1,301 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۱۹۳
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
شناخت توانائیها، نیازها، ناسازگاریها و ویژگیهای رفتاری و خصوصیات روانی کودکان از اهمیت ویژهای برخوردار است و یکی از مهمترین مسائل ومشکلات اجتماعی امروز درجوامع گوناگون اضطراب کودکان و روشهای مقابله با آنهاست تردیدی نیست که مساله بهداشت روانی و شناخت و پیشگیری و درمان اختلالات، اضطرابی روز به روز اهمیت بیشتری در جهان کنونی مییابد و علاوه بر آن گاه یک مشکل جزئی شخصیتی و رفتاری که رفع آن مستلزم آگاهیهای مقدماتی و کوششهای ابتدایی است بر اثرعدم آگاهی اولیاء و مربیان با گذشت زمان به یک مشکل حاد و مزمن بدل خواهد شد .
لازم به ذکر است که کودکان با توجه به تاثیرپذیری که از محیط دارند وتاثیر گذاری برمحیط وجامعه و آینده از اهمیت ویژهای برخوردارند . بسیاری از ما نمیدانیم که چطور میتوانیم به بچههای خود کمک کنیم تا از زندگی به میزان کافی لذت ببرند و علت این هم این است که هیچ کس این رمز ساده را به خوبی به ما نیاموخته است . ما چیزی که نمیدانیم نمیتوانیم به کار ببریم و این باور که پدر و مادرها می توانند راه حلهای مفیدی برای کودکان مضطرب خود بیابند بر یک واقعیت استوار است .
همچنین با نگاهی اجمالی به تحقیقات خارجی (روی کودک انجام شده ) مشاهده شد که شیوه درمان شناختی رفتاری روی والدین و کودکان درکاهش اضطراب کودکان نتیجه مثبت بهمراه داشته است . که دلیل مثبت بودن این تحقیقات ناشی از جدی بودن بحث مشاوره در مدارس، توجه دولت به کودکان، همکاری لازم بامحققین و مناسب بودن شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب و شیوههای صحیح آموزش به والدین، رفاه اقتصادی میباشد .
در پژوهش حاضر مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری بررسی شد. جامعه ی مورد مطالعه در این پژوهش دانش آموزان دختر پایه اول تا چهارم ابتدایی شهر تهران بودهاند.
در این پژوهش از نمونه در دسترس استفاده شد تعداد ۶۰ دانش آموز مضطرب که به وسیله ی آزمون CSI4 که اضطراب آنها از نقطه برش بیشتر بود به عنوان نمونه انتخاب شدند . این ۶۰ دانش آموز از بین ۶۰۰ دانش آموز سه مدرسه در مناطق (۱۸و ۶ و ۱) آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند . و از بین دانش آموزان انتخاب شده درگروه نمونه ۳۰ دانش آموز بطور تصادفی در گروه آزمایش و ۳۰دانش آموز در گروه گواه قرار گرفت .
برای انجام این کار با استفاده از طرح پیش آزمون – پس آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش ،ابزار اندازهگیری در ۲ مرحله پیش از درمان و پس از درمان به کار گرفته شده، و با استفاده از پرسشنامه CSI4 اطلاعات بدست آمداه تجزیه و تحلیل شدند و برای تجزیه و تحلیل آماری در این پژوهش ازتحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب ( جدایی – فراگیر – هراس اجتماعی ) کودکان موثر بوده است .
