مقاله پرورش گاو

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله پرورش گاو

تعداد صفحات : ۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره پرورش گاو گوشتی ، انتخاب گاوهای گوشتی، پرورش گوساله های نوزاد گوشتی، کیفیت سیلوی علوفه و رشد گاوهای گوشتی، روشهای تولید گوشت گاو با استفاده از علوفه سیلو شده را توضیح می دهد.

ذرت علوفه ای یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در نیاست. محصول سالیانه این علوفه بیش از ۱۰ تن ماده خشک در هر هکتار است. میانگین انرژی متابولیسمی آن نیز حدود ۷/۱۰ مگاژول در هر کیلوگرم ماده خشک علوفه است. این محصول, اگر در اواخر تابستان و اوایل پایییز درو شود, بدون پژمرده شدن در مزرعه, حاوی هیدروکربورهای محلول در آب کافی بوده و قادر است سیلویی تولید کند که اسید لاکتیک بیشتری در آن ایجاد شده باشد, که در این صورت مصرف ماده خشک سیلو توسط دام نیز بالا خواهد بود. محتوای پروتئین خام ذرت علوفه ای پایین است. در خصوص تغذیه گاوهای گوشتی جوان با سیلوی ذرت علوفه ای, مصرف مکمل پروتئینی در جیره الزامیاست. در تغذیه گاوهای گوشتی مسن تر(سنگین تر از ۲۳۰ کیلوگرم وزن زنده), مصرف سیلوی ذرت همراه با مکمل از نوع ازت غیرپروتئینی(اوره) در صورتی که مواد معدنی و ویتامین ها به حد کافی در دسترس باشدع رضایتبخش بوده است.

واژه های کلیدی: گاو گوشتی، سیلوی علوفه، الگوی تخمیر، محتوای ماده خشک، علوفه گندمیان ،دانه غلات، علوفه ذرت

فهرست مطالب

مقدمه :    ۱
انتخاب گاوهای گوشتی    ۲
انتخاب گاوهای نر گوشتی    ۳
انتخاب ماده گاوهای گوشتی    ۴
ویژگیهای جایگاه گاوهای گوشتی    ۵
پرورش گوساله های نوزاد گوشتی    ۷
کیفیت سیلوی علوفه و رشد گاوهای گوشتی    ۹
الگوی تخمیر (Pattern of Fermentation)    ۹
محتوای ماده خشک(Dry Matter Content)    ۹
روشهای تولید گوشت گاو با استفاده از علوفه سیلو شده    ۱۰
پرواربندی گاو با استفاده از علوفه گندمیان و دانه غلات    ۱۱
تولید انبوه گوشت گاو با استفاده از سیلوی علوفه گندمیان    ۱۴
سیلوی علوفه ذرت    ۱۶
پرواربندی متمرکز گاو با استفاده از سیلوی علوفه گندمیان    ۱۶
منابع :    ۱۸

منابع :

پرورش گاو وگوساله – دکتر پرویز مزیّنی

پرواربندی گاو و گوساله – دکتر علی اکبر خادم ، دکتر مسعود هاشمی

مقدمه :

اگرچه در ایران پرورش و نگهداری گاو گوشتی به معنا و مفهومی که در کشورهای خارجی مرسوم و متداول است رایج نیست ولی از آنجا که ممکن است در آینده عده ای به این کار علاقمند گردند و بخواهند در این زمینه فعالیت نمایند لازم است که در این باره مطالبی بیان گردد تا شاید راهنمایی برای اینگونه اشخاص باشد. انچه که در این فصل عنوان می گردد مبتنی بر اصول جدید دامپروری در دنیای امروز بوده ممکن است با شرایط اطن مرز و بوم صد در صد وفق ندهد. ولی بعضی از قسمتهای آن عملی و بقیه موارد نیز با تغییراتی قابل اجراست.

