تحقیق تأثیر تایپوگرافی در گرافیک ایران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق تأثیر تایپوگرافی در گرافیک ایران

تعداد صفحات : ۸۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تایپوگرافی شاخه‌ای از گرافیک است که با استفاده از حروف چاپی روحیه و کاراکتر ثابتی را به حروف می‌دهد و با تغییرات مختلف، به مفهوم و هدف گرافیست نزدیک می‌شود.

تایپوگرافی فقط جابجا کردن خط کرسی حروف نیست و باید به ظرفیت‌های حروف فارسی آشنا باشیم. حروف فارسی بخاطر فرم خاصی که دارد برخلاف حروف لاتین ، اگر فواصل بین حروف برداشته شود و بهم نزدیک یا به یکدیگر بچسبند ، خوانایی خود را از دست نداده و می‌توان فرم‌های خاصی را از ترکیب فونت‌های امروزی براساس ترکیبات خوشنویسی گذشته بدست آورد. باید به این نکته توجه داشت که الفبا و حروف بعنوان نمادهایی که عهده‌دار بار فرهنگی و عاطفی هستند ، چیزی فراتر از نمایش الفبایی حروف هستند و این تجربیات برای حروفچینی صفحات نیست ، بلکه برای طراحی عنوان فیلم ، کتاب ، پوستر و . . . است.

ما برای رشد و پیشرفت تایپوگرافی باید با شناخت و توجه به ملاک‌های زیبایی‌شناسی این هنر بر پایه گرایش‌های بومی و ملی ، آن را در فضایی جهانی جستجو کنیم و با فهم صحیح از هنر ایران ، بویژه خوشنویسی ، تایپوگرافی ایران را از تایپوگرافی غربی متمایز کنیم.

هدف از این پژوهش بالا بردن کیفیت تایپوگرافی در طراحیهای گرافیکی و ایجاد خلاقیت در بین گرافیستهای جوان است.

 کلید واژه ها: تایپوگرافی، حروف چینی، طراحی گرافیک، گرافیست، جلوه های بصری، خوشنویسی

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
فصل اول: پروپوزال
عنوان پژوهش    ۵
هدف از پژوهش    ۵
ضرورت پژوهش    ۵
فرضیه پژوهش    ۵
مراحل تحقیق    ۶
زمان و مرحله تحقیق    ۶
فصل دوم: پیشینه تحقیق
پیشینه تحقیق    ۸
فصل سوم
بخش اول: مطالعات کتابخانه ای    ۱۰
سبک حروف نگاری جهانی  در آمریکا    ۱۰
تایپوگرافی صدای تصویر است    ۱۵
تایپوگرافی در پوسترهای ایرانی    ۱۶
جلوه های بصری حروف    ۲۶
نوشتار به مثابه تصویر    ۲۸
روح کالیگرافیک، ذهن مدرن    ۴۰
تایپوگرافی از زبان مصطفی اسداللهی    ۴۶
تایپوگرافی و ارزش های بصری حروف    ۵۵
طراحی گرافیکی حروف بر روی ساختمانها و فروشگاهها    ۶۲
طراحی گرافیکی حروف بر روی ساختمانها و فروشگاهها    ۶۵
بخش دوم: تصاویر    ۶۷
فصل چهارم: نتیجه گیری
نتیجه گیری    ۸۱

مقدمه:

 تایپوگرافی شاخه‌ای از گرافیک است که با استفاده از حروف چاپی روحیه و کاراکتر ثابتی را به حروف می‌دهد و با تغییرات مختلف، به مفهوم و هدف گرافیست نزدیک می‌شود.

این اواخر، تعداد زیادی نمایشگاه تایپوگرافی در ایران و کشورهای دیگر برگزار شده است که آثار ایرانی‌ در‌ آنها جایگاهی خاص و برجسته داشته‌اند.

تایپوگرافی یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز گرافیک ایران است؛ به خاطر این‌که رسم‌الخط ما نسبت به رسم‌الخطی که در کشورهای غربی استفاده می‌شود متفاوت است. این نوع کار برای بیننده و به‌خصوص طراحان گرافیک بین‌المللی خیلی جذاب است. صرفا به خاطر این‌که فرم رسم‌الخط متفاوت است و کاراکتر حروف و الفبای فارسی یا همان الفبای عربی بسیار جذاب است، چون غربی‌ها این حروف را به اندازه‌ی الفبای لاتین ندیده‌اند. و البته این در مورد خط چینی هم صدق می‌کند.

دقیقا. همین داستان در مورد خط چینی هم صدق می‌کند. به همین دلیل تایپوگرافی چینی و استفاده از خوشنویسی آنها در گرافیک هم خیلی مطرح شده و هم در دنیا مورد توجه است.

جوانان و گرافیست‌های ایرانی هم این روزها به شدت علاقه دارند این سبک از هنر را یاد بگیرند. دلیلش چیست که داخل ایران هم از تایپوگرافی استقبال می‌شود؟

تایپوگرافی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین رشته‌های گرافیک از حدود ۵۰۰ سال پیش در اروپا مطرح بوده و در طراحی گرافیک همه جای دنیا بسیار اهمیت دارد. یعنی فقط در ایران از این هنر استقبال نمی‌شود. تایپوگرافی نقش خیلی اساسی در طراحی گرافیک بازی می‌کند.

بگذارید حروف حرف خودشان را بزنند – تایپوگرافی خوب آمیزشی از داشته‌ها و الهامات، هشیاری و ناخودآگاه، دیروز و امروز، وهم و واقعیت کار، و بازی و مهارت و هنر است.

در گذشته های نچندان دور که هنوز روش های پیشرفته حروف چینی وجود نداشت. در غرب برای چاپ حروف از حروف سربی استفاده می کردند. این حروف سربی توسط اشخاصی موسوم به تایپوگراف در اشکال مختلف ( فونتهای مختلف ) و اندازه های مشخصی طراحی، قالب گیری و ریخته گری و خلاصه ساخته می شد.

اگر از ذکر جزییات بگذریم این فرایندمشکلات فراوانی داشت. تا اینکه بالاخره پس از فراز و نشیب های تاریخی می رسیم به امروز که از کامپیوتر برای طراحی حروف و کلا حروف چینی استفاده می شود.

اما از این مقدمه چینی ها که بگذریم ، امروزه کار طراحی حروف در غرب ادامه دارد ولی در ایران از همان اول هم این کار با محدودیت های خاص خودش همراه بوده است . ان موقع که از حروف سربی در ایران استفاده می شد . حروف محدودی برای حروف چینی وجود داشتند . چون کار طراحی حروف چاپی اصول خاص خودش را داشت و هر کسی قادر نبود این کار را انجام دهد و آن ها را بسازد . برای مثال خیلی از فونتهایی که ما در کار هااز انها استفاده می کنیم از لحاظ اصول طراحی درست طراحی نشدند و فقط جنبه تجاری دارند.

تلاش برای دستیابی به طراحی های استاندارد و منحصر به فرد و همچنین ارتقا بخشیدن و بالا بردن کیفیت تایپوگرافی درطراحی حروفچینی و نوشتار همچنین استفاده از گرافیستها در بازاریابی و ایجاد خلاقیت در گرافیست های ایرانی از اهداف مهمی است که باید به طور جدی وپیگیرانه به آن توجه شود.

ایجاد تنوع و الزاما استاندارد شدن حروف ایرانی بوسیله طراحان تازه نفس و اینکه با ایجاد طراحی منحصر به فرد مخاطب می تواند افزایش یابد.

طراحی تایپوگرافی می تواند زمینه ای مناسب برای افزایش خلاقیت و سواد بصری طراح ایرانی گردد.همچنین باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در طراحان می گردد.

فصل اول:پروپوزال

هدف از پژوهش:

ارتقا بخشیدن و بالابردن کیفیت تایپوگرافی در طراحی حروف چینی و نوشتار همچنین استفاده از گرافیست ها در بازاریاب و ایجاد خلاقیت در طراح های ایرانی.

 ضرورت پژوهش:

کمتر شناخته شدن تایپوگرافی و بهینه استفاده نکردن آن برای بهتر شدن خدمات و طراحی ها در ایران

 فرضیه پژوهش:

ایجاد تنوع و الزاماً استاندارد شدن حروف ایرانی به وسیله طراحان تازه نفس
با ایجاد طراحی منحصر به فرد مخاطب می تواند افزایش یابد
افزایش خلاقیت و سواد بصری طراح
بالا بردن سطح اعتماد به نفس در طراحان

 مراحل تحقیق:

کتابخانه ای (مطالعه کتاب های مرتبط، مقالات، سایت ها)
جمع بندی یافته ها
تنظیم و پروژه نهایی

 

فصل دوم: پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق:

تاریخ طراحی گرافیک: سبک حروف نگاری جهانی در آمریکا

شکری کیانی,مزدک:تایپوگرافی در ایران (www.e:brush.htm.)

دکتر خزایی,محمد:جلوه های بصری حروف

دکتر خزایی,محمد:نوشتاربه مثابه تصویر

دالوند,احمدرضا:نگاهی به آثار فرزاد ادیبی,روزنامه ایران

کسائی,آریا:تایپوگرافی از زبان مصطفی اسداللهی

عابدینی,رضا:گزیده ای از پنجاه سال تایپوگرافی در ایران

بخش اول:    مطالعات کتابخانه ای

بخش دوم:   تصاویر

سبک حروف نگاری جهانی  در آمریکا

جنبش سوئیس تأثیری عمده بر طراحی بعد از جنگ امریکا نهاد. تاثیری که در دهه ۱۹۵۰ موجی کوتاه می نمود در دهه ۱۹۶۰ و دهه ۱۹۷۰ مبدل به حرکتی جزر ومدی گردید. نوئل مارتین (م۱۹۲۲) طراحی بود که زمینه نفوذ حروف نگاری مدرن را فراهم ساخت . وی یکی از اولین طراحان امریکایی بود که به استعداد مدرنیسم حروف نگاری اروپای بعد از جنگ دوم گذرانده و اولین کسی بود که جزو طراحان موزه هنری سینسینایی در سال ۱۹۴۷ پذیرفته شد. در زیر زمین موزه یک حروف سازی کوچک و یک کارگاه چاپ مستقر بود  این محل به آزمایشگاه او برای فراگیری طرحی گرافیک مبدل شد.چون معلم و راهنما نداشت به کتابخانه موزه مراجعهمی کرد و از طریق کتابها و مجلات ، طراحی حروف حروف نگاری مدرن اروپایی را فرا گرفت . کار مارتین     ( شکل ۴۰-۲۱ و ۴۱-۲۱) شتاب دهنده طراحان متوجه فرم ، شکل و رنگ در هنر و طراحی مدرن اروپایی بود ، نه تصویر روایی سنتی . نگاه نقادانه او به تناسب و توازن به انتظام ساده ی دلپذیری از عناصر در فضا منتهی گردید. مارتین نمایشگاههای طراحی گرافیک مدرن سوئیس را در سال ۱۹۵۸ سازماندهی کرد. او هرگز پیرو جنبش سوئیس نبود .  و به کار بستن اصول نظم و وضوح مدرنیسم اروپایی فقط قسمتی از کار وی بود. تولید حروف نگاری جالب توجه او شامل تعبیر تاریخی از حروف بودونی و کاسلون و تجارب اکسپر سیونیستی و طراحی حروف ویکتوریایی بود.

یکی دیگر از طراحان خود اموخته که استعداد مدرنیسم اروپایی را دریافت رودلف دوهاراک (م۱۹۲۴) بود که کارش را در سال را در سال ۱۹۲۶ در لس آنجلس آغاز کرد .

چهار سال بعد به نیویورک رفت و در سال ۱۹۵۲ یک کارگاه طراحی دایر نمود. در دهه ۱۹۵۰ از کاربرد نظم ساختاری خیلی لذت می برند . توانایی وی در ترکیب عناصر ساده گرافیک در تصویر گری مجله اسکوایر سال ۱۹۵۶ (شکل ۴۲-۲۱) مشهود است.

در این مجله عکسها و اشکال ساده هندسی برای بیان محتوای مقاله ای درباره آزمون روانشانی با هم تلفیق شده است.

تحول در کار دوهاراک جستجوی مداوم در وضوح یام رسانی و نظم بصری بود که نزد وی برای طراحی گرافیک اثر گذار ، جنبه حیاتی داشت . او در اواخر دهه ۱۹۵۰ به این ویژگیها در طراحی سوئیسی پی برد و انها را در کارش ملحوظ کرد و ساختار شبکه ای و توازن غیر متقارن را به کار برد. دو هاراک در واکنش به خوانایی و کمال صوری حروف اکزیدنس گروستسک ، قبل از انکه در امریکا وجود داشته باشدچند برگ نمونه از کارگاههای اروپایی به دست آورد ئ از انها برای عناوین طرحهایش استفاده کرد. این نمونه ها یکدستی فرم را با اشکال عناصری که بیانگر مضمون بود. ترکیب کرد . مجموعه جلد های یکدستی فرم را با اشکال عناصری که بیانگر مضمون بود ، مفهومی و روانی از ساختار موسیقی مورد نظر را تداعی می کرد.

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.