مقاله حقوق تجارت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله حقوق تجارت

تعداد صفحات : ۱۶۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تجارت در شکوفائی اقتصاد کشورها نقش عمده‎ای را ایفاء می‎نماید؛ بنابراین اصل حقوق تجارت یکی از مهمترین رشته‎های حقوق خصوصی محسوب می‎شود.

مقاله در دو بخش درباره حقوق تجارت می باشد. بخش اول کلیات حقوق تجارت را بیان می کند. حقوق تجارت شعبه‎ای از حقوق خصوصی است که بر تعدادی از روابط تجارتی و اقتصادی تجار ‎،- بنگاه‎‎های تجارتی که برای فعالیت و ادامه کار آنها ضروری می‎باشد، به وسیله قوانین تجارتی حاکمیت دارد.

در حقوق تجارت ایران مجموعه قواعدی وجود دارد که به طریق مخصوص به تجار و بنگاه‎های  تجارتی (مانند اهلیت برای انجام تجارت، ثبت‎نام تجار در دفتر تجارتی، نگهداری دفارت تجارتی مقررات راجع به شرکتهای تجارتی یا اسناد تجارتی، ورشکستگی و غیره) و قراردادهای عملیات تجارتی، مانند: قرارداد راجع به حق کسب یا پیشه، اجاره تجارتی،‌ بیع و رهن تجارتی، مقررات راجع به دلایل و صلاحیت دادگاه‎ها و غیره اعمال می‎شود. منظور از روابط تجارتی عبارت است از عملیات حقوقی که تجار خواه بین خود و خواه با مشتریان انجام می‎دهند که اعمال تجارتی نامیده می‎شود.منبع اصلی حقوق تجارت همانند حقوق مدنی، قانون است ضمناً با ید قراردادهای بین‎الملی تجارتی را هم به آن اضافه کرد؛ از طرف دیگر رسم و عادت تجارتی و مقررات شغلی دو منبع دیگر حقوق تجارت را تشکیل می‎دهند و بالاخره رویه‌ قضائی و دکتری نقش تکمیل‎کننده منابع مذکور را ایفاء می‎کنند.

در بخش دوم مجموعه قواعدی که حقوق تجارت را تشکیل می‎دهد تحت حاکمیت دو مفهوم قرار دارند:اعمال تجارتی ، تجار (تاجر، شرائط اشتغال به تجارت و الزامات تجار یا شرکتهای تجارتی). در مبحث اول اعمال تجارتی و مبحث دوم تجار قرار خواهد گرفت.

همچنین مقاله در دو بخش سابقه تاریخی دفاتر تجارتی و دفاتر تجارتی و نحوه تنظیم و نگهداری آنها درباره دفاتر تجارتی توضیح می دهد.

در ادامه مقاله می خوانیم ظهور اینترنت و تجاری شدن آن در دهه اخیر شیوه‎های سنتی تجارت را متحول کرده است. به رغم ضعف حاکمیت قانون در عرصه اینترنت و بروز جنبه‎هایی زیان‎بار و غیراخلاقی، استفاده از اینترنت اجتناب‎ناپذیر و مفهوم آزادی تجارت نیز، حقی خدشه‎ناپذیر شده است: یعنی آزادی رفتن به جای مورد نظر، خرید و انجام کار مورد نظر، بی‎صرف هزینه. بریا تأمین این مقصود، ضروری است مقرراتی جامع، وضع گردد و در این عرصه، هر کسی مسئول و ضامن اعمال خود باشد. در غیر این صورت، خسارت‎ها، ناگزیر می‎گردد و مردم آسیب‎های شدید می‎بینند.

تجارت الکترونیکی، انقلابی در عادات و رویه‎های تجاری گذشته ایجاد کرده و سرعت و صرفه‎جویی را به بهترین وجه، جامه عمل پوشانده است. مرزها، فاصله‎های جغرافیایی و صرف وقت منتفی شده و مبادلات تجاری بین اشخاص و دولت‎ها بر پایه اطلاعات الکترونیکی صورت می‎گیرد. جهانی شدن، رفع موانع تجارت و به کارگیری کارت‎های هوشمند از آثار این تحولاتند.

در سده نوزدهم گسترش راه‎آهن موجب کاهش شدید هزینه‎های حمل و نقل کالا شد و تحولی در تجارت ایجاد کرد. ظهور تجارت الکترونیک در پایان سده بیستم این روند را تکرار کرد و هزینه‎های انتقال اطلاعات را شدیداً کاهش داد و نیز تحولی اساسی و اقتصادی یعنی جهانی شدن اقتصاد بر پایه تجارت آزاد را موجب شد. بدیهی است در هر تحول انقلابی، توفیق و عدم توفیق در برخی جنبه‎ها مصداق دارد. تجارت الکترونیکی به دلیل سرعت، کارآیی، کاهش هزینه‎ها و بهره‎برداری از فرصت‎های زودگذر، عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است به گونه‎ای که عدم اتخاذ این شیوه در یک کشور، نتیجه‎ای جز انزوای آن کشور در عرصه اقتصاد جهانی دربرنخواهد داشت.

مشتری کاملاً مختار است. می‎خواهد تقاضایش در اسرع وقت اجابت شود. با توجه به زمان رؤیت صفحه وب که معمولاً کمتر از یک دقیقه است، مشتریان از امکاناتی که فنآوری فراهم کرده استقبال کرده‎اند. مردم به شبکه متصل می‎شوند و خرید خود را انجام می‎دهند و به فعالیت‎های دیگر نیز می‎پردازند.

