گزارش کارآموزی کارخانه فولاد

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

گزارش کارآموزی کارخانه فولاد

تعداد صفحات :۹۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 

چکیده

در این مقاله گزارش کارآموزی در شرکت فولاد خوزستان (سهامی عام ) که موضوع فعالیت آن انجام عملیات ذوب و ریخته گری و نورد فلزات آهن و فولادهای آلیاژی جهت تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد می باشد، در سال ۱۳۶۷ در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری اهواز (با نام اولیه صنایع فولاد اهواز ) به ثبت رسیده است . بهره برداری از شرکت یاد شده درسال ۱۳۷۰آغاز شده است.

در حال حاضر بیش از ۴۰% مصرف فولاد جهان (در حدود ۵۱۶ میلیون تن) به کشورهای چین ؛ هند ؛ روسیه و برزیل تعلق دارد که با توجه به رشد تقاضا در کشورهای فوق که در سال آتی در حدود ۵۷۳ میلیون تن که با تقاضای ۸۳۴ میلیون تنی سایر کشورها (در سال ۲۰۰۷ برابر ۷۹۹ میلیون تن بوده است) پیش بینی می شود تحلیلگران انتظار تداوم روند رو به رشد تقاضا برای فولاد را در سال ۲۰۰۸ نیز خواهند داشت.

سهامدار عمده این شرکت سازمان توسعه و نوسازی معادن می باشد که در حال حاضر ۴٫۵% سهام شرکت نیز به کارگران فولاد خوزستان اختصاص داده شده است و همینطور ۵% سهام نیز به صورت عرضه در سازمان بورس به فروش رسیده است.

لازم به ذکر است ۱۰% سهام شرکت به منظور رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی ؛ سازمان بازنشستگی کشوری ؛ سازمان نیروهای مسلح ؛ سازمان بیمه خدمات درمانی ؛ صندوق ذخیره فرهنگیان و سرمایه گذرای تامین اجتماعی واگذار شده است.

یکی از مشکلات شرکت سهام شناور پایین آن می باشد به طوری که در ماه گذشته بیشتر اوقات این سهم با گره معاملاتی روبرو بود.

لازم به ذکر است پس از بهره برداری از پروژه های فوق ظرفیت واحد فولاد سازی شرکت از ۲٫۵ میلیون تن به ۳٫۳۵ میلیون تن و ظرفیت نهایی شرکت از ۲٫۴ میلیون تن به ۳٫۲ میلیون تن می رسد که جمعا برآورد سرمایه گذاری ۲۴۹۰ میلیارد ریالی شده است که در همین راستا شرکت تاکنون ۸۲۰ میلیارد ریال در آن سرمایه گذاری نموده است.

واژه های کلیدی: شرکت فولاد آلیاژی، کارگاه ریخته گری ، آزمایشگاه حرارتی

فهرست مطالب

مقدمه    ..۱
فصل اول
معرفی شرکت              ..۳
ویژگیهای شرکت           .۶
پروژه های شرکت        …۷
شرکت فولاد آلیاژی        ۹
دانش فنی      ..۱۱
کارخانه ها      ..۱۳
کارگاه ریخته گری     …۱۵
کارخانه نورد سنگین             …۱۹
فرایند تولید              …۲۲
کوره های بوژی           ۲۴
وسایل زیست محیطی             .۲۷
تجهیزات         .۲۸
فصل دوم
آزمایشگاه خواص مکانیکی                ..۳۱
آزمایشگاه حرارتی        ۳۲
آزمایشگاه شیمی تر     .۳۴
کارگاه تهیه نمونه        .۳۶
شرکت فولاد البرز        ۳۷
فصل سوم
محصولات شرکت        .۳۹
سازی واحد فولاد        .۴۳
مواد اولیه         ۴۸
مقدار تولید و فروش     ۵۰
اهداف شرکت              ۵۴
فصل چهارم
خلاصه و نتیجه گیری             .۵۵
قابلیت ها         ۵۹
پیشنهادات      .۶۱
محدودیت ها و مشکلات         ۶۵
منابع            …۶۸

    کارخانجات فولادسازی ، نورد مقاطع سنگین ، نورد مقاطع سبک ، عملیات حرارتی و تکمیل کاری این شرکت مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات و برخوردار ازبالاترین سطح دانش فنی روز دنیا بوده ، که امکان تولید فولادهای آلیاژی ومخصوص را با بالاترین کیفیت ومنطبق با استانداردهای بین المللی میسرساخته است . محصولات این شرکت درصنایع هوافضا ، نفت و پتروشیمی ، نیروگاه ها ، ابزارسازی ، ساخت لوازم پزشکی و جراحی ، صنایع خودروسازی ، ماشین سازی وسایرصنایع ویژه کاربرد وسیع دارد .
مشاور تامین کننده دانش فنی :
شرکت بهلر ( BOHLER ) اتریش که از معروفترین تولیدکنندگان فولادهای آلیاژی میباشد طی کنسرسیومی بافوست آلپین آلمان ( DVAI ) به عنوان مهندس مشاور و تامین کننده دانش فنی این شرکت انتخاب گردیده و آموزش های تخصصی مربوط به فرآیند تولید و کنترل کیفیت محصولات را نیز عهده دار می باشد .
    با توجه به سطح تکنولوژی و دانش فنی کسب شده ، این شرکت توانایی تولید انواع فولادهای آلیاژی را مطابق با سفارش مشتریان دارا می باشد . در این راستا تاکنون بیش از یک صد گرید جدید طراحی وتولید شده است.
 تجهیزات :
طراحی ، ساخت و راه اندازی تجهیزات خط تولید شرکت فولادآلیاژی ایران توسط کنسرسیومی دانیلی (Danieli ) و میتسوبیشی ( Mitsubishi ) که یکی ازبزرگترین سازندگان تجهیزات صنایع فولادسازی درجهان می باشند ، انجام گرفته است . این شرکت از پنج کارخانه تولیدی شامل کارخانجات : فولادسازی ، نوردسنگین ، نورد سبک ، عملیات حرارتی و تکمیل کاری تشکیل شده است که کلیه این واحدها مجهز به پیشرفته ترین سیستم های اتوماسیون بوده و واحد کنترل کیفیت برتمام مراحل تولید نظارت دارد .
    برای اطمینان از کیفیت نهایی محصول ، در واحد تکمیل کاری ، تولیدات صددرصد و به صورت Online از نظر : ابعاد ، گرید ، عیوب سطحی وعیوب داخلی مطابق با درخواست مشتری تست و کنترل می گردد.

 دانش فنی

شرکت فولاد آلیاژی ایران در زمینه دانش فنی از توانائی های ذیل برخوردار است :
۱- دارنده دانش فنی تولید بیش از ۱۶۰ نوع فولادهای آلیاژی در گروههای مختلف
۲- قابلیت طراحی و تولید بیش از ۱۰۰ نوع فولاد آلیاژی
۳- طراحی و تولید فولادهای میکروآلیاژی بر، وانادیم، تیتانیوم و نیوبیوم دار
۴- طراحی و تولید مقاطع جدید

     انتقال تکنولوژی در زمینه های ذیل :
۱- فرآیند ذوب و ریخته گری
۲- فرآیند نورد
۳- فرایند عملیات حرارتی ( محصولات نیمه تمام و انواع قطعات صنعتی)
۴- فرآیندهای بازرسی
۵- خدمات آزمایشگاهی
 

 کارخانه ها:
   واحد فولادسازی :
خط تولید کارخانه ذوب بر اساس استفاده از دو کوره قوس الکتریکی ، دو واحد LF ، یک واحد VD و یک واحد VOD در مرحله اول بنا نهاده شده است . در مرحله دوم یک کوره قوس الکتریکی ویک واحد LF اضافه خواهد شد .

کارخانه ذوب

    ظرفیت کوره های قوس الکتریکی ۴۰ تن و ازنوع EBT باتوان ۳۶ مگا ولت آمپر UHP ومجهز به سیستمهای W.C.Pو P.D.C وFerro Alloy Feeding System ، سیستم تزریق کربن وآهک و دمش گازاکسیژن وهچنین سیستم دمش گازخنثی ازکف می باشند . این کوره ها برای شارژ۱۰۰% قراضه ویا ۸۰%آهن اسفنجی و۲۰%قراضه طراحی شده اند .

پس از اتمام مراحل ذوب در کوره قوس الکتریکی ، مذاب به درون پاتیل تخلیه شده وبه منظور انجام عملیات متالورژی ثانویه به LF منتقل می گردد .
این عملیات عبارتند از :
۱- احیاء کردن و پالایش با کمک سرباره های مصنوعی
۲- دمش گاز خنثی ( آرگون ) از کف پاتیل

در کوره پاتیلی (LF) که مجهز به سیستم همزن القایی ودمش گاز آرگون است عملیات تصفیه و احیاء فولاد، سولفورزدایی و هموژن نمودن ترکیب شیمیایی و دمای فولاد انجام می گیرد.
 

کوره پاتیلی

    پاتیل حاوی مذاب در صورت نیاز به درون تانک خلأ VD (VacuumDegassing) ارسال می شود که در این واحد عملیات زیر انجام می گیرد :
۱- گاززدائی از مذاب ( هیدروژن زدائی ،نیتروژن زدائی واکسیژن زدائی )
۲- حذف ناخالصیهای غیرآهنی مانند سرب ،آنتیموان ، قلع ، روی و …
۳- احیاء ناخالصیهای اکسیدی مانند MnO – Cr2O3
همچنین به منظور تولید فولادهای پر کرم با کربن بسیار پایین یک واحد VOD در نظر گرفته شده است که در آن واحد ضمن ایجاد خلأ بر روی مذاب با تزریق اکسیژن عملیات کربن زدایی از مذاب انجام می شود.
 کارگاه ریخته گری:
به دلیل تنوع ابعادی و کیفی فولادهایی که امکان تولید آنها به روش ریخته گری مداوم وجود ندارد واحد ریخته گری تکباری ( شمش ریزی ) نیز در واحد فولادسازی در نظر گرفته شده است . ماشین ریخته گری مداوم از نوع قوسی با شعاع ۱۰ متر بوده و دارای دو شاخه می باشد .
محصول ریخته گری مداوم بلوم ( شمشه ) است که دارای ابعاد ۲۵۰ × ۲۳۰ میلی متر می باشد .

کارگاه ریخته گری

    لازم به ذکر است روش ریخته گری مداوم از ابعاد متالورژیکی ، تکنولوژیکی و اقتصادی نسبت به روش ریخته گری تکباری از مزایایی برخوردار می باشد ، از جمله اینکه عیوب حاصل از روش ریخته گری تکباری مانند وجود ناخالصی ها ، آخال ها ، مک ها ، ترک ها ، جدایش عناصر و ناهمگن بودن ساختار از نظر دانه بندی و آنالیز شیمیایی در روش ریخته گری مداوم به حداقل ممکن می رسد و از طرفی این روش ساده تر و سریعتر بوده و هزینه های تولید نیز کمتر از روش ریخته گری تکباری است. محصول ریخته گری تکباری شمش هایی به ابعاد ۱۱۵۰ × ۲۷۰ × ۳۹۰ میلی متر و وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم و ۱۶۲۰ × ۴۵۰ × ۳۶۰ میلی متر و وزن ۲۰۰۰ کیلوگرم می باشد .
 

ماشین های ریخته گری:

ماشین ریخته گری مداوم CCM :

بلوم با ابعاد ۲۵۰ * ۲۳۰ میلیمتر مجهز به :

Under Powder Casting- Magnetinc Stirrer in Mould

Automatic Mould Level Control- Marking Machine

 

    ماشین شمش ریزی IC :
ریخته گری شمش هایی با وزن یک و دو تن وقابل افزایش تا شش تن
واحد آماده سازی شمش و بلوم:
تجهیزات آماده سازی بلوم ( شمشه ) و اینگات (شمش) بطور جداگانه در نظر گرفته شده است . این تجهیزات عباتند از :
۱- کوره های تونلی جهت عملیات حرارتی تنش زدایی شمش
۲- ماشین سنگ زنی (Grinding) شمش و بلوم
۳- ماشین فرزکاری (Milling) برای آماده سازی سطح شمش
    منظور از آماده سازی بلوم سرد نمودن محصول در هوا یا در کوره بطور آهسته ، کنترل نواقص سطحی و انجام عملیات سنگ زنی بطور جزئی یا کامل و تابکاری در کوره های بوژی برای فولادی مخصوص می باشد . دراین قسمت بخشی از شمش ها در هوا سرد شده ، بخشی دیگر در حالت گرم به نورد سنگین شارژ و بخش دیگر به کوره های تابکاری منتقل می شود و پس از سنگ زنی انبار خواهند شد .

 کارخانه نورد سنگین:

 

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.