تحقیق مدیریت و بررسی استرس شغلی کارکنان اورژانس

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق مدیریت و بررسی استرس شغلی کارکنان اورژانس

تعداد صفحات : ۱۱۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

کار جنبه ای از زندگی است که صرف نظر از منابع مالی برخی از نیاز های اساسی آدمی نظیر تحرک روانی و بدنی، نیاز های اجتماعی و احساسات خود ارزشمندی را ارضاء می کند. با وجود این کار می‌تواند منبع فشار روانی نیز باشد. در دهه اخیر موضوع استرس و آثار آن در سازمانها مورد توجه بسیار واقع گردیده است. با وجود این که استرس مثبت نیز وجود دارد و نباید به استرس به عنوان یک پدیده منفی نگریست، زمانی که از استرس صحبت می شود بیشتر به عوارض و جنبه های منفی آن توجه می‌شود. به هر حال استرس اثرات فراوانی بر عملکرد و فعالیت های اعضای سازمان دارد. مدیران، کارکنان و ارباب رجوع سازمان تحت تاثیر فشارهای عصبی دچار حالات روانی خاصی می‌شوند و دست به اعمالی می زنند که مستقیما در فعالیت ها و بازدهی سازمان منعکس می‌گردد. فشارهای عصبی علاوه بر تاثیرات روانی تاثیرات جسمانی نیز دارند. استرس های شدید باعث تزلزل در اهداف و راه های نیل به آن می‌شوند.

هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه استرس شغلی درکارکنان اورژانس متأهل و مجرد می باشد. دراین پروژه جامعه آماری کارکنان اورژانس استان یزد است و نمونه آماری تحقیق کارکنان اورژانس شهریزد در نظرگرفته شده است که تاتکمیل پروژه ۴۶۰نفر بودند.

در این پروژه ازپرسشنامه هایی که توسط دیویس،رابینزومک کی درسال۱۹۹۱به منظورارزیابی استرس شغلی دردوقسمت پرسشنامه بخش علایم استرس شغلی که شامل۲۰سوال وپرسشنامه سنجش منابع استرس شغلی که حاوی ۵۰ سوال است استفاده شده است.این تحقیق یک فرضیه مهم داردکه عبارتست از: باتوجه به خطراتی که درکمین همه افراد جامعه است واسترس دروجودهمه انسانها هست فرض ما براین است که بین کارکنان اورژانس متاهل و مجرداسترس شغلی وجوددارد؟ آیاآنها هم دچاراسترس شغلی می شوند؟ درپایان نتیجه این تحقیق نشان می دهد که استرس شغلی بین کارکنان متاهل ومجرد اورژانس استرس شغلی کارکنان متاهل بیشتراز کارکنان مجرداست اعتبار پرسشنامه استرس شغلی ۷۹۶/۰وعوامل استرس شغلی۸۹/۰برآوردگردیده است.

کلمات کلیدی : استرس، استرس شغلی،  اورژانس

فهرست مطالب

چکیده :    ‌و
فصل اول کلیات تحقیق :    ۱
مقدمه:    ۲
بیان مسئله:    ۴
اهمیت وضرورت تحقیق:    ۵
اهداف تحقیق:    ۶
فرضیه های تحقیق:    ۶
تعاریف نظری وعملیاتی واژه ها:    ۷
استرس:    ۷
استرس شغلی:    ۷
پرسنل اورژانس :    ۸
فصل دوم ادبیات تحقیق :    ۹
تاریخچه مطالعات استرس:    ۱۰
تاریخچه اورژانس:    ۱۱
تاریخچه اورژانس در ایران:    ۱۶
تعریف دیگر استرس :    ۱۷
نشانه های استرس:    ۱۸
عوامل استرس:    ۱۹
پیامدهای استرس:    ۲۰
مدیریت استرس:    ۲۲
مراحل ایجاد استرس:    ۲۳
گام مقاومت:    ۲۳
گام فرسودگی:    ۲۳
نکاتی درمورد استرس:    ۲۳
بیماری های استرس:    ۲۴
غذاهای استرس زا:    ۲۸
هزینه های استرس:    ۲۸
مشاغل تنش زا :     ۳۰
وضعیت محل کار:    ۳۱
زندگی روزمره:    ۳۱
تشخیص استرس در دیگران:    ۳۱
مقابله بااسترس درمحل کار:    ۳۲
برقراری یک ارتباط خوب:    ۳۳
تعادل درون:    ۳۴
اقداماتی درمنزل:    ۳۵
تمریناتی برای رفع استرس:    ۳۶
پرورش علائق:    ۳۸
چندراهکارمعنوی برای کاهش استرس:    ۳۹
استرس ورفع آن درمحیط کار:     ۴۱
استرس درسازمان شما:    ۴۱
نقش ومسئولیتهای شما:    ۴۱
فشاردرتیم:    ۴۲
مسئولیت دربرابردیگران:    ۴۳
نبایدها:    ۴۴
وقتی در حال ارائه کمک به دیگران هستید:    ۴۵
مهم:    ۴۶
زمینه سازی برای یک فرهنگ کم اضطراب:    ۴۶
عوامل افزایش دهنده خطر استرس :    ۴۷
پیشگیری:    ۴۷
عوارض احتمالی:    ۴۸
درمان:    ۴۸
برخی از روشهایی که به کاهش استرس کمک می کنند:    ۴۸
مباحث مرتبط باعنوان:    ۴۹
تاثیراسترس روی سلامت وآرامش جسمی:    ۴۹
استرس وعدم سلامت روانی:    ۵۰
تاثیراسترس روی عواطف:    ۵۰
تاثیراسترس روی تصمیم گیری:    ۵۰
تاثیراسترس روی خانواده:    ۵۱
راهکارساده برای یک زندگی بدون استرس:    ۵۱
روشهای فردی کاهش استرس شغلی:    ۵۶
روشهای سازمانی کاهش استرس شغلی:    ۵۷
استرس بیماری قرن:    ۵۷
استرس شغلی :    ۵۸
عوامل به وجودآورنده استرس شغلی:    ۵۸
اثرات استرس برکارایی فرد درمحیط کار:    ۵۸
راههای پیشگیری وکاهش استرس شغلی:    ۵۸
اما وظایف مدیران:    ۵۸
بازنگری تحقیقات انجام شده در داخل کشور:    ۵۹
فصل سوم روش تحقیق:    ۶۴
مقدمه:    ۶۵
روش تحقیق:    ۶۵
جامعه آماری:    ۶۵
تعیین حجم نمونه:    ۶۵
روش نمونه گیری:    ۶۶
ابزاراندازه گیری:    ۶۶
اعتبارپرسشنامه:    ۶۶
روشهای آماری:    ۶۸
روش اجرای تحقیق:    ۶۸
روش نمره گذاری :    ۶۹
روش تجزیه وتحلیل اطلاعات:    ۶۹
فصل چهارم تجزیه تحلیل داده ها:    ۷۰
مقدمه :    ۷۱
یافته های توصیفی:    ۷۱
جدول(۱-۴) توزیع کارکنان برحسب تاهل    ۷۱
جدول (۲-۴) توزیع کارکنان برحسب مدرک تحصیلی    ۷۲
جدول (۳-۴) توزیع کارکنان برحسب سن    ۷۳
جدول (۴-۴) توزیع کارکنان برحسب تعداد فرزند    ۷۴
جدول (۵-۴) توزیع کارکنان برحسب سابقه    ۷۵
جدول(۶-۴) توزیع کارکنان برحسب درآمد    ۷۶
یافته های آماراستنباطی:    ۷۷
جدول (۷-۴) مقایسه میانگین استرس شغلی کارکنان مجرد و متاهل    ۷۷
جدول (۸-۴) مقایسه میانگین عوامل استرس شغلی کارکنان مجرد ومتاهل    ۷۸
جدول (۹-۴) مقایسه میانگین استرس شغلی کارکنان برحسب مدرک تحصیلی    ۷۹
جدول (۱۰-۴) مقایسه میانگین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب مدرک تحصیلی    ۸۰
جدول (۱۱-۴) مقایسه میانگین استرس شغلی کارکنان برحسب سن    ۸۱
جدول (۱۲-۴) مقایسه میانگین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب سن    ۸۲
جدول (۱۳-۴) مقایسه میانگین استرس شغلی کارکنان برحسب رشته تحصیلی    ۸۳
جدول (۱۴-۴) مقایسه میانگین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب رشته تحصیلی    ۸۴
جدول (۱۵-۴) مقایسه میانگین استرس شغلی کارکنان برحسب سابقه خدمت    ۸۵
جدول (۱۶-۴) مقایسه میانگین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب سابقه خدمت    ۸۶
جدول ( ۱۷-۴) مقایسه میانگین استرس شغلی کارکنان برحسب درآمد    ۸۷
جدول (۱۸-۴) مقایسه میانگین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب درآمد    ۸۸
فصل پنجم روش تحقیق :    ۸۹
نتایج آماری:    ۹۰
عوامل استرس کارکنان اورژانس:    ۹۲
پیشنهادات کاربردی:    ۹۳
پیشنهادات برای تحقیقات و پژوهشهای آینده:    ۹۵
منابع:    ۹۶
فهرست منابع :    ۹۷

فهرست منابع :

۱- انجذاب ، بهناز(۱۳۸۱).استرس شغلی باپاسخ های روانی ورفتاری ماماهای شاغل.یزد.

۲-حاتمی، مجید(۱۳۸۱).بررسی استرس شغلی وعملکرد مدیران وسرپرستان شرکت لوله سبزآسیا.پایان نامه کارشناسی دانشگاه اصفهان

۳- حسینی، محمدعلی(۱۳۸۲).آموزش مهارتهای ارتباطی برمیزان استرس شغلی پرسنل شاغل درمراکز توانبخشی شهرستانهای ری،تهران وشمیرانات.مطالب اینترنتی

۴- ستوده، علی(۱۳۸۱).بررسی روایی وپایایی پرسشنامه استرس شغلی ومنابع آن دربین کارکنان.اصفهان.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان

۵- سیادت، علی(۱۳۸۳).جوسازمانی با استرس شغلی آثارآن بردبیران مدارس متوسطه. اصفهان . مطالب اینترنتی

۶- عبدی، هما(۱۳۸۰).استرس شغلی درپرستاران شاغل دربخش مراقبت های ویژه وارتباط آن با فرسودگی شغلی آنها.یزد.مطالب اینترنتی

۷- عقیلی نژاد، ماشاءالله(۱۳۸۶)بررسی رابطه استرس شغلی باسلامت روانی،تیپ شخصیتی ورویدادهای استرس زای زندگی درماموران راهنمایی ورانندگی.تهران.مطالب اینترنتی

۸-کاظمی نژاد(۱۳۸۲)استرس شغلی در کارکنان ناجا.مطالب اینترنتی

۹- نادری ع، سیف نراقی(۱۳۶۴)،روش تحقیق درعلوم انسانی.تهران.انتشارات بدر

۱۰- هاشم زاده، ایرج(۱۳۷۹).استرس شغلی ورابطه آن باسلامت روان درکارکنان بیمارستان.شیراز.مطالب اینترنتی

۱۱-هاشمی زاده،هایده(۱۳۸۵)بررسی رابطه رفتارهای مدیریت زمان واسترس شغلی درسرپرستاران بخش های داخلی وخارجی.قوچان.مطالب اینترنتی

۱۲- یعقوبیان(۱۳۷۸).پرستاران شاغل دربیمارستانها.مازندران.مطالب اینترنتی

 ۱۳-شعبانی، مرجان(۱۳۸۰).مدیریت خستگی واسترس درمحیط کار.ارنیو سیلی.

۱۴-کرکه آبادی، عبدالناصر(۱۳۸۱).استرس ورفع آن در محیط.ماری ریچارد.انتشارات انستیتو ایز ایران

 *Atkins T.The relationship among uses of time management techniques source of stress in high school prin cipals:Dissertation Abstract:University of Connecticut۱۹۹۰

*Briddell B.The effect of a time management training program upon occupational stress levels and the type of behavioral pattern in college adminstration:PhD Dessertation abstract.University of florida۱۹۸۶

Davise.M.Robbins,E,E,M.(1991).The Relaxation &stress reduction work book.Oakland:New Harbinger Publications.

*DickMargaret.Burnout in doctorally Prerared nurse faculty Journal of Nursing Education.octobrVol.3.No.8.1992PP:330-345

*Garlier IVE.Risk Factor for post traumantic stress symptomatology inpolice offices:prospective analysis.J Nerve Ment Dis1997;185:498-506

*Leary F.Stress time management and Selected demographic factors:PhD Dessertation abstract:University of connecticut۱۹۸۶٫

*Lee Scrockett MS.Effect of assertiveness training on levels of stress and assertiveness experienced by nurses in Taiwan.Issues in mental Health Nursing1994;15:419-32(Medline)

*LowensteinIF.(1991)Teacher Stress Leading to burnout:Its Prevention Today.41(2)PP.12-16

*MargolisB.L.(1974).Job stress:on unlisted occupational hazard.Journal of Occupational Medicine۱۶۶۵۹-۶۶۱

*Norito k Takashi H.Epidemiology of job stress and Health in Japan:Review of current evidence and future direction.J Industrial Health1991;37:174-86

*OehlerJerria and et al.Burnout job stressnxietyand Percieved Social Support in neonatal nurses.Heart and lung September.vol.20No.5.1991PP:495-500

*TylerPartickaEllison Racheln Source of stress and Psychological well-being in high-dependency Nursing.journal of Advanced Nursing1994.19.P:469-476

مقدمه:

پدیده استرس[۱] یافشارعصبی ازمسایل بسیارحادکنونی سازمانها می باشد که سلامت جسمی وروانی نیروی کار رابه خطر انداخته وهزینه سنگینی رابه سازمانها وارد ساخته است،گروهی ازصاحب نظران رفتارسازمانی، استرس ناشی ازشغل را بیماری شایع قرن نامگذاری کرده اند شایدهم به راستی دوران ما عصراسترس هاست که درآن انسان بیش ازهرزمان دیگر درمعرض عوامل استرس زابه طور حتم با پیچیدگی روزافزون سازمانها[۲] وگسترش تکنیک ها؛ابزارهاودیگرابعادسازمان،درصورت عدم برنامه ریزی صحیح ودقیق افزایش می یابد.(سایت گوگل ازاصغرکیهان نیا در گفت وگو باخبرنگار اجتماعی فارس).

دردهه اخیرموضوع فشارروانی بااسترس وآثارآن درسازمان مورد التفات وتوجه بسیار واقع گردیده ویکی ازمباحث اصلی رفتارسازمانی[۳] رابه خوداختصاص داده است اگرچه درعلم پزشکی مسئله فشار روانی وعلل وعوارض آن مدتهاست موردبررسی وتحقیق قراردارداما باب این بحث دررفتارهای سازمانی تازه گشوده شده است وعلمای این رشته،مدت کوتاهی است که به تحلیل فشارروانی وآثاروعواقب آن درسازمان واعضای آن پرداخته اند واقعیت های موجود دربحث رفتارسازمانی زمانی نشان می دهدکه درصدقابل توجهی ازعلل وموجبات بیماریهای روانی وکسالتهای ناشی ازخستگی کارشایع،بین کارکنان سازمانهارامیتوان درشیوه های رفتاروشخصیت مدیران جستجوکرد.گروهی ازصاحبنظران رفتارسازمانی،فشارروانی ومشکلات بی شماری ازهرسواورا احاطه کرده است لذا باتوجه به حساسیت مسئله،کارکنان به انجام رساندونتایجی را مبنی برعلل پیدایش ومنابع این فشارهاوپیامدها واستراتژیهای مقابله با آن ارائه نمایدامیداست این کار بعنوان گامی کوچک مورد قبول اصل نظرقرارگیردوبرای مدیران وکارکنان مفیدافتد.

کارکنان ساعات زیادی را درمحیط کار سپری میکنند نارضایتی شغلی ودرپی آن استرس ظرف چندسال فردشاغل را بیمار میکند.برای همین کارشناسان به مدیران پیشنهاد میکنند به استرس درمحیط کار اهمیت زیادی بدهند آنها میتوانند افراددارای استرس راشناسایی کنند وبه آنهاآموزش دهند همچنین میتوانند درعملی پیشگیرانه عوامل استرس زا را ازمحیط کارحذف کنند.آیاترجیح میدهیم کارکنانی شاداب و سالم وراضی داشته باشیم یا کارکنانی که پرازاسترس ودچاربیماریهای قلبی وفشارخون وغیره هستند؟

باتوجه به مطالب گفته شده درمورد استرس،دلایل واثرات استرس وراههای مقابله بااسترس،مدیران وکارکنان درسازمانهای مختلف میتوانند بابکارگیری راههای عملی درجهت افزایش قدرت تحمل وفشارپذیری فردی وسازمانی خودگام برداشته وازاین بابت درراستای سالم سازی محیط وارتقای بهداشت روانی سازمان حرکت کنند تا انرژی هایی ناخواسته صرف تنشهای سازمانی[۴] میگردد درجهت ارتقای کمیت وکیفیت وتحقق مسئولیتهای اجتماعی سازمان به کارگرفته شود.