تجارت الکترونیکی فراتر از خرید کالا به صورت «آن لاین» است. حجم تجارت الکترونیکی دم به دم افزایش چشمگیر و شگفتی می‎یابد. تنها در اروپا، میزان مبادلات الکترونیکی شرکت‎ها و مصرف‎کنندگان اروپایی در سال ۲۰۰۴ حدود ۱۶۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. برآوردها نشان می‎دهد حجم تجارت الکترونیکی ظرف دو یا سه سال آینده بالغ بر ۲۵% حجم کل تجارت خواهد شد.

پژوهش‎های جدید نشان میدهد که در امر رتبه‎بندی کشورها برای پذیرش و کاربست تجارت الکترونیکی، عواملی نظیر قابلیت اتصال به شبکه، اوضاع و احوال کسب و کار، وجود قوانین و مقررات مناسب، معد بودن خدمات حمایتی تجارت الکترونیکی و زیرساخت‎های حقوقی، اجتماعی و فرهنگی، نقش اساسی و قاطع دارند. به هر روی، تجارت الکترونیکی از رشد روزافزون برخوردار است و موقعیت رقابتی کشورها را از حیث صرفه‎جویی و استفاده از فرصت‎های آنی و طلایی تقویت خواهد کرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران با توجه به امتیازات تجارت الکترونیکی، سیاست تجارت الکترونیکی را در تاریخ ۹/۵/۸۱ تصویب کرده و وظایفی را در این زمینه به عهده وزارت خانه‎های «بازرگانی» و «علوم، تحقیقات و فنآوری» و «پست و تلگراف و تلفن» قرار داده است.

واژه های کلیدی: حقوق تجارت، اعمال تجارتی، تجار، دفاتر تجارتی، تجارت الکترونیکی، بازاریابی، فناوری اطلاعات، جهانی شدن

