1,803 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۶۳
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مدیریت در آموزشوپرورش از سایر مدیریتهای دیگر متمایز میباشد زیرا مدیریت آموزشی امری ظریف تخصصی و علمی است و باید از خصوصیات روانشناختی اعمال گردد.
مدیریت آموزشی یک امر اساسی و پایهدار در تعبیر نظام آموزشوپرورش محسوب میشود. و از حساسیت ویژهای برخوردار است. فرآیند تعلیم و تربیت در لوای مدیریت آموزشی شکل میگیرد. بنابراین نظام آموزشوپرورش کشور باید سعی کند مدیریت آموزشی را به سمت مدیریتی متعهد و متخصص سوق دهد. تا جوابگوی نیازهای آموزشوپرورش که محور توسعه اجتماعی تلقی میگردد باشد.
لذا نظام آموزشی باید از مدیران آموزشی توانا، مقتدر و آگاه برخوردار باشند تا بتوانند وظایف خطیر خود را به انجام برسانند.
وظایف با اهمیت مدیران آموزشی، کنترل و هدایت واحد آموزشی است تا امر تعلیم و تربیت در نیل به اهداف آموزشوپرورش در جهت مطلوب سیر کند. این تحقیق که تحت عنوان بررسی میزان اشتغال مدیران به وظایف آموزشی، پرورشی، خدماتی، اداری در دورهی ابتدائی از دیدگاه مدیران شهرستان دزفول بوده است.
روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش ۵۰ نفر از مدیران دورهی ابتدائی که در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ مشغول به خدمت بودهاند که نتایج بدست آمده با استفاده از مجذور خی در رابطه با چهار فرضیه به این صورت بوده است که بین مدیران زن و مرد در رابطه با چهار فرضیه معنیدار وجود ندارد.
یعنی مدیران زن و مرد در انجام وظایف چهارگانه یکسان عمل مینمایند.
واژه های کلیدی: مدیران، میزان اشتغال، وظایف
چکیده ۱
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه . ۲
بیان مسئله . ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق ۷
اهداف کلی تحقیق ۹
فرضیههای تحقیق . ۱۱
تعاریف عملیاتی واژهها . ۱۲
فصل دوم: تاریخچه و پیشینه تحقیق
تاریخچه تفکر دربارهی مدیریت ۱۴
آغاز مطالعه منظم علمی مدیریت ۱۴
تعاریف مدیریت آموزشی ۱۵
پیشینه نظریه تحقیق . ۱۶
مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج . ۲۰
تحقیقات انجام شده در داخل ۲۳
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق ۳۳
جامعه آماری ۳۳
روش نمونهگیری ۳۴
ابزار جمعآوری اطلاعات ۳۴
روش تجزیه و تحلیل آماری ۳۵
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
مقدمه ۳۷
جدول ۱-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه یک .۳۸
نمودار ۱-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه یک .۳۹
جدول ۲-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه دوم ۴۰
نمودار ۲-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه دوم ۴۰
جدول ۳-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه سوم ۴۱
نمودار ۳-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه سوم ۴۲
جدول ۴-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه چهارم ۴۳
نمودار ۴-۴ نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه چهارم ۴۳
جدول ۵-۴ نتایج استنباطی در رابطه با فرض یک .۴۴
جدول ۶-۴ نتایج استنباطی در رابطه با فرض دوم .۴۵
جدول ۷-۴ نتایج استنباطی در رابطه با فرض سوم .۴۵
جدول ۸-۴ نتایج استنباطی در رابطه با فرض چهارم . ۴۶
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
مقدمه ۴۸
-نتیجهگیری ۴۹
-پیشنهادات ۵۳
-محدودیتهای تحقیق ۵۴
منابع ۵۵
ضمائم . ۵۵
۱-شیرازی، علی (نظریات و کاربرد مدیریت آموزشی) مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی سال ۱۳۸۲٫
۲-علاقهبند، علی (مقدمات مدیریت آموزشی) تهران، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، سال ۱۳۸۳٫
۳-صافی، احمد (مدیریت برنامهریزی در آموزشوپرورش) تهران: انتشارات دفتر آموزش ضمن خدمت سال ۱۳۸۱٫
۴-پرهیزکار، کمال (تئوریهای مدیریت انتشارات آگاه چاپ چهارم سال ۱۳۸۰).
