تحقیق مدیریت آموزشگاه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق مدیریت آموزشگاه

تعداد صفحات : ۱۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره مدیریت آموزشگاه، ویژگی های موسسات آموزشی، اصول عام و کلی مدیریت، نظریه های نئوکلاسیک، انواع سازمان ها ، سیستم و نظریه عمومی سیستم ها ، بخش های اساسی سیستم اطلاعات مدیریت، فعالیت های برنامه ریزی آموزشی ، مهارت های ادراکی مدیران آموزش، مدیریت آموزشی یعنی مهارت در برقراری روابط گروهی و یریت آموزشی یعنی مهارت در ارزشیابی و … مطلبی ارائه می دهد.

بهترین راه انجام یک ارزشیابی جامع و کامل اندازه گیری تغییراتی است که در رفتار درجه مهارت و میزان کارآیی شرکت کنندگان پس از شرکت در دوره آموزشی که در آنان به وجود آمده است. برخی معتقدند ارزیابی یعنی اندازه گیری ارزش یک برنامه آموزش برای تعیین درجه تأثیر و سودمندی آن آنها اضافه می کنند که در ارزشیابی برنامه های آموزشی باید درجه معلومات مهارتها و رفتارهایی که شرکت کنندگان قادر هستند در محیط واقعی کار از آنها استفاده کنند اندازه گیری شود نه چیزهایی که در ضمن شرکت در برنامه های آموزشی فرا گرفته اند.

مدیر آموزشی باید قادر به ایجاد اوضاعی باشد که در آن افراد با همکاری یکدیگر امور محول را انجام دهند. ایجاد فرصت برای هر یک از مربیان آموزشگاه در اندیشیدن و طرح ریزی برای کار و کوشش گروهی موجب اعتلاء و رشد آنها خواهد گردید. البته همکاری در آموزشگاه به مفهوم شرکت دانش پذیران و اولیای آنها در تعیین و اجرای برنامه های آموزشگاه نیز می باشد. به این مفهوم که اگر معلم و دانش پذیر بتوانند در خارج از اتاق درس درباره امور آموزشگاه با هم، هم فکری نمایند کارها با موفقیت بسیار پیش خواهد رفت.

