مقاله ترافیک و محیط زیست

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله ترافیک و محیط زیست

تعداد صفحات : ۱۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

افزایش سریع تعداد وسایل نقلیه به خصوص اتومبیل همراه با رشد فزاینده ی سفر در شهرها و بین شهرها تأثیرهای ویرانگر و نامطلوبی بر محیط زیست  داشته است . آلودگی هوای شهرها ، که گاه بیش از هفتاد درصد آن ناشی از وسایل نقلیه ی موتوری است به خصوص در مناطق مرکزی و پر تراکم بسیاری از شهرها بیش از حد مجاز و قابل قبول شده است و صدای حاصل از تردد وسایل نقلیه در بیشتر نقاط آرامش زندگی مردم را به هم زده است .

در بسیاری از کشورهای جهان برای کاهش میزان هوا آلودگی ناشی از وسایل نقلیه مقرراتی وضع شده است که کنترل وسایل نقلیه ی موتوری از نظر میزان تولید گازهای سمی و آلوده سازی محیط زیست ، به علاوه از روشهای نیز می توان برای کاهش میزان آلودگی هوا و محیط زیست استفاده کرد.

واژه های کلیدی: ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، محیط زیست

فهرست مطالب

ترافیک و محیط زیست :    ۱
منابع هوا آلودگی :    ۲
روشهای مبارزه با هوا آلودگی در اثر ترافیک :    ۵
آلودگی اتومبیلها :    ۷
ایجاد مه دود    ۱۰
منابع :    ۱۴

منابع :

مهندسی ترافیک ، جلیل شائی ، مرکز نشر دانشگاهی ، تهران .

شناخت محیط زیست ، ترجمه : عبدالحسین وهاب زاده ، جهاد دانشگاهی مشهد .

ترافیک و محیط زیست :

افزایش سریع تعداد وسایل نقلیه به خصوص اتومبیل همراه با رشد فزاینده ی سفر در شهرها و بین شهرها تأثیرهای ویرانگر و نامطلوبی بر محیط زیست  داشته است . این تأثیرات نامطلوب در شهرهای بزرگ به خصوص در شهرهای صنعتی که تراکم ترافیک در خیابانهای آنها به حد اشباع یا نزدیک به حد اشباع رسیده است . شدیدتر است و در بسیاری موارد به حد غیر قابل قبول و خطرناکی رسیده است . به نحوی که سلامتی و آرامش زندگی ساکنان این شهرها را به خطر انداخته است .

آلودگی هوای شهرها ، که گاه بیش از هفتاد درصد آن ناشی از وسایل نقلیه ی موتوری است به خصوص در مناطق مرکزی و پر تراکم بسیاری از شهرها بیش از حد مجاز و قابل قبول شده است و صدای حاصل از تردد وسایل نقلیه در بیشتر نقاط آرامش زندگی مردم را به هم زده است . علاوه بر دو مسئله ی آلودگی هوا و صدای حاصل از ترافیک که به عنوان مهمترین و موثرترین تأثیرهای ترافیک بر محیط زیست از مسائل و مشکلات متعدد دیگری نیز می توان نام برد که امروزه در اثر ترافیک محیط زیست ما را تهدید می کنند بعضی از مهمترین این مسائل عبارتند از کاهش ایمنی – افزایش تصادفها لطمه به زیبایی و لطمه به منابع طبیعی و اقلیم طبیعی مورد نظر می باشد .

منابع هوا آلودگی :

مهمترین و موثرترین منابع هوا آلودگی توسط وسایل نقلیه عبارتند از گازهای خروجی از اگزوز . بخارهای دفع شده از منبع سوخت و کاربوراتور ، ذرات حاصل از سایش قطعات متحرک موتور ، گرد و غبار حاصل از سایش لاستیک . لنت ترمز و … گازهایی که از اگزوز وسایل نقلیه خارج می شوند . معمولاٌ از ترکیباتی تشکیل شده اند چون دی اکسید کربن بخار آب بنزین یا گازوئیل نسوخته . ترکیبات آلی حاصل از بنزین مونواکسید کربن  . اکسیدهای ازت . ترکیبات سرب ، و ذرات جامد کربن ( دوده ) گاهی ترکیبی از مواد و گازهای یاد شده مواد خطرناک و ناخوشایند دیگری تولید می کند . از مهمترین این نوع ترکیبات شناخته شده دودی است که به « دود لوس آنجلس » معروف است و از ترکیب اکسید ازت و بعضی از ئیدروکربنها و در اثر تابش شدید آفتاب در وضعیت توپوگرافیک محل تولید می شود .

نوع گازهای خروجی از اگزوز وسایل نقلیه بنزینی و گازوئیلی  تقریباٌ مشابه است در میزان تولید گاز با هم متفاوت اند . آلودگی حاصل از گازهای اگزوز وسایل نقلیه ی گازوئیلی سوز به مقدار قابل توجهی کمتر از آلودگی گازهای اگزوز موتورهای بنزینی است ولی متأسفانه عدم تنظیم صحیح موتورهای دیزلی باعث تولید مقدار نسبتاٌ  زیادی دود و بوی ناخوشایند می شود . با وجود این صرف نظر از ذرات جامد کربن میزان آلودگی  این گونه موتورها از موتورهای بنزینی کمتر است .

مونواکسید کربن ( Co ) :  از خطرناکترین گازهای اگزوز است . آثار مضر این گاز بر هموگلوبین تغییر می کند و همین باعث کاهش کارآیی خون در انتقال اکسیژن می شود .

اکسید ازت : از ترکیبات اصلی سوخت موتور اکسید نیتریک ( N2o2 ) و دی اکسید ازت ( No2 ) نیز تولید می شود .  میزان دی اکسید ازت در مسیرهای شهری به تقریب دو برابر میزان اکسید نیتریک است دی اکسید ازت به مراتب از اکسید نیتریک مسموم کننده تر است ولی چگالی آن در مسیرهای شهری کمتر از یک درصد حداکثر چگالی قابل قبول آن در یک مرکز صنعتی پس از هشت ساعت کار است .

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله حفظ محیط زیست
  • مقاله آلودگی هوای تهران و آثار مخرب آن بر جامعه
  • مقاله قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست
  • مقاله آلودگی هوا
  • پایان نامه راه های حفاظت از محیط زیست و بهبود روش های زندگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.