مقاله بررسی ایمن ترین مسیر از منظر نرخ تصادفات (با نگاهی به الگوریتم‌های مسیر یابی)

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی ایمن ترین مسیر از منظر نرخ تصادفات (با نگاهی به الگوریتم‌های مسیر یابی)

تعداد صفحات : ۱۶۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر در ۴ بخش می باشد. در بخش اول طرح مسئله و اهمیت موضوع را بیان می کند.در بخش دوم عامل انسانی، عامل راه، عامل وسیله نقلیه و محیط و به مقایسه مقایسه عوامل تصادف می پردازد.بخش سوم به شناسایی مکان‌های حادثه‌خیز، پارامترهی موثر در ترافیک و الگوریتم‌های مسیر‌یابی را توضیح می دهد.

وجود تصادفهای حمل و نقلی زمینه بررسی ایمنی را فراهم می آورد. در هرموردی سؤالی که مطرح می شود این است که: همراهی کدام رخدادها و شرایط محیطی موجب رویدادی شده است، که منجر به زخمی شدن، مرگ یا خسارت مالی میشود؟، در برخی موارد پاسخ ممکن است ساده باشد. برای مثال علل تصادف یک وسیله نقلیه ممکن است، خوابیدن راننده حین رانندگی، عبور از شانه راه یا برخورد به درخت باشد، و در برخی موارد پاسخ پیچیده است و شامل فاکتورهای مختلفی که منجر به رخداد تصادف شده است، میشود.

باوجود پیچیدگی و تعدد عوامل مؤثر در تصادفات، میتوان این عوامل را در چهار گروه مورد بررسی قرار داد که شامل:

۱- عامل انسانی، واکنش راننده و اشخاص (انسان)

۲- عامل جاده ای، ویژگیهای هندسی راه (راه)

۳- عامل وسیله نقلیه ای، وضعیت مکانیکی وسیله نقلیه (وسیله نقلیه)

۴- عامل محیطی، شرایط فیزکی و آب و هوایی محیط (محیط)

در بعضی از متون، عامل محیط را در گروه خاصی قرار نمی دهند و تنها سه گروه مشخص می کنند.

با توجه به پیشرفت در سیستم های حمل و نقل و نیز اهمیت ایمنی در این سیستم همچنین افزایش خطرات منجر حوادث جبران ناپذیر که خود مشتق علل مختلفی همچون راه،انسان،وسایل نقلیه و محیط و غیره هستند، نیاز به سیستمی جامع برای سهولت در تصمیم گیری ها غیر قابل انکار است.

با توجه به بررسی های انجام شده بر روی علل و عوامل اصلی تصادفات که خود شامل عرض کم معبر، عدم وجود جاده مخصوص برای وسائل کند رو و عدم استفاده از کمربند ایمنی و عدم پایبندی به قوانین راهنمایی و رانندگی می باشد، در این پروژه به بررسی این عوامل پرداخته و نتایجی در جهت یافتن ایمن ترین مسیر از لحاظ نرخ تصادفات حاصل شده است.

۱-در دست داشتن دیتابیس کامل اطلاعات که منجر به بالا رفتن درصد اطمینان تصمیم گیری خواهد شد.

۲-استفاده از الگوریتم بهینه جهت مدلسازی.

۳- استفاده از نرم افزار مناسب لینک داده های مکانی و توصیفی.

با در نظر گرفتن این سه مهم می توان مسیر مناسب دست یافت.

واژه های کلیدی: تصادفات، عامل انسانی، عامل راه، عامل وسیله نقلیه و محیط، مکان‌های حادثه‌خیز، مسیر ایمن،

فهرست مطالب

مقدمه۴
بخش اول
طرح مسئله۷
اهمیت موضوع۸
بخش دوم:تصادفات
فصل اول:عامل انسانی۳۰
فصل دوم:عامل راه۴۰
تقاطع‌های چراغ‌دار۶۴
انحراف از راه۱۰۲
فصل سوم :عامل وسیله نقلیه و محیط ۱۱۶
فصل چهارم:مقایسه عوامل تصادف۱۲۳
بخش سوم:مسیر ایمن
فصل اول:شناسایی مکان‌های حادثه‌خیز۱۳۷
فصل دوم:پارامترهی موثر در ترافیک ۱۴۵
فصل سوم:الگوریتم‌های مسیر‌یابی۱۵۲
نتایج و پیشنهادات ۱۶۷
منابع و مؤاخذ۱۶۹

منابع :

تصادفات جاده ای ایران، دکتر اسماعیل آیتی، نشر دانشگاه فردوسی مشهد.

