تحقیق فراتحلیل عوامل موثر در انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق فراتحلیل عوامل موثر در انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه

تعداد صفحات : ۱۳۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در دنیای پیچیدۀ امروز هیچ کس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست و چنانچه مشاهده می شود انگیزش بیشترین سهم را در پیش بینی عملکرد تحصیلی دارد.

فعالیت در مدرسه و آموختن فرد بخش عظیمی از زندگی انسانها شده است. دیگر نمی توان با طرز تلقی گذشته به شاگرد و تربیت او نگریست. همۀ ما با روشهای سنتی آموزش دیده ایم. لحظاتی را به خاطر می آوریم که چگونه نشستن سر کلاس، گوش دادن به صدای یکنواخت معلم، از بر کردن بدون فهم مطالب درسی، دلهره و اضطراب ناشی از امتحان و سرزنش معلمان و والدین چگونه موجب نفرت و گریز ما از کلاس درس و محیط آموزش می شد.

در این پژوهش خواستار جلوگیری از عدم تکرار روشهای ناموفق گذشته و بررسی عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی شاگردان بوده ایم و هدف مقاله بررسی عوامل مـؤثر بر انگیزش تحـصیلی دانـش آموزان پسر دورۀ متوسطه است و جامعه آماری شامـل کلیۀ پژوهشـهایی است که موضـوع آن بررسی عوامل مـؤثر بر انگیزش تحـصیلی دانـش آموزان پسر دورۀ متوسطه است و تا سال ۸۷- ۱۳۸۶ در شهرستان دزفول به انجام رسیده است. به دلیل گسترده بودن جامعۀ آماری در این پژوهش فقط از ۵ پروژۀ داخلی و ۵ پروژۀ خارجی به عنوان نمونه استفاده شده است.

واژه های کلیدی: انگیزش، پیشرفت تحصیلی، فقر اقتصادی، شرایط اجتماعی مطلوب، عزت نفس

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۵
فصل اول : طرح پژوهش
بیان مسئله    ۶
اهمیت و ضرورت مسئله    ۸
اهداف پژوهش    ۹
فرضیه پژوهش     ۱۰
تعاریف عملیاتی    ۱۱
فصل دوم : ادبیات پژوهشی
تعریف یادگیری    ۱۵
تعریف انگیزش    ۱۵
تعریف آموزش و پرورش     ۱۸
مطالعۀ آموزش و پرورش از دیدگاه مختلف    ۱۹
آموزش و پرورش از دیدگاه اسلام    ۲۰
مفهوم یادگیری    ۲۱
رابطۀ آموزش و پرورش با یادگیری    ۲۳
اصول مبتنی بر قوانین یادگیری    ۲۴
میل و رغبت و تأثیر آن در یادگیری    ۲۵
ویژگی های عاطفی، اجتماعی دانش آموزان    ۲۷
اهمیت و معنای انگیزش    ۲۹
تاریخچۀ نظریات شناختی انگیزش    ۳۰
ماهیت انگیزش    ۳۲
طبقه بندی انگیزه ها    ۳۴
شرایط بوجود آمدن انگیزه ها    ۳۵
انواع  انگیزه ها    ۳۶
نگرشها    ۳۷
انگیزۀ درونی چیست؟    ۳۷
ارزشها    ۴۰
انگیزۀ موفقیت    ۴۰
انگیزۀ پیشرفت تحصیلی چگونه شکل می گیرد    ۴۱
چه افرادی دارای پیشرفت تحصیلی هستند    ۴۲
رابطۀ بین برانگیختگی و انگیزش    ۴۳
اختلال در انگیزه    ۴۵
چگونه می توان علایق را در رفتار دید    ۴۶
انگیزۀ پیشرفت    ۴۷
هوش و پیشرفت تحصیلی    ۴۸
جویندۀ موفقیت و پرهیز کننده از شکست    ۴۹
درماندگی آموخته شده    ۵۰
رابطه بین عزت نفس و موفقیت فرد در تحصیل    ۵۱
رابطه بین بهداشت روانی پیشرفت تحصیلی    ۵۳
بیان راهکارهای پیشرفت تحصیلی    ۵۵
افزایش انگیزش تحصیلی    ۵۸
چگونه در دانش آموزان انگیزۀ تحصیلی ایجاد کنیم    ۵۹
افزایش انگیزه های آموزشی – تحصیلی    ۶۰
چگونگی افزایش انگیزه برای یادگیری    ۶۱
وضع خانوادگی و تأثیرات آن در موفقیت تحصیلی    ۶۳
شرایط خانوادگی و تأثیرات آن در پیشرفت تحصیلی     ۶۴
سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده و تأثیرات آن در موفقیت تحصیلی    ۶۶
موقعیت اجتماعی- اقتصادی و تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی    ۶۷
محیط اجتماعی و تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی    ۶۹
سخنی دربارۀ معلمان    ۷۰
رابطۀ عاطفی بین معلم و شاگرد و تأثیرات آن در موفقیت تحصیلی    ۷۲
تأثیر انتظارات معلم بر پیشرفت تحصیلی    ۷۳
دلایل تأثیر گذاری انتظارات معلم    ۷۵
جو تلاش مطلوب و مدرسه و اهمیت آن در پیشرفت تحصیلی    ۷۶
تشویق و تنبیه و اثر آن در انگیزۀ تحصیلی    ۷۷
تأثیر کیفیت آموزش بر پیشرفت تحصیلی    ۷۹
استفاده از وسایل کمک آموزشی و تأثیر آن در یادگیری مطالب درسی    ۸۰
عوامل گوناگون ایجاد انگیزۀ تحصیلی در کلاس درس    ۸۲
پیشینۀ پژوهش    ۸۵
پژوهش خانم زینب صباحی    ۸۵
پژوهش خانم آمنه همایی    ۹۰
پژوهش خانم زهرا پور بنه صفری    ۹۳
پژوهش خانم سعدیه دیناروندی    ۹۶
پژوهش خانم مرضیه جلوداری    ۱۰۰
پژوهشهای خارجی     ۱۰۳
فصل سوم : روش انجام پژوهش
روش پژوهش    ۱۰۷
جامعه آماری/ روش نمونه گیری    ۱۰۷
روش و ابزار اندازه گیری    ۱۰۸
متغیرهای پژوهش    ۱۰۸
روش تجزیه تحلیل داده ها و روش اجرای پژوهش    ۱۰۸
فصل چهارم : روش تجزیه تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها   ۱۱۰
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری    ۱۱۵
محدودیت ها    ۱۱۸
پیشنهادات    ۱۱۹
فصل ششم : منابع و مأخذ و ضمائم
منابع    ۱۲۲
ضمائم    ۱۲۵

منابع:

۱- اسپاندلینگ، چرچیل بین، انگیزش در کلاس درس، ترجمه احمد رضوانی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، ۱۳۶۹

۲- امابلی، ترزا، شکوفایی خلاقیت، ترجمه دکتر حسن قاسم زاده و پروین عظیمی، انتشارات دنیای نو، چاپ سوم، ۱۳۸۱

۳- بلوم، بنجامین، ویژگی های آدمی و یادگیری آموزشگاهی، ترجمه علی اکبر سیف، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۴

۴- بیابانگرد، اسمائیل، روشهای پیشگیری از افت تحصیلی، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، ۱۳۸۰

۵- تقی پور ظهیر، علی، مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی، انتشارات آگاه، ۱۳۶۹

۶- تقی پور ظهیر، علی، مبانی و اصول آموزش و پرورش، انتشارات آگاه، ۱۳۷۰

۷- توماس، کریستین، ویزلیته، برنارد، فرزندان خود را در یادگیری درونی یاری کنید،ترجمه عبدالرضاصرافان. انتشارات استان، ۱۳۷۳

۸- پارسا، محمد، روانشناسی تربیتی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۴

۹- روبرت، دیویس، استفن، یلتون، لویس، الکساندر، طراحی سیستم یادگیری، ترجمه جعفر نجفی زند، انتشارات خانه دیبا، ۱۳۶۲

۱۰- سیف، علی اکبر، روانشناسی تربیتی، انتشارات پیام نور، ۱۳۷۸

۱۱- ساموئل، پال، انگیزش در آموزش و پرورش، ترجمه محمد علی اصغر مسدود، انتشارات دانشگاه شیراز، ۱۳۷۸

۱۲- شکوهی، غلام حسین، تعلیم و تربیت و مراحل آن، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۷۵

۱۳- شریعت مداری، علی، اصول تعلیم و تربیت، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۷۵

۱۴- شریعت مدرای، علی، روان شناسی تربیتی، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۶

۱۵-  شعاری نژاد، علی اکبر، روان شناسی عمومی، انتشارات قوس، ۱۳۶۸

۱۶- فردانش، هاشم، مبادی و اصول نظری تکنولوژی آموزشی، انتشارات سمت، ۱۳۷۲

۱۷- کدیور، پروین، روان شناسی تربیتی، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۹

۱۸- گلاور، جان ای، برونیک، راجراج، روان شناسی تربیتی، ترجمه علی نقی خرازی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۵

۱۹- لفرانگویس، گایآر، روان شناسی برای آموزش،ترجمه منیجه شهنی ییلاق. انتشارات آرین، ۱۳۷۰

۲۰- لطفی پور، شهناز، کاربرد مواد آموزشی، انتشارات ذوفت. ۱۳۶۸

۲۱- وکیلیان، منوچهر، نظارت و راهنمایی تعلیماتی، انتشارات پیام نور، ۱۳۷۸

۲۲- پوربنه صفری، زهرا، بررسی عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانش آموزان دفتر و پسر مقطع متوسطه، ۱۳۸۳ (پایان نامه)

۲۳- دیناروندی، سعدیه، بررسی عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی دانش آموزان دفتر مقطع متوسطه شهرستان دهلران، ۱۳۸۳

۲۴- صباحی، زینب، بررسی عوامل مؤثر در انگیزۀ تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه، ۸۷- ۱۳۸۶

۲۵- مانگری، محمدرضا، بررسی رابطه بین بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، سال سوم راهنمایی، ۱۳۸۲

۲۶- همایی، آمنه، افزایش انگیزه تحصیلی دانش آموزان دختر دورۀ متوسطه سردشت، ۱۳۷۵

مقدمه:

ضرورت تعلیم و تربیت:

ضرورت تعلیم و تربیت و در عین حال پیچیدگی و دشواری تعلیم و تربیت واقعی، موضویستکه همۀ ملل جهان از آن کم و بیش باخبرند.

لذا، هر ملت زنده ای با توجه به سوابق فرهنگی و شرایط اجتماعی خود و متناسب با امکاناتی که در اختیار دارد، نظام خاصی برای تحقیق کمال مطلوب و هدفهای خویش پی ریزی می کند، بدین امید که شاید از این طریق بتواند فرزندان خود را مطابق دلخواه خویش تربیت کند.

به همین جهت هم، نظام آموزش و پرورش هر کشوری باید توجه به طبیعت آدمی و امکانات و محدودیتهای رشد او که کم و بیش در همه جا یکسان است، طرح ریزی شود. (شکوهی. ۱۳۷۲٫ ص ۹۰)

انگیزش شاگرد به درس خواندن از دیدگاه تربیتی اهمیت بسیار دارد، زیر هم هدف است و هم وسیله ایست برای پیشرفت هدفهای تربیتی دیگر.

وقتی انگیزش هدف می شود یکی از شرایط لازم برای آموزش و پرورش به شمار می آِد. و هنگامی وسیله انگاشته می شود که مانند هوش یا هر وسیلۀ آموزشی دیگر در کسب مهارت و معلوماتی که مطلوب ماست به شاگرد یاری دهد.
(پارسا. ۱۳۷۴٫ ص ۱۸۹)

هدف این پژوهش تکرار پژوهشهای قبل و بیان دوبارۀ آنها نیست بلکه ما در این پژوهش قصد داریم به جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری های پژوهشهایی در خصوص موضوع نام برده بپردازیم تا با استفاده از روش فرا تحلیل بتوانیم نتایج جدید و مفیدی بخصوص معلمان و دانش آموزان ارائه دهیم.

امیدوارم این پروژه در پایان بتواند گره گشای راه این عزیزان قرار گیرد.

 بیان مسئله:

واقعیت این است که ایجاد انگیزۀ یادگیری، عامل اصلی فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان است که در مدارس میزان مورد توجه و عنایت قرار نگرفته و در نظام آموزشی، بهای چندانی به آن نداده شده است. همین مسئله یکی از دلایل اصلی افت تحصیلی بوده و کم آموزی، بی تفاوتی به فعالیتهای کلاسی و کاهش کیفی سطح یادگیری از تبعات منفی آن محسوب می شود. اگر انگیزه را پدید آوردن چنان فضایی در کلاس بدانیم که در آن فرایند کار همسطح و به اندازه نتیجۀ کار مهم است، به این نتیجه می رسیم که مادامی که از فعالیتهای آموزشی معلم کلاس فاقد انگیزۀ لازم برای یادگیری باشد بخش عظیمی از فعایتهای آموزشی معلم بی نتیجه می ماند و کم کردن فاصله میان وضع موجود دانش آموزان و هنجار مطلوب بیشتر و تحقق اهداف شناخته شدۀ تربیت ناممکن تر می شود.

تمایلات جسمانی و نیازهای درونی و رغبتها، همگی انگیزه هایی هستند که شخص را وادار به انجام عملی می نمایند و موجب تعدم یک رفتار نسبت به رفتار دیگر می شود این محرکها از درون انسان برمی خیزد و سبب بروز عکس العلهای متفاوت می گردند. هر یک از افراد را عامل خاصی به فعالیت به فعالیت وامی دارد که نوع و میزان فعالیت آنها به قدرت و تحریک آن عامل بستگی دارد. این عامل را انگیزه می گویند.

انگیزه و انگزش مفاهیم فرضی هستند نه عینی، یعنی نیروهای درونی هستند که قابل رؤیت نمی باشد و فقط آثارشان با تغییر حالت در انسان قابل مشاهده ا ست.

انگیزش موفقیت، جستجوی موفقیت و رقابت با استانداردهای عالی است و میل واشتیاق، تلاش و کوششی است که فرد برای دستیابی به یک هدف یا تسلط بر اشیاءِ و امور یا افراد و رسیدن به یک معیار از خود ابراز می دارد. (پوربنه صفری. ۱۳۸۴٫ ص ۲)

اکنون این پژوهش قصد دارد به بررسی عوامل مختلف انگیزش بپردازد تا از این طریق بتواند به شناسایی عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی نائل آمده و از آن برای کمک به دانش آموزانی که در امر آموزش و ایجاد انگیزه و هدف برای خود با مشکل مواجه اند استفاده کند.

 اهمیت و ضرورت مسئله:

انگیزه در هر عملی روح آن عمل است که به آن جان دوره می بخشد. در هر زمینۀ تحصیل این مسئله اهمیت بیشتر می یابد و باز این مسئله وقتی در رابطه با دانش آموزان باشد ظریف تر و خطیرتر می شود.

تحصیل امری اختیاری است، و تنها عاملی که باعث می شود یک فعال اختیاری از انسان صادر شود اراده و خواست شخصی خود می باشد و تنها عاملی که خواست فرد را به اهمیت عمل اختیاری می رساند انگیزه می باشد. (همایی. ۱۳۸۵٫ ص ۷)

از جمله اصول مبتنی بر قوانین یادگیری، اصل توجه به رغبت تلاش و کوشش شاگردان است.

در جریان یادگیری، علاقه، هدف، محرک و کوشش شاگرد، نقش بسزایی دارد. اگر بناست که شاگرد از راه تجربه افکار و عقاید، عادات و عقاید و تمایلات و طرز کار خود را تغییر دهد، باید نسبت به موضوع یادگیری علاقه مند باشد.

بنابراین معلم باید علاقه و رغبت شاگردان را نقطه شروع کار خود قرار دهد، در تعیین هدفهای اساسی به آنها کمک کند و سعی کند شاگردان را از روی میل و علاقه به فعالیت وا دارد. (شریعت مداری. ۱۳۷۶٫ ص ۹۲)

امروزه ضرورت و اهمیت تحصیل و عوامل مؤثر در پیشبرد آن بر هیچ پوشیده نیست. شاید بتوانم با جرأت بگویم که در جامعه امروزی هیچ امری مانند تحصیل و آموزش در اولویت قرار ندارد.

زیرا به نظر این جانب، تحصیل تنها وسیله ای است که انسان را به تکامل و قلۀ سعادت می رساند.

با توجه به موارد یاد شده از جمله عوامل یادگیری که می توانم در رابطه با انتخاب این موضوع یا مسئله بگویم، علاقه به تحقیق و بررسی در ارتباط با این موضوع مهم است که امیدوارم بتوانم آن را با موفقیت به پایان برسانم.

 اهداف پژوهش

اهداف کلی و آرمانی:

فرا تحلیل عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر دورۀ متوسطه

 اهداف جزئی:

–   بررسی رابطۀ بین سطح تحصیلات خانواده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

 – بررسی رابطه بین مهارت معلمان در استفاده از وسایل کمک آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بررسی رابطۀ بین برقراری رابطۀ عاطفی مطلوب معلمان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بررسی رابطۀ بین شرایط اجتماعی مطلوب و انگیزۀ تحصیلی دانش آموزان

–  بررسی رابطه بین فقر اقتصادی خانواده و افت تحصیلی دانش آموزان

– بررسی رابطۀ بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

 فرضیۀ پژوهش:

۱- بین فقر اقتصادی خانواده و افت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.

۲- بین سطح تحصیلات خانواده و موفقیت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.

۳- بین مهارت معلمان در استفاده از وسایل کمک آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.

۴- بین برقراری رابطۀ عاطفی معلمان و موفقیت تحصیلی دانش  آموزان رابطه وجود دارد.

۵- بین شرایط اجتماعی اجتماعی مطلوب و انگیزۀ تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.

۶- بین عزت نفس دانش آموزان و انگیزۀ تحصیلی آنان رابطه وجود دارد.

تعاریف عملیاتی:

انگیزش: نیرو و حالتی درونی، بدنی، یا روانی است که رفتار فرد را در جهت معینی هدایت می کند و تا رسیدن به هدف خاصی سوق دهد.

انگیزه در فرهنگ فارسی، به معناسی سبب و علت آمده، یا آنچه کسی را به کاری برمی انگیزد. (پوربنه صفری. ۱۳۸۴٫ ص ۵)

دانش آموزان: به تمامی افرادی که در حال حاضر در مقطع ابتدایی- راهنمایی- متوسطه مشغو به تحصیل می باشند گفته می شود که در این تحقیق منظور تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه پسر می باشد. (مانگری. ۱۳۸۲٫ ص ۷)

تحصیلات والدین: منظور گذراندن یا قرار داشتن در یکی از سطوح بی سواد، زیر دیپلم، دیپلم و لیسانس که مورد نظر در این پژوهش است می باشد.

رابطه: وضع یا کیفیتی که دو یا چند چیز یا بخش را به صورت یک چیز متعلق به یک کار مشترک یا گروه را به یکدیگر پیوند می دهد.

عاطفی: توانایی یا قابلیت نشان دادن واکنش غیر ارادی، احساس و هیجانی در برابر رویدادها، فرآیند اثرپذیری شخصی و درونی از رویدادها و پدیده ها.
(پوربنه صفری . ۱۳۸۴٫ ص ۶)

سلامت روانی: عبارتست از قابلیت برقراری ارتباط هماهنگ و موزون با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی، حل تضاد، مشکلات و تمایلات فردی به طور منطقی، عادلانه و مناسب. (پوربنه، ۱۳۸۴و ص ۷)

روشهای تدریس و وسایل کمک آموزشی: به کلیۀ امکاناتی اطلاق می شود که
می تواند شرایطی را در کلاس بوجود آورد که طی آن یادگیری بهتری انجام می پذیرد، در این شرایط شاگردان قادرند اطلاعات و رفتار و مهارتهای جدیدی را با درک کامل بدست بیاورند. (لطفی پور. ۱۳۶۸٫ ص ۱)

فقر اقتصادی: به معنای عدم تعادل در دخل و خرج و نداشتن قدرت خردی امکانات وسایل آموزشی و کمک آموزشی که در این پژوهش مورد نظر می باشد.

شرایط اجتماعی مطلوب: در این پژوهش منظور عادی بودن محیط اطراف دانش آموزان از مجلات و فیلم های مبتذل. نداشتن برداشت منفی جامعه اطراف از دانش آموزان، در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم برای زیستن از طریق مدرسه و خانواده و گروه همسالان. (همایی. ۱۳۸۵٫ ص ۱۲)

فرا تحلیل: به معنای شکستن اجزاءِ کل به ماوراء فراتر از کل اولیه و سرانجام تحلیل ترکیب شرط ثانویه.

در فرا تحلیل، اطلاعات از منابع اولیه استخراج می شوند و سپس با یکدیگر ترکیب می شوند و سرانجام یک کل جدید حاصل می شود. (بیابانگرد، ۱۳۸۰٫ ص ۲۸۶)

عزت نفس: در این پژوهش منظور از عزت نفس حالتی از فرد است که در آن، شخص احساس توانمندی، ارزش، اعتماد به نفس و خلاقیت می کند و از داشتن ارتباط و روابط با دیگران احساس لذت می کند.

تعریف یادگیری:

گفتیم که هدف آموزش آسان کردن یادگیری است. یادگیری را می توان به راه های گوناگون تعریف کرد.

کسب اطلاعات و اندیشه های تازه، عادتهای مختلف، مهارتهای متنوع و راههای گوناگون کردن مسائل، مچنین یادگیری را می توان به صورت کسب اطلاعات رفتار و اعمال پسندیده، یا حتی کسب رفتار و اعمال ناپسند نیز تعریف کرد.

معروف ترین تعریف برای یادگیری این است:

یادگیری به فرآیند ایجاد تغییر نسبتاً پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است گفته می شود و نمی توان آن را به حالتهای موقتی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری، خستگی، یا داروها پدید می آید نسبت داد. (همایی. ۱۳۸۵٫ ص ۱۸)

 تعریف انگیزش:

اصطلاح انگیزش را می توان به عنوان عامل نیرو دهنده، هدایت کننده و نگهدارندۀ رفتار تعریف کرد.

گیج و برلاینر، انگیزش را به فرمان موتور اتومبیل تشبیه کرده اند.

سیفرت گفته است: انگیزش یک تعامل یا گرایش به عمل کردن به طریق خاص است. او همچنین انگیزه را به صورت نیاز یا خواست ویژه ای که انگیزش را موجب
می شود تعریف کرده است.

لفراسوا انگیزه را علت و دلیل رفتار می داند.

«دلیل اینکه چرا ما بعضی رفتارها را انجام می دهیم ولی بعضی دیگر را انجام
نمی دهیم انگیزه های ما هستند».

انگیزه و انگیزش غالباً به صورت مترادف به کار می روند. با این حال می توان انگیزه را دقیق تر از انگیزش دانست؛ به این صورت که انگیزش را عامل کلی مولد رفتار اما انگیزه را علت اختصاصی یک رفتار خاص به حساب آورد. مثلاً وقتی که می پرسیم چرا فلان شخص رفتار خاصی را انجام می دهد، به دنبال انگیزۀ او هستیم.

اصلاح انگیزه بیشتر در اشاره به رفتار انسان به کار می رود.

راسل در این باره می گوید «انگیزه برای مشخص کردن قصد یا بازده دلخواه یک رفتار به کار می رود».

پس کاربرد اصلاح انگیزه در مورد حیوانات جایز نیست از لحاظ پرورشی، انگیزش در مورد حیوانات جایز نیست.

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.