تحقیق بررسی تفاوت سلامت روانی زنان شاغل و زنان خانه دار

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق بررسی تفاوت سلامت روانی زنان شاغل و زنان خانه دار

تعداد صفحات : ۶۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده  :

هر انسانی با روان خود زندگی می کند و روان هر انسانی مجموعه ای بسیار وسیع و نا محدودی از اندیشه و رفتار ها می باشد فشارهای روانی تاثیر مخربی بر روان آدمی دارند، که سلامت روان را مختل می سازد و موجب بروز انواع اختلالات بیماریهای روانی می گردد.

پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای تفاوت سلامت روانی بین زنان شاغل و خانه دار شهرستان ابهر می باشد.

که کلیه زنان شهرستان ابهر که جامعه پژوهش حاضر می باشد که ۳۰ نفر بصورت تصادفی انتخاب شده ۱۵ نفر از زنان شاغل و ۱۵ نفر از زنان خانه دار را تشکیل می دهد.همچنین به منظور بررسی تفاوت سلامت روانی از طریق پرسشنامه (scl90)  بوده و برای اثبات یا رد فرضیه از مجذور کا () استفاده شده است.

به نتیجه گیری تحقیق حاضر که روان  شناسی همانند سایر علوم، زبان و ادبیات خاص خود را دارد که خواننده باید به تدریج با آن آشنا شود. بنابراین حفظ و امانت در سبک ساده نگارش حمل به داستانی بودن مطالب نگردد. امید آنکه این مطالبه بتواند به بررسی جنبه هایی از سلامت روانی زنان شاغل و خانه دار بپردازد.

واژه های کلیدی: سلامت روانی، زنان شاغل، زنان خانه دار

فهرست مطالب

 چکیده تحقیق     آ
فرم ارزیابی پژوهشهای انفرادی     ب
فصل اول     ۱
کلیات تحقیق     ۱
پیش درآمد     ۲
تأثیر اشتغال بر عملکرد و روحیات زنان     ۳
بیان مسئله     ۶
اهداف کلی تحقیق     ۹
متغیرهای پژوهشی     ۹
تعاریف مفهومی و عملیاتی     ۱۰
فرضیه های پژوهش     ۱۱
فصل دوم     ۱۲
پیش درآمد     ۱۳
پیشینه پژوهش     ۱۴
نظریه های سلامت روانی     ۱۵
فصل سوم     ۱۹
روش تحقیق     ۱۹
پیش درآمد     ۲۰
طرح تحقیق     ۲۰
جامعه آماری     ۲۰
نمونه آماری     ۲۰
ابزار پژوهشی     ۲۱
روش اجرا     ۲۱
فصل چهارم     ۲۲
تجزیه و تحلیل آماری داده ها     ۲۳
فصل پنجم     ۶۰
نتیجه گیری     ۶۱
خلاصه بحث     ۶۱
محدودیتهای پژوهش     ۶۱
پیشنهادات     ۶۲
منابع و مأخذ     ۶۳
پیوست     ۶۵

منابع و ماخذ

منابع و مراجع شماره ۱۴ دکتر شاملو، سعید، بهداشت روانی : تهران رشد (۱۳۸۳)

 ۱ :حدی زمنی جمالی . روانشناسی رشد، تهران : چاپ و نشر نو بنیاد ۱۳۶۸

۲  : عباس کر ودی ، علی اکبر (۱۳۷۹) رابطه بین اشتغال زنان و رضایت آنها از شغل

تهران : نشریه وقایع اتفاقیه

۳ ) فصیحی ، زمرد (۱۳۸۳) بررسی رابطه بین اشتغال زنان در سطوح مختلف سنی و تحصیلی و رضایت زنانشویی

۴ ) بوسی، جان. روان شناسی. ترجمه حسین تقضیان، تهران : انتشارات عارف (۱۳۵۹)

۵ ) آرتور، مس، ربر، بهداشت روان، تهران، انتشارات رشد، (۱۳۶۸)

۶ ) سارو خانی، باقر : (۱۳۶۷) جامعه شناسی، تهران، انتشارات اطلاعات

۷ ) مظاهری سیف، حمید رضا : (۱۳۷۹) تحقیق جامعه مدنی و راههای آن، انشارات جوانان موفق

