روشهای نوین آموزشی رابطه وجود دارد.

بین بودجه و امکانات اختصاص یافته به آموزش و پرورش و استفاده کردن دبیران از روش های نوین آموزشی رابطه وجود دارد.

بین توجه برنامه ریزان درسی و آموزشی در امر برنامه ریزی به روش های نوین آموزشی و استفاده کردن دبیران از این روش ها رابطه وجود دارد.

بین مشارکت مدیر با دبیران در زمینه استفاده از روش های نوین آموزشی و استفاده کردن دبیران از این روشها رابطه وجود دارد.

بین مقطع تحصیلی دانش آموزان و استفاده کردن دبیران از این روش ها رابطه وجود دارد.

بین درس مورد تدریس و استفاده کردن دبیران از روش های نوین آموزشی رابطه وجود دارد.

تعاریف عملیاتی

روش های نوین آموزشی: روش هایی هستند که شاگردان را بر حسب
توانایی هایشان پیش می برند و دبیر نیز وقت کمتری صرف تدریس و زمان بیشتری صرف رسیدگی به فرد فرد شاگردان می نماید. (شعبانی، حسن، ۱۳۷۳)

روش های نوین آموزشی: در این پژوهش منظور از روش های نوین آموزشی روشهایی هستند که شاگرد محور هستند و دانش آموز فعال می باشد و از پیشرفت تکنولوژی در این روشها بهره می برند.

تخصص: خاص گردیدن، به امری مخصوص شدن، درکاری معرفت داشتن، اختصاص، ویژگی، مهارت (معین، محمد، ۱۳۸۰)

تخصص: در این پژوهش منظور از تخصص، میزان آگاهی دبیران از روش های نوین آموزشی و به کار بردن این روشها در فرایند تدریس می باشد.

استعداد: آمادگی کردن، آماده شدن، مهیا شدن، آمادگی. (معین، محمد، ۱۳۸۰)

استعداد: در این پژوهش منظور از استعداد مجموعه توانایی هایی است که در هر دانش آموز وجود دارد.

بودجه: مجموعه درآمدها و هزینه های یک کشور، یک وزارتخانه، یک اداره، یا صورت برآورد دخل و خرج یک وزارتخانه، یک اداره (معین، محمد، ۱۳۸۰)

بودجه: در این پژوهش منظور از بودجه مقدار مبلغی است که از درآمد دولت و سایر منابع به امر آموزش اختصاص داده می شود.

برنامه ریزان درسی: کسانی هستند که برنامه ریزی درسی، یعنی پیش بینی و تهیه مجموعه فرصت های یادگیری برای جمعیتی مشخص به منظور نیل به آرمان ها و اهداف آموزش و پرورش است، که در مدرسه انجام می گیرد را انجام
می دهند. (تقی پور ظهیر، علی. ۱۳۸۲)

ب) برنامه ریزان آموزشی: کسانی هستند که یک روال منطقی از فعالیت ها را برای رسیدن به هدفهای معتبر و مطلوب برنامه ریزی می کنند.
(رخشان – فریدون – ۱۳۷۰)

برنامه ریزان درسی و آموزشی: منظور از برنامه ریزان درسی و آموزشی در این پژوهش کسانی است که در فعالیتهای مربوط به معلم و شاگرد برای رسیدن به هدفهای آموزشی تا حدی دخالت دارند.

مشارکت: شرکت کردن – ۱– انبازی کردن – ۲- شرکت، انبازی ۳- تعیین سود یا زیان «یک یا چند تن که با سرمایه های معین در زمان مشخص به بازرگانی
مشارکت: منظور از مشارکت در این پژوهش همکاری کردن مدیر با دبیر برای استفاده کردن از روشهای نوین آموزشی می باشد.

مقطع تحصیلی: تقسیمات عمودی نظام آموزشی، دوره ها و مراحل مختلف تحصیلی را مقطع تحصیلی گویند. (صافی – احمد، ۱۳۸۲)

مقطع تحصیلی: منظور از مقطع تحصیلی در این پژوهش دوره و کلاس است که دبیر در آن به تدریس مشغول است.

الگوهای تدریس:

اختیاراتی که معلم دارد تا در شرایط تدریس تغییراتی دهد و عوامل موثر در تدریس را برای درس خود مفید گرداند الگوی تدریس نام می گذاریم. به عبارت دیگر معلم با انتخاب الگوی تدریس می تواند براساس آن افکار و فعالیتهای دانش آموزان خود را در جهت رسیدن به هدفهای درس سازمان دهد و با سازمان جدید فکری دانش آموزان خود را در جهت رسیدن به هدفهای درس سازمان دهد و با سازمان جدید فکری دانش آموزان فعالیت آموزشی خود را در جهت رسیدن به هدفهای آموزش و پرورش ادامه دهند.  جویس، بروس و همکاران، مترجم: بهرنگی، محمدرضا، ۱۳۸۴

روشها و فنون تدریس:

تعریف روش: در اینجا روش در مقابل واژه ی لاتینی (متد) بکار رفته است، و واژه ی متد در فرهنگ فارسی «معین» و فرهنگ انگلیسی به فارسی «آریانپور» به روش، شیوه، راه، طریقه، طرز و اسلوب معنی شده است. به طور کلی در راه انجام دادن هر کاری را روش گویند. روش تدریس نیز عبارت از راه منظم، با قاعده و منطقی برای ارائه درس می باشد.

تقسیم روشهای تدریس:

روشهای تدریس به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند، روشهایی که در گذشته های بسیار دو به کار می رفته اند «روش های تاریخی» و روش هایی که متکی بر یافته های روان شناسی و علوم تربیتی جدید می باشد، روش های نوین نامیده می شوند.

۳ـ الگوها و روشهای تدریس: 

انواع الگوهای تدریس:

الف، الگوی حل مسئله: این الگو بر اساس کاربرد روش علمی در یافتن پاسخ مشکلات طرح و تنظیم شده است و دانشمند تعلیم و تربیت آمریکا جان دیوئی در کاربرد این روش برای آموزش مسائل و مشکلات درسی توصیه می کند.

دیوئی پنج مرحله اساسی برای روش علمی قائل است:

طرح مسئله و مشکل

جمع آوری اطلاعات در جهت حل مسئله

فرضیه سازی یا پیش بینی راه حل احتمالی مسئله

فرضیه آزمائی یا آزمایش فرضیه

نتیجه گیری و کاربرد آن.

انواع روش های الگوی حل مسأله :

روش مسأله ای: روش مسأله ای، در حقیقت نوعی آماده کردن فراگیر است برای زندگی، چون زندگی یعنی مواجه شدن با مسائل و کوشش در حل آن. در این روش، فعالیتهای آموزشی به گونه ای تنظیم می گردد، که در ذهن فراگیر مسأله ای ایجاد شود و او علاقه مند گردد که با تلاش خود راه حلی برای آن مسأله پیدا کند. روش مسأله ای ممکن است به صورت فردی یا گروهی اجرا گردد.

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.