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
تعریف حقوق تجارت داخلی:    ۱
مقام حقوق تجارت داخلی:    ۱
سابقه مقررات تجارت داخلی در ایران:    ۲
منابع حقوق تجارت داخلی:    ۳
بخش اول    ۶
کلیات    ۶
الف‎- مقدمه    ۶
ب- ثنویت یا دوگانگی حقوق مدنی و حقوق تجارت    ۶
اول- تسهیل گردش ثروت    ۶
دوم ‎- اصل سرعت    ۷
سوم ‎- دلایل و انواع آن    ۷
چهارم ‎- اسناد تجارتی    ۷
پنجم ‎- شدت عمل در مورد تاجر یا شرکت تجارتی بدهکار    ۸
ششم ‎- مداخله دولت در امور تجارتی    ۹
هفتم ‎- وحدت حقوق تجارت    ۱۰
ج- تاریخ حقوق تجارت    ۱۱
اول ‎- در دوره قدیم    ۱۱
دوم ‎- در روم    ۱۳
سوم ‎- در دوره اسلامی    ۱۴
چهارم ‎- در قرون وسطی (از قرن ۶ تا ۱۴۵۳ م)    ۱۸
پنجم ‎- دوره جدید    ۲۰
ششم ‎- دوره معاصر    ۲۳
هفتم ‎- نتیجه    ۲۵
د- تعریف حقوق تجارت، قلمرو و منابع آن    ۲۶
اول- تعریف حقوق تجارت و قلمرو آن    ۲۷
۱- تعریف حقوق تجارت    ۲۷
۲- قلمرو حقوق تجارت    ۲۹
دوم ‎- منابع حقوق تجارت    ۳۰
۱- قانون    ۳۰
۲- رسم و عادت تجارتی و مقررات شغلی    ۳۴
۳- رویه قضایی و عقاید علماء حقوق    ۳۸
بخش دوم    ۴۰
اعمال تجارتی ‎- تجار    ۴۰
الف- اعمال تجارتی    ۴۰
نتیجه    ۴۳
اول ‎- اعمال تجارتی ذاتی یا حرفه‎ای    ۴۴
۱- فعالیت‎های مبادلاتی    ۴۴
۲- فعالیتهای صنعتی    ۴۹
۳- فعالیتهای مالی    ۵۱
۴- خدمات واسطه تجارتی    ۵۲
بنگاه حق‎العمل کاری    ۵۲
بنگاه دلالی    ۵۳
بنگاه عاملی فروش    ۵۴
بنگاه انجام امور مراجعین در مقابل اجرت    ۵۴
مؤسسه عملیات حراجی    ۵۵
ب- تجار «تاجر و شرایط اشتغال به تجارت و الزمات تجار»    ۵۵
اول ‎- تاجر    ۵۵
۱- تعریف    ۵۵
۲- فوائد تعریف تاجر    ۵۵
۳- شرایط تاجر بودن    ۵۶
– مزدبگیران:    ۵۷
– قائم مقام تجارتی:    ۵۷
– سایر نمایندگان تجارتی:    ۵۸
– عاملین تجارتی:    ۵۸
– کسبه جزء و پیشه‎ور:    ۵۹
دوم ‎- شرایط اشتغال به تجارت    ۶۱
سوم ‎- الزامات تجار    ۶۸
بخش اول    ۶۹
سابقه تاریخی دفاتر تجارتی    ۶۹
بخش دوم    ۷۰
دفاتر تجارتی و نحوه تنظیم و نگهداری آنها    ۷۰
الف- دفتر روزنامه    ۷۰
ب- دفتر کل    ۷۶
ج- دفتر دارائی‎    ۷۹
د- دفتر کپیه    ۸۰
هـ- دفتر ثبت تجارتی    ۸۰
و- پلمپ دفاتر تجارتی    ۸۲
تعاریف و اصطلاحات تجارت الکترونیکی    ۸۵
فعالیت یا کار و کسب الکترونیکی    ۸۵
تجارت الکترونیکی    ۸۵
نشر الکترونیکی    ۸۶
انجام خدمات الکترونیکی    ۸۶
خرید با طی مراحل    ۸۶
مرحله ماقبل قرارداد    ۸۷
مرحله قرارداد    ۸۷
مرحله سفارش    ۸۸
مرحله تدارک و اجرا    ۸۸
مرحله‌ تسویه حساب    ۸۸
مرحله پس از معامله    ۸۸
خرید آنی و دیداری    ۸۹
تقسیم‎بندی اقلا مورد تجارت    ۸۹
کالاها و خدمات    ۹۰
اقلام مورد معامله دیجیتال و مادی    ۹۰
میزان فرآورده‎سازی اقلام مورد تجارت    ۹۱
فرآورده‎های استاندارد    ۹۱
کالاها    ۹۱
فرآورده‎های سفارشی موردی    ۹۲
فرآورده‎های سفارشی    ۹۲
کالاها و خدمات دیجیتال    ۹۳
فضای بازار    ۹۴
انواع فضاهای بازار    ۹۴
تجارت بین بنگاه با بنگاه ‎B2B    ۹۴
تجارت بنگاه با دولت ‎(B2G) / دولت با بنگاه ‎(G2B)    ۹۶
تجارت واحد تجاری (بنگاه) با مصرف‎کننده ‎(B2C)    ۹۶
تجارت مصرف‎کننده با مصرف‎کننده ‎(C2C)    ۹۷
نظام‎های فراسازمانی    ۹۷
مواضع راهبردی    ۹۸
کاربرد انفعالی ابزارها    ۹۸
کاربرد راهبردی ابزارها    ۹۸
تعریف حقوق تجارت الکترونیکی    ۹۹
تجارت    ۹۹
تجارت داخلی    ۹۹
حقوق تجارت    ۱۰۰
قلمرو حقوق تجارت    ۱۰۰
تجارت الکترونیکی    ۱۰۱
طرف‎های تجارت    ۱۰۲
طرف‎های تجارت الکترونیکی    ۱۰۳
۱- تجارت بین یک شخص حقیقی و یک سیستم کامپیوتری    ۱۰۳
۲- تجارت بین دو سیستم کامپیوتری    ۱۰۳
اهمیت حقوق تجارت الکترونیکی    ۱۰۳
۱- روش‎ها و ترتیبات نوین    ۱۰۴
۲- بعد فرامرزی    ۱۰۴
۳- سرعت تحولات    ۱۰۴
۴- گذار به جامعه اطلاعاتی    ۱۰۴
تعریف تاجر در حقوق ایران    ۱۰۵
غیرتجاری بودن معاملات غیرمنقول    ۱۰۶
اصل تجاری بودن معاملات تجار    ۱۰۶
۱- اعمال تجارتی ذاتی یا حرفه‎ای    ۱۰۶
۲- اعمال تجارتی موضوعی    ۱۰۷
۳- اعمال تجارتی تبعی    ۱۰۷
الزامات تجاری    ۱۰۷
لزوم ثبت‎نام تاجر در دفتر ثبت تجارتی    ۱۰۸
منابع حقوق تجارت الکترونیکی    ۱۰۸
۱- قانون    ۱۰۸
۲- قوانین ملی    ۱۰۹
۳- قوانین منطقه‎ای    ۱۰۹
۴- قوانین بین‎المللی    ۱۰۹
۵- عرف و عادت تجاری    ۱۱۰
۶- مقررات خاص و متحدالشکل که به عنوان قانون حاکم انتخاب می‎شوند    ۱۱۲
۷- اصول کلی حقوق    ۱۱۲
۸- آرای دادگاه‎ها و مراجع داوری    ۱۱۳
۹- عقاید علماء حقوق    ۱۱۳
مقدمه    ۱۱۴
پیشینه تجارت الکترونیک    ۱۱۴
موقعیت تجارت الکترونیکی در جهان    ۱۱۶
تاریخچه تجارت الکترونیکی    ۱۱۶
رشد تجارت الکترونیکی    ۱۱۷
تأثیر فناوری اطلاعات بر بازار و بازاریابی    ۱۱۸
سرمایه‎داری بدون اصطکاک    ۱۱۹
پیمانکاری فرعی و سایر ترتیبات غیرسنتی    ۱۲۱
۱- پیمانکاری فرعی    ۱۲۱
۲- مشارکت    ۱۲۱
۳- ادغام    ۱۲۲
۴- مبادلات    ۱۲۲
آینده تجارت الکترونیکی    ۱۲۲
جهانی شدن و غیرمادی شدن تجارت    ۱۲۴
۱- تعریف جهانی شدن    ۱۲۴
۲- تاریخچه جهانی شدن    ۱۲۴
حمایت شرکتها و کشورهای بزرگ از روند جهانی شدن    ۱۲۶
حمایت مصرف‎کنندگان از جهانی شدن    ۱۲۶
نقش فناوری در جهانی شدن    ۱۲۶
ارتباط و تأثیرات فناوری بر بازار، بازاریابی و تجارت    ۱۲۷
بازاریابی    ۱۲۷
موانع و چالشها    ۱۲۸
سیاست تجارت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران    ۱۲۹
۱- هدف    ۱۲۹
۲- اصول    ۱۲۹
۳- سیاستهای اجرایی    ۱۳۰
بودجه اجرا و توسعه تجارت الکترونیکی    ۱۳۲
دورنمای تغییر مقررات    ۱۳۳
۲۰ اصطلاح مهم تجارت الکترونیکی    ۱۳۴
مرجع تصدیق یا گواهی    ۱۳۴
سرویس‎دهنده تجاری    ۱۳۵
مجموعه داده درخواستی    ۱۳۶
مدیریت روابط مشتری ‎(CRM)    ۱۳۶
پول دیجیتال    ۱۳۷
گواهی دیجیتال    ۱۳۸
کیف پول دیجیتال    ۱۳۸
ارائه صورتحساب الکترونیکی و پرداخت ‎(EBPP)    ۱۳۹
تبادل الکترونیکی داده‎ها ‎(EDI)    ۱۴۰
برنامه‎ریزی منابع بنگاه ‎(ERP)    ۱۴۰
چک اینترنتی (Netcheque)    ۱۴۰
پست الکترونیکی درخواستی ‎opt-in-E-mail    ۱۴۱
دفعات مراجعه به وب سایت ‎(Page impression)    ۱۴۱
رمزنگاری کلید  عمومی ‎RSA encryption    ۱۴۱
معاملات الکترونیکی مطمئن ‎SET    ۱۴۲
چرخ خرید ‎Shopping Cart    ۱۴۲
رمزنگاری مطمئن و چندمنظوره ‎S-Mime encryption    ۱۴۲
رمزنگاری ‎(Secured Sockets Layer) SSL    ۱۴۳
کارت هوشمند    ۱۴۳
استاندارد هماهنگ‎کننده ‎(XAML) معاملات آن‎لاین    ۱۴۳
چرخه تجارت الکترونیکی    ۱۴۴
طرح مطلب    ۱۴۴
بازاریابی در اینترنت    ۱۴۴
فعالیت پیش از خرید    ۱۴۵
فرآیند انجام معامله    ۱۴۶
تسویه حساب    ۱۴۶
خدمات پس از فروش    ۱۴۶
اعتماد به کالاهایی که ر‌ؤیت نشده‎اند    ۱۴۷
چگونگی سفارش    ۱۴۷
اعتماد نسبت به پرداخت‎ها    ۱۴۷
اعتماد به تحویل    ۱۴۷
اعتماد به خدمات پس از فروش    ۱۴۷
قابلیت اعتماد اینترنت    ۱۴۸
انواع تجارت الکترونیکی    ۱۴۸
تجارت الکترونیکی بین‎المللی    ۱۴۹
لوازم تجارت الکترونیکی:    ۱۵۰
امنیت وب    ۱۵۱
امنیت در تجارت الکترونیک    ۱۵۲
حمایت مصرف‎کننده در تجارت الکترونیکی    ۱۵۲
وضع مقررات تجاری    ۱۵۳

