499 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۸۹
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
خانواده یکی از عوامل موثر در رشد نوجوان است مقصود ما تنها والدین و اثر رفتار آنها نیست بلکه مقصود محله و همسایگان ، آب و هوا و طرز تغذیه درخانواده ، موقعیت قرار گرفتن و گنجایش ، خانه ، وضع اقتصادی ، رفتار اقوام و حتی آمد و رفت مهمانان نیز میباشد که همگی در رشد و رفتار نوجوان موثر خواهد بود .
خانواده اولین واحد یک اجتماع است که کودک در آن خود بخود شکل میگیرد . شکل جسمی ، عاطفی ، شخصیتی و قدیمیترین موسسه تعلیم و تربیت بشری است . محلی است که موجب نشو و نمای فضائل و خصایل ، همکاری و فداکاری ، مبارزه ، ابراز عشق و محبت بوده و لطیفترین و پاکترین احساسات بشری در آنجا ظهور و بروز میکند. همانطور هم خانواده هم محبت و مهربانی ممکن است سعادت آتی نوجوان را تامین نماید .
میزان جدایی والدین در گروه سارقین و افراد گروه غیرسارق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که جدایی والدین اثرات سوئی بر سلامت افراد خانواده میگذارد و ضمن زمینهسازی برای ابتلاء به انواع اختلالات کرداری و عاطفی عواقب وخیم و جبرانناپذیری را به دنبال خواهد داشت .
متاسفانه جدایی والدین در جوامع کنونی از وسعت و انتشار قابل ملاحظهای برخوردار است که این ، اثرات سوئی بر فرزندان آن خانواده خواهد داشت .
اصولاً والدینی که به نحوی از یکدیگر جدا میشوند به یک رشد سالمی ، دست نیافتهاند و افرادی هستند که قادر نیستند مسائلی که در رابطه با زندگی برایشان پیش میآید حل کنند و مشکلات کوچک زندگی را بزرگ میکنند .
و برابر مشکلات بزرگ احساس ضعف و زبونی میکنند و برخوردهایی که با یکدیگر دارند بیشتر بر مسائل ناچیز و بیارزش میباشد و به فکر فرزندان نیستند و بیشتر به دنبال ارضای تمایلات خشونت آمیز خودشان میباشند .
البته یکسری دیگر از مسائلی که میتواند باعث جدایی والدین شود اختلافات سنی است که بین زن و شوهر وجود دارد و قاعدتاً این دو نفر قادر نیستند که یکدیگر را درک کنندکه همین عامل موجب اختلاف و در نتیجه طلاق و جدایی بینشان میگردد.
یکی دیگر از عواملی که میشود از آن نام برد، اختلاف در سطح علمی و هوشی میباشد که خود اینها میتوانند به عنوان عواملی در بروز اختلافات خانوادگی باشند .
اصولاً والدینی که از یکدیگر جدا میشوند در یک وضعیت روانی قرار میگیرند که قادر به تصمیمگیری درست درباره آیندهشان نمیباشند و هیچ فکر نمیکنند که با این کارشان چه سرنوشت بدی را برای فرزندانشان ایجاد میکنند و آنها را در یک وضعیت و محیطی قرار میدهند که هیچ گونه احساس ایمنی خاطر و آرامش نمیکنند و دائماً در یک حال اضطراب قرار دارند و قاعدتاً برای فرونشاندن این حال دست به مکانیزمهایی میزنند که این اضطرابشان را فرو نشانند و در این جوامع که انسانهای پلیدی وجود دارد خیلی کم احتمال دارد ، اینگونه فرزندان به راه صحیح قدم گذارند ،چون بچهای که در یک خانوادهای زندگی میکند که والدینش در کنارش میباشند این بچه ، احساس اطمینان میکند و همین احساس ، باعث میشود که در کارهایش موفقتر باشد و فعالیتهایشان را با اطمینان بیشتری انجام دهد و خود به خود میتواند یک عامل موثر در جامعه باشد ، ولی بچهای که در یک خانواده از هم گسیخته است حال درستی برای انجام کار و فعالیت ندارد و دچار یکسری سرخوردگیها و افسردگیها و خشونتها خواهد شد که در آینده این وضعیتها به شکلهایی در جامعه ظهور مییابد که یک شکل آن بزهکاری است .
واژه های کلیدی: جدایی والدین ، سرقت، روابط خانوادگی، وضعیت تحصیلی
فصل اول : ۱
کلیات تحقیق ۱
مقدمه ۲
بیان مساله : ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق ۶
اهداف تحقیق : ۸
سوالات تحقیق : ۸
متغیرهای تحقیق ۸
تعریف عملیاتی مفاهیم : ۹
طلاق : ۹
سرقت : ۹
مردودی : ۹
ترک تحصیل : ۹
ناماداری یا ناپدری : ۹
محکومیت مادر یا محکومیت پدر : ۹
فصل دوم : ۱۰
ادبیات و پیشینه تحقیق ۱۰
مقدمه : ۱۱
« بزهکاری کودکان و نوجوانان » ۱۱
مفهوم جنایتکاری و بزهکاری : ۱۴
وضع کنونی شناسائیها : ۱۴
« علتشناسی بزهکاری » ۱۶
۱-تحول بهنجار و سازگاری اجتماعی : ۱۶
۲-عوامل اجتماعی ۲۰
۳-عوامل بدنی و سرشتی : ۲۲
الف: پسیکوپات سرشتی : ۲۳
ب : نارسائیهای عقلی : ۲۴
ج ـ بیماریها و نقیصههای عضوی : ۲۵
۴-اختلالات رشد شخصیت : ۲۶
الف-عیوب کیفی فرامن : ۲۷
ب : تأخیرهای جزئی رشد : ۲۷
ج – پسیکونورزها و نشانههای پسیکونورزی ۲۸
د ـ پسیکوزها و نمودار پسیکوزی ۲۹
۵-عوامل اجتماعی ثانوی ۲۹
انواع دزدها و دزدیها ۳۲
۱-دزدهای کند ذهن : ۳۳
۲-دزدی پرهیجان : ۳۳
۳-دزدهای وسواسی و آزاردهنده : ۳۴
۴-دزدهای بیقرار : ۳۴
۵-دزدهای برانگیخته : ۳۴
۶-دزدهای افسانه گرا : ۳۴
۷-دزدهای پارانوئیاک : ۳۵
۸-دزدهای شیزوئید : ۳۵
۹-دزدیهای صرعی : ۳۵
۱۰-دردهای منحرف : ۳۵
۱۱-دزدهای باندها : ۳۶
جریان عمل دزدی : ۳۶
شخصیت کودکان و نوجوانان دزد ۳۸
برخورد دیگران : ۴۲
« عوامل موثر در سرقت » ۴۲
« خانواده و نوجوان » ۴۴
الف ـ تعریف خانواده : ۴۴
ب ـ خانوادههای متلاشی شده : ۴۶
اول ـ جدائی و طلاق : ۴۷
دوم : ناپدری و نامادری ۴۸
سوم ـ اختلافات خانوادگی : ۵۱
پیشینه و تحقیقات انجام شده ۵۲
فصل سوم : ۵۷
روش و مراحل اجرای تحقیق ۵۷
روش تحقیق : ۵۸
آزمودنیها ۵۸
ابزار جمعآوری دادهها ۵۹
روش تجزیه و تحلیل دادهها ۵۹
فصل چهارم : ۶۰
تجزیه و تحلیل دادهها ۶۰
تجزیه و تحلیل دادهها : ۶۱
فصل پنجم : ۶۹
بحث و نتیجهگیری ۶۹
مقدمه ۷۰
خلاصه تحقیق ۷۰
یافتههای تحقیق در ارتباط با فرضیهها ۷۱
تحصیلات نوجوانان سارق : ۷۲
نتیجهگیری ۷۳
ارائه پیشنهادات ۷۸
آموزش و پرورش ۷۸
خانواده ۷۹
آموزش خانواده ۷۹
جرم و مجازات ۸۰
نحوه استفاده از اوقات فراغت ۸۰
محدودیتها ۸۰
فهرست منابع ۸۲
پیوستها ۸۳
فهرست ۸۵
هیلگارد ، ارنست ، زمینه روانشناسی ، جلد اول ، مترجم ، براهنی ، م ، تهران ، رشد ، ۱۳۶۷
هیلگارد ، ارنست ، زمینه روانشناسی ، جلد دوم ،مترجم ، براهنی ، م ، تهران ، رشد، ۱۳۶۸
ایلینگورت ، ر ، کودک و مدرسه ، مترجم ، نوابینژاد ، ش ، تهران ، رشد ،۱۳۶۸
بهشتی ، الف ، مسائل ومشکلات خانوادگی ، قم ،طریقالقدس ، ۱۳۶۲
پارسا ، م، روانشناسی رشد کودک و نوجوان ،تهران ، بعثت ، ۱۳۶۸
جلال طهرانی ، م ، روش تحقیق در روانشناسی بالینی (جزوه درسی) ، مشهد ، دانشکده علوم تربیتی ، ۱۳۶۸
خسروپور ، ی . روانشناسی بلوغ ونوجوانی ،تهران ، ۱۳۵۳
خدیوی زند ، م ، امینیان ، ز ، پژوهش در ساخت شخصیت و خانواده بزهکاران ، مشهد
شعارینژاد ، ع ، روانشناسی رشد، تهران ، کتابفروشی ، ۱۳۴۹
شکوهی ، غ ، تعلیم و تربیت و مراحل آن ، مشهد ، آستان قدس رضوی ، ۱۳۶۵
قائمی ، ع ، آسیبها و عوارض اجتماعی ، تهران ، امیدی ، ۱۳۶۴ .
کینیا ، م ، مبانی جرمشناسی جلد اول ، تهران ، دانشگاه تهران ، ۱۳۵۷
منصور ، م ، روانشناسی ژنتیک ، تهران، رز ، ۱۳۶۶
منصور ، م ، زمینه بررسی بزهکاری کودکان و نوجوانان ، تهران ، ۱۳۵۶٫
خانواده یکی از مهمترین و مقدسترین نهادهای اجتماعی است که در طول تاریخ از جمله عوامل دوام و قوام جامعه بشری بوده و آنچه موجب نگرانی جوامع شده است صدمات و لطمات جبرانناپذیری است که بر اثر فروپاشیدن این کانون ایجاد میشود .
صدماتی که متوجه تمام اعضای خانواده منجمله فرزندان می شود . جدایی والدین برای فرزندان و خود آنها بسیار حایز اهمیت و قابل بررسی است چرا که وضعیت فرزندان پس از طلاق و جدایی والدین از نگرانکنندهترین و بحثانگیزترین جنبه طلاق بوده است . و این مسئله در صورت ازدواج مجدد والدین با دیگری ، ابعاد نگران کنندهای به خود میگیرد . دوره بلافاصله بعد از جدایی برای اکثر افراد یک دوره تضاد و دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید است (معنوی ، ۱۳۶۲).
این تضاد و دوگانگی موجبات تغییرات عمیق در رفتار خانواده بخصوص و فرزندان پدید میآورد که از جمله آن بزهکاری میباشد . از طرف دیگر مشخص شده است که بیشتر بزهکاران متعلق به خانوادههایی هستند که در آن از محبت و تفاهم اثر کمی وجود دارد و غالباً دارای خانوادههای از هم پاشیده میباشند (نوابی نژاد ، ۱۳۶۲) .
کلوارد[۱] (۱۹۶۵) میگوید :
در تئوری گذر از نوجوانی بطرف بزرگسالی که توسط بلاک[۲] نایدرهافر[۳] بیان شده، بسیاری از مشکلاتی که در رابطه با سازگاری نوجوانان میباشد مطرح شده است و کوششهای صورت گرفته است .
برای اینکه بزهکاری را بتوانند بعنوان یک مشکل اجتماعی توضیح دهند این مشکل معمولاً بر اساس سه وضعیت میباشد :
۱-تغییر اساسی که در وضعیت فرد ایجاد می شود به عنوان بحرانی در زندگی فرد میباشد .
۲-شدت بحران بستگی به وسایل رسمی اجتماعی دارد که این تغییرات را در جامعه تسهیل میکند .
۳-رفتارهای غیرعادی و انحرافی ممکن است از این بحران ناشی شود .
عبور از دوران کودکی به سمت دوران بزرگسالی یک مسئله خیلی حساس میباشد و برای جوامع انسانی یک دورهای فشارزا ، بحساب میآید .
یک نوجوان در جوامع امروزی نمیتواند هر شغلی که خواست بگیرد و بدلیل پیشرفت فشار روزافزون علم و تکنیک در زمینههای مختلف یک نوجوان برای اینکه مهارتی لازم را در این مورد کسب کند نیاز به آموزشهای طولانیمدت دارد و قاعدتاً در این دوره یک نوجوان بدلیل موقعیتی که دارد نه میتواند نقش پدری را عهدهدار شود و نه میتواند همسری اختیار کند .
نوجوان علیرغم اینکه آمادگیهای لازم را در زمینههای عاطفی و بیولوژیکی دارند از اینکه عهده دار نقشهای بزرگسالان شوند تا مدتی محروم میمانند و یک وضعیت خاصی دارند که نه بزرگسال و نه کودک محسوب میآیند .
بنابراین نوجوانان علاقمند نقشهای بزرگسالان میباشند و میخواهند آن چیزهایی که بزرگسالان دارند ، اینها هم داشته باشند .
ولی چون امکان دسترسی به این علائقشان بزودی میسر نیست این خودش میتواند علتی برای انحراف این نوجوانان باشد و با تشکیل دادن گروههای کوچک به آن خواستههایی که امکان دسترسی در آن شرایط برایشان وجود نداشت ، در این گروهها برسند (cloward , 1970) .
بنابراین دوران کودکی پرمایهترین دقایق عمر است . بایستی از تمام طرق ممکنه آموزش و پرورش و کلیه علوم حیاتی و روانی و اجتماعی برای سازندگی و تکوین یک شخصیت ایدهآل از این وجود شکلپذیر بهره گیری کرد . از دست دادن این لحظات گرانبها جبرانناپذیر است . به جای اینکه سالهای نخستین عمر کودک را مهمل بگذارند تا در آن زمینه علفهای خودرو و هرزه بروید با دقت تمام آن را آماده کشت ساخت و در آن بذر ثمربخش پاشید .
این کشت مستلزم شناسایی عمیق و فیزیولوژی و روانشناسی کودک و نیازهای مادی و روانی او است . فراموش نکنیم بزرگترین نیاز کودک محبت است ، کودک درس محبت ، رحم و شفقت ، نیکوکاری ،وفاداری ، صفا ،خلوص ، پاکی ، راستی ، صراحت لهجه ، رشادت ، شهامت ،شجاعت ، ازخودگذشتگی ، فداکاری ، ادب ، فروتنی ، تواضع ، عزت نفس ، تعاون ،سخاوت ،ا حسان ، ایثار ، حریت ، تقوا ، عشق به کمال و سایر سجایا و ملکات انسانی را در نخستین سالهای زندگی خود در دامن پرمهر و محبت پدرومادر از راه بذل محبت آنان میآموزد . کانون خانواده تنها پناهگاه و تکیه گاه امید اوست . خانواده آیینه شخصیت کودکان است. باید بکوشیم تا این آیینه شفاف و خالی از رنگ کدورت باشد .(کینیا . م)
ویژگی اصلی تشخیص اختلال توداری ، داشتن الگوی تکراری و پیوسته تجاوز به حقوق اولیه دیگران یا تخطی از معیارها و ضوابط اجتماعی متناسب با سن است (wicks, 1984) از نظر پیروان مکتب کلاسیک ، بزهکار فردی است که تحت اراده آزاد خود ، دست به عمل زده است که موجب خسارات و زیان جامعه گردیده است. (کینیا ، ۱۳۵۷)
مظلومان میگوید : به نظر (Anderson) عمل بزهکارانه پدیدهای از تظاهرات اجتماعی است و عاملی که برای دفاع از خود آنرا مرتکب میشود . در واقع تغییر دهنده نوع دفاع ، یا نحوه دفاع میباشد .
زیرا او بدینوسیله قصد دارد که خارج از اجتماع یا علیه آن به عمل دست بزند که بتواند وجود خود را به اثبات برساند (مظلومان ، ۱۳۶۵) .
از نظر گود : سرقت متضمن روبهرو شدن با قربانی است و دزدی با تهدید به زور انجام میشود .
طبق تعریف مرکز تحقیق فدرال :
سرقت به عنوان کوششی است برای بدست آوردن هر چیز باارزشی که مورد مواظبت و پاسداری و امانت و کنترل شخص یا اشخاص میباشد . بازور و یا بوسیله تهدید به زور یا خشونت و یا با قراردادن قربانی در ترس انجام گیرد .(Goode , 1948) روانکاوان سرقت را بیان سمبولیک نیاز به محبت والدین میدانند ، که البته بیشتر در مورد سرقتهای بیاهمیت صدق میکند .
بزهکاران ضعفمن (Ego) دارند که منجر به جرم غیرارادی میشود که با احساس پشیمانی بعد از انجام عمل توام است .
ضعف فرامن (soper Ego) با بزهکاری نقشه کشیده توام است و شخص احساس گناه بعد از آن نمیکند . (اشکوری ، ۱۳۵۵) .
از نظر (کینیا) جای تردید نیست که در بسیاری از خانوادهها فشارهایی وجود دارد که همراه است با ترجیحات ، خصومت ، ناامنیها ، سختی ، خشونت ، و غیره و یا میتواند از آن نتیجه شود و این فشارها روی بسیاری از کودکان تاثیر و انعکاسهایی دارد . مشاهده چنین شرایط خانوادگی در میان بعضی از گروههای بزهکار منجر به تنظیم این فرمول شده است : « کودکی که ایجاد مسائل پیچیدهای میکند کودکی است که خود او دارای مسائل پیچیده است .»
« بزهکار از نظر عاطفی دچار اختلال است و اختلال عاطفی نتیجه قهری وجود اختلالهای عاطفی خانوادگی است . روانپزشکان و روانکاوان اخیراً این نظریه را اثبات کردهاند و محتملاً در دوره ماست که بزهکاری جوانان تا بدین حدود در تمام سطوح توجیه و تبیین شده است .»
معهذا این نکته مسلم نیست که تمام بزهکاران و یا خانواده آنان تعداد زیادی از اختلالهای عاطفی دچار باشند . به علاوه توجیه و تفسیر بزهکاری یک موضوع نظری حائز اهمیت فوقالعادهای است که تاکنون بدون جواب مانده است و جواب کلی و قاطع بدان داده نشده . قبول داریم که بعضی از بزهکاران نوجوان به خانوادههایی تعلق دارند که دچار تعارض و کشمکشهای خانوادگی و اختلالهای عاطفی هستند . اما این تضادها و اختلالهای عاطفی میتواند موجب بروز تبهکاری شود به این معنی که یا به کودک فرصت داده میشود تا موارد تماس خود را با تبهکاران افزایش دهد و یا در اثر عدم اهمیت خانواده در آشنا ساختن کودک با مسائل ممنوعه زندگی در جامعه است که فاجعه بروز میکند .
الف : جستجوی شرایطی برای پیدا کردن سلامت اجتماعی نوجوانان .
ب : آشنایی با وضعیت بزهکاری نوجوانان سنین (۱۴ تا ۱۱) سال .
ج : آشنایی با وضعیت تحصیلی نوجوانان سارق .
د : شناخت روابط خانوادگی نوجوانان سارق .
الف : بین وضعیت روابط خانوادگی نوجوانان سارق و بزهکاری آنان آیا رابطهای وجود دارد ؟
ب : بین وضعیت تحصیلی نوجوانان سارق و بزهکاری آنان آیا رابطهای وجود دارد ؟
ج : بین وضعیت اعتیاد نوجوانان سارق و خانوادههایشان با بزهکاری آنان آیا رابطه ای وجود دارد ؟
متغیر مستقل : در این پژوهش وضعیت تحصیلی نوجوان ، وضعیت خانوادگی نوجوان ، وضعیت اعتیاد نوجوان و والدین در متغیرهای مستقل ما میباشند .
متغیر وابسته : در این پژوهش متغیر وابسته ما بزهکاری نوجوانان سارق (۱۴ تا ۱۱) سال می باشد .
با توجه به اهداف رساله ، تمرین اصطلاحات مورد نظر از این قرار است .
ازدواج ، وحدت و اتصال است و طلاق جدایی و انفصال .
به عنوان کوششی است برای بدست آوردن هر چیز باارزشی که مورد مواظبت و پاسداری و امانت و کنترل شخص یا اشخاص میباشد ، یا به زور و یا تهدید یا خشونت از کسی گرفته میشود .
نوجوانی : این اصطلاح از لاتین گرفته شده است و معنایش ، در حال رشد میباشد. این دوران به دورهای گفته میشود که خود از کودکی به سمت بزرگسالی حرکت میکند ، یا اینکه از وابستگی به سمت استقلال پیش میرود .
[۱] -cloward
[۲] -Black
[۳] -Nider hoffer
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .