مقاله ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک

چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر

تعداد صفحات : ۳۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کیفیت مقوله ای است که در تمام ابعاد سازمان از بازاریابی،تحقیق و توسعه، طراحی تا تولید محصول، و ارائه خدمات پس از فروش مصداق دارد. بنابراین بهبود کیفیت را میتوان یکی از رویکردهای اصلی برای ارتقاء سازمان در جهت بهبود فرآیندها، محصولات و خدمات دانست لذا سازمان از بقاء و تعالی یرخوردار خواهد بود که به مقوله کیفیت در کلیه سطوح سازمان توجه نماید.

یکی از رایج ترین روشها و مدلهای ارائه شده در سطح جهان برای اینکه شرکتها و وسازمانهای برتری را که به موفقیتهای جهانی دست یافته اند را شناسایی کرد، اعطای جوایز ملی کیفیت می باشد که از نیمه دوم قرن بیستم در اکثر کشورهای توسعه یافته برای دستیابی به اهدافی شروع شد.

از میان سه مدل دمینگ و مالکوم بالدریج و EFQM که از معروف ترین مدلهای تعالی سازمانی هستند مدل EFQM عمومیت و استقبال بیشتری در سطح جهان یافته است .

اعضای کمیته مرکزی EFQM از مدیران عامل شرکت های اروپایی هستند که اعضای کمیته اجرائی EFQM در واقع نقش هدایت گر و پشتیبانی کننده استراتژیها طرحهای عملیاتی کسب و کار ، نظارت بر پیشرفت طرحها و نهایت تدوین جهت کلی مناسب برای تحقق اهدا ف این سازمانها را به عهده دارند.

واژه های کلیدی: مدل های تعالی عملکرد سازمانی، مدیریت کیفیت فراگیر، جایزه ملی کیفیت، شرکت های اروپایی

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی    ۵
پیشینه تحقیق    ۹
جایزه ملی کیفیت اروپا (EFQM)    ۱۰
جایزه ملی کیفیت ایران    ۱۱
چارچوب نظری     ۱۳
معیار ها ، زیر معیار ها و نحوه ی امتیاز دهی جایزه ملی کیفیت اروپا (EFQM)     ۱۳
فرآیند عمومی خود ارزیابی اولین گام در مسیر تعالی سازمانی     ۱۵
روش های خود ارزیابی    ۱۶
دلیل استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM    ۱۸
معیار ها ، زیر معیار ها و نحوه ی امتیاز دهی جایزه ملی کیفیت ایران     ۱۹
معیارها و مدل تعالی سازمانی استرالیا     ۲۰
جایزه ملی کیفیت آمریکا ( مالکوم  بالدریج)    ۲۱
معیارها و امتیازات تعالی سازمانی آمریکا (مالکوم بالدریج)     ۲۳
معیارها و امتیازات تعالی سازمانی ژاپن (دمینگ)     ۲۳
مقاسیه سه الگوی دمینگ، بالدریج، و EFQM    ۲۴
جدول ۱: مقایسه معیارهای سه جایزه کیفیت ژاپن، آمریکا، و اروپا    ۲۴
جدول ۲: مقایسه جوانب کیفیت ژاپن، آمریکا، و اروپا    ۲۸
نتیجه گیری    ۳۰
منابع     ۳۱

منابع :

دکتر پرویز فتاح “مدیریت کیفیت و بهره وری”

دل توی، علی، “اصول مبانی مدل تعالی (سرآمدی) سازمان EFQM “برگرفته از سایت ملی دانشجویان ایران غلامرضا شمس ، کارلوس بولوسار، ۱۳۸۹

رامتین غلامعلی ۱۳۸۸، “چه عواملی ما را در مسیر و پیشرفت و تعالی همه جانبه قرار میدهید؟”

شرفی محمد ۱۳۸۷ “نوآوری در آموزش عالی برپایه مدل بالدریج” ، مجله تدبیر ، شماره ۱۹۱ ، ۴۷-۴۳ مینویی ، رضا ۱۳۸۵ “مقایسه مدلها و جوایز تعالی سازمان”

مقدمه:

اهدای جایزه ملی کیفیت یکی از شیوه های رایج برای افزایش توجه به نهاویه سازی تفکر بهبود کیفیت جامع در سازمانهاست این جایزه با شناسایی، انتخاب و معرفی شرکتهای برتر، گسترش مفاهیم تعالی سازمانی و تبادل اطلاعات به عنوان روش اثربخش در بهبود رقابت پذیری ملی، عمل می نماید.

کیفیت مقوله ای است که در تمام ابعد سازمان از بازاریابی،تحقیق و توسعه، طراحی تا تولید محصول، و ارائه خدمات پس از فروش مصداق دارد. بنابراین بهبود کیفیت را میتوان یکی از رویکردهای اصلی برای ارتقاء سازمان در جهت بهبود فرآیندها، محصولات و خدمات دانست لذا سازمان از بقاء و تعالی یرخوردار خواهد بود که به مقوله کیفیت در کلیه سطوح سازمان توجه نماید. پس می توان نتیجه گرفت که: ” کیفیت نقطه شروعی برای آغاز سفر به سوی تعالی سازمانی است” (پرویز فتاح- مدیریت کیفیت و بهره برداری)

تعریفی که توسط رهبران کیفیت بر اساس روند تکاملی ارائه شده:

-ژوران: کیفیت را انطباق با هدف معرفی می کند

-کرازی: کیفیت را انطباق؛ نیاز؛ و خواسته های مشتری تعریف می کند

-دمینگ: هدف کیفیت باید تأمین نیازهای حال و آینده مشتری باشد.

-تعریف اخیری که فعلأ برای کیفیت ارائه شده است عبارتست از:

“*** به حس وفاداری شدی” (پرویز فتاح؛ ۸۶, مدیریت کیفیت و بهره برداری)

تاریخچه مدلهای تعالی سازمانی:

در سال ۱۹۵۰ موسسه UNION OF JAPANCSE SCIENTISTS AND ENGINEERS  آقای دکتر ادوارد دمینگ را برای انجام سخنرانی های مختلفی در زمینه کیفیت به ژاپن دعوت نمود و در سال ۱۹۵۱ این موسسه به پاس خدمات دکتر دمینگ در زمینه کیفیت جایزه ای به نام ایشان بنیان نهاد . مدلی که جایزه دمینگ بر اساس آن تهیه گردید و از دهه پنجاه میلادی در ژاپن به اجرا در آمد عمدتاً بر کیفیت محصولات و روش های کنترل کیفی استوار است به بیان دیگر مدل جایزه دمینگ بر این اصل استوار است که برای تولید محصولات وخدمات با کیفیت بالا نیاز به هماهنگی همه جانبه و فراگیر در سطح سازمان است . این مدل نگرش جدیدی در بحث کیفیت ایجاد کرد و همین تفکر نگرش فراگیر  منجر به ظهور «کنترل کیفیت فراگیر» در دهه ۶۰ میلادی گردید.

مدیریت کیفیت فراگیر روشی است برای مدیریت و اداره سازمان جهت تعیین کیفیت با مشارکت همه اعضای سازمان که از طریق جلب رضایت مشتری و تامین منافع همه ذینفعان بدست می آید .

موفقیت ژاپن در بکارگیری روش های علمی کسب و کار تهدیدی جدی برای شرکت های آمریکائی ایجاد کرد بطوریکه در دهه ۸۰ بسیاری از آنها با واگذار کردن بازار به رقبای ژاپنی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند این تهدیدات منجر گردید که شرکت های غربی در روش های کسب و کار خود تجدید نظر کرده و مدیریت کیفیت فراگیر را بطور گسترده بکار گیرند.

جایزه کیفیت و سرآمدی کاناداCANADIAN PUALITY AND BUSINESS EXCELLENCE AWARD  در سال ۱۹۸۳ و پس از آن در سال ۱۹۸۷ جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج  در آمریکا از اولین گام هایی بودند که برای بخشیدن دید فراگیر به مدل هایی که برای ارزیابی در موسسات صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گرفتند برداشته شد و این مدلها  در واقع پوشش دهنده تمامی اجزای یک کسب و کار با در نظر گرفتن منافع تمامی ذینفعان بود .

به دنبال مدل مالکوم بالدریج (MBNQA) MALCOLM BALDRIGE NATIONAL QUALITY AWARD  در سال ۱۹۸۸ مدل تعالی سازمانی EFQM در پاسخ به نیاز بهبود رقابت پذیری سازمانهای اروپایی توسط چهارده کمپانی بزرگ اروپایی ( بوش ، رنو ، فیات ، بی تی ، بول ، الکترولوکس ، ک ال ام ، نستله ، اولیوتی ، فیلیپس ، سولزر ، فولکس واگن ، رازالت ، سیبا ) در کمیسیون اروپایی مورد توافق واقع و امضاء گردیده است . این اقدام متهورانه از شبکه قدرتمند مدیریت در حال حاضر دارای ۸۰۰ عضو از ۳۸ کشور جهان در بخش خصوصی و دولتی می باشد که در چارچوب یک جامعه اروپایی و در زمینه بهبود کیفیت در ادامه مدل مالکوم بالدریج از آمریکا و همچنین مدل دکتر دمینگ در ژاپن به پیش میرود.

مدل EFQM  در سال ۱۹۹۱ بعنوان مدل تعالی کسب و کار معرفی گردید که در آن چارچوبی برای قضاوت و خود ارزیابی سازمانی و نهایتا دریافت پاداش کیفیت اروپایی ارائه شد ، این اقدام در سال ۱۹۹۲ عملی گردید. این مدل نشان دهنده مزیت های پایداری است که یک سازمان متعالی باید به آنها دست یابد. این مدل به سرعت مورد توجه شرکت های اروپایی قرار گرفت و مشخص شد که سازمانهای بخش عمومی و صنایع کوچک هم علاقه دارند از آن استفاده کنند.

در سال ۱۹۹۵ ویرایش مربوط به بخش عمومی و در سال ۱۹۹۶ مدلی مربوط به سازمانهای کوچک توسعه داده شد .در سال ۱۹۹۹ مهمترین بازبینی مدل EFQM صورت گرفت . در سال ۲۰۰۱ مدل سرآمدی EFQM ویرایش سازمانهای کوچک و متوسط و درسال ۲۰۰۳ ویرایش جدیدتری از مدل EFQM ارائه شد که در زیر معیارها و نکات راهنما تغییرات قابل ملاحظه ای نسبت به ویرایش سال ۱۹۹۹ داشت .

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله چگونگی ارتباطات در داخل سازمانها و مشاوره مدیریت با کارکنان
  • مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی
  • مقاله مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله مدیریت و حسابداری در شهرداری ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.