2,509 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۱۰۳
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
امنیت روانی ، زیر مجموعه مقوله ای وسیع تر یعنی امنیت جامع انسانی ، محسوب می شود که در برگیرنده حقوق و امنیت فردی ، مالی ، فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی است .
دکتر نعمت بابایی ، متخصص بهداشت محیط و استاد دانشگاه ، امنیت جامعه انسانی را دارای دو بعد حداقلی ( کفاف )که در آن آحاد جامعه قادر به تامین و تضمین معیشت و بقا و امنیت خود هستند و بعد ارتقایی (رفاه ) که در آن مردم قادر هستند از احساس مثبت و آسایش در زندگی مادی و امنیت روانی – اجتماعی برخوردار باشند ، می داند و می گوید : وجود یا نبود امنیت روانی در جامعه ،معلول عوامل کلان ،میانه و خرد در سطح جامعه است . در سطح کلان امنیت روانی هنگامی حاصل می شود که تمام شهروندان در جائی از بهبود اجتماعی را تجربه کنند و حقوق قومی ، عقیدتی و فرهنگی آنها تضمین شده باشد و تامین ، حمایت اجتماعی ، دسترسی به خدمات آموزشی ، رفاهی ،مشارکت اجتماعی و حقوق شهروندی کامل برای همه اعضای جامعه در فضای خالی از تبعیض قابل حصول می باشد .
وی با اشاره به حقوق اجتماعی به عنوان یکی از حقوق شهروندی در جامعه می افزاید :حق طبیعی هر فرد برای بهره مند شدن از حداقل استاندارد رفاه اقتصادی و امینت ، حقوق اجتماعی با خدمات رفاهی است که شامل دسترسی به تسهیلات بهداشتی و درمانی ، تامین اجتماعی ، حقوق ایام بیکاری و تعیین دستمزد است .
عدم امنیت پدیده ای خارج از مرزهای ملی یا جوامع نیست ، بلکه عوامل ایجاد احساس عدم امنیت را باید در درون جوامع و در ساز و کار نظام های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جست و جو کرد . بنابراین هر عاملی که امنیت اقتصادی ، بهداشتی ،زیست محیطی ، سیاسی ، غذایی ، فردی و ارتباطی شهروندان را تهدید کند ؛ می تواند زمینه ساز مسایل و مشکلاتی باشد که پس از آن ،امنیت ملی را در معرض مخاطره قرار می دهد . از این رو ، افزایش امنیت از طریق حفظ حقوق شهروندان و تامین حداقل نیازهای اساسی آنها ، تنها راه حفظ انسجام ملی برای مقابله با تهدیدهای خارجی یا حتی پیشگیری از این تهدیدهاست .
بنابرین در این تحقیق قصد داریم که رابطه بین امنیت روانی و پذیرش اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه بررسی نمائیم.
انحرافات اجتماعی به مفهوم رفتارهای ناهمنوا با ارزش های اجتماعی، مانع تحقق یکی از اهداف اساسی امنیت ملی، یعنی حفاظت از ارزش های بنیادی و حیاتی نظام فرهنگی هر جامعهای است که بر حسب مفروضات و شرایط اجتماعی آن جامعه، انحرافات اجتماعی به عنوان تهدید، آسیب پذیری و یا هر دو تلقی میگردد، اما آنچه مسلم است انحرافات اجتماعی، به عنوان سلب کننده امنیت اخلاقی و اجتماعی و کاهش دهنده اقتدار معنوی جامعه، از یکسری عوامل اجتماعی درونی و بیرونی در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نظیر اختلال هنجاری، فرآیند نوسازی سریع و شتابان، فرآیند جهانی شدن و انقلاب اطلاعات تأثیر میپذیرد.
هر چند ایجاد جامعهای عاری از انحرافات و بزه تقریباً ناممکن است، معالوصف میتوان جامعهای را بنا نهاد که در آن انحرافات اجتماعی کنترل و مهار شده است.
وجود چنین جامعهای، مستلزم معنویت و امنیت است که هر دو این مقولات، به وجود عدالت اجتماعی وابسته می باشد.
واژگان کلیدی: امنیت اجتماعی،. انحرافات اجتماعی، امنیت، مسأله اجتماعی، مسأله امنیتی ، تهدید، آسیب پذیری.
مقدمه ۸
بیان مسئله ۱۰
اهمیت و لزوم تحقیق : ۱۲
اهداف تحقیق ۱۵
اهداف جزئی ۱۵
فرضیه های تحقیق ۱۵
متغیر های تحقیق ۱۵
تعاریف نظری عملیاتی ۱۶
مفهوم امنیت ۱۶
بهداشت روانی ۱۶
امنیت روانی ۱۷
پذیرش اجنماعی ۱۷
مبانی نظری وپیشینه تحقیق ۱۸
پیشینه تحقیق ۲۰
امنیت و انحرافات اجتماعی ۲۳
مسأله اجتماعی ۲۳
انحرافات اجتماعی ۲۵
بهداشت روانی و محیط کار ؟ ۲۶
اهمیت موضوع بهداشت روانی ۲۷
آنومی ۲۷
امنیت ۲۸
ابعاد، گستره و سطوح امنیت ۳۰
انحرافات اجتماعی: تهدید یا آسیب پذیری ۳۱
انحرافات اجتماعی به عنوان مسأله امنیتی ۳۳
انحرافات اجتماعی و نا امنی جهانی ۳۴
مسأله انحرافات اجتماعی و امنیت در پارادایم آنومی ۳۷
نظریه دورکیم ۳۷
نظریه کونیگ ۳۸
نظریه مرتون ۴۳
تاثیر نماز بر احساس امنیت روانی ۴۶
تاثیر نماز بر کاهش اضطراب ۴۸
تأثیر نماز بر بهداشت خواب ۵۰
مفهوم امنیت در قرآن ۵۲
حوزه های امنیت ۵۵
الف: امنیت روحی و روانی ۵۵
ب: امنیت فردی ۵۷
ج: امنیت اجتماعی ۵۸
امنیت انسانی از نظر حقوقی ۶۰
۱ ـ مبانی نظری امنیت انسانی ۶۱
الف ـ تعریف و تبیین امنیت انسانی ۶۱
الف) ساختار اجتماعی ۶۵
ب) کارکرد اجتماعی. ۶۵
ب : مبانی پژوهشی ۶۷
امنیت و انحرافات اجتماعی ۶۹
تأثیر نظارت همگانی بر افزایش احساس امنیت در جامعه ۷۰
۱٫ روش تحقیق ۷۳
۲٫ جامعه آماری ۷۳
۳٫ نمونه آماری و روش نمونه گیری ۷۳
۴٫ ابزار جمع آوری اطلاعات ۷۴
توصیف پرسشنامه ۷۵
۵٫ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۷۵
تجزیه و تحلیل آماری ۷۷
آمار توصیفی ۷۸
فرضیات اصلی ۷۸
متغیرهای تحقیق ۷۸
پذیرش اجتماعی ۷۹
جدول شماره ۱ -۴ : فراوانی پذیرش اجتماعی ۷۹
نمودار شماره ۱ – ۴ : پذیرش اجتماعی ۸۰
عوامل محیطی ۸۰
جدول شماره ۲ -۴: عوامل محیطی ۸۰
نمودار شماره ۲ – ۴: عوامل محیطی ۸۱
نرم امنیت روانی ۸۱
جدول شماره ۳ -۴: نرم امنیت روانی ۸۱
بعد ارتقایی مادی ۸۲
جدول شماره ۴ -۴: عوامل محیطی ۸۲
نمودار شماره ۳ – ۴: عوامل اقتصادی ۸۲
اعتقادات مذهبی – فرهنگی ۸۳
جدول شماره ۵ -۴: نرم اعتقادات مذهبی – فرهنگی ۸۳
نمودار شماره ۴ -۴: نرم اعتقادات مذهبی – فرهنگی ۸۳
آمار استنباطی ۸۴
فرضیه اول: بین عوامل موثر در امنیت روانی و پذیرش اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. ۸۶
آزمون ضریب همبستگی ۸۶
جدول شماره ۶ -۴: آزمون ضریب همبستگیامنیت روانی- پذیرش اجتماعی ۸۶
جدول توافقی ۸۸
جدول شماره ۷ -۴: جدول توافقی اعتقادات مذهبی – فرهنگی ۸۸
آزمون کی دو ۸۸
فرضیه سوم: بین عوامل موثر در امینت روانی و عوامل موثر محیطی با پذیرش اجتماعی رابطه معنا داری وجود دارد. ۸۹
آزمون ضریب همبستگی ۹۰
خلاصه تحقیق ۹۴
فرضیه اول ۹۵
فرضیه دوم ۹۵
فرضیه سوم ۹۶
فرضیه چهارم ۹۶
محدودیتهای تحقیق ۹۷
پیشنهادات : راههای برون رفت ۹۷
نتیجه گیری ۱۰۰
منابع ۱۰۱
چکیده ۱۰۲
ارونسون، الیوز؛ روان شناسی اجتماعی؛ ترجمه سیروس ایزدی، انتشارات دانشگاه تهران: ۱۳۶۶٫
افروز، غلامعلی؛ روان شناسی تربیت کودکان و نوجوانان؛ انتشارات انجمن اولیاء و مربیان: ۱۳۷۱٫
ایسنا، خبرگزاری جامعهی جوانان ایران، چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۲
ایزدی، سیروس؛ روانشناسی شخصیت از دیدگاه مکاتب؛ انتشارات دهخدا: ۱۳۵۱٫
بلوم، جرالداس؛ نظریه های روان کاوی شخصیت؛ ترجمه هوشنگ حق نویس، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۶۲٫
دلاور، علی؛ روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی؛ انتشارات ویرایش: ۱۳۷۷٫
سیف، علی اکبر؛ روش تهیه پژوهشنامه؛ انتشارات دوران: ۱۳۷۸٫
شاملو، سعید؛ مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت؛ انتشارات رشد: ۱۳۷۰٫
شعاری نژاد، علی اکبر؛ روان شناسی رشد؛ انتشارات رشد: ۱۳۶۴٫
شفیع آبادی، عبدالله؛ ناصری، غلامرضا؛ نظریه های مشاور و روان درمانی؛ مرکز نشر دانشگاهی: ۱۳۵۹٫
فروم، اریک. انقلاب امید؛ ترجمهی مجید روشنگر، ۱۳۵۷، مروارید، تهران
کریمی، یوسف؛ روان شناسی شخصیت؛ انتشارات نشر ویرایش: ۱۳۷۶٫
گنجی، حمزه؛ روان شناسی عمومی؛ انتشارات نشر دانا: ۱۳۷۵٫
گیدنز، آنتونی. جامعهشناسی؛ ترجمهی منوچهر صبوری، ۱۳۷۳، نشر نی، تهران
میرزا بیگی، علی؛ نقش نیازهای روانی در بهداشت روانی؛ انتشارات اطلاعات و آموزش و پرورش: ۱۳۷۲٫
هفتهنامهی سازمان مدیریت و برنامهریزی شمارهی ۳۰، ۱۳۸۳
امنیت در یک کشور زمانی ایجاد می شود که امنیت روانی وجود داشته باشد؛ و امنیت روانی خود نیز ناشی ازاحساس امنیت است و احساس امنیت نیز نمایشی از تلاش همگانی برای اداره جامعه سالم است.
امنیت واژهای پیچیده و به لحاظ کاربرد از گستردگی وسیعی برخوردار است. از درونی ترین افکار و احساسات بشری گرفته تا مهمترین مسائل بین دولتها دربرگیرنده مفهوم امنیت است. فرهنگ لغت آکسفورد امنیت [۲](security) را چنین معنا می کند “رهایی از نگرانیها و ایمنی در مقابل خطرات و همچنین معیارهایی قراردادی برای تضمین ایمنی یک کشور، شخص یا چیزی که از ارزشی برخوردار است. همچنین فرهنگ معین امنیت را ” ایمن شدن، بی بیمی و در امان بودن” معنا کرده است.
ازآن هنگام که انسان برای بقا و تامین معاش خود با وسایل ابتدایی و دست ساز به مقابله با عوامل طبیعی پرداخت تا اکنون که به دنبال عصر صنعتی شدن، سرعت و تکنولوژی رویای برتری بر همنوعان و جهان پیرامون خود را از طریق وسایل پیشرفته نظامی و اتمی در سر می پروراند، امنیت چه در بعد روانی آن و چه در بعد فیزیکی همواره یکی از دغدغه های همیشگی او بوده است.
امنیت روانی، زیر مجموعهی گسترهای وسیعتر یعنی امنیت جامع انسانی، محسوب میشود که در بردارندهی حقوق و امنیت فردی، مالی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، امنیت جامع انسانی در صورتی قابل تحقق است که مفهوم امنیت از محدودهی مرز و سرزمین به امنیت انسانی سوق پیدا کند.
امنیت جامع انسانی، خود دارای دو بُعد میباشد: بعد حداقلی (کفاف)، که در آن آحاد جامعه قادر به تأمین و تضمین معیشت و بقا و امنیت خود میباشند، و بعد ارتقایی (رفاه) که در آن مردم قادرند از احساس مثبت و آسایش در زندگی مادی و امنیت روانی – اجتماعی برخوردار باشند.
وجود یا عدم وجود امنیت روانی در جامعه، معلول عوامل کلان، میانه و خرد در سطح جامعه است. در سطح کلان، امنیت روانی هنگامی حاصل میشود که تمام شهروندان درجاتی از بهبود اجتماعی را تجربه کنند و حقوق قومی، عقیدتی و فرهنگی آنان تضمین شده باشد و تأمین و حمایت اجتماعی و دسترسی به خدمات آموزشی، رفاهی، مشارکت اجتماعی و “حقوق شهروندی کامل” برای کلیهی اعضای جامعه در فضای خالی از تبعیض قابل حصول باشد. “حقوق شهروندی کامل” که توسط تی. اچ. مارشال در ۱۹۷۳، شرح و بسط داده شد، شامل حقوقی است که امروزه در اغلب کشورها آنرا بدیهی میدانند،( گیدنز، آنتونی. ۱۳۷۳)
اما به دست آوردن آنها زمانی دراز طول کشید و هنوز در همهی کشورها به رسمیت شناخته نشده است. حقوقی شهروندی کامل شامل موارد زیر است و تحقق آنها در سطح کلان جامعه، موجب امنیت روانی برای شهروندان و آحاد جامعه میگردد:
۱-حقوق مدنی
۲-حقوق سیاسی
۳-حقوق اجتماعی
همانطور که در حدیث شریف وارد شده، نعمت «امنیت» یکی از مهمترین نعمتهای الهی است. در میان گونه های متنوع امنیت مانند: امنیت نظامی، امنیت قضایی، امنیت اقتصادی و… بدون شک امنیت روانی از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است زیرا در صورت فقدان امنیت روانی فرد دچار یأس فلج کننده ای خواهد شد که او را مستأصل می سازد. بنابراین منبع تأمین تعادل روحی و امنیت روانی افراد یک جامعه و تداوم حیات بانشاط یک امت، ارزشمندترین سرمایه آن جامعه محسوب می شود که پی جویی آرمانهای مردم را امکانپذیر می سازد.
بر این اساس حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در پهنه جغرافیای جهان اسلام، ارجمندترین سرمایه معنوی مبارزان خداجو و عدالتخواه است. حضرت منبع جوشان و بی پایان تولید انرژی روانی است که سنگربانان جبهه حق با اتصال به آن به بازسازی و تقویت انگیزه و اراده خویش می پردازند تا تداوم بخش این پایداری نستوهانه باشند.
برخورداری از امنیت روانی پایدار در گرو تعامل مناسب در سطح کلان، میانه و خرد میباشد و در راس نیازهای انسانی قرار دارد که تحت عنوان سلسله مراتب نیازها (فرلو ۱۹۷۰ – ۱۹۵۴) مطرح میباشد، ناامنی و عدم احساس امنیت روانی، علاوه بر ایجاد ناهنجاریهای رفتاری و سلب امنیت اجتماعی. از نظر اقتصادی در مظاهر آن همچون عدم سرمایهگذاری خارجی و فرار سرمایههای انسانی و مادی نمود پیدا میکند و نشانگر آن است که امنیت شغلی، امنیت جانی و امنیت اجتماعی که بنیاد رضایت برای صاحبان فکر و علم و سرمایه است مورد تعرض قرار میگیرد، آسیبشناسی نخبهگریزی در ایران امروز نیز متأثر از عدم امنیت روانی میباشد، چنانکه از ۱۲۵ نفر دانشآموزی که در سه سال گذشته در المپیادهای جهانی رتبه کسب کردهاند، ۹۰ نفر آنها هماکنون در دانشگاههای دیگر کشورها تحصیل میکنند و طبق آمار صندوق بینالمللی پول، سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از ایرانیان تحصیلکرده برای خروج از ایران اقدام میکنند و از این نظر ایران در بین کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعهی جهان، مقام اول را کسب نموده است. ) گیدنز، آنتونی. ۱۳۷۳، ص ۵۰)
در دنیای امروز، سرمایهی کشورها فقط معادن و نفت نیست، توسعه در گرو حفظ سرمایه و ارتقای سرمایهی انسانی است، هماکنون بیش از ۲۰ میلیون جوان ایرانی در ردهی ۱۵ تا ۲۹ سال با دلهره و اضطراب چشم به آینده دوختهاند و این انتظار، آنها را در معرض انواع اختلالات و آسیبهای روانی اجتماعی قرار داده است، نبود کار مناسب، بیکاری فزاینده در سطح کشور، عدم امنیت شغلی، کنکور، وجود فقر و تبعیض در جامعه و ناامنیهای اجتماعی از مهمترین عوامل مؤثر بر فقدان امنیت روانی در میان جوانان است، بیجهت نیست که بیش از ۲۸ درصد جامعه (قریب به ۳/۱ جمعیت) از اختلالات اعصاب و روان رنج میبرند و نسبت به آینده بهشدت بدبین هستند و احساس عدم امنیت روانی دارند. عوامل نامساعد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، در بروز و ظهور بیماریهای روانی بسیار مؤثرند. وقتی افراد بهطور مداوم شکست را تجربه کنند و پیوسته در کمبود و مضیقه باشند، علاوه بر احساس عدم امنیت روانی، مسلماً در معرض انواع بیماریهای روانی خواهند بود، زیرا وقتی تعداد زیادی از موقعیتهای استرسزا در زمان کوتاه اتفاق بیفتد، برای امنیت و بهداشت روانی پیامدهای نامساعد خواهد داشت و هنگامی که از توان سازگاری فرد فراتر رود بهصورت بیماریهای جسمی – روانی و اختلالات روانی بروز پیدا میکند.
با توجه به نظرات فوق الذکر ما نیز در این تحقیق قصد داریم که رابطه بین امنیت روانی و پذیرش اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه بررسی نمائیم.
مطالعات “هاروی برنر” (محقق برجسته استرس) نشان می دهد که آمار مرگ و میر، بیماری های جسمی، خودکشی و دیگرکشی، پذیرش به بیمارستان های روانی و زندان ها و … در میان افرادی که در معرض استرس های گوناگون بوده اند، به مراتب بیشتر از افراد عادی است.
از آنجا که زندگی انسان ها در عصر حاضر، با استرس های بسیار متعدد و گوناگونی همراه شده است و با توجه به این که لازمه زیستن و تداوم زندگی، سازش پذیری و مقاومت در برابر استرس هاست، لزوم برخورداری انسان از وسایلی که درجه مقاومت او را در مقابل استرس ها افزایش بخشند و احساس آرامش و امنیت روانی را در وجود او حکمفرما سازند، به وضوح احساس می شود.
چنانچه با دقت کافی و استناد به شواهد آماری به مکان هایی که استرس های متعدد زندگی، افراد را به آنجا می کشاند (مکان هایی مثل مطب پزشکان، بیمارستان های جسمی و روانی، قبرستان جوانمرگ ها !؟ ، زندان ها و .. ) سری بزنیم متوجه می شویم که تعداد مذهبی ها، در مقایسه با غیر مذهبی های حاضر در این قبیل جاها بسیار متفاوت است
این موضوع نه فقط در کشورهای مسلمان، بلکه در سرتاسر جهان عمومیت دارد. به عنوان مثال: بررسی جوامع “هوتری” در آمریکای شمالی حاکی از آن بود که بروز اختلال روانی در آنها کمتر از سایر افراد جامعه است. جوامع هوتری نسبتا پایدار و منزوی هستند و در شرایط آرام کشاورزی و با عقاید دینی استوار زندگی می کنند.
بدین ترتیب می توان با فیلسوف بزرگ قرن اخیر “لیمان” هم عقیده بود، آنجا که گفته است: “دین و مذهب در زندگی به انسان اطمینان و تکیه گاه روحی می بخشد.”
با این اوصاف “نماز” به عنوان برجسته ترین چهره ایمان، نقش بزرگی در ایجاد امنیت روانی و توانایی مقابله با استرس ها در انسان ایفا می کند و اگر به یاد آوریم که بیش از ۶۰ درصد مراجعه کنندگان به بیمارستان های عمومی، در واقع از یک مشکل روانی رنج می برند و بیماری های(روان تنی) در طب نوین روز به روز جایگاه مهم تری پیدا می کند، می توانیم از دریچه تازه ای درباره ی نقش نماز در بیماری های جسمی سخن بگوییم
نیروی انتظامی، به عنوان بخش مهمی از سیستم امنیتی کشور، وظیفه خطیر تأمین امنیت داخلی را بر عهده دارد. این نیرو از جمله ارگانهای خدمت رسانی به آحاد جامعه جهت تأمین امنیت، تلقی می گردد. بررسی رابطه متقابل این سازمان با مردم از آن جهت حائز اهمیت است که اگر ارتباط موجود بین سازمانهای خصوصی و مردم، بیشتر بر پایه پیشبرد اهداف اقتصادی است، ارتباط بین مردم و نیروی انتظامی عاری از روابط بده بستان اقتصادی است؛ زیرا این نهاد ملزم به دفاع از حقوق اجتماعی و امنیتی آحاد ملت است. عدم شناخت مسائل و مشکلات موجود سبب نارضایتی و ناخشنودی مردم از یک سازمان می شود.
به علاوه، مردم به عنوان محور اساسی در امنیت اجتماعی محسوب می شوند؛ بنابراین مشارکت هرچه بیشتر افراد جامعه می تواند نیروی انتظامی را در رسیدن به این هدف یاری رساند. به همین منظور، آگاهی از نظرهای مردم در تحقق چنین هدفی، از اهمیت زیادی برخوردار است تا از این طریق بتوان امکان مشارکت هرچه بهتر افراد جامعه را در فرایند حفظ امنیت اجتماعی فراهم نمود.
در هر نظام اجتماعی، فرآیند جامعه پذیری مهم ترین راه برای تداوم زندگی جمعی و همکاریهای مورد نیاز برای آن است. فرد از این طریق یاد می گیرد که چگونه خود را با هنجارها و ارزشهای جامعه در موقعیت های مختلف، وفق دهد.
نظارت اجتماعی در واقع به بسط فراگرد اجتماعی شدن گفته می شود. این نظارت به روشها و وسایلی » متکی است که در جامعه به کار بسته می شود تا افراد را وادارند که خودشان را با چشمداشت های یک گروه.( کوئن، ۱۳۷۴ ، ص ۱۴۵ ) « یا جامعه خاص تطبیق دهند
تمام فرآیندهایی که به وسیله آنها جامعه و گروههای تشکیلدهنده آن، رفتار اعضای خود را به طرف » « همنوایی با هنجارهای گروهی تحت نفوذ قرار می دهند، نظارت اجتماعی گفته می شود ( خضرنجات،۱۳۶۹ ،ص ۱۴۱)
بطور کلی علی الخصوص در سطح کلان، باید به محفوظ بودن جان، مال، اندیشه، حریم شخصی و تأمین آزادی و دموکراسی، مشارکت و حقوق مساوی شهروندی، به دور از هرگونه تبعیض و تقسیمبندی جامعه به خودی و غیر خودی اقدام ورزید و امنیت جامع انسانی در همهی ابعاد آن را محقق ساخت و نشان و منزلت انسانی و حقوق بشری همهی شهروندان را محترم شمرد، تا آنان خود را جزیی از جامعه محسوب کنند و نسبت به آن تعلق خاطر ورزند و سرمایهی انسانی و اجتماعی جامعه را در سایهی احساس امنیت روانی و اعتماد و مشارکت خود ارتقا دهند، سرمایهی انسانی هم ابزار توسعه است و هم هدف توسعه و بدون توجه به امنیت روانی انسانها در سطح کلان، هیچگونه توسعهای میسر نخواهد بود.
هدف از این تحقیق :
پی بردن به رابطه و ارتباط عوامل موثر امنیت روانی و پذیرش اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه.
پی بردن به عوامل موثر در امنیت روانی
پی بردن به عوامل موثر در پذیرش اجتماعی
پی بردن به عوامل موثر دینی در پذیرش اجتماعی
۱- بین عوامل موثر در امنیت روانی و پذیرش اجتماعی رابطه معنا داری وجود دارد .
۲- بین عوامل موثر در امنیت روانی واعتقادات مذهبی– فرهنگی رابطه معنا داری وجود دارد
۳- بین عوامل موثر در امنیت روانی و عوامل موثر محیطی با پذیرش اجتماعی رابطه معنا داری وجود دارد
۴- بین عوامل موثر در امنیت روانی و بعد ارتقایی (رفاه و آسایش در زندگی) مادی رابطه معنا داری وجود دارد .
در این تحقیق امنیت روانی بعنوان متغیر مستقل و پذیرش اجتماعی بعنوان متغیر وابسته بررسی می شود .
امنیت ([۷] ) در فرهنگ فارسی به معنای آزادی ، آرامش ، فقدان ترس و عدم هجوم دیگران آمده است . در فرهنگ علوم رفتاری نیز دو معنا از این واژه ارابه شده است ، یک حالتی که در آن ارضای احتیاجات و خواسته های شخصی انجام می شود و دوم احساس ارزش شخصی ، اطمینان خاطر ، اعتماد به نفس و پذیرشی که در نهایت از سوی طبقه های اجتماعی نسبت به فردا اعمال می شود .
تعاریف لغوی مفهوم امنیت در فرهنگهای لغت عبارتنداز: در امان بودن، آرامش و آسودگی، حفاظت در مقابل خطر (امنیت عینی و مادی )، احساس آزادی از ترس و احساس ایمنی ( امنیت ذهنی و روانی ) و رهایی از تردید و اعتماد به دریافتهای شخصی میباشد.
واژه بهداشت (Health) و سلامتی همیشه انسان را در طول تاریخ به خود مشغول کرده است. تدوین برنامههای تربیتی – بهداشتی برای حفظ سلامتی و مطالعه ، جلوگیری و درمان بیماریها نمونهای از این اقدامات بشری است. بهداشت در یک تقسیم کلی به دو نوع “بهداشت جسمی” و “بهداشت روانی” تقسیم میشود. ولی آنها همپوشیهای زیادی را با هم دارند (بر یکدیگر تاثیر میگذارند).
بهداشت روانی از آن جهت که رابطه مستقیمی با “عملکرد فردی – اجتماعی” و آسیبهای روانی – اجتماعی” دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است و این اهمیت باعث تدوین و اجرای برنامههای متعدد بهداشت روانی در سه بعد ” پیشگیری ، درمان و توانبخشی” میشود این سه بعد در برگیرنده تمام اهداف و فعالیتهای بهداشت روانی است.
امنیت روانی، زیر مجموعهی گسترهای وسیعتر یعنی امنیت جامع انسانی، محسوب میشود که در بردارندهی حقوق و امنیت فردی، مالی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، امنیت جامع انسانی در صورتی قابل تحقق است که مفهوم امنیت از محدودهی مرز و سرزمین به امنیت انسانی سوق پیدا کند.
امنیت جامع انسانی، خود دارای دو بُعد میباشد: بعد حداقلی (کفاف)، که در آن آحاد جامعه قادر به تأمین و تضمین معیشت و بقا و امنیت خود میباشند، و بعد ارتقایی (رفاه) که در آن مردم قادرند از احساس مثبت و آسایش در زندگی مادی و امنیت روانی – اجتماعی برخوردار باشند.
داشتن گرایشهای مثبت نسبت به افراد، تصدیق کردن دیگران و به طور کلی پذیرفتن افراد علیرغم برخی رفتار سردرگمکننده و پیچیده آنها. پذیرش اجتماعی مصداق اجتماعی از پذیرش خود (یکی از ابعاد سلامت روان ) است. در پذیرش خود فرد نگرش مثبت و احساس خوبی در مورد خودش و زندگی گذشته دارد و با وجود ضعفها و ناتوانی هایی که دارد همه جنبه های خود را می پذیرد . در پذیرش اجتماعی فرد اجتماع و مردم آن را با همه نقص ها و جنبه های مثبت و منفی باور دارد و می پذیرد.
در تعریفی دیگر پذیرش اجنماعی داشتن گرایشهای مثبت نسبت به افراد، تصدیق کردن دیگران و به طور کلی پذیرفتن افراد علیرغم برخی رفتار سردرگمکننده و پیچیده آنها. پذیرش اجتماعی مصداق اجتماعی از پذیرش خود (یکی از ابعاد سلامت روان ) است. در پذیرش خود فرد نگرش مثبت و احساس خوبی در مورد خودش و زندگی گذشته دارد و با وجود ضعفها و ناتوانی هایی که دارد همه جنبه های خود را می پذیرد . در پذیرش اجتماعی فرد اجتماع و مردم آن را با همه نقص ها و جنبه های مثبت و منفی باور دارد و می پذیرد.
[۱] . introduction
[۲] – security
[۳] – Expression issue
[۴] . necessity
[۵] . Goals & Objectives
[۶] – Research hypothesis
[۷] -Security
[۸] . mental health
[۹] – Psychological security
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .