تحقیق بررسی چگونگی تغییر یافتن رشد اخلاقی (تفکر وفعالیت های جامعه پسندانه) کودکان در حال رشد پیش دبستانی و پنجم ابتدایی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق بررسی چگونگی تغییر یافتن رشد اخلاقی (تفکر وفعالیت های جامعه پسندانه) کودکان در حال رشد پیش دبستانی و پنجم ابتدایی

تعداد صفحات : ۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

بر اساس یافته های روانشناسی و علوم تربیتی، سالهای پیش از دبستان در رشد و تربیت کودکان نقش اساسی و تعیین کننده ای دارد . در این دوران حساس و مهم، یادگیری کودکان عمیق تر، سریع تر و آسانتر انجام می شود و توانایی های آنان در جنبه های مختلف رشد، شکوفا می شود و پایه های اصلی شخصیت آنها شکل می گیرد.

هدف از دوره پیش از دبستان، رشد همه جانبه و متعادل کودکان در زمینه های جسمی، ذهنی ( شناختی )، عاطفی، روانی و اجتماعی و اخلاقی است. در نظام آموزشی کشور جای اولویت ها در توجه به پرورش انسانهایی متعادل و رشد یافته عوض شده است. بدین معنا که مبنای توجه از بالا به پایین است؛ یعنی بیشترین نرخ توجه و تمرکز بر روی تحصیلات عالی و متوسطه صورت گرفته و کمترین توجه بر دوره های پیش از دبستان و ابتدایی اعمال می شود. این نقصان توجه به گونه ای است که نگرش مسئولین آموزشی را به آموزش ابتدایی و پیش از دبستان، تا سطحی «ابتدایی و دون پایه» تنزل می دهد.

اصلاح این نگرش می تواند مقدمتاً، راهگشایی باشد برای ترسیم یک برنامۀ استراتژیک در  پیوند با آموزش و پرورشی نوین، پویا و خلاق؛ نظامی که توجه و تمرکز علمی و دقیق بر پیش دبستانی و آموزش ابتدایی، در صدر برنامه های آن قرار گیرد.

تحقیق حاضر به بررسی چگونگی تغییر یافتن رشد اخلاقی (تفکر وفعالیت های جامعه پسندانه) کودکان در حال رشد پیش دبستانی و پنجم ابتدایی می پردازد.

همچنین یکی از ارگان زبان آموزی مهارت سخن گفتن است، و جزء اهداف برنامه درسی دوره ابتدایی تقویت و پرورش آن است. هدف اساسی از آموزش مهارت های زبانی، گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن آن است که فراگیران بتوانند در گفت و شنودها شرکت کنند و با هم ارتباط برقرار نمایند. احساسات و نظرات خود را به صورت گفتار یا نوشتار بیان کنند. نوشته ای را بخوانند و فکر به کار رفته در آن را بفهمند و از شنیدن و خواندن کلام موزون و آهنگین لذت ببرند.

مراکز پیش از دبستان مثل خانواده،‌ همسالان و هم بازی ها، مهدهای کودک، دوره ی آمادگی و … نقش بسیار مهم و اساسی در رشد زبان کودکان دارند. در دوره آمادگی مربیان فعالیت هایی را انجام می دهند که موجب تقویت و رشد ارکان زبان (گوش دادن و سخن گفتن) می شود.

برای غنی سازی واژگان ذهنی یک کودک کارها و فعالیت های زیادی می توان انجام داد. هر چقدر ارتباط زبانی کودک با اطرافیان زیادتر باشد به همان اندازه تسلط و مهارت بیشتری حاصل شود

واژه های کلیدی: رشد اخلاقی ،تفکر ،فعالیت های جامعه پسندانه، کودکان در حال رشد ، نظریه پیاژه ، الگوی کولبرگ ، اموزش زبان فارسی ، روش های رشد زبانی.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
اهداف پژوهش    ۷
متدولوژی تحقیق    ۷
جامعه، نمونه و روش نمونه گیری    ۷
پیشینه تحقیق    ۸
نظریه‌های رشد اخلاقی    ۸
الگوهای رشدی- شناختی    ۸
نظریه پیاژه    ۹
الگوی کولبرگ    ۱۴
نظریه‌های محیطی – یادگیری    ۱۷
دیدگاه قوم شناسی    ۱۹
ابزار تحقیق    ۱۹
بحث وتفسیرمصاحبه ها    ۲۰
اهداف مربوط به رشد زبان    ۲۲
نقش پیش دبستانی در زبان اموزی و اموزش زبان فارسی    ۲۳
روش های رشد زبانی در کودکان پیش دبستانی    ۲۴
الف) قصه گویی    ۲۴
ب) شعر    ۲۵
ج) تصویر خوانی    ۲۶
د) بازی های نمایش    ۲۶
اهمّ فرضیّه های تحقیق    ۲۷
نتایج عمده ی این پژوهش     ۲۸
سخن آخر    ۳۱
منابع    ۳۳

منابع

۱-ایزدی صمد و همکاران ، ۱۳۸۵،بررسی نقش مشارکتی دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طریق شورای دانش آموزی باتاکید بر رویکرد مدیریت مبتنی بر مدرسه،مجموعه مقالات نوآوری های برنامه درسی ایران ، دانشگاه شیراز.

۲- کریمی رامین ، ۱۳۸۵، رشد اخلاقی کودکان ،روزنامه همشهری ۳۱ فروردین.

۳-ماسن و همکاران ،رشد و شخصیت کودک ، ترجمه مهشید یاسایی ۱۳۶۸ ،تهران: نشر مرکز، کتاب ماد

۴-محمد اسماعیل الهه ،۱۳۸۴، بررسی و مقایسه رشد اخلاقی نوجوانان عادی و دارای اختلال سلوک،پژو هش د حیطه کودکان استثنایی ۱۵،سال پنجم ،شماره ۱ ، ۱۹-۱۶٫

۵-هترینگتون و پارک ، روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر ، ترجمه طهوریان و همکاران ۱۳۷۳، مشهد:آستان قدس رضوی معاونت فرهنگی.

مقدمه

انسان با حس اخلاقی متولد می شود حسی که خیلی زود تجلی می کند،متولد می شود این حس در خانواده ظاهر می شود،بوسیله معلمان الگو می گیرد و توسط اجتماع تغذیه می شود در حقیقت خانواده مدرسه و اجتماع قواعد اخلاقی را که بر اساس اصول عدالت و در نظر گرفتن حقوق دیگران قرار دارد، آموزش می دهند اما اینکه کودکان چطور میل درونی برای پیروی از قواعد اخلاقی را پیدا می کنند در طی مراحل رشد متفاوت است قواعد اجتماعی شامل دونوع اصلی هستند نوع اول قواعد اخلاقی است که مشوق افراد برای انجام اعمال خیر و ضامن درستکاری و مشخص کننده اعمال خوب از بد می‌باشد. به عنوان مثال، مردم مجاز نیستند که همدیگر را بکشند یا اموال دیگری را به غارت ببرند. علاوه بر این یک سری قوانین رسمی که به قوانین اجتماعی معروفند در هر جامعه برای کنترل رفتارهای نادرست و هدایت آنها به راه راست وجود دارد. این نوع قاعده ممکن است مشتمل شود بر دادن صندلی به یک فرد پیر یا گفتن لطفاً و متشکرم و یا صبر کردن و اجازه دادن به ماشین فردی که در حال پیچیدن است باشند. به علاوه کودکان باید هم قواعد اخلاقی و هم قوانین اجتماعی را که شاید در موقعیت‌های مختلف تفاوت‌های بسیاری بین آنها وجود داشته باشد یاد بگیرند. به عنوان مثال بین قواعد خانوادگی مان و قواعد کلاس درس یا رفتارهای مورد انتظار والدین و رفتارهای دوست داشتنی همسالان تفاوت‌هایی وجود دارد و گفتن این مطلب ضرورتی ندارد که اکتساب قواعد اجتماعی جزء انکارناپذیر و بسیار مهم رشد کودکان است. رشد اخلاقی در قوانین اجتماعی اصولاً برای راهنمایی و تشخیص رفتارهای درست و غلط برای کودکان طراحی شده است. به همین دلیل مطالعه این که کودکان چگونه این قوانین را بفهمند و اجرا کنند به طور سنتی تحت عنوان اخلاقی بودن یا رشد اخلاقی مطرح شده است.

تحقیقات معاصر در زمینه رشد اخلاقی به دو سطح اصلی تقسیم بندی شده اند. کانون توجه برخی از محققان کردار اخلاقی، توصیف علل رفتاری کودکان است. برای مثال، علل دزدی در کودکان، علل دعوا کردن آنها و عواملی که باعث می‌شود آنها به گروه‌های گانگستری بپیوندند از جمله حوزه‌های مطالعاتی این گروه محققان است. عده دیگری از محققان استدلال اخلاقی که در آن به چگونگی فکر کردن کودکان درباره آنچه که دیگران انجام می‌دهند را مورد مطالعه قرار می‌دهند. در این نوع مطالعه یک موقعیت اخلاقی را برای کودکان توصیف می‌کنند و از آنها درباره قضاوت آن موقعیت سؤالاتی می‌پرسند: آیا رفتار انجام گرفته درست بود یا نه؟ آیا شخص برای انجام رفتارش باید تنبیه شود؟ اگر باید تنبیه شود به چه اندازه

کنترل اولیه کودک خردسال بر رفتار خود عمدتاً از طریق عوامل اجتماعی بیرونی و بلا فصل، از قبیل حضور مراجع قدرت یا ترس از تنبیه برقرار می شود در حقیقت ارزشهای اخلاقی در جنبه خارجی رویدادها و درنیاز های مادی جستجو می شوند نه در افراد. اما در سنین بالاتر به نظر می رسد که کنترل رفتار کودک بطور فزاینده ای با معیار های درونی شده رفتار که به خویشتنداری در غیاب مهرتهای خارجی منتهی می شوند بر قرار می گردد ..استدلال های کودکان برای انجام دادن آنچه که درست است بر تعهد نسبت به اصول اخلاقی استوار است که فرد آنها را بعنوان اساسی برای ارزیابی قواعد اخلاقی و نظم و توافق و دموکراسی می داند.در حقیقت این انتقال ازعوامل بیرونی به احساسات شخصی و اعتقادات اخلاقی نمایانگر مراحل رشد استدلال اخلاقی درکودکان است که از تکیه بر پیامد های واقعی یک عمل به سمت اصول اخلاق جهانی و انتزاعی پیشرفت میابد .

اهداف پژوهش

-هدف از این پژوهش بررسی چگونگی تغییر یافتن رشد اخلاقی (تفکر وفعالیت های جامعه پسندانه) کودکان در حال رشد پیش دبستانی و پنجم ابتدایی در شهرستان بابلسر می باشد.

-بررسی نقش زمینه خانوادگی کودکان در رشد اخلاقی آنها (سطح سواد والدین، سطح درآمد وپیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان).

-بررسی نقش گروه همسالان و همچنین فرهنگ غالب بر رشد اخلاقی کودکان

متدولوژی تحقیق

این تحقیق به شیوه ی کیفی انجام گردیده است. در این دسته از تحقیقات، ضمن تنظیم مصاحبه ی ساختارمند، پژوهشگر با ذهنیت خود به تحقیق شکل می دهد وسعی در درک افراد مورد تحقیق دارد وبه دنیای آنها وارد می شود ودربسیاری موارد خود را به جای آنها قرار می دهد(مارشال و راس من، ۱۳۷۷، بنقل ایزدی وهمکاران ۱۳۸۵).

جامعه، نمونه و روش نمونه گیری

نمونه معرف از مدارس غیرانتفاعی ودولتی دخترانه و پسرانه شهر بابلسرانتخاب شد. روند انتخاب به این شکل بود که با مدیران مدارس مذکور صحبت گردید و از آنها خواسته شد که در جریان برگزاری مصاحبه در فرایند تحقیق مشارکت نمایند.در نهایت از ۶مدرسه دولتی و غیر انتفاعی ۸۰نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند که از این ۸۰ نفر ۴۰نفر در مقطع پیش دبستانی،۲۰دختر و ۲۰پسر و ۴۰نفر نیز در مقطع ابتدایی پایه های چهارم و پنجم ،۲۰ نفر دختر و ۲۰نفر پسر، بطور تصادفی انتخاب گردیدند.

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی رابطه بین هویت یابی و رشد اخلاقی در دانشجویان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.