مقاله فنون تدریس

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله فنون تدریس

تعداد صفحات : ۶۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

 یکی از مهمترین عوامل در نظام تدریس توانایی اداره کلاس از طرف مربی می باشد. مسئله مدیریت کلاس همانند کنترل و یا مدیریت یک واحد اداری با صنعتی. با این تفاوت که شیوه آن و نوع برخورد فرق می کند می باشد.

در رابطه با شخص که به عنوان مربی می خواهد آموزش دهد عواملی چون داشتن اطلاعات در  رابطه با آن رشته بسیار ضروری می باشد. البته این موضوع تنها کافی نیست. چرا که اشخاصی هستند که فرضاً در رشته اتومکانیک به تعمیر اتومبیل بسیار وارد هستندوخیلی آسان می توانند قسمت های مختلف آن را تعمیر نمایند ولی اگر او را در یک کلاس آموزش به عنوان یک هنر و یاتکنیک است که همانطور که از موضوع فنون تدریس مشخص است واژه روش یا متد به عنوان یک شیوه ای است که مربی از طریق آن می تواند اطلاعات را به صورت کامل انتقال دهد.

روش های کلی تدریس در نظام آموزشبه طور کلی به دو روش فعال و غیر فعال تقسیم می شوند.

متداولترین شیوه های تدریس غیر فعال سه نوع می باشند . شیوه مکتبی ،شیوه توضیحی و شیوه سخنرانی

و ا زجمله شیوه های فعال می توانیم از :شیوه پرسش و پاسخ ( سقراطی ) ، شیوه بحث ، شیوه اکتشافی، شیوه حل مسائل و شیوه واحد کار ( طرح و پروژه )

واژه های کلیدی: قوانین یادگیری، تدریس، انضباط، محیط آموزشی، طرح درس، شیوه سخنرانی، شیوه اکتشافی

فهرست مطالب

تعریف فرستنده یا مربی    ۱
شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس    ۱
وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی    ۳
۱- تقویت و پرورش قوه تفکر در کارآموزان    ۳
۲-ایجاد تفکر عملی:    ۳
۳- ایجاد تفکر خلاق:    ۳
۴- ایجاد یگانگی و حس همکاری:    ۵
الف- مربی:    ۵
ب- ایجاد روابط اولیه همراه با عواطف:    ۵
ج- پرورش گفتاری در کارآموزان:    ۶
تعریف مطالعه:    ۶
مطالعه و روش های آن:    ۶
روش های کلی تدریس در نظام آموزش:    ۷
قوانین یادگیری:    ۷
۱-قانون اثر و نتیجه:    ۷
۲-قانون آمادگی    ۷
۳- قانون تکرار و تمرین    ۷
هدف های آموزشی:    ۸
آموزش از دیدگاه افلاطون    ۸
بحث انضباط شخصی    ۹
نقش انضباط و کنترل    ۱۲
آیین کلاسداری:    ۱۷
عوامل موثر در تدریس:    ۱۸
نقش انگیزش در یادگیری    ۲۰
محیط آموزشی:    ۲۱
مهارت های فرایند تدریس    ۲۲
آماده سازی برای کارآموزان    ۲۲
مهارتهای فرایند تدریس    ۲۴
۱ – مهارتهای پیش از تدریس :    ۲۴
تعریف استاندارد :    ۲۵
محیط آموزشی :    ۲۷
طرح درس :    ۲۷
فواید طرح درس    ۲۸
تذکر  :    ۲۹
۲ – مهارتهای ضمن تدریس :    ۲۹
ب – حفظ شخصیت و احترام مربی :    ۳۳
۱ – احترام به شخصیت معلم :    ۳۴
۲ – برقراری ارتباط :    ۳۴
د – بیان کافی مطالب درسی :    ۳۶
ه – اجتناب از ارائه مطالب غیر درسی :    ۳۶
و – اجتناب از اختلاط موضوعات :    ۳۷
ز – کیفیت بیان مطلب :    ۳۷
ح – بررسی متون عرضه شده به کار آموز :    ۳۸
ط – بیان محورهای اصلی و نکات مهم :    ۳۹
ی – ارجاع اطلاعات کافی برای کار آموز :    ۳۹
تقاضاها و نیازهای عمومی و کلی درپداگوژی :    ۴۰
چگونگی برخورد با دیگران :    ۴۱
کلیات روشهای تدریس    ۴۳
روشهای تدریس غیر فعال :    ۴۴
ویژگیهای روشهای غیر فعال :    ۴۴
انواع شیوه های تدریس غیر فعال :    ۴۵
شیوه توضیحی :    ۴۷
شیوه سخنرانی :    ۴۸
شیوه ها و روشهای فعال :    ۵۰
انواع شیوه های فعال :    ۵۱
شیوه پرسش و پاسخ  :    ۵۲
شیوه سقراطی  :    ۵۲
شیوه بحث    ۵۵
اهداف بحث    ۵۵
نکات مهم در اجرای شیوه بحث :    ۵۷
شیوه طرح یا واحد کار :    ۵۸
هدف های اصلی در شیوه طرح باواحد کار :    ۵۹
شیوه با روش اکتشافی    ۶۰
محاسن روش اکتشافی از دیدگاه Broner    ۶۰
روش حل مسائل :    ۶۱
فهرست منابع و ماخذ    ۶۳

منابع و ماخذ

۱ – مهارت های آموزشی ( روشهای و فنون تدریس ) حسن شعبانی-   دانشگاه تهران – ۱۳۷۱

۲ – کلیات و روشهای فنون تدریس ( دروه کاردانی مراکز تربیت معلم ) –  امام الله صفوی – ۱۳۷۷

۳ – رابرت اف می گر تدارک هدفهای  آموزشی ترجمه بهرام زنگنه و محمد حسین شمشیری – دانشگاه آزاد ایران – ۱۳۵۵

۴ – میلر جرالدر ارتباط کلامی ( تحلیل معانی بیان ) ترجمه علی ذکاوتی قراگوزلو –  انتشارات سروش تهران – ۱۳۶۸

۵ – هیلگارد ارنست و آروباور نظریه های یاد گیری ترجمه محمد تقی براهنی – مرکز نشر دانشگاهی تهران -۱۳۶۷

تعریف فرستنده یا مربی

مربی شخصی است که اطلاعات علمی پراکنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشی خود تنظیم کرده و با شیوه های مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درک برای کارآموز تبدیل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال می دهد.

حال با توجه به تعریف مربی می توان فرق بین مربی با کتاب را مقایسه و درک نمود. یعنی اینکه کتاب آنچه را که در خود دارد چه سخت باشد و چه آسان، بدون توجه به اینکه کارآموزی که آنرا مطالعه می کند می فهمد یا نه مطالب را انتقال می دهد، ولی مربی اطلاعات کتاب را درک و مطالب سخت و نامفهوم را همانند فیلتری به کنار گذاشته و جایگزین آن مطالب ساده تر و قابل درک و فهم کارآموز به کار می برد.

شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس

داشتن علاقه به رشته آموزشی خود

داشتن صبر و حوصله در جهت انتقال اطلاعات

تسلط کامل به علوم فنی مورد نیاز

توانایی ایجاد نظم و انضباط در محیط آموزشی

داشتن فن بیان مناسب

توانایی ایجاد روابط خود و صمیمی با کارآموزان

در چه شرایطی مربی می تواند اطلاعات علمی خود را به کار آموز موثرتر انتقال دهد؟

کارآموز به او اطمینان و اعتبار را در نظر داشته باشد.

داشتن نظم و انضباط در کلاس آموزش.

داشتن فن باین تن صدای مربی بسیار تاثیر گذار است.

توجه کردن مربی به افراد کم توجه و یا بی توجه.

توجه به سطح اطلاعاتی کارآموزان و میزان استعداد و توانایی آنها.

پرهیز از ایجاد سدهای ارتباطی.

از نظر (مادی- معنوی- امنیت شغلی و ایمنی) تامین باشد.

کارآموز در چه شرایطی مفاهیم آموزشی را بهتر درک می نماید؟

داشتن علاقه و انگیزه و شناخت و درک علت فراگیری رشته آموزشی.

فراهم بودن عوامل رفاهی (نور- گرما- سرما- صدا- زاویه دید کارآموز نسبت به مربی و کلاس به صورتی قرار گیرد که همه شاگردان قادر به دیدن و شنیدن حرفهای او باشند)

نیاز بازار کار به حرفه آنها.

آمادگی روحی و جسم و داشتن استعداد اولیه

برخورد مناسب استاد.

توضیح کامل و توجیه در مورد برنامه یا رشته آموزشی

در نظام فنون تدریس به دو عامل مهم آموزش تئوری و هم عملی توجه بیشتری شده است و تاکید همیشه در تلفیق انها بوده است، چرا که باعث می شود خواسته های بیان نشده را در تئوری بتوان در علم بیان نمود و مسائل را با دیدی بازتر و ملموس تر به مشاهده کارآموزان گذارد.

وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی

۱- تقویت و پرورش قوه تفکر در کارآموزان

برداشتی که اکثر ما از تفکر داریم و کم و بیش در جامعه ما رواج دارد یک برداشت صد درصد صحیح و بدون اشکال نبوده. لذا باید ابتدا معنای صحیح آن روشن شود تا درباره تقویت و قدرت بخشیدن آن در افراد به طور صحیح گام برداریم.

اصولا زمانی بانسان بهتفکر می پردازد که با مشکل و مسئله مهمی برخورد کند. و یا مطالبی را به خاطر آورده باشد. با این تعریف مشخص می شود که انسان به تفکر نمی پردازد و نمی اندیشد مگر در هنگامی که دچار مشکلی گردد و احتیاح به کار و تلاش یکی از عوامل مهم در امر تفکر و رسیدن به هدف است.

۲-ایجاد تفکر عملی:

معمولا اینگونه تفکر در مسائل روزمره و عادی جریان دارد و بیشتر برای تنظیم کار و وظایفی که در قبال آن مسئولیت دارد معطوف می شود.

۳- ایجاد تفکر خلاق:

در اینگونه تفکر بیشتر به مسائل و مشکلاتی که حل آن مشکل بوده و نیاز به تلاش فکری بسیار نیاز دارد پرداخته می شود و در این راستا برای حل مسائل مشکل راه حل های جدید کشف می گردد و معمولا در اینگونه اندیشه و تفکر است که به اختراعات بسیار مهم می انجامد. آنچه مد نظر است دقت نظر به تعاریف یاد شده تفکر خلاق است که باید مورد توجه قرار گیرد و همه مربیان و مسئولین در این رابطه تلاش کنند.

اما آنچه ما در مراکز آموزش و پرورش و تمام مراکز آموزشی شاهد و ناظر آن هستیم غیر از آن چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد. و با یک بررسی بسیار سطحی متوجه خواهیم شد که مراکز آموزشی ما با اتخاذ روش های خشک و بی روح و طبق یک عادت دیرینه مشغول به کار هستند و از هرگونه راه حل جدید که از ناحیه دانشجو بخواهد ارائه شود مخالفت می ورزند و با ایجاد یک محیط انضباطی سخت موجب رکود هرگونه تفکر تازه می شوند و این تفکر در همه مراکز آموزشی سایه نیفکنده. اما باید توجه داشت که اینگونه روش ها هیچگونه پیشرفت و ترقی را به همراه ندارد.

حتی ساکت کردن دانشجویان درمحیط آموزش، مجبور کردن آنها به پذیرفتن مطالبی که ازناحیه استاد بیان می شود یک نوع ارزش و نشانه اداره خوب کلاس شمرده می شود. باید به این نکته توجه داشت که انتقال فراوان مفاهیم علمی و تمرین های تکراری هرگونه فرصت اندیشیدن را از دانشجو سلب می کند و آنچه سبب پیشرفت و تعالی هر انسانی می گردد همان ایجاد فرصت هایی برای اندیشیدن است. در اینجا باید شرایط اندیشیدن را برای دانشجویان فراهم مناید و دانشجویان باید با اندیشیدن به شناخت صحیح دست یابند و این شناخت علمی صحیح آنان را به باور تثبیت شده برسانند. در اثر ایجاد باور تثبیت شده است که گرایش به سوی عمل تحقق می یابد و در نهایت به انجام عمل منجر خواهد شد.

۴- ایجاد یگانگی و حس همکاری:

ایجاد حس همکاری و تعاون در کاراموزان را می توان یکی از محرک های اصلی پیشرفت در تمام ابعاد کارآموز دانست. به وسیله تعاون وهمکاری می توان فرصت هایی را برای ارتباط متقابل اجتماعی و روانی و نهایتاً تکامل افراد ایجاد کرد. با ایجاد حس همکاری است که خواسته های افراد آشکار شده و قابلیت های آنان بعنوان عضوی از جامعه نمودار می گردد. اب ایجاد حس همکاری می توان پیشرفت و تکامل کارآموز را سرعت بخشید. در این رابطه با بررسی هائی که انجام گرفته است عوامل موثر در ایجاد یگانگی و انسجام در سه مورد خلاصه کرد.

الف- مربی:

اساسی ترین نقش را در انسجام و یگانگی ایفا می کند، با تماس مداوم با دانشجویان فرصت بسیار زیادی برای ایفای نقش خوددارد او می تواند با ایجاد محیطی مناسب و فراهم آوردن امکانات و لوازم مورد نیاز موجبات انسجام و یگانگی را در بین دانشجویان فراهم آورد.

ب- ایجاد روابط اولیه همراه با عواطف:

درستی بین یک گروه از دانشجویان بهص ورتی که در راه اهداف آن منافع مصالح شخصی نادیده گرفته شود از نوع روابط نخستین است و می توان گفت که این بهترین نوع رابطه است. هیچ عاملی جز دوستی های بی شائبه و بر کنار ماندن از هدف های مادری و شخص نمی تواند همکلاسان را در یک موسسه آموزشی به یکدیگر ارتباط  دهد. به همین دلیل است که درستی هایی که از دوران تحصیل نشأت گرفته است عمیق و ریشه دار و مستمر است. و هرچه روابط نیکوتر و صمیمانه تر باشد استوارتر و از یگانگی بالاتری برخوردار است.

ج- پرورش گفتاری در کارآموزان:

از آنجائی که تمام حالات و کردار مربی در دانشجویان تاثیر می گذارد لذا گفتار و طرز بان مربی نیز از این مقوله خارج نیست و مربی باید توجه داشته باشد که در هنگام بیان مطالب به گونه ای عمل نماید که همزمان دانشجویان به طریقه سخن گفتن و بیان مطالب را نیز فرا بگیرند و سعی کند که بسیار روان و سلیس مطالب را باین نماید و کلمات قابل فهم و زیبا باشد تا دانشجویان با الهام از مربی در گفتار از وی پیروی نماید.

تعریف مطالعه:

مطالعه علمی است که با تفکر همراه است و پرورش و به کار انداختن تمام قوای فکری و اخلاقی چون قوه تمیز، استدلال، تصمیم، حکم، قضاوت می گردد و از طرف دیگر توانایی در خواندن سبب ورزیده شدن حافظه و مخیله خواهد شد و موجبات درک بهتر مواد درسی را فراهم می سازد. حال اگر مطالعه با درک معنا همراه باشد موجب پرورش شخصیت، کسب اطلاعات سودمند، برقراری رابطه حسنه با دیگران، لذت روحی و نشاط خاطر را موجب می شود.

مطالعه و روش های آن:

هر کارآموز قبلا مشتاق است که مطالعه کند و این شیوه بسیار پسندیده را در خود تقویت کند و به صورت عادت در زندگی خود درآورد. در این رابطه می بینیم که بسیاری از کارآموزان نگران این هستند که چگونه مطالعه کنند و می خواهند بدانند که روش های آن چگونه است تا به کار بستن آن راندمان تحصیلی خود را بهبود بخشد.

روش های کلی تدریس در نظام آموزش:

روش ها به طور کلی به دو روش فعال و غیر فعال تقسیم می شوند. قبل از اینکه بخواهیم به این روش ها توجه کنیم اصولی به نام قوانین یادیگری را معرفی می نماییم.

قوانین یادگیری:

۱-قانون اثر و نتیجه:

هرچقدر موضوع یادگیری در کار و یا زندگی فرد اثر و نتیجه خود را نشان دهد شخص نسبت به آنموضوع علاقه مندی بیشتری نشان می دهد.

۲-قانون آمادگی

شخص یادگیرنده بایتسی از نظر بدنی سلامتی کامل را از نظر ذهنی در حالات روانی مناسبی باشد همین طور محیط فیزیکی نقش مهمی در وضعیت اولیه یادگیری فرد خواهد داشت.

۳- قانون تکرار و تمرین

در سیستم آموزشی یکی از مهمترین روش ها در جذب اطلاعات در تکرار کردن موضوع و تمرین کردن آن به صورت عملی می باشد که این سیستم تکرار و تمرین می تواند در خود موسسه یا در منزل انجام گیرد.

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق طرح درس سالانه تربیت بدنی در مدارس
  • مقاله روش‌ها و فنون تدریس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.