۸ ) طالقانی، محمود : (۱۳۷۷) روند تحقیق نظری : انتشارات از دانشگاه پیام نور

۹ ) کوئن، بروس (۱۳۷۲) مبانی جامعه شناس، ترجمه غلا معباس توسلی، رضا فاضل، انتشارات سمت ، تهران

۱۰ ) دکتر دلاور، علی : (۱۳۷۰) روشهای آماری در روان شناس، آمار توصیفی، آمار استنباطی، دانشگاه پیام نور تهران.

۱۱ ) نشریه صاحب قلم : دی ماه (۱۳۸۴) تاثیر اشتغال بر عملکرد و رو صیات زنان.

۱۲ ) نشریه اقبال (فروردین ۱۳۸۴) : اشتغال زنان حلقه مفقوده.

۱۳ ) دکتر گنجی ، حمزه (۱۳۸۶) آزمونهای روانی (مبانی نظری و علمی) چاپ نهم.

پیش در آمد :

انسان موجود ی است اجتماعی و ادامه زندگی به صورت انفرادی برای او تقریباً غیر ممکن است به محض تولد و با دریافت نخستین مکان در رابطه با دیگران قرار می گیرد منتها این دیگران در ابتدا محدودند و شامل گروه کوچک می شوند و پس در مراحل بعدی یا گروه ها بزرگتری روبرو می شوند.

رشد اجتماعی مهمترین جنبه رشد وجود ی شخص است که در سازگاری با اطرافیانی که هم اکنون کودک با آن سر و کار دارد موثر است. بلکه بعدها در میزان موفقیت شغلی و پیشرفت اجتماعی نیز تاثیر دارد.

بررسی های انجام شده مبین است که وجود یک سلسله ویژگی های شخصیتی می تواند فرایند کنار آمدن فرد پافشار روانی او را بهبود بخشید احساس کارآیی (یعنی نیل به اهداف اش را در خود ببیند) پژوهش های انجام گرفته نشان می دهد که افرادی که از حمایت اجتماعی و سلامت روانی بالایی برخوردارند به هنگام مراجعه با رویدادهای فشارزا، فشار روانی کمتری را تحمل می کنند.( شاملو ۱۳۸۲)).

 تاثیر اشتغال بر عملکرد و روحیات زنان :

امروزه مشارکت روز افزون زنان در بیرون از خانه باعث تقویت حس اعتماد به نفس و استعمال و افزایش قدرت تصمیم گیری و بر خورداری با رویدداهای و حوادث زندگی اثر مطلوب بر روابط خانوادگی بر جای گذارده است.

در واقع زن با کار و فعالیت اجتماعی قدرت خلاقیت کارآیی و استقلال بیشتری می یابد چرا که زن در ازای دریافت وجه حاصل از فعالیت اجتماعی و همچنین تبادل اطلاعات علم و آگاهی و تعامل اجتماعی استقلال عمل بیشتری می یابد می تواند در برابر مشکلات خانه و محیط تصمیم گیری و مداخله نماید.

به طور کلی باید گفت هر چه زنان بیشتر وارد عرصه اجتماعی شوند به همان نسبت بحران فردی و اجتماعی، افسردگی و انزواگرایی، بیزاری از نظام اجتماعی، بی اعتمادی و بد بینی به قوانین و قواعد حاکم در این قشر عظیم کاسته خواهد شد.

هر فرد بر حسب موقعیت خویش در گروه و جامعه باید الگوهای عملی خاصی را رعایت کند، کم به آن «نقش» می گویند. مجموعه حقوق و تکالیف نقش «انتظارات نقش»   نام دارد.

مهمترین مساله ای که در اشتغال زنان باید مورد توجه قرار گیرد وجود نقش های متعددی است که زنان باید به عنوان همسر و مادر و گرداننده خانواده به عهده گیرند. نقش هایی که در جامعه ما به صورت سنتی به آن نگریسته می شود و گاهی با نقش مدرن زن به عنوان یک فرد شاغل در خارج از خانه نا هماهنگ می باشد.

