گزارش کارآموزی بررسی نقش مدیریت و مباحث کنترل پروژه در شرکت های ساختمانی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

گزارش کارآموزی بررسی نقش مدیریت و مباحث کنترل پروژه در

شرکت های ساختمانی

تعداد صفحات : ۹۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مدیر موفق در ایجاد یک گروه کاری موفق، نقش تعیین کننده‌ای دارد، و یک گروه کاری خوب، محصول فرماندهی یک مدیر است. یک گروه کاری خوب، نیرویی است زنده، در حال تغییر و پویا که در آن تعدادی از افراد به منظور همکاری با یکدیگر، دورهم جمع شده‌اند و به ارزیابی دیدگاههای مختلف می‌پردازند و با کمک همدیگر در جهت رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند. همه گروههای موفق از یک سری خصوصیات مشترک در همه سازمانها و در سراسر دنیا بهره می‌برند اولین و مهم‌ترین و سنگ بنای همه این خصوصیات، رهبری قدرتمند و اثر بخش است. مدیر در نقش رهبری، باید همواره وضعیت روحی کارکنان را بسنجد و عواملی را که ممکن است در روحیه آنان تأثیر مخرب داشته باشد، از بین ببرد تا میزان رضایت شغلی کارکنان همواره در سطح مطلوبی قرار داشته باشد. عدم توجه مدیر به روحیه کارکنان، میزان نارضایی را افزایش می‌دهد و عامل کاهش میزان موفقیت اوست.

بنابراین مقاله حاضر به  بررسی نقش مدیریت و مباحث کنترل پروژه در شرکت های ساختمانی می پردازد. در فصل اول تاریخچه شرکت و مقدمه را بیان می کند. مدیریت ساختمانی مانند نماینده کار فرما عمل کرده و هر دو قسمت طراحی و ساخت پدیده تسهیلاتی مورد نظر را اداره می کند . کار فرما برای طراحی ، ساخت و مدیریت ساختمانی پروژه سه قرار داد جدا گانه می بندد. اتخاذ این شیوه در کارهای ساختمانی به دلیل ایجاد هماهنگی نزدیک بین کار طرا حی و کار ساختمانی امکان صرفه جویی در وقت و هزینه را ایجاد می کند .

 و در فصل دوم مروری بر تحقیقات پیشین و در فصل سوم روش کار: توالی فعالیت ها فرایند شناسائی و تدوین ارتباط فعالیت ها با یکدیگر می باشد . این فرایند می بایستی صحیح و دقیق انجام شود تا برنامه زمانبندی واقعی و قابل حصولی بدست آید .

فرایند توالی فعالیت ها می تواند با کمک کامپیوتر و نرم افزارهای مدیریت پروژه و یا توسط تکنیک های دستی انجام شود . تکنیک های دستی برای پروژه های کوچک و مراحل اولیه پروژه های کوچک و مراحل اولیه پروژه های بزرگ مؤثرتر است . البته تکنیک های دستی و مکانیزه می توانند تومان نیز مورد استفاده قرار گیرند .

و در فصل چهارم نتایج حاصل از تهیه زمانبندی پروژه شامل تاریخ شروع و خاتمه مورد انتظار از انجام کلیه فعالیت ها می باشد . با تخصیص کامل منابع کاری به هر یک از فعالیت ها ، زمانبندی پروژه نهائی می شود . تکمیل اطلاعات زمانبندی تا قبل از تهیه و نهائی شدن برنامه پروژه امکانپذیر است . زمانبندی پروژه بصورت خلاصه و تحت عنوان برنامه اصلی و همچنین بصورت تفصیلی قابل ارائه است . زمانبندی پروژه بشکل جدول نیز قابل تهیه و ارائه می باشد . در این برنامه ، نحوه مدیریت بر تغییرات زمانبندی تبیین شده است . برنامه مدیریت زمانبندی، بنا به نظر مجریان هم بصورت رسمی و هم غیر رسمی ، با تفصیل و توضیحات کامل و یا مختصر تهیه و ارائه می گردد . این برنامه زیر مجموعه برنامه کلی پروژه می باشد . نتایج حاصل از کنترل زمانبندی انجام اصلاحات لازم در اطلاعات زمانبندی ، سبب تهیه زمانبندی بهنگام می شود که اعمال مدیریت پروژه را بنحو مؤثری امکانپذیر می نماید . انجام این اصلاحات و هرگونه جرح و تعدیلی می یابد با هماهنگی مجریان و اخذ تأییدات لازم صورت گیرد . از آنجا که زمانبندی یکی از اجزاء برنامه کلی پروژه می باشد ، لذا بنا به میزان تغییرات و اصلاحاتی که در زمانبندی پروژه صورت می گیرد ، سایر اجزاء برنامه کلی پروژه نیز می بایستی متناسباً بهنگام شوند .

برنامه اعتبار نامه PMP، جامعه بین المللی مدیریت های پروژه حرفه ای را پشتیبانی می کند و طراحی می شود تا بی طرفانه، تجربه آموزش و پرورش و دانش حرفه ای، اساس تمرین شایستگی را به عنوان مدیر پروژه ارزیابی و اندازه گیری می کند. و در فصل پنجم پیشنهادات را بیان می کند.

واژه های کلیدی: مدیریت، کنترل پروژه، روش ترسیم شبکه های برداری،  زمان بندی، روش مسیر بحرانی، تکنیک بازنگری و ارزیابی گرافیکی، برنامه اعتبارنامه PMP

فهرست مطالب

تاریخچه :    ۷
مقدمه    ۹
مدیریت در هزاره سوم    ۲۱
ویژگیهای حرفه‌ای بودن مدیران موفق    ۲۷
شایستگی    انسجام    پایداری    انسان گرایی    ۲۷
تعریف فعالیت    ۳۳
توالی فعالیت ها    ۳۳
فرایند تعریف فعالیت    ۳۶
ورودی لازم برای تعریف فعالیت ها    ۳۶
فرضیات    ۳۷
الگوها    ۳۷
نتایج حاصل از تعریف فعالیت ها    ۳۸
مستندات تفصیلی    ۳۸
ساختار شکست کار بهنگام    ۳۸
فرایند تعیین توالی فعالیت ها    ۳۹
-روش ترسیم شبکه های برداری    ۴۳
-روش ترسیم شبکه های برداری    ۴۳
-روش های ترسیم شبکه های احتمالی    ۴۴
تکنیک ها و ابزار لازم در برآورد مدت زمان فعالیت ها    ۴۷
ورودی لازم برای تهیه زمانبندی    ۵۰
تکنیک ها و ابزار لازم در تهیه زمانبندی    ۵۳
روش مسیر بحرانی    ۵۳
تکنیک بازنگری و ارزیابی گرافیکی    ۵۴
پیشی گزینی    ۵۶
نتایج حاصل از تهیه زمانبندی    ۶۰
زمانبندی پروژه    ۶۰
باچارت    ۶۱
مستندات تفصیلی    ۶۲
برنامه مدیریت زمانبندی    ۶۳
ورودی لازم برای کنترل زمانبندی    ۶۴
زمانبندی پروژه    ۶۴
گزارشات عملکرد    ۶۴
برنامه اعتبارنامه PMP چیست ؟    ۶۹
تعیین نمره قبولی    ۷۲
شکل امتحان    ۷۲
بهره وری    ۷۴
قرار دادهای کلید در دست TURN-KEY :    ۷۸
تاریخچه‌ قراردادهای‌ EPC    ۷۹
علت‌ پیش‌رفتن‌ بازار کار به‌ سوی‌ قراردادهای‌ EPC    ۷۹
کنترل‌ کیفی‌ و نظارت‌ در قراردادهای‌ EPC    ۸۱
ویژگیهای EPC    ۸۲
پیشنهادات تحقیق :    ۹۰

 تاریخچه :

شرکت فنی مهندسی هنداژ ساز (سهامی خاص ) دارای گریدر ۳ ساختمان و مجوز انبوه سازی از سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز نمده طرح و اجرای کلیه کارهای ساختمانی مسکونی –تجاری – صنعتی از اهم فعالیت های این شرکت  با کادر مجرب مهندسی و اجرای پروژه های عمرانی را بر عهده گرفته است و با سازمانها و دوایر دولتی مختلف همکاری داشته است . از جمله پروژه های اجرا شده و در حال اجرای این شرکت عبارتست از :وزارت علوم وتحقیقات،شرکت گاز استان مرکزی، واحد عمران نیروی انتظامی ، شرکت عمران شهر مهاجران، تعاونی مسکن ماشین سازی اراک، شهرداری منطقه ۲۱ تهران

با توجه به صنعتی شدن ساختمان و جدایی از سنتی سازی هر پروژه نیازمند زمانبندی و مدیریت زمان و عملکرد و برآورد هزینه می باشد در نتیجه واحد برنامه ریزیز و کنترل پروژه نیز در این شرکت فعالیت خود را آغاز کرده . با شرکت کردن در سر مناقصه واحد برنامه ریزی شرکت ملزم می باشد تا با بررسی نقشه های اجرایی و شرایط پیمان نسبت به برآورد هزینه زمان و میزان توانایی شرکت در انجام پروژه بررسی کند و با در نظر گرفتن آن قیمت پیشنهادی را ارائه می دهد . در صورت برنده شدن در مناقصه دوباره واحد برنامه ریزیز شروع به فعالیت کرده و با گرفتن اطلاعات از وضعیت محل پروژه و امکانات مالی و انسانی نمودار شکست کار را ترسیم نموده و با توجه داشتن واحد موفق نسبت به برنامه زمانبندی دقیق و کامل با توجه به شرایط اقدام می کند از زمان شروع پروژه یک نفر ناظر کنترل پروژه بطور مستمر و هفتگی میزان پیشرفت کار و در صورت عقب بودن از برنامه دلایل را بررسی نموده و گزارش گرده و دوباره واحد برنامه ریزی شروع به از بین بردن موانع و به روز کردن برنامه می پردازد و تا پایان پروژه با مراحل اجرایی همراه خواهد بود .

این برنامه ریزی صرفه جویی در هزینه و زمان خواهد بود .


مقدمه

با توجه به اینکه کشور ما در گروه کشورهای در حال توسعه قرار گرفته لذا اجرای طرح های عمرانی مانند احداث سدها , پل ها , بزرگراه ها , برجها , آسمان خراش ها و … نیز بنا به ضرورت و نیاز های روز افزون در حال افزایش است . احداث سازه ها بر اساس اصول و قوانین و آیین نامه های موجود علاوه بر دادن جلوه ای زیبا موجب احداث سازه هایی مستحکم و با دوام گشته است . مقاوم ساختن سازه ها در برابر زلزله نیز به نوبه خود بسیار جالب و ظریف       می باشد . وجود سازه های بتنی و فولادی سبب تنوع در نحوه ساخت سازه ها گشته است .

 چگـونگی انجام ساخـتمانی کارهای:

روشهای اصلی ساختن تسهیلات در زیر شرح  داده شده اند :

۱ ـ نیروی کار ساختمانی کار فرما ( انجام کار توسط خود کار فرما )

۲ ـ مدیریت کارهای ساختمانی توسط کار فرما

الف ) استخدام اعضای خود سازمان برای انجام کار ( امانی )

ب ) انجام کار توسط پیمانکارهای جزء

۳ ـ انجام کار توسط پیمانکار عام

۴ ـ قرار داد کار ساختمانی از طراحی تا اجرا ، یا قرار داد طرح ـ ساخت (کلید در دست )

مفهوم کار ساختمانی به روش کلید در دست این است که کار فرمایی با موسسه ای قرار دادی را می بندد که طبق آن ، موسسه طرف قرار داد هم طراحی و هم ساختن تسهیلاتی را به عهده می گیرد که نیازهای خاصی را ( معمولاً از نظر اجرا یی ) بر آورده کند . چون هردو کار طراحی و ساخت را یک موسسه انجام می دهد مشکلات هماهنگی در کار را به حداقل می رساند و کارساختمانی می تواند قبل از کامل شدن طرح نهایی شروع شود.

( در روشهای ساختمانی مرسوم، این امکان نیز وجود دارد که کار ساختمانی قبل از کامل شدن طراحی شروع شود . در این حالت قرار داد کار ساختمانی بر مبنای تأدیه هزینه خواهد بود. این روش ساخت را روش مسیر سریع می گویند . از معایب اصلی روش طرح ـ ساخت مشکل بودن ایجاد رقابت بین تامین کنندگان و پیچیدگی در ارزیابی طرحهای پیشنهادی آنهاست .

۵ ـ مدیریت حرفه ای کار ساختمانی

به کار گیری مدیریت حرفه ای ساختمانی برای ساخت تسهیلات نیز تا اندازه ای با روش ساختمانی مرسوم تفاوت دارد . در این حالت ، مدیریت ساختمانی مانند نماینده کار فرما عمل کرده و هر دو قسمت طراحی و ساخت پدیده تسهیلاتی مورد نظر را اداره می کند . کار فرما برای طراحی ، ساخت و مدیریت ساختمانی پروژه سه قرار داد جدا گانه می بندد. اتخاذ این شیوه در کارهای ساختمانی به دلیل ایجاد هماهنگی نزدیک بین کار طرا حی و کار ساختمانی امکان صرفه جویی در وقت و هزینه را ایجاد می کند .

 مروری بر ادبیات موضوع ( پیشینه تحقیق )

مدیریت” به عنوان یک پدیده اجتماعی ضروری، در عصر کنونی چنان سیطره خود را بر عرصه های مختلف زندگی مردم تثبیت کرده که کمتر پدیده ای با چنین شتابی گسترش یافته است.
“مدیریت” نه تنها در نظام مدرن و متمدن کنونی و در نتیجه تامین نیازهای بنیادین جوامع از لحاظ اقتصادی نهفته است، بلکه نشان دهنده ریشه های اعتقادی جوامع متعدد و نهایتاً مؤید نظریه امکان نظارت بر زندگی و معیشت انسان از طریق سازماندهی سیستماتیک منابع انسانی و اقتصادی است که عوامل انسانی ‌و اقتصادی را برای بهبود زندگی فردی و ‌اجتماعی متشکل می سازد.
به سخن دیگر،” مدیر” باید دانش پژوه‌و درعین حال هنرمندی باشد‌ که‌ به سبب وقوفش بر دانش مدیریت و نیز تحت تاثیر ویژگی های فردی، بتواند با بهره گیری مطلوب و بهینه از کلیه امکانات موجود از قبیل: نیروی انسانی،اختیارات سازمانی، تجهیزات و سرمایه، سازمان متبوع خود را در جهت تحقق اهداف تعیین شده هدایت و رهنمون سازد. عملکرد یک سازمان کوچک (خانواده) ، یک مؤسسه متوسط (شرکت بازرگانی)، یک سازمان بزرگ (وزارتخانه) و … حاصل تدابیر و راهبردهای مدیر یا مدیران آن سازمان است که بر مبنای دانش، تجربه، خلاقیت و … مدیر اتخاذ می‌شود که باید پاسخگو هم باشد.

با وجود پذیرش نقش مؤثر “مدیر” در جامعه و قبول این نکته که بروز مشکلات در هر سطحی ارتباط مستقیم با توانایی‌های مدیریت دارد، حرکت منطقی و اصولی برای رفع این مشکل مهم صورت نگرفته و دائماً شاهد و ناظر ظهور مشکلات جدیدتری هستیم؟! مشکلاتی که معلول عوامل گوناگونی است که به اختصار به آن اشاره می شود:

الف) فقدان معیار انتخاب مدیران: در حالی که در جامعه، حتی تزریق آمپول به بیمار به تخصص، آموزش و به مجوز نیاز دارد و در حالی که حتی یک دندانساز تجربی کاملا مجرب اجازه کشیدن یک دندان فاسد بیمار را ندارد و به طور کلی به رغم آنکه اشتغال در هر صنفی مستلزم اخذ مجوز است، شگفت انگیز است که واگذاری مناصب مدیریتی که می تواند موجب نارضایتی و نهایتاً بحران حاد اقتصادی و فرهنگی در‌هر سازمان شود، بدون ضابطه و‌نه بر اساس توانایی و شایستگی بلکه عمدتاً بر پایه روابط و احساسات و در چارچوب وابستگی های خانوادگی و گروهی صورت می گیرد.
ب) جابه جایی و حتی ارتقای مقام مدیران ناتوان و بد سابقه به جای مؤاخذه و برکناری: بارها دیده شده است مدیر یا مدیرانی که به دلایلی از جمله کسب نتایج بد و حتی لطمه زدن به سازمان که قاعدتا می بایست حداقل اگر محاکمه و مؤاخذه نمی‌شوند، برکنار شوند، به منصب دیگری گمارده شده و گاه این دور تسلسل ادامه می یابد.

ج) پاسخگو نبودن مدیران: یکی از معضلات بی اعتنایی مدیران به مردم و در نتیجه در اولویت قراردادن منافع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی است. به ندرت دیده شده است مدیری به لحاظ نتایج منفی کار خود یا بخشی از زیر مجموعه مستعفی شده و از مردم عذر خواهی کند و جالب اینجاست هنگام بروز یک حادثه ناگوار، همه در تمام سطوح مدیریتی بسیج می شوند تا ضمن دفاع از خویش و کارکنان زیر مجموعه خود، قصور را متوجه عوامل خارجی کنند و در صورتی که حادثه ناگوار به فوت افراد منجر گردد، اشخاص فوت شده را مقصر معرفی می کنند.
د) خود محوری و منیت: برخی مواقع هنگام تعویض یک مدیر ارشد، به عنوان اولین واکنش!، مدیریت جدید به طرق مختلف اقدامات مدیر سابق را زیر سئوال برده و با آن مخالفت می کند و در همین حال تلاش می شود مدیران رده های پایین تر قبلی(بدون بررسی عملکرد آنها) با اشخاص مورد نظر مدیر جدید عوض شوند. اقدامی که ضمن تضییع حقوق مردم بابت به هدر دادن هزینه های قبلی و تحمیل هزینه های جدید برای اجرای طرح های مختلف مدیریت قبلی، لااقل عده ای از مسؤلین شایسته از گردونه خدمت خارج و نارضایتی بروز می کند.

ه) گرایش به تملق و چاپلوسی: عامل مهم دیگری که در بروز مشکلات سازمانی دارای نقش عمده ای است، تقویت روحیه چاپلوس پذیری در مدیران است که متاسفانه این پدیده به دلیل ریشه های فرهنگی، در کوتاه مدت قابل رفع نیست. هر چند که دلیل اصلی اشاعه این گرایش، انتخاب و انتصاب مدیران غیرواجد شرایط و ضعیف است تا امکان حتی یک مخالفت کوچک در برابر تصمیمات مقام ارشد را نداشته باشند.

نکته دیگری که در بحث مدیریت، حائز اهمیت است، شیوه یا سبک مدیریت است که ظاهرا کم‌تر به آن توجه شده است: برخلاف تصور همگانی که مدیران موفق را در همه حال موفق ارزیابی می کنند، برای اداره مطلوب هر سازمان ضروری است که مدیری با ویژگی فردی خاص و یا در صورت امکان از مدیران دانش آموخته که قادر به تغییر سبک رهبری بر اساس تجارب و دانش علمی خود هستند، انتخاب شود. برای روشن شدن موضوع، قید چند مورد لازم است:

▪ نکته اول: ماهیت فعالیت هر سازمانی مدیریت ویژه خود را می طلبد و نمی توان مدیر یک سازمان با ماهیت کاری معین را در مؤسسه ای دیگر که ماهیت کاری متفاوتی دارد به کار گمارد.
▪ نکتـه دوم: برخی به اشتباه ، یکـی از ویژگی های مطلوب مدیـریت یعنی “قاطعیت” را با “خشونت” اشتباه گرفته و تصور می کنند چنانچه مدیر در برابر کوچکترین اظهار نظر انتقادی محکم برخورد کرده و فرد منتقد را مقهور و منکوب کند، آن مدیر، مدیر مقتدری است! در حالی که این مدیر ناآگاهانه، با تیشه کم تجربگی یا غرور بر ریشه سازمان می زند.

▪ نکته سوم: اگر ، تعریف مورد پذیرش اکثر قریب به اتفاق صاحبنظران این رشته که مدیریت را “انجام دادن کارها به وسیله دیگران” می‌دانند، محور بحث قرار داده و قبول کنیم که “هدایت” یکی از وظایف مدیر است، از این رو ‌باید بپذیریم هنگامی مدیر می تواند خودش‌ را اثر بخش بداند‌که انجام کارها به وسیله دیگران با میل‌و رغبت آنان انجام شود. زیرا لزوما هر مدیر موفقی، اثر بخش‌نیست.‌برای‌ مثال‌ چنانچه ‌مدیری ‌مصمم به تحقق هدفهای سازمان از طریق بهره‌گیری از “قدرت مقام” خود و ایجـاد رعـب و تـرس در کارکنان باشـد، ممـکن است به هدفهـای سازمان برسد و مدیری موفق تلقی شود.

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله چگونگی ارتباطات در داخل سازمانها و مشاوره مدیریت با کارکنان
  • مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی
  • مقاله مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله مدیریت و حسابداری در شهرداری ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.