پایان نامه بررسی تأثیر اینترنت بر هنجارهای اجتماعی جوانان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

پایان نامه بررسی تأثیر اینترنت بر هنجارهای اجتماعی جوانان

تعداد صفحات : ۱۰۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اینتر نت در سال های اولیه بیشتر جنبه سرگرمی داشته واکثر کاربران به دنبال استفاده از سایت های غیر اخلاقی بودند شاید از علل آن بتوان به نظارت وکنترل پایین  دولت در مقابل این قبیل سایت ها،عدم گاهی وناآشنایی والدین با اینتر نت وعدم توانایی رسانه در ترویج شیوه درست آن اشاره کرد. اما امروزه والدین ومسئولان متوجه آثار سوء اینتر نت در جوانان شده وسعی در اصلاح این امر ووضع نموده اند .

باید توجه داشت که همه برنامه ریزی های صورت گرفته سعی داشته تا شیوه استفاده صحیح از اینتر نت را به جوانان آموزش بدهد اما  با این حال اینتر نت همچنان به ابزار دو پهلویی شباهت دارد که دارای دو جنبه مثبت ومنفی است ونوع استفاده از آن بستگی به تمایل کاربران دارد.

مقاله حاضر به بررسی تأثیر اینترنت بر هنجارهای اجتماعی جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله شهر اراک می پردازد.

نمونه آماری ۸۰ نفر به طور تصادفی انتخاب شده است. نتایج نشان داد که رابطه معنی داری بین اینتر نت وبروز پرخاشگری وخشونت در جامعه وخانواده وجود دارد. رابطه معنی داری بین اینتر نت وبالا رفتن خلاقیت در جوانان وجود دارد.و تاثیر اینتر نت در شکوفایی جامعه در حد متوسط بوده است.

واژه های کلیدی: اینترنت، احساس گناه، انحراف، اضطراب، خانواده، خشونت، ناهنجاری اجتماعی

فهرست مطالب

بخش یکم : طرح تحقیق
فصل اول :توجیه علمی موضوع تحقیق
مقدمه۳
۲-۱  تعریف مفاهیم اساسی تحقیق۵
۳-۱ سابقه و ادبیات تحقیق ۸
۴-۱ طرح مقدماتی مسئله تحقیق ۱۱
۵-۱ ضرورت واهمیت انجام تحقیق۱۲

-۶ ۱  ا هداف تحقیق ۱۲
۷-۱ دامنه مطالعاتی تحقیق۱۳
۸-۱ محدودیت های تحقیق ۱۳
۹-۱تعریف اصطلاحات ۱۴
فصل دوم: مبانی وچارچوب نظری تحقیق
۱-۲مقدمه ۱۸
۲-۲  دیدگاه کارکرد گرایی ۲۰
۳-۲  رویکرد کنش متقابل نمادی۲۶
۱-۳-۲ نظریه مک لوهان ۳۳
۲-۳-۲ نظریه رایزمن ۳۷
۳-۳-۲ نظریه هابر ماس ۳۸
۴-۳-۲انواع تعامل ۴۰
۴-۲دید گاه مبادله ۴۳
۵-۲ اعتیاد به اینترنت ۴۶
۱-۵-۲ نظریه پویایی روانی  شخصیت ۴۹
۲-۵-۲ نظریه کنترل اجتماعی ۴۹
۳-۵-۲ تبیین رفتاری ۵۰
۴-۵-۲ تبیین شناختی – رفتاری ۵۰
۶-۲ فضای مجازی اینترنت  ۵۲
۷-۲ پنهان سازی هویت تئوری “گوستاو سوبون”۵۴
۸-۲ ضرورت بهره گیری از اینتر نت:۵۵
۹-۲ جامعه اطلاعاتی وتحول فرهنگی۵۷
۱۰-۲ ارتباطات ونوسازی جوامع۶۰
۱۱-۲ اینترنت رسانه جمعی۶۱
۱۲-۲ پرسش های اصلی تحقیق۶۳
۱۳-۲ فرضیات تحقیق۶۳
فصل سوم : روش تحقیق
۱-۳رهیافت تحقیق۶۵
۲-۳روش تحقیق۶۵
۳-۳فن وابزار تحقیق۶۶
۴-۳جامعه آماری ۶۷
۵-۳طرح تحلیلی ۶۸
بخش دوم: ارائه و تجزیه و  تحلیل اطلاعات
فصل چهارم :
مقدمه  ۷۰
۱-۴ گزارش آماری۷۰
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۱-۵ نتیجه گیری۸۹
۲-۵ پاسخ به سوالات وفرضیات۹۲
۳-۵ پیشنهادات پژوهش۹۴
۴-۵ فهرست منابع وماخذ۹۵

کتابنامه و منابع:

اسلوین – جیمز، اینترنت و جامعه، ترجمه عباس گیلوری و علی را دباوه ، تهران (کتابدار) سال ۸۰ ، اتیون ، واترز، اینترنت و ناهنجاری اجتماعی، ترجمه مریم مشایخ ، تهران امیرکبیر سال ۸۶ آلن بیرو، فرهنگ علوم اجتماعی ، ترجمه باقر ساروخانی، تهران، کیهان ۷۵

چئول کیم، امپریالیسم فرهنگی در اینترنت، ترجمه نادر جعفری، تهران

ترزال ، بیکر، روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی ، ترجمه هوشنگ نایی ، انتشار تهران دانشگاه پیام نور ، کازنو ، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران اطلاعات ، ۷۳

ساروخانی باقر،روش تحقیق در علوم اجتماعی ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۷۵

مقدمه:

عصر حاضر ،عصر ارتباطات نامیده می شود،وجود رسانه های ارتباط جمعی واز همه مهمتر اینتر نت بشر را به سوی برقراری ارتباط جهانی سوق داده است. اینتر نت در میان خانواده ها به ابزار ونیاز ضروری ولازم تبدیل شده است که همه رنج سنی به ویژه جوانان ۱۸تا۲۵ ساله را در بر می گیرد.

به اینتر نت نباید یک جانبه نگریست زیرا از محاسنی برخوردار است که می تواند معایب آنرا بپوشاند،جنبه مثبت ومنفی اینتر نت به نوع استفاده از آن بستگی دارد. چه بسا تعداد بسیاری از جوانان که از طریق سایت علمی به مدارج عالی دست یافتند وبرای جامعه افتخار آفریدنددر قرن اخیر،اینتر نت زمینه ای را فراهم کرده که به علاقمندان بدون محدودیت زمانی این امکان را می دهد تا به سهولت از سایت های علمی،تحقیقاتی وآموزشی استفاده نمایند واکثریت ،جوانان خلاق وفعال هستند که داده های خود را در این سایت ها قرار می دهند تا دیگران از آن بهره گیرند.

امروزه بیشتر مراکز ودانشگاه ها به شبکه های اینترنتی متصل هستند که به دانشجویان وجوانان این امکان را می دهد تا با دیگر مراکز به مبادله اطلاعات بپردازند واین عمل سبب شکوفا شدن خلاقیت ومهارت جوانان وهمچنین پیشرفت جامعه می شود.

یکی ازپرطرفدارترین خدماتی که اینترنت رای کار برانش فراهم می کند چت است،کاربران اینتر نت از نرم افزارهای متفاوت ومتنوعی برای گپ زدن استفاده می کنند. چت به کلیه کاربرانش در سرتاسر جهان این فرصت را می دهد تا با هم به شکل نوشتار صوتی وتصویری ارتباط برقرار کنند.

علاوه براین جنبه های مثبت،ابعاد منفی در اینتر نت نیز وجود دارد که اگر جوانان از عواقب آن اطلاعی نداشته باشند ممکن است به انحراف کشیده شوند مانند سایت های غیر اخلاقی ودوست یابی که زمینه ساز اعتیاد آنان است.

تحقیقات نشان داده است دوستیابی اینترنتی باعث به وجود آمدن مشکلات عاطفی – روحی در جوانان بالاخص دختران می شود،زیرا چتروم فضایی مجازی است که افراد هیچ گونه شناختی نسبت به هم ندارند واکثر اعضابه صورت گمنام معرفی  می شوند،براین اساس وقتی افراد حضوری با یکدیگر ملاقات می کنند متوجه همه دروغها می شوند بنابراین دچار شک عاطفی – روحی ودر روابط اجتماعی دچار مشکل می شوند. روان شناسان هم معتقدند جوانانی که از این طریق فریب خورده اند دیگر نمی توانند مثل گذشته وارد زندگی اجتماعی بشوند وکارهایشان را دنبال کنند به همین دلیل منزوی شده واز اجتماع فاصله می گیرند یا ممکن است تاثیر به حدی مخرب باشد که انگیزه خودکشی را در فرد تقویت کند.هرزه نگاری جوانان متاهل باعث بلا رفتن آمار طلاق در جامعه می شود زیرا جوانانی که به طور مداوم در آن – لاین هستند وبه جستجوی سایت غیر اخلاقی می پردازند در خانواده وروابط خانوادگی دچار مشکل می شوند به همین دلیل علمای دینی به جوانان توصیه می کنند از هرزه نگاری پرهیزند وتقوا پیشه کنند.

خود اینتر نت موجب ایجاد کجروی وخشونت نمی شود واین واقعیت به ثبوت رسیده که شخصیت کجرو از صحنه خشونت آمیز تغذیه می نماید واز آن جهت حل تضاد درونی بهره می گیرند.

۲-۱- تعریف مفاهیم اساسی:

اینتر نت(internet): شی قابل لمس کردن نیست بلکه یک اشتراک است وموجودی دیجیتالی است که به درخواست تجربه انسان حرکت می کند ومی تواند انواع اطلاعات ودانستنی ها را در دسترس ما قرار دهد. اینتر نت چیزی مانند نرم افزار ،موسیقی متن به شکل الکترونیکی در اختیار ما قرار می دهد. اینتر نت امکان ارتباط پویا وباز برای مطالعه تعداد زیادی از مردم در یک زمان فراهم می کند. یک ساختار علمی ،آزاد،بی پایان وغیر قابل محدود کردن است اما موضوعاتی هستند که پیش از آنکه بخواهیم وارد این فضای خالی دیجیتالی بشویم باید موردتوجه قرار گیرندآنچه که بهترین اهمیت را دارد زمان است . اینتر نت یک اجتماع شگفتی از انسان است.

احساس گناه(quill feeling):مضمون همه احساس گناه ها وسواس ها ،وجدان هشیار این است که کار غلطی کردم یعنی قضاوتی دردناک راجع به رویدادی که در گذشته رخ داد واز خصوصیت پشیمانی برخوردار است. احساس گناه را می توان از سایر تعبیرات وجدان که نه گذشته بلکه آینده را مورد قضاوت قرار می دهد باز شناخت .لی وارن معنی گناه را:” حالت عاطفی  تعریف می کند در آن فرد زیر نفوذ این اعتقاد یا آگاهی است که پاره ای عادات اجتماعی ،مقررات واصول اخلاقی را نقض کرده.” حالت عاطفی رنج آوری که محتوای ذهنی آن احساس انجام کار خطا،برمبنای معیار شخصی یا اخلاق هنجاری است.

انحراف(DEVAINT):آنچه رفتار نابه هنجار یا منحرف را تشکیل می دهد برحسب جوامع در زیر فرهنگ های مختلف متفاوت است به علاوه معنی واهمیتی که به شکل های گوناگون رفتار منحرف تعلق می گیرد برحسب هنجار اجتماعی که توسط آن گروه نهاده شده اند فرق می کند. هرگروه رفتاری را منحرف می خواند که با هنجارهای آن گروه متضاد باشد. از نظر کوهن:”انحراف ،رفتاری که انتظارات نهادی شده یعنی – انتظاراتی را که در یک جامعه مشترک اند ومعقول ومشروع شناخته می شوند – را نقض کند.”

اسپروت بیان می کند:” مفهوم انحراف متضمن مفهوم نظم است مادر ضمن عمق خود تصوری از یک نظم اجتماعی یا مقررات هنجاری آن داریم ورفتار منحرف تخلفی است از جانب مشارکت کنندگان در این نظام نسبت به قاعده رفتاری که مورد انتظار فرهنگ است ،صورت می گیرد.”

اضطراب(unxeity):اضطراب ۱)یا واکنشی است که در انسان وحیوان هردو یافت می شود بنابراین اضطراب از تلاقی محرکی بی ضرر با محرکی زیان آور ایجاد می شود. که یا به شکل ساده شرطی شدن به محرکی بی زیان است،یا به شکل پیچیده صورت می گیرد.۲) یا واکنشی انسانی است که مستلزم جهت گیری انسانی ،زمانی،مکانی وانگاره ای از صورت ذهنی است. اضطراب انسان اجتماعی شده تا حدی به این دلیل است که وی به نماد یا تصاویری واکنش نشان می دهد که سرشار از بار عاطفی است. اضطراب واکنش بیم آلود به آینده که حدود تغییرات آن شامل تشویش تا وحشت کاملی است که قبل از موقعیت خطرناک،واقعی یا نمادین به وجود می آید.

خانواده(family):یک گروه نهادی شده زیستی – اجتماعی متشکل از چند فرد بالغ وفرزندان که زاده پیوند ازدواج افراد بالغ اندو خانواده همیشه عنصر زناشویی وعنصر همخونی را یکجا در خود دارد،جنبه انسانی دارد ومتشکل شده از والدین وفرزندان از نظر مک آیور:”خانواده عبارت است از گروهی که امر تولید مثل وپرورش کودکان را میسر می سازد.” از نظر لوری:”  خانواده واحدی است اجتماعی مبتنی برازدواج ،مجمعی است که با نهاد ازدواج شکل جامعه پسند روابط جنسی مطابقت دارد.”

بیلز وهویجر:”خانواده را یک گروه بندی اجتماعی که اعضایش از طریق پیوند خویشاوندی با هم وحدت یافته اند” معرفی کرده اند.

خشونت(aggerssion):بدرفتاری ،ضرب وجرح وارد آوردن آسیب جسمانی است،خشونت عبارت است از تمایل به بوز کنش،ژست وتظاهرات عاطفی که همبستگی مثبتی نباشد،بروز اراده براعمال قدرت بردیگران .

ناهنجاری اجتماعی (socail abnormal): آنچه از میانگین انحراف داشته باشد،آنچه با هنجار یا ارزش کلی مخالف یا از لحاظ کلیت با آن متفوات باشد ناجور،نامتعادل ،ناکارآمد یعنی چیزی که مطلق با طرح یا هدفی معین ایفای نقش نکند واز لحاظ کیفی با ذهن بهنجار تفوات دارد. نابهنجاری برتفوق عوامل تعیین کننده هشیار اما غیر عقلی دلالت دارد.

۳-۱- سابقه وادبیات موضوع:

محقق با مراجعه به پژوهشکده معلم،کتابخانه میر جعفری ودانشکده های شهر اراک وهمچنین ضمن استفاده از سایت اینترنتی به هیچ گونه پایان نامه ای که تحت این عنوان کاری انجام شده باشد دست نیافت اما از چندین مقاله وکتاب که با موضوع مرتبط بوده استفاده کرده که در اینجا به ذکر چند نمونه از آن بسنده می شود:

۱)واترز استفان،اینتر نت وپیامدهای اجتماعی:

نویسنده کتاب در ابتدا به عواقب اینتر نت که موجب انحراف واعتیاد می شود توجه کرده است ودر انتها به راهکارهایی اشاره می کند که مانع این اعتیاد می شود. از نظر نوسینده اعتیاد به اینتر نت زمینه ساز بروز مشکلاتی از قبیل ” انحراف ،سردی روابط غرق شدن در محیط مجازی،بی توجهی به افراد واقعی ”  می شود ومعتقد است با ارائه راه کارهایی از قبیل “اعتماد به افراد واقعی ارتباط سالم با افراد واعتقاد به خداوند” می توان اعتماد به نفس وعکس العمل افراد را بالا برده  ومانعی برسر راه اعتیاد وانحراف  ایجاد کرد.

شباهت این کتاب با کتاب “اینتر نت وجامعه اسلوین” در این است که او نیز به فرهنگ اینتر نت توجه کرده است ومعتقد است استفاده از اینتر نت در فرهنگ وجامعه مختلف گوناگون است وهرگروه بادید خاصی به اینتر نت توجه کرده اما استفان تنها به جنبه های منفی پرداخته است.

از نظر محقق اعتیاد به اینتر نت زمینه ساز انحراف است،اما اگر بتوانیم اتقاد جوانان واعتماد به نفس آنها را بالا ببریم وروش استفاده صحیح از اینتر نت را به آنان آموزش دهیم دیگر شاهد انحراف وناهنجاری جوانان نخواهیم بود.

۲)اسلوین .جیمز.اینتر نت وجامعه:

دراین کتاب به جنبه های مثبت ومنفی وفرهنگ اینتر نت اشاره شده است. از نظر نوسینده جنبه مثبت زمانی شکل می گیرد که جوانان با روشی صحیح از آن استفاده نمایند که ایم امر سبب توسعه وترقی جامعه شده وبرای تعامل وگفتگو افق جدیدی را گشورده ،به مردم این امکان را می دهد تا وقوع مسائل را به نفع خود تغییر دهند واشکال نوین اتحاد را تسهیل کنند،جنبه منفی زمانی اتفاق می افتد که افراد در فضا – زمانی مجازی در مقابل حقیقت قرار گیرند که اسلوین این روند را پوچ کننده وفاسد کننده زندگی وجامعه می داند.

نظرات نوسینده راجع به جنبه مثبت مانند نظرات راین گولد می باشد او معتقد است :

“اینتر نت به خلاقیت ،تفکر سریع تحلیل وحساسیت ادبی نیاز دارد وهمه این موارد نشانه توانمندی واستعداد در فرد است.”

در جنبه منفی هم نظرات او مانند کاسلر است زیرا او معتقد است :”استفاده بیش از حداز اینتر نت سبب اعتیاد وانحراف می شود به طوری که فرد در ارتباط با شخاص حقیقی وواقعی دچار مشکل می شود.”

محقق معتقد است جنبه مثبت اینتر نت به استفاده صحیح از آن باز می گردد که می تواند فرهنگ جامعه را تا حد عالی تقویت کند. اما اگر جنبه منفی اینتر نت در یک جامعه افزایش یابد فرهنگ آن جامعه را متزلزل ساخته وبه تباهی می کشاند.

۳)مولانا. حمید. اطلاعات وارتباط حهانی:

در این کتاب کاربران براساس سن،جنس،نژاد ودرآمد تقسیم می شوند که بیشترین کاربران استفاده کننده از اینترنت افراد مذکر طبقه متوسط هستند واز نظر نویسنده دسترسی به اینتر نت نامحدود است. اما هزینه فناوری ویادگیر ی مشتریان دسترسی به آن را محدود می سازد. از سوی دیگر نویسنده به مضامین اجتماعی آزار دهنده ای اشاره می کند که از طریق اینترنت افزایش می یابد.نویسنده معتقد است اینتر نت نعمتی دو پهلو که برای افراد دارای دانش علمی ،مفید وضروری وبرای کسانی که نمی توانند از فرصت های جدید بهره گیرند نامناسب است.

از نظر محقق در این دوره استفاده از اینتر نت محدود به طبقه متوسط وجنس مذکر نمی شود بلکه هر رنج سنی  وطبقه ای را در بر می گیرد وهمچنین برد وجانبه بودن اینترنت تاکید دارد که از یک سو مفید واز سوی دیگر با افراد مانع ایجاد می کند.

۴-۱- طرح مقدماتی مسئله تحقیق:

اینتر نت در قرن حاضر به یک نیاز لازم وضروری تبدیل شده که با وجود جذابیت فوق العاده جوانان را به سمت خود می کشاند اینتر نت تصوی از فرم وپیام است که همان سرچشمه عاطفی را که  را که خدمت مذاهب قانونی در می آیند فرا می خواند شاید این تصوف روح گرایی هزاره سوم را تشکیل دهد اطلاعات در آن ارزش حقیقی ،طبیعت حقیقی چیزهاست. آیین اینتر نت به فرهنگ نزدیک است وروابط  جدیدی را در پیوندهای اجتماعی وارد می کند،نوعی شیوه زندگی را طلب می کند که در ان ارتباط هیچ گاه قطع نمی شود برعکس هنگامی که ارتباط اوج می گیرد سراناجام می توان به یک نقطه هیجان انگیز رسید.

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه مقایسه رفتار اطلاع یابی آموزشی – پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و فنی و مهندسی در استفاده از اینترنت
  • مقاله تأثیر سازنده اینترنت بر اخلاق کاربران
  • تحقیق اینترنت، قابلیت ها و کاربردها
  • تحقیق بررسی میزان و نوع استفاده از اینترنت توسط دانشجویان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.