مقاله تاثیر تواناسازی کارکنان بر امنیت شغلی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تاثیر تواناسازی کارکنان بر امنیت شغلی

تعداد صفحات : ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امنیت شغلی دارای دو بعد عینی و ذهنی است. بعد عینی به عدم وجود عوامل تهدید کننده در سازمان و بعد ذهنی به احساس و ادراک از نبودن موانعی در جهت اشتغال در حال و آینده اشاره می‌کند. منظور از امنیت شغلی در این تحقیق بعد  ذهنی امنیت شغلی یعنی احساس و ادراک فرد از نبودن موانعی در جهت اشتغال وی در حال و آینده است. به عبارت بهتر احساس امنیت شغلی مدنظر ماست. امنیت شغلی احساس داشتن یک شغل مناسب و اطمینان از تداوم آن در آینده و فقدان عوامل تهدید کننده شرایط مناسب کاری در آن تعریف می شود

در این پژوهش به بررسی تاثیر تواناسازی کارکنان در مهارتهای رفتاری، در مهارتهای ارتباطی، مسئله یابی، تجربه آموزی بر امنیت شغلی می پردازد. ؟ در این تحقیق سازمان اقتصادی کوثر به عنوان جامعه‌ آماری در نظر گرفته شد و تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت و نتایج نشان داد که توانا سازی کارکنان در مهارتهای رفتاری ، در مهارتهای ارتباطی، مسئله یابی، تجربه آموزی باعث امنیت شغلی می شود.

 واژگان کلیدی: تواناسازی ، مهارت شناختی ، مهارتهای رفتاری، مهارتهای ارتباطی، مسئله یابی، تجربه آموزی ، امنیت شغلی

فهرست مطالب

چکیده:    ۴
مقدمه    ۵
هدف از انتخاب موضوع    ۶
اهمیت موضوع    ۶
فرضیات تحقیق    ۷
قلمرو تحقیق    ۷
روش تحقیق    ۷
شرح طبقات اصلی مهارت شناختی    ۹
روش جمع آوری اطلاعات    ۱۱
ساختار پرسشنامه    ۱۲
جامعه آماری    ۱۲
روایی تحقیق    ۱۳
پایایی تحقیق    ۱۳
متغیرهای تحقیق    ۱۴
آزمون ها آماری تحقیق    ۱۴
نتایج آزمون دوجمله ای فرضیات فرعی    ۱۵
تحلیل نتایج پژوهش    ۱۷
تحلیل نتایج توانا سازی کارکنان در مهارت‌های ارتباطی    ۱۸
تحلیل نتایج توانا سازی کارکنان در تجربه آموزی    ۱۹
تحلیل نتایج توانا سازی کارکنان در مساله یابی    ۲۰
پیشنهادات برای خط مشی گذاران و مجریان    ۲۱
پیشنهاداتی برای تحقیق آتی    ۲۴
منابع:    ۲۵

منابع:

۱- اعرابی، سیدمحمد، “راهبردها، برنامه‌ها و راه کارهای تحقق امنیت شغلی مناسب در نظام اداری”، فصلنامه مطالعات مدیریت ، شماره ۳۰-۲۹ ، بهار و تابستان ۱۳۸۰

۲- رمی زفسکی، ای‌،جی، طراحی نظامهای آموزشی، تصمیم گیری در برنامه‌ریزی درسی، طراحی برنامه درسی، ترجمه هاشم فردانش، انتشارات سمت ، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۹

۳- یزدان پناه، احمدعلی، “تاثیر فناوری اطلاعات در توانمندسازی منابع انسانی در کشورهای رو به توسعه” ، تحول اداری ، شماره ۴۸ ، دوره هشتم ، بهار ۱۳۸۴

مقدمه

در مفهوم امنیت شغلی موضوعاتی چون تغییرات شغلی از دست دادن شغل عدم دستیابی به شغل مناسب گنجانده شده است.. وقتی بحث امنیت شغلی پیش می‌اید در ذهن اکثر افراد این امر تداعی می‌شود که بایستی افراد در سازمان از وضعیت استخدامی رسمی برخوردار باشند تا امنیت شغلی آنها تضمین شود. یا به عبارت دیگر افراد به صورت عمری به استخدام ثابت سازمانها درایند. استخدام ثابت و رسمی گرچه به ظاهر امنیت شغلی را تضمین می‌کند ولی این نارسایی را به دنبال دارد که کم کم افراد سازمان از فکر ترقی و توسعه و بالندگی دور می‌شوند و این امر وضعیت شغلی آنها را به خطر می‌اندازد. در دنیای امروز امنیت شغلی بدین معنا کاربرد دارد که به جای وابستگی افراد به سازمان بایستی سازمانها وابسته به افراد باشند و این در گرو آن است که سازمانها بستر لازم را فراهم کنند تا کارکنان در ابعاد مختلف توانمند گردند. در واقع توانمندسازی کارکنان در قالب ارتقای قابلیت ها توسعه مهارتها بهبود عملکرد ارتقای سطح آگاهیهای اجتماعی و بهبود مهارت حل مسئله امنیت شغلی آنها را تامین می‌کند.

هدف از انتخاب موضوع

اهداف مورد نظر از انتخاب موضوع عبارتنداز:

بررسی تاثیر تواناسازی مهارتی کارکنان در بعد ذهنی امنیت شغلی

اولویت بندی مهارتهای ذکر شده در پایان نامه از لحاظ میزان تاثیر بر بعد ذهنی امنیت شغلی

 اهمیت موضوع

نظامهای نوین مدیریت تاکید فراوانی بر منابع انسانی دارند و آن را مهترین دارایی سازمان به شمار می آورند لذا برای مقوله امنیت شغلی اهمیت و اعتبار زیادی قائل هستند. امروزه در بسیاری از شرکت‌های پیشرو و موفق رابطه بلندمدت بین کارکنان و سازمان یکی از ارکان موفقیت تلقی می‌شود. چرا که چنین رابطه ای از یک سو سازمان را مطمئن می‌سازد که در صورت سرمایه گذاری آموزشی و ارتقای دانش و مهارت افراد می‌تواند از بازده این سرمایه گذاری در سالهای آتی بهره مند شود واز سوی دیگر به کارکنان در مورد امنیت شغلی و تامین نیازهای خود و خانواده‌شان در سالهای آتی اطمینان می‌بخشد. لذا سازمانها در تلاشند امنیت شغلی کارکنان را از طریق تواناسازی آنها در ابعاد مختلف تامین می‌کنند. و به دنبال آن زمینه‌های بروز خلاقیت و نوآوری و استفاده از امکانات برای رسیدن به حداکثر بازده را فراهم سازند.

 فرضیات تحقیق

فرضیه اصلی : تواناسازی کارکنان در مهارتهای بینشی (شناختی) باعث امنیت شغلی کارکنان می‌شود.

فرضیات فرعی:

تواناسازی کارکنان در مهارتهای رفتاری باعث امنیت شغلی می‌شود.

تواناسازی کارکنان در مهارتهای ارتباطی باعث امنیت شغلی می‌شود.

تواناسازی کارکنان در مسئله یابی باعث امنیت شغلی می‌شود.

تواناسازی کارکنان در تجربه آموزی باعث امنیت شغلی می‌شود.

قلمرو تحقیق

قلمرو مکانی این تحقیق ستاد مرکزی سازمان اقتصادی کوثر می‌باشد. قلمرو زمانی این تحقیق دوره زمانی شش ماهه از تیرماه ۸۴ تا آذر ۸۴ را دربر می‌گیرد.

قلمرو موضوعی این تحقیق تاثیر تواناسازی کارکنان بر امنیت شغلی می‌باشد.

روش تحقیق

روش تحقیق نظری – کاربردی می‌باشد که در بخش نظری از روش کتابخانه ای مبتنی بر برسی کتب مقالات و پایان نامه ها در بخش کاربردی هم از مصاحبه و توزیع پرسشنامه استفاده شده و با استفاده از نرم افزار spss شاخصهای مرکزی از قبیل میانگین، میانه و نما محاسبه شده و برای تعمیم نتایج از آزمون آماری فریدمن استفاده و اقدام به رد یا تایید فرضیات شده است.

تعریف واژه ها و اصطلاحات

۱- توانمندسازی

از توانمندسازی تعاریف و کاربردهای متعددی ارائه شده است. اما این واژه معانی متفاوتی به شرح ذیل را تداعی می‌کند:

اعطای اختیارات بیشتر به کارکنان و مدیران برای تصمیم گیری

سهیم کردن افراد در تعیین سرنوشت حرفه ای خود

فرایند تسهیم قدرت با اعضای گروه

بهبود و به کارگیری مهارتها

غنی‌تر شدن پتانسیل منابع انسانی درجهت خیر و صلاح خود سازمان (یزدان پناه، ۱۳۸۴،ص۱۳۷)

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت منابع انسانی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.