تحقیق تاثیر آب و هوا بر روی گیاهان زراعی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق تاثیر آب و هوا بر روی گیاهان زراعی

تعداد صفحات : ۷۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

گیاهان زراعی به میزان زیاد و دامها تا اندازه ای ، وابستگی به منابع موجود در محیط پیرامون خود دارند . در حقیقت طبیعت با خصوصیات متنوع از نظیر فیزیوگرافی ، اقلیم ، خاک و آب در نواحی مختلف ، امکانات کاملا متفاوتی را که انسان حتی فکر آن را هم نمی تواند بکند ، به وجود آورد در واقع تفسیر جزئی در چنین عواملی ، هزینه بسیار بالایی را در بر می گیرد . بنا براین کشاورزان مجبور به انتخاب اقدامات مناسبی که سازگار با محیط فیزیکی موجود می باشند ، هستند . البته فعالیت های تولدی خاصی وجوددارند که درونواحی مساعد برای چنین عملیاتی قرار دارند . تفاوت های موجود در محیط فیزیکی یک ناحیه ،‌حاکی از این است که چرا در اکثر نقاط دنیا ، تیپ های کشاورزی روزبه روز به طور فزاینده پیچیده تر می گردند . از آن جایی که کشاورزی مستقیما با محیط فیزیکی پیرامون خود در ارتباط است ، به روز تغییرات در محیط به تاثیر بر بهره برداری از زمین منتهی می شود . بنا براین کشاورزی صرفا یک فعالیت اقتصادی نیست که بهره برداری کشاورزی از زمین به طور غیر مستقیم از تغییرات اقلیمی متاثر می شود . از بین تمام پارمتر های اقلیم ، بارندگی و درجه حرارت مهمترین آنها می باشند به گونه ایکه شرایط مساعد هر یک از آنها رشد گیاه را متوقف می کند . اما وظیفه اصلی خاک ها ، از لحاظ کشاورزی حمایت مکانیکی از گیاهان و نگهداری و ذخیره مواد غذایی و آب مورد نیاز برای رشد گیاه می‌باشد بنابراین برای اینکه خاکها جهت تولیدات زیاد مناسب باشند باید حاصلخیز باشند مدیریت و حفظ خاک نیز عوامل مهمی در توسعه با ثبات و پایدار کشاورزی هستند. تغییرپذیری، عدم احتمال و عدم اعتقاد و عدم کفایت بارندگی توأماً، تحقیق پیرامون انعطاف‌پذیری استفاده از منابع آب زیر زمینی و سطحی را ضروری می‌سازند. در عین حال کیفیت آن بسیار مهم می‌باشد زیرا اگر آب عاری از نمک نباد نمی‌توان از آن برای مقاصد آبیاری استفاده نمود وسعت و شدن آبیاری و همچنین نیاز به آب آبیاری برای گیاهان زراعی مختلفی که تحت شرایط اقلیمی متفاوت رشد می‌کنند بستگی به میزان در دسترس بودن آب دارد. هیچ کشوری نمی‌تواند منابع طبیعی‌اش مربوط به فیزیوگرافی، اقلیم، خاک و آب را تقسیم کند.

واژه های کلیدی: گیاهان زراعی، آب و هوا، خاک ، تغذیه عناصر معدنی

فهرست مطالب

پیشگفتار    ۱
مقدمه :    ۲
اقلیم مطلوب گیاهان    ۳
آب به عنوان فاکتور رشد    ۴
رابطه آب و تولید:    ۷
استفاده مفید از آب در آبیاری :    ۸
جلوگیری از تنش زیاد خاک :    ۸
تنش جمعی رطوبت:    ۹
بازدهی آبیاری:    ۹
نیاز آبی و نیاز آبیاری    ۹
بازدهی آبیاری درعملیات کشاورزی    ۹
تلفات آب در حین آبیاری    ۱۰
عوامل موثر در بازدهی آبیاری    ۱۰
فرسایش آبی :    ۱۱
منابع آب :    ۱۲
تعیین نیاز آب آبیاری برای تولید ۷۵% و ۵% محصولات زراعی:    ۱۴
هوا :    ۱۵
گازهای موجود در هوا :    ۱۵
رطوبت هوا :    ۱۶
مواد آلاینده هوا AIR POLLUTANTS :    ۱۷
اثرات مستقیم افزایش غلظت CO2  بر رشد و عملکرد گیاهان زراعی:    ۱۹
باد :    ۲۲
فرسایش باد :    ۲۲
پایداری جوی :    ۲۴
نور :    ۲۶
منبع نور :    ۲۸
درجه حرارت :    ۲۹
تشعشع خوررشیدی :    ۳۲
گیاه زراعی    ۳۳
کل انرژی وارده درصد استفاده شده    ۳۳
یور گهام ،‌۱۹۶۰    ۳۴
تأثیر حرارت در اعمال گیاهی :    ۳۴
سازگاری گیاهان به سرما :    ۳۶
فتوسنتز photosyntese :    ۳۷
اهمیت خاک از نظر کشاورزی :    ۳۹
ساختمان خاک :    ۴۰
پیدایش خاک زراعتی :    ۴۳
اجزای تشکیل دهنده خاک :    ۴۶
حاصلخیزی خاک و طریقه حفظ آن :    ۴۷
خاکهای سنگین تانسبتاً سنگین    ۵۳
میزان مصرف ماده اصلاحی ایگتا    ۵۴
مقدار آب مصرفی    ۵۹
نتیجه‌گیری و پیشنهادات :    ۶۳
جریان مواد غذایی در سیستم خاک وگیاه :    ۶۵
جریان توده‌ای :    ۶۵
انتشار    ۶۶
خصوصیات شیمایی خاک :    ۶۷
خلاصه :‌    ۶۸
منابع و ماخذ    ۷۰

منابع و ماخذ

۱ ـ فتحی، دکتر قدرت الله. ۱۳۷۸٫ رشد و تغذیه گیاهان زراعی. نشر جهاد دانشگاهی مشهد.

۲ ـ خواجه‌پور، دکتر محمد رضا. ۱۳۷۶٫ اصول مبانی زراعت. مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان.

۳ ـ عطائی، منصور. ۱۳۷۹٫ زراعت. انتشارات کتابفروشی دهخدا.

۴ ـ رستگار، مهندس محمد علی. ۱۳۷۷٫ زراعت عمومی. انتشارات برهمند.

۵ ـ فرشی، دکتر علی اصغر. ۱۳۷۶٫ برآورد آب مورد نیاز گیاهان عمده زراعی و باغی کشور. نشر آموزش کشاورزی وابسته به معاونت و تجهیز نیروی انسانی.

۶ ـ دهقانیان، دکتر سیاوش. ۱۳۷۴٫ جغرافیای کشاورزی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

۷ ـ هاشمی‌نیا، مجید. ۱۳۷۸٫ تبخیر، تعریق- تعرق و داده‌های اقلیمی. نشر آموزش کشاورزی.

۸ ـ کوچکی، عوض. ۱۳۷۴٫ اصول زراعت در مناطق خشک. موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.

۹ ـ حق پرست تنها، محمدرضا. ۱۳۷۱٫ تغذیه و متابولیسم گیاهان. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

۱۰ ـ حیدری، دکترنادر. ۱۳۸۲٫ فصلنامه خشکی وخشکسالی کشاورزی. وزارت جهاد کشاروزی.

پیشگفتار

با وجود اینکه افزایش قابل ملاحظه ای در طی بیست سال گذشته در تولید گیاهان زراعی به ویژه غلات به دست آمده است با این حال متوسط عملکرد اکثر گیاهان زراعی هنوز کمتر از حد پتانسیل بالقوه آنها است . عملکرد بالقوه تنها با استفاده از ارقام پر محصول در شرایط مدریتی ایده آل و همراه با محیط فیزیکی و شیمیایی مطلوب بدست خواهد آمد تاًمین مقدار مناسب عناصر غذایی معرفی مورد نیاز رشد گیاهان یکی از راههایافزایش عملکرد گیهان زراعی است

 این کتاب روابط خاک وگیاه که موثر در رشد گیاه وتغذیه عناصر معدنی

 عمده ترین گیاهان زراعیمناطق گرم ومعتدل میباشد را مورد بررسی قرار می دهد. در این مجموعه تاکید خاصی به خاک به عنوان مادهً اولیه برای رشد گیاه شده است جنبه های جدید زراعت گیاهان واصول اولیه پیشرفتهای دهه که به وسیله دانشمدان خاک شناس ، زراعت وفیزیولوژیستها بدست آمده است، مورد بحث قرار گرفته  است . در این کتاب به تاجزیه وتحلیل  این اصول  از نظر عملیات  کشاورزی  مدرن  به عنوان الگویی ویژه توجه  شده است .  بیشتر مباحث  مطرح شده با توجه به مشاهدات محیطی عنوان شده است  تا کتاب  جنبه  کاربردی داشته است .  در این مجموعه  اطلاعات  بنیادی و کاربردی مورد نیاز  بخش کشاورزی  برای مهمترین  گیاهان زراعی  از خانواده غلات ،حبوبات  وگیاهان مرتعی برای مدیریت  بهتر گیاهان زراعی  آورده شده است . ما امیدواریم که این  پروژه اطلاعات مفیدی را برای دانشجویان  زراعت ، مروجین کشاورزی ومحققین  علاقه مند به حاصلخیزی خاک ،تغذیه گیاهی ،به نژادی ،فیزیولوژی، فیزیولوژی وتولید گیاهان زراعی  فراهم سازد . (۱)

 مقدمه :

با روند سریع  ازدیاد جمعیت در جهان وآهنگ  نسبتاً کندی که  تولید مواد غذایی دارد روز به روز کمبود مواد غذایی بیشتر وتعداد افراد گرسنه  وکم غذا  روبه افزایش است . از پیشنهادهائی که برای افزایش  تولید مواد  غذایی در جهان  مطرح می شود  یکی افزایش زمین های زیر کشت  ودیگری  افزایش محصول  در واحد سطح  است . به طور تقریب  حدود ۱۱ درصد  از کل  اراضی  سطح کره زمین ( تقریباً ۱۷۳۰ میلیون هکتار ) زیر کشت  وآیش محصولات  مختلف و۱۹ درصد ( حدود۳۲۱۰میلیون هکتار)مراتع و۷۰ درصد باقیمانده سهم اندکی در تولید غذای انسان دارند وزیر کشت درآوردن همه آنها امکان پذیر نبود ومستلزم هزینه بسیار است ودر نتیجه چاره ای جز توسل به پیشنهاد دوم نیست  در کشور ما نیز با وجود گستردگی زمین وتنوعی که تولید

 گیاهان دارد با مشکل کمبود محصول در واحد سطح رو به رو هستیم وتولیدات کشاورزی کمتر از نیاز ماست به طوری که ناچاریم مقداری از مواد غذایی مورد نیاز خود را از سایر کشورها تهیه نمائیم با توجه به رشد جمعیت در کشور که بیش از دو برابر نرخ رشد متوسط جهان بوده وهر ۱۸ سال یک بار جمیعت کشورمان دو برابر می شود در حال حاضر ورود حدود ۳۵ درصد از مایحتاج غذایی از خارج الزامی است و چنانچه تولیدات داخلی در سطح فعلی باقی بماند در سال ۱۳۸۰ درجه وابستگی کشور به مواد غذائیوارداتی به ۸۵ درصد خواهد رسید که برای نجات خود و رفع مشکل ورهائی از قید این وابستگی ها چارهای جز تلاش در جهت افزایش تولیدات کشاورزی در کشور نخواهیم داشت وتحقیق این مهم نیز با ایجاد تحول در بنیان کشاورزی کشوراز طریق بهره گیری موثر از منابع آب وخاک موجود مقدور نخواهد بود و لازم است با استفاده از تکنیک های پیشرفته و شیوه های صحیح زراعت تولیدات کشاورزی خود را تا حد ممکن افزایش دهیم .زراعت عبارتست از علم و فن کشتکار و بهره برداری از آب و گیاه ، آشنائی با تکنیک های علمی و صحیح زراعت و شناخت روش های موفقی که در جهان برای تولید بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد میتواند ما را در بهره گیریهر چه بیشتر از آب وخاک و تامین امکانات لازم برای به کار گیری منابع بالقوه یاری نموده وباعث رشد اقتصادی و بهبود زندگی مردم شود(۳)

    اقلیم مطلوب گیاهان

محیطی که حیوان و گیاه در آن زندگی می کند تا کنون تحت نفوذ انسان قرا رنگرفته  است با استثنای بعضی اتفاقات سوء مانند قطع جنگلها و سوزانیدن آنها بوسیله انسان در قرون پیش که باعث تغییر آب وهوا ی پاره ای از نقاط گردیده و یا مقدمه ایجاد باران مصنوعی که ممکن است آب وهوا را تغییر دهد و هنوز در آزمایش است و نتیجه قطعی از آن عاید نگردیده است در مواردی انان قادر به تغییر آب وهوا نشده ودر آتیه نزدیک هم چنین امری پیش بینی نمی شود بنا بر این زارع باید کما کان در مقابل محیط سر تسلیم فرود آورد وبا محیط در تولید کشاورزی به مبارزه نپردازد به عبارت دیگر در کشتکار گیاهان موافقت محیط را شرط اساسی زراعت قرار دهد تا محصول با هزینه کمتر تولید شود زیرا مبارزه با محیط در عمل آوردن محصولات کشاورزی سبب زیاد شدن هزینه تولید می گردد که در اکثر موارد صرف نمی کند .در رشد گیاهان و طی مراحل مختلف نحو آنان مانند مراحل توسعه شاخ وبرگ و بارور شدن و میوه دادن و غیره همیشه محیط بوسیله عواملی مانند حرارت نور و رطوبت تاًثیراتی اعمال می نماید که ما در اینجا به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.(۳)

 آب به عنوان فاکتور رشد

اصطلاح «فاکتور رشد»در تولیدات گیاهید نقش بزرگی دارد . فاکتو ررشد میتواند یک ماده مثلاآب،یک فرم انرژی مانند گرما و یا نور و هم چنین خصوصیات ژنتیکی گیاه باشد که برای رشد و تولید محصول اهمیّت دارند برای

« فاکتورهای ژنتیکی از اصطلاح «فاکتورهای درونی»نیز استفاده میشود که در مقابل آن «فاکتورهای خارجی»قرار دارند و توسط محیط زیست اعمال می شوند در بعضی از فاکتورهای خارجی مانند کوددهی بهآسانی میتوان تاًثیر گذاشت ولی برخی دیگر مانند قدرت ذخیره سازی آب در خاک و یا گنجایش تعویض کاتیونی یک محیط را به ندرت میتوان تغییر داد.(۹)

چنین فاکتورهای غیر قابل کنترلی قدرت بازدهی خاک را محدود میکند در بسیاری از مواقع آب از جمله فاکتورهای محدود کننده است که به دلیل بارش کم باران در اثنای دوره رویشی ویا عدم قدرت ذخیره سازی آب قابل استفاده در خاک موجب تاًمین نشدن گیاه میگردد تاًمین و مصرف آب گیاه توسط جذب ودفع آن تعیین میشود کمبود آب در گیاه همیشه زمانی ایجاد میشود که دفع آب زیادتر از جذب آن باشد مثلادر ترانسپیراسیون شدید و کمبود آب قابل جذب در خاک ویا در زمانی که متابولیسم ریشه بلوکه شده باشد . وقتی استرس آبی ایجاد میشود ،گیاه ابتدا مهمترین آبهای خود را از دست میدهد این آبهای از دست رفته بیشتر ابهای اسخری هستند و آبهایی که به ماتریکس متصل ا ند کمتر از دست میروند زیرا آنها اغلب با نیروی زیادی به دیواره سلولی، پروتئین ها، پلی ساخاریدهاو موارد مشابه آنها متصل می باشند با شروع کمبود آب ،گیاه اغلب آبهای واکوئولی خود را از دست میدهد .با هدر رفتن مقدار کمی آب ،یعنی فقط با از دست دادن درصد کوچکی از کل آب موجود در گیاه ،پتانسیل آبی در بافت ها تقریباً برابر mpa   ارو کاهش می یابد ،زیرا حتی بسیار کم آب و اکوئولی به مفهوم کاهش شدید فشار هیدرو استاتیکیسلول است . فشار هیدرواستاتیکی ،یعنی از اهمیت فیز یو لوژیکی زیادی  برخوردار است چون این فشار هیدرواستاتیکی (=تورگور)در طویل شدن سلول مؤثر است و اگر از حد معینی کمترشود طویل شدن سلول واز آن طریق رشد سلول نیز متوقف میشود.(۹)

در واقع تور ژسانس سلول نیست که طویل شدن سلول را هدایت میکند بلکه فرایندهایی هستند که در سست شدن دیواره سلولی تاًثیر می گذارند دراین حالت است که جذب آب اسمزی سلول زیاد میشود و برای این کار سلول باید از طریق جذب آب تا حد معین آماس کند و تور ژسانس از ورز معینی که میزان آن به وضعیت دیواره سلولی بستگی دارد،فراتر رود (BOYER 1985) . چنانچه در اثرکم آبی  این حد معین حاصل نشود رشد متوقف میشود.آسیمیلاسیون CO2،مانند رشد،در مقابل استرس آبی حساس نیست.(۹)

 شکل  ۱-تاًثیر کاهش پتانسیل آبی را درشد برگ و آسیمیلاسیون CO2 د ر برگهای آفتاب گردان (۱bar =1kpa) (9)

 با افزایش استرس آبی مقاومت در برابر دیفوزیون co2در برگ به علت تنگ وبسته شدن روزنه ها افزایش می یابد.بسته شدن روزنه ها با کاهش آسیمیلاسیون co2 ،کاهش افت آب و کاهش انتقال در آوند چوبی همراه است. انتقال در آوند چوبی برای حمل NO3 دارای اهمیت زیادی است. پتانسیل آبی کوچک فتورسپیراسیون (تنفس نوری)را کم میکند ولی در واکنش تاریکی تاًثیری ندارد. بهره برداری از نور میتواند کاهش یابد و فتوفسفری لیزاسیون حلقوی د رپتانسیل آبی کوچک متوقف میشود.ضعیف شدن فعالیت نیترات ردکتاز که در استرس آبی اغلب به وجود میاید،نمیتواند تاًثیر مستقیم پتانسیل آبی کوچک باشد،چون نیترات در مواقع کم آبی قادر نیست به محلهایی که نیترات ردکتاز د رآنها ساخته میشود حمل گردد.(۹)گیاه قادر است در مقابل استرس آبی از خود دفاع کند .این قابلیت در گیاهان مختلف متفاوت است و توسط مکانیزمهای متفاوتی نیز انجام میشود مثلاُ از دست دادن برگهای پیر که موجب کاهش سطح ترانسپیراسیون میگردد خود یک نوع حفاظت از آب استبستن روزنهها نیز نوع دیگری حفا ظت از آب محسوب میشود.مهمترین عمل دفاعی در مقابلاسترس آبی تطبیق اسمزی است (=تنظیم اسمزیDsmoregulation) ، یعنی گیاهان در کمبود آب ترکیبات مؤثر اسمزی بیشتری در سلول جمع می کنند.

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.