تحقیق رابطه بین سبک های رهبری مدیران و کارائی کارکنان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق رابطه بین سبک های رهبری مدیران و کارائی کارکنان

تعداد صفحات : ۱۱۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

رهبری به عنوان یکی از وظایف مهم مدیران علم و هنر نفوذ در افراد به منظور دستیابی به اهداف می باشد. سبک رهبری یا مدیریت تعیین کننده جو، فرهنگ و راهبردهای حاکم بر سازمان است. سبک رهبری مجموعه ای از نگرشها، صفات و مهارتهای مدیران است که بر پایه چهار عامل نظام ارزشها، اعتماد به کارمندان، تمایلات رهبری و احساس امنیت در موقعیتهای مبهم شکل می گیرد  . سبک رهبری مدیران، بیانگر چگونگی تعامل آنها با  کارکنان تحت سرپرستی می باشد.

بدون شک سبک رهبری مدیران در هدایت صحیح کارکنان در جهت اهداف سازمانی موثر است. استفاده از بهترین سبک رهبری یا مدیریت منجر به افزایش اثربخشی و کارایی بیمارستان خواهد شد. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سبک مدیریت مدیران با کارایی بیمارستان دکتر علی شریعتی اصفهان در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۰ انجام شده است. برای انجام این پژوهش توصیفی و مقطعی از پرسشنامه تعیین سبک رهبری رنسیس لیکرت و پرسشنامه کارائی محقق ساز استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی براساس نمونه گیری آماری تصادفی طبقه بندی شده سهمیه ای بین ۴۰ نفر از مدیران و کارکنان بیمارستان مورد مطالعه  توزیع گردید. شاخصهای کارایی بیمارستان نیز از واحد آمار دانشگاه بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS  صورت گرفته است.

سبک مدیریت مشارکتی به عنوان سبک غالب در جامعه پژوهش از دیدگاه مدیران و کارکنان بوده است. میانگین درصد اشتغال تخت بیمارستان دکتر علی شریعتی اصفهان ۳۰/۵۷ درصد، میانگین اقامت بیمار در بیمارستان ۰۷/۴ روز ، میانگین گردش تخت بیمارستان ۴۰/۵۱ دفعه و میانگین فاصله گردش تخت بیمارستان برابر با ۰۳/۳ روز بوده است.  با توجه به اینکه سبک غالب مدیران بیمارستان، سبک مدیریت مشارکتی بوده است، رابطه ای بین سبک مدیریت آنها و میزان کارایی بیمارستان وجود نخواهد داشت.

بکارگیری سبک مدیریت مشارکتی در بیمارستان دکتر علی شریعتی اصفهان منجر به بهبود کارایی بیمارستان نشده است. تعهد و ثبات مدیریت، توجه به بلوغ سازمانی کارکنان، فراهم نمودن پیش زمینه های مدیریت مشارکتی و آموزش مدیران در این زمینه می تواند منجر به بکارگیری صحیح این سبک مدیریتی یا انتخاب بهترین سبک مدیریت مناسب برای سازمان گردد.

واژه های کلیدی: سبک رهبری، مدیریت مشارکتی، کارایی، بلوغ سازمانی، بیمارستان

فهرست مطالب

چکیده    الف
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه    ۱
بیان مسئله    ۲
قلمرو تحقیق    ۳
قلمرو مکانی تحقیق    ۳
قلمرو زمانی تحقیق    ۳
اهمیت و ضرورت تحقیق    ۴
اهداف تحقیق    ۵
فرضیات تحقیق    ۶
تعاریف نظری و عملیاتی کلید واژگان    ۷
تعاریف عملیاتی    ۸
فصل دوم : ادبیات تحقیق
بخش اول : مدیریت و رهبری    ۹
مقدمه    ۹
تعریف مدیریت    ۹
فعالیت منظم وسازمان یافته    ۱۰
نظریه نقشهای مدیریتی    ۱۰
فراگرد مدیریت    ۱۲
کار کرد های مدیریت    ۱۲
رهبری    ۱۳
تعاریف رهبری    ۱۴
رهبری و مدیریت    ۱۵
نفوذ رهبری    ۱۶
اختیارات قانونی    ۱۸
اعتماد مدیر نسبت به دیگران    ۱۸
شیوه های نفوذ رهبری    ۱۹
عناصر رهبری    ۲۰
موقعیت رهبری    ۲۰
ویژگیهای رهبری    ۲۱
هوش و قدرت فکری    ۲۱
اعتماد به نفس    ۲۱
وظایف رهبری    ۲۲
مدلهای رهبری    ۲۴
سبک‌های رهبری    ۲۸
دودیدگاه نوین درخصوص رهبری    ۳۲
تفاوت مدیریت و رهبری    ۳۵
بخش دوم اصول مدیریت‌ اثربخش‌ بیمارستان    ۳۹
مقدمه    ۳۹
تصمیم گیری    ۴۳
تعریف تصمیم گیری    ۴۳
خلاقیت مدیران    ۴۴
مدیریت موفق و مؤثر    ۴۴
برنامه ریزی    ۴۵
تعریف  برنامه ریزی    ۴۵
فلسفۀ و ضرورت برنامه ریزی    ۴۵
تعیین اهداف وبرنامه ریزی    ۴۶
فراگرد برنامه ریزی    ۴۶
سازماندهی    ۴۶
تعریف سازماندهی    ۴۷
انواع مختلف سازماندهی    ۴۸
تعریف سازمان رسمی    ۴۸
تعریف سازمان غیر رسمی    ۴۸
هدفها    ۴۹
تقسیم بندی کار وگروه بندی وظایف    ۵۰
حیطه نظارت    ۵۰
وحدت فرمان    ۵۱
اختیار    ۵۲
نظارت وکنترل    ۵۴
اهمیت کنترل    ۵۶
مدیریت آموزش وپرورش    ۵۶
تعریف مدیریت آموزشی    ۵۶
هدفها آموزش وپرورش    ۵۷
وظایف مدیران آموزش    ۵۸
برنامه آموزشی تدریس    ۵۸
امور کارکنان آموزشی    ۵۹
تسهیلات وتجهیزات    ۵۹
امور اداری ومالی    ۶۰
محیط آموزشی موثر    ۶۰
سیستمهای اطلاعاتی در سازمان    ۶۱
سیستمهای اطلاعات مدیریت    ۶۲
سازمان ها به عنوان سیستم    ۶۳
ریشه های نگرش سیستمی    ۶۳
سیستمهای اطلاعاتی و نگرشهای مختلف نسبت به آنها    ۶۵
مقدمات طرز فکر سیستمی    ۶۶
روش سیستمی به چه کار می آید؟    ۶۹
مقایسه تفکر ماشینی و سیستمی    ۷۰
اندیشه عصر ماشین و اندیشه سیستمی    ۷۰
بهره‌وری    ۷۲
برنامه ریزی و ارزشیابی    ۸۱
امکانات ویژه و برتر نرم افزار    ۸۳
بخش سوم پیشینه تحقیق    ۸۵
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه    ۹۲
روش تحقیق    ۹۲
جامعه آماری    ۹۳
تعیین حجم نمونه    ۹۳
ابزار اندازه گیری    ۹۴
پایایی    ۹۴
روایی    ۹۵
روش های آماری    ۹۵
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه    ۹۶
آمار استنباطی    ۹۷
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
نتیجه گیری و پیشنهادات    ۱۰۵
بحث    ۱۰۶
محدودیت های تحقیق    ۱۰۷
پیشنهادات موضوعی    ۱۰۸
منابع و ماخذ
منابع    ۱۰۹
پیوست ها

منابع

۱) رئوفی، محمد حسین: مدیریت عمومی و آموزشی

۲) رضائیان، علی :اصول و مبانی مدیریت، تهران: سمت، ۱۳۸۰٫

۳) رضائیان، علی :مبانی سازمان و مدیریت

۴)  یوکل، گری: مدیریت و رهبری در سازمان ها

۵) فیضی ، طاهره :مبانی سازمان و مدیریت

۶) الوانی ،سید مهدی : مدیریت عمومی، تهران:نشر نی ،.۱۳۸۱

۷) اقتداری، علیمحمد.(۱۳۷۵). سازمان و مدیریت: سیستم و رفتار سازمانی. تهران:انتشارات مولوی.

۸) اوانز،جی.ادوارد.(۱۳۸۴). فنون مدیریت برای کتابداران (ترجمه فرشته ناصری). مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.

۹) براتی علویجه، حسینعلی. (۱۳۸۰). مدیریت کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی . اصفهان: مولف.

۱۰)  هیکس، هربرت جی.، و سی. ری گولت. (۱۳۷۶). تئوریهای سازمان و مدیریت، جلد دوم: عناصر و فرایندها (ترجمه گوئل کهن). تهران: نشر دوران.

۱۱) مصدق راد، علی محمد. (۱۳۸۱).  کلیات مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، انتشارات دیباگران تهران.

۱۲) مصدق راد، علی محمد. (۱۳۸۳)، درسنامه سازمان و مدیریت تخصصی بیمارستان (۱) ، انتشارات دیباگران تهران.

۱۳) مصدق راد، علی محمد. (۱۳۸۲). نقش مدیریت مشارکتی ( نظام پیشنهادها) در میزان اثربخشی و کارایی بیمارستان، فصلنامه  پژوهش در علوم پزشکی، سال هشتم، شماره ۳، مرداد و شهریور ۱۳۸۲، ص ۸۵

۱۴)  مصدق راد، علی محمد. طاهری، هدی. (۱۳۸۲)، بررسی میزان آگاهی مدیران بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان از سبک‌های مدیریت، طرح پژوهشی مصوب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شماره ۸۲۳۰۰٫

۱۵) مصدق راد، علی محمد. جواهر، ملک پور. (۱۳۸۳).  تعیین رابطه بین فرهنگ سازمانی و  تعهد سازمانی کارکنان بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان ، طرح پژوهشی مصوب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شماره ۸۳۱۲۱٫

۱۶)Lambert V. A, Nugent K. E. (1999). Leadership style for facilitating the integration of culturally appropriate health care. Semin Nurse Manag, 7(4):172-8.

۱۷)  Perra, B. M. (2000). Leadership: the key to quality outcomes. Nurs Adm Q, 24(2):56-61.

۱۸)  San Juan S. P. (1998). Team building: a leadership strategy. J Philipp Dent Assoc, 50(1):49-55.

۱۹)Clegg A. (2000). Leadership: improving the quality of patient care. Nurs Stand, 14(30):43-5.

۲۰)  Sorrentino E. A, Nalli B. (1992). The effect of head nurse behaviors on nurse job satisfaction and performance. Hosp Health Serv Adm, 37 (1): 103-13.

۲۱) Frank B, Eckrich H & Rohr J. (1997). Quality nursing care, leadership makes the difference. Journal of Nursing Administration, 27(5): 13-14.

۲۲) Chiok Foong Loke J. (2001). Leadership behaviours: effects on job satisfaction, productivity and organizational commitment. J Nurs Manag, 9(4): 191-204.

۲۳) Dunham-Taylor J. (2000). Nurse executive transformational leadership found in participative organizations. Journal of Nursing Administration, 30(5):241-250.

۲۴)McNeese-Smith D. K. (1995). Job satisfaction, productivity and organisational commitment, the result of leadership. Journal of Nursing Administration, 25: 17-26.

۲۵)  Morrison R. S, Jones L & Fuller B (1997). The relation between leadership style and empowerment on job satisfaction of nurses. Journal of Nursing Administration, 27(5):27-34.

۲۶) Moss R, Rowles C. J. (1997). Staff nurse job satisfaction and management style, Nurs Manage 28(1):32-4.

۲۷) Mowday R. T, Porter L. W & Steers R. M. (1982). Employee-Organization Linkages: The Psychology of Commitment, Absenteeism, and Turnover. New York: Academic Press.

 Leveck M. L and Jones C. B. (1996). The nursing practice environment staff retention and quality of care. Research in Nursing and Health, 19(4):331-43.

مقدمه :

مدیریت در حقیقت هماهنگی منابع مادی و انسانی به منظور دستیابی به اهداف سازمانی به طریقی است که مورد قبول جامعه باشد ((Lambert & Nagent, 1999. سازمانها به مدیران و کارکنان اثربخش و کارآمد نیاز دارند تا بتوانند به اهداف خود در جهت رشد و توسعه همه جانبه دست یابند. مدیر به عنوان نماینده رسمی سازمان برای ایجاد هماهنگی و افزایش بهره وری در رأس سازمان قرار دارد. موفقیت سازمان در تحقق اهداف در گرو چگونگی اعمال مدیریت و سبکهای موثر رهبری مدیر است. مدیر در نقش رهبری سازمان می تواند سبکهای متفاوتی را در هدایت نیروی انسانی انتخاب کند. الگوهای رفتاری مناسب مدیر در هر سازمان باعث بوجود آمدن روحیه و انگیزش قوی در کارکنان می شود و میزان رضایت آنها را از شغل و حرفه خویش افزایش می دهد. مدیران با استفاده از سبک صحیح رهبری می توانند رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان و بهره وری سازمان خود را افزایش دهند.

رهبری به عنوان یکی از وظایف مهم مدیران علم و هنر نفوذ در افراد به منظور دستیابی به اهداف می باشد. سبک رهبری یا مدیریت تعیین کننده جو، فرهنگ و راهبردهای حاکم بر سازمان است. سبک رهبری مجموعه ای از نگرشها، صفات و مهارتهای مدیران است که بر پایه چهار عامل نظام ارزشها، اعتماد به کارمندان، تمایلات رهبری و احساس امنیت در موقعیتهای مبهم شکل می گیرد (مصدق راد، (۱۳۸۱) . سبک رهبری مدیران، بیانگر چگونگی تعامل آنها با  کارکنان تحت سرپرستی می باشد (Perra, 2000).

 بیان مسئله :

موضوع رهبری مورد توجه بسیاری از پژوهشگران واقع شده است. نتایج این پژوهشها منجر به ارایه و توسعه تئوری های مختلفی در زمینه سبکهای رهبری مدیران شده است. بررسی این تئوریها طیف وسیعی از سبکهای رهبری از سبکهای آمرانه و استبدادی تا سبکهای مشارکتی و تحولگرا را نشان می دهد. سبکهای مختلف رهبری عبارتند از: سبکهای آمرانه، هرج و مرج طلب، بروکراتیک، دموکراتیک، مشورتی، مشارکتی, تحولگرا، عملگرا و … (مصدق راد، ۱۳۸۱).. باید خاطر نشان نمود که یک سبک رهبری خاص برای همه موقعیت ها مناسب نمی باشد. از این رو یک مدیر می تواند در موقعیت های گوناگون سبک های متفاوت را برای رهبری کارکنان خود با توجه به فرهنگ حاکم بر سازمان و بلوغ سازمانی کارکنان برگزیند.

امروزه کارکنان از تحصیلات بالایی برخوردار هستند و کارها بیشتر تخصصی شده است، بنابراین نمی توان مثل گذشته آنها را وادار به انجام کار کرد. در سازمانهای امروزی نیاز بیشتری به مشارکت کارکنان در مدیریت سازمان می باشد. در حقیقت تغییر سبک مدیریت از حالت مدیریت استبدادی به سمت مدیریت مشارکتی منجر به موفقیت هر چه بیشتر سازمان می گردد .سبک رهبری که منجر به مشارکت گروهی کارکنان و تشکیل گروههای کاری گردد، موجب انجام اثربخش، کارآمد، منظم و هماهنگ کارها می گردد (San Juan, 1998) . علاوه بر این، بکارگیری سبک رهبری حمایتی و مشارکتی منجر به افزایش لذت انجام کار در کارکنان  می گردد.

 امروزه سازمانهای بهداشتی و درمانی با چالشهای جدیدی مواجه هستند. بیماران متقاضی خدمات با کیفیت بالا با حداقل قیمت ممکن می باشند.  برآورده سازی نیازها و انتظارات بیماران روز به روز مشکلتر می شود. بنابراین مدیران باید به دنبال راههایی باشند که بتوانند بطور اثربخش و کارآمد خدمات مورد نیاز بیماران را فراهم سازند (Clegg, 2000) . ارایه بهینه خدمات درمانی و بهبود فرآیندهای بیمارستانی بدون مشارکت کلیه نیروی انسانی و ارایه خدمات مستمر، مطلوب و مؤثر توسط ایشان امکان پذیر نمی باشد. ارایه خدمات بهداشتی و درمانی اثربخش به جامعه تا حد زیادی به کار گروهی کارکنان بهداشتی و درمانی و سبک رهبری و مدیریت این سازمانها بستگی دارد (Sorrentino & Nelli, 1992).

در بخش بهداشت و درمان، بیمارستان یکی از سازمانهای مهم ارایه دهنده خدمات بهداشتی درمانی می باشد که با تسهیلات ویژه خود در بازگشت سلامت جسمانی و روانی افراد بیمارجامعه، آموزش نیروهای متخصص بخش بهداشت و درمان، پژوهشهای پزشکی و در نهایت ارتقاء سطح سلامت جامعه نقش اساسی ایفا می کند (مصدق راد، ۱۳۸۳). مدیران بیمارستانها مسئول ایجاد محیط کاری هستند که در آن مراقبتهای بهداشتی و درمانی با کیفیت بالا و به صورت هزینه اثربخش ارایه شوند.

قلمرو تحقیق :

از نطر قلمرو مورد استفاده در این تحقیق، که شامل کارکنان ، پرسنل اداری ، مدیریت ، بیماران و مراجعه کنندگان و رفتارهای اجتماعی ایشان در محیط بیمارستان می باشد .

قلمرو مکانی تحقیق :

قلمرو مکانی در این تحقیق کلیه افراد شاغل در محیط بیمارستان شهید علی شریعتی می باشد .

قلمرو زمانی تحقیق :

از نظر بعد زمانی این تحقیق و پژوهش در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ انجام گرفته است .

اهمیت و ضرورت تحقیق :

تحقیقات نشان داده است که سبک رهبری مدیران با اثربخشی، کارایی و بهره وری سازمان ها رابطه دارد (Frank & et.al, 1982 , Choik Foong, 2001). علاوه براین بین سبک رهبری مدیران رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه تنگاتنگی وجود دارد  (Dunham, 2000 , Mowday & et.al, 1982).

در پژوهشی که به منظور بررسی نقش مدیریت مشارکتی بر میزان کارایی بیمارستان در یکی از بیمارستانهای وابسته به تأمین اجتماعی تهران در سال ۱۳۸۰ صورت گرفت، مدیریت مشارکتی در شش ماهه اول سال مذکور منجر به افزایش گردش تخت بیمارستان به میزان  ۴۸/۸ درصد و کاهش متوسط اقامت بیمار در بیمارستان و وقفه گردش تخت به میزان ۲۵/۸ و ۱۱/۱۱ درصد شده بود که از لحاظ آماری معنادار بوده است (مصدق راد، ۱۳۸۲).

نتایج تحقیق دیگری که در ۶۳ واحد پرستاری در ۴ بیمارستان ایالات متحده انجام گرفت، بیانگر این واقعیت بود که در واحدهایی که سبک مدیریت مشارکتی را اجرا می نمودند، سطح بالایی از همبستگی بین کارکنان و سطح پایینی از استرس شغلی بین کارکنان وجود داشت. این کاهش استرس کاری موجب افزایش  کیفیت خدمات پرستاری شده بود. مدیریت مشارکتی منجر به افزایش رضایتمندی کارکنان و بیماران نیز شده بود (Leveck  and Jones, 1996).

بدون شک سبک رهبری مدیران در هدایت صحیح کارکنان در جهت اهداف سازمانی موثر است. استفاده از بهترین سبک رهبری یا مدیریت منجر به افزایش اثربخشی و کارایی بیمارستان خواهد شد.  تحقیقات کافی در این زمینه به ویژه در سازمانهای بهداشتی و درمانی کشور صورت نگرفته است. نتایج این پژوهش می تواند منجر به آگاهی بیشتر در زمینه رابطه بین سبکهای رهبری مدیران و کارایی بیمارستانها گردد. آگاهی بیشتر در این زمینه می تواند منجر به بکارگیری سبک مناسب رهبری به منظور افزایش کارایی بیمارستانها گردد.

 اهداف تحقیق :

اهداف کلی :

بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران و کارائی کارکنان

در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۰

اهداف جزئی :

بررسی تاثیر سیستم ارزش گذاری مدیر و میزان باور کارکنان و مشارکت دادن آنها در انجام فعالیتها بر کارائی در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان
بررسی اعتماد مدیر نسبت به کارکنان  بر کارائی در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان
بررسی احساس ایمنی مدیر در موقعیتهایی که عدم قاطعیت وجود دارد و تاثیر آن بر کارائی در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان
بررسی ایجاد استقلال کاری در کارکنان و مشورت با آنها هنگام تصمیم گیری، بردباری و گذشت در برابر رفتارهای ابهام آمیز و نابجای افراد، احساس مسئولیت نشان دادن در برابر هدفهای سازمان و … بر کارائی در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان

فرضیات تحقیق :

فرضیه کلی :

رابطه بین سبک های رهبری مدیران و کارائی کارکنان در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان

فرضیات فرعی :

بین سیستم برنامه ریزی مدیر و میزان باور کارکنان و مشارکت دادن آنها در انجام فعالیتها بر کارائی در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان رابطه وجود دارد؟
بین سازماندهی مدیر نسبت به کارکنان بر کارائی در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان رابطه وجود دارد ؟
بین فرماندهی مدیر در موقعیتهایی که عدم قاطعیت وجود دارد و تاثیر آن بر کارائی در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان رابطه وجود دارد ؟
بین ایجاد هماهنگی مدیر با کارکنان و مشورت در هنگام تصمیم گیری بر کارائی کارکنان در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان رابطه وجود دارد ؟

تعاریف نظری و عملیاتی کلید واژگان :

مدیر : عبارت از کسی است که دارای ابواب جمعی وفهرست زیر مجموعه بوده و علاوه بر خود مسئول کاردیگران نیزمی باشد.

مدیریت : هنر اداره کردن وبه کارگیری مجموعه امکانات و استعدادهای مادی و معنوی در یک سازمان را بر اساس آگاهیهای مناسب برای رسیدن به اهداف تعیین شده سازمانی مدیریت گویند.

رهبری : هبری یعنی هنر نفوذ بر زیردستان به‌نحوی که آنها به‌صورت داوطلبانه و از روی رغبت فعالیت‌های از پیش تعیین‌شده‌ای را در چارچوب اهداف معینی انجام دهند .

سبک : سبک در لغت به معنای طور و عمل و طرز و روش و قاعده و شیوه است.

کارائی : میزان پیشرفت و تحرک در انجام امور که پس از اضافه کردن محرکهای مورد نیاز به آن ، بهره وری و راندمان بدست آمده را کارائی می نامند .

بیمارستان:  نهادی است برای تیمارداری و درمان بیماران که در آن انجام مراقبت و درمان از سوی پزشکان، جراحان، پرستاران، متخصصان و دیگر افراد انجام می‌گیرد.

کارکنان بیمارستان : کلیه پرسنل و همکارانی که در بیمارستان مشغول به کار هستند اعم از پزشکان ، پرستاران ، خدمات و بخشهای اداری .

مدیریت مشارکتی : به معنای مشارکت افراد مناسب، در زمان مناسب و برای انجام کار مناسب است.

بلوغ سازمان : بالندگی یا بلوغ سازمانی  گونه ای از کوشش برنامه ریزی شده برای پدیدآوردن نوعی از دگرگونی است که هدف آن یاری دادن به اعضای سازمان هاست تا بتوانند کارهایی راکه موظف به انجام دادن آن هستند به صورتی بهتر از پیش به انجام برسانند.

 تعاریف عملیاتی :

بر نامه ریزی (planning): یعنی پیش نگری و تدارک وسایل برای عملیات آینده .

سازماندهی (organizing): یعنی ترکیب وتخصیص افراد ومنابع دیگر برای انجام دادن کار .

فرماندهی (commanding): یعنی هدایت وجهت دهی افراد در انجام دادن کار .

هماهنگی (coordinating ): یعنی به هم پیوستن و وحدت بخشیدن همه فعالیتها وکوششها

کنترل (control): یعنی رسیدگی به اینکه آیا کلیه امور طبق مقررات ودستورات صوت میگیرد یا نه .

 بخش اول : مدیریت و رهبری

ظهورسازمانهای اجتماعی وگسترش روزافزون آنها یکی از خصیصه های بارز تمدن بشری است . وبه این ترتیب وبا توجه به عوامل گوناگون مکانی و زمانی و ویژگیها و نیازهای خاص هر جامعه هر روز بر تکامل و توسعه این سازمانها افزوده می شود . بدیهی است هر سازمان اجتماعی برای نیل به اهدافی طراحی شده و با توجه به ساختارش نیازمند نوعی مدیریت است . یکی از پیامدهای مهم در هم ریخته شدن نظام ارزشی غرب حاکم شدن مکتب اصالت نفع بر روند فعالیتهای اقتصادی و تولید است .معتقدین به این مکتب یک عمل را تا آنجا درست قلمداد میکند. که برای فرد یا افرادی بیشترین خوشی و آسایش را به بوجود آورد به بیان دیگر ملاک درستی یک عمل نتایج آن است نه شیوه انجام آن عمل.

تعریف مدیریت :

مدیریت فرایند به کارگیری مؤثرو کارآمد منابع مادی وانسانی در برنامه ریزی سازماندهی بسیج منابع وامکانات هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد.

واقعا باید گفت ؛که در ابتدا انسانها درباره مدیریت چقدر میدانند؟دانش مدیریت تا چه حد علمی است و آیا مدیریت علم است یا هنر؟ بخشی از مدیریت را میتوان از طریق مدریت آموزش فرا گرفت و بخشی دیگررا ضمن کار باید آموخت در واقع بخشی را که با آموزش فرا گرفته می شود علم مدیریت است . و بخشی را که موجب به کار بستن اندوختها در شرایط گوناگون می شود هنر مدیریت می نامند. «به عبارتی دیگر سخن علم دانستن است و هنر توانستن»

اگر در موقعیتی ملاکهای زیر برقرار باشد می توان گفت در آن موقعیت مدیریت اعمال می شود

فعالیت منظم وسازمان یافته :

هدفها :ملاک دوم مدیریت آن است که فعالیت منظم گروهی در جهت تحقق آن هدایت شود .هدف ممکن است صریح وروشن ویا غیر صریح وضمنی باشد .

روابط میان منابع :سومین ملاک آن است که فعالیت منظم در هدف از طریق روابط معینی که میان منابع موجود برقرار است، صورت می گیرد .

انجام دادن بوسیله دیگران :چهارمین ملاک مدیریت آن است که تحقق آنها از طریق انجام دادن کار با وبه وسیله افراد دیگر صورت می گیرد

تصمیم گیری :آخرین ملاک مدیریت ، شرکت فعال در تصمیم گیری است .یعنی ارزشیابی و گزینش راه حل در موقعیتهای پیچیده ای که غالباًتوام با احتمال خطر وعدم اطمینان است .تصمیم گیری همه جوانب مادی ،مالی وانسانی را شامل می شود.

نظریه نقشهای مدیریتی :

جدیدترین نظریه مدیریت نظریه نقشهای مدیری است اساس این نظریه این است که آنچه را مدیر انجام میدهد باید ملاحظه نمود و بر پایه چنین ملاحظاتی فعالیتها یا نقشهای مدیری را معین کرد . آدیزس (adizes ) با مطالعه مدیریت برای اداره موثرهر سازمان چهارنقش « مدیر تولید ـ اجرای ـ ابداعی و ترکیبی » را لازم میداند هر یک از این نقشهای مدیری با یکی از خرده سیستم و یک سیستم اجتماعی ارتباط دارد . زیرا هر نوع سازمانی خواه بازرگانی،صنعتی یا اداری یک سیستم اجتماعی است و بیشتر خرده سیستم های اجتماعی مرکب از خرده سیستم های به هم پیوسته زیادی هستند . که شامل خرده سیستم های انسانی ، اجتماعی ، اداری ، ساختاری ، اطلاعاتی ، تصمیم گیری و تکنولوژی اقتصادی است . ادریزس این چنین استدلال می کند که به طور کامل هر چهار نقش را ایفا کنند و هیچ گونه سبک مدیری غلط نداشته باشند اندکند زیرا چنین مدیری باید تکنسینی عالی ، رئیس ،مبتکر و نیز ترکیب کننده باشد. هر مدیری با توجه به نوع کار سطح سازمان و شرایط محیطی به درجاتی از مهارتها ی مدیری نیاز دارد . مدیریت به شکل یک هرم است که در پایین ان عالی ،در وسط میانی ، در بالا عملیاتی ؛مدیران عملیاتی ،این مدیران سرشان بسیارشلوغ است و مراجعه مکرر افراد موجب انقطاع کارشان می شود . و اغلب مجبورند برای نظارت در رفت وامد باشند و برای پرسنل خود ماموریتهای کاری خاص تعیین کنند وبا برنامه عملیاتی تفصیلی کوتاه مدت طرح ریزی کنند.

110,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز
  • مقاله مدیریت علمی
  • مقاله حکمرانی خوب مفهومی نو در مدیریت دولتی
  • مقاله مدیریت خلاق
  • مقاله اهمیت و ضرورت مدیریت از نظر اسلام
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.