تحقیق روح و مرگ

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق روح و مرگ

تعداد صفحات : ۵۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

شناخت روح در زمان حیات و ایمان و اعتقاد به استقرار وجود آن پس از مرگ، هر فردی را قادر می‌سازد که نه تنها به زندگانی خود در رابطه با مرگ، مفهوم و معنایی روحانی و آرام‌بخش و شرق‌آوری را ببخشد بلکه باعث میشود تا در فرصت  حیات مادی،‌ جهانی روشن و پاک و بی‌آلایش و منطبق با واقعیات حیات انسانی برای خود انتخاب نماید. و در زندگی، حقایق و درستی و صداقت را مبنای عمل و ادامه عمر خود قرار دهد.

نفس، یعنی روح  وروان، هر موجود زنده‎ای دارای روح و جسم می‎باشد، و این دو چیز است که جاندار را به حرکت درمی‎آورد و با بودن روح و جسم، حیات در زندگانی دنیوی تشکیل می‎شود که اگر این دو از هم جدا شوند، حیات دنیوی وجود ندارد، البته در باره روح بحث‎های زیادی شده و آنچه در باره آن گفته‎اند آثار روح است که حقیقت روح، و سکس نتوانسته و نخواهد توانست که به حقیقت روح پی ببرد. زیرا مسأله روح یکی از اسرار الهی است که تنها خداوند متعال که آفریننده روح است حقیقت آن را می‎داند. همان طور که قرآن کریم می‎گوید: «ای پیامبر خدا! از تو در باره حقیقت روح می‎پرسند و تو نیز به آنها بگو که این از امر خدای من است.  روح موجودی است ناشناخته، البته عقل عقل و ذهن و اراده و فطرت و مجموعه غرایز و احساسات و امیال از آثار نفس و روح است، که همگی متصل به روح هستند اما حقیقت روح نیستند، بنابراین روح و بدن در عنصر جداگانه می‎باشند مانند «ظرف» و «مظروف» و این روح است که دارای مشاعر و احساسات است. زمانی که روح از بدن جدا و داخل قالب مثالی می‎شود با همان مشاعر و احساساتی که روح دارد درک می‎کند، و در عالم برزخ زندگی می‎کند و لذایذ و دردها را احساس می‎کند، و تا روز قیامت در جایگاه مخصوص خود باقی می‎ماند، و تا هنگامی که قیامت به پاگردد و بدنهای پوسیده و متلاشی شده دو باره به هم می‎پیوندند و جسدها به حالت قبلی دنیوی خود باز می‎گردند، آن هنگام که روح در عالم برزخ بوده  دو باره به جسد دنیوی خود باز می‎گردد. پس از این معنا معلوم می‎شود که روح زنده و باقی است و مرگ و معاد تنها برای جسم است نه برای روح، و معاد روح یعنی بازگشتن روح به بدن. و این آیه می‎گوید که روح مرگ را می‎چشد یعنی هر روحی خارج شدنش را از بدن احساس می‎کندو کلمه ذائقه یعنی چشیدن و کسی چیزی را نمی‎چشد مگر زنده و با شعور و دارای احساس باشد.

دیگر اینکه در این آیه نمی‎گوید «کل نفس تموت» یعنی هر نفسی می‎میرد، زیرا آیه درصدد اثبات حیات نفس انسان پس از خارج شدن او از بدن است، همان گونه که رسول گرامی(ص) می‎فرماید: «مردم هنگامی که زنده‎اند در دنیا در حال خواب و غفلتند و هنگامی که می‎میرند متنبه می‎شوند و به خود می‎آیند.»

 واژه های کلیدی: روح، مرگ، قانون محبت، ملک الموت

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
روح چیست و این کلمه از کجا آمده است؟    ۳
روح چیست؟    ۵
شناخت ارواح    ۶
معمای مرگ    ۱۸
فصل عوالم روحی    ۲۰
عوالم روحی    ۲۳
معمای مرگ    ۲۷
معنای «کل نفس ذائقه الموت»    ۲۸
«ملک الموت و اعوان او»    ۳۰
«انتقال روح در جایگاه برزخی»    ۳۴
«عبادات و خیرات اهل دنیا برای ارواح»    ۳۸
«عوامل راحت کننده سفر مرگ»    ۴۰
«حالت روح»    ۴۳
«قانون محبت»    ۴۵
«چگونگی حیات خانوادگی در جهان ارواح»    ۴۷
«توقف گاه سئوال جواب از ارواح»    ۴۸
منابع    ۵۴

منابع

۱-انسان روح است نه جسد ترجمه رئوف عبید

۲-زندگی پس از مرگعلامه آیت‌ا… فقید حاج‌ابوالحسن رفیعی قزوینی

۳-عالم برزخ  حسین دیهاب نجفی

۴-ارواح از بهشت خبر می‌دهند مؤلف: حسن رهبرزاده

۵-مرگ و اسرار آن  تألیف: پروفسور کامیل غلاماریون ترجمه: بهنام جمالیان

۶-پدیده‌های روحی در زندگی روزمره تألیف کامیل غلاماریون ترجمه: بهنام جمالیان

۷-روش تماس خانوادگی با ارواح و الهامات روحی مؤلف: حسن رهبرزاده

« مرگ در یا پلی است برای عبور از این جهان به جهان دیگر »

مقدمه

شناخت روح در زمان حیات و ایمان و اعتقاد به استقرار وجود آن پس از مرگ، هر فردی را قادر می‌سازد که نه تنها به زندگانی خود در رابطه با مرگ، مفهوم و معنایی روحانی و آرام‌بخش و شرق‌آوری را ببخشد بلکه باعث میشود تا در فرصت  حیات مادی،‌ جهانی روشن و پاک و بی‌آلایش و منطبق با واقعیات حیات انسانی برای خود انتخاب نماید. و در زندگی، حقایق و درستی و صداقت را مبنای عمل و ادامه عمر خود قرار دهد.

آنها که در طول حیات خود، بر اثر تجربه و ممارست و تعمق خالصانه و مطالعات فراوان، به بقای روح معتقدشده‌اند، کوشیده‌اند تا در تزکیه روانی، کنترل اعمال نفسانی، بی‌توجهی به مادیات در زمان حیات و گرایش به جنبه‌های معنوی زندگی، سرمشق خوبی برای خانواده و اطرافیان خویش و همچنین جوامع بشری باشند. چنین افرادی هرگز از ناملایمات زندگی وحشت ندارند و درصدد انتقام‌‌جویی، کینه‌توزی، بخل و حسد، دروغگویی و تضییع حق دیگران برنخواهد آمد و نیز در اصل، توجه چندانی به تجملات و زرق و برق زندگی از خود نشان نمی‌دهند و با زندگی و مشکلات آن برخورد ملایم و مسالمت‌آمیزی دارند و معمولاً زندگی خود را در آسایش خیال و آرامش‌خاطر می‌گذرانند و موجب امنیت خاطر و ثبات روحی اطرافیان خود خواهند شد.

برخورد با این مقاله، نه از سر تفنن و سرگرمی و نه به قصد ارضاء حس کنجکاوی بلکه به مثابه یک واقعیت مهم، می‌تواند چنان تأثیر شگرف و سازنده‌ای در زندگانی افراد بشر داشته باشد که برایش تعجب‌آور است. درک چنین حقایقی برای بسیاری مردم چندان آسان نیست اما زمانی که کسانی بر چنین حقایقی دست یابند، مسلماً بر سادگی از آن نخواهند گذشت و هرکس به نسبت فهم و شعور خود از آن بهره‌برداری خواهد کرد. برخی از مردم، بر این باورند که تماس با ارواح امری است محال و نشدنی و کسی در زمان حیات خویش، قادر به برقراری تماس‌های روحی یا مشاهده و یا کسب اطلاع از زندگی روحی و عوام ارواح نخواهد بود، در حالیکه امروزه با توجه به وجود علم روحی جدید ثابت شده که چنین افرادی در اشتباه محض می‌باشند زیرا پی بردن به آن عوالم در زمان حیات بشر، باعث به دست آوردن قدرت اتکاء بر نفس و پرهیزکاری و دوری از بدیهای عالم مادی در جامعه بشریت خواهد شد.

حقیقت وجود روح و عوالم روحی، امروزه برای بشر علم‌الیقین شده و اکثریت قریب به اتفاق مردم غیر از مادیون، کسی وجود و بقای آنرا انکار نمی‌کند و عموماً به این اصل معتقدند. در تمام کتاب‌های آسمانی از طرف خداوند اشاراتی در مورد وجود و بقای روح[۱] شده و حتی عوالم روحی نیز در آنها مشخص شده‌اند.[۲]

در اینجا باید افزود که در ایران قبل و بعد از اسلام، روح شناساندن برجسته‌ای وجود داشته و آثار فراوانی از خود بجا گذاشته‌اند، کما این که مثنوی «هبوطیه» ابن‌سینا، که کمالات روح‌شناسی را معین و آشکار می‌کند. اما در قرن اخیر مقام علوم در جهان پیشرفت‌های شایان توجه و چشمگیری کرده‌اند و علم روحی نیز از سایر علوم مستثنی نبوده و در این مسیر همگام با سایر علوم ترقی و تکامل یافته است به طوریکه امروزه اکثر افراد غربی و شرقی، از این علم شناخت کافی به دست آورده‌اند و حقایق روحی را پذیرفته‌اند.

در کتاب‌های آسمانی در مورد وجود بهشت و بقای روح آیات فراوانی آمده است که هر یک از آنها مؤید این حقیقت است که بشر پس از مرگ دارای زندگانی دیگری است و در آنجا روح هر کسی به نسبت اعمال و کردارش از طرف خداوند پاداش و یا جزا خواهد دید. و از آن رو است که در قرآن کریم آیات فراوانی درباره بهشت و زندگانی پس از مرگ به بشریت نوید داده است تا افراد نیکوکار بدانند که پس از مرگ مورد لطف و رحمت خداوند بزرگ قرار خواهد گرفت.

روح چیست و این کلمه از کجا آمده است؟

واژه روح برای اولین بار در مباحث مذهبی، مردم‌شناسی و متافیزیک مورد استفاده قرار گرفته و در هیچ کدام از این زمینه‌ها نه توصیف جامعی از آن به عمل آمده و نه مطابق روشهای علمی سعی در اثبات آن شده است. بنابراین تصور هر فرد از روح با افراد دیگر تا حدود زیادی متفاوت است. همانطور که می‌دانیم در بیشتر زبانها روح به معنی نفس یا دم است. شاید انسانهای اولیه تنفس و نفس کشیدن را مهمترین نشانه و الزام زندگی می‌دانسته و فکر میکردند پس از آنکه انسانی نفس یا دم آخر را کشید روح از تنش خارج و مرگ فرا میرسد. در برخی از کتبهای شرقی تصور می‌شد به همراه تنفس کردن نوعی انرژی ابدی و ازلی و یک نوع ماده زندگی‌گرد جذب میگردد که به آن پرانایاما می‌گویند.

بررسیهای باستان‌شناشی نشان میدهد که حتی انسانهای اولیه هم به وجود و بقای روح معتقد بودند و در شرایط کنونی هم اقوام و طوایف عقب‌مانده به صورتهای مختلف به این موضوع ایمان و عقیده دارند ولی هیچ یک از این آیین‌ها و طریقت‌ها چنان دلایل محکمی ارائه نمی‌دهند که یک فرد تازه‎وارد را کاملاً قانع سازند. در برخی از مکاتب باستانی مانند یوگا بین روح و روان تفاوت قایل می‌شوند. روان همان مقوله‌ای است که در روان‌شناسی مورد بحث قرار میگیرد و تا حدود زیادی به سلسله اعصاب و ساختمان مغز مربوط میشود. روان با تشکیل جنین شکل میگیرد و با رشد و نمو بدن تکامل پیدا میکند و با مرگ از بین می‌رود. برعکس روح انسان که منشاء در اذلیت و ابدیت دارد، قبل از زندگی در قالب اقیانوس ازلی و ابدی و به عنوان جزئی از انرژی کیهانی و آسمانی وجود داشته و پس از تشکیل جسم برای مدتی وارد یا اسیر جسم می‌شود و پس از مرگ بار دیگر آزاد شده و به سوی مبدأ رجعت می‌کند.[۳]

باید قبول کنیم که قسمت مهم وجود آدمی را روح تشکیل میدهد نه جسم. بشر براساس خصلت حقیقت‌جویی و حق‌طلبی که در نهاد اوست خواهی نخواهی در مقابل این واقعیت تسلیم میشود.

روح چیست؟

اراده، به تعیین نیرویی است، که از هوش منشأ میگیرد. فرد بااراده‌ای مانند ناپلئون قصد داشت که مقام جهان را تسخیر کند. او از مصر تا روسیه و از آنجا تا واترلو بیش از نیروهای دشمن فرانسه، جوانان و مردم فرانسه را به کشتن داد. نیروی اراده و پشتکاری که در وجود او قرار گرفته بود با قوانین فیزیولوژی، روان‌شناسی، شیمی، فیزیک قابل توجیه و تفسیر نیست در درون او روح پرقدرتی وجود داشت که از مغز و روان او تنها به عنوان یک وسیله استفاده میکرد. آیا تنها با توجه به قدرت عظیم و شگرف اراده می‌توانیم وجود روح در کالبد آدمی را ثابت کنیم؟ روح و اراده می‌توانند بر روی جسم از جمله مغز و سیستم عصبی اثر بگذارند پس مغز فرمانده و اراده کننده بدن نیست و این روح است که از طریق سیستم عصبی و مغز به اراده بدن می‌پردازد. انسانی که به خوبی اراده‌اش را به کار میگیرد سازنده آینده و سرنوشت خویش است.

تفکر با ارزش‌ترین، فردی‌ترین و مستقل‌ترین توانایی و دارایی بشر می‌باشد که آزادی آن غیرقابل گزند است. جسم می‌تواند تحت تأثیر شکنجه، فشار و زندان پژمرده یا مصدوم شود ولی فکر و روح همیشه سالم و سازنده باقی می‌مانند. هر چند روح تحت فشارهای سیاسی یا ریای دنیوی و ایدئولوژیک به دروغ متوسل میشود و به اجرای نقش می‌پردازد ولی در باطن همچنان سالم و ثابت باقی و استوار می‌ماند. به این ترتیب استقلال و جدایی روح از بدن به اثبات می‌رسد.

شناخت ارواح

از نظر علم پزشکی در برخی از مواقع مشاهده می‌شود، با توجه به صدمه کلی و یا از کار افتادن قسمتی از مغز باز هم بشر قادر است به حیات ماده خود ادامه دهد و در چنین حالت‌هایی مقام احساس او به طور مطلق از بین نخواهد رفت. در این زمینه باید قدری اندیشید که چرا فردی بدون داشتن مغز کامل، تمام قسمتهای تفکر و حافظه و خاطرات و یا قسمتی از حواس خود را از دست نداده است؟ پاسخ این است که این روح بشر است که مرکز عقل و اراده و حافظه او را کنترل می‌کند نه این که یک عنصر مادی مانند مغز، چون آشنایان به علم روحی می‌دانند که این جسم ماده پس از مرگ از بین می‌رود و پس از گذشت اندک زمانی تبدیل به مواد اولیه تشکیل دهند مادی خود می‌شود و روح بشر است که زندگانی جاودانی دارد.



[۱] سوره الاسراء آیه ۸۵

[۲] سوره الطلاق آیه ۱۲

[۳] برای شرح و تفسیر این مفهوم عالی عرفانی از اشعار حافظ شاهد می‌آوریم:

حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم                 خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم

چنین قفس نه سزای چو‌من خوش‌الحانیست      روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم

عیان نشد که چرا آمدم کجا رفتم                    دریغ و درد که غافل زکار خویشتنم

چگونه طوف کنم در فضای عالم‌قدس              که در سراچه ترکیب، تخته بند تنم

بیاد هستی حافظ ز پیش او بردار

که با وجود تو کس نشنود زمن که منم

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله معاد
  • مقاله روح و قدرت آن
  • تحقیق خواب و مرگ و مقایسه‌ی آن دو
  • تحقیق معاد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.