مقاله کنترل از راه دور وسایل با استفاده از خط تلفن

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله کنترل از راه دور وسایل با استفاده از خط تلفن

تعداد صفحات : ۷۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

پروژه حاضر مربوط به دستگاههای کنترل از راه دوری می شود که به طور اتوماتیک اگر کسی در محل نباشد پاسخ تماس گیرنده را داده و عملیات دستگاه الکتریکی کنترل می کنند.

دستگاههای کنترل از راه دور متداول با استفاده از خط تلفن سیگنال دستورات تماس گیرنده را انتقال می دهند، که در این حالت سیگنالها به طور معمول شامل یک دستگاه پاسخ گو اتوماتیک است که به طور اتوماتیک به تماس وارده و دستگاه مربوطه (با توجه به سیگنال دستور) پاسخ می دهد.

دستگاه کنترل از راه دور دارای یک وسیله ذخیره سازی برای ذخیره داده های ارسال شده از طریق خط تلفن است که برای عملیات دستگاههای انتخاب شده مورد استفاده قرار می گیرد، وسایل کنترل برای کنترل دستگاههای انتخاب شده با توجه به داده های ذخیره شده در حافظه دستگاه کنترل که شامل انتقال دهنده مادون قرمز و ارسال کننده سیگنالهای کنترلی از طریق نور مادون قرمز است.

 دستگاه کنترل از راه دور دارای یک وسیله ذخیره سازی داده های ارسال شده از طریق خط تلفن است که برای عملیات دستگاههای انتخاب شده مورد استفاده قرار می گیرد، وسایل کنترلی دستگاهها را با توجه به سیگنالهای کنترلی ارسال شده از طریق وسایل انتقال دهنده بی سیم انتخاب می کنند. وسایل کنترلی شامل انتقال دهنده سیگنال که دارای تعداد زیادی ساطح کننده موج است که در زاویه های عمودی نصب شده و در جهت افقی می چرخند.

واژه های کلیدی: دستگاه کنترل از راه دور، خط تلفن، سیگنال مادون قرمز، پاسخ گوی اتوماتیکی، حافظه

فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول: تشریح پروژه ها
۱-۱-پروژه اول.۱۰
۱-۱-۱-مشکلات۱۴
۱-۱-۲-مزایا.۱۴
۱-۲- پروژه دوم۱۵
۱-۲-۱-مشکلات.۲۲
۱-۲-۲-مزایا۲۲
۱-۳-پروژه سوم.۲۳
۱-۳-۱-مشکلات.۲۶
۱-۳-۲-مزایا.۲۶
۱-۴-پروژه چهارم.۲۷
۱-۴-۱-مشکلات۳۰
۱-۴-۲-مزایا.۳۰
۱-۵-پروژه پنجم.۳۱
۱-۵-۱-مشکلات۳۴
۱-۵-۲-مزایا.۳۴
۱-۶-پروژه ششم.۳۵
۱-۶-۱-مشکلات۳۶
۱-۶-۲-مزایا.۳۶
۱-۷-پروژه هفتم۳۷
۱-۷-۱-مشکلات۳۹
۱-۷-۲-مزایا۳۹
۱-۸-پروژه هشتم۴۰
۱-۸-۱-مزایا۴۲
فصل دوم: خلاصه پروژه ها.۴۳
فصل سوم: پیوست۴۶
۳-۱- تصاویر.۴۷
۳-۲- منابع و ماخذ . ۷۵

مقدمه:

این پروژه به دستگاه های کنترل از دور همانند سیستم های کنترل از راه دور یا کنترل ها (کنترل تلویزیون و … ) مربوط می شودکه در واقع بدین معناست که سیگنالهای متعدد دستوری بیرون از منزل از طریق خط تلفن می توانند انتقال یابند تا عملیات دستگاههای الکتریکی موجود در منزل (مکانی که سیگنالها دریافت می شوند)را کنترل کند. به طور خاص، پروژه حاضر مربوط به دستگاههای کنترل از راه دوری می شود که به طور اتوماتیک اگر کسی در محل نباشد پاسخ تماس گیرنده را داده و عملیات دستگاه الکتریکی کنترل می کنند.

دستگاههای کنترل از راه دور متداول با استفاده از خط تلفن سیگنال دستورات تماس گیرنده را انتقال می دهند، که در این حالت سیگنالها به طور معمول شامل یک دستگاه پاسخ گو اتوماتیک است که به طور اتوماتیک به تماس وارده و دستگاه مربوطه (با توجه به سیگنال دستور) پاسخ می دهد.

با جزئیات بیشتر، دستگاه پاسخ گوی اتوماتیک به تماس گرفته شده عکس العمل نشان داده و یک پیغام از پیش معین شده به همراه یک سیگنال کنترلی مشخص برای حالت مخصوص عملیات دستگاه به تماس گیرنده ارسال می کند.

 سیگنال کنترلی به وسیله یک دستگاه که دستگاه های داخل منزل را کنترل می کند ترجمه می شود. با این روش ( فعلی کنترل از راه دور) کاربر باید دقیقاً درزمان مورد نظر دستورات را به دستگاه مورد نظر در خانه انتقال بدهد تا دستگاه مورد نظر را کنترل کند. به مفهوم دیگر عملیات مربوطه قابل انجام نخواهد بود مگر اینکه در لحظه بحرانی تلفن در دسترس کاربر باشد.

بنابراین یک هدف اساسی در پروژه فعلی ارائه یک دستگاه کنترل از راه دور است که از طریق خط تلفن کار کند که در آن کاربر مجبور نباشد که دستورات را هربار که می خواهد به دستگاه دستور بدهد ارسال کند.

هدف فوق از پروژه فعلی از طریق یک دستگاه کنترل از راه دور توسعه یافته که در داخل خود حافظه دارد میسر می شود ، بدین معنا که برای ذخیره فرمان و داده عملیات از دستگاه های مختلف که شامل زمانی که دستگاه ها قرار است روشن یا خاموش شوند و توانایی تعداد این دستورات برای دستگاه ها با توجه به برنامه فرمان بندی شده در حافظه را داراست. این دستگاه کنترل از راه دور می تواند برای تعداد زیادی از خصوصیات آماده شود.

بنابراین یک هدف دیگر از پروژه فعلی این است که یک دستگاه کنترل از راه دوری ارائه کنیم که دستگاه را بدون استفاده از سیم کنترل کند، (برای مثال با استفاده از ارسال نور مادون قرمز یا امواج مافوق صوت).

همچنین یک هدف دیگر از پروژه فعلی وجود دارد و آن این است که دستگاه کنترل از راه دوری درست کنیم که هر دستگاه ما را با استفاده از کنترل بی سیم خود کنترل کنیم.

هنوز یک هدف دیگر از پروژه فعلی وجود دارد که دستگاه کنترل از راه دوری درست کنیم که بتوانیم بر روی آن فرستنده ابتدائی نصب کنیم که برای فرستادن سیگنالهای کنترلی به دستگاه های دیگر و یک اتصال دهنده اتصالات اضافی که برای انتقالات ضروری استفاده می شود (که برابری می کند با انتقال دهنده اصلی نصب شده) و می تواند نزدیک دستگاههای انتخاب شده برای کنترل قرار بگیرد.

یک هدف دیگر از پروژه فعلی این است که دستگاه کنترل از راه دوری درست کنیم که عملیات کنترل از راه دور را حتی اگر تلفن یا دستگاه پاسخ گوی اتوماتیکی مثل دستگاه پیغام گیر در خط قرار داشت و تماس کاربر را دریافت کرد بتواند عملیات را انجام دهد.

 یک هدف دیگر از پروژه فعلی این است که دستگاه کنترل از راه دوری درست کنیم که به راحتی بتوانیم متوجه شویم که آیا عملیاتی که قصد انجام بوده است به وقوع پیوسته اند؟

هدف دیگری از پروژه فعلی آن اینست که دستگاه کنترل از راه دوری درست کنیم که برای مجموعه ای از انتقال دهنده ها کاملاً قابل چرخش بوده تا دیوار نوری مادون قرمز دقیقاً بتواند دستگاه مورد نظر برای کنترل(برای انتقال داده) را هدف گیری کند  .

این هدف ها و امکانات اضافه شده از طریق ارائه کردن یکی از دستگاههای کنترل از راه دور که در ادامه شرح داده شده اند قابل دسترس خواهند بود.

 فصل اول : تشریح پروژه ها

۱-۱- پروژه ۱

 دستگاه کنترل از راه دوری که در این پروژه گنجانده شده در ادامه از طریق شکل تشریح می شود و ساختار مفهومی آن را نشان داده می شود.

 شکل ۲ یک بلوک دیاگرام از سیستم کنترل و شکل ۳ یک فلوچارت از عملیات دستگاه است. با نگاه اول به شکل ۱، عدد ۱ نشان دهنده دستگاه کنترل پروژه فعلی است که به دکمه IN مجهز شده ، عدد ۲ برای حالت انتخاب عملیاتی که قرار است انجام شود وقتی شخصی در منزل حضور دارد (بعد از این آن را به عنوان ورودی IN) ( می شناسیم) و دکمه ۳ خروجی برای نوع دیگری از عملیات در نظر گرفته شده که زمانی استفاده می شود که کسی در خانه نیست تا تلفن را دریافت کند. (از این به بعد آن را به عنوان خروجی (out) می شناسیم)

 دکمه های ۴ و ۵ و ۶ به ترتیب برای روشن و خاموش کردن دستگاههای ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ هستند. چراغهای نمایش ۷ و ۸و ۹ بدین منظور استفاده شده اند که روشن یا خاموش بودن دستگاههای ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ را مشخص کنند. دیپ سویچ ۱۰ برای مشخص کردن کد اعداد و شماره ۱۱ برای مشخص کردن زمان. دستگاه کنترلی فقط به دستگاههای ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ از طریق رله متصل نیست بلکه در تلفن ۱۵ (از طریق ترمینال ۱۶) به خط تلفن ۱۷ متصل است ارتباط دارد.

سیستم کنترل دستگاه با توجه به شکل ۲، شامل قسمتهای زیر است:

۱) یک میکروکامپیوتر ۱۸ است که سیگنال ها را به طور کامل کنترل می کند و اوسیلیتور (OSC ) 19 سیگنالهای استاندارد و کلاک (Clk) را برای ریزکامپیوتر ۱۸ درست می کند.

۲)یک مبدل سیگنال ها ۲۰ برای ارسال سیگنالهای تماس دریافتی به ریز کامپیوتر ۱۸ (در صورت لزوم آنها را به فرم سازگار برای ریزکامپیوتر۱۸ ترجمه می کند).

 ۳)رمز گشای بوق ۲۱ که سیگنالهای چند فرکانس از تلفن تماس گیرنده از طریق خط ۱۷ ارسال شده را رمز گشایی کرده و به ریزکامپیوتر ۱۸ ارسال می کند.

۴)ترکیب کننده صدا ۲۲ برای ایجاد صدای ویژه

۵)تقویت کننده  ۲۳ برای تقویت کردن صدایی که از ترکیب کننده صدا ۲۲ می آید.

۶)واسط ۲۴ برای متصل کردن سیگنالهای فرکانس های چند گانه و سیگنالهای صوتی به خط تلفن ۱۷٫ ۷)رله ۲۵ برای بستن مدار DC که فرمان خود را از طریق مبدل سیگنال ۲۰ دریافت می کند.

 ۸)گرداننده ۲۷ که سیگنال را برای کنترل لامپ ۲۶ و ترمینال دستگاه ۱۴ و ۱۳ و ۱۲ انتقال   می دهد.

۹)سوئیچ انتخاب حالت ۲۸ (SW Mode) برای انتخاب حالت ورودی یا خروجی عملیات فوق استفاده می شود.

 ۱۰)مدار کلاک ۲۹ برای نمایش و ذخیره ساعت .

۱۱) ROM شماره ۳۰ برای ذخیره برنامه ها و ریز برنامه ها برای کنترل عملیات مختلف و پاسخ گوئی به تماس ها.

۱۲) RAM شماره ۳۱ برای ذخیره دستورات تماس گیرنده.

۱۳) قسمت نصب کد (code set) 32 برای تنظیم کردن کد عددی.

۱۴) منبع جریان (power) 33 همانند باطری عمل می کنند.

 عملیات دستگاه کنترل ۱ که در بالا توضیح داده شده به عنوان یک مثال است که در آن کاربر عملیات ترمینال دستگاه نشان داده شده با عدد ۱۲ را کنترل می کند. قبل از ترک منزل کاربر دستگاه شماره ۱۲ را روشن می کند، اگر چراغ نمایش ۷ نیز همانند دستگاه ۱۲ روشن شد، منبع تغذیه دستگاه ۱۲ بلافاصله شروع به عملیات می کند. اگر این اتفاق افتاد کاربر دکمه کنترل دستگاه ۴ را که مربوط به این دستگاه می شود نشان می دهد و این باعث خاموش شدن چراغ نمایش ۷ برای دستگاه می شود، بدین ترتیب برق منبع تغذیه را نیز قطع می کند. کاربر سپس دکمه خروجی (out) 3 را فشار می دهد برای انتخاب حالت خروج (out) عملیات و منزل را ترک می کند (شکل شماره ۳).

زمانی که فردی خارج از خانه تماس می گیرد (yes in n2) و تلفن ۱۵ زنگ می خورد، سیگنالهای تماس از طریق ریز کامپیوتر ۱۸ و از میان مبدل سیگنال ۲۰ به داخل راه می یابند . بعد از شمارش تعداد مشخصی از تعداد زنگ دستگاه کنترل ۱ آن را به عنوان یک تماس در نظر می گیرد و مدار DC مزبور را با استفاده از فعال کردن رله ۲۵ می بندد. اینکار باعث می شود تا به تماس گیرنده پیغامی از طریق تولید کننده صدا ۲۲ ارسال شود و با استفاده از تقویت کننده ۲۳ و رابط ۲۴ به تماس گیرنده اعلام می شود که کسی در منزل نیست که پاسخ تماس او  را بدهد(n3) .

سیستم اکنون برای عملیات کنترل از راه دور آماده است. اگر تماس از طرف فردی بود که قصد نداشت دستوراتی را به دستگاه بدهد، این کاربر متوجه خواهد شد که کسی در منزل نیست که پاسخ تماس او را بدهد. اگر کاربری که تماس را برقرار کرده همان کاربری است که قصد دارد دستگاه ها را کنترل کند، باید کدهای عددی مورد نظررا همراه با دکمه # درانتها فشار بدهد. (در مورد فشار دکمه در شکل ۱ توضیح داده شده است )

 اعداد وارده از طریق رمزگشای بوق ۲۱ رمزگشایی می شوند و به میکروکامپیوتر ۱۸ انتقال می یابند تا تشخیص دهد که کد عددی درست دریافت شده باشد. اگر مشخص شد که کد مزبور صحیح است    (yes in n6) پیغامی به کاربر برای دریافت ورودی ارسال می شود. (n5) تمام پیامهایی که به کاربر ارسال می شوند با پیش صدای بوق هستند (مثل دینگ ـ دونگ) که به کاربر هشدار دهند که پیغام گفتاری قرار است پخش شود. (اما هیچکدام از این صداهای بوق قصد محدود کردن دامنه پروژه را ندارند.)

در ادامه کاربر یک کد دلخواه را با توجه به جدول کدها می بایست وارد کند.  یک مثال از نحوه وارد کردن در جدول ۱ آمده است که در آن ۳ ترمینال دستگاه با شماره ۱ و ۲ و ۳ وجود دارد.

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.