 بیان مسئله:

در این پروژه استرس شغلی را درکارکنان اورژانس مجرد و متاهل مورد بررسی قرار دهیم که آیا استرس شغلی درآنها وجود داردیاخیر؟باتوجه به این مسئله که یک پرسنل اورژانس باید تنشها وفشارهای روانی زیادی رامتحمل شود دیدن بیماری که دارای وخامت شدید وضعیت جسمی است خودبه خود استرس درما بوجود می آورد ، حال میخواهیم بدانیم آیا کارکنان اورژانس هم دچاراسترس میشوند؟ازآنجا که سازمان ازعناصرمتعددی تشکیل شده وهریک ازعناصردرتعامل بایکدیگرند سازمان بعنوان سیستمی پویا تلقی میشود که بنا به حرکت آن نیازمند نظم والگوی مشخص تعامل میان اجزاست ازسوی دیگراین الگوی تعامل میان اجزامتاثرازعوامل متعددبرون سازمانی[۵] ودرون سازمانی[۶] است یکی ازعواملی که موردتوافق صاحب نظران علوم رفتارسازمانی است فشارروانی(استرس)افراد می باشد.

به عقیده صاحب نظران رفتارسازمانی مدیران یکی از حساسترین قشرهادربرابرفشارهای روانی به شمارمی آیند به این دلیل که این گروه دارای مسئولیت های بسیار بوده وانجام هدفهای سازمانی را به عهده دارند وازمحیط سازمانی واجتماعی تاثیرپذیرفته ودرصورتی که درمعرض فشارروانی قرارگیرند آثارآن به سرعت دراعضای سازمان نمود خواهدداشت ازاین رو لازم است نسبت به فشارهای روانی این گروه توجه خاص داشته باشیم.

 اهمیت وضرورت تحقیق:

اهمیت به این دلیل است که در مسیر یافتن حقیقی به فرد کمک می کند باوجوداینکه هیچگاه نمی توان به حقیقت رسید.(رابینز[۷]،۱۳۷۲،ص۱۳۶)

امروزه باتوجه به تغییرات وتحولات کلی درسطح سازمانها،درک اثرات فشارهای روانی براعضا وکارکنان ضرورت می یابدوبه عبارت دیگربارشدوپیشرفت علمی وفنی وافزایش پیچیدگی حداقل تاآینده نزدیکی درک فشارهای روانی یک راه حل ناگزیر نخواهدداشت که ازاثرات برتمامی ابعاد،آگاهی کامل بدست آورده واقدامات لازم رابه عمل آورند.لازم به ذکر است که فشارهای روانی برتصمیم گیری،انگیزش،روحیه کارکنان،توانایی انجام امور،کنترل وسرپرستی سطوح مدیریت،نحوه انجام وظایف ونظایراینها تاثیرمی گذارندزیرا با بروزفشارروانی درسازمان،دراین موارد تغییراتی حاصل میشود.

 اهداف تحقیق:

۱-تعیین رابطه بین میزان استرس شغلی کارکنان مجردومتاهل

۲- تعیین رابطه بین میزان عوامل استرس شغلی کارکنان مجردومتاهل

۳- تعیین رابطه بین میزان استرس شغلی کارکنان برحسب مدرک تحصیلی

۴- تعیین رابطه بین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب مدرک تحصیلی

۵- تعیین رابطه بین میزان استرس شغلی کارکنان برحسب سن

۶- تعیین رابطه بین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب سن

۷- تعیین رابطه بین میزان استرس شغلی کارکنان برحسب رشته تحصیلی

۸- تعیین رابطه بین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب رشته تحصیلی

۹- تعیین رابطه بین میزان استرس شغلی کارکنان برحسب سابقه خدمت

۱۰- تعیین رابطه بین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب سابقه خدمت

۱۱- تعیین رابطه بین میزان استرس شغلی کارکنان برحسب درآمد

۱۲- تعیین رابطه بین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب درآمد

 فرضیه های تحقیق:

۱- بین میزان استرس شغلی کارکنان مجردومتاهل تفاوت وجود دارد.

۲- بین میزان عوامل استرس شغلی کارکنان مجردومتاهل تفاوت وجود دارد.

۳- بین میزان استرس شغلی کارکنان برحسب مدرک تحصیلی تفاوت وجود دارد.

۴- بین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب مدرک تحصیلی تفاوت وجود دارد.

۵- بین میزان استرس شغلی کارکنان برحسب سن تفاوت وجود دارد.

۶- بین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب سن تفاوت وجود دارد.

۷- بین میزان استرس شغلی کارکنان برحسب رشته تحصیلی تفاوت وجود دارد.

۸- بین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب رشته تحصیلی تفاوت وجود دارد.

۹- بین میزان استرس شغلی کارکنان برحسب سابقه خدمت تفاوت وجود دارد.

۱۰- بین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب سابقه خدمت تفاوت وجود دارد.

۱۱- بین میزان استرس شغلی کارکنان برحسب درآمد تفاوت وجود دارد.

۱۲- بین عوامل استرس شغلی کارکنان برحسب درآمد تفاوت وجود دارد.

تعاریف نظری وعملیاتی واژه ها:

استرس[۸]:

استرس عبارتست از:واکنش های فیزیکی،ذهنی[۹] وعاطفی که درنتیجه تغییرات ونیازهای زندگی فرد،تجربه میشود.

استرس شغلی[۱۰]:

استرس ناشی ازشغل استرسی است که فرد معینی برسرشغل معینی دستخوش آن میشوددراین تعریف چند نکته نهفته است:

شخص شاغل تا چه اندازه ازتجربه برخورداراست(کارآزموده است یا تازه کار)میزان قدرت وضعف اودرمقابله باشرایط موجود چقدراست چه نوع شخصیتی ازخوددرمحیط کارنشان میدهد.

ازهمین رو تعریفی که ماازاسترس شغلی می کنیم چنین است کنش متقابل بین شرایط کارویژگی های فردی شاغل به گونه ای است که خواسته های محیط کار(ودرنتیجه فشارهای مرتبط باآن)بیش ازآن است که فرد بتواند ازعهده آن برآید.

 پرسنل اورژانس [۱۱]:

شخصی که دراورژانس  شاغل است وظیفه آن انجام کمک های اولیه پزشکی در مورد بیماران و مجروحان تا از مرگ فوری نجات یابند.

ادبیات تحقیق

 تاریخچه مطالعات استرس:

درقرن ۱۵میلادی،برای اولین بارواژه استرس به معنای فشاربدنی مورداستفاده قرارگرفت،به استناد واژه نامه انگلیسی آکسفورد درآن زمان این لغت برای رسانیدن فضای تنش یافشارفیزیکی بکاربرده می شد.         درسال۱۷۰۴میلادی کلمه فشار روانی گسترش بیشتری یافت وتنش برروی اعضای بدن یانیروی ذهنی را هم دربرگرفت( [۱۲]شفر،ترجمه خواجه بور،۱۳۷۷)

اولین باردردهه ۱۹۳۰میلادی،واژه استرس توسط هانس سلیه[۱۳]،روانشناس معروف اتریش که ازاروپای مرکزی به کانادا مهاجرت کرده بود مطرح گردید.وی این واژه انگلیسی را ازفیزیک به عاریت گرفته بود.سلیه آزمایشاتی را درمورد جانوران انجام دادودریافت که هرآنچه شرایط ومقتضیات محیطی رابرروی جانوران اعمال می کنند،نظیرسرد وگرم شدن بیش ازحد دما ویا یک وضعیت خطرناک وتهدیدکننده،عکس العمل آنهاخواهدبود.وی این عکس العمل رانشانه های سازگاری عمومی[۱۴]GAS)نامیدومعتقدبودکه نشانه های مشابهی نیزدرمورد انسانهاوجوددارد. (ول وارد،ترجمه خواجه پور،۱۳۷۷).

دکترهانس سلیه یکی ازمحققین برجسته،استرس را بعنوان عکس العمل های نامشخصی که بدن دربرابرنیازها ازخودنشان میدهد،تعریف نموده است.ظاهرا منظوروی این است که استرس پوشش وسپری دربدن انسان است که معمولا هنگامی که درمقابل موقعیت مشخصی درزندگی،کارویا ارتباط دیگران ازخودعکس العمل نشان میدهدبوجود می آید. مجله اجتماعی اقتصادی علمی وفرهنگی کاروجامعه سال هفتم شماره۴۱آذر۱۳۸۰مدیریت خستگی واسترس درمحیط کار نویسنده رئیس کمیته روابط عمومی صنعتی کشور چین مترجم مرجان شعبانی[۱۵])

 تاریخچه اورژانس:

  در  سالها پیش ، مراقبت پزشکی را به انسانهای دیگر ارائه می دادند . در جنگها با استفاده ابتدایی ترین  وسایل نقلیه ، آمبولانس های داوطلب سازماندهی می شدند وبه کشورهای دوردست می رفتند تا از زخمی ها در جنگ جهانی اول مراقبت کنند .

در جنگ جهانی دوم، ارتش ، یگانهای خاصی را برای ارائه مراقبت در میدان جنگ و آوردن زخمی ها به پایگاههای کمک رسانی که پرستار و پزشک داشتند تربیت  کرد . در جنگ کره خدمات به زخمیها با انتقال سریع ، توسط هلیکوپتر به  واحدهای جراحی سیار بیمارستانی ارتش در آن حوالی ، جایی که عمل جراحی فوری انجام می شد تکامل یافت. بیشتر پیشرفتهای حاصله در مراقبت فوری زخمیان در نتیجه تجربیات در جنگهای ویتنام و کره بود.

متاسفانه مراقبت اورژانسی آسیب دیدگان و بیماران در خانه تا این سطح پیشرفتی نداشته است . تا اوایل دهه ۱۹۶۰، خدمات آمبولانس اورژانس و مراقبت از بیماران اورژانسی در سرتاسر ایالات متحده خیلی با هم متفاوت بود . در بعضی جاها ، مراقبت توسط گروههای کاملا تعلیم یافته کمکهای اولیه پیشرفته ارائه می شد که آمبولانسهای مدرن و تجهیز شده در اختیار داشتند . در تعداد معدودی مناطق شهری ، مراقبت توسط خدمات آمبولانس مستقر در بیمارستان ارائه می شد که از انترن ها و پزشکان تازه کار استفاده می شد . در بسیاری جاها  مراقبت اورژانسی و سرویس آمبولانس فقط ، توسط اداره کفن و دفن  ارائه می شد که از یک نعش کش که میتوانست تبدیل به حامل برانکار شود و مثل آمبولانس عمل کند استفاده می کردند .
در بعضی جاها پلیس یا اداره آتش نشانی از یک واگن استیشن استفاده می کرد که یک برانکار و یک کیف کمکهای اولیه را حمل می کرد . در بیشتر موارد ، در هر دوی این وسایل نقلیه یک راننده و یک امدادگر بود که تا حدودی آموزش کمکهای اولیه دیده بودند در نواحی معدودی که یک آمبولانس تجاری برای انتقال بیماران در دسترس بود ،معمولا به صورت مشابه دارای همین پرسنل بودند و در اصل به عنوان وسیله ای ، برای انتقال بیمار به بیمارستان استفاده می شدند .

بسیاری از کشورها هیچ فعالیت رسمی برای مراقبت اورژانس پیش بیمارستانی یا انتقال بیماران انجام نداده بودند . کمکهای اولیه به اشخاص زخمی ، توسط پلیس یا پرسنل آتش نشانی در صحنه داده می شد و یک پلیس یا ماشین آتش نشانی آنها را به بیمارستان منتقل می  کرد .به صورت مرسوم بیماران با بیماری های حاد توسط بستگان یا همسایه ها به بیمارستان منتقل می شدند و پزشک خانواده یا پزشک کشیک بیمارستان او را ویزیت وارزیابی می کرد وسپس متخصص و نیروهای اتاق عمل موردنیاز رافرامی خواندند.

در  مراکز شهری بزرگ ،‌ بیشتر بیمارستانها بخش های اورژانس امروزی با پرسنل آموزش دیده که امروزه وجود دارند نداشتند. منشاء سیستم فوریتهای پزشکی امروزی در سال ۱۹۹۶ با انتشار گزارش «معلولیت و مرگ غیر منتظره » شروع شد : «بیماری جامعه مدرن که مورد بی توجهی قرار گرفته » . این گزارش که با همکاری انجمن تحقیقات ملی انجام شد به مردم و مسئولان ، نقصان شدید مراقبت های اورژانس پیش بیمارستانی و انتقال را دربسیاری ازنواحی نشان داد . تعدادی ازموارد توصیه شده دراین اورژانس عبارتند از:

–  توسعه دوره های آموزشی در زمینه مراقبت اورژانس پیش بیمارستانی وانتقال برای پرسنل آتش نشانی ، پلیس ،‌گروه نجات و پرسنل آمبولانس.

–  تهیه کتابهای درسی معتبر و ابزار کمک آموزشی برای این دوره ها.

–  تهیه دستور العمل هایی توسط اورژانس کشور برای طراحی آمبولانس ها و تجهیزاتی که حمل میکنند.

–  تهیه و انتخاب  شیوه کار کلی و ضوابط ارائه خدمات وویژگی های آمبولانس و چگونگی نظارت بر پرسنل آمبولانس در کشور.

 – انتخاب مسئولی در منطقه برای تهیه وسایل مناسب و مورد نیاز در آمبولانس جهت ارائه مراقبت اورژانس پیش بیمارستانی وانتقال.

–  تاسیس بخشهای اورژانس در بیمارستانها با حضور پزشک ، ‌‌پرستار و دیگر پرسنل که تجهیزات لازم برای احیاء ‌و ارائه مراقبتهای فوری به آسیب دیدگان و بیماران را دارا باشد.

–  سرانجام ، منابع مالی و برنامه هایی برای گسترش ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی ایجاد شد . در ابتدای دهه ۱۹۷۰ ، DOT اولین برنامه درسی استاندارد ملی را تهیه و انتشار داد که بعنوان دستورالعمل هایی برای تربیت تکنسین های فوریتهای پزشکی استفاده می شد . برای حمایت از دوره آموزش تکنسین فوریتهای پزشکی ،‌آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا اولین کتاب درسی تکنسین فوریتهای پزشکی را در سال ۱۹۷۱ تحت عنوان «مراقبت اورژانسی وانتقال بیماران و مجروحین» تهیه ومنتشر کرد . کتاب درسی که میخوانید ویرایش هشتم این کتاب است .دردهه ۱۹۷۰ ،‌ به دنبال دستورالعمل های توصیه شده ، هر استان قوانین لازم مربوط به خود را تدوین کرد و سیستم فوریتهای پزشکی در سراسر امریکا گسترش یافت . در طول همین دوره ، تخصص طب اورژانس بعنوان یک تخصص پزشکی مشخص مطرح شد و بخشهای اورژانس بیمارستانها با حضور این پزشکان متخصص برای مراقبت از بیماران اورژانس استاندارد شدند . در اواخر دهه۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ ، DOT یک برنامه درسی استاندارد ملی توصیه شده برای تربیت پارامدیک ها تهیه کرد و قسمتی از دوره آموزش را برای تربیت تکنسین های فوریتهای پزشکی در نظر گرفت تاسال۱۹۸۰ ،‌EMS در سراسر کشور بر پایه دو اصل زیر تشکیل شد:

– تصویب قانونی که بر اساس آن ، مسئولین هر شهر یا ناحیه موظف شدند که خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و انتقال صحیح بیماران را در سراسر حوزه خود ارائه دهند.

– ایجاد استانداردهای مشخص و منظم برای تربیت پرسنل آمبولانس و تجهیزاتی که در هر آمبولانس لازم است.
این دو اصل تضمین می کرد که بدون در نظر گرفتن جایی که فرد ،‌مجروح یا واقعا بیمار می شود به اومراقبت اورژانسی مناسب و به موقع ارائه و به بیمارستان منتقل شود . طی دهه ۱۹۸۵ ،‌ بسیاری از مناطق برنامه درسی استاندارد ملی تکنسین فوریتهای پزشکی را با اضافه کردن سطوح بالاتر آموزش ارتقاء‌دادند که این افراد میتوانستند مراقبتهای حمایتی پیشرفته را ارائه دهند . آموزش تکنسین فوریتهای پزشکی پارامدیک و ALS در سالهای اخیر از رشد ثابتی برخوردار بوده است .بعلاوه با تحول در آموزش و تکنولوژی ،‌ تکنسین های فوریتهای پزشکی پایه و متوسط اکنون میتوانند بسیاری از مهارتهای مراقبتهای حمایتی پیشرفته را اجرا کنند که قبلا ً فقط توسط تکنسین فوریتهای پزشکی پارامدیک اجرا می شد .
روشی که سیستمهای خدمات فوریتهای پزشکی عمل میکنند بسته به منطقه جغرافیایی و جمعیتی که به آنها خدمات می رسانند فرق میکند . با این وجود بدون در نظرگرفتن ناحیه ، ارزیابی سیستم های خدمات



[۱] Stress

[۲] Organizations

[۳] Organization behavior

[۴] Organization challinges

[۵] Extra organisation

[۶] Intra organisation

[۷] Robbins

[۸] Steress

[۹] Mental

[۱۰] Job stress

[۱۱] Emergency

[۱۲] فرشید قاسملو

[۱۳] Hans selye

[۱۴] General adaptability signs

[۱۵] Ernieo ceili

110,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه ارزیابی عوامل استرس زای شغلی مدیران آموزشی مدارس
  • پایان نامه بررسی رابطه بین استرس ، سخترویی و سردرد های میگرنی در دانشجویان
  • تحقیق رابطه بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی
  • مقاله استرس و پاسخ به آن
  • مقاله مدیریت منابع انسانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.