تحقیق تاثیر رنگها بر روی یادگیری کودکان مقطع اول دبستان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق تاثیر رنگها بر روی یادگیری کودکان مقطع اول دبستان

تعداد صفحات : ۴۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از ملاحظات روان شناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمّیت دارد،بررسی تأثیر متقابل رنگها است جلوه یا اشد هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند.اگر در شرایط روشنایی مناسب چند ثانیه به یک رنگ فام دار خیره می شویم و بی درنگ بر سطحی سفید بنگریم که شاید تمام این موارد در کتاب درسی در یادگیری تأثیر گذار باشد و هر کتابی با توجه به مضامین درسی دارای رنگ آمیزی متنوعی باشد که می تواند در یادگیری نقش مؤثری داشته باشد و توانایی و تاثیر رنگ نیز بر روی یادگیری عمل نمادها را همراهی می کنند که این توانایی ها مخصوصا در بازی کودک تجلی میکنند و مثلا شکل تقلید تاخیری و بازی نمادین با رنگ مورد علاقه کودک می تواند تاثیر پذیری بیشتری داشته باشد که رنگ به نوعی بر روحیه و شخصیت کودک می تواند تاثیر گذار باشد به طوری که رنگ های تند مثل قرمز و آبی در یادگیری بیشتر خود را نشان می دهند .

که در تحقیق حاضر به بررسی تأثیر رنگ ها بر روی یادگیری در بین دانش آموزان مقطع اول دبستان شهرستان آبادان است که فرضیه های عنوان شده عبارتند از تفاوت یادگیری در بین دختران و پسران از لحاظ تأثیر رنگها و همین طور آیا رنگ زمینه می تواند تأثیر در یادگیری داشته باشد که جامعه آماری عنوان شده دانش آموزان مقطع اول دبستان است که ۵۴۰ نفر هستند که ۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون بر روی آنها اجرا گردیده و طبق آمار و نتایج به دست آمده می توان گفت که تا ۴۲ درصد از دانش آموزان معتقدند که رنگ زمینه می تواند تأثیر گذار بر روی یادگیری باشد و همین تفاوتی در بین دختران و پسران از لحاظ تأثیر رنگ ها بر روی یادگیری آنها مشاهده نشده است.

واژه های کلیدی: تاثیر رنگها، یادگیری ، کودکان، رنگ زمینه، توانایی،

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۳
بیان مسئله:    ۴
سوال مسئله:    ۵
اهداف تحقیق:    ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق:    ۵
فرضیه تحقیق:    ۶
متغیر های تحقیق:    ۶
«یادگیری و بهداشت روانی(کتاب بهداشت روانی) »    ۷
« روش های یاد گیری »    ۸
« پاسخ شرطی »    ۹
« طرق از بین بردن رفتار شرطی »    ۱۱
«تجارب هیجانی»    ۱۱
« ادامه ی رفتار شرطی»    ۱۴
( حل مسائل )    ۱۵
« یادگیری بر اساس آزمایش و خطا »    ۱۶
« کارل راجرز بصیرت را چنین تعریف می کند»    ۱۹
« قانون تاثیر و تقویت رفتار »    ۲۱
تعمیم یا انتقال یادگیری:    ۲۳
« مراحل سازگاری »    ۲۵
جامعه مورد مطالعه    ۳۱
حجم نمونه :    ۳۱
روش نمونه گیری :    ۳۱
ابزار اندازه گیری در تحقیق حاضر :    ۳۲
روش آماری مربوط به زمینه ها    ۳۲
روش تحقیق :    ۳۳
بحث و نتیجه گیری    ۴۱
پیشنهادات    ۴۳
محدودیت ها    ۴۴
منابع و مآخذ    ۴۵

 منابع و مآخذ

آزاد – حسین – روانشناسی شخصیت – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۳ – تهران

بیانی – احمد – روش تحقیق – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۰ – تهران

دلاور – علی – آمار استنباطی – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۲ – تهران

دلاور – علی – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۰ – تهران

دادستان – پریرخ – روانشناسی رنگ ها و تأثیرات آن – انتشارات بیان – سال ۱۳۸۲ – تهران

سیف – علی اکبر – روانشناسی یادگیری – انتشارات ارجمند – سال ۱۳۸۰ – تهران

شعاری نژاد – حسین – روانشناسی رشد – انتشارات سمت – سال ۱۳۸۲ – تهران

گنجی – علی اکبر – روانشناسی رشد (۱) – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۰ – تهران

مقدمه

همان طور که اکثر روان شناسان  یادآوری کرده اند اولین سالهای زندگی در رشد روانی- عاطفی  کودک نقش بسیار مهم دارد.اریک اریکسون معتقد است که کار اصلی شخص در جریان خردسالی غیر از موارد دیگر یادگیری اعتماد است و به نظر او در دوره ی خردسالی کودک یاد می گیرد که دنیا محل خوب و رضایت بخش است یا منبع ناراحتیها و ناکامیها و هیجانهای منفی است که از دیدگاه اریکسون اولین موفقیت روانی – عاطفی کودک این است که بدون اضطراب و خشم شدید بپذیرد که مادرش جلو چشمش دورتر رود و پذیرش این بر اثر پیش بینی مسایل بیرونی صورت می گیرد .

تعداد زیادی از روان شناسان مخصوصا آنهایی که تحت تاثیر سنت فرویدی قرار گرفته اند معتقدند که اولین روابط کودک برای روابط بعدی او با دیگران الگو قرار می گیرد.

روان شناسان اهمیت رشد عاطفی سالم را یادآوری کرده اند که تمام این مسایل نشات گرفته از یادگیری در کودکی است که مسایل عاطفی شناختی و حتی تاثیر رنگ ها در اوان کودکی می تواند دیدگاه کودک را تغییر دهد .

توانایی و تاثیر رنگ نیز بر روی یادگیری عمل نمادها را همراهی می کنند که این توانایی ها مخصوصا در بازی کودک تجلی میکنند و مثلا شکل تقلید تاخیری و بازی نمادین با رنگ مورد علاقه کودک می تواند تاثیر پذیری بیشتری داشته باشد که رنگ به نوعی بر روحیه و شخصیت کودک می تواند تاثیر گذار باشد به طوری که رنگ های تند مثل قرمز و آبی در یادگیری بیشتر خود را نشان می دهند .

بیان مسئله:

در طول مرحله ی حسی- حرکتی یعنی از بدو تولد تا دو سالگی کودک مخصوصا مشغول کشف روابط بین حواس اعمال و پیامدهای انهاست که ویژگی اصلی این مرحله کشف پایداری شیء  است که تاثیر رنگ اشیاء در این کشف پایداری اشیاء  می تواند نقش بسزایی داشته باشد .

پایداری شیء و تثبیت رنگ ها در ذهن کودکان توانایی درک موجودیت یک شئ به رغم غیر قابل رویت بودن آن که در مرحله ی حسی و حرکتی کودک با تحول تند و درک پایداری شیء و تاثیر رنگ در بر ذهنیت خود را می تواند کم کم باور کند و همین طور می توان گفت که روان شناسی رنگ بر روی یادگیری و تاثیر آن بر ذهنیت کودک می تواند نقش مهمی داشته باشد که به این صورت رنگ های اصلی به مانند قرمز و سبز و آبی می تواند در سریع یاد گرفتن نقش داشته باشد به این شکل که کودک همیشه به دنبال دنیای رنگی برای خود می گشته است و این تاثیر هم می تواند در سریع یاد گرفتن نقش داشته باشد که حال این رنگ ها به شاد بودن یا سیاه بودن می تواند تقسیم شود که هر کدام یک نقشی می توانند داشته باشند .

سوال مسئله:

۱-آیا رنگ زمینه و متن در یادگیری کودکان تاثیر دارد

۲-آیا در تاثیر یادگیری دختران و پسران تفاوت وجود دارد

اهداف تحقیق:

هدف از تحقیق حاضر تاثیر رنگ ها بر یادگیری کودکان است به این صورت که آیا رنگ آمیزی در اشیاء و اشکال در کتاب ها و حتی رنگ آمیزی در منزل و نوع رنگ های استفاده شده می تواند در یادگیری سریع کودک و آشنا شدن آن با وسایل و محیط خانه و اطراف نقش به سزایی داشته باشد و آیا محیط رنگی تاثیرش بیشتر از محیط سیاه سفید خواهد بود .

اهمیت و ضرورت تحقیق:

سازگاری های متعدد کودک موجب می شود که او از مراحل مختلفی بگذرد مراحلی که ساخت تدریجی  طرحوارهای تازه را به همراه می آورد .

این ساخت همیشه بر اساس یک نظم قابل پیش بینی صورت می گیرد که به عبارت دیگر هر چیز که تجربه و آموزش می توانند آهنگ عبور کودک از این مراحل را تند یا کند کنند هیچ چیزی نمی تواند نظم بسار آنها را بر هم زند و یادگیری نقش بسزایی در زندگی کودکان داشته و دارند که بستگی به عوامل تازه و جدیدی هستند که این عوامل که مهم جلوه کند تاثیر رنگها در یادگیری کودکان است اینکه آیا در به یاد سپردن بسیاری از مطالب و اشیاء می توان رنگ و تاثیر آن را مهم دانست .

همیدست با پژوهش های انجام شده بتوان مراحل سریع یادگیری را در بین کودکان شناخته و سعی کنیم که یادگیری برای کودکان به طور آسان و سهل انجام گیرد که این تحقیقات در مراکز مهد کودک و خانواده می تواند نقش بسزایی داشته باشد .

فرضیه تحقیق:

۱-رنگ زمینه متن در یادگیری کودکان تاثیر دارد .

۲-تاثیر رنگ ها بر یادگیری دختران و پسران تفاوت وجود دارد .

متغیر های تحقیق:

رنگ ها : متغیر مستقل

یادگیری : متغیر وابسته

تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم :

یادگیری عبارتبد از توانایی بالقوه و نسبتا پایدار که فرد بر اثر ممارست و تمرین می تواند به آن دست یابد و بالاخره عبارتند از نمره ایست که از آزمودنی از آزمون مربوط به آموزش و یادگیری به دست آمده است .

تاثیر رنگ ها عبارتند از: تاثیری که رنگ ها بر آموزش و یادگیری کودکان می تواند داشته باشد و اینکه رنگ ها در آموزش و به یاد سپردن اشیاء و مطالب می توهند نقش مهمی داشته باشد .

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.