تحقیق تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق تفاوت های جنسی در اضطراب اجتماعی نوجوانان

تعداد صفحات : ۸۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هر فردی در زندگی خود گاه‌گاهی اضطراب را تجربه کرده است. اضطراب یک احساس ناخوشایندی از ترس و بیم است که همراه با یک یا چندین عکس‌العمل فیزیولوژیکی مانند طپش قلب و عرق است. بعضی از افراد اغلب بطور نامحسوسی مضطرب هستند که بعنوان ویژگی و ضعف اضطراب نامیده می‌شود. وقتی که اضطراب فقط در یک موقعیت و وضعیت خاصی تجربه می‌شود آن را اضطراب و  نگرانی وضعیت می‌نامند.

اضطراب اجتماعی اضطرابی است که خصوصاً هنگام برخوردهای اجتماعی متقابل افراد با یکدیگر بوجود می‌آید افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند با افزایش مسائل روانی، ناتوانی در تمرکز حواس و حالتهای عصبی روبرو هستند . اشخاص دچار اضطراب اجتماعی به منبع ناراحتی خود که برخوردهای اجتماعی است که اکنون یا بزودی با آن مواجه خواهند شد آگاه هستند.

هدف از این تحقیق که آیا بین‌دختران‌و‌پسران در اضطراب اجتماعی تفاوت معنی‌داری وجود‌دارد؟

 جامعه مورد تحقیق در این گزارش دانش‌آموزان دختر و پسر کلاس اول دبیرستان صدر ، هاجر ناحیه ۲ قزوین می‌باشد و برای نمونه‌گیری در این مدارس از بین کلاسهای اول دبیرستان یک کلاس بطور تصادفی انتخاب و مورد نمونه‌گیری قرار گرفته است که کل نمونه ۱۰۰ نفر است.

نتایج نشان داد که تفاوت بین دختران و پسران دیده می‌شود که اضطراب اجتماعی در این سن (اول دبیرستان) به دلایل مختلفی در دختران بیشتر از پسران می‌باشد که تا حدودی در این سال دختران به دلیل اضطراب اجتماعی تمایل دارند که گوشه‌گیر شده و کمتر در مجامع حاضر شوند و ترس از اجتماع در آنها بوضوح دیده می‌شود.

واژه های کلیدی:  اضطراب اجتماعی، دختر، پسر، جنبه فیزیولوژیکی، جنبه شناختی

فهرست مطالب

مقدمه    ۲
بیان مسئله(موضوع تحقیق)    ۴
» ویژگیهای اشخاص مبتلا به اضطرابهای اجتماعی«    ۴
» توضیح اضطراب اجتماعی«    ۷
هدف از تحقیق، اهمیت مسأله :    ۱۰
بیان مسئله پژوهش:    ۱۲
فرضیه:    ۱۲
متغیرهای پژوهش    ۱۲
تعریف اضطراب:    ۱۲
اضطراب و فشار روانی    ۱۵
اجزای اضطراب:    ۱۶
الف: جنبه فیزیولوژیکی    ۱۶
ب: جنبه شناختی    ۱۶
بروز اضطراب    ۱۷
پیامدهای اضطراب    ۱۸
انواع اضطراب    ۱۹
اضطراب موقعیتی    ۱۹
اضطراب خصیصه‌ای    ۱۹
موقعیتهای برانگیزنده اضطراب    ۲۰
اندازه‌گیری اضطراب    ۲۱
اضطراب امتحان    ۲۲
مقیاس    ۲۳
کاهش اضطراب    ۲۵
رفتاردرمانی    ۲۶
درمان شناختی – رفتاری    ۲۷
بحران اضطراب در نوجوانی    ۲۸
دیدگاههای نظری درباره روانشناختی اضطراب    ۳۰
زیگموند فروید:    ۳۰
ملانی‌کلاین:    ۳۲
آنافروید:    ۳۴
حساسیت مفرط    ۳۵
هارتمن، کریس‌ولومن‌شتاین    ۳۶
رنه‌اشپیتز    ۳۷
هری استاک سالیوان    ۳۸
جان بالبی    ۳۹
نظریه‌های اضطراب    ۴۱
اضطراب به عنوان یک تعارض ناهشیار    ۴۱
اضطراب بعنوان پاسخ آموخته شده    ۴۲
اضطراب در معنای نداشتن کنترل    ۴۳
کنار آمدن با اضطراب    ۴۴
مکانیسم‌های دفاعی    ۴۶
اضطراب طبیعی و اضطراب بیمارگونه    ۴۸
اضطراب طبیعی    ۴۹
اختلالات اضطرابی  DSM-III-R    ۴۹
حالت اضطراب    ۵۰
اضطراب و یادگیری    ۵۲
علتهای رایج اضطراب    ۵۳
آشوب و اضطراب نوجوانی (Adolescent Turmoil) :    ۵۵
سبب‌شناسی    ۵۵
نظریه‌های رفتاری    ۵۸
نظریه‌های وجودی    ۵۹
نظریه‌های زیست‌شناختی    ۵۹
روش نمونه‌گیری :    ۶۲
ابزار تحقیق :    ۶۲
روش نمره‌گذاری :    ۶۳
روش محاسبه میانگینها    ۶۷
خلاصه ونتیجه‌گیری    ۷۰
محدودیتها    ۷۱
پیشنهاد    ۷۲
فهرست منابع فارسی    ۷۳
منبع انگلیسی :    ۷۴
پیوست    ۷۵

فهرست منابع فارسی

۱-آلن ا‎ُ. راس(۱۳۷۳). روانشناسی شخصیت (نظریه و فرایندها) ترجمه سیاوش جمالفر تهران موسسه انتشارات بعثت .

۲-ا.د.ایساک-ج.پ.لف (۱۳۷۱) ارزشیابی بالینی در روانپزشکی ترجمه دکتر احمد محیط- غلامحسین کاویانی- ناشر گلبرگ .

۳-بهروز میلانی فر(۱۳۸۲) رواشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی- ناشر نشر قومس .

۴-پریرخ دادستان(۱۳۷۶) روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی- ناشر مشیری .

۵-حسین آزاد(۱۳۷۴) روانشناسی مرضی کودک (آسیب شناسی روانی کودک)- ناشر شرکت انتشاراتی پاژنگ .

۶-حمزه گنجی(۱۳۷۶) روانشناسی عمومی- ناشر انتشارات بعثت .

۷-عبدالله شفیع آبادی(۱۳۷۳) مبانی روانشناسی رشد- ناشر انتشارات سهامی چهر .

۸-سید احمد احمدی(۱۳۷۱) روانشناسی نوجوانان و جوانان- ناشر انتشارات ترمه- مشعل .

۹-محمد حسین فرجاد(۱۳۷۱) آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات- ناشر انتشارات بدر .

۱۰-ذبیح الله فرجی(۱۳۷۶) انگیزش و هیجان- ناشر انتشارات خردمند .

۱۱-ریتال. اتکینسون- ریچاردس. اتکیسنون- ارنست ر. هیلگارد(۱۳۷۱) زمینه روانشناسی ترجمه دکتر محمد نقی براهنی، دکتر سعید شاملو، نیسان گاهان، دکتر یوسف کریمی، دکتر کیانوش هاشمیان- ناشر انتشارات رشد .

۱۲-کاپلان و سادوک (۱۳۷۶)- خلاصه روانپزشکی- ترجمه دکتر نصرت پورافکاری- ناشر انتشارات آزاده .

۱۳-محمد پارسا(۱۳۷۴) روانشناسی یادگیری بر بنیاد نظریه ها- ناشر مؤسسه انتشارات بعثت .

  منبع انگلیسی :

Burger.J.M(1993) Personality , New York  Wads Worth Inc .

مقدمه

اضطراب اجتماعی اضطرابی است که خصوصاً هنگام برخوردهای اجتماعی متقابل افراد با یکدیگر بوجود می‌آید افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند با افزایش مسائل روانی، ناتوانی در تمرکز حواس و حالتهای عصبی روبرو هستند . اشخاص دچار اضطراب اجتماعی به منبع ناراحتی خود که برخوردهای اجتماعی است که اکنون یا بزودی با آن مواجه خواهند شد آگاه هستند.

اگر چه هر کسی گاهی حداقل کمی از مصاحبه‌ای که قرار است در آن شرکت کند دچار حالت عصبی می‌شود. در واقع یعنی هر یک از ما در اضطراب اجتماعی قرار می‌گیریم ، اضطراب اجتماعی مانند خیلی از مسائلی است که روانشناسان و محققین ارتباطات در آن به تحقیق مشغول هستند.

اسامی که به این نظریه‌ها داده می‌شود عبارتند از :

خجالتی بودن، اضطراب زمانی ، اضطراب ارتباطی، کم‌گویی، وحشت در اثر ظهور در مقابل دیگران.

اگر چه برخی از روانشناسان بین اضطراب اجتماعی و نظریه‌های فوق تفاوتی قایل هستند. اما بیشتر محققین امروزه اصطلاح اضطراب اجتماعی را با خجالت‌زدگی هم معنی بکار می‌برند. نظریه‌های اضطراب زمانی، وحشت در اثر ظهور در مقابل دیگران اغلب به عنوان نمونه های خاص برای نظریه اضطراب اجتماعی عنوان می‌شود. علاوه بر این بررسیهای آماری نشان می‌دهد بین اضطراب اجتماعی و خجالت‌زدگی و دیگر نظریه‌ها ارتباط همبستگی وجود دارد. بنابراین ما اصطلاح اضطراب اجتماعی و خجالت‌زدگی را می‌توانیم در این مقاله بجای همدیگربکار ببریم.

به هر حال باید توجه داشت که اضطراب اجتماعی را نباید با درونگرایی همانند دانست. در حالیکه درونگراها اغلب بجای حضور در اجتماع با خودشان تنها هستند. بیشتر اشخاصی که دچار اضطراب اجتماعی هستند از خجالت‌زدگی متنفر‌اند.

تقریباً دو سوم این اشخاص در یک تحقیق ، خجالتی بودن خود را یک مشکل واقعی بیان نمودند و یک چهارم این افراد تمایل خود را برای یافتن راه‌حل این مشکل بیان نمودند.

(PIKONIS, 1992 A)

 بیان مسئله(موضوع تحقیق)

» ویژگیهای اشخاص مبتلا به اضطرابهای اجتماعی«

اشخاصی که از اضطرابهای اجتماعی رنج می‌برند در موقعیتهای اجتماعی که قرار می‌گیرند دچار مشکل می‌شوند. این اشخاص می‌گویند هنگامیکه مجبور به گفتگو با دیگران هستند دچار حالت عصبی و احساس نامطلوبی می‌شوند.(CHEEK , BUSS1981)

آنان به نظر دیگران نسبت به خودشان توجه دارند. آنان وقتی که با افراد جدید آشنا می‌شوند و یا مجبور هستند در مقابل حضار صحبت کنند خیلی خجالتی می‌شوند. اغلب این افراد فکر می‌کنند ممکن است کارشان اشتباه باشد و یا احمقانه بنظر آید. اشخاص خجالتی اغلب دچار لکنت زبان می‌شوند ، درگفتار دچار اشتباه می‌شوند ، علائم عصبی در ظاهرشان دیده می‌شود ، مانند عرق ریختن و لرزش بدن. این احساسات فقط در ذهن اشخاص اضطراب اجتماعی نیست.

اشخاصی که با افراد خجالتی ارتباط برقرار می‌کنند آنان را افراد عصبی و بازداشته شده از احساسات و نیز غیردوستانه می‌دانند. (CHEEK , BUSS 1981) اشخاص خجالتی احتمالاً در موقعیتهای اجتماعی نسبت به بیشتر مردم در آنچه که می‌گویند یا انجام می‌دهند دچار خجالت و دست‌پاچگی می‌شوند و احتمالاً به همین علت است که اشخاص خجالتی نسبت به اشخاص غیر خجالتی بیشتر دچار سرخی صورت در اثر خجالت می‌‌شوند.

اشخاص مضطرب اجتماعی گاهی به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند ارتباط برقرار کنند و منظور خودشان را به دیگران انتقال دهند. اشخاص خجالتی می‌گویند که گاهی دچار حالت عصبی و خجالتی هستند که نمی‌توانند فکر کنند تا چیزی برای گفتن پیدا کنند آنان ممکن است گفتگو را به سکوت بکشانند که این امر برای آنان خیلی ناراحت کننده می‌باشد(PILKONIS 1877) افراد مضطرب اجتماعی قبل از صحبت کردن و یا بعد از صحبت کردن در مقابل حضار دچار بالاترین سطح اضطراب می‌شوند.

این اشخاص بسختی سخن فردی که قبل یا بعد از آنان گفتگو کرده است را بخاطر می‌آورند . اضطراب مانع شرکت‌دادن آنان و بخاطر آوردن سخنان دیگران می‌شود. چنانچه اخیراً دیده شده افراد خجالتی درونگرا نیستند. برعکس آنان مایل هستند دوستان بسیاری را داشته باشند . خصوصاً افراد خجالتی بیان می‌کنند که هنگام نیاز به کمک مردم دوست دارند افراد بیشتری به آنان کمک کنند.(ZIMBARARDO 1997) خجالتی بودن آنان مانع می‌شود تا دوستان بیشتری داشته باشند و هنگام کمک نیز مانع درخواست آنان از دوستانشان میشود. مطالعه دیگری نشان داده است که دانش‌آموزان خجالتی تمایل کمتری برای گفتگو با مشاورین مشاغل از خودشان نشان می‌دهند.

در یک تحقیق دیگر محققین خواستار انجام کاری شدند که بدون کمک دیگران انجام آن میسر نبود.

(DEPAULT , DULL , GREENBEG , SWAIM) اشخاص مضطرب اجتماعی در این کار کمتر از دیگران تمایل به درخواست کمک از خود نشان می‌دهند ، این عدم درخواست همکاری ریشه در ترس اشخاص مضطرب اجتماعی دارد که دیگران نیز تمایلی به پاسخ کمک آنان ندارند. نه فقط افراد مضطرب اجتماعی در مورد اینکه دیگران نظر خوبی نسبت به آنان نخواهند داشت ترس دارند ، بلکه برداشت دیگران را از خود بطور منفی تعبیر می‌کنند، این موضوع در یک تحقیق از دانشجویان کالج خواسته شده بود که بر روی یک سری از تکالیف کار کنند. سپس از آنان سئوال شده که تصور می‌کنید دانشجویان دیگر در مورد شما چه برداشتی داشته باشند. دانشجویان مضطرب اجتماعی احساس می‌کردند که در انجام کارها نسبت به دانشجویان غیرمضطرب کمتر شایستگی داشتند.

در آزمایش دیگری که ( POZE , CARVER , WELLENS 1991) بصورت ارتباط دوطرفه بوسیله تلویزیون صورت گرفت ، همه افراد یک برنامه از پیش ضبط شده را تماشا کردند. در این حالت همه نوعی ارتباط را برداشت کردند. مضطرب اجتماعی- در شکل حالتهای صورت – از خود تمایل بیشتری برای تعبیر حالتهای صورت نشان میداد. خلاصه اینکه اشخاصی که دچار اضطراب اجتماعی بالایی هستند انتظار دارند برخورد اجتماعی ضعیفی داشته باشند و بدنبال دلیلی هستند که افراد دیگر آنان را مورد تأیید قرار نمی‌دهند. و این حالت بدبینانه با برخوردهای اجتماعی احتمالاً‌ موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. اشخاص دیگر مایل نیستند افراد خجالتی اطمینان خود را از دست بدهند که دچار یک عدم پذیرش اجتماعی و موجب ترس آنان شود بعلاوه بدلیل اینکه آنان تصور می‌کنند که دیگران نسبت به آنان متنفر هستند ارتباط گفتاری خود را قطع می‌کنند و در اجتماعات آنان شرکت نمی‌کنند. در نتیجه ممکن است غنچه ایجاد ارتباط متقابل و دوستی نهایی آنان قبل از اینکه شکوفه بزند در اثر سرمازدگی از بین برود.

» توضیح اضطراب اجتماعی«

 چرا اشخاص خجالتی در شرایط خاص موقعیتهای اجتماعی دچار اضطراب زیادی میشوند؟ آنان از چه چیزی می‌ترسند؟

بیشتر محققین معتقدند که سنجش درک دیگران علت اصلی اضطراب اجتماعی است. بعبارت دیگر، اشخاص مضطرب اجتماعی از آنچه که دیگران درباره آنان فکر می‌کنند ترس دارند. مخصوصاً آنان از سنجش منفی دیگران می‌ترسند، اشخاص مضطرب اجتماعی نگران این هستند که اشخاصی که با آنان گفتگو می‌کنند ممکن است آنان را احمق، خسته کننده و یا بی‌تجربه تصور کنند. برخی از موقعیتهای اجتماعی موجب تحریک اضطراب آنان میشود.

موقعیتهای از قبیل:

فکر کردن در مورد قرار ملاقات مردم برای اولین بار ممکن است برای فردی که دچار اضطراب اجتماعی شدیدی است مانند یک کابوس ترسناک باشد.

سنجش درک دیگران موجب میشود تا اشخاص مضطرب اجتماعی ترس خود از اینکه دیگران در مورد آنان چه تصوری دارند را کاهش دهد. اغلب این اشخاص در حضور یافتن در مجامع اجتماعی پرهیز می‌کنند. آنان از مهمانیهایی که در آن اشخاص را نمی‌شناسند گریزان هستند. از ملاقات با افرادی که آنان را نمی‌شناسند پرهیز می‌کنند. ترجیح می‌دهند امتحان کتبی بدهند تا در مقابل دیگران امتحان شفاهی بدهند.

اشخاص خجالتی هنگامیکه نتوانند از وضعیتی که قرار گرفته‌اند خارج شوند میتوانند مقدار برخوردهای خود را کاهش دهند. یک روش برای این کار این است که از تماس چشمهای خود با دیگران پرهیز کنند. ایجاد برقراری تماس چشم با دیگران تمایل و آمادگی گفتگو کردن با دیگران را نشان میدهد. با عدم انجام این کار اشخاص خجالتی به دیگران می‌گویند که ترجیح می‌دهند ارتباط و برخورد اجتماعی نداشته باشند. در این حالت اشخاص مضطرب ارزیابی دیگران را نسبت به خود محدود می‌کنند.

اگر تلاش در جهت پرهیز از موقعیتهای اجتماعی با شکست مواجه شد ، اشخاص خجالتی باید گفتگوهای خود را با دیگران بطور کوتاه انجام دهند. در یک آزمایشی از اشخاص خواسته شده بود تا در مورد خودشان به مصاحبه کننده چهار خاطره تعریف کنند.

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کودک مضطرب و گوشه گیر
  • مقاله تأثیر یاددهی مهارت های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش دبستانی مبتلا به گوشه گیری- بازداری
  • تحقیق رابطه بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی
  • مقاله بررسی تأثیرات مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری درکاهش نشانه‌های اضطراب کودکان
  • مقاله مهارت‌های رویارویی با اضطراب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.