واژه های کلیدی: مدیریت آموزشی، ارزشیابی، برنامه ریزی، سیستم

فهرست مطالب

ویژگی های موسسات آموزشی:    ۲
اصول مدیریت علمی:    ۲
کاربرد مدیریت علمی    ۲
نظریه کلاسیک    ۳
راه حل مسائل مدیریت از دیدگاه تیلور    ۳
فایولیسم    ۴
اصول عام و کلی مدیریت:    ۴
عناصر مدیریت    ۵
نظریه های نئوکلاسیک    ۶
طبقه بندی سیستم:    ۸
انواع سازمان ها    ۹
ویژگی های سیستم    ۱۰
نظریه عمومی سیستم ها    ۱۱
سلسله مراتب سطوح پیچیدگی سیستم ها از نظر بولدینگ    ۱۳
سایبرنتیکس و نظریه های عمومی سیستم ها    ۱۶
حداقل اجزا یک سیستم سایبرنتیک عبارتند از:    ۱۷
مراحل سیستم مکانیسم ارتباط و کنترل    ۱۷
بخش های اساسی سیستم اطلاعات مدیریت    ۱۹
اهمیت برنامه ریزی آموزشی:    ۲۲
فعالیت های برنامه ریزی آموزشی    ۲۳
برنامه ریزی درسی    ۲۳
اجزا برنامه ریزی درسی    ۲۴
مهارت های ادراکی مدیران آموزش:    ۲۵
ویژگی یک برنامه خوب    ۲۵
فرایند برنامه ریزی    ۲۶
مسئول تعیین نیازهای آموزش    ۲۶
مسئول رفع نیازهای آموزش    ۲۷
ارزشیابی برنامه های آموزش و بهسازی منابع انسانی    ۲۷
آموزش:    ۲۷
تعاریف عمده آموزش    ۲۸
فعالیت های برنامه ریزی آموزشی    ۲۸
ایجاد انگیزه در افراد    ۳۰
کارکنان با انگیزه    ۳۱
برنامه ریزی تغییر    ۳۲
ضرورت ارزشیابی    ۳۵
اهداف ارزشیابی    ۳۶
معیارهای ارزشیابی    ۳۶
ارتباط ارزشیابی مشاغل، انگیزه و حقوق    ۴۲
تجزیه و تحلیل بسته ها    ۴۶
مدیریت آموزشی یعنی مهارت در برقراری روابط گروهی    ۴۹
مدیریت آموزشی یعنی مهارت در ارزشیابی    ۵۰
مراحل تنظیم گزارش:    ۵۶
فرهنگ و اصطلاحات اداری    ۵۸
سدهای ارتباطی    ۶۷
اصول روانشناسی    ۶۸
جامعه شناسی    ۷۳
چند مکتب و دیدگاه مهم جامعه شناسی    ۷۴
موانع ارتباطی    ۸۲
سیستم اتوماسیون اداری    ۸۴
مزایای اتوماسیون اداری    ۸۴
اصول عمومی حسابداری    ۸۷
اصول عمومی عبارتند از:    ۸۷
روش های درج اطلاعات حسابداری    ۸۹
تهیه صورت سود و زیان    ۹۱
تهیه ترازنامه    ۹۱
ویژگی های نوع آوری:    ۹۴
انواع نوع آوری:    ۹۵
ویژگی های یک مدیر خلاق    ۹۹
موانع خلاقیت    ۱۰۲
تقویت فرآیند تفکرهای خلاق    ۱۰۳
هدف بهداشت کار    ۱۰۵
عوامل فیزیکی    ۱۰۷
عوامل زیان آور شیمیایی    ۱۰۷
عوامل زیان آور بیولوژیکی    ۱۰۸
حوادث ناشی از کار    ۱۰۸
علل حوادث    ۱۱۰
قانون ۵ شطرنج هانیریش    ۱۱۱
خسارت ناشی از حادثه    ۱۱۲
تجهیزات حفاظت فردی    ۱۱۲
حفاظت و ایمنی و رابطه آن با مدیریت    ۱۱۳
تفاوت پیشگیری از حریق و حفاظت از حریق    ۱۱۵
طبقه بندی مواد از نظر اطفاء حریق    ۱۱۵
روشهای اطفاء حریق    ۱۱۶
نکات ایمنی مربوط به سیستم برق    ۱۱۶
نکات ایمنی در مقابل حوادث ناشی از کار    ۱۱۷
جعبه کمک های اولیه    ۱۱۸

تعریف سازمان:

یک پدیده اجتماعی است از جمع عده ای افراد که توانایی همکاری داشته و با ایجاد نظر بسط گوناگونی برای نیل به هدف مشترکی کوشش می نمایند. تشکیل می شود آنچه در سازمان ها به صورت یکسان (مشابه وجود دارد اصل نیاز تقسیم کار و در نتیجه هماهنگی و همکاری است برای وصول به هدف که در حقیقت به منظور نیازهای معینی تعیین گردیده است. بدیهی است پیدایش سازمان ها و ایجاد عمومی آنها نتیجه وجود مدیریت است و سازمان مدیریت لازم و ملزوم یکدیگرند.

تعریف مدیریت: یعنی انجام دادن کارها به وسیله و از طریق دیگران است یا هماهنگ کردن منابع انسانی و مادی برای رسیدن به هدف.