زنان شاغل در حالی که نقش های دو گانه ای را ایفا می کنند، در زمینه انجام وظیفه و مسئولیت های ناشی از نقش های خانگی و شغلی تا حد متوسطی دچار دو گانگی نقش می شوند. زنان شاغل میزان مشارکت همسرانشان را در امور منزل و خانه دار کم ارزیابی کرده اند. زنان شاغل بار عمده ایفای  مسئولیت سنگین خانه داری در کنار وظایف شغلی،  مسئولیت های حرفه ای و کار به تنهایی بر دوش آنان قرار می گیرد و آنان در قبال این وظایف خود را مسئول می ببینند و مایلند خود را حفظ کنند و به هر ترتیبی ادامه دهند بنابراین در وضعی قرار می گیرند که از یک طرف قادر به پاسخگویی کامل به انتظارات هر دو نقش خویش نیستند و از سوی دیگر مایلند که هر دو نقش را به خوبی ایفا نمایند.

اما آیا زنان موفق عمل می کنند؟ و تاثیر  اشتغال زنان در تربیت فرزندان چیست؟ و آیا اشتغال زن خللی در تربیت فرزندان ایجاد می کند؟ ما در وسیعترین دنیای روانی و اجتماعی کودک است و از نظر کودک هم چون کسی است که از تمام نقاط این جهان اطلاع دارد اشتغال مادر موجب اختلال در تکوین شکل گیری دلبستگی کودک نسبت به مادر می شود.

چرا که مراقبت کودک از حالت انفرادی به حالت گروهی در می آید و نتیجتاً دلبستگی نسبت به مادر از حالت طبیعی خارج می شود اما باید دید چه موانعی بر سر راه اشتغال زنان جامعه است؟ مسائلی که سر راه زنان در کارایی می شود نگرش ها و باورهای نا صحیحی است که برخی از مردم دچار آنند برخی عقیده دارند که موجودی به نام زن صرفاً برای کارهای خانه داری آفریده شده است و لزومی ندارد در خارج از منزل به فعالیتی مشغول باشد.

عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی، قانونی و فرهنگی ویژه ای در جامعه وجود دارد که مانع از افزایش مشارکت زنان در فعالیت اقتصادی می شود. این موانع به سه گروه تقسیم می شود: الف ) موانع اقتصادی؛ ۲ ) موانع اجتماعی، قانونی؛ ۳ ) موانع اجتماعی و فرهنگی؛ که در مورد اول به طور کلی در زمان رکود اقتصادی، نیروی کار کمتری مورد نیاز است و تعداد زیادی از افراد جویای کار، شغل نمی یابند و عده ای از افراد کار و شغل خود را از دست می دهند. اولین گروهی که کار خود را گروهی که کار خود را از دست می دهند و یا اصلاً کار به دست نمی آورند معمولا زنان هستند. تبعیض جنسی در اشتغال از عوامل بسیار موثر عدم افزایش مشارکت اقتصادی زنان است. براساس باورها و عقاید حاکم بر جامعه ما هر حیطه کاری، مناسب حضور زنان نیست و یقیناً دیدگاههای  فرهنگی و اجتماعی حاکم بر ذهن، بر خلاف آنچه در غرب رایج است. حضور زنان را در محیط های کارگری نامناسب، منع می کند و نسبت به آن نظر مخالف دارد. بنابراین مکانی را که زن در آن مشغول به فعالیت است باید از  لحاظ موافق با هنجارهای اسلامی و منطبق با شئونات زن باشد و مبنای تقوایی و فرهنگ دینی را از زن نگیرد.

برای آغاز هر گونه تحول در ساخت اقتصادی و اجتماعی جامعه زنان باید یک تحول در بینش عمومی نسبت به حقوق و جایگاه زن به وجود آورد. در تغییر نگرش جامعه نسبت به مشاغل زنان توجه به موارد زیر قابل ذکر است:

v   ریشه کنی بی سوادی؛

v  زنان خودشان را باور داشته باشند و با حضور مداوم خود در اشتغال و مدیریت ها گاهی در جهت توسعه کشور بردارند.

v   زنان در جهت افزایش حقوق خود تلاش کنند، از توان زنان در امور قضایی، وکالت و … استفاده شود.

بیان مسئله :

این پژوهش در پی ان است که آیا شاغل بودن در سلامت روانی زنان تاثیر دارد یا خیر؟

آیا زنان شاغل از سازگار اجتماعی و سلامت روانی بیشتری بر خوردارند یا زنان غیر شاغل؟

انسان برای اینکه در جامعه با آرامش زندگی کند و بتواند استعدادهای بالقوه اش را به بالفعل برساند و از حداکثر نیرو و توان ذهنی و جسمی خود استفاده کند باید از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشد.

اگر مشکل و اختلالی در کارکرد اعضای بدنش باشد مطمئناً در زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی و حرفه ای اثر نامطلوب  خواهد گذاشت به همین دلیل برنامه ای برای ارتقاء سلامت جسم خود در نظر گرفته و به کار می بندد.

همچون: ورزش، تفریحات سالم، تغذیه مناسب و آرامش و رفاه اقتصادی و غیره.

برای سلامت روحی نیز اقداماتی هر چند کم و کوچک صورت گرفته است اما راهکارهای مساوی برای همه انسانها با شرایط مختلف روحی و جسمی تقریباً غیر ممکن است مگر راهها و ایده های کلی با فطرت و سرشت همه انسانها مطابق باشد. خداوند خالق بشر است و بیشتر از هر کس صلاحیت و برنامه ریزی برای سعادت دنیوی و اخروی بشر دارد بنابراین استفاده از تعالیم الهی و توصیه های دینی و تحریف نشده بهترین و برترین برنامه و برنامه ریزهای را در اختیار انسان قرار می دهد.

 راههایی برای آرامش روح از جمله به یاد خدا بودن و توکل به او و اعتماد به اینکه نیروی مافوق بشریه زندگی او نظارت دارد و هنگام نیاز او را تنها نمی گذارد. بشر امروز آنقدر در پرتو گستردگی جوامع بشری و رشد تکنولوژی و پیچیدگی زندگی روزمره جهان بیرون از خود بوده که دنیای درون خود را به مرحله فراموشی سپرده است.

این روند انسان را از مهمترین مقوله کار آمد زندگی خود یعنی سلامت روانی دور می نماید.

مهمترین مساله سلامت روان این است.که بشر فقط به فکر ترقی اوضاع و شرایط بیرونی نباشد بلکه به تعالی وجود خویش نیز اندیشه کند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۱ توسط روبرت آل دبلیو و همکاران انجام شده حدود  از ۶۹ هزار دانشجوی پزشکی آمریکا از علائم بیماری روانی در رنج هستند همین مطالعه از ۴۷% از دانشجویان پزشکی آمریکا حداقل یک مشکل سلامت روان یا سوء استفاده از مواد دارند.

اهمیت و ضرورت تحقیق :

 روابط انسانی برای ارضاء نیاز های اساسی ما ضروری است داشتن روابط مثبت و سالم با دیگران می تواند کلید رشد و کمال آدمی باشد.

چنین رفتارهایی ما را به صورت یک انسان اجتماعی شکل می دهد. هم چنین در منحصر به فرد بودن، شخصیت هویت و مفهوم خویشتن ما نقشی مهم دارد. در حقیقت دیگران برای ساختن ما نقشی آینه دارند.

یعنی اینکه ما را هم به خودمان نشان می دهند و هم الگوی تقلیدی ما هستند.

گروههای مختلف زندگی (خانواده و همسالان) ابزار خود شناسی هستند.

در عین حال باید دانست که همین روابط گاهی هسته مرکزی اکثر مشکلات ، اختلاف و ناراحتی های روان ما را نیز تشکیل می دهد.

65,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مقایسه سلامت روانی خانواده در بین افراد دارای شغل های دولتی و آزاد مردان
  • تحقیق آموزش سالمندان در سلامت روانی
  • مقاله مقایسه سلامت روانی دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی با دانشجویان دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید بهشتی
  • مقاله مسائل و مشکلات زنان شاغل
  • مقاله بررسی رابطه شوخ طبعی با سلامت روانی در دانشجویان ‏
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.