تحقیق مالیات بر ارزش افزوده

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق مالیات بر ارزش افزوده

تعداد صفحات : ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این نوشتار ضمن ارائه تعریف از مالیات، انواع و نرخ مالیات و نظام مالیاتی کشور، اهداف و برنامه های قانون مالیات بر ارزش افزوده ، مزایا ، موانع و معایب اجرایی آن همراه با دلایل تعویق و همچنین رویکردهای اطلاع رسانی و رسانه ای به این موضوع بررسی می شود.

در عصر حاضر یکى از پایه هاى استوار کشوردارى ترقى و پیشرفت و ارائه خدمات به مردم و در نتیجه دریافت مالیات است.

مالیات بر ارزش افزوده در واقع نوعی مالیات بر فروش کالا و خدمات چند مرحله ای است که طی مراحل زنجیره واردات ؛ تولید – توزیع و مصرف با نرخ مالیاتی ثابت “غیرتصاعدی” اعمال می شود و در نهایت مصرف کنندگان نهایی ؛ تنها پرداخت کننده واقعی آن هستند. مبنای محاسبه این مالیات بهای کالا و خدماتی است که در داخل تولید یا به کشور وارد می شوند و فروشندگان و ارایه کنندگان خدمات برای آنها صورتحساب صادر می کنند.

در این نظام مالیاتی هر یک از ارایه دهندگان کالا و خدمات که در این نظام مالیاتی از نظر دولت؛ مودیان مالیاتی تلقی می شوند؛ به نگهداری دفاترحسابداری و در هنگام فروش مکلف به تهیه و صدور صورتحساب مکلف هستند.

در صورت حساب های صادره باید مشخصات طرفین معامله ؛ مشخصات کامل کالا همراه با قیمت و مالیات آن در ستون های مربوط؛ در چند نسخه ثبت شده باشد. در هر یک از زنجیره به هم پیوسته تولید تا توزیع؛ هریک از بنگاه های اقتصادی در زمان خرید مواد اولیه و یا سایر کالاهای مورد نیاز بهای کالای خریداری شده بعلاوه مالیات برارزش افزوده را (که به صورت درصد ثابتی از بهای کالاست) به فروشنده کالا می پردازد.

با توجه به اینکه در این نظام اقتصادی ؛ فعال اقتصادی نباید خود مالیاتی پرداخت کند و باید مالیات تنها از مصرف کننده نهایی اخذ شود ؛ فعالان اقتصادی ؛ مالیات پرداختی بابت اولیه و سایرکالاها را از وجوه مالیات دریافتی از خریداران کالاها و دریافت کنندگان خدمات خود کسر و تنها مابه التفاوت را به خزانه دولت پرداخت می کنند.

به این ترتیب هر فعال اقتصادی تنها به میزان ارزش افزوده ای که در کارش ایجاد می شود مالیات به حساب دولت واریز می کند و عمل انتقال مالیات از هر عنصر زنجیره تولید تا توزیع به بعد، تا زمانی که مالیات به مصرف کننده نهایی اصابت می کند؛ ادامه پیدا می کند.

در نهایت مصرف کننده نهایی که حلقه آخر زنجیره تولید؛ توزیع مصرف است کل مالیات را که در مراحل مختلف زنجیره توسط عناصر تولید؛ توزیع انباشته شده است، پرداخت می کند.

در مالیات بر ارزش افزوده ؛ عاملان اقتصادی از تولیدکننده گرفته تا خرده فروش هیچ گونه مالیاتی را از حساب خود پرداخت نمی کنند و هر مودی مالیات بر ارزش افزوده ؛ در زنجیره تولید – توزیع ؛ فقط مالیات را به عامل بعدی منتقل می کند تا در نهایت به مصرف کننده نهایی برسد.

با توجه به اینکه کل مالیات پرداختی مودی بابت نهاده ها به عنوان اعتبار مالیاتی وی به او مسترد می شود؛ سیستم مالیات برارزش افزوده مبتی برعدم انباشت مالیات است یعنی بابت هر کالا؛ در مجموع فقط به میزان بهای محصول نهایی مالیات پرداخت می شود.

واژه های کلیدی: مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، نقش رسانه،

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
تاریخچه    ۳
مفهوم مالیات    ۴
انواع مالیات    ۵
مفهوم ارزش افزوده و مالیات آن    ۸
قانون مالیات بر ارزش افزوده از مهرماه تا مهرماه    ۱۴
مزیت های مالیات بر ارزش افزوده    ۱۸
موانع و معایب اجرایی    ۲۳
نقش رسانه ملی    ۳۳
سابقه تاریخی    ۳۳
منابع    ۳۵

منابع

۱-اطلاعیه مرحله اول ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده شهریور ۸۷

۲-مالیات و دانشنامه رشد، مفهوم اقتصادی آن

۳-گزارش پشتیبانی، مقدمه ای بر تحول اقتصادی مرداد ۸۷ (دبیرخانه گروه تحول)

۴-دفتر راهبردی مطالعات علم اقتصاد، آشنایی با مفهوم مالیات ، ستون آموزشی،‌ ایسنا تیرماه ۸۷

۵-سازمان امور مالیاتی، آشنایی با مالیات بر ارزش افزوده

۶-سازمان امور مالیاتی، آشنایی با کشورهای مجری نظام مالیات بر ارزش افزوده مرداد۸۵

۷-دستور العمل صدور صورتحساب فروش کالاها و ارائه خدمات شهریور ۸۷

مقدمه

در عصر حاضر یکى از پایه هاى استوار کشوردارى ترقى و پیشرفت و ارائه خدمات به مردم و در نتیجه دریافت مالیات است.

دریافت مالیات از جامعه در کشورهاى جهان امرى طبیعى و براساس سیاست مالى است و در برخى از کشورهاى صنعتى جهان۹۰ تا ۹۸ درصد بودجه عمومى از طریق مالیات ها تامین مى شود و مردم نیز هیچگونه واکنش منفى در برابر آن بروز نمى دهند.

روند تحول و توسعه نظام مالیات ستانی در ایران به “قانون مالیات بر ارزش افزوده” منجر شده که در برنامه های سوم و چهارم توسعه در خصوص لزوم اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده مورد تاکید و توصیه قرار گرفته است.

استقرار نظام مدرن مالیات بر مصرف (مالیات بر ارزش افزوده) و اصلاح ساختار مالیاتی کشور از زیربخش های مهم طرح بزرگ تحول اقتصادی است که ابتدا قرار بود از مهر امسال با اجرای ” قانون مالیات بر ارزش افزوده” کلید بخورد اما احتمالاً تا مهر سال آینده به تعویق می افتد.

اما تبیین ابعاد و آثار و مزیت های آن و همچنین موانع و معایب اجرایی کنونی قانون مالیات بر ارزش افزوده برای عبور موثر از دوره گذر یکساله ضروری است.

مالیات برارزش افزوده، شکل اصلی مالیات بر مصرف است که مزیت و برتری رو به رشد را برای یک مالیات با پایه گسترده در جهان نشان می دهد و همچنان منبع مهمی از درآمد برای تعداد زیادی از دولت ها به شما می رود. با توجه به اینکه عمده کشورهای جهان از نظام مالیات بر مصرف و ارزش افزوده استفاده می کنند؛ تلاش ایران برای اجرایی کردن این نظام مالیاتی در چارچوب تلاش های جهانی سازی تجارت، بازرگانی و اقتصاد هم مطلوب ارزیابی می شود.

طرح تحول نیز موضوعی ۷ ضلعی است که اجرای برخی ضلع های آن، راحت تر و دستاوردهای آن هم بیشتر است. یکی از این موارد “پردستاورد” به اصلاح نظام مالیاتی کشور اختصاص دارد و برجسته ترین ویژگی آن نیز مالیات بر ازرش افزوده است.

قانون مالیات بر ارزش افزوده اگر با هوشمندی و بسترسازی کامل اجرا شود، می تواند هزینه تمام شده طرح بزرگ تحول اقتصادی را کاهش دهد و از طرف دیگر کاربری های اقتصادی ، اجتماعی و توسعه ای نظام مالیاتی را به شدت افزایش خواهد داد. این مهم زمانی تحقق می یابد که نظام مالیاتی کشور دارای قدرت بازدارندگی در مقابل فرار مالیاتی و صاحب پایه های گسترده مالیاتی با رویکرد عدالت مالیاتی در سراسر اقتصاد کشور باشد.

در این نوشتار با اشاره به ضرورت های تاریخی اصلاح ساختار و نظام مالیاتی کشور، قانون مالیات بر ازرش افزوده که تلاش بهینه دولت در سال های اخیر است ، به طور ویژه بررسی خواهد شد.

در این نوشتار ضمن ارائه تاریخچه ، تعریف مالیات و نظام مالیاتی کشور، اهداف و برنامه های قانون مالیات بر ارزش افزوده ، مزایا ، موانع و معایب اجرایی آن همراه با دلایل تعویق و همچنین رویکردهای اطلاع رسانی و رسانه ای به این موضوع بررسی می شود.

تاریخچه

مالیات، ریشه تاریخى طولانى و عمیقى دارد و عمر آن با پیدایش نخستین حکومت‌ها و سازمان‌هاى مدیریت اجتماعى همراه است. تنها نوع و مقدار مالیات و نحوه وصول آن متفاوت بوده است و اصل آن هیچگاه متروک نمى شده است.

در برخى از کشورهاى جهان باستان از قبیل کلده و آشور در (بین النهرین) (آتن)در فرنگ وصول مالیات از مردم تابع قوانین مدون بوده اما در بسیارى از نقاط جهان مسئله مالیات از نظر چگونگى وصول و اندازه آن تابع اراده دولت مرکزى و یا پادشاه بوده است که در برابر دریافت مقدارى پول و یا کالا در سال حکومت و فرماندارى مناطق گوناگون را به افراد واگذار مى کرده است.

حاکم منطقه نیز که به یک طایفه و قبیله بلوک و منطقه و یا شهر و ایالتى منصوب مى شد آن اندازه از پول و کالا جهت دولت مرکز با افزودن مبالغ هنگفتى براى اداره امور منطقه وخود و ذخیره شخصى به طور سرانه و یا خانوارى از مردمان زیر سلطه خود وصول مى کرد.

سابقه و قدمت ایجاد دفتر و سازمان مربوط به اخذ مالیات در ایران به زمان هخامنشیان بازمی گردد و فرایند اخذ مالیات در زمان ساسانیان کامل تر و به سه بخش اراضی، سرشماری و سرانه محدود می شد.

در زمان صفویه، درآمد گمرکی و عوارض تجارت خارجی نیز به مالیات ایرانیان اضافه شد.

امیرکبیر برای حفظ و صرف مالیات که در زمان قاجاریه برای مسافرت ها و خوشگذارنی های شاهان قاجار صرف می شد زحمات بسیاری کشید.

نخستین قانون جامع مالیات بر درآمد در ایران هم در سال ۱۳۰۹ به تصویب رسید.پس از تغییر و اصلاحات، قانون مالیاتی دیگری در سال ۱۳۴۵ تصویب شد.

لایحه مالیات بر ارزش افزوده با توجه به ۶ ماده در شرایط ویژه جنگ و اجرای سیاست های تثبیت قیمت در سال ۶۶ به درخواست دولت از دستور کار مجلس خارج شد.

در سال ۱۳۷۰ اجرای نظام مالیات برارزش افزوده (نوعی مالیات بر فروش چند مرحله ای که به کالا وخدمات تعلق دارد) برای اصلاح نظام مالیاتی در دستورکار وزارت امور اقتصادی قرار گرفت.

قرار بود اجرای این قانون پس از تصویب و تأیید نهایی، از پاییز امسال آغاز  شود که به دلیل موانع و مشکلات اجرایی و کمبود اطلاع رسانی ، تعلیق شده است.

مفهوم مالیات

واژه مالیات از “مال” گرفته شده است و در معانى (اجرو پاداش) (زکات مال) (سرپرستى و چراندن گله هاى گوسفند) (در جریمه اى که حکومت به علت ارتکاب جرائم ویژه از مرتکبین مى گیرد) (باج) (خراج) و بالاخره مالى که دولت ها به طور سالانه از شهروندان خود مى گیرند؛ به کار می رود. اما در اصطلاح اقتصاددانان جدید مالیات این گونه تعریف شده است: «مالیات مقدار پول و یا مالى است که شهروندان یک کشور طبق قانون به دولت خود مى پردازند تا در جهت اداره امور کشور تامین کالاها و خدمات عمومى و ضرورى تضمین امنیت و دفاع همگانى و عمران و آبادانى توسط دولت مورد بهره بردارى قرار بگیرد».

پایه مالیاتی و انواع مالیات

مبنای مالیات (پایه مالیاتی) : مبنای مالیات عامل متغیر یا هر مفهوم دیگری همچون درآمد یا دارایی است که طبق قانون بر آن، مالیات وضع می‌شود.

نرخ مالیات: درصدی از مبنای مالیات یا پایه‌ی مالیاتی است که مبنای محاسبات مالیات مورد نظر قرار می‌گیرد، به عبارت دیگر نرخ مالیات در هر مبنا اندازه‌ اخذ مالیات را با توجه به قوانین و آیین‌نامه‌های مالیاتی دولت‌ها درمبنای مورد نظر نشان می‌دهد.

انواع محاسبه نرخ مالیات به این شرح است:

نرخ مالیات تناسبی: نرخی که بدون توجه به تغییرات مبنای مالیات، همیشه ثابت است.

نرخ مالیات تصاعدی: برعکس نرخ تناسبی با افزایش مالیات مقدارش افزایش می‌یابد که لزوماً متناسب با افزایش مبنای مالیات نیست.

نرخ مالیات تنازلی: هرچه مبنای مالیات وسیع‌تر می‌شود، ازنرخ مالیات کاسته می‌شود.

مبلغ مالیات: مبلغی که برمبناهای مختلف تعلق می‌گیرد و از مؤدیان وصول می‌شود.

هرگونه افزایش درآمدهای مالیاتی با ۳روش – افزایش نرخ مالیات‌های موجود و جاری- افزایش مبنای مالیات‌های موجود و جاری ازطریق حذف‌ معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و برقراری مالیات جدید امکان پذیر است.

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مالیات بر ارزش افزوده
  • مقاله مالیات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.