پرورش گاو گوشتی در اغلب نقاط با استفاده از مراتع و چراگاههای خوب ممکن بوده و مقرون به صرفه می باشد. در ایران نیز باید این نکته مورد توجه قرار گیرد و بهتر است کسانی به این کار مبادرت ورزند که امکان دسترسی آنها به مراتع برایشان فراهم و میسر باشد.

در ایران در شرایط موجود پروار کردن گوساله های نر نژاد هولشتین کم و بیش رواج یافته این کار یا به وسیله خود دامپروران تولید کننده شیر به عنوان یک کار جنبی عملی می شود یا اینکه عده ای گوساله های مذکور را بعد از, شیر گرفتن خریداری و آنها را تا ۱۰ الی ۱۲ ماهگی پروار کرده و سپس عرضه می نمایند.

انتخاب گاوهای گوشتی

قبل از شروع به کار و ایجاد گله گاوهای گوشتی باید در انتخاب اینگونه گاوها بصیر بود و کلیه خصوصیاتی را که قبلاً درباره گاوهای پرواری ذکر گردید به خاطر داشت زیرا اساس کار و موفقیت بعدی مربوط به همین مسئله می باشد. این گاوها در درجه نخست باید پیش رس باشند بدین معنی که در کوتاهترین مدت به حداکثر رشد و نمو خود رسیده زود فربه و چاق شده و نهایت استفاده را از اغذیه بنمایند. در موقع خرید باید به شکل و هیکل حیوان و اندام و جثه دام و بالاخره جنس و سن آن کاملاً توجه شود و کلیه مزایا و محاسن مربوط به استعداد پرواری در نظر گرفته شود.

گاوهای گوشتی اصولاً دارای بدنی پر رشد و کپل و ران و سرین آنها کاملاً عضلانی بوده در صورتی که سر و گردن و اعضای بدنشان کوتاه و کوچک است. در دنیا همانطور که قبلاً نیز شرح داده شد نژادهای گوشتی مشخص بوده و تشخیص آنها نیز آسان است. به طوری که در انگلستان نژاد شورت هورن و دورهام و در فرانسه لیموزین و در آمریکا نژاد شورت هورن و هرفورد و دورهام و ابردین Aberdeen و انگوس Angus  می باشد.

ولی در ایران چنین نژادهایی وجود نداشته دامدار خود باید بصیر در شناسایی اینگونه گاوها باشد.

آنچه که درباره ارزش گاوهای گوشتی حائز اهمیت می باشد به قرار ذیل است که به شرح آن پرداخته می شود:

۱ – جنس: در دامهای بالغ گاو نر و ماده دارای ارزش یکسان از لحاظ گوشتی می باشند ولی در گاوهای جوان این قسم نبوده مثلاً ارزش یک گاو ماده سی ماهه غیر آبستن از یک گاو نر هم سن بیشتر بوده به طوری که لطافت گوشت و استعداد چاق شدنش فزونتر است.

۲ –  سن: گاوهای نر تا پانزده ماهگی کاملاً چاق شده ولی بعد  از این سن باید اخته گردند.

۳ – شکل و هیکل: اندام گاو باید طوری باشد که کاملاً از احاظ قصابی مورد توجه واقع شده و همانطور که بیان شد قسمتهای خلفی اش پر رشد و عضلانی باشد.

۴ – ظرافت: ظرافت پوست و نازکی اسکلت در بهره گوشت گاو تأثیر دارد. گاوهایی که بسیار ظریف باشند نسبت دور قلم به دور سینه آنها نزدیک یا برابر یک پانزدهم می باشد.

انتخاب گاوهای نر گوشتی

پس از ایجاد گله گاو گوشتی باید از میان آنها یا از خارج گاوهای نر اصیل و ممتاز و برجسته جهت تکثیر انتخاب نمود. زیرا تا حدود بسیاری اساس و پیشرفت کار مربوط به انتخاب گاو نر خوب می باشد.ودر انتخاب گاو نر علاوه بر خصوصیاتی که در بالا ذکر گردید باید به نتایج حاصله نیز توجه داشت و آن را ملاک قرار داد.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق پرورش گاو و گاومیش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.