تحقیق رابطه بین شیوه های فرزند پروری و سلامت عمومی در بین نوجوانان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق رابطه بین شیوه های فرزند پروری و سلامت عمومی در بین نوجوانان

تعداد صفحات : ۴۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

شیوه فرزند‌پروری و تربیت فرزندان از طریق والدین یک اصل مهم است که نوع تربیت و برخورد والدین با نیازهای فرزندان بخصوص نوع برآورده شدن این نیازها در تربیت آنها می‌توان تاثیر فراوانی داشته باشد بخصوص در سلامت عمومی و گاهی اوقات همراهی والدین با فرزندان باعث از بین رفتن بعضی از اختلالات رفتاری – جسمانی – اضطرابی و … می‌شود که اینها همه می‌تواند تحت تاثیر والدین و نوع تربیت‌شان با فرزندان این قشر مهم جامعه قرار بگیرد در تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین شیوه‌های فرزند‌پروری و سلامت عمومی در بین نوجوانان حدود سنی ۱۴ ساله شهر ابهر است که جامعه مورد مطالعه دانش‌آموزان حدود سنی ۱۴ ساله مخصوص دانش‌آموزانی است که در مقاطع دوم راهمایی مشغول به تحصیل هستند که طبق آمار بدست آمده بالای ۱۷۰۰۰ دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند در این محدوده سنی که ۶۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که انتخاب نمونه‌ها بصورت تصادفی و طبقه‌ای بوده است که جهت آزمون آزمودنی‌ها از آزمون شیوه فرزند‌پروری و سلامت عمومی بر روی آنها اجرا گریده که جهت آزمون فرضیه‌ها از روش آمار استنباطی و ضریب هم‌بستگی پیرسون استفاده گردیده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین شیوه فرزند‌پروری و سلامت عمومی نوجوانان رابطه وجود دارد و همین طور بین اختلال‌های اجتماعی ، اضطرابی و افسردگی و شیوه فرزند‌پروری رابطه وجود دارد .

واژه های کلیدی: فرزند‌پروری ، سلامت عمومی، اختلال جسمانی – اضطرابی – رفتاری واجتماعی

فهرست مطالب

چکیده    ۵
مقدمه     ۷
بیان مسئله     ۸
سؤال مسئله    ۸
اهداف تحقیق    ۹
اهمیت وضرورت تحقیق    ۹
فرضیه های تحقیق    ۱۰
متغییرهای تحقیق    ۱۰
تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها ومفاهیم    ۱۰
وضعیت هویت و سلامت روانی     ۱۳
رشد اخلاقی    ۱۳
خانواده هسته ای    ۱۴
بچه خواستن :گذر از حالت زوج به حالت خانواده    ۱۵
آرزوی مشترک وآرزوی شراکت    ۱۵
مسائل ناباوری    ۱۵
چرخه زندگی خانوادگی :تحول خانواده در طول زمان    ۱۶
تاریخچه و تعریف سلامت روانی     ۱۹
تعریف     ۱۹
تاریخچه     ۲۰
جامعه مورد مطالعه     ۲۲
حجم نمونه     ۲۲
روش نمونه گیری     ۲۲
ابزار اندازه گیری در تحقیق حاضر    ۲۳
پرسش‌نامه شیوه‌های فرزندپروری     ۲۳
روش‌آماری مربوط به فرضیه‌ها    ۲۴
روش تحقیق    ۲۴
یافته‌ها و تجزیه و تحلیل دادها    ۲۶
بحث و نتیجه‌گیری     ۳۵
پیشنهادات     ۳۷
محدودیت‌های تحقیق     ۳۷
ضمائم    ۳۸
پرسش‌نامه سلامت عمومی (GHQ)    ۳۹
۲- دستور اجرا و پرسشنامه سلامت عمومی ( GHQ )    ۴۱
۳- نمره گذاری    ۴۳
منابع و مآخذ     ۴۶

منابع و مآخذ :

۱-بیانی  –احمد – ۱۳۸۱-  روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات نی – تهران .

۲-دلاور – علی – ۱۳۸۲ – آمار استنباطی – انتشارات رشد – تهران .

۳-دلاور – علی – ۱۳۸۳ – روش تحقیق در علوم تربیتی ، انشارات رشد – تهران .

۴-دادستان – پریرخ – ۱۳۸۴ – تنیدگی روانی – انتشارات بذ – تهران.

۵-شاملو – سعید – ۱۳۸۴ – بهداشت و سلامت عمومی – انتشارات ارجمند –  تهران .

۶-شعاری نژاد – علی‌اکبر – ۱۳۸۵ – تعلیم و تربیت فرزندان – انتشارات نوبهار – تهران .

۷-شارع – مصطفی – ۱۳۸۳ – آزموش والدین در برابر تربیت فرزندان – انتشارات ثابت – تهران

۸-شورکی – معین – ۱۳۸۲ – سلامت عمومی – انتشارات بهار – تهران .

۹-منصور – محمود – ۱۳۸۴ روان شناختی – انتشارات رشد – تهران .

۱۰- محمودی – سید‌عیسی – ۱۳۸۴ – روان شناختی رشد – انتشارات ارسباران – تهران .

۱۱-  نمازی – احمد – ۱۳۸۲ – روشهای تربیتی کودکان – انتشارات همت – تهران .

 مقدمه :

وقتی از چرخه زندگی خانوادگی سخن به میان می آید به خانواده سنتی اشاره می شود خانواده ای که درآن زن وشوهر ازدواج کرده اند وبچه دارشده اند وازدواج باقی می مانند اما ،با افزایش تعداد طلاقها و تنوع زندگیهای ،مشترک ،احتمالااین الگوی سنتی خانواده به زودی دربین کمتر از نصف بزرگسالان مشاهده خواهدشد و این خانواده وپدر ومادر هستند که در تربیت فرزندان می توانند نقشی بسزا داشته باشند چرخه زندگی وجریان بین پدر ومادر جهت تربیت فرزندان جزءاصلی ترین چیزی است که می تواند در نوع تربیت نقش بسزایی داشته باشد . نوجوانان به آزادی تجربه کردن نیاز دارند بااین حال ،به طوری که ادامه دادن سبک مقتدرانه در طول نوجوانی ،چالشها و سازگاریهای خاصی رادربردارد و توانایی نوجوانان در فکر کردن به روابط اجتماعی نیز تنشهای خانوادگی را بیشتر می کند ،شاید زمانی را به خاطر بیاورید که دیگر والدین خودتان راازآدمهای کاملا”آگاه وکاملی در نظر نمی گرفتید وصرفا”آنها را افراد معمولی می انگاشتید بعداز اینکه نوجوانان والدین خودرا آرمان زدایی می کنند دیگر مانند گذشته در برابر آنها زورنمی آورند خوب با این اوصاف تمام این مطالب منجربه می شود به نوع تربیت فرزندان واینکه فرزندان تحت تاثیر والدین رفتار و اعمالی را انجام می دهندکه اگر مخالف با عرف و شرع جامعه باشد ممکن است که مشکلاتی را بوجودآورد که در وهله اول هم به خود بچه ونوجوان وهم به جامعه ضرر وآسیب می رساند به طوری که از لحاظ روحی وسلامت روانی را هم به خطر می اندازد تربیت فرزندان توسط والدین می تواند در ایجاد روحیه قوی و محکم فرزندان نوعی گام مهمی بردارد و برعکس هم می تواند اقدام کند . سلامت عمومی و سلامت روانی حاصل از این تربیت هم به نوع خود مهم و ضروری است چرا که عدم سلامت روانی باعث ایجاد ناراحتیهای روحی و جسمی می شود (ثورکی ۱۳۸۲ –ص ۶۱ )

بیان مسئله :

نوجوانان به به آزادی تجربه کردن نیازدارند بااین حال به طوری که ادامه دادن سبک مقترانه در طول نوجوانی ،چالشها و سازگاریهای خاصی رادربردارد که توانایی نوجوانان در فکر کردن به روابط اجتماعی نیز تنشهای خانوادگی را بیشتر می کند شایدزمانی را به خاطر بیاورید که دیگر والدین خودتان را آدمهای کاملا”آگاه و کاملی در نظر نمی گرفتید و صرفا”آنها را۱۰۰ افراد معمولی به می انگاشتید وبعد از اینکه نوجوانان والدین خود را آرمان زدایی می کنند ودیگر مانند گذشته ما دربرابر آنها سرفرود نمی آورند وآنها مسایل گوناگونی چون تمیز کردن اتاقشان و رفت وآمد به خانه و انجام تکالیف که تمام این ها می شود گفت شیوه های از تربیت و نوع برخورد والدین با فرزندان است درحالی که والدین و نوجوانان دیدگاه های بسیار متفاوتی در مورد موقعیتها داشته باشند . حل کردن اختلاف نظرآنها دشوارتر است و زمانی که فرزندان از مرحله نوجوانی به بزرگسالی نزدیکتر شد تکلیف والدین و فرزندان فقط جداشدن از یکدیگر نیست وآنها باید آمیزه ای از باهم بودن و استقلال برقرار کنند که تمام اینها می تواند ریشه درسلامت عمومی وشناختی داشته باشد وباعث جدایی محیط ناسالم بیرون ومحیط سالم خانه و خانواده باشند که این مساله در راس شیوه درست فرزند پروری خانواده ها و والدین است .

سؤال مسئله

سؤال کلی :۱- آیا بین شیوه های فرزند پروری وسلامت عمومی رابطه وجوددارد ؟

اهداف تحقیق

هدف از تحقیق حاضر بررسی شیوه های فرزند پروری وسلامت عمومی فرزندان حدود سنی ۱۴ ساله شهر ابهر است و اینکه آیا شیوه های تربیت فرزندان در ایجاد سلامت عمومی می تواند دخالت داشته باشد یا نه و اینکه نوع تربیت ،برخورد صحیح والدین در کارهای مربوط به کودکان و نوجوانان در ایجاد اختلالات رفتاری –اضطرابی – اجتماعی – جسمانی فرزندان دخالت مثمر ثمری دارد یا نه .

اهمیت وضرورت تحقیق

درک اصول اخلاقی هامانند کودکی در نوجوانی نیز از طریق فرزند پروری صمیمانه ،دموکراتیک و بحث کردن درباره مسایل اخلاقی ،پرورش می یابد . نوجوانانی که از نظر رشد اخلاقی بسیار پیشرفته هستند والدینی دارند که با دقت تمام به آنها گوش می کنند و سؤالهای روشنگری می پرسند واز استدلال سطح عالی استفاده می کنند ودر مقابل به والدینی که موعظه می کنند وبه تهدید متوسل می شوند که تمام این شیوه های تربیتی می تواند تاثیر مثبت یا منفی برروی افراد بخصوص فرزندان بگذارد وگاهی اوقات همین شیوه های نادرست باعث بوجود آمدن مشکلاتی می شود که حل آن خیلی سخت ونابجاست از طرف دیگر سالهایکی از پیش بینی های بسیار قدرتمند رشد اخلاقی است که تمام این موارد درسلامت عمومی فرد می تواند نقش بسزایی داشته باشد .(سید یحیی محمدی ص ۷۴ – ۱۳۸۴)

امیداست با ارائه این گونه پژوهشها وبه کارگیری راهکار های درست جهت تربیت فرزندانمان آنها را هرچه بیشتر به سلامت عمومی برسانیم طوری که آنها بتوانند با محیط اطراف خود رابطه خوبی برقرار کنند واز این رابطه لذت کافی را ببرند که ارائه این گونه تحقیقات درمراکز آموزشی ودانشگاهی نقش بسزایی دارد .

فرضیه های تحقیق

فرضیه کلی

۱-  بین شیوه های فرزند پروری وسلامت عمومی رابطه وجوددارد

فرضیه جزیی

۱- بین شیوه های فرزند پروری و اختلال جسمانی رابطه وجوددارد .

۲-بین شیوه های فرزند پروری واختلال رفتاری رابطه وجوددارد .

۳-  بین شیوه های فرزند پروری واختلال اجتماعی رابطه وجود دارد .

۴-  بین شیوه های فرزند پروری و اختلال اضطرابی رابطه وجوددارد .

متغییرهای تحقیق

درفرضیه کلی

شیوه های فرزند پروری – متغییر وابسته

سلامت عمومی – متغییرمستقل

درفرضیه های جزیی

اختلال جسمانی – اضطرابی – رفتاری واجتماعی – متغییر مستقل

شیوه فرزند پروری – متغییر وابسته

تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها ومفاهیم

شیوه های فرزند پروری :عبارتنداز درک اصول اخلاقی ورفتار درست و سنجیده در جهت تربیت فرزندان که از طریق بزرگترها ووالدین صورت می گیرد و نشان دادن راههای درست اخلاقی – رفتاری – اجتماعی با استدلال در سطح عالی برای فرزندان بدور از هر نوع تهدید و مواخذه وبالاخره عبارتنداز نمره ای است که آزمودنی از آزمون شیوه های فرزند پروری بدست آورده است .

سلامت روانی و عمومی: عبارتنداز :سازش فرد با جهان اطرافش به حداکثر امکان به طوری که باعث شادی و برداشت مفید و موثر به طور کامل شود ورفتار عادی نمودار شخصیت انسان سالم است که موجب سازگاری او با محیط وبالنتیجه رفع نیازهای اصلی وضروری اوست ودر نتیجه بالاخره عبارتنداز نمره ای است که آزمودنی از آزمون سلامت عمومی بدست آورده است .

وضعیت هویت و سلامت روانی :

کسب هویت و وقفه از لحاظ روانی راههای سالمی به سوی خود وصفی پخته هستند ،درحالی که ضبط وپراکندگی هویت ناسازگارانه هستند. نوجوانانی که هویت کسب کرده اند یا فعالانه آن را کاوش می کنند احساس عزت نفس بیشتری دارند به احتمال بیشتری به صورت انتزاعی و نقادانه فکر می کنند بین خودآرمانی (آنچه امیدوارند که بشوند )وخود واقعی شان شباهت بیشتری وجود دارد ودر استدلال اخلاقی پیشرفته هستند (جوسلسون ۱۹۹۴ ،مارسیا وهمکاران ۱۹۹۳).در ضمن افرادی که هویت کسب کرده اند کمتر خود محور هستند ودر مورد نشان دادن خود واقعی شان به دیگران احساس ایمنی بیشتری می کنند (اوکانور ،۱۹۹۵ ).

نوجوانانی که به مدت طولانی هویت پراکنده دارند در پرورش هویت بسیار نا پخته هستند .آنها معمولا”خود را به دست سرنوشت و شانس می سپرند نگرش «برایم مهم نیست »دارند وهرکاری که جماعت انجام دهد باآن هم داستان می شوند در نتیجه آنها به احتمال زیاد مواد مخدر مصرف وسوءمصرف می کنند . در عمق حالت بی تفاوتی و بی علاقگی آنها احساس ناامیدی در مورد آینده وجود دارد تعصبات قومی و مذهبی نزد نوجوانانی که هویت ضبطی و پراکنده دارند شایع است . .نوجوانان دارای هویت ضبطی ،این تعصبات را از مظاهر قدرت و نوجوانان دارای هویت پراکنده از همسالان کسب می کنند (استریت ماتر وپیت ،۱۹۸۹).

رشد اخلاقی

 سابرینا پشت میز آشپزخانه نشسته بود ودر حالی که چشمانش از تعجب گردشده بود روزنامه یکشنبه را با علاقه می خواند اوبه لوئیز گفت :«توباید این را ببینی ».سابرینا صفحه ای را بالا نگهداشت که عکسهای بزرگی از یک زن ۷۰ ساله را در منزلش نشان می داد . روی زمین و اسباب و اثاثیه پراز تکه های روزنامه ،مقوا ،قوطیهای کنسرو ،ظروف شیشه ای ،غذا وپوشاک بود . کاغذ دیواریها در حال فرو ریختن بودند .لوله های آب خانه یخ زده بودند و ظرفشویی ،توالت وبخاری از کار افتاده بودند . عنوان این عکسها این بود:«لورتاپری :زندگی من اصلا”به آنها مربوط نیست »

سابرینا گفت :ببین آنها می خواهند چه بلایی سراین زن بدبخت بیاورند . می خواهند اورااز خانه اش بیرون بیندازند وآن را خراب کنند هیچ کس برای این بازرسان شهر اهمیت ندارد .دراینجا نوشته شده که خانم پری بیشتر عمرخود را صرف امور خیریه کرده است .چرا کسی به او کمک نمی کند؟

لوئیز در پاسخ گفت :سابرینا تویک نکته مهم را فراموش کردی .خانم پری از ۳۰ ملاک ساختمان تخلف کرده است .قانون می گوید از شما انتظار می رود که خانه خود را تمیز نگهدارید وآن را تعمیر کنید .سابرینا بازرسان ساختمان به این چیزها توجهی ندارد .خانم پری لجباز است اواز قانون اطاعت می کند او با مراقبت نکردن از خانه اش فقط خودش را تهدید نمی کند اوبرای همسایگان نیز خطرناک است فرض کن خانه اش آتش بگیرد تو نمی توانی نزدیک دیگران زندگی کنی وبگویی که زندگی ات به هیچ کس مربوط نیست .

45,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مقایسه سلامت روانی خانواده در بین افراد دارای شغل های دولتی و آزاد مردان
  • تحقیق آموزش سالمندان در سلامت روانی
  • مقاله مقایسه سلامت روانی دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی با دانشجویان دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید بهشتی
  • مقاله بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری مادران
  • مقاله بررسی رابطه شوخ طبعی با سلامت روانی در دانشجویان ‏
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.