مقاله تجربیات تدریس و مشکلات و چالش های اداره کلاس

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تجربیات تدریس و مشکلات و چالش های اداره کلاس

تعداد صفحات : ۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امروزه با توجه به تحول عظیمی که در آموزش فیزیک در دنیا ایجاد گشته متاسفانه هنوز در مدارس ایران از روش های سنتی استفاده می شود .روشهایی که معلم محور است و دانش آموز گریز فیزیک بعنوان قسمت جدانشدنی از علوم در تحول و تغییر کل جهان چه از نقطه نظر علوم تجربی و چه علوم اجتماعی تأثیرگذار بوده و خواهد بود.

دانش آموزان با شناخت روش علم تجربی با فناوری های جدید روبرو شود، بخوبی آنها را درک کرده و مورد استفاده قرار دهد. دانش آموزی که کلیه آموخته های خود را بصورت نظری فرا گرفته باشد اما تجربه عملی در روبرو شدن و استفاده از آنها را کسب نکرده باشد، حتی اگر در آینده فرد موفقی هم شود آموزشی که در فیزیک دیده در  کسب این موفقیت سهم جدی نداشته است. معلم و برنامه درسی این مسئولیت را دارند که مهارت های دانش آموز را در این زمینه افزایش دهند.

پس لازم است که ما در برنامه درسی تجدید نظر اساسی کنیم و معلمان را دائم تحت آموزش قرار دهیم.آموزش توأم با روش های نوین آموزش فیزیک، روش های متنوع سنجش و اندازه گیری، آموزش روانشناسی جوانان و روانشناسی آموزشی و ….

واژه های کلیدی: تدریس، درس فیزیک، دبیر، چالش ها، تجربیات،

فهرست مطالب

چکیده                 ۴
مقدمه             ۵
راهکارهایی از تجربیات یک همکار برای تدریس خوب                   ۶
مسائلی که یک معلم باید حین تدریس مد نظر داشته باشد.                 ۹
مشکلات در ارائه درس فیزیک        ۱۲
راهکار حل مشکلات ۱۵
استفاده از آزمایش و آزمایشگاه در آموزش فیزیک     ۱۶
علل عدم استفاده از آزمایشگاه          ۱۸
تاثیرکمبود زمان تدریس در انجام آزمایش              ۲۰
تاثیر ارزشیابی های مختلف در انجام آزمایش       ۲۴
تاثیر تجربه و مهارت معلم در انجام آزمایش          ۲۶
تاثیر کمبود امکانات آزمایشگاهی   ۳۰
نتیجه گیری وارائه پیشنهاد         ۳۷
منابع و مآخذ         ۴۰

مقدمه:

فیزیک ، دانشی بنیادی است که در تحول و توسعه روز افزون فن آوری و سایر علوم مهندسی کاربرد های فراوانی داشته است. بنابراین آموزش فیزیک به عنوان یکی از درس های مهم متوسطه است که دانش آموزان را در شناخت جهانی که در آن زندگی می کنند کمک می کند. آموزش مفهومی فیزیک پیچیده است و در صورتی که دبیران فیزیک برای اجرای این نوع آموزش آماده نباشند نوعی آموزش صوری در کلاس د رس صورت  می گیرد که سبب می شود تا درصد بسیار زیادی از دانش آموزان روش زندگی در دنیای جدید را نشناسند و عامل دیگری که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد تشخیص تفاوت گذراندن موفقیت آمیز امتحان ها و آزمون های ورودی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بااد گیری مؤثر و موفقیت آمیز فیزیک است. شاید افراد بتوانند با مطالعه و حفظ کردن پرسش ها و تست های پرتکرار که اکنون رسانه ها به تبلیغ گسترده آن ها می پردازند در امتحان نمره خوبی بگیرند یا با موفقیت در آزمون های ورودی وارد مقطع تحصیلی بالاتر شوند. اما این افراد قادر نیستند آموخته های خود را در جهت بهبود و اعتلای سطح زندگی خود و دیگران به کار گیرند و از دانش خود برای بهره برداری بهینه از امکانات موجود در اختیارشان استفاده کنند . این وضعیتی است که جامعه کنونی ما با آن روبرو است. این شرایط باعث شده که به رغم کوشش و تلاشی که دانش آموزان و والدین آنها در جهت آموزش انجام می دهند ، متأسفانه نتیجه این تلاش با فعالیت های صورت گرفته نیست. امید است که مسئو لان محترم در جهت رفع این مشکل اقدام نمایند تا آموزش فیزیک و سایر درس ها هر چه بیشتر  کارآمدتر شود.

 راهکارهایی از تجربیات یک همکار برای تدریس خوب

۱- طرح درس: برای تدریس خوب باید طرح درس جامع و کاملی داشت، برای نوشتن یک طرح درس خوب باید مراحل نوشتن طرح درس را بر طبق اصول جدید رعایت کرد که آن شامل موارد زیر می باشد:

الف) سرفصل طرح درس: که شامل موارد زیر است.

نام درس:    مدل کلاس:       کلاس:         مجری:

موضوع درس:       تعداد فراگیران :   مدت اجرا:       تاریخ:

ب) اهداف طرح درس : که شامل اهداف کلی و اهداف رفتاری می باشد که اهداف کلی می تواند در سه حیطه ی شناختی، عاطفی و روانی حرکتی تنظیم شود که بر اساس درس مورد نظر اهداف مشخص می شود.

اهداف رفتاری: اهدافی راکه در پایان تدریس فراگیر باید بتواند به آن ها دست یابد و به طریق عملی ، شناختی و یا عاطفی در فراگیر آن ها را جستجو کرد را گویند که باز هم در حیطه های مختلف آموزشی قابل تنظیم است.

ج) روش تدریس: با توجه به اهداف تعیین شده برای درس مورد نظر باید بررسی کرد و روش یا الگوی مناسبی را برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده انتخاب کرد و باید توجه داشت که با کدام روش فعال آن تدریس بهتر صورت می گیرد . مثلاً از روش استقرایی در زمینه دروسی که مطالب آن قابل دسته بندی هستند می توان بهره جست.

د) رسانه های آموزشی: بر اساس آن روشی که برای تدریس به کار گرفته می شود باید وسایل مورد نیاز را تهیه نمود مانند کارت های آموزشی، تابلو وایت برد، تخته سیاه ، ماژیک ، ضبط صوت ، فیلم ویدئویی و …

ح) مراحل اجرای تدریس:

الف: مهارت های قبل از تدریس که خود شامل چند بخش می شود:

ب: ارزشیابی آغازین ( تشخیصی)

ج: آماده سازی

الف: فعالیت های مقدماتی : که شامل سلام و احوالپرسی ، دقت در وضعیت جسمی و روحی و حضور و غیاب و بررسی تکالیف ، بیان مناسبت روز و … می شود که اصولاً ۱ الی ۲ دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

ب: ارزشیابی آغازین (تشخیصی) : که ضمن آگاهی دادن به معلم در زمینه ی نقطه آغاز تدریس می تواند آمادگی کلاس را برای پذیرش مطالب جدید تعیین کند.

ج: آماده ساز ی: برای کاشت دانه باید ابتدا زمین را آماده ساخت. برای پذیرفتن مطالب جدید هم باید زمینه و انگیزه هایی را در فراگیران ایجاد نمود که می تواند این کار به شکل های مختلفی صورت پذیرد مانند طرح یک سؤال:

۲- مهارت های حین تدریس یا ارائه ی درس: که در این مرحله معلم فعالیتی را همراه با فراگیران انجام می دهد و با انجام یک کار گروهی به سوی اهداف از پیش تعیین شده حرکت نموده و پس از طی مراحلی البته بسته به روش یا الگویی که به کار گرفته شده به آن اهداف دست می یابد.

۳- مهارت های پس از تدریس که خود شامل سه بخش می شود:

الف: جمع بندی و نتیجه گیری

ب: ارزشیابی تکوینی

ج: تعیین تکلیف

الف: جمع بندی و نتیجه گیری:در این مرحله معلم با همراهی فراگیران و توسط خود آن ها به یک جمع بندی از مطالب تدریس شده دست می یابد و در صورت ناقص بودن اطلاعات ، معلم خود آن را کامل می نماید.

ب: ارزشیابی تکوینی: معلم برای اطمینان خاطر از اینکه آیا مطالب تدریس شده را فراگیران یاد گرفته اند یا نه ؟ دست به ارزشیابی زده که می تواند به صورت سؤال و جواب کتبی یا شفاهی یا انجام آزمایش و یا شکل های دیگر صورت پذیرد.

ج: تعیین تکلیف: در پایان درس معلم برای درونی شدن مفاهیم و کاربرد آن ها در امور زندگی تکالیفی درزمینه های خلاقیتی ، بسطی، عمومی و به شیوه ای که هم انفرادی و هم گروهی بتوانند انجام دهند در قالب و شکل های مختلف برای دانش آموزان تعیین می کند و از آن ها می خواهد که طبق استعداد و توانائی های خود تکالیف را انجام دهند.

مسائلی که یک معلم باید حین تدریس مد نظر داشته باشد

از بدو ورود خوشرو اما جدی و کوشا باشد.

در توزیع صدا و نگاه و حضور خود در کنار فراگیران مساوات را رعایت کند.

از تشویق برای تحریک بیشتر دانش آموزان استفاده کند و بیشتر سعی نماید تا از تشویق های غیر مادی بهره جوید زیرا تشویق های مادی کم کم ارزش خود را از دست می دهد و فراگیران را پر توقع می سازد.

بین مطالب تدریس شده و زندگی واقعی فراگیران ارتباط منطقی بر قرار سازد.

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تجربیات تدریس علوم تجربی دبیرستان ( ویژه ارتقاء شغلی)
  • مقاله روش های نوین در تدریس ادبیات فارسی
  • تحقیق رابطه بین تدریس و یادگیری
  • مقاله اهمیت تدریس در آموزش ابتدایی
  • تحقیق تدریس در مقطع ابتدایی (دانش آموزان کم توان ذهنی )
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.