مهندسی ترافیک (رساله دانشجویی) ، علی اکبر عزیزی، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

طرح راهبردی ایمنی راه با در نظر گرفتن تقاطع های چراغ دار( سازمان حمل و نقل و ترافیک )

بررسی تصادفات ناشی از انحراف راه (سازمان و حمل و نقل و ترافیک)

عوامل مؤثر در ایمنی راه ها در تشخیص نقاط حادثه خیز (پایان نامه دانشجویی)، ناصر اصلانی کلخورانی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی.

بررسی تحلیل طراحی شهری با تاکید بر مدلسازی ترافیک با استفاده از سیستم   اطلاعات مکانی (GIS) .(پایان نامهدانشجویی), عباس شیخ‌محمدزاده.

بررسی مسیر یابی با استفاده از الگوریتم دایجسترا.(پایان نامه دانشجویی),روزبه شاد.

مقدمه:

در اعصار اخیر با تکامل جوامع انسانی، تغییراتی در تمامی جنبه‌های زندگی انسان‌ها ایجاد شده است که انسان چاره‌ای جز اینکه خود را با این تغییرات منطبق کند ندارد.

امروز تفکر انسان‌ها در مورد حمل و نقل و وسائل نقلیه تغییر کرده است. امروزه در اکثر کشورها معضلات آلودگی‌های محیط و هوا و از بین رفتن زیبایی‌ها و ایجاد سروصدا و نظایر اینها اولین مسائلی هستند که در مورد سیستم‌های حمل و نقل جلب توجه می‌کند و صد البته درصد ایت آثار سوء روز به روز حتی می‌توان گفت لحظه به لحظه در حال افزایش است.

در کنار این آثار زیست محیطی، با افزایش تعداد وسائل نقلیه شخصی و یا عمومی و در کنار آن افزایش حجم ترافیک و درنتیجه بوجود آمدن مشکلات کنترل و ساماندهی وسائل نقلیه و کمبودها و نقایص راههای ارتباطی باعث ایجاد ناراحتی‌ها و رنجش‌های روانی در افراد می‌گردد.

قرارگیری این عوامل در کنار هم باعث بوجود آمدن تصادفات با روند صعودی می‌گردد، که هزینه‌‌های گزاف اجتماعی و اقتصادی را بهمراه دارد.

اهمیت این موضوع برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بیشتر است چرا که آمار تصادفات و درنتیجه خسارات (جانی و مالی) ناشی از آن در این کشورها نسبت به کشورهای توسعه یافته بیشتر است. هرچند که در کشورهای توسعه یافته نیز این آمار کم نیست. جهت بهبود ایمنی راهها باید اقدام به شناخت عوامل بوجود آورنده تصادفات و تصحیح آنها نمود. اما مسلماً رسیدن به این مرحله یعنی تصحیح عوامل بوجود آورنده حوادث کار ساده و آسانی نیست که به سرعت نتیجه دهد و نیازمند تحصیات وسیع و گسترده و همچنین هزینه‌های اقتصادی و زمانی بالا می‌باشد.

با توجه به اهمیت موضوع ایمنی راهها از منظر دارا بودن کمترین میزان تصادفات در این پژوهش عوامل مؤثر در ایجاد تصادفات و تأثیر آنها بر ایمنی راه‌ها و همچنین خلاصه‌ای از روش‌های آماری مورد استفاده در شناسایی مکان‌های حادثه نیز مورد بررسی قرار گرفته، و ارائه گردیده است؛ همچنین در انتها الگوریتم‌های مربوط به یافتن ایمن‌ترین مسیر از جهت دارا بودن کمترین میزان تصادفات با در ظنر گرفتن چند عامل از مجموعه عوامل ایجاد تصادفات ارائه شده تا در جهت انجام نمونه عملی مورد استفاده قرار گیرد.

بخش اول:طرح مسئله-اهمیت موضوع

طرح مسئله:

صورت مسئله: یافتن ایمن‌ترین مسیر بین دو نقطه از نظر نرخ تصادفات

شرح مسئله:

موضوع مطرح شده در این پژوهش که یکی از عمده‌ترین مسائل طرح در حمل و نقل شهری محسوب می‌شود به بررسی و شرح عوامل مؤثر در ایجاد تصادفات و نیز راههکارهای ارائه شده در جهت رفع و بهبود این عامل می‌پردازد.

در این پژوهش منظور از ایمن‌ترین مسیر عبارت است از مسیر بهینه‌ای که در آن نرخ تصادفات نسبت به سایر مسیرها حداقل باشد.

رسیده به هدف مذکور نیازمند داشتن اطلاعات جامعی در زمینه‌ی تصادفات و علل آن و نیز الگوریتم‌های مسیریابی می‌باشد.

در راستای این امر اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عوامل مؤثر در تصادفات از قبیل عوامل انسانی، راه، محیط، و وسیله‌ی نقلیه و نیز مقایسه‌ی آنها همچنین شناسایی عوامل و مکان‌های حادثه‌خیز گردیده است. که به علت گستردگی پارامترهای مؤثر در تصادفات تنها به دو موضوع تقاطع‌های چراغ‌دار و نیز اثر انحراف راه در تصادفات توجه شده است. اطلاعات جمع‌آوری شده در واقع پیش‌نیاز استفاده از الگوریتم‌های مسیریابی برای رسیدن به ایمن‌ترین مسیر از منظر نرخ تصادفات خواهد بود.

که بعد از بررسی چند الگوریتم مرسوم در مسیریابی مناسبترین الگوریتم برای مدل سازی مسیر مورد نظر انتخاب گردید.

 اهمیت موضوع:

تعریف تصادفات:

تصادف پدیده‌ای است نادر، تصادفی،‌ با عوامل و فاکتورهای مختلف که بوسیله موقعیتی که در آن یک یا چند نفر در مقابله با محیط اطراف خود دچار ضرر و زیان می‌شوند، بیان می‌شود.

(United kingdom, Accident Investigational Manual 1986)

تصادف به عنوان واژه‌ای برای رخدادی که در آن یک یا چند وسیله نقلیه شرکت دارند و منجر به خسارتهای مالی، زخم یا مرگ می‌شود مورد قبول می‌باشد. اصطلاح تصادف برای رخداد اتفاقی (راندم) که هیچ دلیل واضحی ندارد، غیر از اینکه باید اتفاق می‌افتد، بکار میرود.

در سالهای اخیر اداره ملی ایمنی راه آمریکا (National Highway Traffic Safety Administration) واژه تصادم (Crash) را به عنوان واژه جایگزین برای تصادف پیشنهاد کرده است. به دلیل اینکه تصادم برای برخوردی که میتوان از آن جلوگیری کرد یا با اصلاح رفتار راننده، طراحی وسیله نقلیه، هندسه راه یا محیط اطراف آنرا به حداقل رساند، بکار میرود. البته کلمه تصادم معمولا برای حوادث ترافیکی و راه بکار می‌رود.

اهمیت مطالعه تصادفات:

با مطالعه تصادفات مختلف می‌توان لیستی از عوامل مؤثر در رخداد تصادفات حمل و نقلی تهیه کرد، با تعریف و توصیف فاکتورهای دخیل در تصادفات میتوان سیستم حمل و نقل را بهبود بخشید تا در آینده با کاهش و به حداقل رساندن عوامل ایجاد تصادف، سیستم حمل و نقل ایمنتری ایجاد کرد.

مرگ و میر و خسارات جانبی ناشی از تصادفات یکی از عوامل ناگوار حمل و نقل جدید برای جامعه می‌باشد. هر سال بیش از ۶۰۰۰۰ نفر در تصادفات حمل و نقل در ایالات متحده جان خود را از دست می‌دهند، تقریباً ۹۰ درصد مرگ و میرها مربوط به بزرگراهاست. یک شمای تخمینی از توزیع نرخ مرگ و میر در میان روشهای حمل و نقل در ایالات متحده بر مبنای ۱۰۰ میلیون مسافر – مایل در جدول ۱-۱ داده شده است
(Morlak 1978)

جدول ۱-۱: نرخ مرگ و میر بر مبنای ۱۰۰ میلیون مسافر – مایل در شبکه حمل و نقل ایالات متحده

روش حمل و نقل نرخ
اتومبیل‌ها و تاکسی‌ها

موتور سیکلت‌ها

حمل و نقل عمومی محلی

اتوبوس‌ها

راه‌آهن

شرکت حمل و نقل هوایی داخلی

حمل و نقل آبی

۹۰/۱

۰۰/۱۷

۱۶/۰

۱۹/۰

۵۳/۰

۱۳/۰

NA

NA : نبود اطلاعات

منبع: ۱۹۷۴  ,  TAA

بررسی و توضیح مسأله ایمنی کار ساده‌ای نیست چرا که عوامل بسیاری از جمله مهندسی، آموزش و اجرای قانون و بسیاری مسائل دیگر که در طی فصول مربوطه تا حدودی شرح داده خواهند شد،‌ در آن مؤثر هستند.

جدا از اینکه هر فردی از چه زاویه دیدی به زیان‌های ناشی از تصادف نظر می‌افکند، هزینه حاصل از آن برای جامعه به قدری زیاد است که نمی‌توان آن را بعنوان بخشی از هزینه‌ها زندگی معمول دانست.

از آمار می‌توان برای تشخیص مناطقی که نیاز به بهبود دارند استفاده کرد. بررسی تجربه تصادف از روی نوع تصادف اولین نشانه‌ای است،‌ که مشخص می‌کند کدام نقطه نیاز به تدبیر ایمنی دارد. اطلاعات مربوط به سال ۱۹۷۸ در مورد تصادفات مرگبار رایج در ایالات متحده در جدول ۲-۱ ارائه شده است.

جدول۲-۱: تصادفات مرگبار در ایالات متحده

نوع تصادف درصدی از کل مرگ و میر
تصادفات عابر پیاده با وسیله نقلیه ۱۸
تصادفات خودرو با خودرو ۴۴
تصادفات شاخ به شاخ ۱۱
تصادفات از عقب زدن ۶
تصادفات تحت زاویه زدن ۱۹
تصادفات از بغل زدن ۸
تصادفات با مانع ثابت ۲
چرخش و واژگون شدن در جاده ۷
از دست دادن کنترل ۸/۲۶
تصادفات دوچرخه با خودرو ۲
دیگر موارد ۲/۰

منبع (NSC  ,  ۱۹۷۹)

تعداد اندکی از مردم تصور می‌کنند که طراح تأثیر مستقیم یا اساسی روی ایمنی سیستم راه‌ها دارد. در حالیکه ایمنی ممکن است بوسیله تصمیمات اتخاذ شده از روند طراحی شروع یا تمام شود، برای مثال،‌ طراح در مقابل طرح شبکه خیابان مسئولیتی را بعهده می‌گیرد. همچنین طراحان وظیفه تعیین و کنترل سیستم‌های کاربری زمین را نیز به عهده می‌گیرند. بدون تردید، توزیع و تراکم کاربری زمین به مقدرا زیادی به تراکم ترافیک و درنتیجه به ایمنی راه یا تقاطع خاص بستگی دارد. به هر ترتیب، طرح هندسی،‌روش اجرائی فرایند برنامه‌ریزی است. این نقطه‌ای است که در آن طرحهای محسم شده توسط طرح دارای بعد می‌شود. مسلزمات طراحی و همچنین بهره‌برداری باید در مرحله برنامه‌ریزی گنجانده شود.

ایمنی تجهیزات به مقدار زیادی بستگی به این دارد که طراح تا چه حد به طور صحیح از فن‌آوری موجود بهره‌برداری می‌کند و چقدر به معیار ایمنی اولویت می‌دهد.

مشکلات طرح هندسی جاده‌ها و نقاط حادثه‌خیز غالباً توسط مامورین اجرا شناسایی می‌شوند. با وجود یک رابطه خوب کاری بین مهندسی و اجرا، بسیاری از مناطق مشکل‌ساز قبل از رخ دادن تصادفات عمده قابل اصلاح و تشخیص می‌باشند.

آمار کشوری آمریکا

۱)کشته‌ها:

در طی جنگ جهانی دوم تعداد کشته‌ها سالانه ۲۴۰۰۰ نفر بود در حالیکه در نمودار تعداد کشته‌های ایالات متحده (شکل۳-۱/ تعداد کشته‌ها در اثر تصادف تا سال ۱۹۷۲، با ۵۴۶۰۰ کشته، پیوسته افزایش داشته است. افت و کاهش ناگهانی تعداد کشته‌ها در سال ۱۹۷۴ درواقع بواسطه بحران انرژی می‌باشد که باعث شد در ایالات متحده محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت اجرا شود. دیگر فاکتورهایی که باعث کاهش میزان تصادفات شده است عبارتند از کاهش در میزان سفرها، بهبود ویژگیهای ایمنی وسایل نقلیه، تلاش مستمر برای رفع موانع و مناطق خطرناک فیزیکی از کناره‌های راه.

در طول دو دهه گذشته میزان کشته‌های سالانه بین ۳۹۲۰۰ و ۵۱۱۰۰ نفر متغیر بوده است، میزان کشته‌ها در سال ۱۹۹۴، ۴۰۷۰۰ نفر می‌باشد. میزان مرگ و میر بر اساس سفر انجام شده رد طول ۶۵ سال گذشته بطور پیوسته کاهش داشته است. در سال ۱۹۹۴ این مقدار ۱/۱ کشته در ۱۰۰ میلایون وسیله نقلیه کیلومتر می‌باشد.

در سال ۱۹۹۴ اداره ایمنی ترافیک راههای ملی آمریکا (National Highway Traffic Safety Administration) نرخ مرگ و میر را برای ۱۰۰ هزار راننده دارای گواهینامه برابر ۲/۲۳ و برای ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه ثبت شده برابر ۱/۲۱ گزارش کرد.

در سال ۱۹۹۴ میزان کشته‌ها در اثر برخورد چند وسیله نقلیه به هم برابر  ۱۷۶۰۰، برخورد یک وسیله نقلیه (برخورد با اشیاء‌ثابت یا برخورد گردشی) ۱۶۰۰۰ کشته و تصادفات منجر به مرگ با دخالت عابر پیاده ۵۵۰۰ کشته می‌باشد. ۱۵۰۰ کشته باقیمانده رد اثر برخورد با قطار، ‌دوچرخه و حیوانات بوده است.

۲)زخمی‌ها:

در سال ۱۹۹۴ طبق برآورد انجام شده ۲۱/۳ میلیون نفر در تصادفات وسایل نقیله زخمی شده‌اند،‌که از این میزان ۱۴ درصد منجر به نقص عضو شده است و مابقی تصادفات منجر به جرح دارای اهمیت کمتری بوده است.

۳)کل تصادفات:

بدلیل تفاوت در تعریف تصادفات قابل گزارش در حوزه‌های  قضایی مختلف ایالات متحده،‌تعداد کل تصادفات در این کشور نامشخص است. طبق برآورد NHTSA در سال ۱۹۹۴ حدود ۳۹/۱۱ میلیون راننده در ۴۹/۶ میلیون گزارش برخورد پلیس شرکت داشته‌اند.

۴)ویژگیهای تصادفات منجر به مرگ:

از سال ۱۹۷۵، NHTSA با ایالتهای مختلف همکاریی را جهت تهیه اطلاعات جزئی تر در مورد تصادفات منجر به مرگ شروع کرد که منجر به سیستم گزارش تصادفات مرگ‌آور FARS (Fatal Accident Reporting System) شد،‌ که شاخصی برای ایمنی در ایالات متحده ارائه میکند. NHTSA معمولا گزارش سالانه‌ای از FARS ارائه می‌دهد که همراه با آن سیستم برآورد ملی GES‌ (General Estimate System) نیز گزارش سالانه‌ای در مورد همه تصادفات با شدتهای مختلف ارائه میدهد.

مصرف الکل:NHTSA یک تصادف منجر به مرگ را در صورتی بعنوان عامل الکلی طبقه بندی میکند که میزان الکل خون BAC (Blood Alchol Concentration) راننده یا هر شخص درگیر در تصادف ( عابر پیاده یا دوچرخه سوار ) حداقل ۰۱/. گرم در لیتر باشد. تقریبا حدود ۴۱ درصد از کلیه تصادفات منجر به مرگ ( ۶ درصد کل تصادفات) بدلیل مصرف الکل می باشد. افراد دارای میزان الکل خون بیشتر از ۰/۱ گرم در لیتر در کلیه ایالات آمریکا افراد مست شناسایی میشوند.  در ۳۲ درصد از تصادف منجر  به مرگ، راننده یا شخص درگیر مست بوده است. بیش از دوسوم از ۱۳۱۰۰ نفر کشته در این تصادف افراد مست بوده اند. در طول دهه گذشته میزان تصادفات منجر به مرگ که در آنها الکل عامل اصلی بوده است ۳۰ درصد کاهش یافته است.

موتورسیکلتها: این وسیله نقلیه حدود ۴/۰ درصد از کل سفرهای راهها را به خود اختصاص میدهد در حالیکه ۱ درصد از کل گزارشات تصادف پلیس و ۲ درصد وسایل نقلیه ثبت شده می باشد، با این وجود ۷ درصد از کل تصادفات منجر به مرگ را به خود اختصاص میدهد.

در سال ۱۹۹۴ بیش از ۲۳۰۰ موتور سوار در تصادفات ترافیکی کشته شدهند در حالیکه این عدد در سال ۱۹۸۴، ۴۶۰۰ نفر می باشد. حدود ۳۷ درصد از موتورسواران در تصادفات مرگبار بدون گواهینامه رانندگی می کردند، حدود ۲۹ درصد مست بودند، با درنظر گرفتن میزان سفر، موتورسواران ۲۰ بار بیش از مسافرین اتومبیل در معرض مرگ در اثر تصادف قرار دارند.

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.