تحقیق بررسی وضعیت کودکان خیابانی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق بررسی وضعیت کودکان خیابانی

تعداد صفحات : ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هدف اساسی این تحقیق، شناخت دیدگاه‌های بچه‌های خیابانی نسبت به عوامل زمینه‌ساز گرایش به انحرافات اخلاقی بزهکاری و …. و تهیه پرسشنامه به منظور شناسایی بیشتر این کودکان، کشف عوامل و علل این معضل و انعکاس عوامل مربوط به ادارات و نهادهای مربوطه جهت استفاده از امکانات و توان آنها در رفع و تعدیل این معضلات و شناخت عوامل خانوادگی و … می‌باشد.

شخصیت بخشیدن به نوجوانان و جوانان و ایجاد محیطی آزاد برای ابراز وجود از وظایف خانواده‌ها و محیط‌های آموزشی است. اساس رشد و شکل‌گیری شخصیت سالم کودک بیش از هر چیز از عامل خانواده متاثر می‌شود و از آنجایی که محیط خانواده در ساختن شخصیت فرد تاثیر فراوانی دارد و نخستین کسانی که کودک با آنها آشنایی و ارتباط حاصل می‌کند، والدین هستند. از این رو نقش سال‌های اولیه زندگی در رشد و شکل‌گیری شخصیت انکارناپذیر است. نتیجه تحقیقات بدست آمده نشان می‌دهد که محیط خانوادگی نامناسب موجب انحرافات اخلاقی فرزندان می‌شود و در مقابل محیط خانوادگی مناسب و سالم در کودکان و نوجوانان کفایت روانی و اتکا به نفس بوجود می‌آورد. اکثر بچه‌های خیابانی متاسفانه فاقد چنین محیطی امن و خانواده گرم و صمیمی می‌باشند.

به نظر می‌آید دنیایی که بزرگسالان خلق کرده‌اند، آمادگی پذیرش میلیون‌ها کودکی را که در آن زندگی می‌کنند، ندارند. حق طبیعی کودک برای بقاء رشد حفاظت و حمایت از او برای مشارکت در جامعه‌ای که در آن نشو و نما می‌کند، توسط شهروندان به نحو گسترده‌ای نادیده گرفته می‌شود. کودکان خیابانی، کودکانی هستند که در شهرهای بزرگ برای ادامه‌ی بقای خود مجبور به کار یا زندگی در خیابان‌ها هستند و عواملی چون مهاجرت، ناهماهنگی فرهنگی با محیط شهرهای بزرگ، افزایش تفاوت درآمدها، رشد جمعیت و شهرنشینی سریع و … موجب می‌شود این کودکان در این سنین به جای حضور در کانون گرم خانواده به صورت بچه‌های ولگرد و بی‌خانمان برای سیر کردن شکم خود در خیابان‌ها پرسه بزنند و با روی آوردن به مشاغل کاذب و یا خلاف چهره‌های نه چندان خوشایند به شهرهای بزرگ ببخشند. تعداد این کودکان در ایران هم مانند سایر کشورها رو به افزایش است. اکثر این کودکان از خانواده‌های پرجمعیت، فقیر، مهاجر، بی‌سواد، معتاد و محروم می‌باشند.

عوامل متعددی سلامت کودکان خیابانی را تهدید می‌کند، مانند خطرهای جسمانی و انواع بیماری‌ها، خطر سوء استفاده و استثمار، خطرهای روانی و اجتماعی از جمله این عوامل هستند. برای حل مشکل کودکان خیابانی بایستی اقدام جدی صورت گیرد، مانند تشکیل ستاد ساماندهی کودکان خیابانی در سطح کشور، راه‌اندازی مراکز تشخیص، نگهداری از این کودکان، حمایت از موسسات خیریه مردمی به منظور مشارکت مردم در حل این مشکل.

وظیفه دولت‌هاست تا برای کمک به کودکان قربانی خشونت و آزاد، غفلت و استثمار و … اقدام کنند. بازپروری و آماده‌سازی کودک برای پیوستن مجدد به جامعه باید در محیطی صورت گیرد که در آن سلامتی، عزت نفس و حرمت کودک تضمین شود. بر ماست که در رفع این معظل اجتماعی بکوشیم.

واژه های کلیدی: کودکان خیابانی، وضعیت اجتماعی، وضعیت خانوادگی، تهدیدات

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
فصل اول    ۳
طرح تحقیق    ۴
اهمیت و ضرورت تحقیق    ۴
اهداف تحقیق    ۴
ارائه فرضیه    ۵
روش تحقیق    ۵
فصل دوم    ۶
موقعیت طبیعی استان گلستان    ۷
موقعیت سیاسی    ۷
موقعیت اجتماعی و ترکیب قومی و نژادی    ۷
موقعیت فرهنگی    ۸
فصل سوم    ۹
تعریف کودکان خیابانی    ۱۰
بررسی وضعیت زندگی کودکان خیابانی در استان گلستان    ۱۲
وضعیت اجتماعی و خانوادگی کودکان خیابانی    ۱۴
کودکان خیابانی بیشتر از چه قشری هستند؟    ۱۴
فصل چهارم    ۱۶
توزیع فراوانی پذیرش شدگان بر حسب ماه‌های سال در سطح استان گلستان    ۱۷
توزیع فراوانی پذیرش شدگان بر حسب تحصیلات    ۱۸
فصل پنجم    ۲۰
انواع سوء استفاده از کودکان خیابانی    ۲۱
عوامل تهدید کننده سلامت کودکان خیابانی    ۲۲
پدیده خانه‌گریزی و چشم‌اندازهای جهانی آن    ۲۲
نتیجه‌گیری    ۲۴
پیشنهادات    ۲۶
منابع    ۲۹

منابع

۱.      افروز، غلامعلی، روان‌شناسی تربیتی، انتشارات انجمن اولیا و مربیان، ۱۳۷۵٫
۲٫   رحیمی یگانه، زهرا. بررسی رابطه جو عاطفی خانواده و فرار نوجوانان از خانه، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ۱۳۷۸٫
۳٫   غنی‌آبادی، خدیجه‌السادات. نقش حیاتی پدر و مادر در شکل‌گیری شخصیت فرزندان. نشریه ماهانه آموزشی ـ تربیت پیوند. شماره ۲۴۱٫ آبان ۱۳۷۸٫
۴٫  آمارنامه گلستان، تهیه شده در معاونت آمار و اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه استان گلستان.
۵٫ نگاه به رویدادهای آموزش و پرورش، سال نهم، شماره ۱۶۸، اردیبهشت ۱۳۸۰٫
۶٫  نشریه ره آورد بهزیستی، اسفند ۱۳۷۸٫
۷٫   بونیک، باربارا، رهنمودهایی در جهت طراحی مراکزی برای بچه‌های خیابانی، ترجمه نگین عبداله زاده، انتشارات یونیسف در تهران، ۱۹۹۷٫

مقدمه

گسترش شهرنشینی، نرخ بالای بیکاری جوانان و تورم، به تدریج فشارهایی را بر ضعیف‌ترین اعضای جامعه یعنی زنان و کودکان وارد می‌آورد. در مورد پدیده بچه‌های خیابانی، کودکان معلول، فرزندانی که سرپرست خانواده هستند، کار کودکان و کودک‌آزادی اطلاعات محدودی دست است. همانند سایر کشورها، معضل کودک آزاری، به تدریج مورد شناسایی قرار می‌گیرد. قوانین ایران حداقل سن استخدام و شرایط استخدام افراد کم سن و سال را تعیین کرده است. در عمل، اما کودکانی که بیرون از حیطه نظارت رسمی و در مشاغل سازمان نیافته بکار اشتغال دارند و این به معنی باز ماندن آنان از تحصیل است.

با توجه به مسیر تجارت مواد مخدر که از ایران می‌گذرد، حمایت از کودکان در برابر استعمال غیرقانونی و خرید و فروش مواد مخدر به تدریج به صورت یک مساله درمی‌آید. افزایش اعتیاد به مواد مخدر ممکن است به افزایش میزان ابتلاً به ویروس ایدز منجر و به یک معضل تبدیل شود.

ایران قوانین جداگانه‌ای برای نوجوانان معارض ندارد. امکانات موجود برای این نوجوانان معمولاً ناکافی به نظر می‌رسند. به طور سنتی، اکثر موسسات تربیتی و اصلاحی، ‌ماهیتی تنبیهی داشته‌اند، اما در حال حاضر آگاهی بیشتری نسبت به نیاز به اتخاذ روش انسانی و مثبت در بازپروری کودکان مشاهده می‌شود.

بررسی‌های جدید و روش‌های مشارکتی، بینش بهتری را در مورد مسائل و نظرات نوجوانان، کودکان مقیم مراکز بازپروری، بچه‌های خیابانی و سایر کودکانی که باید از برنامه‌های مبتنی بر حقوق کودک برخوردار شوند، فراهم می‌آورند. برگزاری جلسات نظرخواهی با سایر همکاران برنامه‌های توسعه و گروه‌های ذیربط منجر به ظهور نوعی تفاهم در مورد اولویت‌ها شده و وحدت نظر جدیدی را پدید آورده است.

بیش از ۹۷ درصد از کودکان بین ۶ و ۱۰ سال در مدارس ابتدایی ثبت‌نام می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد از آنان دوره ابتدایی را به پایان می‌رسانند. قرار است لایحه‌ای به مجلس تقدیم ود که به موجب آن آموزش ابتدایی تا ۹ سال تحصیلی اجباری گردد. با اینکه آموزش ابتدایی رایگان است، بسیاری از خانواده‌ها باید هزینه‌های گزافی را برای خرید لوازم التحریر، روپوش مدرسه، خوراک دانش‌آموزان و رفت و آمد به مدرسه تقبل کنند. این امر یکی از دلایل اصلی نفرستادن کودکان و غالباً دختران به مدرسه تلقی می‌شود.

فصل اول

طرح تحقیق

در گستره تاریخ از بدور تشکیل نخستین واحد اجتماعی، انحرافات اجتماعی به چشم می‌خورد تا جایی که می‌توان چنین پنداشت که آسیب‌های اجتماعی، با زندگی اجتماعی بشر عجین شده در پوشش تاریخی با توجه به شرایط و موقعیت‌های مکانی و زمانی انواع مختلفی  از رفتارهای مجرمانه و بزهکارانه و حالات غیراخلاقی پدیدار است.

اهمیت و ضرورت تحقیق

افزایش رو به تزاید جمعیت در دو دهه گذشته، ساخت جمعیتی کشور ما را دگرگون نموده و این امر آسیب‌پذیری هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان ما را به لحاظ جمعیتی جوان چندین برابر نموده است. گسترش شهرنشینی، نرخ بالای بیکاری جوانان و تورم به تدریج فشارهایی را بر ضعیف‌ترین اعضای جامعه یعنی زنان و کودکان وارد می‌آورد.

نگرانی و علاقه نسبت به مطالعه این پدیده و کشف علل و عوامل آن، شتاب فزاینده‌ای دارد و زیان‌هایی که به جامعه وارد می‌شود، این مشکل را از دیرباز گریبانگیر ما بوده، اما مسئولین در حل این مشکل، توفیق کمی داشته‌اند. تحقیق حاضر با توجه به اهمیت مساله و با درنظر گرفتن همه محدودیت‌ها، برای شناخت بیشتر عوامل این پدیده طرح‌ریزی شده است.

اهداف تحقیق

هدف از تحقیق، رسیدن به جواب مسائل و مشکلات از طریق علمی است. هدف اساسی این تحقیق، شناخت دیدگاه‌های بچه‌های خیابانی نسبت به عوامل زمینه‌ساز گرایش به انحرافات اخلاقی بزهکاری و …. و تهیه پرسشنامه به منظور شناسایی بیشتر این کودکان، کشف عوامل و علل این معضل و انعکاس عوامل مربوط به ادارات و نهادهای مربوطه جهت استفاده از امکانات و توان آنها در رفع و تعدیل این معضلات و شناخت عوامل خانوادگی و … می‌باشد.

ارائه فرضیه

فرضیه عبارت است از تصور، حدس منطقی یا احتمالاتی درباره نتایج تحقیق، تحقیق حاضر جهت پاسخ به این پرسش طرح‌ریزی و اجرا شده است که چه عواملی در ایجاد و گسترش این معضل دخالت دارد که در این راستا چند فرضیه تنظیم و تدوین شده است:

۱٫  آیا بین ویژگی‌های خانوادگی با معضل پدیده کودکان خیابانی رابطه وجود دارد؟
۲٫ آیا بین عوامل شخصیتی و روانی کودکان و نوجوانان با بزهکاران اخلاقی رابطه وجود دارد؟
۳٫ آیا بین عوامل محیطی و اجتماعی با این معضل رابطه‌ای وجود دارد؟
۴٫ آیا بین دختران و پسران، این میزان متفاوت است؟
۵٫ عوامل موثر بر ایجاد این پدیده چه می‌باشد؟

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کودکان خیابانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.