واژه های کلیدی: مشاوره گروهی ، شیوه شناختی رفتاری د، اضطراب کودکان ، فراگیر ، جدایی و هراس اجتماعی
چکیده : ۱
فصل اول ۳
کلیات پژوهش ۳
مقدمه ۳
بیان مسئله : ۵
اهمیت و ضرورت مساله ۱۰
اهداف پژوهش ۱۲
پرسشها و فرضیههای پژوهش ۱۳
فرضیههای تحقیق: ۱۳
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها ۱۴
اضطراب کودکان ۱۵
فصل دوم ۱۶
ادبیات پیشینه پژوهش ۱۶
مقدمه: ۱۷
الف – مبانی نظری ۱۸
اضطراب کودکی ۱۸
تعریف و طبقه بندی ۲۱
اضطراب ۲۱
علائم رایج اضطراب ۲۲
ترس ۲۳
انواع ترسهای دوران کودکی ۲۴
اضطراب عادی و لازم در کودکان: ۲۴
نوزادی ۲۵
اوایل کودکی ۲۵
کودک مدرسهای ۲۶
نگرانی ۲۶
ترس در برابر اضطراب ۲۷
علائم عمومی اضطراب در کودکان ۲۸
اختلالهای اضطرابی در کودکان ۲۹
اختلال اضطراب جدایی: ۳۱
اختلال وحشتزدگی ۳۳
هراسها ۳۴
مدرسه هراسی ۳۶
اختلال اضطراب فراگیر (GAD) ۳۶
اختلال وسواس فکری و عملی ۳۷
اختلال فشار روانی پس از سانحه ۳۸
مفهوم سازی عمومی اختلالهای اضطرابی ۳۹
۱٫ نشانههای جسمانی و بدنی ۳۹
۲٫ آشفتگیهای ذهنی و شناختی: ۴۰
۳٫ اجتنابها و واکنشهای رفتاری ۴۲
همه گیر شناسی اختلالهای اضطرابی کودکان و نوجوانی ۴۳
دیدگاههای مختلف در مورد اضطراب ۴۸
۱٫ دیدگاه روان پویایی ۴۸
۲٫ دیدگاه زیست شناختی ۴۹
دیدگاه سالیوان ۵۰
دیدگاه هورنای ۵۱
دیدگاه اتو رنک ۵۲
دیدگاه آدلر ۵۳
دیدگاه رفتاری ۵۴
دیدگاه شناختی ۵۵
دیدگاه وجودی ۵۸
دیدگاه فرد مدار ۵۹
دیدگاه گشتالت درمانی ۶۰
دیدگاه سیستمی ۶۰
شیوههای ارتباطی والدین و تاثیر بر اضطراب کودکان ۶۲
درمان شناختی- رفتاری CBT ۶۶
CBT چگونه عمل میکند ۶۹
چطور فردی میتواند این تغییرات رفتاری را بدست آورد؟ ۷۰
درمان اختلالهای اضطرابی ۷۱
۱٫ حساسیت زدایی منظم ۷۲
۲٫ غرقه سازی (درمان با غرقه سازی تجسمی) ۷۳
۳- الگو برداری ۷۳
۴٫ کنترل اضطراب ۷۴
خود گویی مثبت ۷۴
کنترل هراسها ۷۵
مداخله مرتبط با والدین ۷۶
مشارکت خانواده در درمان CBT ۷۸
دارو درمانی ۸۰
پیشنهاداتی برای والدین با کودکان مضطرب: ۸۰
تاثیر محیط و وراثت بر اضطراب کودکان ۸۲
تاثیر اضطراب بر تحصیل کودکان ۸۳
روش مشاوره گروهی ۸۴
قوانین اساسی گروه ۸۴
فرایند مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری ۸۷
اهداف درمانی گروه درمانی به شیوه شناختی رفتاری ۸۸
تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج کشور ۹۲
تحقیقات انجام گرفته در ایران ۹۷
جمع بندی و نقد و بررسی پژوهشهای انجام شده ۹۹
فصل سوم ۱۰۲
روش اجرای پژوهش ۱۰۲
الف ) طرح پژوهش ۱۰۲
نمونه و نمونه گیری: ۱۰۴
نمونه مورد مطالعه و روش نمونه گیری ۱۰۴
ابزارهای اندازه گیری متغیرها ۱۰۵
پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4) ۱۰۵
مقیاسهای پرسشنامه علائم مرضی (CSI4) ۱۰۷
متغیرها: ۱۱۰
اعتبار و روایی پرسشنامه (CSI4) ۱۱۱
مدت زمان اجرای پرسشنامه: ۱۱۳
شیوه نمره گذاری ۱۱۳
روش جمع آوری دادهها ۱۱۴
فصل چهارم ۱۱۹
یافتههای پژوهش ۱۱۹
۱٫ توصیف دادهها: ۱۲۰
نمودارهای مربوط به آمار توصیفی ۱۲۲
فصل پنجم ۱۳۵
بحث ونتیجه گیری ۱۳۵
الف )بررسی فرضیهها ۱۳۶
پرسش اول : ۱۳۶
پرسش دوم : ۱۳۸
این نتیجه با نتایج حاصل از پژوهشهای : ۱۳۸
پرسش سوم : ۱۳۹
محدودیتها ۱۴۰
پیشنهادات : ۱۴۱
منابع و مأخذ : ۱۴۳
ضمائم ۱۵۳
اتکینسون، ریتال و اتکینسون، ریچاردس و هیلگارد، ارنست، زمینه روان شناسی ( جلد دوم )، ترجمه محمدنقی براهنی و همکاران، ( ۱۳۸۰). تهران : انتشارات رشد.
آرکراتو ،چویل و موریس، ریچارد جی، روان شناسی بالینی کودک، ترجمه محمد رضا نائینیان و همکاران، ( ۱۳۸۱). تهران : رشد .
اشتاینبرگ، لارنس ( ۱۹۵۲). ده اصل ثابت فرزند پروری، ترجمه مهرنوش عابر (۱۳۸۷). تهران : انتشارات رشد .
انجمن روان پزشکی آمریکا ( ۲۰۰۰). متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی، ترجمه یاماک آوادیس یانس و محمد رضانیکخو، (۱۳۸۱). تهران : انتشارات سخن
ایسائو، پیترمن، اختلالات اضطرابی در کودکان ونوجوانان . ترجمه براتیان ، (۱۳۸۴). تهران : انتشارات رشد .
بلک برن ایوی، ماری و دیویدسون، کیت ام، شناخت درمانی افسردی و اضطراب، ترجمه حسن توزند جانی، ( ۱۳۷۴). مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .
پروت، تامپسون و براون، داگلاس، روان درمانی و مشاوره کودکان ونوجوانان، ترجمه حسن فرهی، ( ۱۳۸۳ ). تهران : انتشارات ارجمند .
پروچاسکا، جیمزاو و نورکراس، جان سی، (۱۹۹۹). نظریههای روان درمانی، ترجمه یحیی سید محمدی، ( ۱۳۸۳). تهران : انتشارات رشد .
تامپسون، چارلزل و رودلف، لیندا، مشاوره با کودکان، ترجمه جوان طهوریان، (۱۳۸۴). تهران : رشد .
تروز، پاول، وانرایت، سیمون،. کنترل اضطراب و استرس ،ترجمه حسن نوزنده جانی و نسرین کمال پور، ( ۱۳۷۶). نیشابور : دانشگاه آزاد اسلامی
چانسکی ،تاماریی ( ۲۰۰۴) . رها از اضطراب ،ترجمه مهدی قراچه داغی، ( ۱۳۸۴) . تهران: انتشارات پیک بهار .
سازگار ، پونه. (۱۳۸۴). بررسی ارتباط میان شیوههای فرزند پروری با اختلال اضطراب ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده علوم اجتماعی و روان شناسی ، واحد تهران مرکز .
شرودر، کارولین و گوردان، بتی ان، سنجش ودرمان مشکلات دوران کودکی، ترجمه مهرداد فیروز بخت، ( ۱۳۸۴). تهران : دانش .
شفیع آبادی، عبدالله ( ۱۳۷۵). پویایی و مشاوره گروهی، تهران : رشد
شفیع آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا، (۱۳۶۵). نظریههای مشاوره و روان درمانی، تهران : انتشارات مرکز نشر دانشگاهی .
– Alfano CA, Beidel DC & Turner SM.(2002). Cognition in childhood Anxiety : Conceptual , Methodological , and Developmental Issues , Clin Psychol Rev, 22(8) , 1209- 38 .
-Beidel, D.C,(2007) Social Anxiety Disorder Etiolog and Early clinical presen . Jclin Psychiatry. 59 Supp117:27-32 ( 2003
– Beidel , D.C.And Turner , S.M.(2005). Childhood Anxiety Disorder: A Guide to Research and Treatment New york :Rutledge .
– Bogels SM, Ziyterman D.(2000). Dysfunctional cognitlonsnin children with social phobia separation Anxiety Disorder And Generalized Disordery .Abnorm child psychol, 28(2) – ۲۰۵- ۷۷
– Bogel S.M, Van . Oosten A, Muris P, and Amulders D . ( 2001) . famitial Correlates of social Anxiety in children and Adolescents. Behaviour Res There , 39(3):273-87.
ریشهی بسیاری از مسائل و مشکلات روانی کودکان و نوجوانان در اضطراب و اختلالات مرتبط با آن است. اضطراب به صورت یک اصطلاح کلی تعریف میشود که تنش و برانگیختگی فیزیولوژیکی، درک عقیده و اجتناب رفتاری را دربرمیگیرد. (ایسائو و پیترمن، ترجمه براتیان، ۱۳۸۴)
کودکان هم مثل بزرگترهایشان دچار اضطراب میشوند ولی اغلب از اینکه اضطراب واسترس را تجربه میکنند ناآگاهند در حالی که بچهها از اضطراب آسیب میبینند- اضطرابی که آنها را بسوی افسردگی هدایت میکند. آنها ممکن است این اضطراب را به طرق مختلفی نشان دهند یکی از خطرناکترین کارهایی که ممکن است والدین بکنند چشم پوشی از بحرانهای دوران کودکی فرزندانشان است. مهم نیست که این بحران چقدر کوچک به نظر برسد کی رخ دهد و چه شدتی داشته باشد.
در دوره کودکی بلوکهای ساختمانی کودکان ساخته میشود و دوره بزرگسالی آنها را تشکیل میدهد اضطرابی که در کودکی شکل میگیرد اگر در همان کودکی برطرف نشود در بزرگسالی به سختی برطرف میشود (تریسی هیل،[۱] ۲۰۰۸) وقتی کودکان در لفافهای از نگرانی گرفتار میشوند به نظر ساده میرسد که به آنها اطمینان دهیم خوبند و مشکلی ندارند ولی آن وقت آنها در حیرت میمانند اگر همه چیز خوب است پس چرا من هنوز میترسم؟!
بیش از آرام کردن میباید به کودکان یاد دهیم که چگونه «نگرانی» عمل میکند آنها چطور میتوانند با اضطراب چالش پیدا کرده و از پس آن برآیند. (تامار چانسکی[۲]، ۲۰۰۷).
رسالتما ایناست که کیفیت زندگی کودکان مضطرب و والدین آنها را به کمک متخصصین بالا ببریم. چون کودکان معمولا نگرانیهایشان را در تنهایی خود پنهان میکنند، هدف ما این است که به بزرگترها کمک کنیم تا به کودکان بیشتر توجه کنند ، اضطراب آنها را بشناسند و به آنها کمک کنند. (چانسکی، ۲۰۰۸).
رشد هیجانی برای همه انسانها نوعی چالش است، کودکان در طی دورهای کمتر از یک دهه از درک هیجانی محدود به افرادی با شبکه هیجانی پیچیده تبدیل میشوند. با بالا رفتن سن، تعداد و پیچیدگی تجارب هیجانی و همین طور مطالبات برای نحوه ابراز هیجانی همگی افزایش مییابند تعجب آور نیست که برخی از کودکان در رویارویی با این چالشها درهم میشکنند و دچار اختلالهای هیجانی میشوند اختلالهای هیجانی سیری مزمن دارد و میتواند به شدت مزاحم روند عادی زندگی در دوران بزرگسالی میشود. (کلر[۳] و همکاران، ۱۹۹۳؛ راچمن،[۴] ۱۹۹۸، به نقل از کندال، ترجمه نجاریان، داوودی، ۱۳۸۴).
مطالعات اولیه در زمینه بروز ترسها، نگرانیها و اضطرابها در کودکان و نوجوانان آنها را در ۳ تا ۱۸ سال گزارش دادهاند. بل- دولان، لاست و استراوس در سال ۱۹۹۰ شیوع نشانههای اضطرابی را در یک نمونه ۶۲ نفری از کودکان و نوجوانانی که هرگز از لحاظ روانی بیمار نبودهاند بررسی کردهاند. نشانههای اضطرابی مختلفی مخصوصا ترس از بلندیها، صحبت کردن در جمع و شکایتهای بدنی در تقریبا ۲۰ درصد آزمودنیها شناسایی شد. این یافتهها بالاتر از برآوردهای قبلی گزارش شده در پیشینه است و بیانگر این هستند که نشانههای اضطرابی در سطوح غیر بالینی یا بالینی ممکن است نسبت به آنچه قبلاً انتظار میرفت با بسامد بیشتری در نوجوانان بروز کنند. روی هم رفته پژوهشگران ضرورت توجه بیشتری را به بررسی الگوهای بروز نشانههای اضطرابی در کودکان و بررسی عوامل رشدی و موقعیتی موثر بر این نشانهها مطرح کردهاند. پژوهشها تأثیرمنفی اضطراب دوران کودکی بر عوامل روانی اجتماعیمانند عملکرد تحصیلیو کارکرد اجتماعی را تأیید کردهاند. اختلال در عملکرد ممکن است به شدت تحت تاثیر همراه بودن حالتهای مرضی شدید با اختلالهای اضطرابی واضطراب با اختلالهایی نظیرافسردگی واختلال نقصتوجه باشد، دادههای تجربیپیوسته از این یافتهها حمایت کردهاند که اختلالهای اضطرابی در اوایل دوران کودکی و نوجوانی شروع میشوند و تا دوران بزرگسالی سیر مزمنی را طی میکنند. پژوهشها بیانگر این هستند که نشانههای اضطراب ممکن است در طی زمان بدتر شوند، توجه به آسیب شناسی روانی به افزایش شناخت ما از ماهیت و سیر این اختلالها کمک میکند. (ماش و بارکلی، ترجمه توزنده جانی، توکلی زاده، کمال پور، ۱۳۸۳).
دراواخر دههی ۱۹۹۰ باظهور پژوهشها، شیوههای درمانی مختلفتوصیف شدو کارایی درمانی آنها در خصوص اختلالهای اضطرابی دوران کودکی تائید گردید (اولندایک و همکاران ۱۹۹۴، به نقل از کندال، ترجمه نجاریان، داوودی، ۱۳۸۴). در میان درمانهای روانشناختی شواهدپژوهشی کافی مبتنی بر اثر بخشی مداخلههای رفتاری- شناختی برای اضطراب وجود دارد (بیدل و ترنر، ۲۰۰۵).
برای نمونه برنشتین،[۵] لیان،[۶] ایگان[۷] و تینسون[۸] (۲۰۰۵) نشان دادند که بکارگیری شیوه درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب کودکان موثر است. همچنین موثرترین درمان برای اضطراب کودکان را درمان شناختی رفتاری دانستهاند. با اینوجود یکی ازموضوعهای مهمدر درماناختلالهای اضطرابی کودکان (یاهر اختلال دیگر) این است که این کودکان به ندرت خودشان جویای درمان میباشند و اغلب، بزرگسالان وجود پریشانی را در کودک شناسایی کرده و درصدد درماناو بر میآیند. بدینترتیب کودکان انگیزه کمتری برای همکاری در فرایند درمان دارند و ایجاد یک رابطه درمانی با کودک کاری دشوار است (بیدل و ترنر، ۲۰۰۵).
از این نظر به کارگیری و آموزش والدین در برخورد با اضطراب کودکان ضروری به نظر میرسد.
یکی از اهداف CBT و درمان شناختی رفتاری این است که اضطراب کودکان را با تغییر دادن باورهایی که اضطراب را گسترش میدهند کاهش دهیم در CBT کودک میآموزد که «افکار» احساسات و خلق را که بر رفتار تاثیر میگذارند ایجاد کند. (هکن سک[۹]، ۲۰۰۸).
با این وجود یکی از موضوعهای مهم در درمان اختلالهای اضطرابی کودکان این است که به نقش والدین در ایجاد اضطراب در فرزندان توجه شود. ممکن است توجه بیش از اندازه پدر و مادر، واکنشی به اضطراب کودک باشد و علت آن محسوب نشود. بسیاری از عوامل پرورش فرزندان با اضطراب سرو کار دارد یعنی در حالی که میدانیم برخی از شیوههای مراقبت از فرزندان با اضطراب در بچهها همراه است نمیدانیم که آیا نتیجه اضطراب هستند یا مسبب آن. « گلد اگنیند برگ » و « مارگارت شولبرگ»، اساتید دانشکده پزشکی جان هاپکینز نقش والدین در ایجاد اضطراب در کودکان را بررسی کردهاند.
والدینی که مدام در کارهای کودکان مداخله میکردند، کارهایی را که کودکان میتوانستند، باید مستقل انجام میدادند زیر بنای ناقص را در کودکان خود ایجاد میکردند. چنین والدینی در ایجاد و توسعه اضطراب کودکانشان مشارکت دارند. (جفری[۱۰]، ۲۰۰۶).
از این نظر به کارگیری و آموزش والدین در برخورد با اضطراب کودکان ضروری بنظر میرسد.
مشاوره گروهی والدین نوعی از تعلیم و تربیت گروهی است که برنامههای آموزشی و مشاورهای وسیعی را شامل میگردد و به والدین کمک میکند تا دانش و تواناییهای خود را در زمینه پرورش و تربیت کودکان به نحو مطلوبی گسترش دهند.
و مشاوره گروهی مستلزم ایجاد رابطهای عاطفی است برای رسیدن به هدفها و مقاصد گوناگون و متعدد این شیوه یکی از شیوههای استفاده شده در درمان کودکان است. (شفیع آبادی، ۱۳۷۵)
عطف به مطالب فوق محقق تصمیم گرفته است که تاثیر مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری والدین بر کاهش اضطراب کودکان را بررسی کند. در این پژوهش محقق در پی یافتن این سوال است که آیا مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری موجب کاهش اضطراب کودکان ۱۰-۷ ساله شهر تهران میشود؟
باوجود اینکه همه ما گهگاهی اضطراب را تجربه میکنیم توضیح دادن به بچهها راجع به اینکه اضطراب چگونه عمل میکند خیلی سخت است وقتی با کودکان مضطرب صحبت میکنیم خیلی مهم است که به آنها بفهمانیم که تنها نیستند. در دنیا میلیونها کودک هستند که گهگاه دچار اضطراب میشوند و خیلی مهم است که به آنها نشان دهیم که میتوانند با شیوههای صحیحاز پس این اضطراب برآیند. افکار غیر ضروری را کنار بگذارند و دید صحیحتری نسبت به موقعیت داشته باشند. و یاد بگیرند که قدم به قدم با ترسهایشان روبرو شوند (چانسکی، ۲۰۰۷).
طی تحقیقی که پائولابنیفاسی[۱۱] و همکاران (۲۰۰۸) انجام دادهاند. اختلالات اضطراب و افسردگی موجب میشود که کودکان در امور درسی مثل املا و هِجی کردن دچار اختلال و افت تحصیلی شوند.
اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان تا حدود زیادی ناشناخته است و تعداد زیادی از این کودکان و نوجوانان (مضطرب) خدمات دریافت نمیکنند. برای کاهش آسیبهای ناشی از اضطراب، تشخیص و مداوای به موقع از وظایف سازمانهای مسئول برای سلامت عمومی میباشد. در راستای افزایش و سرعت بخشی تشخیص ودرمان کودکان مضطرب توسعه مراکز درمانی کودکان و مراکز مشاوره در مدارس ضروری است. این مراکز میتواند در زمان کوتاه کودکان مضطرب را شناسایی و برای درمان آنها اقدام کنند. (ریگاردا و همکاران، ۲۰۰۸).
طبق مطالعات اخیر ۶/۱۸% از کودکان و نوجوانان به نوعی درگیر اضطراب و اختلالات ناشی از آن هستند اضطراب پیامد زندگی معاصر است و بسیاری از خانوادهها با این معضل در کودکان و نوجوانان دست به گریبان هستند و بعضاً در مقابل آن احساس درماندگی میکنند چرا که راههای مقابله با این اختلالات و شیوههای درمان آن را نمیشناسند .
در مطالعات انجام شده توسط سیلورمن و همکاران ( ۱۹۹۵) و موریس و همکاران (۲۰۰۰) دختران در مقایسه با پسران نگرانیهای معنادارتری نشان دادند ( اسیائوو پیترمن ، ترجمهی براتیان ، ۱۳۸۴)
اضطراب در تصمیمگیریهای کودک تاثیر میگذارد . یک کودک مضطراب نوعاً غیر واقع بین و عصبانی و بدبین است و آنها به اطمینان بیش از حد نیاز دارند و ممکن است فکر کنند این امنیت زودگذر است .
برای چنین کودکانی اضطراب حالت محافظت ندارد بلکه مانع آنها در مشارکت برای انواعی از فعالیتهای روزمره ، مدرسه ، روابط دوستانه و عملکرد تحصیلی آنها میباشد( چانسکی ، ۲۰۰۸) .
عطف به مطالب فوق و با توجه به اهمیتی که وجود کودکان و دانش آموزان سالم برای جامعه دارند و با توجه به اینکه تحقیقات انجام گرفته در ایران در زمینه اضطراب کودکان بسیار محدود است ، محقق تصمیم گرفته که تأثیر آموزش گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری را بر کاهش اضطراب کودکان بررسی نماید تا کمکی برای کاهش اضطراب کودکان این مرز و بوم باشد .و موضوع موردنظر پژوهشگر موضوعی است که هیچ تحقیق علمی در زمینه فوق در ایران صورت نپذیرفته یا محقق با آن برخورد ننموده است .
الف) هدف کلی: بررسیتاثیر مشاوره گروهی والدینبه شیوهشناختی رفتاری بر کاهش اضطراب کودکان ۱۰-۷ ساله مدارس دخترانه شهر تهران.
– اهداف فرعی:
۱٫ بررسی تاثیر مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب فراگیر کودکان .
۲-بررسی تاثیر مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب جدایی کودکان
۳- بررسی تأثیر مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش هراس اجتماعی کودکان
ب) هدف علمی: دسترسی بهاطلاعات علمی درمورد موضوع و افزایش اطلاعات جدید در مورد جامعه ماست.
ج) اهداف کاربردی: نتایج این پژوهش میتواند مورد استفاده:
مسئولین و برنامه ریزان آموزش و پرورش
معلمان و اولیای دانش آموزان
مسئولین وزارت بهداشت
مسئولین سازمان بهزیستی
محققین، روانشناسان، دانشجویان قرار گیرد.
[۱] . Hill, Tracy
[۲] . chansky- tomar
[۳] . keller
[۴] . Rachman
[۵] . Bernstein
[۶] . Layne
[۷] . Egan
[۸] . Tennison
[۹] . Hacken sack (2008)
[۱۰] .Wood Jefrey ( 2006).
[۱۱] . Bonifacci, paola
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .