تحقیق رابطه بین سبکهای دلبستگی و اضطراب دانش آموزان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق رابطه بین سبکهای دلبستگی و اضطراب دانش آموزان

تعداد صفحات : ۷۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

سبکهای دلبستگی نشانگر شخصیت است و این سبکها نه تنها منشاء اثرات مهمی بر روانشناسی شخصیت و روانشناسی تحولی بوده بلکه تأثیر غیرقابل اغماضی بر آسیب شناسی روانی وابعاد مختلف روان درمانگری مانند خانواده درمانی، زناشویی درمانی، روان درمانگری نوجوان داشته است. امروزه این نظریه الهام بخش هزاران پژوهش درباره نقش نوع دلبستگی بر تحول شخصیت، رشد اجتماعی، انواع اختلال‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب ، اظطراب جدایی، مدرسه هراسی اختلالهای تغذیه‌ای، اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت ضداجتماعی بوده است.. مساله اساسی در این پژوهش بررسی رابطه هویت خود، سبکهای دلبستگی و ویژگی های شخصیتی است و برای دست یابی به این هدف سؤال هایی مطرح شده است سبک های دلبستگی نقش مهمی در کنترل روابط نزدیک عاطفی و بخصوص روابط زوجین ایفا می کنند و هم چنین پیشنهاد شده است که برای فهم بهتر کیفیت رابطه زوجین بررسی سبک های دلبستگی در همسران مهم تر است و همین موضوع در بین نوجوانان و سبک های دلبستگی که بین نوجوانان و خانواده ها ایجاد می شود و گاهی اوقات ممکن است که وابستگی به این سبک ها باعث مشکلات روحی و روانی در فرد شود.

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و اضطراب در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهرستان ابهر است که جامعه مورد مطالعه در تحقیق حاضر دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان شهر ابهر است که ۸۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده که انتخاب نمونه ها به طور تصادفی بوده است و نوع روش نمونه گیری بصورت طبقه ای بوده است که جهت آزمون فرضیه آزمودنی ها بر دو پرسش نامه اضطراب و سبکهای دلبستگی جواب داده اند و نمرات خام آنها در دو گروه تقسیم شده است.که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین اضطراب و سبکهای دلبستگی رابطه وجود ندارد .

واژه های کلیدی: سبکهای دلبستگی ، اضطراب، اضطراب دلبستگی، آزمون اضطراب کتل

فهرست مطالب

چکیده:    ۱
فصل اول    ۲
کلیات تحقیق    ۲
مقدمه:    ۳
بیان مسأله:    ۵
سئوال مسأله:    ۶
اهمیت و ضرورت تحقیق:    ۶
اهداف تحقیق:    ۷
فرضیه تحقیق:    ۷
متغیرهای تحقیق:    ۷
تعاریف نظری و عملیاتی واژها و مفاهیم    ۷
فصل دوم    ۹
پیشینه و ادبیات تحقیق    ۹
الف: اضطراب    ۱۰
۱- تعریف اضطراب    ۱۰
۲- علل بروز و ریشه های اضطراب    ۱۲
۳- آثار و علایم اضطراب    ۱۳
۳-۱- علایم جسمانی    ۱۵
۳-۲- علایم روانی    ۱۷
۴-۲- اضطراب بیمارگونه    ۱۸
۴- انواع اضطراب    ۱۹
۴-۱- اضطراب طبیعی    ۱۹
۵- نقش اضطراب    ۲۰
۶- ترس و اضطراب    ۲۱
۷- رابطه اضطراب با جنس    ۲۲
۸- دیدگاههای نظری درباره اضطراب    ۲۵
۸-۱- دیدگاه روان تحلیلگری    ۲۵
۸-۲- دیدگاه رفتارگرایی    ۲۷
۸-۳- دیدگاه وجودی    ۲۸
۸-۴- دیدگاه زیست شناختی    ۲۹
تأثیرپذیری روان برشیوه  دلبستگی    ۳۰
نقش سبک های دلبستگی در روابط عاطفی    ۳۱
شیوه های دلبستگی    ۳۲
رابطه  احساس اضطراب در سبک دلبستگی اضطرابی    ۳۳
نگرش های مضطربانه دلبستگی توأم با اضطراب    ۳۴
رضایت مندی از ارتباط    ۳۶
“اضطراب دلبستگی” چیست؟    ۳۷
تعریف دلبستگی    ۳۹
نظریه فروید در مورد دلبستگی    ۳۹
کردار شناختی دلبستگی    ۴۰
مراحل دلبستگی    ۴۱
مرحله پیش دلبستگی (تولد تا ۶ هفتگی )    ۴۱
مرحله دلبستگی در حال انجام (۶ هفتگی تا ۸-۶ ماهگی)    ۴۲
مرحله دلسبتگی واضح (۸-۶ ماهگی تا ۱۸ ماهگی -۲ سالگی)    ۴۲
آشنایی با اضطراب    ۴۳
اضطراب طبیعی    ۴۳
تفکیک ترس از اضطراب    ۴۳
تظاهرات محیطی اضطراب :    ۴۴
آیا اضطراب انطباقی است ؟    ۴۵
علائم اضطراب    ۴۵
فصل سوم    ۴۸
تعیین روش تحقیق    ۴۸
جامعه مورد مطالعه:    ۴۹
حجم نمونه:    ۴۹
روش نمونه گیری:    ۴۹
ابزار اندازه گیری در تحقیق    ۵۰
روش تحقیق    ۵۰
روش آماری مربوط به فرضیه    ۵۱
فصل چهارم    ۵۲
یافته ها و تجزیه و تحلیل دادها    ۵۲
مقدمه:    ۵۳
فصل پنجم    ۶۰
بحث و نتیجه گیری    ۶۰
پیشنهادات    ۶۳
محدودیت ها:    ۶۴
منابع و مآخذ:    ۶۵

منابع و مآخذ:

آزاد – حسین ۱۳۸۲ –  آسیب شناسی روانی –  انتشارات رشد، تهران.

احدی – منوچهر ۱۳۸۰ – روان شناسی شخصیت، انتشارات فرهنگ، تهران.

احمدی – اصغر ۱۳۷۹ – اضطراب و دلبستگی آن – انتشارات نور، تهران.

راجرز – کارل  ۱۳۸۲ – خویشتن یابی – ترجمه محسن سرمد – انتشارات نی، تهران.

راو – روان شناسی شخصیت – ترجمه علی وهاب زاده – انتشارات نی ، تهران.

تیلیش – اردوارد ۱۳۸۰ – اضطراب چندگانه – ترجمه احمد فرهادپور – انتشارات راه، تهران.

دلاور – علی ۱۳۸۳ – آمار استنباطی – انتشارات رشد ، تهران.

دلاور – علی ۱۳۸۱ – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات رشد، تهران.

جی – هنت ۱۳۸۵ – نظریه های شخصیت ترجمه سیدیحیی محمدی – انتشارات سمت، تهران.

کریمی – یوسف ۱۳۸۰ – روان شناسی شخصیت – انتشارات البرز، تهران.

کاپلان و سادوک ۱۳۸۱ –  نظریه های روان شناسی – ترجمه نصرالله پورافکاری – انتشارات رشد، تهران.

محمدی، سید یحیی ۱۳۸۲ – اضطراب و راهکارهای درمان – انتشارات نور ، تهران.

مقدمه:

تعامل اجتماعی با والدین در طول مراحل رشد نفس یا خود اهمیت بسزایی دارد.آنچه اهمیت زیادی دارد رابطه والد – فرزند است که می تواند نگرانیها را کاهش یا افزایش دهد اگر مادر یا مراقب اصلی، محبت و امنیت کافی تأمین کند، نفس به تدریج و به طور منظم رشد خواهد کرد و کودک به رشد روان شناختی مثبت کافی دست خواهد یافت انگیزهای کودکی آزاد خواهند بود تا به تلاشهای خودمختاری بزرگسالی تبدیل شوند و الگوی آمادگیهای شخصی شکل خواهد گرفت و نتیجه آن بزرگسال پخته و سالم خواهد بود.در صورتی که نیازهای کودکی ناکام شده باشند ، نفس به قدر کافی پخته نخواهد شد و کودک ناامن، متوقع ، حسود و خودخواه خواهد شد و از رشد روان شناختی او جلوگیری می شود که تمام این مراحل می تواند باعث اضطراب شود.سبکهای دلبستگی نشانگر شخصیت است و این سبکها نه تنها منشاء اثرات مهمی بر روی روان شناسی شخصیت و روان شناسی تحولی بوده بلکه تأثیر غیرقابل اغماضی بر آسیب شناسی روانی و ابعاد مختلف روان درمانگری مانند خانواده درمانی و زناشویی و روان درمانگری نوجوان داشته است.امروز این نظریه الهام بخش هزاران پژوهش درباره نقش نوع دلبستگی به تحول شخصیت، رشد اجتماعی، انواع اختلالهای روانی مانند اضطراب ، اضطراب جدایی، مدرسه هراسی، اختلالهای تغذیه ای …. بوده است.

مسأله اصلی در این پژوهش بررسی رابطه هویت خود، سبکهای دلبستگی و ویژگی های شخصیتی است و برای دست یابی به این هدف سؤال هایی مطرح شده است سبک های دلبستگی نقش مهمی در کنترل روابط نزدیک عاطفی و بخصوص روابط زوجین ایفا می کنند و هم چنین پیشنهاد شده است که برای فهم بهتر کیفیت رابطه زوجین بررسی سبک های دلبستگی در همسران مهم تر است و همین موضوع در بین نوجوانان و سبک های دلبستگی که بین نوجوانان و خانواده ها ایجاد می شود و گاهی اوقات ممکن است که وابستگی به این سبک ها باعث مشکلات روحی و روانی در فرد شود.

 بیان مسأله:

ما انسانها در کودکی از بابت تأمین نیازهای اولیه و داشتن امنیت روانی و مادی کافی وابستگی زیادی به نزدیکان خود داریم.اگر با وجود این نزدیکان ما مانند پدر و مادرمان (بجای محیط امن و راحت) باعث ایجاد محیط پر از فشار و تنش و نگرانی و ترسهای خفقان آور شوند ( بدلیل عدم شکل گیری واکنشهای دفاعی در کودکان) این امر باعث شکل گیری خشم و عصبانیت زیاد در ما می شود، همچنین تعرضات جنسی که از سوی نزدیکان به کودک می شود نقش بسیار مهمی در شکل گیری چنین تعارضی در وی می شود.گر چه فردی که دارای سبک دلبستگی اجتنابی است در صورت از بین رفتن رابطه، احساس «بد بودن» نمی کند اما کسانی که این سبک دلبستگی را دارند، بهای سنگینی پرداخت می کنند، چرا که از روابط شان هرگز لذت نمی برند، سبکهای دوست داشتن و دلبستگی که افراد در روابط خود به کار می گیرند بستگی به زمینه های فرهنگی و الویت های فردی و تفاوت های جنسیتی آنها دارند.( محمدی، ۱۳۸۳)

 سئوال مسأله:

آیا بین سبکهای دلبستگی و اضطراب رابطه معنی داری وجود دارد؟

اهمیت و ضرورت تحقیق:

مسأله اساسی در این پژوهش بررسی رابطه سبک های دلبستگی و ویژگی های شخصیتی به خصوص اضطراب است.برای دست یابی به این هدف سئوالهای مطرح شده و متغیرهای ذکر شده و تعاریف میان متغیرها ارائه شده است ابتدا مفهوم کلی هویت و پایه های نظریه آن با توجه به دیدگاههای اریکسون و مارسیا مطرح و حالات را پایگاههای هویتی چهارگانه مارسیا که عبارتند از اضطراب آشفته و اضطراب زودرس، اضطراب تعلیق و حالت اضطراب پیشرفت و هم چنین عوامل تأثیر گذار بر اضطراب مورد بررسی قرار گرفته است پس مفهوم دلبستگی و پایه های نظری آن و سبک های دلبستگی در چرخه زندگی و کنش آنها با توجه به نظریه روان تحلیل گری فروید و دیدگاههای وینی کات مورد بررسی قرار گرفته است و هم چنین در مورد تفاوتهای فردی در دلبستگی و تأثیر وضعیت اقتصادی خانواده، است که اهمیت این موضوع در رابطه بین سبکهای دلبستگی و اضطراب در محیط خانواده و نهادهای خانواده و نهادهای آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.

اهداف تحقیق:

هدف تحقیق در تحقیق حاضر بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و اضطراب در بین نوجوانان مقطع سوم دبیرستان شهر ابهر است و اینکه آیا بین سبکهای دلبستگی و اضطراب رابطه وجود دارد آیا پیوند عاطفی عمیقی که افراد دیگر در زندگی برقرار می کنند می تواند در کاهش یا افزایش اضطراب تأثیر داشته باشد، آیا احساس شعف و نشاط می توان دلبستگی را بیشتر کند یا نه؟

فرضیه تحقیق:

بین سبکهای دلبستگی و اضطراب رابطه وجود دارد.

متغیرهای تحقیق:

سبکهای دلبستگی = متغیر وابسته

اضطراب : متغیر مستقل

تعاریف نظری و عملیاتی واژها و مفاهیم

سبکهای دلبستگی : عبارت است از پیوند عاطفی عمیقی که با افراد خاص در زندگی خود برقرار می کنیم طوری که باعث می شود وقتی با آنها تعامل می کنیم ، احساس نشاط و شعف کرده و به هنگام استرس از اینکه آنها را در کنار خود داریم.احساس آرامش کنیم و در آخر عبارتند از نمره ای که آزمودنی از آزمون سبکهای دلبستگی بدست آورده اند.

اضطراب: عبارتند از ناکامی و احساس نارضایتی در بین افراد و ایجاد ترس و دلهره و تشویش و لرزش در بین اعضای بدن و احساس ناکامی در رسیدن به هدفی در زندگی و بالاخره عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون اضطراب کتل بدست آورده است.

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کودک مضطرب و گوشه گیر
  • مقاله تأثیر یاددهی مهارت های اداره و کنترل رفتار به مادران مضطرب دارای کودکان پیش دبستانی مبتلا به گوشه گیری- بازداری
  • تحقیق رابطه بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی
  • مقاله بررسی تأثیرات مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری درکاهش نشانه‌های اضطراب کودکان
  • مقاله مهارت‌های رویارویی با اضطراب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.