مقاله روند رشد فن آوری در موتورهای دیزلی و بنزینی و موضوع گاز سوز

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله روند رشد فن آوری در موتورهای دیزلی و بنزینی و موضوع گاز سوز

تعداد صفحات : ۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

محدودیت های اعمال شده از طرف سازمانهای زیست محیطی، تدوین قوانین و استانداردهای جدید در کنترل میزان آلاینده های خروجی از موتورهای بنزینی و دیزلی موجب شده فن آوری موتورهای دیزلی و بنزینی به سوی سیستم های تغذیه و احتراق پیشرفته پاشیدن سوخت و احتراق با کنترل ECU گرایش یابد.

روند رشد فن آوری موتورها در دو دهه گذشته از سرعت چشمگیری برخوردار بوده و رقابت سازنده ای با هدف تولید خودرو دیزلی و بنزینی و گازسوز با آلودگی کمتر در سطح کشورهای صنعتی وجود دارد. در این دو دهه صنعت خودرو کشور ما در این رقابت حضور نداشته و لذا مترادف با سطح فن آوری مورتوهای دیزلی و بنزینی در مورد گاز سوز نیز از قدیمی ترین سیستم تبدیل و تجهیزات مربوطه استفاده نموده است.

مدیریت و کنترل الکترونیکی موتورهای بنزینی و دیزلی امری است اجتناب ناپذیر و تنها راه پاسخ گویی استاندارهای ECE15-04  و بالاتر می‎باشد.سیستم های کاربراتوری تغذیه و احتراق کلاسیک پاسخ گویی استاندارد ECE 15-04و بالاتر نمی باشد.در هر دو سیستم دیزلی و بنزینی تغذیه و احتراق باید کنترل شده و نسبت به سوخت هوا در محدوده نزدیک به I باید نگه داشته شوند.

در تبدیل موتورها به گاز سوز حتما باید از روشهای جدید یعنی نسل ۳ به بالا استفاده شود یعنی روشهای کنترل شیر مدار گاز برای کنترل و یا روشهای سوخت پاش گازی باید توسعه یابد.دراستفاده از بنزین بدون سرب حتما باید موتور مجهز به سیستم ECU و ترجیحا TBI یا NPFI باشد و الزاما از کاتالیست کنورتورسه راهه با مدار بسته و نسوز بهره گرفته شود.

نظر به افزایش میزان NOX در شرایط ۱ باید ازروش EGR در کاهش NOX بهره گرفته شود.

به صلاح است در تبدیل موتورهای بنزینی و دیزلی به گازسوز از شورش صد درصد گازسوز و با سیکل اتو OTTO بهره گرفته شود.

میزان گوگرد و ذرات معلق بهر گازوئیل باید سریعا به حدود استاندارد اروپایی برسد تا دیزلهای با فن آوری بالا دچار مشکل نشوند.

واژه های کلیدی: موتورهای دیزلی، بنزینی، گازسوز، سیستم تغذیه، سیستم احتراق، موتورهای سیکل اتو

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۷
دیدگاههای جهانی در مورد آلاینده سوختهای فسیلی    ۹
تدوین استانداردهای جدید در محدود کردن میزان گازهای آلاینده اگزوز    ۱۰
روند توسعه فن آوری در سیستم های تغذیه و احتراق موتورهای سیکل اتو (OTTO)    ۱۲
رابطه سوخت  وآلاینده ها  و روند توسعه فن آوری    ۱۶
روند توسعه فن آوری گاز سوز همگام با صنایع خودرو    ۱۸
گامهای فن آوری در موتورهای گازسوز    ۱۹
روند توسعه فن آوری موتورهای دیزلی و موضوع گازسوز    ۲۰
روند توسعه فن آوری گاز سوز در تبدیل موتورهای دیزلی    ۲۲
روند اجرای پژوهش و توسعه موتورهای گازسوز با روش ۲    ۲۴
طرح های موفق از پژوهش تا توسعه و بهره بردرای طبق برنامه ریزی وزارت صنایع    ۲۶
طرحهای موفق پژوهشی اجرا شده و در انتظار توسعه تحت حمایت وزارت صنایع    ۲۷
نتیجه گیری    ۲۷
منابع تخصصی و علمی مقاله    ۲۸

منابع تخصصی و علمی مقاله

N. O Comblustion Engines 1994.

N. O Engine management system 1992.

Symposium on the use of ga fuel for I. C. E kier 1991.

V. L. Engine and Enviroment 1994.

مجموعه گزارشها و مقالات دانشگاه تبریز در زمینه موتورهای گازسوز به روش دو گانه آقای دکتر پیروز پناه ۱۳۷۳-۱۳۶۸٫

گزارشهای مرکز پژوهشی و خدمات علمی وزارت نفت – گروه سوخت و احتراق، ۱۳۷۳٫

گزارشهای دانشگاه تهران دانشکده فنی، آقای دکتر ابتکار ۵۶-۱۳۵۳٫

مجموعه مقالات همایش سراسری مراکز تحقیق و توسعه صنایع کشور- ل – سواد کوهی- ۱۳۷۹٫

مقدمه:

بهره گیری از سوختهای جایگزین در دهه اخیر مورد توجه مراکز پژوهشی و صنایع موتور در سطح جهانی قرار گرفته است، زیرا با کاهش ذخایر نفت، موتورهای صنعتی در حال گردش، و در برنامه تولید که از نظر اصول طراحی و فن آوری به سوختهای هیدروکربوری وابسته اند، راهی جز استفاده از سوختهای گازی ندارند متخصصان امر پیش بینی می کنند که با تقلیل تولید نفت خام، بخش رو به رشد سوخت مورد نیاز خودروها باید پس از سال ۲۰۰۰ با روندی رو به رشد از گاز مایع و پس از گاز طبیعی تأمین شود.  وابستگی اصول طراحی موتورها به مشخصات فیزیکی و شیمیایی و در نتیجه سازگاری سوخت با طراحی موتور روند رشد خودروهای گاز سوز را تا سه دهه آینده به طرف LPG و سیکل اتور و پس با کاهش تولید نفت خام و در نتیجه کاهش تولید LPG به طرف CNG و LNG با سیکل اتوسوق خواهد داد.

هر دو سوخت LPG و CNG در تبدیل خودروهای سواری مجهز به موتورهای SI و سیکل ترمودینامیکی OTTO می توند به ترتیب با حفظ مشخصات طراحی و با تغییراتی بسیار جزئی با توجیه فنی و اقتصادی مورد بهره برداری قرار گیرد. موضوع توسعه رو به افزایش وسایط نقلیه عمومی در سطح شهرها از طرفی و از طرف دیگر محدودیت های رو به تاکید حد آلاینده های اگزوز این وسایل که عموما از نوع دیزلی هستند بهره گیری از سوختهای گاز بر روی دیزلها را تضمین می‎کند.

هر چند کار بر روی موتورهای دیزلی با سوخت گازوئیل با آلودگی های کمتری از نظر گازهای اگزوز صدای موتور شدیدا توسط کمپانی های صاحب نام دنبال می‎شود و به موفقیت هایی نیز دست یافته‎اند ولی باید با صراحت اعلام داشت که پس از کاهش تولید نفت خام و توسعه بازار سوختهای گاز احتمال قوی وجود دارد که دیزل سازها نیز الزاما به طرف سیکل اتو OTTO سوق پیدا نماید.

زیرا سیکل به دلیل مشخصات ویژه خودرو و طراحی موتور آن در آینده توجیه فنی و اقتصادی و زیست محیطی برتری دارد. محدودیت های اعمال شده برای گازهای اگزوز بهره گیری از کاتالیست های سه منظوره را الزامی ساخته و در نتیجه روش صد در صد گاز سوز و سیکل اتور از ارجحیت برخوردار خواهد بود. مراکز پژوهشی وابسته به صنایع که کار هماهنگی بین صنعت و سازمانهای محیط زیست را کرده اند که جواب گوی محدودیت های رو به رشد در تدوین استانداردهای کنترل آلودگی اگزوز وسایل نقلیه بهره گیری از سوختهای به روش صد در صد و استفاده از سیکل اتو هستند.

دیدگاههای جهانی در مورد آلاینده سوختهای فسیلی

افزایش تولید نفت خام برای جوابگویی به عطش رشد فزاینده فن آوری در چند دهه اخیر بشریت را با خطر فقر و گرسنگی ناشی از اتمام منابع سوخت فسیلی در قرن آینده مواجه ساخته است. به طوری که دهکده جهانی از هم اکنون  به فکر چاره جویی در یافتن منابع ناشناخته انرژی در زمین  وخارج جو افتاده است. واقعیت تلخ ناموفق بودن انرژی های جایگزین برای جواب گویی است زیرا تا این تاریخ هیچ منبع انرژی از نظر توجیه مسائل اقتصادی و فنی نتوانسته با سوختهای فسیلی رقابت نماید. دیاگرام نمایشگر نیاز امروز و آینده سوختهای فسیلی در قرن آینده است همان گونه که ملاحظه می‎شود نیاز کل انرژی به شکل خطی رو به افزایش و نقش انرژی مصرفی در حمل و نقل به شکل چشم گیری به موازات آن رشد می نماید. از طرفی از اوایل قرن آینده ذخایر نفت با سرعت زیاد رو به کاهش خواهد نهاد.

دیاگرام میزان درخواست و تولید سوختهای فسیلی تا سال ۲۱۰۰ میلادی

سوخت گاز مایع مشتق از نفت خام به تولید آن وابسته بوده و د رصورت بهره گیری از LPG در ترانسپورت می‎توان امیدوار بود که عمر منابع نفت خام تا سه الی چهار دهه افزایش یابد ولی در نهایت پایان پذیر خواهد بود. در نهایت کل انرژی فسیلی موجود در کره زمین می‎تواند حداکثر جواب گوی نیاز یک قرن آینده باشد پس تعیین راهبرد مشخص در جهت دادن به صنایع کشور جهت تدوین فن آوری در تولید پخش و مصرف سوختهای گاز به شکل مرحله ای از سوخت LPG و CNG از اهمیت حیاتی برخوردار است.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پروژه کارکرد سنسورها در تنظیم کارایی موتور خودرو
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.