مقدمه

تعریف حقوق تجارت داخلی:

۱- حقوق تجارت یا حقوق بازرگانی، مجموع قواعدی است که امور مربوط به تجار و شرکتهای تجارتی و روابط و معاملات تجارتی را تنظیم می‎نماید و دولت ضامن اجرای آن است. به عبارت دیگر آن قسمت از حقوق که بر روابط و امور تجارتی حاکم است، حقوق تجارت نامیده می‎شود.

مقام حقوق تجارت داخلی:

۲- حقوق تجارت یکی از رشته‎های حقوق خصوصی است. حقوق،‌ همان‎طور که می‎دانیم، به دو شعبه حقوق ملی یا داخلی و حقوق بین‎المللی یا خارجی منقسم می‎شود. حقوق خارجی دارای دو رشته عمده است، حقوق بین‎الملل عمومی و حقوق بین‎الملل خصوصی، حقوق بین‎الملل عمومی روابط دولتها با یکدیگر و روابط آنها را با سازمانهای بین‎المللی و حقوق بین‎الملل خصوصی روابط افراد کشور را با بیگانگان یعنی اتباع سایر دولتها تنظیم می‎کند.

۳- حقوق داخلی به دو رشته حقوق عمومی و حقوق خصوصی تقسیم می‎گردد. حقوق عمومی بر روابط افراد یک کشور با دولت مربوط به آن حکومت می‎کند و دارای رشته‎های مختلف با عناوین حقوق اساسی، حقوق اداری، حقوق مالیه، حقوق کیفری یا حقوق جزا و آیین دادرسی مدنی و کیفری می‎باشد. حقوق کار و حقوق تعاون را نیز می‎توان در زمره رشته‎های آن قرار داد. حقوق خصوصی روابط افراد یک کشور را با یکدیگر تنظیم و بر آن حاکم است، عمده‎ترین رشته حقوق خصوصی حقوق مدنی است. حقوق تجارت نیز یکی از رشته‎های آن است. حقوق دریایی و حقوق هوایی را نیز ار رشته‎های حقوق خصوصی به شمار می‎آورند.

۴- بدین‎ترتیب حقوق تجارت از رشته‎های حقوق خصوصی بوده و در حقوق داخلی مقام دارد و لذا اصولاً تنظیم روابط افراد را با یکدیگر عهده‎دار است مع‎ذالک موارد  متعددی در حقوق تجارت وجود دارد که حاکم بر مرابطات و مناسبات تجار و شرکتهای تجارتی با دولت است مانند: ثبت شرکتهای تجارتی، ورشکستگی تاجر و شرکتهای تجارتی و تصفیه امور آنها پس از ورشکستگی، استفاده از علائم تجارتی و غیره، و از این جهت حقوق تجارت با حقوق عمومی ارتباط و مقارنه دارد.

سابقه مقررات تجارت داخلی در ایران:

۵- در ایران بعد از اسلام روابط تجارتی نیز مانند سایر روابط مربوط به حقوق خصوصی، تابع احکام و مقررات شرع بوده و نظرات و فتاوی فقهاء در کتب فقهی با عناوین متاجر و مکاسب مورد عمل بوده است. اولین مقررات موضوعه مربوط به تجارت مقرراتی تحت عنوان «قبول و نکول بروات تجارتی»، مورخ ۲۹ ثور[۱] ۱۲۹۸ قمری می‎باشد. اولین قانون تجارت ایران قانون تجارت مصوب ۱۳۰۳ و ۱۳۰۴ شمسی است که مرکب از سه فقره قانون و مجموعاً دارای ۳۸۷ ماده بوده است. به موجب این قانون، شرکتهای تجارتی دارای عنوان شده، و دفاتر تجارتی برای تجار و شرکتهای تجارتی مقرر گردیده، اسناد تجارتی تابع قواعد مخصوص گشته، تصفیه امور ورشکسته نظم و ترتیب قانونی پیدا کرده است.

۶- در سیزده اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۱ قانون تجارت دیگری در ۶۰۰ ماده به تصویب رسیده که قانون تجارت مزبور را نسخ کرده و در حال حاضر نیز اجرا می‎شود. در ۲۴/۱۲/۱۳۴۷ قانونی به نام «لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت» در ۳۰۰ ماده تصویب شده که راجع به شرکتهای سهامی عام و خاص بوده و جانشین مواد ۲۱ تا ۹ ۳ قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ که در مورد شرکتهای سهامی سابق می‎باشند، گردیده است. با وجود این، موارد مزبور، طبق ماده ۲۹۹ قانون اصلاحی مذکور، در مواردی که ناظر بر سایر انواع شرکتهای تجارتی می‎باشند، به قوت خود باقی هستند.

منابع حقوق تجارت داخلی:

۷- منابع حقوق تجارت ایران عبارتند از:

– قرآن مجید.

– احکام و مقررات اسلامی و اصول و قواعدی چون اصل برائت، اصل صحت، اصل استصحاب، اصل لزوم، قاعده لاضرر، قاعده ید، منع دارا شدن غیرعادلانه، جبران خسارت ناروا و غیره.

– منابع معتبر اسلامی و فتاوی معتبر.[۲]

– اصول و مقررات قانون اساسی.

۸- قوانین عادی، از جمله قانون تجارت مصوب ۱۳/۲/۱۳۱۱ با تغییرات و ا صلاحات بعدی ‎- قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۴۷ ‎- قانون راجع به ثبت شرکتها، مصوب ۲/۳/۱۳۱۰ ‎- قانون ثبت علائم و اختراعات، مصوب ۱/۴/۱۳۱۰ ‎- قانون مدنی، مصوب ۱۸/۲/۱۳۰۷ و ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ با تغییرات و اصلاحات بعدی ‎- قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی، مصوب ۲۴/۴/۱۳۱۸ ‎- قانون صدور چک، مصوب ۱۶/۴/۱۳۵۵ با تغییرات و اصلاحات بعدی ‎- قانون مالیاتهای مستقیم، مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ ‎- و غیره.

۹- مقررات دیگر، از جمله نظامنامه امضاء و پلمپ دفاتر تجارتی، مصوب ۱۰/۳/۱۳۱۱ ‎- نظامنامه راجع به کسبه جزء، مصوب ۱۵/۳/۱۳۱۱ ‎- آئین‎نامه موادی از قانون تجارت در خصوص امور ورشکستگان، مصوب ۱۶/۳/۱۳۱۱ ‎- نظامنامه قانون تجارت در خصوص ثبت شرکتها، مصوب ۱۳۱۱ ‎- ئین‎نامه قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی، مصوب ۱۳۱۸ ‎- آئین‎نامه دفتر ثبت تجارتی، مصوب فروردین ماه ۱۳۲۵ با اصلاحات بعدی ‎- آئین‎نامه نصب و ثبت اجباری علائم تجارتی، مصوب ۳/۲/۱۳۲۸ ‎آئین‎نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم و اختراعات، مصوب ۱۴/۴/۱۳۳۷ ‎- تصویب‎نامه قانونی انبارهای عمومی، مصوب ۱۱/۶/۱۳۴۰ با اصلاحات بعدی ‎- آئین‎نامه انبارهای عمومی، مصوب ۲/۱۰/۱۳۴۰ ‎- آئین‎نامه اجرایی قانون تأسیس بررسی اوراق بهادار، صوب ۱۴/۴/۱۳۴۵ ‎- آئین‎نامه نحوه انتخاب بازرس در شرکتهای سهامی عام، مصوب ۱۳/۱۱/۱۳۴۹ ‎- و غیره.

۲۰- عرف تجارتی، قواعد و رسومی که بین تجار رعایت شده و مورد عمل قرار می‎گیرد، نیز از منابع حقوق تجارت به شمار می‎رود.

زیرا قانون تجارت، عرف تجارتی را پذیرفته و در مواردی آن را ملاک قرار می‎دهد. مثلاً موردی که دلال می‎تواند مخارجی را که برای خرج معامله کرده است، مطالبه کند یا موردی که فروشمال به نسیه از طرف حق‎العمل کار، بدون رضایت آمر مجاز است.[۳]

۱۱- رویه قضائی، که به موجب آراء هیأت عمومی دیوان عالی کشور ایجاد می‎شود در امور تارتی مانند امور مدنی و جزائی، به منزله قانون بوده و در زمره منابع حقوق تجارت قرار دارد.

۱۲- عقاید علمای حقوق در زمینه امور و مسائل و موضوعات حقوق تجارت و تفسیرهای علمی و اظهارنظر آنان، از لحاظ نقش راهنمائی که دارند از منابع غیررسمی و غیرمستقیم حقوق تجارت به شمار می‎رود.

۱۳- قراردادهای بین‎المللی که از طرف ایران پذیرفته شده‎اند مانند قرارداد عمومی پاریس در مورد حمایت مالکیت صنعتی و تجارتی،[۴] و غیره را نیز باید از منابع حقوق تجارت ایران محسوب داشت.

بخش اول:کلیات

الف‎- مقدمه

تجارت در شکوفائی اقتصاد کشورها نقش عمده‎ای را ایفاء می‎نماید؛ بنابراین اصل حقوق تجارت یکی از مهمترین رشته‎های حقوق خصوصی محسوب می‎شود. اگر توسعه ماشینیسم و تحولات اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد، ملاحظه می‎شود که به علل مذکور، روابط اجتماعی مردم بیش از پیش متعدد گردیده است و در نتیجه امروزه در اغلب کشورهای جهان به استثنای بعضی از کشورها مانند انگلستان، هلند، ایتالیا و سوئیس (هرچند که تأسیسات حقوقی خاص تجار در ممالک اخیر دیده می‎شود)، حقوق مدنی قستی از حقوق خصوصی را تشکیل داده است و رشته‎های دیگری از قبیل: حقوق تجارت، حقوق دریائی، حقوق هوائی هر یک به طور مستقل و تحت حاکمیت مقررات مخصوص خود عمل می‎نمایند. نکته‎ای که باید به آن توجه داشت این است که اگر قوانین خاص مواردی را پیش‎بینی نکرده باشند در این صورت به قواعد عام حقوق مدنی مراجعه می‎شود.

ب- ثنویت یا دوگانگی حقوق مدنی و حقوق تجارت

در این مورد چنین استدلال شده است:

اول- تسهیل گردش ثروت

حقوق مدنی با مالکیت ارضی و اقتصاد کشاورزی منطبق بوده و هدفش حمایت و حفظ ثروت است در صورتی که هدف حقوق ت جارت بیشتر تسهیل گردش ثروت بوده و با انجام امور صنعتی و تجارتی، حقوق مزبور می‎خواهد با اشخاصی که در آن امور به طور فعال شرکت دارند ارتباط مستقیم برقرار نماید و چون اشخاص اخیر به حد کافی از خطرات حرفه‎ تجاری مطلع هستند، بنابراین نیازی به حمایت حقوقی خیلی وسیع مانند اشخاص حقوق مدنی ندارند، لذا ایجاب می‎کند که حقوق تجارت از مقررات مخصوص به خود تبعیت نماید.

دوم ‎- اصل سرعت

اصل سرعت لازمه تجارت است زیرا انعقاد قراردادها و اجرای آنها نیاز به سرعت دارد و هر قدر سرمایه‎ها سریع‎تر گردش کنند به همان اندازه شرکتهای تجارتی و یا خدماتی و غیره فعال‎تر شده و مآلاً رفاه جامعه تأمینمی‎گردد و با توجه به اینکه قواعد حقوق مدنی در قراردادها انعطاف کمتری دارند، لذا  موجبات رکود امور اقتصادی را فراهم می‎سازند، به همین جهت حقوقی ساده‎تر از حقوق مدنی برای ایجاد سرعت لازم است، هرچند که این سادگی از حمایت حقوقی کمتری برخوردار باشد.

سوم ‎- دلایل و انواع آن

در حقوق تجارت برخلاف حقوق مدنی[۵] برای اثبات تعهدات، آزادی عمل بیشتری وجود دارد و به طور کلی انعقاد قراردادهای تجارتی چه از نظر تشریفات و چه به عنوان دلیل تابع نوشته کتبی نمی‎باشد و تاجر می‎تواند قرارداد خود را به طور شفاهی و حتی به طور تلفنی منعقد کرده و به طرق مختلف از قبیل دفاتر تجارتی، مکاتبات، فاکتورها، شهود و غیره اثبات نماید. ضمناً دفاتر تجارتی همیشه به نفع طلبکار قابل استناد می‎باشد.

چهارم ‎- اسناد تجارتی

اسناد تجارتی در حقوق تجارت که نشان‎دهنده مطالبات یا مالکیت کالا می‎باشد، از تشریفات ساده‎ای تبعیت می‎نمایند. اسناد مذکور عبارتند از:

برات[۶]، سفته[۷]، چک[۸]، اوراق بهادار از قبیل سهام[۹]، اوراق قرضه[۱۰]، سهم مؤسس[۱۱]، قبوض انبار[۱۲] (که نشان‎دهنده اجناس سپرده شده در انبار عمومی است) و بالاخره شناسایی یا قبول کالا در روی کشتی که در حال حمل دریائی است.

ملاحظه می‎شود چنین خصوصیاتی، وجود دادگاه‎های تجارتی و یا لااقل شعب خاص ا مور تجارتی و آئین د ادرسی بسیار ساده و در عین حال سریع را توجیه می‎نماید. اسناد تجارتی به دارنده آن تأمین بیشتر می‎دهد زیرا چنین دارنده‎ای می‎تواند در رأس مهلت‎های مقرر در حقوق تجارت دیون خود را مطالبه نماید بدون آنکه بدهکار بتواند مهلت اضافی برای پرداخت تقاضا و یا به تهاتر استناد نماید.

ضمناً حقوق تجارت تشریفات آگهی از وضع عملیات تجار را برای آگاهی اشخاص ثالث و حفظ حقوق آنان افزایش داده است مانند ثبت در دفاتر تجارتی، نشر آگهی تغییرات سرمایه تجارتی شرکتها، ورشکستگی، وثائق تجارتی از قبیل رهن تجارتی و غیره.

ضمناً در حقوق تجارت، عملیات بانکی، برات تجارتی، معاملات بیمه، مالکیت صنعتی و تجارتی، اوراق بهادار[۱۳]، الزامات تجار مورد بحث قرار گرفته که در قانون مدنی پیش‎بینی نشده است.

پنجم ‎- شدت عمل در مورد تاجر یا شرکت تجارتی بدهکار

اجرای تعهدات در امور تجارتی نیاز به شدت عمل دارد تا تاجر بدهکار دیون خود را ادا نماید. ضمناً برای جلب اعتماد مردم و طلبکاران به شرکتهای تجارتی، س ازمانهای دولتی و یا نیمه دولتی برای کنترل امور تجارتی در کشورهای مختلف تأسیس گردیده است تا طلبکار بر مبنای اعتماد، اقدام به سرمایه‎گذاری کرده و به این ترتیب به زندگی اقتصادی کشور تحرک و بهبود ببخشد. در صورتی که در حقوق مدنی از طلبکاران حمایت کمتری شده است؛ به عبارت دیگر،‌حقوق مدنی در مورد اشخاص اخیر بسیار محتاط و در مورد بدهکاران زیاد سخت‎گیر نمی‎باشد.

در اثبات این مطالب می‎توان گفت که در حقوق تجارت اگر تاجری نتواند از عهده پرداخت دیون خود برآید مشمول مقررات ورشکستگی و تصفیه اموال ورشکستگی گردیده و از مداخله در اموال و حقوق مالی خود ممنوع می‎گردد و ضمناً از طلبکاران و تاجر ورشکسته به طور مساوی حمایت می‎شود در صورتی که در حقوق مدنی هر یک از طلبکاران که آگاه‎تر از دیگران باشد، می‎تواند نسبت به وصول طلب خود اقدام نماید و دادگاه برحسب ادعای طلبکار در مورد برخی از اموال مدیون، اتخاذ تصمیم می‎نماید.

ششم ‎- مداخله دولت در امور تجارتی

حقوق تجارت ترجمان شکل حقوق سیاست اقتصادی است. نظر به اینکه این سیاست خیلی سریع تحول پیدا می‎کند،  لذا حقوق تجارت برخلاف حقوق مدنی، تابع چنین تحولی می‎باشد و امروزه دولتها به منظور جلوگیری از افراط در رقابت و حمایت از افرادی مانند کارگران، پس‎اندازکنندگان و مصرف‎کنندگان که قدرت مالی کمتری دارند و یا برای حفظ منافع عمومی، نوعی اقتصاد ارشادی را جایگزین رقابت ناسالم کرده‎اند؛ در صورتی که حقوق مدنی که بر مبنای اخلاق و سازمان خانواده و جامعه تکیه دارد از تحول آرام‎تری برخوردار می‎باشد.

منابع حقوق تجارت را بیشتر عرف تجارتی و روابط شغلی تشکیل می‎دهد و به علاوه حقوق شغلی در دنیای امروز مانند وکالت و طبابت، مهندسی، کشاورزی و غیره در حال توسعه می‎باشد.

حقوق تجارت برخلاف حقوق مدنی، تحت تأثیر حقوق عمومی و مداخله دولت قرار می‎گیرد زیرا همان‎طوری که اشاره شد اقتصاد در کشورهای سرمایه‎داری به لحاظ اینکه ارتباط با منافع عامه دارد به ابتکار آزاد بنگاه‎های تجارتی خصوصی واگذار نمی‏شود بلکه در موارد متعددی دولت بر آنها نظارت دارد؛ مانند: کنترل ارز[۱۴] و تجارت خارجی، کنترل بانکها و توزیع اعتبار، کنترل حمل و نقل زمینی (از قبیل راه‎آهن)، هوائی و دریائی، جیره‎بندی بعضی از محصولات، برقراری مالیات و یا معافیت از آن به لحاظ اهداف اقتصادی در کشور، اعمال مجازاتهای جزائی خاص مثلاً برای جلوگیری از تقلب در فروش یا محدودیت ورود به شغل تجارت در شرکتهای سهامی عام، مانند ممنوع کردن محکومین جزائی و ورشکستگان یا کسب مجوز اداری قابل قبول، تنظیم مقررات آمره در مورد شرکتهای حمل و نقل و بیمه و غیره، به طور خلاصه، دولت خواه به وسیله ملی کردن بعضی از بنگاه‎های تجارتی، مانند: شرکتهای بیمه، بانکها، صنعت نفت و گاز و الکتریسیته، ماشین‎سازی و غیره و خواه از طریق مشارکت در شرکتها، بالشخصه صاحب صنعت و تجارت می‎شود. چنین مداخلاتی نوعی حقوق، بنام حقوق اقتصادی که در آن حقوق تجارت نقش عمده‎ای دارد، به وجود آورده است و امروزه بنگاه‎های صنعتی به حد زیادی مشمول حقوق مذکور می‎باشند.

هفتم ‎- وحدت حقوق تجارت

در خاتمه می‎توان به این نکته اشاره کرد که با وجود دلبستگی به حفظ منافع ملی و میهنی مدتهاست حقوق تجارت در اثر فشار نیازهای تجارت بین‎المللی گرایش به وحدت دارد و قراردادهائی در این زمینه بین کشورهای مختلف منعقد شده است؛ مانند: قرارداد ۱۸۹۰ در مورد حمل و نقل با راه‎آهن، قراردادهای بروکسل در خصوص حمل و نقل هوائی و قرارداد ژنو سال ۱۹۰ و ۱۹۳۱ در مورد اسناد تجارتی، قرارداد پاریس و برن راجع به حمایت بین‎المللی از مالکیت صنعتی و تجارتی، ادبی و هنری، قوانین دادگاه اتاق بازرگانی بین‎المللی اول ژوئن ۱۹۷۵ و بالاخره قواعد داوری کمیسیون حقوق تجارت بین‎الملل سازمان ملل متحد قطعنامه شماره ۹۸/۳۱ مصوب مجمع عمومی مورخ ۱۵ دسامبر ۱۹۷۶ که قسمتی از موضوع بحث حقوق تجارت بین‎الملل را تشکیل می‎دهد. حقوق تجارت ایران که اکنون در کشور ما اجرا می‎شود از قانون بلژیک که آن هم به نوبه خود از قانون تجارت ناپلئون اول اقتباس شده است مشتمل بر ۶۰۰ ماده می‎باشد. علاوه بر آن در ۲۴ اسفند ماه ۱۳۴۷ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در ۳۰۰ ماده به تصویب رسیده که فقط شامل شرکتهای سهامی عام و خاص است.

[۱] – دومین ماه از برجهای دوازده‎گانه، مطابق اردیبهشت ماه، دوازده برج عبارتند از: حَمْلْ، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سُنبله، میزان، عقرب، قوس، جَدْی، دَلْوْ و حوت.

[۲] – مستنداً به اصل ۱۶۷ قانون اساسی.

[۳] – رجوع شود به مواد ۳۴۹ و ۳۶۶ قانون تجارت ‎- در مورد عرف تجارتی بعداً (شماره ۱۲۹۰ و بعد) نیز گفتگو خواهد شد.

[۴] – قرارداد عمومی پاریس به نام «اتحادیه پاریس» به واسطه عهدنامه چندجانبه در پاریس، در سال ۱۸۸۳ میلادی به وجود آمده و پس از آن چند بار مورد تجدیدنظر قرار گرفته است. مقر اتحادیه پاریس در برن (سوئیس) واقع است. ایران در سال ۱۳۳۸ (۱۹۵۹ میلادی) به آن ملحق شده است. برای اطلاع اجمالی از این قرارداد، رجوع شود به شماره ۱۰۰۲ و بعد.

[۵] – ماده ۱۲۵۸ قانون مدنی مقرر می‎دارد: «دلایل اثبات دعوی از قرار ذیل است:

۱- اقرار ۲- اسناد کتبی ۳- شهادت ۴- امارت ۵- قسم

[۶] – Lettre de change Bill of Exchange

[۷] –  Billet a ordre

[۸] –  Cheque

[۹] –  Actions

[۱۰] –  Obligations

[۱۱] –  Parts de fondateur

[۱۲] –  Recepisses – Warrant

[۱۳] – دکتر عرفانی (محمود)، بورس اوراق بهادار و جلب اعتماد مردم در حقوق کشورهای فرانسه، انگلستان، آمریکا. نشریه دانشکده حقوق دانشگاه ملی. شماره‎های ۴ و ۵ سال ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶٫

[۱۴] – دکتر عرفانی (محمود)، پلی‎کپی ارز و مقررات ارزی در ایران، از انتشارات مدرسه عالی بازرگانی، سال ۱۳۵۷٫

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سوء استفاده از اختیارات یا مشاغل در حقوق تجارت
  • مقاله انگلیسی تجارت الکترونیک با ترجمه فارسی
  • مقاله انگلیسی تجارت آزاد با ترجمه فارسی
  • مقاله تجارت الکترونیک IT
  • مقاله بررسی عملکرد سایت بازار بیز BazaarBiz در جذب مشتریان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.