تعریف مدیریت آموزشی: فرایندی است اجتماعی که با بکارگیری مهارت های علمیف فنی و هنری کلیه نیروهای انسانی و مادی را سازمان دهی و هماهنگ نموده و تلاش می کند با فراهم آوردن زمینه های انگیزش و رشد و تأمین نیازهای منطقی فردی و گروهی معلمان دانش آموزان و کارکنان به طور صرفه جویانه به هدف های تعلیم و تربیت برسد.

ویژگی های موسسات آموزشی:

۱- موسسات آموزشی غالباً در زمره موسسات خدماتی بوده و سوددهی جزو اهداف آنها نمی باشد.

۲- ارزشیابی بازده آنها در کوتاه مدت قابل محاسبه نیست و ارزیابی بازده آنها نهایتاً توسط جامعه صورت می گیرد.

۳- کارکنان آنها افراد تحصیل کرده و متخصص هستند.

۴- همه افراد جامعه در آن ذی نفع هستند.

اصول مدیریت علمی:

۱- استفاده از روش علمی برای انجام هر یک از عناصر تشکیل دهنده کار به جای اعمال روشهای غیر عملی متداول

۲- انتخاب کارکنان بر اساس شایستگی

۳- همکاری صمیمانه اعضا

۴- تقسیم منصفانه کار

کاربرد مدیریت علمی

۱- زمان سنجی با استفاده از ابزار و روشهای مناسب

۲- اعمال سرپرستی همه جانبه بر اساس تخصص

۳- استاندارد شمردن کلیه وسایل و امکانات

۴- اختصاص دادن یک واحد سازمانی برای برنامه ریزی

۵- به کار گرفتن روش حسابداری قیمت تمام شده

۶- به کار گرفتن روش نرخ دستمزد متفاوت

نظریه کلاسیک

فردریک و نیسلوتیلور: بنیانگذار نهضت مدیریت علمی فردریک و نیسلوتیلور می باشد که بر اثر مشاهده و مطالعه منظم کارهای مربوط به تولید و تجزیه و تحلیل چگونگی انجام کار در سطح کارگاه پدید آمد. روش تیلور: از طریق مطالعه و چگونگی انجام کار قواعد حاکم بر کار را کشف می کرد و بر این اساس بر اصولی دست می یافت.

راه حل مسائل مدیریت از دیدگاه تیلور

۱- تعریف و شناسایی سله

۲- شناسایی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر در کار

۳- اندازه گیری عوامل قابل سنجش در کار

۴- ثابت نگه داشتن کلیه عوامل در کارها

۵- استناج اصول مدیریت علمی

۶- اثبات اعتبار علمی

اصول استنتاج شده از طریق به کارگیری مکرر در کار

فایولیسم

هنری فایول با بیش از ۳۰ سال مدیریت یک کمپانی ذغال سنگ در فرانسه بود. در کتاب خود نتیجه تحقیقات و مطالعات خود را تحت سه عنوان علی به شرح ذیل طبقه بندی نموده است.

الف) اصول عام و کلی مدیریت   ب) تواناییها و ویژگی های لازم برای مدیریت        پ) عناصر مدیریت

اصول عام و کلی مدیریت:

۱- تقسیم کار

۲- اختیار و مسئولیت

۳- انضباط

۴- وحد فرماندهی

۵- وحدت مدیریت

۶- تبعیت منابع فردی از منافع عمومی

۷- حقوق و مزایای کارکنان

۸- تمرکز

۹- سلسله مراتب

۱۰- نظم و ترتیب

۱۱- انصاف

۱۲- ثبات و استمرار

۱۳- ابداع و ابتکار

۱۴- روحیه یگانگی روحی

عناصر مدیریت

۱- فعالیتهای فنی: مربوط به تهیه و تولید محصول

۲- فعالیتهای تجاری: مربوط به خرید و فروش و مبادله کالا

۳- فعالیتهای مالی : مربوط به فراهم آوردن سرمایه و استفاده مطلوب از آن

۴- فعالیتهای تأمینی: مربوط به حفاظت از جان و اموال سازمان و اشخاص

۵- فعالیتهای حسابداری: مربوط به نگاهداری حسابهای انبار هزینه و …

۶- فعالیتهای اداری: مربوط به برنامه ریزی سازماندهی هماهنگی کنترل

نظریه های نئوکلاسیک

هاثورن: تحقیقات او در دانشگاه هاروارد به رهبری اف. روتلیبرکز و التون مایسو با یک گروه علمی در کارخانه هاشورن انجام شد  روی سرآغاز سوی آمدی در موضوع سازمان و مدیریت از جهت رفتار.

او در بررسی و تحقیق روی تأثیر روشنایی، حرارت، خستگی نظم و ترتیب فیزیکی که بر روی بازدهی کارکنان وارد عمل شد. نتایج این هزینه را تایید کرد که اساساً عوامل اجتماعی در سطح تولید کارگران تأثیر دارد. بدین ترتیب عوامل تأثیرگذار در رفتار انسان و گروههای و بعد غیر رسمی سازمان در دل سازمان رسمی را مورد بررسی قرار داد.

سازمان رسمی: سازمان رسمی عبارت است از اختیارات مقامات و روابط بین آنها و کارکنان بر حسب مقررات و قواعد وضع شده

سازمان غیر رسمی: به مجرد اجتماع چند نفر در یک سازمان تماس های متعددی بین آنها برقرار می شود که با روابط رسمی ایشان فرق می کند و به هیچ وجه ارتباطی با همکاری به منظور تحقق هدف مشترک سازمان ندارد.

روش سوسیومتریک: در حد هم خوانی افراد گروه متشکل را می توان با صحت نسبتاً قابل اطمینانی به وسیله روش آماری ترسیم کرد که اینرا سوسیوگرام یا نمودار روابط اجتماعی افراد گویند.

کرت لوین و تحلیل میدان نیرو: تکنیکی برای تشخیص وضعیتهاست که می تواند در بررسی متغیرهایی که در تعیین اثربخشی دخالت دارند سودمند واقع شود. در هر وضعیتی دو نیروی سوق دهند و بازدارنده وجود دارد که بر هر تغییری که ممکن است رخ دهد تأثیر می گذارند.

نظریه چستر بارنارد: او موضوع را با نگرش رفتار مورد بررسی قرار داده است او سازمان را یک نظام همکاری تعریف می کند و منظورش از همکاری کار گروهی برای رسیدن به یک مشترک است. او به عوامل روانی و اجتماعی سازمان اهمیت بیشتری می دهد.

تعریف سیستم: به عنوان یک مجموعه یا اجتماعی از عناصر مرتبط و وابسته به یکدیگر که کل واحدی را تشکیل می دهند که ممکن است این عناصر فیزیکی باشند.

طبقه بندی سیستم:

سیستم بسته: از مجموعه عناصر وابسته است که با محیط خارج ارتباط ندارد و هیچ داده ای را دریافت نمی کند. ایستا و نتایج کار آن قابل پیش بینی است. که به مکتب کلاسیک اطلاق می شود.

سیستم باز: سیستمی که برای ادامه حیات به ارتباط با محیط خارج نیازمند است. پویا و تأثیرپذیر و تأثیرگذار است.

کاربرد نظریه عمومی سیستم ها و علم کنترل و ارتباطات در سازمان ها

علم سایبرنتیک به مسأله کنترل خرده سیستم ها و ارتباطات درون سیستم می پردازد در یک نگرش دیگر سازمان به منزله خرده سیستم می باشد.

یک سیستم اطلاعاتی مدیریت، شبکه ای از اطلاعات است که برای همه فراهم آوردن اطلاعات دقیق در زمان مناسب و با کمترین هزینه طراحی می شود.

انواع سازمان ها

سازمان تخصصی: در این سازمان ها هر یک از مدیران، مسئول زمینه تخصصی معینی است بر همین اساس از اطلاعات تخصصی استفاده می شود.

سازمان های غیر تخصصی: در آن هر مدیر کل مسئول همه تخصص که موجود در اداره کل تحت سرپرستی خویش است. مدیریت غیر متمرکز دارند.

سازمانی کرماتریس: در این نوع سازمان ها هر ساختار تشکیلاتی یکی بر حسب تخصص و دیگری بر اساس طرح و برنامه ها وجود دارد.

سازمان شبکه ای: مفهومی است که در آن هدف، وجود ارتباطات میان افراد و گروههایی است که در کسب و کار مشارکت دارند. تبادل اطلاعات، پردازش از طریق شبکه اینترنت، اینترانت، اکسترانت می باشد.

سازمان مجازی: سازمانی است که در مکانی مشخص و توسط کارکنان رسمی اداره نمی شود. بلکه در واقع یک نظام مدیریتی و طراح و ایده پردازی مرکزی است.

سازمان تی شکل T.form: ساختار سازمانی آن از طریق ویژگی های چون ساختار سطح، مدیران ماتریس، حمایت فناوری از مدیران، تصمیم گیری غیر متمرکز و … از سایر ساختارها متمایز می گردند.

ویژگی های سیستم

۱- هر سیستم از تعدادی اجزاء، عناصر و یا سیستم های فرعی مجزا تشکیل شده است.

۲- بین اجزاء و عناصر و یا سیستم های فرعی تشکیل دهنده یک نظام همبستگی و ارتباط متقابل و تعامل و همکاری وجود دارد.

۳- مجموعه اجزاء و عناصر و یا سیستم های فرعی یک نظام، یک کل واحد یا مجموعه پیچیده ای را تشکیل می دهند که دارای خاصیتی بیشتر از مجموع خواص اجزاء تشکیل دهنده آن است.

۴- هر سیستم دارای هدف ها یا هدف معینی است که برای تأمین آنها کلیه اجزاء و عناصر یا نظام های فرعی تشکیل دهنده آن دست به دست هم داده و فعالیت می کنند. از دیدگاه (وست چرچمن) برای درک معنی و مفهوم سیستم باید نکات زیر را مدنظر داشت؛

۱- هدف ها و مقاصد کلی سیستم به ویژه معیارهای سنجش عملکرد مجموع سیستم.

۲-محیط سیستم و محدودیت های آن.

۳- منابع سیستم.

۴- اجزاء و عناصر تشکیل دهنده سیستم، فعالیتهای آنها و معیارهای سنجش و عملکرد هر یک.

۵- مدیریت سیستم.

نظریه عمومی سیستم ها

این نظریه یک چهارچوب تئوریک (سیستماتیک) برای تشریح و توصیف روابط کلی دنیای تجربی ارائه می دهد. هدف کلی و نهایی نظریه عمومی سیستم ها، ایجاد چهارچوبی است که کلیه نظام های علمی را به طریق منطقی به یکدیگر مرتبط می کند. یکی از مهم ترین شاخص ها در نیاز به نظریه عمومی سیستم ها، ایجاد چهارچوبی است که کلیه نظام های علمی را به طریق منطقی به یکدیگر مرتبط می کند. یکی از مهم ترین شاخص ها در نیاز به نظریه عمومی سیستم ها مسئله ارتباط بین نظام های مختلف علمی می باشد.

روش های ایجاد یک چهارچوب جامع و کلی از علوم مختلف یکی از ویژگی های نظریه عمومی سیستم ها و دیگری استفاده از سلسله مراتب سطوح پیچیدگی سیستم هاست که واحدهای اصلی رفتار را در هر سطح (رشته علمی) مشخص می کند و به سطح بالاتر تعمیم میدهند.

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله چگونگی ارتباطات در داخل سازمانها و مشاوره مدیریت با کارکنان
  • مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی
  • مقاله مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله مدیریت و حسابداری در شهرداری ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.