۵-دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، اسفند ماه ۱۳۸۰٫
۶-عبابافی، مسعود (پایاننامه دانشجویی کارشناسی رشته مدیریت آموزشی سال تحصیلی ۸۴-۸۳).
۷-بست، جان (روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری). حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، تهران: انتشارات رشد، سال ۱۳۸۱٫
۸-نادری، عزتالله، سیف نراقی، مریم (روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم تربیتی) تهران، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، سال ۱۳۸۲٫
۹-زاهدی نسب، محمدعلی، پایان نامه کارشناسی رشته مدیریت سال تحصیلی ۸۴-۸۳٫
۱۰٫ رضی زاده، غلامرضا (پایاننامه کارشناسی رشته حرفهوفن سال ۱۳۸۴٫
۱۱٫ فصلنامه مدیریت در آموزشوپرورش سال دوم شماره ۱ بهار ۸۳٫
۱۲٫ فصلنامه مدیریت در آموزشوپرورش سال دوم شماره ۳ پاییز ۸۳٫
۱۳٫ فصلنامه مدیریت در آموزشوپرورش سال چهارم پاییز ۸۴٫
۱۴٫ فصلنامه مدیریت در آموزشوپرورش سال اول شماره ۴ زمستان ۸۳٫
۱۵٫ فصلنامه مدیریت در آموزشوپرورش سال دوم شماره ۴ زمستان ۸۳٫
۱۶٫ فصلنامه مدیریت در آموزشوپرورش سال چهارم تابستان ۸۴٫
فرآیند مدیریت از جمله مسائلی است که جوامع بشری از همان آغاز احساس نیاز به فعالیت جمعی با آن سروکار داشته است و طرز تلقی انسان از این پدیده و عناصر مختلف تشکیلدهنده آن در طول اعصار و قرون مختلف با توجه به هدفهای فردی و اجتماعی، ایدئولوژی و جهانبینی حاکم بر روابط اجتماعی و اقتصادی، دگرگونیهای خاصی را به خود پذیرفته است، آنچه مسلم است تدابیر امور و هماهنگی فعالیتها در کوشش جمعی همواره مورد توجه بوده و جوامعی توانستهاند در ارتباط با هدفهای توسعهی اجتماعی اقتصادی موفقیتهایی کسب نمایند که از یک مدیریت معقول بهره گرفته باشد.
اگر سازمان آموزشوپرورش و مدیران آن از ماهیت کار خود غافل باشند در رشد و تعالی جامعه و یا افت و عقبماندگی آن سهم مؤثری خواهند داشت. بنابراین میتوان گفت که مدیران آموزشی، بازوی توانای نظام هر کشور هستند و هیچ نظام آموزشی نمیتواند بدون مدیران شایسته، اندیشمند و آگاه به علم و دانش مدیریت رسیدن به اهداف خود کسب کند.
دانشآموزان، معلمان، والدین و گردانندگان سایر مؤسسات و سازمانهای جامعه که با مدیران سروکار پیدا میکنند همه اینها به نحوی از انحاء انتظار دارند که مدیران آموزشوپرورش در انجام دادن کار و وظایف آموزشی، اداری، پرورشی، خدماتی از خود صلاحیت و تبهر نشان دهند، و با تحقق بخشیدن به اهداف آموزشی به پیشرفت جامعه کمک نمایند.
حال اگر مشکلاتی که بردوش مدیران آموزشی فشار میآورد از دوش آنها کمتر شود یقیناً مقداری بیشتر از وقت یک مدیر صرف کارهای آموزشی و پرورشی خواهد شد. لذا ما در این تحقیق بر آن شدیم تا میزان اشتغال مدیران به وظایف مختلف اداری، آموزشی، پرورشی، خدماتی مدارس در مقطع ابتدایی شهرستان دزفول را مورد بررسی قرار دهیم امید است که با این پژوهش گامی روشن در جهت پیشبرد اهداف آموزشی برداشته باشیم
مدیریت آموزشی و پرورشی از نقطهنظرهای گوناگون علمی و عملی مورد توجه است. در مدیریت به روش نیاز است که بتوان به وسیله آن کارکردهای آموزشی یک مدیر آموزشی را هدایت کرد، وسایل و امکاناتی را در اختیار مدیران قرار داد تا بتوانند با کمترین مسائل و مشکلاتاداری و خدماتی به امور آموزشیوپرورشی بپردازند.
پویایی و تحول آموزشی و پرورشی منوط به برنامهریزی، تصمیمگیری، سازماندهی و ساختاردهی دقیق در جامعه است. چگونه میتوان بدون داشتن برنامهریزان و مدیران آگاه و توانمند به توسعه مطلوب دست یافت، در چند دهه اخیر نقش و اهمیت مدیریت به مفهوم آن و در برگیرندهی آن، چنان آشکار شده است که بسیاری از صاحبنظران قرن بیستم را عهد مدیریت نامیدهاند.
در بین عوامل مختلف سازمانهای اجتماعی یعنی منابع و مواد تکنولوژی، ساختار و فعالیتهای مدیریت جایگاه ویژهای دارد. اگر تمام منابع و امکانات و حتی انسانهای صاحب تخصص وجود داشته باشند ولی فردی که بتواند با بینش عمیق و احاطه بر فرهنگ و نیازهای انسانی، اصول، نظریهها، الگوها و سبکهای مدیریت اعمال کند، نباشد به اهداف عالی خود نخواهیم رسید.
مدیریت آموزشی و پرورشی در مقایسه با سایر مدیریتها از ویژگی و حساسیت خاصی برخوردار است زیرا مدیریت آموزشی با اصلاح و با فساد نسلها و جامعه سروکار دارد. اگر مدیران آموزشی یک جامعه دانا، آگاه و توانمند باشند آن جامعه به سوی اصلاح و سعادت خواهد رفت.
مدیران مدارس نقشهای پیچیدهای در اداره مؤثر امور مدارس ایفا میکنند. تحقیقات نشان میدهند که مدیران مدارس از آنچه شرح وظایف برای آنان تعیین کردهاست، مسئولیتهای گستردهتری به عهده دارند.
مدیران آموزشگاهها غالباً گرفتار مسائل جزئی اداری هستند و فرست پرداخت به امور آموزشوپرورش و جوانب حساس و پیچیدهی آن را ندارند. سالیان بسیار است که وظایف مدیر مدرسه به انجام دادن امور اداری و اجرایی محدود شده است. معمولاً تعریف مدیریت مدرسه، بر پایه وظایف آن صورت میگیرد چندین دهه است که وظایف مدیر مدرسه تغییر نکرده است اجرای مقررات و دستورهای وزارتی، امور اداری و دفتری تهیه آمارها، ثبت و ضبط نمرهها، مواظبت از مدرسه، زدن زنگ، تدارک تجهیزات و تسهیلات فیزیکی و ….
با عنایت به مطالب فوق اهمیت توجه به مدیریت و وظایف و کارکردهای مدیران آموزشی بیشتر میشود لذا در این تحقیق بر آن شدیم تا میزان اشتغال مدیران را در وظایف مختلف اداری، آموزشی، پرورشی، خدماتی را مورد بررسی قرار دهیم تا خدمتی هرچند ناچیز در این رابطه داشته باشیم.
رشد سریع جمعیت و توسعه مسائل آموزشی و پرورشی در همه سطوح در کشورهای در حال رشد روز به روز یک سلسله فشارهای جدید برای درمان مسائل تعلیم و تربیت منتهی میشود که تأکید بر توسعه آموزشوپرورش و نیاز به بهرهگیری مطلوب از منابع و تسهیلات موجود، تجهیز منابع، کم کردن ضایعات و به کار گیری مدیریت مؤثر در آموزشو پرورش را طلب میکند.
تعیین وظایف گوناگون برای مدیران که باید به طور مدام ارتباط به مدرسه، اولیاء دانشآموزان و معلمان را در نظر داشته باشند، آنان را دچار مشکل میکند.
دوره ابتدایی یکی از دورههای مهم تحصیلی است که در رشد تربیت و تکوین شخصیت آن تأثیر بسزایی دارد. این دوره را دوره تأدیب، خلاقیت و بروز استعدادهای عمومی و کودکی سوم گفتهاند.
نظر به اهمیت دورهی ابتدایی از نظر تأثیر نهایی و چشمگیر آن در رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع کنونی صاحبنظران علم اقتصاد آموزشوپروش به علوم تربیتی و مدیریت آموزشی، سرمایهگذاری در این دوره را به منظور تعمیم آموزش همگانی و رشد ابعاد وجود کودکان بهترین سرمایهگذاری میدادنند و توفیق در این زمینه را از شاخصهای مهم رشد و توسعه هر کشور ذکر میکنند. نظر به چنین اهمیتی است که در نظام آموزشوپرورش ایران توجه بیشتر به آموزش ابتدایی از نظر برنامهریزی، سازماندهی و سرمایهگذاری به منظور گسترش مدارس ابتدایی و افزایش کارایی و اثر بخشی آنها ضرورت دارد از آنجا که مدیران مدارس نقش بسیار مهمی در برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، هماهنگی نظارت و ارزش یابی و برقراری روابط انسانی مؤثر با دانشآموزان و کارکنان مدرسه دارند و توفیق کارکنان و سلامت جسمی، روانی، اخلاقی و پیشرفت علمی دانشآموزان و افزایش کارایی و اثر بخشی به ویژه در مدارس ابتدایی تأثیر بسزایی دارند. باید این نقش را به افراد باتقوا، کاردان با تجربه و برخوردار از هنر و علم مدیریت و تعلیم و تربیت سپرد.
مدیریت بر کودکان و کارکردن با آنها امری است ظریف، دقیق، حساس، مفید و مؤثر و کار با کودکان صبر و آرامش، دلسوزی و وقتگذاری، عشق به کودکان و آگاهی از دنیای پرشور و حساس آنان را میطلبد.
هدف اصلی مدیریت آموزشی، تسهیل و پیشبرد امور آموزشی و یادگیری است. مدیران نظام آموزشی اعم از آنان که امور مالی و اداری، آموزشوپرورش را سرپرستی میکنند یا آنان که مستقیماً با تهیه و اجرای برنامههای آموزشی سروکار دارند همه، وظایفی در جهت نیل به هدف مذکور انجام میدهند.
با عنایت به مطالب فوق و به خاطر اهمیت موضوع تحقیق بر آن شدیم که تحقیقات در زمینهی میزان اشتغال مدیران در وظایف مختلف اداری، آموزشی، پرورشی، خدماتی انجام داده تا شاید بتوانیم خدمتی هر چند ناچیز در رفع مشکلات مدارس و پیشرفت کار آنها داشته باشیم.
مدیریت در آموزشوپرورش از سایر مدیریتهای دیگر متمایز میباشد زیرا مدیریت آموزشی امری ظریف تخصصی و علمی است و باید از خصوصیات روانشناختی اعمال گردد.
مدیریت آموزشی یک امر اساسی و پایهدار در تعبیر نظام آموزشوپرورش محسوب میشود. و از حساسیت ویژهای برخوردار است. فرآیند تعلیم و تربیت در لوای مدیریت آموزشی شکل میگیرد. بنابراین نظام آموزشوپرورش کشور باید سعی کند مدیریت آموزشی را به سمت مدیریتی متعهد و متخصص سوق دهد. تا جوابگوی نیازهای آموزشوپرورش که محور توسعه اجتماعی تلقی میگردد باشد.
لذا نظام آموزشی باید از مدیران آموزشی توانا، مقتدر و آگاه برخوردار باشند تا بتوانند وظایف خطیر خود را به انجام برسانند.
وظایف با اهمیت مدیران آموزشی، کنترل و هدایت واحد آموزشی است تا امر تعلیم و تربیت در نیل به اهداف آموزشوپرورش در جهت مطلوب سیر کند. هدف کلی این تحقیق بررسی میزان اشتغال مدیران در بخشها و وظایف مختلف در مدارس ابتدایی میباشد و لازم به توضیح است که هدف یاد شده به علت کلی بودن میتوان آن را به اهداف ویژهای که قابل اندازهگیری و سنجش باشد تبدیل نمود. بدین صورت که:
-بررسی میزان توجه مدیران مرد و زن دوره ابتدایی شهرستان دزفول در رابطه با وظایف آموزشی و تفاوت عملکرد آنها در رابطه با این وظایف میباشد.
-بررسی میزان توجه مدیران مرد وزن دوره ابتدایی شهرستان دزفول در رابطه با وظایف پرورشی و تفاوت عملکرد آنها در رابطه با این وظایف میباشد.
-بررسی میزان توجه مدیران زن و مرد دوره ابتدایی شهرستان دزفول در رابطه با وظایف خدماتی و تفاوت عملکرد آنها در رابطه با این وظایف میباشد.
-بررسی میزان توجه مدیران زن و مرد دوره ابتدایی شهرستان دزفول در رابطه با وظایف اداری و تفاوت عملکرد آنها در رابطه با این وظایف میباشد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر