عنوان :
تعداد صفحات : ۱۲۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
سلامتی از بهترین موهبتهای خداوندی است. از جمله علل و عواملی که به این سلامتی را تهدید میکنند بیماریها و اختلالات مختلف هستند که اختلالات بدشکلی هراسی بدنی (body dismorphic disorder و احساس چاقی روانی Body Image از جمله آنها میباشد.
امروزه یکی از دغدغهها و نگرانیهای افراد مربوط به ظاهر و شکل بدن خود میباشد و به نوعی رسیدگی به وضعیت ظاهری خود را مورد توجه و دقت قرار میدهند. اما افراد و گروههای در جوامع مختلف از جمله در ایران وجود دارند که به این موضوع اهمیت و توجه بیشتری میدهند و به طور وسواس گونهای وقت زیادی صرف این موضوع میکنند.
گرایش بسیار و روز افزون در خصوص نابهنجاریها و اختلالات بد شکلی بدنی(BDD) باعث ایجاد ارزیابیها و مطالعات بسیار شده است.
این پژوهش پیرامون مفاهیم اختلال و رشد و پیشبرد و ابزارهای ارزیابی و نتایج عملکردها مطالعاتی را انجام داده است و در آن به مقایسه شدت بدشکلی هراس بدن بین دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان ناحیه چهار مشهد براساس متغیرهای جنس، سن، وزن، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی، آخرین معدل تحصیلی، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، تعداد اعضای خانواده چندمین فرزند و تعداد برادر و خواهر پرداختهایم.
روش تحقیق در مطالعه توصیفی و روش نمونه گیری در دسترس میباشد. جامعه آماری را ۲۶۰ نفر که ۱۳۰ نفر دانش آموزان دختر و ۱۳۰ نفر دانش آموزان پسر دبیرستانی تشکیل دادهاند.
ابزار پژوهش پرسشنامه بدشکلی بدنی و چاقی که دارای ۳۳ آیتم میباشد ۱۹ سؤال ابتدائی در مورد اختلال دیس فیک و۱۴ سؤال بعدیدر مورد اختلال چاقی در پژوهش استفاده شده است .
تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزار spss انجام شده است و در ارزیابی شدت بدشکلی بدنی بین دانشآموزان دختر و پسر دبیرستان مالک اشتر و سعدی در ناحیه ۳ مشهد به این نتیجه رسیدیم که براساس متغیرهای ذکر شده تنها در متغیر وزن، معدل تحصیلی و تعداد خواهر تفاوت معنیداری وجود داشت و در ارزیابی شدت احساس چاقی تفاوت معنیدار در متغیرهای وزن و تعداد خواهر وجود داشت در هر دو اختلال دانشآموزان که وزن زیاد دارند نسبت به آنهایی که وزن کم دارند بیشتر دچار این اختلالات میباشند.
دانشآموزانی که درسشان بهتر و معدل بالاتری دارند کمتر دچار اختلال بدشکلی بدنی میشوند نسبت به آنهایی که معدل کمتری دارند.
و در هر دو نوع اختلال بدشکلی بدنی و احساس چاقی دانشآموزانی که خواهر ندارند نسبت به آنهایی که خواهر بیشتر دارند بیشتر دچار اختلال میشوند.
واژه های کلیدی: بد شکلی بدنی، چاقی روانی،
چکیده ۱
فصل اول ۲
کلیات ۲
۱-۱مقدمه ۲
۱-۲طرح مسئله و اهمیت آن: ۳
۱-۳اهمیت موضوع پژوهش: ۴
۱-۴اهداف تحقیق: ۷
هدف فرعی: اهداف فرعی این تحقیق به قرار زیر میباشد: ۸
۱-۵تدوین فرضیه تحقیق ۸
فرضیات فرعی: ۸
۱-۶سوالهای تحقیق: ۱۰
۱-۷تعاریف نظری و عملیاتی واژهها، ۱۱
فصل دوم ۱۲
پیشینه یا ادبیات ۱۲
۲-۱اختلالات شبه جسمی در DSMIV ۱۲
۲-۴-اختلال بدریختی بدن: ۱۶
-وجود یک یا دو ۱۸
برخی از عوامل پویائی مشابه افسردگی. ۱۹
B-اختلال شبه جسمی نامتمایز ۲۱
C-اختلال تبدیلی ۲۲
Dاختلال درد: ۲۵
۳-همهگیرشناسی: ۲۶
۲-تشخیص، علائم و نشانهها. ۲۹
۳-همه گیر شناسی ۳۰
۶۹-روان پویائی ۳۱
۷-تشخیص افتراقی ۳۱
۹-درمان ۳۲
F-اختلال بدریختی بدن: ۳۳
انواع هذیانی و غیر هذیانی اختلال بدشکلی بدنی: ۳۷
بدشکلی بدنی به عنوان یک عامل متغییر «وسواسی جبری» (OCD): ۳۹
*بدشکلی بدنی و اختلالات خوردن به عنوان عوامل متغیر یک اختلال تصویر بدن: ۴۲
*بدشکلی بدنی به عنوان یک اختلال روان تنی: ۴۶
۲-۵ – همهگیر شناسی ۴۶
سبب شناسی: ۴۹
ویژگیهای بالینی: ۵۶
تشخیص افتراقی: ۵۸
سیر و پیش آگهی: ۵۸
اجزاء درمان: ۶۱
(شیوههای درمانی اضافی) : ۶۸
فصل سوم: ۷۱
روش پژوهش ۷۱
۳-۱ طرح پژوهش ۷۱
۳-۲ جامعه و نمونه آماری: ۷۱
۳-۳ ابزار پژوهش: ۷۲
۳-۴-روش تجزیه و تحلیل دادهها: ۷۲
فصل چهارم ۷۴
تجزیه و تحلیل دادهها ۷۴
فصل پنجم ۹۶
نتایج بحث و پیشنهاد ۹۶
۵-۲ بحث و نتیجه گیری و تحلیل فرضیهها ۹۹
۵-۳پیشنهادات: ۱۰۰
فهرست منابع: ۱۰۱
-کتاب چکیده روانپزشکی ترجمه دکتر پور افکاری
-کتاب خلاصه کاپلان جلد ۲
-مقاله Body Dysmorphic Disorder نوشته Michelle B.Grorve and Davie h. Gleowes(2003)
سلامتی از بهترین موهبتهای خداوندی است. از جمله علل و عواملی که به این سلامتی را تهدید میکنند بیماریها و اختلالات مختلف هستند که اختلالات بدشکلی هراسی بدنی (body dismorphic disorder و احساس چاقی روانی Body Image از جمله آنها میباشد.
امروزه یکی از دغدغهها و نگرانیهای افراد مربوط به ظاهر و شکل بدن خود میباشد و به نوعی رسیدگی به وضعیت ظاهری خود را مورد توجه و دقت قرار میدهند. اما افراد و گروههای در جوامع مختلف از جمله در ایران وجود دارند که به این موضوع اهمیت و توجه بیشتری میدهند و به طور وسواس گونهای وقت زیادی صرف این موضوع میکنند.
گرچه BDD به عنوان یک اختلال خوردن، اختلال وسواسی جبری و یا یک اختلال بدشکلی در نظر گرفته شده، اما در هر حال یک اختلال تصور بدنی با تأثیرات اجتماعی – روانشناختی و احتمالاً بیولوژیکی متصور میشود. ابزارهای ارزیابی همراه با خصوصیات قابل قبول زیست شناختی به منظور بررسی و مقایسه اختلالات BDD به وجود آمدهاند. ارزیابیها و نتایج نهایی از بررسی عملکردهای کنترل شده بیان میدارد که عملکردهای رفتاری شناختی در BDD میتواند به همان اندازه تأثیر نامطلوب نابهنجاریهای مربوط به اختلالهای وسواسی سری و پرخوری عصبی باشد.
عمدهترین شکایات شامل جنبههایی مثل موی سر و بدن، خصویات صورت، لکههای پوستی، رانها، شکم، پستانها، کفلها، و اندامهای تناسلی میباشد. مشخص است که اکثر بیماران دارای چندین علامت بد شکل هستند. در سالهای اخیر توجه بسیاری به مسائل و موضوعات تصور بدنی مربوط با BDD جلب شده است.
افراد مبتلا به BDD به علت ترس و هراس و نارضایتی که از بدشکلی و ظاهر بدن خود دارند درصدد رفع و از بین بردن آن به پزشکان و متخصصان تغذیه و لاغری و جراحان پلاستیک مراجعه میکنند. این گرایش روزافزون در خصوص نابهنجاریها و اختلالات بدشکلی بدنی باعث ایجاد ارزیابیها و مطالعات بسیاری شده است.
آیا شدت ابعاد مختلف بدشکلی هراسی بدنی وچاقی روانی در بین دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه تفاوت معنیداری دارد یا نه؟
اولین موضوعی که در مورد این مسئله مطرح میشود تفاوت بین دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه میباشد که تا حدودی متفاوت هستند و این تفاوت منجر به ارزیابیهای مختلف در پژوهشهای علمی توسط محققین شده است که نگرشها و دیدگاههای افراد دو گروه را مورد سنجش و بررسی و مقایسه قرار دادهاند.
در این پژوهش سعی بر آن است که چگونگی تفاوت و یا عدم تفاوت بین دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه را از لحاظ نگرش و ذهنیتی که راجع به ظاهر و شکل بدنی و جسمی خود دارند، براساس متغیرهای مختلف از جمله سن، وزن، رشته تحصیلی، پایه تحصیلی،آخرین مدل تحصیلی، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، رتبه تولد، تعداد برادر و خواهر مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته شود.
به وسیله پرسشنامه افراد را براساس معیارهای اختلال بدشکلی بدنی و چاقی روانی مورد مقایسه قرار دادهایم.
اختلال بدشکلی بدنی توسط چهارمین ویرایش کتاب راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی (انجمن روانپزشکی آمریکا ۱۹۹۴ DSM-IV) به عنوان دقت و توجه به برخی اختلالات تصوری در ظاهر فیزیکی تعریف میشود و این دقت و توجه بسیار به ظاهر تا حدودی وقت گیر بوده و باعث ایجاد نواقص و اختلال در عملکرد میگردد. علائم و نشانههای نارضایتی در شکل و اندازه بدن که در واقع عملکرد اختلالات خوردن نیز میباشد، دلیل عمده اختلال بدشکلی بدنی میباشد.
گرچه BDD به عنوان یک اختلال خوردن، اختلال وسواسی سیری و یا یک اختلال بدنی شکل در نظر گرفته شده، اما در هر حال یک اختلال – تصور بدنی با تأثیرات اجتماعی – روانشناختی و احتمالاً بیولوژیکی تصور میشود.
با توجه به اختلال بد شکلی بدنی و چاقی روانی و عواقب ناشی از آن میتوان به اهمیت موضوع پژوهش پی برد
طبق گفته «روزن» طرح و اندیشه کلی به قرار زیر است:
«من در ظاهر از هر لحاظی ناقص به نظر میرسم و دیگران متوجه معایب و نقایص شخصی من میباشند و به نظر آنها من شخص زشت، منحرف و بدون اعتماد به نفس هستم و مرا شخص منفی ارزیابی میکنند و ظاهر شخصی من این خصوصیات منفی را در مورد شخصیت وجودیم نسبت به دیگر افراد ثابت میکند.» با چنین دیدگاهی در موقعیتها و وضعیتهای اجتماعی هم فرد بسیار دقیق و به عبارتی وسواس گونه میباشد و در اجتماع و در برابر دیگر افراد هم به ظاهر فیزیکی خویش وسواسی بسیار دارد که این یک اختلال روانی است.
ارتباط و نسبت جایگزین در واقع همان ارتباط بیش از حد میزان دقت و توجه به ظاهر فردی، حصول تنفر و بیزاری شخص از ظاهر فیزیکی خویش نسبت به میزان نگرانی از ارزیابی شدن توسط دیگران میباشد. سطوح عملکرد در این بیماری متفاوت است. اکثر افراد در عملکردهای اجتماعی محدود شده، مستعد و توانا میباشند و از شیوههای بسیاری برای اجتناب از قرار گرفتن کامل ظاهر خویش در معرض دید عموم استفاده مینمایند. برخی از این استراتژیهای دروی و خودداری کردن شامل پنهان کردن و استتار نمودن ظاهر خویش و استفاده از لباشهای پوشیده در جهت پنهان کردن نواقص و آرایش کردن جهت نمایان نشدن معایب و نواقص شخصی و ظاهری آنان است.
در هر صورت برای برخی از افراد، احساس شرم و ترس از رد شدن و پذیرفته نشدن توسط مردم، منجر به انزوای اجتماعی و طرد شدن میگردد و باعث میشود عدهای خود را در خانه پنهان سازند.
در یک بررسی حدود ۳۰ درصد بیماران دارای اختلال BDD خود را دست کم به مدت یک هفته یا بیشتر در خانه پنهان میکنند. این گونه بیماران ممکن است در خطر خودکشی هم قرار داشته باشند.
از دیگر علائم و نشانههای بارز و مشخص اختلال BDD، وجود عملکردهای رفتاری پیچیده و مبهم در بررسی و پیشبرد و مخفی ساختن نقایص و معایب است. این رفتارها میتواند به شکل دقت و توجه بسیار در آیینه جهت بررسی معایب ظاهری و اصلاح آرایش بسیار، درست کردن و آرایش بسیار موی سر و یا شستن آن، مقایسه خود با دیگران و خواستن اظهار نظرات مردم و دیگران در مورد آنان میباشد. این عملکردهای رفتاری غالباً تکراری و زمان گیر میباشند.
افرادیکه از این بیماری (BDD) رنج میبرند، دارای اعتماد به نفس پایین میباشند و تنها راه ممکن در پیشبرد اعتماد به نفس در واقع پیشبرد راههایی است که آنان را خوب جلوه نمایند.
با توجه به موارد زیر میتوان به اهمیت موضوع پژوهشی پی برد.
هدف اصلی: با توجه به تفاوت آماری بد شکلی بدنی و چاقی و زیرساختهای متفاوت روانی – اجتماعی و فیزیولوژیک دختران و پسران دوره متوسطه هدف اصلی این پژوهش آن است که نشان دهد بین شدت ابعاد بد شکلی بدنی و چاقی روانی در دو جنس براساس متغیرهای ذکر شده تفاوت وجود دارد.
۱-مقایسه شدت بدشکلی بدنی و چاقی در پسران و دختران دوره متوسطه چگونه است؟
۲-تأثیر وزن کم و زیاد در میزان بدشکلی بدنی دانش آموزان چگونه است؟
۳-شدت بدشکلی بدنی و چاقی در بین دانشآموزانی که در رشتههای مختلف تحصیل درس میخواند چگونه است؟
۴-شدت بدشکلی بدنی و چاقی بین معدلهای مختلف، میزان تحصیلات پدر و مادر، رتبه تولد فرزند و تعداد خواهر و برادر چگونه است؟
فرضیه اصلی: بین دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی از نظر بدشکلی بدنی تفاوت معنیداری وجود دارد.
۱-بین دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی از نظر چاقی روانی تفاوت معنیداری وجود دارد.
۲-بین دانشآموزان رشتههای مختلف تحصیلی از نظر بدشکلی بدنی تفاوت وجود دارد؟
۳-بین دانشآموزان رشتههای مختلف تحصیلی از نظر چاقی بدنی تفاوت معنیداری وجود دارد؟
۱-آیا بین میزان وجود بدشکلی هراسی بدنی و چاقی روانی در دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه تفاوت معنیدرای وجود دارد؟
۲-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی بین دانشآموزان با وزن زیاد با دانشآموزان با وزن کم تفاوت معنیداری وجود دارد؟
۳-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و جاقی بین دانشآموزان رشتههای ریاضی – انسانی و تجربی تفاوت معنیداری وجود دارد؟
۴-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی دانشآموزان با معدل بالای ۵/۱۷و پایین ۵/۱۷ تفاوت معنیداری وجود دارد؟
۵-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی و میزان تحصیلات پدر و مادر دانشآموزان تفاوت معنیدرای وجود دارد؟
۶-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی و رتبه تولد تفاوت معنیدرای وجود دارد؟
۷-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی و تعداد اعضای خانواده تفاوت معنیداری وجود دارد؟
۸-آیا بین میزان وجود بدشکلی بدنی و چاقی و تعداد خواهر و برادر دانشآموزان تفاوت معنیداری وجود دارد؟
بدشکلی بدنی: باور خیالی (نه در ابعاد هذیانی) مبنی بر وجود نقص در تمام یا قسمتی از ظاهر بدن
چاقی روانی: باور خیالی (نه در ابعاد هذیانی) مبنی بر وجود چاقی در تمام یا قسمتی از ظاهر بدن
دانشآموزان: کسانی که در مدارس مشغول آموختن دانش میباشند که در این پژوهش ۱۵ تا ۱۸ سالگی در این مدارس تحصیل میکنند.
جامعه آماری : دانش آموزان دبیرستان دخترانه سعدی شهر مشهد و دانش آموزان دبیرستان پسرانه مالک اشتر شهر مشهد در ناحیه ۴ میباشد.
روش تحقیق توصیفی و روش نمونه گیری تصادفی میباشد ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه میباشد که در اختیار دانش آموز قرار میگیرد. طرح زمینه یابی است و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss صورت گرفته است – Anova یک طرفه
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .