تحقیق مدیریت مواد زائد جامد روستائی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق مدیریت مواد زائد جامد روستائی

تعداد صفحات : ۱۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

این تحقیق به منظور بررسی وضعیت مدیریت مواد زائد روستائی در دهستان صالحان شهرستان خمین از طریق مشاهده و آزمایش در ارتباط با کمیت و کیفیت زباله تولیدی و امکانات موجود انجام گرفت .و با هدف اجرای اصولی و بهداشتی طرح بازیافت ، جمع آوری ، حمل ونقل و دفع زباله ها صورت گرفته است. برای جمع آوری زباله های روستایی یا اصولا”  اقدامات سیستماتیکی صورت نمی گیرد و یا هر روستا در حد توان خود  با روشهای غیر اصولی و ابتدای مانند ، گاری ، تراکتور و …. زباله را جمع آوری و در فاصله کمی از روستا  تخلیه می کنند. پراکندگی  این مواد سبب نازیبائی منظر, آلودگی منابع آب, خاک, هوا و همچنین در تماس با انسان و دام باعث شیوع بیماریهای دامی و شیوع آن در انسان می شود میشود.

به منظور بررسی وضعیت مدیریت مواد زائد در دهستان صالحان شهرستان خمین و اجرای طرح جمع آوری زباله  ، مشخصات طبیعی و جاده های دسترسی مجموعه روستاهای دهستان صالحان ، ویژگیهای جمعیتی ، ترکیب فیزیکی زباله های روستایی ، میزان زباله تولیدی ، ترکیب فیزیکی مواد قابل بازیافت ، مساحت و فضای لازم برای دفن بهداشتی پسماندها مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند .

 تلنبار شدن زباله و نشت شیرابه ، سوزاندن زباله در گودال دفع ، تجمع حیوانات ولگرد و تکثیر حشرات و حیوانات موذی ، انتشار بو و آلودگیهای شیمیائی حاصل از نشت شیرابه ، کاهش زیبائی محیط زیست و عدم دفع اصولی و صحیح زباله ها از مهمترین پیامدهای منفی ناشی از ضعف سیستم مدیریت مواد زائد در روستاهای بخش صالحان می باشد . که هر یک از آنها اثرات سوئی بر محیط زیست و  سلامت و بهداشت عمومی به جای می گذارند . در مدیریت مواد زائد جامد روستاهای بخش صالحان می توان با ایجاد و طراحی سیستم صحیح جمع آوری ، حمل و نقل و دفع بهداشتی مواد زائد ، تهیه وسایل مناسب ، بکارگیری نیروی انسانی متعهد و تهیه و اجرای طرح خودگردانی مالی به جهت تأمین هزینه های آتی طرح گام بزرگی در جهت اجرای بهتر طرح برداشت.

 واژه های کلیدی: مدیریت مواد زائد جامد  , زباله روستائی , دهستان صالحان ، شیرابه، ، دفع زباله،  آلودگی محیط زیست،

فهرست مطالب

خلاصه    ۱
مقدمه و اهداف :    ۲
روش اجرا :    ۳
مشخصات طبیعی و جاده های دسترسی مجموعه روستاهای دهستان صالحان    ۳
ویژگیهای جمعیتی روستاهای دهستان صالحان خمین در حال حاضر و در افق طرح    ۴
ترکیب فیزیکی زباله ها    ۴
برآورد میزان زباله تولیدی روزانه ، ماهانه و سالانه روستاهای دهستان    ۵
تعیین ترکیب فیزیکی مواد قابل بازیافت    ۵
برآورد فضای لازم برای دفن بهداشتی پسماندها در وضع موجود و افق طرح    ۵
نتایج    ۸
بحث و نتیجه گیری    ۱۲
پیشنهادات    ۱۲
منابع    ۱۴

منابع

۱)     Tchobanglous.George, 1993 , Integrated solid waste management, Mc Graw hill, New York, pp (200-351(

۲) عبدلی , محمد علی. ۱۳۷۰، مدیریت مواد زائد جامد. انتشارات سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران.

 ۳)   Fronk. Kreith, 1994, handbook of solid waste.pp (221 –۲۵۴(

۴) طرح مطالعات جامع توسعه اقتصادی – اجتماعی استان مرکزی ، گروه مطالعاتی هامون،۱۳۷۵

۵) علیرضا محمدی ،۱۳۸۴، مطالعات آبخیز داری شهرستان خمین ،  اداره جهاد کشاورزی شهرستان خمین

۶) فاطمه اسماعیلی ، ۱۳۸۴ ، شاخصهای جمعیتی مرکز بهداشت شهرستان خمین ،  واحد آمارمرکز بهداشت شهرستان خمین

۷)  دکتر سهیلا خوشبین ، اعظم دخت رحیمی ، دکتر ناهید نوائیان ، ۱۳۸۳٫ پیش بینی جمعیتی ایران از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۵۰ ، تهران  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  –  معاونت سلامت  –  دفتر سلامت خانواده و جمعیت

۸) دکتر قاسمعلی عمرانی ، ۱۳۷۵، مواد زائد جامد ، جلد اول ، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

۹) یغماییان – کامیار ، بررسی تهیه کود کمپوست از زباله  در شهر سمنان –  پایان نامه فوق لیسانس در رشته مهندسی بهداشت محیط ، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ، ۶۹-۱۳۶۸

مقدمه و اهداف :

 مدیریت مواد زائد , انتظام دهنده مراحل تولید , جمع آوری , حمل و نقل , تلنبار , تبدیل و دفع زباله ها می باشد که در آن از روشهـای مرتبط با بهترین اصول در رعایت سلامت  بهداشت عمومی , اقتصاد مهندسی , حفاظت و زیبا شناختی و دیگر ملاحظات زیست محیطی می توان بهره برد.( ۱) تولید مواد زائد جزء لاینفک زندگی انسان است . این مواد زائد باید به نحوی از محل زندگی انسان دور شده و یا دوبـاره وارد چرخـه  مواد و انرژی شود. (۲)

اصول بهداشت و بهسازی محیط ایجاب می کند که مواد زاید در حداقل زمان ممکن از زندگی انسان دور و به طریق اصولی دفع شوند, پراکندگی و دفع غیر بهداشتی مواد زاید جامد در روستا موجب آلودگی منابع آب ، هوا و بخصوص خاک  شده و باعث شیوع بسیاری از بیماریها و همچنین نازیبائی مناظر می شود ، با توجه به تولید محصولات کشاورزی و دامداری در سطح روستا و امکان آلودگی این محصولات به علت وجود زباله ها در محیط ، اهمیت برنامه ریزی در خصوص سامان دادن به وضعیت زباله های روستائی بیشتر به چشم می آید.(۳) در دهستان صالحان با انجام طرح جمع آوری زباله ۱۷ روستا تحت پوشش این طرح قرار می گیرند که با توجه به جمعیت بالای این دهستان با اجرای سیستم مدیریت بهداشتی مربوط به مواد زائد می توان مشکلات مذکور را برطرف نمود. جمع آوری زباله در روستاهای این دهستان به دلیل مجاورت اکثر روستاهای این منطقه با جاده اصلی و پخش شدن و تخلیه  زباله ها در کنار جاده ، کمبود و با ارزش بودن زمینهای کشاورزی در این منطقه و آلودگی زمین ها با زباله ، تولید سرانه نسبتا” بالای مواد زائد به علت نزدیکی روستاهای این منطقه به شهر و رواج فرهنگ شهر نشینی دارای اهمیت بالا بوده و از عوامل دخیل در انتخاب منطقه برای اجرای طرح بودند.  اطلاع از مقدار تولید و ترکیب شیمیائی و فیزیکی زباله در هر منطقه برای انجام مدیریت مواد زائد بسیار ضروریست. انجام مطالعات و آگاهی از میزان رطوبت , درصد ترکیب مواد تشکیل دهنده زباله بدلیل تاثیراتی که در شبکه جمع آوری و ماشین آلات می گذارد, موضوعی نیست که بتوان نسبت به آن بی تفـاوت بود. اطلاع ازجغرافیای منـاطق موجود و چگونـگی دسترسـی به آنها نیز می تـواند کمک بزرگی در مدیریت جمع آوری مواد زائد باشد.(۳)

شهرستان خمین از جنوب به گلپایگان از شمال غربی به اراک از شرق به محلات و دلیجان و از غرب به الیگودرز محدود می شود. ۹۴% روستاها در این شهرستان  بصورت دشت میباشند ، میانگین بارندگی حدود ۳۷۷ میلیمتر محاسبه شده است .  حداکثر مطلق درجه حرارت  در دی و بهمن ماه ۱۶ درجه سانتی گراد و در مرداد ماه ۶/۴۰ درجه سانتی گراد بوده است . حداقل مطلق دما نیز برابر با ۷/۲۷- درجه سانتی گراد در بهمن ماه می باشد .  مقدار تبخیر در محدوده دهستان صالحان  معادل ۲۶۰۰ میلی متر است.(۴)

این تحقیق با توجه به موارد ذکر شده بالا به منظور بررسی وضعیت مدیریت مواد زائد در دهستان صالحان شهرستان خمین در سال ۱۳۸۴  از طریق مشاهده و آزمایش در ارتباط با کمیت و کیفیت زباله تولیدی و امکانات موجود انجام گرفت .

 روش اجرا :

 به منظور بررسی وضعیت مدیریت مواد زائد در دهستان صالحان شهرستان خمین و اجرای طرح جمع آوری زباله  ، مشخصات طبیعی و جاده های دسترسی مجموعه روستاهای دهستان صالحان ، ویژگیهای جمعیتی ، ترکیب فیزیکی زباله های روستایی ، میزان زباله تولیدی ، ترکیب فیزیکی مواد قابل بازیافت ، مساحت و فضای لازم برای دفن بهداشتی پسماندها مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند .

 مشخصات طبیعی و جاده های دسترسی مجموعه روستاهای دهستان صالحان

اکثر روستاهای دهستان صالحان در کنار مسیر جاده اصلی خمین تهران قرار گرفته اند ، دهستان صالحان در شمال شرقی شهر خمین قرار گرفته و از جنوب غربی به شهر خمین ، شمال شرقی به شهرستان محلات ، غرب و شمال غربی دهستان حمزه لو و شرق به دهستان گله زن محدود می گردد . فاصله مرکز دهستان (گلدشت) تا شهر خمین ۱۳ کیلومتر  می باشد . منابع آبهای زیرزمینی دهستان را قنوات ، چاههای عمیق و نیمه عمیق تشکیل می دهند در کل دهستان دارای۲۰ رشته قنات و۷۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و  ۶ چشمه می باشد و عمق آبهای زیرزمینی بستگی به میزان بارندگی از ۸۰-۳۰  متر متغییر است.(۵)

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله چگونگی ارتباطات در داخل سازمانها و مشاوره مدیریت با کارکنان
  • مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی
  • مقاله مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله مدیریت و حسابداری در شهرداری ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.