مقاله پیشینه مدیریت کیفیت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله پیشینه مدیریت کیفیت

تعداد صفحات : ۵۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کیفیت کلید ورود به میدانهای اقتصادی دنیا و کسب شناخت و اعتبار است. با توجه به قرارداد سازمان جهانی تجارت و اینکه پیش شرط هرگونه معامله در سطح بین‎المللی نیاز به تضمین کیفیت تولید دارد پس باید به این کلید دست یابیم.

سیستم‎های مدیریت کیفیت، به عنوان موجودی فعال و زنده، مثل هر پدیده دیگری که محیط بر ماست، در حال تغییر و تحول هستند. لزوم شناسایی و درک محیط‎های پیرامونی سازمان‎ها، آنها را وادار می‎سازد که این ویژگی‎ها و مشخصات را شناخته و تمام تلاش و همت خود را برای درک هر چه بهتر این پدیده‎ها به کار برند. مدیران و مسؤولان شرکت‎ها و سازمان‎های ایرانی، با شناسایی و تعیین روندهای موجود در مسیر سیستم‎های مدیریت کیفیت می‎توانند مقدمات لازم برای  مواجهه هر چه بهتر و مناسب‎تر با این تحولات را فراهم آورده و هنگام فرا رسیدن موجب‎های جدید، با خیالی آسوده، به راحتی و ایمنی از کنار آنها عبور نمایند. امروزه معیار پویایی و حیات سازمان‎ها، انعطاف‎پذیری و میزان پاسخ‎دهی سریع و به موقع آنها به تحولات پیرامونی استه. این موضوع آنقدر مهم است که در پاسخ به سؤال مدیرانی که از مشاوران خود می‎پرسند: آیا سازمان ما از این تحولات جان سالم به در خواهد برد یاخیر، می‎توان پاسخ داد که اول بگویید چقدر انعطاف‎پذیر هستید، سپس احتمال بقای شما را در بازار کسب و کار تعیین می‎کنم.

استانداردهای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت، راهنمای انتخاب و استفاده این استاندارد،‌راهنمای انتخاب و استفاده از سیستم کیفیت و تضمین کیفیت است. بدین معنا که مدیران سازمان، شرکت یا کارخانه را راهنمایی می‎کند که کدام یک از استانداردهای ۹۰۰۱، ۹۰۰۲ یا ۹۰۰۳ را برای به کار گرفتن، انتخاب نمایند. البته لازمه به کارگیری یک سیستم کیفیت در سازمان، انجام مطالعات مورد نیاز برای آشنایی با استانداردهای موجود، پیش‎بینی مشکلات و موانع احتمالی و برنامه‎ریزی برای موفقیت در این امر است.

واژه های کلیدی: کیفیت، مشتری، کنترل، مدیریت، استاندارد بین‎المللی ایزو ۹۰۰۰، هزینه کیفیت

فهرست مطالب

مقدمه:    ۱
تاریخچه سیستم‎های کیفیت در ایران    ۳
مدیریت کیفیت چیست؟    ۳
سیر تحول مفاهیم کیفیت    ۶
آشنایی با مفاهیم کلیدی در فرهنگ T.Q.M    ۹
۱-۱- مشتری در فرهنگ ‎ T.Q.M    ۹
۱-۲- کنترل در فرهنگ ‎ T.Q.M    ۱۰
۱-۳- کیفیت در فرهنگ ‎ T.Q.M    ۱۱
۱-۴- مدیریت در فرهنگ ‎ T.Q.M    ۱۲
هدف اساسی مدیریت کیفیت فراگیر    ۱۵
سطوح قابل قبول کیفیت    ۱۶
هزینه کیفیت    ۱۸
هزینه کیفیت به عنوان بخشی از درآمد    ۱۹
شاخص‎های رقابتی:    ۱۹
جمع‎بندی    ۲۵
تاریخچه تأسیس سازمان بین‎المللی استاندارد ‎(ISO)    ۲۶
استاندارد بین‎المللی ایزو ۹۰۰۰    ۲۷
تکامل ایزو ۹۰۰۰    ۲۸
کلیات    ۳۰
نگرش فرآیندی    ۳۱
ارتباط ‎ISO 9001 با ‎ISO 9004    ۳۵
سازگاری با سایر سیستم‎های مدیریت    ۳۶
استانداردهای بین‎المللی ایزو ۹۰۰۲    ۳۶
استاندارد بین‎المللی ایزو ۹۰۰۳    ۳۷
استاندارد بین‎المللی ایزو ۹۰۰۴    ۳۷
استانداردهای سری ‎ISO 9000 از گفتار تا عمل    ۴۰
استقبال جهانی از استانداردهای سری ایزو ۹۰۰۰    ۴۲
نگرشی به روند کار در آمریکا وکانادا    ۴۳
چگونگی شروع کار    ۴۴
عملکرد استرالیا در زمینه استانداردهای سری ایزو ۹۰۰۰    ۴۷
نتیجه‎گیری و پیشنهاد    ۵۱
منابع و مآخذ:    ۵۳

منابع و مآخذ:

۱- مدیریت کیفیت فراگیر،‌اصول و مفاهیم، چشم‎اندازها و کاربرد، تألیف: دکتر فتاح شریف‎زاده.

۲- آشنایی با نیازمندی‎های نسخه سال ۲۰۰۰ استاندارد ‎ISO 9001 و مستندسازی براساس این استاندارد، تألیف: دکتر حمید امیران.

۳- ایزوکیو اس ۹۰۰۰ در چارچوب مدیریت کیفیت جامع، تألیف:‌دکتر رضا مهربان.

۴- مدیریت کیفیت فراگیر ‎(TQM)، تألیف: مهندس مجتبی رجب بیگی و دکتر محمدحسین سلیمی.

 فهرست مقاله‎ها:

۱-   استانداردهای بین‎المللی سری ایزو ۹۰۰۰ چیست؟، فروغ منتقمی.

۲- استاندارد جهانی ۳-۹۰۰۰ ‎ISO: استانداردهای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت، ترجمه: پرویز ناصری.

۳- ایزو ۹۰۰۰، کلید مدیریت کیفیت فراگیر و رقابت بین‎المللی، نویسنده: استانلی ماراش.

۴- استانداردهای سری ‎۹۰۰۰ISO از گفتار تا عمل، مهندس رضا نیسانی.

مقدمه:

استانداردهای کیفیت را برای نخستین بار دولت انگلستان، پس از جنگ جهانی اول، به صورت مدون ایجاد کرد. در آن زمانم، مؤسسه هواپیماسازی پادشاهی انگلیس به منظور بالا بردن ضریب اطمینان هواپیماهای ساخت خود به تهیه راهکارهای روشمند دست زد.

سازمان بین‎المللی استاندارد پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد و در سال ۱۹۸۷ استانداردهای جهانی نظام کیفیت موسوم به استانداردهای ‎ISO 9000 را تدوین و ارائه کرد.

در حال حاضر بسیاری از شرکتها در مناطق تحت تحت فعالیت خود، واردات کالاهایی را می‎پذیرند که از این استانداردها پیروی کنند. در چنین شرایطی برای بهبود کیفیت تولیدات، افزایش یافته است؛ زیرا در غیر این صورت شرکت‎های رقیب که تولیدات خود  را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت ارائه می‎دهند، گوی سبقت را خواهند ربود و آنهایی که نتوانند سطح تولیدات خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهند، خود به خود از گردونه حذف خواهند شد.

  نشان می‎دهد که:

‎* توجه به کیفیت و تلاش برای بهبود دائمی، تنش مهم و اساسی در توسعه دارد؛ کشوری مانند ژاپن که پس از جنگ جهانی دوم در وضع نابسامان اقتصادی به سر می‎برد، ‌از این طریق توانست در مدت کمتر از پنجاه سال، به یکی از قطب‎های بزرگ اقتصادی جهان تبدیل شود.

‎*  برای افزایش کیفیت و بهبود مستمر،‌ باید دیدگاهی واحد انتخاب و ترویج شود.

‎* عملی شدن این دیدگاه، به حمایت همه جانبه دولت، ایجاد نظام تشویش؛ تبلیغ و آموزش همگانی به صورت منسجم نیاز دارد.

‎* بی‎توجهی به این امر حیاتی خواه ناخواه موجب از بین رفتن تولیدات داخلی و افزایش واردات خواهد شد.

 تاریخچه سیستم‎های کیفیت در ایران

حرکت در زمینه سیستم‎های کیفیت، بخصوص استانداردهای ‎ISO 9000 ، تشویق مرحوم آقای مهندس میراحمد سادات رئیس سابق مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است. در این مورد شاید نتوان گفت که حرکت رسمی کشور در زمینه سیستم‎های کیفیت به اقدامات مؤسسه استاندارد در برگزاری سمینارها و دوره‎های توجیهی بخصوص سمینار ‎ISO 9000 که در سال ۱۳۶۹ در رشت برگزار شد برمی‎گردد. در این میان، می‎توان گفت که حرکت جدی و تأثیر کنگر کشورمان در زمینه استانداردهای ‎ISO 9000 به ترجمه و انتشار استانداردهای ‎ISO 9000 ویرایش سال ۲۰۰۰ در دی ماه ۱۳۷۴ باز می‎گردد. این حرکت که با پیگیری و حمایت‎های مرحوم مهندس سادات و به همت مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به سرانجام رسید یکی از ماندگارترین حرکات در این مرحله بود که اخیراً نیز با ترجمه و انتشار ویرایش فعال ۲۰۰۰ استمرار یافته است.

 مدیریت کیفیت چیست؟

چارچوب و ساختار عمومی مدیریت کیفیت در نمودار نشان داده شده است. همان‎طور که در این تصویر آمده، لازم است یکپارچه‎سازی سیستم مدیریت کیفیت در ابعاد زیر صورت بگیرد:

– فن‎آوری ‎- اقتصادی

– مدیریتی ‎- سازمانی

– سیستمی – فرآیندی

از اینرو، باید بتوان با اجرای سیستم مدیریت کیفیت امکان کنترل مستقیم بر کلیه فعالیت‎های مدیریتی و کنترل محصولات و خدمات تولید شده را فراهم آورد.

این واقعیت که کارآفرینان ایرانی در بخش صنعت و خدمات به موضوع کیفیت، تضمین کیفیت عنایتی خاص پیدا کرده‎اند و تمام تلاش خود را مبذول داشته‎اند که در این راه سرآمد شوند، ما را بر آن می‎دارد تا در پی طراحی و اجرای یک مدل یکپارچه مدیریت کیفیت باشیم. اما نگرش یکپارچه و تأثیرات حاصل از آن هنوز ابهاماتی دارد که باید در پی برطرف کردن بود.

در این میان، مدیران و کارشناسان شرکت‎ها باید در پی اندازه‎گیری / ارزیابی تأثیرات حاصل از اجرای این سیستم‎ها در سازمان‎های خود باشند و اطمینان حاصل نمایند که با اجرای این سیستم‎ها به این اهداف تعیین شده برای آنها دست یافته‎اند. در این مورد معیارهایی مثل هزینه، زمان، انعطاف‎پذیری و کیفیت فرهنگ خاص حاکم بر جامعه ایران و ‎… از جمله عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سیر تحول مفاهیم کیفیت

کیفیت یکی از واژه‎های احساسی و کلیدی و یا مدخل ورودی به مباحث مرتبط با سیستم‎های مدیریت کیفیت است. تلاش گسترده و همه جانبه ما در تبیین و تعریف این واژه مهم، نقش بسیار زیادی در درک و آشنایی چرایی و دلیل تدوین و انتشار سیستم‎های مدیریت کیفیت دارد. به راستی کیفیت یعنی چه؟

از یک دیدگاه، کیفیت از سه جنبه زیر قابل توجه است:

کیفیت محصول

کیفیت سیستم

کیفیت فرآیند

در این نگرش،‌کیفیت تعریف عام و گسترده تطابق با مشخصات و معیارهای تعیین شده و یا تناسب محصول با اهداف یا منظور را دارد. از این‎رو با این مشخصه به کیفیت بیشتر از جنبه یک محصول مورد ارزیابی و تدقیق قرار می‎گیرد و به همین خاطر آنچه که به عنوان کنترل کیفیت متجلی می‎شود،‌ همه و همه در پی کنترل و نظارت و یا پیش آن دسته از مشخصاتی است که ارتباط مستقیم و کامل با ویژگی‎ها و مشخصات تعیین شده برای محصول را دارد. با همین دیدگاه است که مبحث کنترل کیفیت، حرفه‎ای تخصصی و خاص و منحصر به واحدی به نام کنترل تلقی می‎شده که عهده‎دار کیفیت محصول شناخته شده و دیگران از دخالت در آن نیز منع شدند. این تعریف از کیفیت معمولاً با حرف ‎q نمایش داده می‎شد.

اما به موازات رشد و گسترش روزافزون مبانی نظریه سیستم‎ها و اثرگذاری آن در کلیه جنبه‎های علم و دانش، اندک اندک این سؤالات مطرح شد که آیا می‎توان بدون یافتن پاسخی شایسته برای سئوالات زیر به کیفیت محصول رسید. سئوالاتی مثل آنچه که در زیر آمده است مبانی نظریه‎ها و تئوری‎ها ‎q را به هم ریختند. این سؤالات عبارتند از:

الف) آیا می‎توان بدون خرید و تأمین مواد اولیه مناسب محصول با کیفیت تولید کرد؟

ب) آیا بدون وجود ماشین‎آلات، تجهیزات و فرآیند قابل می‎توان کیفیت محصول را تضمین کرد؟

ج) آیا بدون برخورداری از کارکنان آموزش دید، واجد شرایط و با انگیزه می‎توان به هدف نهایی که همانا تولید محصول با کیفیت است رسید؟

د) آیا بدون استفاده از شرایط مناسب انبار، روشهای حمل و نقل و جابه‎جایی و ‎… می‎توان کیفیت محصولات را تا نقطه تحویل به مشتری حفظ نمود؟

پرسش‎هایی از این دست، رفته رفته برداشت قبلی از کیفیت ‎(q) را تغییر و برداشت جدیدی به نام ‎(Q) را تا نقطه تحویل به مشتری حفظ نمود؟

پرسش‎هایی از این دست، رفته رفته برداشت قبلی از کیفیت ‎(q) را تغییر و برداشت جدیدی به نام ‎(Q) را پی‎ریزی کرد که مشخصات و ویژگیهای آن را می‎توان در جدول مشاهده کرد.

از این‎رو، رفته رفته نه تنها کیفیت تطابق محصولات تولید شده با مشخصات و استانداردهای مورد نیاز تلقی شود بلکه قیمت، تحویل، خدمات بعد از فروش و عواملی مثل اینها نیز به عنوان شاخص‎ها و عوامل تشکیل دهنده کیفیت مورد توجه جهانیان قرار گرفت. نمودار برخی از جنبه‎های کیفیت از نظر پروفسور ایشی‎کاوا را نشان می‎دهد.

کیفیت در نگرش جدید سیر تکامیل گسترده‎ای را طی کرده است. همانطور که در تصویر شماره ۱-۲ نیز نشان داده شده است، کیفیت از تعریف تطابق با مشخصات تعیین شده (q) به جلب رضایت مشتری و سودآوری شرکت از طریق تأمین نیازها و انتظارات مشتری و خشنودسازی وی ‎(Q) رسیده است.

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله چگونگی ارتباطات در داخل سازمانها و مشاوره مدیریت با کارکنان
  • مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی
  • مقاله مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله مدیریت و حسابداری در شهرداری ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.