تحقیق رابطه بین افسردگی با بیکاری در بین دانشجویان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق رابطه بین افسردگی با بیکاری در بین دانشجویان

تعداد صفحات : ۵۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

افسردگی  به متوله بخش از زندگی هر انسان ،در همه جوامع به عنوان یک مناسب وسازگار تلقی می گردد استرس جزلاینفک زندگی وعموماً درنتیجه رویدادهای روزمره به وجود می آید .

نرخ بیکاری در کنار نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصاد کلان است که مسیر حرکت اقتصاد را نشان می‌دهد.

عوامل اصلی تغییر نرخ بیکاری، از یک طرف میزان اشتغال در اقتصاد و از طرف دیگر میزان عرضه نیروی کار (جمعیت فعال) است. افزایش اشتغال موجب کاهش نرخ بیکاری است و در مقابل افزایش عرضه نیروی کار، نرخ بیکاری را افزایش می‌دهد. در سال‌های اخیر، نوسانات بسیار در میزان جمعیت فعال، عامل اصلی به بیراهه رفتن نرخ بیکاری بوده است. در واقع عامل اصلی کاهش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر، نه افزایش اشتغال که کاهش قابل‌توجه جمعیت فعال بوده است.

هدف پژوهش بررسی وجود چگونگی رابطه بین با بیکاری با افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه آزادایذه در سال ۹۰-۸۹ شهرستان ایذه می باشد.  بررسی و یافتن ارتباط و ماهیت آن از این جهت با اهمیت است که به سیاستگذران در جهت اتخاذ سیاستهای اقتصادی راهکارهای مفید را ارائه می دهد . جامعه آماری در این پژوهش عبارت بود رابطه بین افسردگی و بیکاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد ایذه ­بوده است.حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای برابر با ۲۰۰  نفر از جوان  انتخاب شد.

 تکنیک های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده عبارتند از : از انگل – گرنجر ، الگوی خود توضیح با وقفه های گسترده و الگوی تصحیح خطای برداری یوهانسون – جوسیلیوس. نتایج حاصل از برآوردهای اقتصاد سنجی در مجموعه صحت فرضیه های زیر در بلند مدت رابطه تبادل بین بیکاری و تورم وجود ندارد و رابطه معکوس بهره وری نیروی کار را اثبات می کند .

بی شک عدم فعالیت بیکاری نیز فاکتور مهمی در افسردگی است دست کم ۱۶%افراد بیکار دچار افسردگی شده اند .

واژه های کلیدی: افسردگی، بیکاری،

فهرست مطالب

چکیده     ۵
بیان مسئله     ۶
اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق    ۸
اهداف تحقیق    ۹
فرضیه    ۹
تعریف متغیرها ( نظری و عملیاتی )    ۱۰
تعریف عملیاتی افسردگی     ۱۱
پیشینه ی تحقیق    ۱۲
تحقیقات داخلی    ۱۵
الف : تحقیقات خارجی    ۲۱
مرکز تحقیقاتی PEW    ۲۹
تعاریف عملیاتی     ۳۴
اثرات اجتماعی افسردگی آسیبهای اجتماعی    ۳۵
عوامل بوجود آورنده افسردگی     ۳۷
درمان دارویی افسردگی     ۳۷
افسردگی و مانی    ۴۰
علائم مانی     ۴۱
بیکاری چیست ؟    ۴۳
علل بی‌کاری    ۴۳
انواع بی‌کاری    ۴۳
آثار بی‌کاری    ۴۴
اوضاع اشتغال در آمار بیکاری    ۴۴
روش تحقیق    ۴۷
جامعه آماری  و نمونه آماری     ۴۸
ابزار گرد آوری داده ها     ۴۸
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات     ۴۹
روشهای تجزیه و تحلیل آماری    ۴۹
محدودیت ها    ۵۰
منابع         ۵۰
ضمائم    ۵۱

منابع فارسی

-کمانا ، گریجا (۱۳۸۲) . استرس ، حقایق ، قندهاری ، تهران : نشر پیدایش ، چاپ اول

-هارتلند ، دیلیس (۱۳۸۴) . درمان استرس طبیعت ، باغبان ، بفرویی ، تهران ، کتاب درمانی ، چاپ اول

-احمدی ، احمد (۱۳۷۳) ، استرس

-احمدی ، احمد ، ۱۳۷۷، استرس

-فخرایی ، ناهید ، (۱۳۵۳) ، استرس

-میلانی فر ، بهروز (۱۳۷۳) ، استرس

بیان مسئله :

عوامل متعدد و بی شماری هستند که باعث استرس می شوند یا استرس موجود را تشدید می کنند که ی یکی از این عوامل تغییر وضعیت  جسمانی می باشد که اغلب به هنگام بیماری های مزمن که با درد و عذاب بسیار زیادی همراه است . استرس مداوم و دائمی می شود وابستگی های جسمانی که بر اثر عوامل همچون نابینایی ، ناشنوایی ، از دست دادن اعضای بدن و مشکلات حرکتی به وجود می آِیند . تا سبب افزایش اضطراب ، عصبانیت  و تنش می شود . ( کهانا ۱۳۸۲، ص۳۷)

با توجه به این که موضوع استرس موضوع تازه ای است اما در دنیای امروزه که در آن ساکن شده ایم معمولاً استرس به حوادث فیزیکی و واقعی بر می گردد واقعیت این است که استرس در افراد گوناگون با شکل های متفاوتی بروز می کنند و می تواند منشا مشکلات متعدد و جدی در سلامت ما باشد .

در ارتباط با استرس تحقیقاتی در شهرستان ها توسط احمدی (۱۳۸۰) بلوغ استرس و فشار است . استرس هر نوع محرک یا تغییر در محیط داخلی و خارجی است که ممکن است باعث اختلال در تعادل بدن گردد و در شرایط خاص بیماری زا باشد استرس دوران بلوغ باعث هیجان ها ، مشکلات عاطفی و گاهی روانی می شود می توان گفت که اشکالات عاطفی نوعی واکنش نسبت به تغییر است و انقلابات طبیعی دوران بلوغ است .

 واکنش فرد در برابر استرس ها به آسیب پذیری های او ، نقاط قوت شخصیت و تجاربی که در طول زندگی داشته است بستگی دارد . گاه استرس شدت کمی دارد ولی تعادل روانی شخص را بر هم می ریزد . حال آن که همان استرس در فرد دیگر تاثیر خاصی نمی گذارد . برای مثال ،فرض کنیم در منطقه ای یک بلای طبیعی افتاده است بعضی از افراد در مقابل آن مقاومت نشان می دهند . و گروهی دیگر به بیماری روانی مبتلا می شوند .

عوامل استرس زا انواع مختلفی دارند . گروهی از آنها فیزیکی هستند . مثل یک بیماری کوتاه مدت بعضی دیگر جنبه روانی دارند ، مانند فقدان فرد مورد علاقه به  علت جدایی یا مرگ  .

عوامل اجتماعی هم مطرح هستند . مثل مشکلات اقتصادی یا فقر ، هر گاه استرس از لحاظ شدت و مدت خارج از تحمل فرد باشد ، زندگی روزمره او مختل می شود و تغییرات غیر طبیعی در رفتارهای او به وجود می آید .

در شهرستان ها انجام شده است که هر کدام دارای روایی و اعتبار لازم هستند اما در محدوده جغرافیایی شهرستان ایذه تاکنون تحقیقی در این زمینه صورت نگرفته است لذا در این تحقیق تلاش شده است که به این سوال پاسخ داده شود که میزان استرس دانش آموزان دخترانه سوم راهنمایی مدرسه راهنمایی حضرت معصومه به چه میزان است .

اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق

افسردگی  به متوله بخش از زندگی هر انسان ،در همه جوامع به عنوان یک مناسب وسازگار تلقی می گردد استرس جزلاینفک زندگی وعموماً درنتیجه رویدادهای روزمره به وجود می آید ومارابا مشکلات وخطرات زیادی مواجه سازد البته استرس همیشه پدیده ای منفی نیست ، زیرا ایجاد تحرک وتلاش درمحیط کار وزندگی ورسیدن به  هدفهای مورد نظر ،وجود مقداری استرس ضروری است استرس زیاد است که موجب بیماری جسمی وروانی می شود. گاهی استرس به طور ناگهانی وزمانی به صورت تدریجی ظاهر می شود وگاهی فراگیراست وزمانی بالعکس درخلال چند ساعت پایان می پذیرد وگاهی موقعیت ها وشرایط ناخواسته  وناشناخته بوجودمی آید ومارا تحت فشار قرارمی دهد وتصور می کنیم همه چیز درحال خراب شدن وبدتر شدن است آن وقت است که استرس به سراغمان می آیدنه تنها ما بلکه همگان به آن دچارمی شوند ودرسرنوشت آدمی دارای نقش است درجوامع شهری به ویژه کلان شهرهاکه محصولات تکنولوژی صنعتی پیشرفته ،آن راانباشته اند عوامل بوجودآورنده استرس از هرسوفراوان به چشم می خورد تاآنجه که باید گفت افتادن به دام آن تقریباً اجتناب ناپذیر است استرس روحیه زندگی به متوله بخشی از زندگی واز مولفه های ساختار شخصیت آنها را تشکیل می دهد گاهی این استرس از آنچنان شدتی برخوردارهستند که زندگی روزمره وتحصیلی آنان رادشوارمی سازد

 اهداف تحقیق

هدف کلی :

رابطه میان افسردگی با بیکاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد ایذه در سال ۹۰-۸۹ می باشد

فرضیه

میان افسردگی و بیکاری دانشجویان دانشگاه ایذه رابطه معناداری وجود دارد

آیا بین عملکرد تحصیلی دانشجویان و بیکاری آنان رابطه معناداری وجود دارد

آیا بین افسردگی میان دانشجویان دانشگاه ایذه و بیکاری آنان رابطه معناداری وجود دارد  ؟

تعریف متغیرها ( نظری و عملیاتی )

متغیر های پژوهش  :

در این قسمت  محقق باید  متغیرهای خود را تفکیک کرده و نوع(مستقل و یا وابسته و معیار ویا ملاک ) آنها را مشص کرد .

نوع تحقیق، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل،دانشجویان دانشگاه ایذه  است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است.

نتایج حاکی ازآن است که:

۱- بین وضعیت بیکاری  با افسردگی  تحصیلی دانشجویان  ارتباط معناداری وجود دارد.

۲- عدم  افسردگی  در دانشجویان دانشگاه ایذه  موجب افزایش موفقیت تحصیلی در دانشجو  می شود.

متغیر پیش­بین:

 وضعیت روحی روانی – اجتماعی دانش آموزان به عنوان متغیر پیش­بین این پژوهش در نظر گرفته شد.

  متغیرهای ملاک:

موفقیت تحصیلی وتربیت و اخلاق دانشجو به عنوان متغیرهای ملاک تحقیق محسوب                می­شوند.

تعریف عملیاتی افسردگی :

افسردگی اختلالی است که در آن خلق و نیروی زیستی فرد کاسته شده وانسان به نقطه پریشانی      می رسد . در چنین شرایطی خودممکن است بی ارزش به نظر برسد وجهان معنای خودرا از دست بدهد واحساس بدبختی و بیچارگی وناامیدی در فرد پدید آید .

    شیوه افسردگی در زنان جوان بیشتر بوده وبا افزایش سن کاهش می یابد . درحالی که شیوع آن در مردان جوان پایین تر است وافزایش آن با سن نسبت مستقیم دارد .    (  مایرز و ویزمن ، (۱۹۷۸)       افسردگی عصبی دوبرابر افسردگی روحی شیوع داشته . ودرکشور انگلستان روبه افزایش است . ( دالی وهارینگتون ، ۱۹۷۵).

پیشینه ی تحقیق

در تحقیقی کرمی و عساکره (۱۳۸۶) با عنوان «شناسایی بررسی افسردگی (دپرس) در بین جوانان شهرستان ایذه  که بوسیله ی پرسشنامه ی محقق ساخته ی ۳۰ سؤالی انجام شد با جامعه ی آماری ۶۱۰ نفری و نمونه ی آماری ۲۹۱ نفری دختران پایه ی اول متوسطه ی شهرستان ایذه (مهمترین علل افسردگی از دیدگاه  جوانانو جوانان عبارت بوده است از:

۱- عامل شخصی و خانوادگی با ۱۶ ماده.

۲- عامل معلم با ۱۰ ماده.

۳- عامل نظام مدرسه ای با ۴ ماده.

در این تحقیق مهمترین عوامل ایجاد کننده افت تحصیلی از دیدگاه معلمان عبارت بوده است از ۱- ضعف انگیزه و بی هدفی دانش آموزان، ۲- توجه روزافزون به مد و آرایش،  ۳- عدم اعتماد به نفس،  ۴- عدم ارتباط صحیح با دبیران و کم توجهی بعضی از دبیران به   جوانان پر تلاش.

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رابطه بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی
  • مقاله میزان افسردگی بین مردان بازنشسته و شاغل
  • مقاله نقش ورزش در از بین بردن افسردگی
  • مقاله مقایسه میزان افسردگی جانبازان خفیف و شدید
  • مقاله تعیین میزان افسردگی در دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.