1,082 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۳۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
افزایش تقاضا برای استفاده از سیستمهای مختلف ارتباطی سریع و پر ظرفیت، باعث رشد شگفتانگیز سیستم مخابرات نوری شده است. این سیستمها در سرعتهای بالا با استفاده از موجبرهای الکترواپتیک در ابعاد نانومتری ساخته میشوند. در این مقاله ابتدا ضرورت تدوین استراتژی نانوتکنولوژی برای مخابرات الکترواپتیک بیان میشود، سپس مدل جامع مدیریت استراتژیک و روش و مراحل تدوین استراتژی ارایه میشوند. در ادامه، نمونهای از نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها در زمینه فنآوری مخابرات الکترواپتیک و استراتژیهای مرتبط و متناسب با آنها بیان میشود. در آخر راهکارها و پیشنهاداتی برای پیادهسازی در ایران ارایه خواهد شد.
سازمانها با تغییر بارز فنآوری و بازار در سراسر جهان روبهرو هستند و مدیران با پذیرش نقش استراتژیک، باید توانایی کنار آمدن با این تحولات را داشته باشند. برای مقابله با این مشکلات مدیران سازمآنها باید از تدارک پاسخ چشم پوشی کنند و در عوض با مطرح کردن سؤالات نوین، افراد را به رقابتی فشرده وادار سازند. در این فضای رقابتی جدید، تنها با مشارکت همگانی پرسنل دانشگر میتوان به پاسخهای مناسب دست یافت. تأکید بر تحول سازمانی و تبدیل سازمآنها به سازمآنهای تندآموز نتایج شگرفی را به ارمغان خواهد آورد. بدیهی است که برای کشور ایران نیز این مسأله مصداق دارد. در این راستا، مقاله حاضر با بیان روشهای تدوین استراتژی و بررسی تواناییهای داخلی، خارجی و فرصتها و تهدیدها، ماتریس SWOT را ارایه نموده است. این ماتریس باید با نظر متخصصین کشور تکمیل شود و در اینجا تنها به عنوان نمونه اولیه ارایه شده اسنت. البته در تهیه این ماتریس از نظرات متخصصین مرکز تحقیقات مخابرات، شرکت مخابرات و شرکتهای تابعه از طریق پرسشنامههای ارایه شده، برای تدوین استراتژی مخابراتی در مرکز تحقیقات مخابرات استفاده شده است. ضمناً از نظرات متخصصین سازمآنها و نهادهای مختلف شرکت کننده در جلسات هماهنگی نمایشگاه لیزر و اپتیک ریاست جمهوری و اطلاعات اینترنتی روز دنیای مخابرات نیز استفاده شده است. همانطور که در متن نیز اشاره شد، پس از تکمیل این ماتریس و بررسی موقعیت استراتژیک کشور از طریق ماتریس SPACE، باید با استفاده از روش QSPM استراتژیهای اصلی اولویت بندی شده و برای پیادهسازی آنها برنامهریزی شود.
واژه های کلیدی: فنآوری مخابرات الکترواپتیک ، استراتژی، استراتژی نانوتکنولوژی، ایران
چکیده ۱
مقدمه ۳
ضرورت تدوین استراتژی برای صنعت مخابرات الکترواپتیک کشور ۶
مدل جامع مدیریت استراتژیک ۱۳
ارایه مدل تدوین استراتژی نانوتکنولوژی ۱۵
نتیجهگیری و پیشنهادات ۲۱
منابع و مراجع: ۲۶
۱٫ خلاصه مذاکرات گردهمایی در خصوص برپایی نمایشگاه تکنولوژی برتر لیزر و اپتیک کشورهای CIS با کمک انجمن بین المللی لیزر روسیه”، دفتر همکاریهای ریاست جمهوری، ۲۸ شهریور ۱۳۸۰
۲٫ ,RGB-117R Non-Linear Optical Materials/Applications, Nov. 2001
۳٫ “World Market for Optical Networks: Equipment, Components & Connectors,” Bishop & Associates Inc., , Jan. 1, 2001.
۴٫ Ch. Ostman, “Nano Technology-The Great Transformation,” Midnight Engineering, ,12/12/ 2001
۵٫ ف. ثقفی، ا. ح. طهرانچی، ن. باقلانی و ن. گرانپایه، ” طراحی و امکان سنجی ساخت مدولاتور موجبری الکترواپتیک ماخ-زندر”، کنفرانس نانوتکنولوژی، ریاست جمهوری، ۱۳۸۰
۶٫ ج. باقری نژاد،”استراتژی کلان و خرد برای توسعه فعالیتهای تحقیق و توسعه”، صنعت مطبوعات، نشریه اختصاصی، انجمن مدیران صنایع، شماره ۷۱ و ۷۲ شهریور و مهر ۱۳۷۸
۷٫ ف. ثقفی،”گزارش تحقیقاتی تشدید پدیده فرار مغزها”، سازمان مدیریت صنعتی، زمستان ۱۳۷۸٫
۸٫ ف. ثقفی، س. م. قاضوی،” طرح ریزی مجدد ارایه خدمات ارتباطی در ارتقای بهره وری (مشتری مداری)”، اولین همایش نقش ارتباطات در ارتقای بهره وری کشور، وزارت پست و تلگراف و تلفن، شهریور ۱۳۷۹٫
۹٫ فرد آر دیوید، ترجمه ع. پارساییان و س. م. اعرابی،” مدیریت استراتژیک”، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول، تهران ۱۳۷۹٫
س. م. قاضوی، ف. ثقفی،” برنامه ریزی استراتژیک مرکز تحقیقات مخابرات ایران”، مرکز تحقیقات مخابرات ایران، طرح استانداردهای ملی مخابرات، پاییز ۱۳۷۹٫
سادهترین تعریف از نانوتکنولوژی بیان میکند که این فنآوری قدرت سازماندهی، کنترل و ساخت در حد اتمی و مولکولی را فراهم میآورد. با این فنآوری جدید، انقلابی در زندگی بشر بهوجود آمده و مواد و امکانات جدیدی در عرصههای مختلف علوم از جمله مخابرات، شیمی، مواد، بیوتکنولوژی و غیره ایجاد میشود. نانوتکنولوژی مبحث جدیدی نیست و از سالها پیش در زندگی بشر وجود داشته است، ولی قرن حاضر زمانی است که بشر توانسته آن را بهتر بشناسد و با رویکردی جدید، بیشتر از گذشته آن را تحت کنترل خود درآورد[۳].
تکامل سیستمهای شبکه اترنت((Ethernet از Mb/s 100 به Gb/s 1 و سپس Gb/s 10 سبب رشد خیلی سریع شبکههای محلی شده است. همزمان با آن الگوی ترافیکی به بیرون از ناحیه محلی و هسته شبکه منتقل شده است. پیشرفت شگرف تجهیزات الکترواپتیک از لحاظ قیمت و عملکرد باعث میشود تا شبکههای DWDM و سوییچهای الکترواپتیک جایگزین شبکههای عمومی(Public Network Sector) شوند. زیرا این سیستم الکترواپتیک قادر است، سرعت قسمت پشتیبان (Backbone) شبکه IP را تا حد تراهرتز (۱۰۱۲ Hz) با هزینه کمتر، افزایش دهد[۳]. لازم به ذکر است، ایجاد سیستمهای نوری سرعت بالا، تنها با استفاده از مدولاتورها و سوییچهای الکترواپتیکی یا تمام نوری امکان پذیر است. زیرا افت سیگنال انتقال داده شده با کابلهای نوری نیز، مانند سایر محیطهای انتقال، در مسافتهای طولانی بسیار زیاد شده و باعث محو سیگنال و عدم دریافت آن میشود. برای جلوگیری از این مسأله، باید سیگنال اطلاعات در فرکانسهای بالا مدوله شود و این کار با استفاده از مدولاتورهای نوری امکان پذیر است. در میان مدولاتورهای نوری نیز مدولاتورهای الکترواپتیکی ماخ زندر بهترین کیفیت را دارا هستند. ساخت این مدولاتورها، نیازمند تجهیزات لایه نشانی و اتاقهای تمیز با کلاس بالا (کمتر از ۱۰۰۰) است. لایه نشانیهای لازم برای ساخت این مدولاتور و ادوات جانبی آن که مهمترین بخش در سیستمهای نوری محسوب میشوند، دقتی در حد نانومتر و آنگستروم را میطلبد. حتی در لایه نشانی با روشهای تعویض پروتون و اپیتکسی، اتمها با آرایش مناسب، تک به تک در کنار هم چیده میشوند. به همین علت است که نانوتکنولوژی در صحنه مخابرات نوری وارد شده است. برای ساخت مدولاتور نوری از بستری به نام لیتیوم نایوبیت استفاده میشود. این ماده یک کریستال غیرایزوتروپیک است که ضریب شکست آن با اعمال ولتاژ الکتریکی بر روی آن تغییر میکند. از این خاصیت برای مدولاسیون نور در آن استفاده میکنند[۵]. در بخشهای دیگر این مقاله در زمینه میزان فروش و سهم بازار لیتیوم نایوبیت و دیگر تجهیزات مخابرات الکترواپتیکی، مطالبی مطرح خواهد شد که بر ضرورت تدوین استراتژی در این صنعت تاکید خواهد کرد.
کشور ما اغلب دنباله رو کشورهای صنعتی بوده و نوآوری تکنولوژیکی آن در حداقل ممکن بوده است. از طرفی عدم وجود بستر مناسب برای تحقیقات پیشرفته در کشور، مهاجرت دانشمندان به کشورهای صنعتی را تشدید کرده است. ایجاد بستر مناسب برای این کار نیازمند برنامهریزی دقیق و صرف هزینه بالاست که باید توجیه منطقی داشته باشد. در ادامه ضرورت تدوین استراتژی با بیان نتایج اقتصادی حاصل از پیادهسازی طرح معرفی میشوند.
در عصر حاضر واژههای تحقیقات بنیادی(Basic Research) و تحقیقات کاربردی(Applied Research) جای خود را به تحقیقات استراتژیک و مأموریتگرا (Vision-Oriented) دادهاند[۶]. بنابراین در آینده قدرت در اختیار ممالکی است که مدیریت و تخصص لازم برای تبدیل سریع تحقیقات علمی به فنآوری برتر روز را در اختیار داشته باشند. در کشور ما امروزه چیزی به نام استراتژی تدوین شده، برای فعالیتهای فنآوری اپتیکی و لیزری وجود ندارد و این امر سبب تشتت کارها و عدم نتیجهگیری صحیح شده است. موارد زیر از جمله دلایلی است که ضرورت تدوین استراتژی در این بخش را بیان میکند:
نیازمندی به سیستمهایی با پهنای باند وسیع در آینده: رشد سریع تکنولوژی باعث افزایش سرعت شبکههای مخابراتی شده است. از طرفی ضرورت پیوستن به بازار تجارت جهانی حقیقتی انکارناپذیر است. زیرا کشورهایی که در این محدوده قرار نگیرند در آینده با مشکلات عدیدهای مواجه خواهند شد[۹]. از طرف دیگر تجارت جهانی با در دست داشتن سیستمهای سریع مبتنی بر WEB بسیار موثر تر از گذشته عمل خواهد کرد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .