تحقیق تاثیر قصه درمانی برای درمان بیماری های روان شناختی کودکان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق تاثیر قصه درمانی برای درمان بیماری های روان شناختی کودکان

تعداد صفحات : ۸۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

برای اینکه یک قصه بتواند واقعاً توجه کودک را جلب کند باید او را سرگرم سازد و کنجکاویش را بر انگیزد . اما برای غنی سازی  زندگی کودک، قصه باید علاوه بر سرگرم سازی و تحریک کنجکاوی، تخیل او را نیز برانگیزد و به او کمک کند تا فهم و ادراک خود را بالا برد و عواطف خویش را منظم سازد و علاوه بر این با نگرانی های و آرزوهای کودک هم آهنگ شود تا کودک بتواند به مسائل و مشکلات خود پی ببرد و در همان حال راه حل هایی برای مسائلی که او را پریشان می سازد به او عرضه دارد. خلاصه آنکه قصه باید در یک زمان یا همه جنبه های شخصیت کودک ارتباط حاصل کند بی آنکه هرگز جدی بودن معماهای درونی او را از نظر دور دارد بلکه بلعکس ، آنها را کاملاً باور کند و پا به پای آن اعتماد کودک را به خویش و به آینده افزایش دهد.

هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر قصه درمانی بر کاهش اختلالهای روانشناختی کودکان ۳ الی ۶ ساده درقالب طرح آزمایشی بوده در چهار چوب روش آزمایشی با اجرای پیش آزمون ۱۵ کودک ۳ الی ۶ ساله که دارای اختلالهای نقص توجه – ترس- پرخاشگری – رفتار اجتماعی و افسردگی بودند از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند برنامه قصه درمانی به مدت ۲۴ جلسه بر روی آنها انجام شد و در پایان پس آزمون گرفته شد.

یافته ها با اجرای پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان و افسردگی کودکان چوایت نشان میدهد نقص توجه، ترس ، پر خاشگری و افسردگی کودکان ۳ الی ۶ ساله کاهش پیدا کرده اما رفتار اجتماعی تغییری نکرده است. اعتبار پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی فرم والددر این آزمون (۸۴/.) و پرسشنامه افسردگی کودکان چوایت (۸۳/.) بر آورد گردیده است.اجرای برنامه قصه درمانی بر اختلالهای روانشناختی کودکان نقص توجه- ترس- پرخاشگری و افسردگی در کودکان موثر بوده و آن را کاهش  داده است.

ایجاد تغییر در کارکردهای روان شناختی بطور مستقیم در افراد، بویژه کودکان همواره آسان نیست ولی می توان از راه قصه درمانی به این هدف دست یافت. در فرایند قصه درمانی مشکلات فرد برونی می شود. چگونگی تاثیر مشکل بر زندگی او و نیز چگونگی تاثیر خود فرد بر مشکلات به تصویر کشیده می شود،درباره ی مشکل به صورت روشن بحث می شود، مسئولیت مشکل فرد به خودش واگذار می شود، قصه ای تدوین می شود که مشکل را بهتر توصیف کند، فرد قصه اش را با دیگران در یک گروه در میان می گذارد، و بر مبنای باز خوردی که از دیگران و درمانگر دریافت می کند، قصه اش را به گونه ای دیگر باز نویسی می کند.

کودکان دارای نیازهای ویژه به دلیل محدودیتهایی که در کارکردهای شناختی ، هیجانی، انگیزش و رفتاری دارند، نمی توانند بطور موثر از آموزش ها یا روش های درمانی مستقیم بهره گیرند، از این رو به کار گیری فنون غیر مستقیم مانند قصه گویی و قصه درمانی می تواند به گونه ای اثر بخش کاستی های آنها را بهبود و ترمیم نماید.

این یافته ها اثر قصه درمانی بر اختلالهای روان شناختی کودکان را بطور موثر نشان داد و بکارگیری قصه ها و داستانهای شفا بخش سنتی و بومی ایرانی و اسلامی در فعالیتهای آموزشی، تربیتی و درمانی برای بهینه سازی فرایند تحول روان شناختی درمان و ارتقای سلامت روان کودکان و نوجوانان تاکید دارد.

کلید واژه :  قصه درمانی ، نقص توجه ، ترس ، رفتار اجتماعی ، پرخاشگری ، افسردگی

فهرست مطالب

فصـــــــــــــل اول
مقدمه    ۱
بیان مسئله    ۱
ضرورت انجام تحقیق    ۲
اهداف تحقیق    ۳
فرضیه  ها    ۳
تعاریف توصیفی    ۴
واژه های کلیدی قصه درمانی    ۴
نقص توجه در کودکان    ۴
ترس در کودکان    ۴
رفتار اجتماعی در کودکان    ۵
پرخاشگری در کودکان    ۵
افسردگی کودکان    ۵
تعاریف عملیاتی    ۶
فصـــــــــــــل دوم
مقدمه    ۷
قصه گویی    ۷
نکاتی در مورد قصه گویی برای کودکان    ۸
شرایط قصه گو    ۹
روش های قصه گویی    ۱۰
هدف و ارزشهای قصه    ۱۱
افسانه های جن و پری ومعمای هستی    ۱۲
افسانه های جن و پری شکل بی همتا هنر    ۱۳
زندگی از دید درون آن( در فایده خیال پروری)    ۱۶
افسانه های جن و پری و اسطوره    ۱۸
اصل لذت در برابر اصل واقعیت    ۱۹
خوشنودی غیر مستقیم    ۲۱
اهمیت تجسم خارجی شخصیت ها و روی دادهای تخیلی    ۲۲
دگرگونی ها تخیل درباره ی « نا مادری پلید»    ۲۴
سامان دادن به آشفتگی    ۲۸
بیم از خیال    ۳۰
کاربرد روان شناختی قصه    ۳۲
قصه درمانی کودکان    ۳۴
رابطه قصه درمانی و بیماریهای روحی از جمله افسردگی    ۳۵
مروری بر تحقیقات داخل و خارج کشور    ۴۰
زنده باد گرگ    ۴۷
هدیه عشق    ۴۸
عملی و آموزنده    ۴۹
هر کنجکاوی جنسی نیست    ۵۱
اندازه گیری دقیق هراسها    ۵۲
نمونه ای از داستانها    ۶۰
مو طلائی و سه خرس    ۶۴
فصـــــــــــــل سوم
روش تحقیق یا طرح پژوهش    ۶۶
روش نمونه گیری    ۶۶
ابزار اندازه گیری    ۶۶
کتابهای قصه    ۶۸
کارت کلمات    ۶۹
اشیاء    ۶۹
از روشها و فنون قصه درمانی که استفاده شد    ۶۹
فصـــــــــــــل چهارم
مقدمه    ۷۲
فرضیه اول    ۷۳
فرضیه دوم    ۷۴
فرضیه سوم    ۷۵
فرضیه چهارم    ۷۶
فرضیه پنجم    ۷۷
فصـــــــــــــل پنجم
بحث و نتیجه گیری    ۷۹
محدودیتها    ۸۱
پیشنهادات    ۸۲
منابع    ۸۳

منابع

بروبتلهایم کتاب کودکان به قصه نیاز دارند ( کاربرد افسانه و افسون ترجمه ی کمال بهروز کیا)

اسلام، فرزانه (۱۳۷۹) تاثیر آموزش درک دیدگاه بر افزایش توانایی در کودکان با ناتوانی هوشی خفیف ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

تامپسون، چارلول؛ رودولف ، لینداب، ۰ بی تا،۱۳۸۴). مشاور ه با کودکان .( ترجمه ی جواد طهوریان،). تهران .رشد

روشن ، آرتور( بی تا) .۱۳۸۵ قصه گویی( چگونه از داستان برای کمک به کودکان در رفع مشکلات زندگی بهره ببریم). ( ترجمه بهزاد یزادنی و مژگان عمادی،). تهران : جوانه رشد.

سیدی، طاهری (۱۳۷۹) . تاثیر قصه گویی درکاهش رفتارهای پرخاشگری کودکان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

شپبانی، شهناز؛ یوسفی لویه، مجید ؛ دلاوری ؛ علی(۱۳۸۵) تاثیر قصه درمانی بر کاهش علائم افسردگی در کودکان افسرده ، پژوهش در کودکان استثنایی، سال ششم ، شماره ۴،۹۱۶-۸۹۳٫

کداسن، هایدی؛ شفر، چارلز( بی تا) ، برگزیده ای از روش های بازی درمانی ، ( ترجمه ی سوسن صابری و پریوش وکیلی، ۱۳۸۲) تهران، آگه ، ارجمند.

گلدارد، کاترین؛ دیوید( بی تا) ، (۱۳۸۲) راهنمای عملی مشاوره با کودکان ( ترجمه ی مینو پرنیانی،) تهران ، رشد.

محمد اسماعیل، الهه (۱۳۸۳) ، بازی درمانی ، نظریه ها ، روش ها و کاربردهای بالینی تهران دانژه.

یوسفی لویه، معصومه؛ دلاور، علی؛ یوسفی لویه؛ مجید( زیر چاپ) ، تاثیر قصه درمانی بر کاهش نشانه های اضطرابی کودکان مضطرب پژوهش در کودکان استثنایی

یوسفی لویه، مجیدغ متین؛ آذر (۱۳۸۳)، تاثیر قصه درمانی بر راهبردهای رویارویی با مشکلات یادگیری ، پژوهش در کودکان استثنایی ، سال ششم ، شماره ۲، ۶۲۲-۶۰۳٫

پروچاسکا، جیمزاو و نورکراس ، جان . سی. _۱۳۸۱) . نظریه های روان درمان، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، انتشارات رشد.

تامپسون، چارلز ل.و رودلف، لینداب(۱۳۸۴) .مشاوره با کودکان ، ترجمه جواد طهوریان . تهران: انتشارات رشد.

زارب ، ژانت . م (۱۳۸۳) . ارزیابی و شناخت – رفتار درمانی نوجوانان. ترجمه محمد خدایاری فرد و یاسمین عابدینی ، تهران.

شرودر ، کارولین اس و گوردون ، بتی ان ( ۱۳۸۵) . سنجش و درمان مشکلات دوران کودکی . ترجمه مهرداد فیروز بخت ، تهران: انتشارات دانژه

فاسلر، ریوید جی و دومس ، لین اس ( ۱۳۸۴) . کمکم کن، غمگینم( راهنمای پیشگیری ودرمان افسردگی در کودکان و نوجوانان). ترجمه نسرین پارسا . تهران : انتشارات رشد.

کداسن ، هایدی وشفر ، چارلز(۱۳۸۲) . برگزیده ای از روشهای بازی درمانی  . ترجمه سوسن صابری و پریوش وکیلی . تهران : انتشارات آگاه وارجمند

کیزرلینک، لینده فن(۱۳۸۱) . مقابله با ترس : چگونه با تعریف داستان ترس را از فرزندان خود دور کنیم. ترجمه سید حسن ناصری. مشهد : به نشر.

گال، مردیت، بورگ ، والتر و گال، جویس،. (۱۳۸۳) روشهای تحقیق کمی و کیفی درعلوم تربیتی و روان شناسی ، ( جلد دوم) . ترجمه احمد رضا نصر و همکاران . تهران : انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و سمت.

محمد اسماعیل ، الهه( ۱۳۸۱) . بازی درمانی در درمان کودکان مبتلا به اختلال رفتاری. وزارت آموزش و پرورش : سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، پژوهشکده کودکان استثنایی

Angus.L.,Levitt,.H.And Hardtke,K.(1999). The narrative process coding system: research applicatipn and implications for psychotherapy. Practice,55,1255-70

Arad, D.(2004) . If your mother were an anima; would she be?

Creating play stories in family therapy: the Animal Attribution story – telling technique. Family process.

Barret, L.,Beer, D.and Kielhofner, G.(1999). The importance of volitional narrative in trearmnent: An ethnographic case study in a week program. Work, 12 ,79-92.

Carlson, GA. (2000) . The challenge of diangnsing depression in chidood and adolescence. J.Affect Disord, 61, 3-8

Compton, SN, March, JS, Brent, D, Albano, Weering R, Curry, J.

(۲۰۰۴) . Chidren and adolescents: an evidence- bosed medicin review. J Am Acad child Addesc Pschiatry, 43 , 930-59

Dhavale , Hs. (2001) . Deprssion in childhood and adolescents . JIndian Med Assoc, 99, 34-5, 38

Desocio, 99, 34-5, 38.

Desxcio,JE. (2005) Assessing self- development through narrative approaches in

Doan , R.E.(1998) . The king is dead: long live the king: Narrative therapy and practicing what we preach.Family Process 37, 379-85.

Drauker , CB.(1998). Narrativethrapy for women who have live with violence.

Arch Psychiatr Nurs, 12 , 162-8

Harrington, R, Whittaker, J, Shoebridge, P. Campbell, F.(1998)

Sustematic review of Efficacu of cognive behavior therapies in childhood and adolescent depressive disorder. B M J. 316, 1559-63.

Henney, l  Kozlwska, K. (2002) . Healing traumatized children:Creating illustrated story books in family therapy. Family Process, 4137-65.

Howard, G.S.(1991) . Culture tales . A narrative approach to thinking , cross- cultural paychology , and psychothotherapy. American Psyhol,46. 187-97

Kestenbaum, C.J.(2003) .Memory, narrative and the search identity in psychoanalytic psychotherapy : a second chance. Journal of Am Acad Psychoanal Dyn Psyhiatry, 31, 647-61.

مقدمه

افراد هنگام بیان داستان توالی و رابطه های معنا دار را کشف می کنند و ثبت وضعیت خود بینش عمیق تری به دست می آورند( دیوایودی، ۱۹۹۷) در کتابهای مقدس انجیل و قرآن نیز یکی از رویکردهای مهم برای آموزش شیوه های درست زندگی و کشف حقایق استفاده استعاره ها، حکایت ها و قصه های اقوام و مردمان مختلف است. (کراوفورد، براون و کرافورد، ۲۰۰۴) ، در میان فیلسوفان باستان ، افلاطون اولین اندیشمندی است که بر اهمیت قصه برای کودکان و نوجوانان در کتاب مشهور خود« جمهوریت» تأکید کرده است(رحماندوست، ۱۳۸۱)

هانس کریستین اندرسن (۱۸۷۵-۱۸۰۵) مفهوم ادبیات کودکان را پایه ریزی کرد و از این دو لقب پدر ادبیات کودکان نام گرفت (مجازی،۱۳۷۴) . متخصصان آموزش و پرورش دو هدف متمایز را بر ای قصه گویی کودکان مطرح کرده اند، هدف نخست کار کرد اطلاعاتی قصه گویی در ارائه بخشی از دانش درباره ی جهان و فرهنگ است و هدف دوم کار کرد انتقالی در آموزش و یاد داده است که شیوه های تفکر و عمل را به افراد می آموزد ( بریزنبرگ و مک گراث، ۲۰۰۱)

 بیان مسئله

در سالهای اخیر وجود افسردگی در کودکان و نوجوانان نه تنها محرز دانسته شده و یک مشکل فراگیر جهانی به حساب می آید و این افسردگی کودکی اگر راههای پیشگیری از ان را بکار نبریم مشکلات جدی برای سلامت عمومی فرد ، خانواده و جامعه به همراه دارد به گونه ای که پژوهشها نشان داده است که شناسایی افسردگی کودکی و نوجوتانی می تواند احتمال بیماری های روانی دیگر ، ناراحتی های شدید ، رفتارهای ناسازگرانه و حتی مرگ و میر کودکان و نوجوانان را کاهش می دهد . همین طور عوامل پرخاشگری ، ترس ، رفتار اجتماعی و نقص توجه که هر کدام آنها اگر راه درست برخورد با آن را ندادشته باشیم . در کودکان باعث مشکل جدی از قبیل رفتارهای پرخاشگرانه و ضد اجتماعی و بیش فعالی کودکان و انواع فوبی در کودکان خواهد شد.

بعضی از روانشناسان معتقد ند بسیاری از مشکلات در دوران پیش دبستانی جنبه تحولی داشته و خود به خود بر طرف می شود . این گفته در مورد برخی از رفتارهای کودکان صادق است . امااگر مشکلات رفتاری برای چندین ماه و بدون مشکلات روابط خانوادگی و محیطی ادامه یابد ارجاع به موقع کودک به درمانگرحداقل از عوارض جانبی جلوگیری می کند . مسئله ای که اینجا برای بنده مطرح است این که  بنده می خواهم به بررسی ارزش قصه و کاربرد آن در فرایند آموزشی ، اجتماعی و درمانی مشکلات روان شناختی کودکان از جمله تاثیر قصه درمانی بر کاهش علایم نقص توجه ، ترس ، رفتار اجتماعی ، پرخاشگری و افسردگی بپردازیم .

خطرهای روانی از نظر روان شناسی psychologicadanjers

افسردگی در کودکان freeze یا depression children

نقص توجه failorattention

ترس fear-fob

رفتار اجتماعی sacialtreat

پرخاشگری fiorius

 ضرورت انجام تحقیق

هدف اصلی نشان دادن اهمیت افسانه های جن و پری برای یاری کودک در راه حل مسائل روانی رشد و دستیابی به تکامل شخصیت اوست. کمک به بزرگترها یعنی مادران و پدران و همه ی کسانی که عهده دار سرپرستی و تربیت و پرورش کودکان می باشند تا اهمیت این افسانه ها را در این راه بهتر درک کنند. همچنین معنا و مفهوم بخشیدن دوباره به زندگی کودکانی که به شدت ناسازگارند و کودکانی که زندگی برایشان پر معنا نیست و کودکانی که به کمک های خاص از لحاظ روحی و اجتماعی نیازمندند( گفته ی برونوتبلها یم از کتاب کودکان به قصه نیاز دارند / کاربردهای افسانه و افسون ترجمه ی کمال بهروز کیا).

 اهداف تحقیق

۱٫ تعیین رابطه بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون نقص توجه

۲٫ تعیین رابطه بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون ترس

۳٫ تعیین رابطه بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون رفتار اجتماعی

۴٫ تعیین رابطه بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون پرخاشگری

۵٫ تعیین رابطه بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون افسردگی

 فرضیه  ها

۱٫ بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون نقص توجه تفاوت معنا داری وجود دارد .

۲٫ بین میانگین نمرات بیش آزمون و پس آزمون ترس تفاوت معنی دارد وجود دارد .

۳٫ بین میانگین نمرات بیش آزمون و پس آزمون رفتار اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد .

۴٫ بین میانگین نمرات بیش آزمون و پس آزمون پرخاشگری تفاوت معنی داری وجود دارد .

۵٫ بین میانگین نمرات بیش آزمون و پس آزمون افسردگی تفاوت معنی داری وجود دارد .

 تعاریف توصیفی

واژه های کلیدی قصه درمانی[۱]

از جمله درمانها ی روانشناختی ترغیب کودک به شرح دادن قصه خودش به هر طریقی که می تواند بسیار درمان کنند ه است ولی می تواند از تسکین بخشیدن نشانه های بیماری یا اختلال موثر واقع شود(فاسل و دو مس  ترجمه پارسا ، ۱۳۸۴)این در متون پژوهشی قصه درمانی نامیده می شود .

 نقص توجه در کودکان[۲]

اختلال در توجه و عدم تمرکز ذهنی از شایعترین اختلالات رفتاری در کودکان که با بیش فعالی کودکان ارتباط محکمی دارد تشخیص ارتباط محکمی دارد تشخیص نقص توجه زمانی داده می شود که نبود توجه شش ماه یا بیشتر دوام داشته باشد و تغییر در رفتار کودک بوجود آید از جمله ۱-اغلب در تمام کودکان کارهایی که شروع کردند با شکست مواجه می شوند ۲٫ اغلب به نظر می رسد که گوش نمی کنند ۳٫ به آسانی برآشفته می شوند ۴٫در دلبستگی به فعالیتهای بازیچه ای مشکلاتی دارند ۴٫در تمرکز نمودن روی کارها ی مدرسه یا سایر وظایفی که نیاز به توجه طولانی دارد دچار اشکال هستند .

 ترس در کودکان[۳]

به عنوان واکنش طبیعی نسبت به تهدیدهای واقعی تعریف می شود و سه نوع پاسخ تولید می کند ۱٫ رفتار آشکار  ۲٫ افکار و احساسات ۳٫ فعالیت فیزیولوژکی اگر سه نوع پاسخ به مدت طولانی ادامه داشته باشد و ناسازارگانه باشد گفته می شود ترس به فوبیا تبدیل شده است

 رفتار اجتماعی در کودکان[۴]

به عنوان نمونه ای از رفتار هائی که در میان گروهی از مردم عادی و طبیعی تلقی می شود و انحراف از آن غیر طبیعی (نابهنجار )محسوب می شود .در واقع نوعی سازگاری فرد با محیط فرهنگی و میزان شباهت و هماهنگی رفتار و شخصیت وی با .جامعه اش است یا به عبارتی توانایی سازش با تجربه های زندگی به صورت کار آمد .

 پرخاشگری در کودکان [۵]

نوعی اختلال سلوکی که با اخم کردن ، طفره رفتن ، سماجت کردن و تخطی از قانون و مقررات و خشونت مستقیم و یا غیر مستقیم دیده می شود در بین پسران این عارضه بیشتر از دختران ودر خانوادها های که اختلالهای تشخیص ضد اجتماعی یا مسائل الکلی یا مواد مخدر در پدر و مادر یا در هر دو وجود دارد بیشتر ملاحظه می شود .کودکان ونوجوانان پرخاشگر قوانین مهم را یا از طریق فرار از آموزشگاه ، استفاذه از مواد مخدر یا اغلب اوقات ….با همکلاسی های ، خواهر و برادر های خود نزاع می کنند به دستور معلمان و والدین خود گردن نمی نهند ، دیده می شود .

 افسردگی کودکان freeze children یا derssionchildren

اختلال ناتوانی کننده ای است همانند اختلال افسردگی اساسی در بزرگسالی (ریا…، ۲۰۰۳)مطابق با dsm-ivتشخیص افسردگی کودکان زمانی داده می شود که در یک یا چند دوره دو هفته ای شواهدی دال بر تغییر کارکرد نشان بدهد . از جمله اینکه کودک افسرده ممکن است تحریک پذیر یا بی علاقه شود و از خیلی چیزها لذت نبرد یا هر دو حالت را داشته باشید .

 تعاریف عملیاتی

نقص توجه: واژه ای که به وسیله آزمون پرسشنامه رفتاری کودکان پیش دبستانی ۶-۳ (فرم والد) مورد سنجش قرار گرفت .
ترس : واژه ای که به وسیله آزمون پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی ۶-۳ساله (فرم والد )مورد سنجش قرار گرفت .
رفتار اجتماعی : واژه ای که به وسیله آزمون پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی  ۶-۳ ساله (فرم والد ) مورد سنجش قرار گرفت .
پرخاشگری : واژه ای که به وسیله آزمون پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی ۶-۳ ساله (فرم والد )مورد سنجش قرار گرفت
افسردگی : واژه ای که به وسیله آزمون افسردگی کودکان …..(GDIGL)مورد سنجش قرار گرفت .

مقدمه

برای اینکه یک قصه بتواند واقعاً توجه کودک را جلب کند باید او را سرگرم سازد و کنجکاو یش را بر انگیزد . اما برای غنی سازی  زندگی کودک، قصه باید علاوه بر سرگرم سازی و تحریک کنجکاوی، تخیل او را نیز برانگیزد و به او کمک کند تا فهم و ادراک خود را بالا برد و عواطف خویش را منظم سازد و علاوه بر این با نگرانی های و آرزوهای کودک هم آهنگ شود تا کودک بتواند به مسائل و مشکلات خود پی ببرد و در همان حال راه حل هایی برای مسائلی که او را پریشان می سازد به او عرضه دارد. خلاصه آنکه قصه باید در یک زمان یا همه جنبه های شخصیت کودک ارتباط حاصل کند بی آنکه هرگز جدی بودن معماهای درونی او را از نظر دور دارد بلکه بلعکس ، آنها را کاملاً باور کند و پا به پای آن اعتماد کودک را به خویش و به آینده افزایش دهد. (گفته ی برونو تبلهایم ترجمه ی کمال بهروز کیا)

 قصه گویی

قصه یا داستان به نوشته ای گفته می شود که فکر نویسنده ی آن در قالب حکایتی به خواننده عرضه می شود، خواه داستان جنبه ی تخیلی و غیر واقعی داشته باشد خواه واقعیات زندگی با جامعه ی تخیلی مزین شده باشد( نور احمر، ۱۳۸۵) . قصه گویی ابزار بسیار مناسبی برای کمک به رشد کودک است که در صورت غفلت ، ضربه های جبران ناپذیری از این راه متوجه کودک خواهد شد. کودکان با شنید ن قصه های نامناسب جوانانی بی اراده، ترسو، ضعیف النفس خواهند شد. در مقابل قصه های مناسب می توانند افرادی مسئول، با ارداده ، شجاع پرورش دهند( منصوری، ۱۳۷۴) . زمانی که کودک قصه ای را می خواند خود را به جای قهرمان آن قصه می گذارد، بنابر این یکی از ویژگی های قصه باید این باشد که قهرمان قصه، خواه انسان، خواه پری یا حیوان به تنهایی شایستگی لازم برای عبور از موانع مسیر زندگی برخوردار باشد( وزیری،۱۳۷۵) حوادث قصه بایستی با یکدیگر مرتبط باشند و در مخاطب صورتهای ذهنی فوی ایجاد کند. زبان قصه ساده باشد درباره ی امور و مسائل محسوس باشد قصه باید قادر باشد خاطره ها، افکار، اطلاعات و تجربه های مفید را به کودکان الهام کند و تجربه های تازه ای در اختیار آنها قرار دهد و سرانجام اینکه قصه باسد رنگ عاطفی داشته باشد و هیجانهای متعددی را در شنونده بر انگیزاند( شعاری نژاد، ۱۳۷۸) قصه گویی هنر گوش دادن را تقویت می کند و چنانچه قصه ای که برای کودکان نقل می شود ارزش شنیدن داشته باشد. آنان مشتاق یادگیری کلیدهایی می شوند که نمادها را برای آنها می گشایند و معنا می کنند. کودک کاملاً با شخصیت ها و حوادث مستقل قصه همراه می شود و آنها را با دیگر موقعیتهای زندگی روز مره خود همسان می پندارد. شنیدن قصه امکان تصویر سازی را برا کودک فراهم میسازد. کودک باشنیدن قصه، صحنه ها، اعمال و شخصیت های آن راخلق می کند و این توانایی بر رشد شناختی و اجتماعی کودک تاثیری مثبت دارد( گرین، آدینه پور، ۱۳۷۸)

 نکاتی در مورد قصه گویی برای کودکان

ماکادور (۱۹۹۵) معتقد است که موارد زیر در قصه گویی برای کودکان باید رعایت شود:

قصه را با زبان و روش خاص خودتان بگویید و از ایما و اشاره استفاده کنید

ایده ی اصلی قصه را در نظر بگیرد و به رویدادهای اصلی و ترتیب وقوع آنها در قصه توجه داشته باشید. هنگام قصه گویی تماس چشمی خود را با گروه حفظ کنید و به علائق یابی قراری کودکان توجه کنید. سرعت قصه گویی را با شرایط قصه تنظیم کنید. بخش های مهیج و تند را سریع تر و بخش های جدی را کند تر بگویید.

با صدای شفاف و مطمئن قصه را بگویید، شدت و لحن صدا را با شرایط هماهنگ نمایید و صدایتان را با شخصیت های قصه متناسب کنید.

با طرح سوالهایی کودکان را تا حد امکان با قصه در گیر کنید.

نزدیک گروه بنشیند وو پیش از شروع قصه مطمئن شوید همه کودکان راحت هستند.

برای ایجاد انتظار در کودکان یا تسهیل درک کودکان بین رویدادهای قصه، پس از بالا بردن صدا از مکث های شور انگیز استفاده کنید.

با نگرش ها و انگیزه های شخصیت های قصه ارتباط بر قرار کنید.

زمانی را انتخاب کنید که عوامل مزاحم حداقل باشند و شنیدن قصه برای کودکان جالب تر باشد.

قصه ای را انتخاب کنید که به اندازه ای کافی کوتاه باشد. به نحوی که توجه کودک به چیز دیگری معطوف نشود. بهتر است داستانهای کوتاهتری بگویید تا کودک از شما بخواهد باز هم تکرار کنید قصه های طولانی کودکان را خسته می کنند.

قصه را با اشتیاق و نمایش گونه بخوانید یا بگویید.

اگر کودک می خواهد در طول داستان صحبت کند از این کار به عنوان روشی برای برقراری ارتباط استقبال کنید.

اگر کودک خسته به نظر می رسد قصه گویی را متوقف کنید.

 شرایط قصه گو

قصه را خوانده باشد و زیر و بم های قصه و فضای مناسب کلامی را بداند. قصه ای که خودمان دوست داریم را بگوئیم کودک از خطوط و چهره قصه گو بی علاقه گی را می فهمد.

از فضای قصه بیرون نرود( قطع قصه،گفتگو یا خوردن)

صبور و با حوصله باشد( شتاب برای تمام کردن، پاسخ سئوالات دانش آموز ندادن)

حرکات قصه گو و صدایش خیلی مهم است.

تکیه کلام نا به جا نداشتن

رابطه عاطفی برقرار کردن.

لحن و حرکات قصه گو وقتی به پایان قصه نزدیک می شود باید آرامش بخش باشد.

قصه گو دارای لکنت زبان نباشد و تو دماغی صحبت نکند.

آراستگی، ظاهر و لباس قصه گو باید مطلوب باشد.

*قصه های تصویری برای روز و قصه های بدون تصویر برای شب موردنیاز است.*

از قصه های دنباله دار برای پرورش تخیل و صبوری بچه ها استفاده می شود.

روش های قصه گویی

قصه خوانی : جهت واژه آموزی و تشویق کودکان به کتاب و کتاب خوانی تکیه بر متن است و در قصه گویی تکیه بر حافظ

قصه گویی ساده: وقتی قصه را بیان می کنیم نگاهمان ارتباط برقرار می کند( ارتباط چشمی)

قصه گویی همراه با پرده خوانی: همراه با تصویر، اسلاید ، تابلو یا همراه با کارت مثل نقاشی ، تعزیه خوانی.

قصه گویی همراه با تقلید صدا: صدای زیر برای کودکان و زنان و صدای بم برای مردان و بزرگسالان

قصه گویی همراه با تقلید کلمات:

الف) تقلید حرکات بدون تغییر صدا یعنی با صدای خودش

ب) تقلید حرکات با صدای حیوانات یا هر چیز مورد نظر

۶) قصه گویی همراه بازیگران:            الف) بازیگران آشکار           ب) بازیگران پنهان

یک وقت به صورت نمایش آشکار است. داستان رااجرا می کنیم بازیکنان را یکی یکی معرفی میکنیم شنگول و منگول، راوی قصه را بیان میکند بازیگران به نوبت می آیند.

یک وقت بازیگران پنهان، بازیگران معرفی نمی شوند راوی قصه را میگوید ناگهان از وسط ، مثلا وقتی گفت: ( پدر بزرگ گفت) نقش آن را اجرا می کند. در پایان از توضیح یا توصیف آن بپرهیزید چون این کار خلاقیت ، تفکر وکشف را از کودکان می گیرد.

 هدف و ارزشهای قصه

قصه گویی فعالیتی که از انسانها، انسان می سازد. افراد به وسیله ی قصه هایی که می شنوند، شکل داده می شوند( اسکرام، ۱۹۹۳ به نقل از ماکادو، ۱۹۹۵) ، در واقع قصه ها چاچوب برای خود پدید آیی و نیز آموزش و بالا بردن خود فهمی و کارآیی روابط بین فردی فراهم می آورند(دن ۱۹۹۸).بار کر ارزش های بنیاد ین استفاده از استعاره ها، قصه ها یا حکایت ها را در روان درمانی از کارزیک(۱۹۸۰) چنین استنباط کرده است:

طر ح کردن یا نشان دادن نکات مهم –کمک به افراد برای خودشان – ارائه ی راه حل هایی برای مشکلات- پروراندن ایده ها و افزایش انگیزش- مدیریت کردن روابط ردمانی- تثبت کردن رهنمودها – کاهش دادن مقاومت – چهار چوب دهی و سازمان  دهی مجدد مشکلات- الگو سازی شیوه ای از ارتباط بر قرار کردن- یادآوری قابلیت فرد- حساسیت زدایی از ترس ها ی فرد

قصه ها به ما می گویند در این جهان چکونه باشیم و این فرصت را می دهد تا دیدگاه خود را نسبت به واقعیت تغییر دهیم. بعبارتی دیگر قصه ها بیانگر باورهای افراد درباره ی خودشان است. داستان سرایی ابزاری حساس برای فهم افکار کودکان ، شناسایی گرایش های آنان و کمک به آنها برای درک دقیق تر جهان پیرامون خود است. با توجه به انعطاف پذیری و غنی بودن شناخت درمانی ترکیب داستان سرایی با یک روش شناختی می تواند در دوان درمانی کودکان مفید باشد( فرید برگ، ۱۹۹۴ به نقل از یوسفی لویه و متین، ۱۳۸۵)

قصه گویی به کودک کمک می کند وقایع چاره نا پذیر را شناسایی کند. برای مثال، کودک بیماری که باید به بیمارستان برود با خواندن کتابی مرتبط با موضوع خودش مثلاً در مورد کودکی که او هم باید به بیمارستان برود احساس بهتری پیدا می کند و از این راه ممکن است ترس ها و آرزوهایش را نیز بشناسد. قصه گویی همچنین به کودکان در فهم این نکته کمک می کند که دیگران نیز تجربه هایی همانند حوادث زندگی او را دارند و به کاهش داغی تجارب غیر قابل قبول از نظر اجتماعی نیز کمک می کند. مثلاً ، کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی یا تجاوز از جانب محارم قرار گرفته اند، هنگامی که می فهمند کودکان دیگر نیز احساس های مشابهی با آنان دارند، احساس بهتری پیدا می کنند. کودکان این موضوع را با خواندن قصه هایی می فهمند که شخصیت های آنها تجارب مشابهی داشته اند ( گلدارد و گلدارد/ پرنیایی، ۱۳۸۲) . بنا براین ، در قصه گویی ، کودکان از اینجا و اکنون رها می شوند و فراتر از آنچه می بینندو در دسترس است گام بر میدارند( ماکادور، ۱۹۹۵)

 افسانه های جن و پری ومعمای هستی

کودک برای دستیابی به حل مسائل روانی رشد یعنی غلبه بر نومیدیهای  نرگسی[۱] و معماهای اودیپی[۲] و رقابتهای برادر و خواهری و کسب توان رها شدن از وابستگی های کودکی و وصول به احساس شخصیت و درک ارزشها و وظایف اخلاق خویش ، باید آنچه را که در خود آگاه او می گذرد درک کند تا بتواند به آنچه در ناخود آگاه او می گذرد مقابله نماید. دستیابی کودک به این فهم از طریق آشنا شدن با نا خود آگاه او مطابقت دارند و از راه خیالپردازی درباره آنها انجام می گیرد. مهمتر این که شکل و ساختار افسانه های جن و پری تصاویری به کودک عرضه می دارد که می تواند آنها را در خیالبافی یعنی در رویاهای بیداری خود وارد سازد و در نتیجه زندگی خویش را بهتر به پیش ببرد.

ویژگی افسانه های جن و پری این است که مسائل هستی را کوتاه و مشخص بیان می کند و کودک امکان می یابد که با این مسائل در شکل اصلی آنها روبرو می شود. در این قصه ها بدی به قدر نیکی در همه جا حاضر در افسانه ها قطبی کردن مطرح، یعنی شخصیتها یا خوب هستند یابد و میا نه ای وجود ندارد منظور از قرار دادن این شخصیتهای متضاد در برابر یکدیگر این است که می خواهند قطب های متضاد طبایع را به کودک نشان دهند که کودک به آسانی تفاوت میان دو قطب را در یابد.

 افسانه های جن و پری شکل بی همتا هنر

افسانه های جن وپری از موضوعات دینی سرشارند. بسیاری از قصص انجیل از همان نوع افسانه های جن و پری می باشند. تداعی های خود آگاهانه و نا خودآگاهانه که افسانه های جن و پری در ذهن شنونده بیدار می کنند بسته به چهار چوب کلی آگاهی های قبلی و اشتغالات  ذهنی شخصی اوست. بیشتر افسانه های جن و پری به اعصار می رسند که دین جزء بسیار مهم زندگی به شمار می رفت. از اینرو افسانه ها در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با موضوعات دینی می باشند قصه های هزار و یک شب پُر از اشاره هایی به دین اسلام است. بسیاری از افسانه های غربی هم دارای محتوای دینی اند امروزه این قصه ها دستخوش بی توجهی گردید، و نزد بسیاری از مردم نا شناخته ماند، و به این علت که در موارد بسیار این موضوعات دینی دیگر تداعی های قابل ملاحظه ای همگانی  یا فردی را بر نمی انگیزند و بی خبری از قصه ی کودک مریم بانوی ما.

هر قصه دارای مفاهیم بسیار در سطوح گوناگون می باشد اینکه کدام قصه برای کودک معین درس معین دارای بیشترین اهمیت است بسته به درجه ی رشد روانی آن کودک و مسائلی است که در آن زمان برای او حداکثر اهمیت و فوریت را دارد بطور مثال در بحث از قصه ی « هانسل و گرتل» روی کوشش های دو قهرمان برای چسبیدن به پدر و مادرشان تأکید شده است د رحالیکه زمان آن فرا رسیده که بطور مستقل به جهان خارج روی آورند در مورد لزوم گذر کودک به مرحله برتری از دوره ی ابتدایی دهانی رشد[۳] نیز که شیفتگی دو کودک نسبت به خانه ی نان زنجبیلی [۴] نمایشگر آن است ، همین تأکید به عمل آمده اس . از اینرو ممکن اس چنین بنظر رسد که این افسانه ی جن و پری حداکثر مطلب را برای عرضه به کودک خردسالی که اولین گام ها را به سوی جهان خارج بر می دارد در بر دارد چرا که این افسانه ها به دل نگرانی های کودک تجسم می بخشد و او را در برابر هراسهایش قوی دل می سازد و به او نشان میدهد که این هراس های حتی در شدید ترین شکل خود ( ترس از دریده و خرده شدهن) کاملاً بی پایه است و در پایان قصه دو کودک پیروز می شوند و تهدید کننده ترین دشمن آن دو یعنی زن جادوگر دچار شکست کامل می گردد . این قصه دارای بزرگترین کشش و ارزش برای کودک در سنی است که افسانه های جن و پری تأثیر ثمر بخشی را بر روی او آغاز میکنند که حدود چهار یا پیج سالگی است. اما دل نگرانی جدائی یعنی ترس از ترک شدن و ترس از گرسنگی نتیجه ی آزمند ی دهانی است، اینگونه بیم ها در هر سنی در سطح نا خود آگاه پدید می آیند و این افسانه ها برای کودکان مسن تر نیز معنی دار است و به آنان دلگرمی میدهد. در حقیقت کودک مسن تر چه بسا دشوار تر بتواند با خود آگاهی به بیم ترک شدن از سوی پدر و مادر پی ببرد یا با آزمندی دهانی خویش روبرو شود و این دلیل دیگری است که بگذاریم افسانه ی جن و پری به نا خود آگاه کودک خطاب کند وبه دل نگرانی های  نا خود آگاه او تجسم بخشد و آنها را تسکین دهد بن آنکه هرگز دیگر به خود آگاه او وارد شود.

ویژگی های دیگری که این قصه دارد این است که به کودک مسن تر چیزی را عرضه می داردکه بسیار نیازمند آن است وآن دلگرمی و راهنمایی است. بنا براین یک افسانه ی جن و پری ممکن برای دختر پنج ساله مفهومی را در برداشته باشد که اهمیت آن از مفهومی که برای یک دختر سیزده ساله دارد کمتر نیست هر چند که این مفهوم های شخصی ممکن است کاملاً با هم متفاوت باشند. این مثالها نشان میدهد که افسانه های جن و پری برای کودکان سنین مختلف و اعم از پسر یا دختر مفهوم روانی مهمی را در بر دارند بی آنکه سن و جنس قهرمان قصه در نظر گرفته شود . این داستانها تغییر در همانند را برای کودک آسان می کنند. موضوعی که هست که اگر کودک به قصه جذب نشود نشان آن است که موضوع و مطالب قصه واکنش معنی داری را در آن لحظه از میان کودک بیدار نکرده است . در این صورت بهتر آن اس که شب بعد افسانه ی جن و پری دیگری برای او گفته شود . بزودی کودک با واکنش فوری خود به فلان قصه یا با درخواست تکرار آن نشان خواهد داد که کدام قصه برایش مهم بوده اگر همه چیز خوب پیش رود، شور شوق کودک در برابر آن قصه به گوینده نیز سرایت خواهد کرد. در گفتن قصه های جن و پری بهترین روش پیروی از راهنمایی کودک است.هر گاه اتفاقاً پدر و مادری به درستی حدس بزند که چرا کودکش از نظر عاطفی تحت تأثیر افسانه ی معینی قرار گرفته بهتر است که این مطلب را نزد خودش نگه دارد. تغییر اندیشه های ناخودآگاه شخص دیگر یا خودآگاه ساختن چیزی که شخص مایل به حفظ آن در پیش خود آگاه است جنبه ی فضولی دارد و این نکته بویژه در مورد کودک صادق است. اگر پدر یا مادر نشان دهد که قبلاً از آنها آگاهی دارد، کودک از اهداء پر ارزش هدیه به پدر و مادر خود که سهیم ساختن او در چیزی سری و خصوصی خویش می باشد باز می ماند.و چون علاوه بر این، پدر و مادر بسیار قوی تر از کودک می باشندهر گاه احساس کند که پدر  یا مادر قادر به خواندن اندیشه های او می باشند و پنهانی ترین احساسها یش را حتی پیش از آنکه خود کودک از آنها آگاهی حاصل کند می دانند ممکن است برتری آنان در نظر کودک بی حد جلوه کند و در نتیجه اثرات مخرب و پریشان کننده ای ببار آورد



[۱] (Narcissisic disappointments ) Narcissus  (Naeciss) در افسانه های یونانی نام جوان بسیار زیبایی است که به عشق Echo ( پری دریایی) پاسخ نگفت. پس باعث رنجوری و سرانجام مرگ پری گردید بطوریکه اثری از پری جز آوای او (echp) باقی نماند. Nemesis ، جواب را محکوم نمود که در بهاران به عشق خیال خود گرفتار و رنجور و ناتوان گردد و به گل نرگس بدل شود یا به تعبیری عاشق تصویر خودش در آب چشمه ای زلال گردد و بر اثر فَرقت خود دیگرش که بر آن عاشق شده بود دستخوش زرد روئی و مرگ شود و در محل مرگش گلی زرد رنگ بروید که نام او را بر آن نهند( نرگس) Narcissim در روانکاوی توقف یا بازگشت به اولین مرحله رشد جنسی است به گونه ای که کالبد آدمی وسیله ی لذت او گردد( خود شیفتگی ) ( م ت)

[۲] Oedipalilemna – در روانکاوی عقده ی او دیپ یا معماهای اودیپی تمایل ناخود آگاه کودک به سوی جنس مخالف خود ( یکی از پدر یا مادر) و دشمنی با دیگری است. شدت این تمایل در زندگی بزرگسال باعث نابسامانی های عصبی می شود. گاهی این اصطلاح فقط به وابستگی پسر به مادر اطلاق و در مورد وابستگی دختر به پدر اصطلاح Electra complex بکار می رود که آنهم از Electra نام دختر آگا ممنون elytemnestra ( همسر آگا ممنون) در افسانه های یونانی گرفته شده است. این دختر برادرش orestes را واردار به قتل مادر شود و عاشق مادر شان نمود چرا که مادر و عاشق او دست به قتل پدرشان( آگاممنون) آلوده بودند (م ت)

[۳] Primitive orality وابستگی اولیه ی کودک به دهان. (م.ت)

[۴] Gingerbread House

[۱]. narrativetherapy

[۲]. Faliorattention

[۳]. Fear-fob

[۴] socialreat

[۵] fiorius

85,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.