تحقیق صادرات و تجارت فرش دستباف در ایران (اقتصاد فرش ایران)

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق صادرات و تجارت فرش دستباف در ایران (اقتصاد فرش ایران)

تعداد صفحات : ۶۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

فرش دستباف یکی از کهن ترین هنرهای پر افتخار ملت سربلند ایران می باشد که قدمتی چند هزار ساله داشته و با تمدن و هنر ایرانی به هم گره خورده است .فرش هویت دارد زیبایی دارد و از مهمترپیچدگی به اندازه تاریخ پر فراز نشیب ایران که باید به آن توجهی خاص مبذول گردد.

در ایران مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و تکیه بر درآمدهای نفتی سبب ایجاداقتصادی متاثر از عوامل خارجی بالاخص بازار ناپایدار نفت شده است.با این ویژگی اقتصاد ایران ، می توان به اهمیت و نقش و صادرات غیر نفتی در کشور پی برد. در بین صادرات غیر نفتی کشور، فرش دستباف همواره در مقام اول قرار داشته و سهمی بیش از ۲۵درصد از صادرات غیر نفتی را تشکیل داده است.

در این تحقیق ضمن مروری بر جایگاه فرش دستباف در اقتصاد کشور، به بررسی میزان صادرات و رقابت با کشورهای رقیب و نیز سهم ایران در صادرات از بازار جهانی فرش دستباف نیز توجه کرد.

توسعه ی صادرات فرش دستباف مستلزم تحلیل دقیق فرآیند صادرات آن در سه مرحله ی تولید، صدور و تقاضا می باشد. مطالعات صورت گرفته در زمینه ی تولید و صدور غیرنفتی تاکید بر مزیت های مطلق و نسبی عوامل تولیدی (به ویژه نیروی انسانی)، بازاریابی، بسته بندی، حمل و نقل و بیمه

داشته است و سیاست های مناسب در زمینه های مطرح شده باید با ویژگی های هر کالا تناسب داشته باشد.  فرش صادراتی ایران کالایی کم کشش و لوکس است و توسعه ی صادرات آن نیازمند افزایش قیمت فرش صادراتی و همچنین افزایش فرش های لوکس تر و گرانبهاتر در سبد فرش های صادراتی است. این امر مستلزم بازنگری های عمده در تولید فرش و تمرکز آن درکارگاه ها و تکیه برکیفیت نه کمیت آن است.

 واژه های کلیدی: فرش دستباف ، صادرات، رقابت ، ایران ، بازار جهانی

فهرست مطالب

فصل اول: پروپوزال    ۱
فصل دوم: ادبیات موضوعی    ۷
مقدمه    ۸
هویت فرش دستباف    ۱۰
بازار فروش    ۱۰
تاریخ فرش دستباف    ۱۱
بررسی جایگاه اقتصادی فرش دستباف ایران    ۱۶
اقتصاد فرش از نگاه کارشناسان    ۱۸
فصل سوم: ارتقاع صادرات فرش دستبافت    ۲۳
توسعه و بهینه سازی محصول    ۲۵
تبلیغات وبازاریابی    ۲۶
اقدامات رفاهی اجتماعی ، رفع موانع تجاری بازرگانی و اعطاء تسحیلات    ۲۹
فصل چهارم: موانع و مشکلات (مصاحبه به قالیبافان)    ۳۲
خمیازه های کشدار در بازار بی رونق فرش    ۳۳
خرید فرش دست بافت در ردیف آرزوها    ۳۶
تاجرانی که فقط هویت می فروشند    ۳۷
بی رغبتی نسل جوان به بافندگی فرش    ۴۱
سهم کم حمایت های دولتی از صنعت فرش    ۴۲
چشمان نگران قالیباف    ۴۳
فصل پنجم: پیشنهادات و جمع بندی    ۴۶
پیشنهادات    ۴۷
جمع بندی    ۵۲
منابع    ۵۴

منابع:

۱-     آزادی،سیاوش(۱۳۶۵)، فرش ایران،تهران،موزه فرش ایران

۲-     آمار بازرگانی خارجی ایران، صادرات، گمرک جمهوری اسلامی ایران،۱۳۷۳-۱۳۷۹

۳-     اتاق بازرگانی ایران و صنایع و معادن (۱۳۷۴)، نامه اتاق بازرگانی، شماره های دوم، سوم، پنجم،هشتم

۴- اعلمی بیات، محمد،(۱۳۷۶)؛ بررسی و تعیین مهمترین عوامل موثر بر رکود صادرات فرش دستباف ایران طی سالهای ۷۲-۷۵،دانشگاه تهران

۵-     بازار جهانی فرش(۱۳۶۹)، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

۶-     ژوله، تورج(۱۳۷۸)، پژوهشی در فرش ایران، انتشارات یساولی، تهران

۷-     سیسیل ادواردز(۱۳۶۸)، قالی ایران، چاپ اول، انتشارات فرهنگسرا

۸-     گزارش بازار جهانی فرش دستباف و جایگاه برتر ایران(۱۳۸۷)، سایت اتحادیه فرش ایران

۹-     گزارش دورنمای فرشبافی در کرمان، مجله قالی ایران، شماره ۱۲ و ۱۱، اردیبهشت و خرداد ۱۳۷۸

۱۰-   مجله فرش ایران(۱۳۷۵)، نشریه اتحادیه صادرکنندگان فرش در آلمان، شماره اول

۱۱- نوروزی، حسین(۱۳۸۱)،بررسی موانع و مشکلات صادرات فرش دستباف استان خراسان، پایان نامه، دانشگاه تهران

مقدمه

در جهان کمتر هنری استمرار یافته در تاریخ اقوام و بر انگیخته از ذهن انسان می توان یافت که همچون فرشبافی ضمن داشتن جنبه هنری صد در صد، صنعتی و مصرفی و قوام بخش پایه های اقتصاد خانواده ها ، ایلات و عشایر و اقوام و کشورها و نیز متاعی تجاری و سود بخش باشد، بدون آنکه بتوان بین خواص متفاوت مذکور مرز و جدائی قائل گردید و مشاهده نمود یا جنبه ای را بر سایر جنبه های آن برتری داد. این ویژگی است که فرش را در میان دیگر دستاورد های هنری جهانیان پر آوازه و مقبول عام ساخته است.از لحاظ هنری این دستباف چکیده ای از مجموعه هنرهای دستی انسان در طول تاریخ آشنایی او با هنر از جمله خط ،نگارگری صورتگری و نقاشی و تهذیب و تشعیر،منبت،معرق،خاتم،کاشی کاری ،منیاتور،سیاه قلم ، رنگ و رنگرزی و نیز مبین و سلیقه، استعدادو خلاقیت و تفکرو تجسم اوست .

صنعتی دستی است زیرا با وجود توسعه دامنه بهره گیری از اهرم و چرخ و ماشین در عصر حاضر ، امور مربوط به آن از مرحله پرورش گوسفند تا چیدن پشم و رستن و تابیدن نخ و رنگرزی و طراحی و بافتن و سرانجام بریدن این دستباف از دار بدون هر گونه وابستگی انجام نشدنی است و بدین گونه صورت می پذیرد و بدین لحاظ است که عصاره هنر انسان و بهترین بیانگر طبییعت و تمنیات اوست .

مصرفی است نه تفننی ،تزینی محض است . کدام کالای دستی را می توان یافت که به این حد در متن زندگی و کاشانه اکثریت غریب به اتفاق جامعه حاضر باشد و پیوسته راحتی و آسایش هدیه کند .

قوام بخش پایه های اقتصاد افراد و خانواده ها و اقوام و در مجموعه کشور می باشد زیرا برای افراد سرمایه ای است مطمئن که روز به روز به ارزش آن افزوده می گردد و جهت کشور تامین کننده از ذخایر ارزی در سطح جهان است و تجربه نشان داده است که فرش در بین صادرات غیر نفتی مهمترین پشتوانه و تامین کننده اعتبار می باشد.

سرانجام متاعی تجاری و سود بخش است بدان گونه که هزاران سرمایه گذر ایرانی و غیر ایرانی را به خود مشغول داشته و جملگی ایشان از دست یافتن بدان خشنود و راضی اند.

تعریف فرش دستبافت فرش کلمه ای است عربی به معنی گستردن و گستردنی ،و آن هر چیز که گسترده شود،از قالی و پلاس و بستر و نظایر آن را شامل می شود.قالی از کلمه ترکی قالین می باشدو به معنی فرش بزرگ پرداز که با نخ و پشم به رنگها و نقوش مختلف می بافته ، و قال کوچک را قالیچه می گویند مقصود از فرش یا قالی دستباف ، فرشی است که بوسیله دست از تار و پود ساخته می شود و در این نوشته ها هر جا صحبت از فرش یا قالی می شود همان نوع دست باف مد نظر است .کما اینکه امروزه فرشهای ماشینی گسترش زیادی یافته اند که موضوع بحث ما نیستند

هویت فرش دستباف

فرش دستباف یکی از کهن ترین هنرهای پر افتخار ملت سربلند ایران می باشد که قدمتی چند هزار ساله داشته و با تمدن و هنر ایرانی به هم گره خورده است .فرش هویت دارد زیبایی دارد و از مهمترپیچدگی به اندازه تاریخ پر فراز نشیب ایران که باید به آن توجهی خاص مبذول گردد.

فرش دستباف یک جریان اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را دنبال می کند که جریانات مثل سایر پدیدهای اجتماعی حرکت می کنندو نقش آفرین هستند :نکته مهم در این ارتباط این است که بسیاری از دست اندر کاران فرش سالها در انتظار معجزه های بودند که قرار بود دیگران انجام دهند.این انتظار نه تنها نه اهل فن را در غفلت نگه داشت بلکه فرصت را برای رقبای فرش ایران بیشتر فراهم کرد .به این دلیل است که اتکا ء به خود آغاز حرکت و همراه شدن با افزایش ایران است.فرش دستباف چشم انتظار اهل فن است که دستش را بگیرند تا حرکت آغاز شود.

 بازار فروش

“تهران  بدون تردید از قدیم الایام بازار فروش ایران در هر دو حالت سنتی یا مدرن یکی از موثرترین بازارها در اقتصاد کشور بوده است.این بازار با وسعتی کم نظیر در تمامی شهرهای بزرگ ایران از عمده ترین مرکز مبادلات و گسترش اقتصادی می باشد با توجه به وسعت جهانی و پر بار بودن اقتصاد فرش و ارتباط تنگاتنگ این بازار ها، سیاست گذاری در این بخش مهم ،اهمیت ویژه ای را می طلبد . اصرار بخشی از بازار سنتی بر عدم تطبیق با علم روز و اقتصاد نوین و مشکلات عمدهای برای یک برنامه ریزی منسجم ایجاد کرده است.”

 تاریخ فرش دستباف

بدون شک قدمت استفاده از زیر انداز بدانگاه می رسد که انسان به فکر ساختن سر پناهی جهت تامین آسایش خود افتاد.

بافتن انواع زیر انداز نیز همان زمان با پرورش دام و استفاده از پشم بدین منظور بوده است و انسان پس از بهره وری از پوست حیوانات به اهمیت الیاف پی برده و بمرور به صورت های گوناگون از طریق بافتن گلیم و قالی از آن بهره گرفته است .

دراین زمان بی تردید مصادف با تغییر زندگی بشر زندگی بشر از مرحله توحش و زیست انفرادی در غارها به چادرنشینی و معاش خانوادگی و قبیله ای و اعتلای فکری او بود و انسان پس از احساس نیاز با این تغییر وضع جهت تامین آسایش بیشتر خویش بدان گردن نهاده است.بافتن فرش مانند سایر دستاوردهای بشر همواره رو به تکامل رفته و این پیشروی تا به آن حد با تکامل تمدن انسان عجین بوده است که گفته اند: هیچ هنری در جامعه خود به اندازه فرش توسعه و تکامل نداشته است . “اینکه اولین فرش بافته شده به صورت تار و پود به مردم کدام سرزمین تعلق دارد و آیا ایرانیان ویا چنییان خالق این هنرند یا سایر اقوام به درستی معلوم نیست اما فرش “پازیرک”  که قدیمی ترین  فرش دستباف  بشری است که تا کنون کشف گردید و موجودات تا اندازه ای  به این سئوال پاسخ می دهد و نشانی از محل بافت قالیهای اولیه را روشن می سازد.

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی مشکلات فرشبافی در ایران
  • مقاله اصول غبارگیری و شستشوی فرش دستباف
  • پایان نامه عوامل بازرگانی تأثیر گذار بر فروش داخلی فرش دستباف
  • تحقیق بررسی مزیت نسبی در تولید و صادرات فرش دستباف ایران
  • مقاله عوامل بازرگانی تاثیرگذار بر فروش داخلی فرش دستباف
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.