عنوان :
تعداد صفحات : ۵۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
کیفیت کلید ورود به میدانهای اقتصادی دنیا و کسب شناخت و اعتبار است. با توجه به قرارداد سازمان جهانی تجارت و اینکه پیش شرط هرگونه معامله در سطح بینالمللی نیاز به تضمین کیفیت تولید دارد پس باید به این کلید دست یابیم.
سیستمهای مدیریت کیفیت، به عنوان موجودی فعال و زنده، مثل هر پدیده دیگری که محیط بر ماست، در حال تغییر و تحول هستند. لزوم شناسایی و درک محیطهای پیرامونی سازمانها، آنها را وادار میسازد که این ویژگیها و مشخصات را شناخته و تمام تلاش و همت خود را برای درک هر چه بهتر این پدیدهها به کار برند. مدیران و مسؤولان شرکتها و سازمانهای ایرانی، با شناسایی و تعیین روندهای موجود در مسیر سیستمهای مدیریت کیفیت میتوانند مقدمات لازم برای مواجهه هر چه بهتر و مناسبتر با این تحولات را فراهم آورده و هنگام فرا رسیدن موجبهای جدید، با خیالی آسوده، به راحتی و ایمنی از کنار آنها عبور نمایند. امروزه معیار پویایی و حیات سازمانها، انعطافپذیری و میزان پاسخدهی سریع و به موقع آنها به تحولات پیرامونی استه. این موضوع آنقدر مهم است که در پاسخ به سؤال مدیرانی که از مشاوران خود میپرسند: آیا سازمان ما از این تحولات جان سالم به در خواهد برد یاخیر، میتوان پاسخ داد که اول بگویید چقدر انعطافپذیر هستید، سپس احتمال بقای شما را در بازار کسب و کار تعیین میکنم.
استانداردهای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت، راهنمای انتخاب و استفاده این استاندارد،راهنمای انتخاب و استفاده از سیستم کیفیت و تضمین کیفیت است. بدین معنا که مدیران سازمان، شرکت یا کارخانه را راهنمایی میکند که کدام یک از استانداردهای ۹۰۰۱، ۹۰۰۲ یا ۹۰۰۳ را برای به کار گرفتن، انتخاب نمایند. البته لازمه به کارگیری یک سیستم کیفیت در سازمان، انجام مطالعات مورد نیاز برای آشنایی با استانداردهای موجود، پیشبینی مشکلات و موانع احتمالی و برنامهریزی برای موفقیت در این امر است.
واژه های کلیدی: کیفیت، مشتری، کنترل، مدیریت، استاندارد بینالمللی ایزو ۹۰۰۰، هزینه کیفیت
مقدمه: ۱
تاریخچه سیستمهای کیفیت در ایران ۳
مدیریت کیفیت چیست؟ ۳
سیر تحول مفاهیم کیفیت ۶
آشنایی با مفاهیم کلیدی در فرهنگ T.Q.M ۹
۱-۱- مشتری در فرهنگ T.Q.M ۹
۱-۲- کنترل در فرهنگ T.Q.M ۱۰
۱-۳- کیفیت در فرهنگ T.Q.M ۱۱
۱-۴- مدیریت در فرهنگ T.Q.M ۱۲
هدف اساسی مدیریت کیفیت فراگیر ۱۵
سطوح قابل قبول کیفیت ۱۶
هزینه کیفیت ۱۸
هزینه کیفیت به عنوان بخشی از درآمد ۱۹
شاخصهای رقابتی: ۱۹
جمعبندی ۲۵
تاریخچه تأسیس سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) ۲۶
استاندارد بینالمللی ایزو ۹۰۰۰ ۲۷
تکامل ایزو ۹۰۰۰ ۲۸
کلیات ۳۰
نگرش فرآیندی ۳۱
ارتباط ISO 9001 با ISO 9004 ۳۵
سازگاری با سایر سیستمهای مدیریت ۳۶
استانداردهای بینالمللی ایزو ۹۰۰۲ ۳۶
استاندارد بینالمللی ایزو ۹۰۰۳ ۳۷
استاندارد بینالمللی ایزو ۹۰۰۴ ۳۷
استانداردهای سری ISO 9000 از گفتار تا عمل ۴۰
استقبال جهانی از استانداردهای سری ایزو ۹۰۰۰ ۴۲
نگرشی به روند کار در آمریکا وکانادا ۴۳
چگونگی شروع کار ۴۴
عملکرد استرالیا در زمینه استانداردهای سری ایزو ۹۰۰۰ ۴۷
نتیجهگیری و پیشنهاد ۵۱
منابع و مآخذ: ۵۳
۱- مدیریت کیفیت فراگیر،اصول و مفاهیم، چشماندازها و کاربرد، تألیف: دکتر فتاح شریفزاده.
۲- آشنایی با نیازمندیهای نسخه سال ۲۰۰۰ استاندارد ISO 9001 و مستندسازی براساس این استاندارد، تألیف: دکتر حمید امیران.
۳- ایزوکیو اس ۹۰۰۰ در چارچوب مدیریت کیفیت جامع، تألیف:دکتر رضا مهربان.
۴- مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)، تألیف: مهندس مجتبی رجب بیگی و دکتر محمدحسین سلیمی.
۱- استانداردهای بینالمللی سری ایزو ۹۰۰۰ چیست؟، فروغ منتقمی.
۲- استاندارد جهانی ۳-۹۰۰۰ ISO: استانداردهای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت، ترجمه: پرویز ناصری.
۳- ایزو ۹۰۰۰، کلید مدیریت کیفیت فراگیر و رقابت بینالمللی، نویسنده: استانلی ماراش.
۴- استانداردهای سری ۹۰۰۰ISO از گفتار تا عمل، مهندس رضا نیسانی.
استانداردهای کیفیت را برای نخستین بار دولت انگلستان، پس از جنگ جهانی اول، به صورت مدون ایجاد کرد. در آن زمانم، مؤسسه هواپیماسازی پادشاهی انگلیس به منظور بالا بردن ضریب اطمینان هواپیماهای ساخت خود به تهیه راهکارهای روشمند دست زد.
سازمان بینالمللی استاندارد پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد و در سال ۱۹۸۷ استانداردهای جهانی نظام کیفیت موسوم به استانداردهای ISO 9000 را تدوین و ارائه کرد.
در حال حاضر بسیاری از شرکتها در مناطق تحت تحت فعالیت خود، واردات کالاهایی را میپذیرند که از این استانداردها پیروی کنند. در چنین شرایطی برای بهبود کیفیت تولیدات، افزایش یافته است؛ زیرا در غیر این صورت شرکتهای رقیب که تولیدات خود را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت ارائه میدهند، گوی سبقت را خواهند ربود و آنهایی که نتوانند سطح تولیدات خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهند، خود به خود از گردونه حذف خواهند شد.
نشان میدهد که:
* توجه به کیفیت و تلاش برای بهبود دائمی، تنش مهم و اساسی در توسعه دارد؛ کشوری مانند ژاپن که پس از جنگ جهانی دوم در وضع نابسامان اقتصادی به سر میبرد، از این طریق توانست در مدت کمتر از پنجاه سال، به یکی از قطبهای بزرگ اقتصادی جهان تبدیل شود.
* برای افزایش کیفیت و بهبود مستمر، باید دیدگاهی واحد انتخاب و ترویج شود.
* عملی شدن این دیدگاه، به حمایت همه جانبه دولت، ایجاد نظام تشویش؛ تبلیغ و آموزش همگانی به صورت منسجم نیاز دارد.
* بیتوجهی به این امر حیاتی خواه ناخواه موجب از بین رفتن تولیدات داخلی و افزایش واردات خواهد شد.
حرکت در زمینه سیستمهای کیفیت، بخصوص استانداردهای ISO 9000 ، تشویق مرحوم آقای مهندس میراحمد سادات رئیس سابق مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است. در این مورد شاید نتوان گفت که حرکت رسمی کشور در زمینه سیستمهای کیفیت به اقدامات مؤسسه استاندارد در برگزاری سمینارها و دورههای توجیهی بخصوص سمینار ISO 9000 که در سال ۱۳۶۹ در رشت برگزار شد برمیگردد. در این میان، میتوان گفت که حرکت جدی و تأثیر کنگر کشورمان در زمینه استانداردهای ISO 9000 به ترجمه و انتشار استانداردهای ISO 9000 ویرایش سال ۲۰۰۰ در دی ماه ۱۳۷۴ باز میگردد. این حرکت که با پیگیری و حمایتهای مرحوم مهندس سادات و به همت مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به سرانجام رسید یکی از ماندگارترین حرکات در این مرحله بود که اخیراً نیز با ترجمه و انتشار ویرایش فعال ۲۰۰۰ استمرار یافته است.
چارچوب و ساختار عمومی مدیریت کیفیت در نمودار نشان داده شده است. همانطور که در این تصویر آمده، لازم است یکپارچهسازی سیستم مدیریت کیفیت در ابعاد زیر صورت بگیرد:
– فنآوری - اقتصادی
– مدیریتی - سازمانی
– سیستمی – فرآیندی
از اینرو، باید بتوان با اجرای سیستم مدیریت کیفیت امکان کنترل مستقیم بر کلیه فعالیتهای مدیریتی و کنترل محصولات و خدمات تولید شده را فراهم آورد.
این واقعیت که کارآفرینان ایرانی در بخش صنعت و خدمات به موضوع کیفیت، تضمین کیفیت عنایتی خاص پیدا کردهاند و تمام تلاش خود را مبذول داشتهاند که در این راه سرآمد شوند، ما را بر آن میدارد تا در پی طراحی و اجرای یک مدل یکپارچه مدیریت کیفیت باشیم. اما نگرش یکپارچه و تأثیرات حاصل از آن هنوز ابهاماتی دارد که باید در پی برطرف کردن بود.
در این میان، مدیران و کارشناسان شرکتها باید در پی اندازهگیری / ارزیابی تأثیرات حاصل از اجرای این سیستمها در سازمانهای خود باشند و اطمینان حاصل نمایند که با اجرای این سیستمها به این اهداف تعیین شده برای آنها دست یافتهاند. در این مورد معیارهایی مثل هزینه، زمان، انعطافپذیری و کیفیت فرهنگ خاص حاکم بر جامعه ایران و … از جمله عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
کیفیت یکی از واژههای احساسی و کلیدی و یا مدخل ورودی به مباحث مرتبط با سیستمهای مدیریت کیفیت است. تلاش گسترده و همه جانبه ما در تبیین و تعریف این واژه مهم، نقش بسیار زیادی در درک و آشنایی چرایی و دلیل تدوین و انتشار سیستمهای مدیریت کیفیت دارد. به راستی کیفیت یعنی چه؟
از یک دیدگاه، کیفیت از سه جنبه زیر قابل توجه است:
کیفیت محصول
کیفیت سیستم
کیفیت فرآیند
در این نگرش،کیفیت تعریف عام و گسترده تطابق با مشخصات و معیارهای تعیین شده و یا تناسب محصول با اهداف یا منظور را دارد. از اینرو با این مشخصه به کیفیت بیشتر از جنبه یک محصول مورد ارزیابی و تدقیق قرار میگیرد و به همین خاطر آنچه که به عنوان کنترل کیفیت متجلی میشود، همه و همه در پی کنترل و نظارت و یا پیش آن دسته از مشخصاتی است که ارتباط مستقیم و کامل با ویژگیها و مشخصات تعیین شده برای محصول را دارد. با همین دیدگاه است که مبحث کنترل کیفیت، حرفهای تخصصی و خاص و منحصر به واحدی به نام کنترل تلقی میشده که عهدهدار کیفیت محصول شناخته شده و دیگران از دخالت در آن نیز منع شدند. این تعریف از کیفیت معمولاً با حرف q نمایش داده میشد.
اما به موازات رشد و گسترش روزافزون مبانی نظریه سیستمها و اثرگذاری آن در کلیه جنبههای علم و دانش، اندک اندک این سؤالات مطرح شد که آیا میتوان بدون یافتن پاسخی شایسته برای سئوالات زیر به کیفیت محصول رسید. سئوالاتی مثل آنچه که در زیر آمده است مبانی نظریهها و تئوریها q را به هم ریختند. این سؤالات عبارتند از:
الف) آیا میتوان بدون خرید و تأمین مواد اولیه مناسب محصول با کیفیت تولید کرد؟
ب) آیا بدون وجود ماشینآلات، تجهیزات و فرآیند قابل میتوان کیفیت محصول را تضمین کرد؟
ج) آیا بدون برخورداری از کارکنان آموزش دید، واجد شرایط و با انگیزه میتوان به هدف نهایی که همانا تولید محصول با کیفیت است رسید؟
د) آیا بدون استفاده از شرایط مناسب انبار، روشهای حمل و نقل و جابهجایی و … میتوان کیفیت محصولات را تا نقطه تحویل به مشتری حفظ نمود؟
پرسشهایی از این دست، رفته رفته برداشت قبلی از کیفیت (q) را تغییر و برداشت جدیدی به نام (Q) را تا نقطه تحویل به مشتری حفظ نمود؟
پرسشهایی از این دست، رفته رفته برداشت قبلی از کیفیت (q) را تغییر و برداشت جدیدی به نام (Q) را پیریزی کرد که مشخصات و ویژگیهای آن را میتوان در جدول مشاهده کرد.
از اینرو، رفته رفته نه تنها کیفیت تطابق محصولات تولید شده با مشخصات و استانداردهای مورد نیاز تلقی شود بلکه قیمت، تحویل، خدمات بعد از فروش و عواملی مثل اینها نیز به عنوان شاخصها و عوامل تشکیل دهنده کیفیت مورد توجه جهانیان قرار گرفت. نمودار برخی از جنبههای کیفیت از نظر پروفسور ایشیکاوا را نشان میدهد.
کیفیت در نگرش جدید سیر تکامیل گستردهای را طی کرده است. همانطور که در تصویر شماره ۱-۲ نیز نشان داده شده است، کیفیت از تعریف تطابق با مشخصات تعیین شده (q) به جلب رضایت مشتری و سودآوری شرکت از طریق تأمین نیازها و انتظارات مشتری و خشنودسازی وی (Q) رسیده است.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .