تحقیق میزان امید به آینده شغلی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق میزان امید به آینده شغلی

تعداد صفحات : ۱۱۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در جوامع امروز همه ملتها با هر نظام سیاسی و اجتماعی پیشرفته و در حال پیشرفت به مسئله تامین شغلی جوانان ، بویژه قشر تحصیل کرده ( دانشجویان ) توجه دارند و نسبت به دیگر فعالیت های اجتماعی برای آن اهمیت بیشتری قائل هستند .

این توجه بی دلیل نیست و بر منطق قوی بنیاد نهاده شده است. زیرا امروزه تامین شغلی دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل یکی از مهمترین نیازهای زندگی اجتماعی می‌باشد و در این راستا یکی از موضوعات بسیار مهمی که توجه بسیاری از کارشناسان و متخصصان در امر جوانان را به خود معطوف داشته است ،  رابطه بین تامین آینده شغلی و ایجاد انگیزه و امید نسبت به شغل آینده در بین دانشجویان و تاثیرات آن بر رفتارهای اجتماعی است. انسان امروز با آشنایی با اصول و یافته های علمی و استفاده از روشها، فنون و وسایل جدید که علم و صنعت در اختیار او قرار داده است، توانسته است از ابعاد زمان و مکان به میزان قابل ملاحظه‌ای بکاهد و امکان اشاعه و ترویج افکار، اطلاعات ، ارزشها و نگرشهایی مطلوب را با سرعت ، سهولت و قدرت غیر قابل انتظاری بدست آورد.

در این میان از سیاست گذاریهای دولت به ساده گی نمی توان گذشت ، زیرا سیاستگذاریها ، قانونگذاریهای دولت ، آینده نگریها و برنامه های بلند مدت ایشان ، می تواند تاثیرات بسزائی در آینده این جوانان داشته باشد ، و این اهمیت از آن جا نمایان است که اگر در جوانان اعتمادی نسبت به آینده شغلی  بوجود بیاید ، می توانند با دل و جان و به قول معروف با تمام قوای خود به تحصیل و امور روزمره زندگی خود بپردازند و دغدغه ای در این مورد نداشته باشند .

این است که جامعه ای که فاقد این امید باشد تاثیرات ناخوشایندی روی افراد آن جامعه و بالاخص قشر جوان و دانشجویان آن جامعه خواهد داشت. نگرانی، اضطراب ، تلاش کردن برای زندگی، ترک علایق اجتماعی و غرقه شدن در سرگرمیهای غیر مفید و غیره از نمونه های آن است و شرایط سقوط آن جامعه را فراهم می سازد و باعث مهاجرت افراد متخصص و فرار مغزها از کشور خواهد شد. انسان بر حسب ساختمان وجودی خود نمی تواند نسبت به آینده خود بی تفاوت باشد ولی وقتی که جامعه آینده روشن و مطمئنی داشته باشد فرد امید به آینده اش را از دست نمی دهد و برای رسیدن به اهدافش تلاش می کند. بنابراین اگر مسئولان مربوطه با به وجود آوردن امکانات شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی آینده شغلی آنان راتضمین کنند امید به آینده شغلی را در دانشجویان افزایش می یابد

در این پژوهش بررسی میزان امید به آینده شغلی از دیدگاه دانشجویان پیام نور مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور بوده است. کل جامعه آماری ۲۴۰۰ نفر بوده که شامل ۱۲۳۲ نفر دانشجوی دختر و ۱۱۶۸ نفر دانشجوی پسر می باشد. واحد نمونه گیری در این پژوهش از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای و ۱۰۰ نفر از دانشجویان بوده است. در فصل قبل برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استفاده گردید که داده ها و اطلاعات به جداول منتقل و از طریق آزمون مجذور کا به رد یا تأیید فرضیه ها پرداخته شد. سپس معنادار بودن هر کدام از متغیرها بین دانشجویان دختر وپسرنیز مورد بررسی قرار گرفت. به طور کلی ۴ فرضیه مطرح شده در این فصل بررسی و تجزیه و تحلیل می شود که فرضیه اول به بررسی عوامل اقتصادی مؤثر بر امید به آینده شغلی، فرضیه دوم به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر امید به آینده شغلی، فرضیه سوم به بررسی تأثیر برنامه ریزی دولت بر امید به آینده شغلی و فرضیه چهارم به بررسی عوامل شخصی مؤثر بر امید به آینده شغلی دانشجویان می پردازد.

واژه های کلیدی: امید به آینده، شغل، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، برنامه ریزی دولت، عوامل شخصی

فهرست مطالب

چکیده    الف
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه    ۱
بیان مسئله    ۳
اهمیت پژوهش     ۴
ضرورت پژوهش    ۷
اهداف پژوهشی     ۸
سوالات تحقیق     ۸
فرضیه های تحقیق     ۹
تعریف واژگان کلیدی    ۹
تعاریف مفهومی    ۱۰
تعاریف عملیاتی    ۱۰
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
ادبیات تحقیق    ۱۱
شاخص امید به زندگی     ۱۲
شاخص اقتصادی امید به آینده    ۱۳
عوامل عینی تیرگی آینده    ۱۳
اثرات فقدان امید به آینده    ۱۵
نگاهی به آینده     ۱۶
آینده نگری و مفاهیم متعدد آن     ۱۷
امیدآفرینی در بین دانشجویان     ۱۷
اندیشه صاحبنظران راجع به امید به آینده     ۱۸
دیدگاهها ومکاتب فکری     ۲۱
برآوردهای آینده بینان     ۲۲
نگرانی از شغل آینده وبیکاری     ۲۳
تاریخچه     ۲۵
پیشینه تحقیق     ۲۷
نمونه تحقیقات گذشته با موضوع امید به آینده شغلی      ۲۷
پسران آینده‌نگرتر از دختران    ۲۷
نتایج پژوهش    ۲۸
روش مورد استفاده در این پژوهش    ۳۳
فصل سوم : روش اجرای پژوهش
روش اجرای پژوهش    ۴۱
جامعه آماری     ۴۱
روش نمونه گیری     ۴۱
حجم نمونه    ۴۲
ابزار اندازه گیری     ۴۲
چگونگی تجزیه و تحلیل اطلاعات    ۴۳
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه    ۴۴
تجزیه و تحلیل اطلاعات    ۴۵
فرضیه اول : توصیف مشخصات پاسخگویان    ۴۵
فرضیه دوم : توصیف داده ها بر اساس فرضیات    ۵۰
فرضیه سوم : برنامه ریزی های دولت    ۵۳
فرضیه چهارم : عوامل شخصی    ۵۷
اثبات فرضیات    ۶۰
فرضیه اول    ۶۰
فرضیه دوم    ۶۱
فرضیه سوم    ۶۲
فرضیه چهارم    ۶۳
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه     ۶۴
بحث و نتیجه گیری(فرضیات)     ۶۵
راهکارها وپیشنهادات    ۷۰
محدودیتهای تحقیق    ۷۱
منابع و مأخذ     ۷۲

منابع ومآخذ

 اعرجی، شرف الدین. پیشگویی‌های نوستراداموس، مترجم:یوسف عزیزی، تحقیق و ویرایش نهایی: رضا حریری، حروفچینی و صفحه آرایی: بیتا کاشانی، انتشارات هاد، چاپ: سوم بهار ۱۳۷۶٫
بهشتی، محمدباقر. تحلیل اشتغال و بیکاری و ارایه راه حل مناسب ، دانشگاه تبریز، سال۱۳۷۸٫
حسینی نسب ، داود. بررسی کارایی رشته های مختلف تحصیلی ، فصلنامه تعلیم و تربیت ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش وزارت آموزش و پرورش ، شماره۲، سال هشتم ، شماره مسلسل۳۰، تهران (۱۳۷۱).
دبلیو، رابرت لاندین. نظریه‌ها و نظامهای روان شناسی (ویرایش پنجم) ، مترجم: یحیی سید محمدی ، ناشر: موسسه نشر ویرایش ، نوبت چاپ: اول پاییز ۱۳۷۸٫
ساعتچی، محمود. نظریه پردازان و نظریه‌ها در روان شناسی، لیتوگرافی صدف ، چاپخانه مهارت، تابستان ۱۳۷۷٫
ستوده ، هدایت اله. روانشناسی اجتماعی ، تهران ، آوای نور، سال۱۳۸۱٫
سحابی، عزت الله. دغدغه‌های فردای ایران (مجموعه سرمقاله‌های ایران فردا) ناشر: شرکت انتشارات قلم، چاپ معراج، سال۱۳۸۰٫
سوون، توماس. فرهنگ اصطلاحات اجتماعی و اقتصادی، ترجمه و تالیف: م- آزاده، انتشارات مازیار، زمستان ۱۳۵۴٫
صفاری، مهدی. مقدمات آمار در علوم اجتماعی(رشته علوم اجتماعی)، طراحی و صفحه آرایی: مدیریت تدوین، لیتوگرافی- چاپ و صحافی: چاپخانه دانشگاه پیام نور، چاپ اول فروردین ۱۳۷۱ ، چاپ پنجم. شهریور ۱۳۷۹٫
کسمایی، علی اکبر.جهان امروزوفردا، حروفچینی، چاپ و صحافی: موسسه اطلاعات، چاپ اول: ۱۳۷۰ .
گنجی ، حمزه. روانشناسی کار. تهران ، ارسباران، سال ۱۳۸۲٫
گوله، جولیوس. کولب، ویلیام ل ، فرهنگ علوم اجتماعی ، ویراستار محمد جواد زاهدی مازندرانی، انتشارات مازیار، تهران چاپ گلشن ، سال ۱۳۷۶٫
معین، محمد. فرهنگ فارسی، استاد دانشگاه تهران، جلد دوم، د –کارنامه، تهران ،
سال ۱۳۴۳٫
معین، محمد. فرهنگ فارسی، استاد دانشگاه تهران، موسسه انتشارات امیرکبیر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، تهران ، سال ۱۳۶۴٫
منصور، جهانگیر. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چاپ ۳۹ آگاه ، تهران ، سال۱۳۸۴٫
نائلی ، محمدعلی. انگیزش در سازمان هاف دانشگاه شهید چمران ، اهواز، سال۱۳۱۶٫
نراقی،احسان. ما وجهان امروز (برگزیده مقالات)، به کوشش علی دهباش، چاپ مهارت، تهران ۱۳۷۸٫
نصیر زاده بیرامی، اشراف. سنجش میزان امیدواری دانشجویان علوم انسانی و اجتماعی به اشتغال در آینده و عوامل موثر بر این میزان ، رساله کارشناسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه تبریز، سال۱۳۷۹٫

مقدمه

پروردگار از همان لحظه خلقت انسانها را اشرف مخلوقات خود بر روی زمین قرار داد و انسانهایی را از میان بندگانش انتخاب نمود که بتواند آموزش های لازم را برای هدایت و راهنمایی بندگان خود بر روی زمین اجرا نمایند هر انسانی از لحظه تولد نیاز به آموزش و تربیت دارد این آموزش ها از تولد شروع می شود تا کودک بتواند خود را با محیط اطراف خود سازگار نماید. اولین و مهم ترین بخش آموزش ها در خانواده ها صورت می گیرد که ابتدایی ترین این آموزش ها آموختن زبان مادری به کودک می باشد بعد مراحل تربیت رفته رفته با سن کودک پیشرفته تر می گردد که شامل توقعاتی است که پدر و مادر از فرزند خویش دارند تا به سنی برسد که بتواند روی پای خود بایستد و درک و توانایی ذهنی خود را گسترش داده و به مرحله خلاقیت ذهنی و بلوغ فکری برسد.

آموزش نیاز هر کشوری است که با توجه به فرهنگ و نیاز جامعه برای افراد جامعه توسط برنامه ریزان تعیین می گردد همان طور که انسان نیازهای فیزیولوژیکی و عاطفی و اجتماعی و غیره را دارد نیاز به آموزش فیزیکی از نیازهای اساسی هر فرد می باشد که توسط سازمانی به نام آموزش و پرورش برآورده می گردد.

آموزش و پرورش یکی از مراکزی است که می تواند کودک را در آن به توانایی آموختن و پرورش ذهنی خود برساند در آموزش و پرورش نیز مراحلی وجود دارد که فرد را به سوی دانشگاه ها و موسسات آموزشی می کشاند و بعد روانه بازار کار می نماید. در این نظام آموزشی که به صورت مرحله ای می باشد فرد را به سوی مقاطع مختلف تحصیلی و سپس به مدارج عالی علمی دانشگاهی هدایت می نماید که در دانشگاه و نیز آموزش ها رنگ کلیدی تر و تخصصی تر به خود می گیرد تا در پایان تحصیلات خود در دانشگاه بتواند فرد را وارد جامعه نماید و شروع به کار کند که هم بتواند نیازهای اجتماعی و اقتصادی خود و هم نیاز جامعه را بر آورد سازد.

  بیان مساله

از دیدگاه برنامه ریزان اقتصادی اوضاع و احوال آموزش از جهات کاملاً متفاوتی مورد انتقاد است. به این معنی که توسعه آموزش و کیفیت کار آن با نیازهای اقتصادی و تقاضاهای اجتماعی از در ناهماهنگی درآمده و گسترش کمی آموزش که بیشتر بر ملاحظات سیاسی متکی بود کمتر رابطه ای با نیازها و امکانات اقتصادی داشته و جامعه را در محدوده مشکلات اقتصادی و اجتماعی جدید قرار داده است. پیدایش این تضاد در بطن جامعه از شیوه عدم تجانس استراتژی های اقتصادی و اجتماعی از یک سو و آموزش از سوی دیگر است. این تضاد مشخصه های متعددی دارد که از میان آن ها بیکاری جوانان، بخصوص بیکاری فزایند فارغ التحصیلان دانشگاهی به نحو خاصی جلب نظر می کند.(قریشی راد، فخرالسادات. ۱۳۸۷، ص۴۸-۴۷)

این امر قبل از هر چیز نمایانگر این واقعیت است که دانشگاه ها وظایف خود را در زمینه آماده ساختن فرد برای احراز شغل به خوبی انجام نمی دهند. بنحوی که هم اکنون می بینیم فارغ التحصیلان دانشگاهی با مشکلات جدی در زمینه پیدا کردن شغل رو برو هستند. در تشریح مکانیسم این وضع پیچیده کارشناسان امور اقتصادی وسایل آموزشی از اصطلاح رکود تورمی آموزش کمک می گیرند. رکود اشتغال و تورم آموزشی را باید در ورشکستگی تکنیک های برنامه ریزی انسانی، نظام آموزشی و رکود اقتصادی که در آن تقاضای شغل بیش از عرضه آن است، جستجو کرد که نتیجه این عدم تعادل به صورت بیماری پنهان و آشکار ظاهر می شود. (نصیر زاده، بیژن. ۱۳۷۹ ، ص۷۸)

اگر دیدگاه انتقادی اقتصاد را از اوضاع آموزشی عمیق تر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم به این نتیجه دست می یابیم که نسبی بودن کیفیت آموزش از یکسو و بالا بردن سطح هزینه های آموزش دانشگاه نتایج رضایت بخشی در زمینه توسعه اقتصادی به دست نداده اند. بیش از نیمی از افراد که وارد دانشگاه می شوند نمی توانند تخصصی را که مبتنی بر نیازهای نوین جامعه باشد فراگیرند، در نتیجه پس از فراغت از تحصیل نمی توانند شغل مناسب و فراخور خویش پیدا کنند، و جز کسب مدارک عالیه انگیزه دیگری ندارند. (داداشی پور، میثم. ۱۳۵۵،ص۲۰)

کار و تلاش بخش مهمی از شخصیت انسان ها است. اهمیت اشتغال و بحث و بررسی در این زمینه را می توان از اصول قانون اساسی به سهولت استنباط نمود. به موجب اصل ۲۸ و بند دوم اصل ۴۳ قانون اساسی ایجاد اشتغال کامل یکی از هدف ها و جهت گیری های توسعه بیان شده است. (اعظمی، منصور. ۱۳۸۴،ص۹۱)

اصول مزبور تا حدودی سیاست اشتغال کشور را تدوین کرده است و تصمیم گیرندگان و سیاستگزاران کشور را ملزم ساخته که به شناسایی عوامل موثر در عرضه و تقاضای نیروی کار به منظور ایجاد توازن کمی و کیفی مساله اشتغال بپردازد. ایجاد اشتغال کامل خود یکی از عوامل زمینه ساز تحقق هدف های دیگر نظیر رفع فقیر، تامین بهداشت، آموزشی و مسکن می باشد. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه امکان اشتغال به کار و شرایط مادی را برای احراز شغل برای تمامی فارغ التحصیلان فراهم نماید.

اشتغال و بیکاری یکی از مسایل مهم و اساسی جامعه در حال توسعه ایران است. آمارها نشان می دهد در دهه ۷۵-۶۵ نظام آموزش عالی ایران دو برابر پنجاه سال گذشته دانشجو تربیت کرده، طی همین دهه تعداد دانشجویان در بخش دولتی کشور معادل ۲۴۵ درصد و دانشجویان دانشگاه آزاد سالانه برابر ۴۳ درصد افزایش داشته است. از اینرو کشور همه همه ساله با دانش آموخته عالی بیکار بسیاری روبروست به نحوی که در سال ۱۳۸۷ نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها رقم ۷/۸۵ درصد را نشان می دهد. (نصیرزاده، بهرامی.۱۳۷۹، ص۱۲۰).

هرزبرگ[۱] معتقد است که انگیزش شغلی تحت تاثیر عوامل درونی و خارجی می باشد عوامل انگیزش درونی از انجام کار ناشی شود و موجب رضایتمندی فردی شوند مثل موفقیت، پیشرفت، قدردانی و ماهیت کار و عوامل خارجی عمدتاً با محیط و زمینه شغل ارتباط دارد و شامل خط مشی و مقررات و شرایط محیط کار، حقوق، دستمزد و امنیت شغلی می شود.

مشکل جدی نظام آموزشی و پرورشی این است که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان نمی توانند مشاغل مناسبی را به دست آورند حتی تعداد چشمگیری از آنان بیکار می مانند و بر جمعیت بیکار افزوده می شود. جوانان ما برای ورود به دانشگاه ها با توجه به رشته های مختلف دانشگاهی که وجود دارد. مجبور به انتخاب رشته هایی می شوند که مورد علاقه آنان نیست و معیار انتخاب رشته بر پایه مدرک تحصیلی و یا داشتن کار در جامعه است بدین دلیل مجبور به ادامه تحصیل در رشته ای می شوند که مورد علاقه آنان نیست و مجبور از علاقه خود چشم پوشی نموده در نتیجه امید به آینده شغلی خود را از دست می دهند.

در این پژوهش بر آن شده ایم تا موضوع میزان امید به آینده شغلی دانشجویان دنشگاه پیام نور اصفهان در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ را مورد بررسی قرار دهیم.

 اهمیت پژوهش

علت این که چرا محقق این موضوع را انتخاب نموده این است که با توجه به بحران بیکاری که هر ساله بر جمعیت بیکاران کشور افزوده می شود و با توجه به تعداد دانشگاه ها از جمله دولتی، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، شبانه و تربیت معلم و همچنین نیاز جامعه به نیروی کار باعث شده محقق به این فکر بیفتد که عرضه نیروی کار که از طریق دانشگاه های مربوطه که ساله چندین هزار فارغ التحصیل می شوند و تقاضای کم نیروی فعال و تحصیل کرده به کار این موضوع مهم می آید و با توجه به ارزش مدرک تحصیلی که هر دانشگاه به دانشجویان خود می دهد و جامعه نیز همه مدارک دانشگاه ها را نمی پذیرد و اندکی از آنها را به استخدام در می آورد به نظر مهم می آید.

کار و تلاش بخش مهمی از شخصیت انسان ها است. اهمیت اشتغال و بحث و بررسی در این ریشه را می توان از اصول قانون اساسی به سهولت استنباط نمود. به موجب اصل ۲۸ و بند دوم اصل ۴۳ قانون اساسی ایجاد اشتغال کامل یکی از هدف ها و جهت گیری های توسعه بیان شده است اصول مزبور تا حدودی سیاست اشتغال کشور را تدوین کرده است و تصمیم گیرندگان و سیاستگزاران کشور را ملزم ساخته که به شناسایی عوامل موثر در عرضه و تقاضای نیروی کار به منظور ایجاد توازن کمی و کیفی مساله اشتغال بپردازد. ایجاد اشتغال کامل خود یکی از عوامل زمینه ساز تحقق هدف های دیگر نظیر رفع فقر، تامین بهداشت، آموزش و مسکن می باشد. (منصور، جهانگیر. سال۱۳۸۴، ص۶۵).

 ضرورت پژوهش

این است که جامعه ای که فاقد این امید باشد تاثیرات ناخوشایندی روی افراد آن جامعه و بالاخص قشر جوان و دانشجویان آن جامعه خواهد داشت. نگرانی، اضطراب ، تلاش کردن برای زندگی، ترک علایق اجتماعی و غرقه شدن در سرگرمیهای غیر مفید و غیره از نمونه های آن است و شرایط سقوط آن جامعه را فراهم می سازد و باعث مهاجرت افراد متخصص و فرار مغزها از کشور خواهد شد. انسان بر حسب ساختمان وجودی خود نمی تواند نسبت به آینده خود بی تفاوت باشد ولی وقتی که جامعه آینده روشن و مطمئنی داشته باشد فرد امید به آینده اش را از دست نمی دهد و برای رسیدن به اهدافش تلاش می کند. بنابراین اگر مسئولان مربوطه با به وجود آوردن امکانات شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی آینده شغلی آنان راتضمین کنند امید به آینده شغلی را در دانشجویان افزایش می یابد. (گنجی، حمزه.سال ۱۳۸۶،ص۲۰).

 اهداف پژوهشی

اهداف کلی:

بررسی میزان امید به آینده شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان می باشد.

اهداف جزئی:

–  بررسی میزان امید به آینده شغلی دانشجویان پیام نور با میزان درآمد شغل آینده

–  بررسی میزان امید به آینده شغلی دانشجویان پیام نور با میزان پایگاه اجتماعی

–  بررسی میزان امید به آینده شغلی دانشجویان پیام نور باتوجه به برنامه ریزیهای دولت

–  بررسی میزان امید به آینده شغلی دانشجویان پیام نور با میزان علاقه به رشته تحصیلی

 سوالات تحقیق

سوال۱- چه رابطه ای بین درآمد شغلی و امید به آینده شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ وجود دارد؟

سوال۲- چه رابطه ای بین پایگاه اجتماعی و امید به آینده شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ وجود دارد؟

سوال۳- چه رابطه ای بین برنامه ریزی دولت و امید به آینده شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ وجود دارد؟

سوال۴- چه رابطه ای بین علاقه به رشته تحصیلی و امید به آینده شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ وجود دارد؟

 فرضیه های تحقیق

فرضیه۱- بین درآمد شغلی و امید به آینده شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ رابطه وجود دارد.

فرضیه ۲- کسب پایگاه اجتماعی و امید به آینده شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ رابطه وجود دارد.

فرضیه ۳- بین برنامه ریزی دولت و امید به آینده شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ رابطه وجود دارد.

فرضیه ۴- بین علاقه به رشته تحصیلی و امید به آینده شغلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ رابطه وجود دارد.

 تعاریف لغوی (کلید واژه ها)

میزان: مقیاس و مقدار هر چیز، حد، قدر، پیمایش، قسم، مقدار، قد (دهخدا، علی اکبر. ص۱۹۴۲۱)
امید: آرزو، اصل، امله، ترجی، ارتجاء، ترجیه، آرمان (دهخدا، علی اکبر. ص۲۹۰۴)
شغل: پیشه، کار، صنعتگر، صنعتکار، استادکار، پیشه ور، پیشه گر (دهخدا، علی اکبر. ص۱۲۶۲۵)
دانشجو: علم جوینده،  طالب علم، جویای فضل و معرفت،  شاگرد مدارس عالی،  محصل دانشگاه ها (دهخدا، علی اکبر. ص۹۱۲۰)
دانشگاه: جای تعلیم، محل آموزش، مدرسه عالی وسیع شامل چند دانشکده و موسسه،  مجموعه مدارس عالی،  دارالفنون، دارالعلوم (دهخدا، علی اکبر. ص۹۱۲۱)

تعاریف مفهومی

امید به آینده: یک رشته افکار مثبت به دلیل ارضای برخی از نیازهای انسان نسبت به گذراندن زندگی که در آینده و برای شخص رخ می دهد. (جولیوس گوته- ویلیام ال.کولب- ویراستار: محمد جواد زاهدی مازندرانی.)
کیفیت زندگی شغل: عبارت است از تصور و طرز تلقی افراد از کیفیت زندگی به طور اخص و به تعبیر دیگر کیفیت زندگی برای هر فرد با گروهی از افراد با فرهنگ و طرز تلقی مشابه به ویژگی خاص خود را دارد و به طور کلی کیفیت زندگی شغلی به معنی تصورات ذهنی و ادراک و برداشتهای کارکنان یک سازمان است که مطلوبیت فیزیکی و روانی محیط کار خود را در آن سازمان دارد (توسامی- سوون- ترجمه و تالیف م.آزاد).
روابط اجتماعی: یعنی فرد در زندگی خود تا چه اندازه با دیگران در ارتباط و تعامل است. این متغیر از تئوری اجتماعی میلر استخراج شده است که با دو معرف سنجیده می شود.

۱٫ ارتباط و تعامل با دیگران

۲٫ تمایل به شرکت در کارهای گروهی.

تعاریف عملیاتی

۱- امید به آینده: با استفاده از پرسشنامه که توسط محقق از قبل ساخته شده است که شامل ۷ سوال است که پرسش ها شامل عوامل اقتصادی که نقش تاثیر گذار بر امید به آینده و شغل دانشجویان می باشد را بررسی می نماید.

۲- کیفیت زندگی شغل : آینده شغلی ارزیابی فرد با استفاده از پرسشنامه که توسط محقق از قبل ساخته شده است که شامل ۸ سوال می باشد که فرد تا چه حد عوامل اجتماعی بر امید به آینده و شغلی خود تاثیر دارد و با استفاده از این پرسشنامه توان ارزیابی فرد نسبت به تجربه گذشته آن و اینکه انتخاب همین شغل در آینده نیز وجود دارد بطور کامل مور سنجش و بررسی قرار می دهد.

ادبیات تحقیق

تعریف امید به آینده

«منظور از امید به آینده یا افق و چشم انداز امید بخشی که به عنوان عامل تحرک و بسیج جوامع شناخته شده این است که مردم یا شهروندان یک جامعه، احساس کنند که در فضای پیرامون آنها اگر فساد وتعدی و تخطی است ابزارها، روشها و نهادهایی هم وجود دارد که به نقد و اصلاح و تصحیح جریان امور می‌پردازد.

اگر فساد باشد ولی وسایل تصحیح و اصلاح در جامعه نباشد یاس و ناامیدی نسبت به آینده پیامد متهدی و قطعی آن است و پیدایش این یاس خود موجد و کمک کننده ضعفها وفسادهای بیشتر می‌شود و این دور و تسلسل فساد و ضعف و انحطاط همچنان باقی می‌ماند.

تجارب تاریخی بی شماری نشان می‌دهد که اگر جریان کلی امور جامعه چنان باشد که از تخلفات، تعدیات، فسادها و بی کفایتی‌های زورمندان به خصوص مقامات و مسئولان، چشم پوشی شود و برعکس زحمات و  خیرخواهی‌ها ، صلاحیتها ، ابتکارها و نوآوریهای پاره‌ای از مردم مورد توجه جامعه و حاکمیت قرار نگیرد و سهم و پاداش هررفتار به موقع و با انصاف واعتدال داده نشود یا دستگاهی برای رسیدگی بی طرفانه به تظلمات ودادخواهی‌های مردم یا تعدیات صاحبان زرو زور وتزویر نسبت به حقوق عموم و خصوصی شهروندان وجود نداشته باشد- که آلوده به اغراض و گروه گرایی‌ها و فسادها نباشد- هر کس نسبت به وجود عدالت به معنای عام آن در جامعه مشکوک و ناامید می‌شود. (سحابی ، عزت الله. ۱۳۸۰ ، ص ۱۴۵)

 شاخص امید به زندگی

در ادبیات توسعه اقتصادی وانسانی، شاخص وجود دارد که با آن توسعه یافتگی یا عقب ماندگی جوامع را می‌سنجد.

این شاخص که امید به زندگی نام دارد عبارتست از متوسط عمری که یک کودک در یک محیط اجتماعی می‌تواند داشته باشد این یک شاخص عینی است در واقع از طریق آزمونه‌های روان شناسی امید به زندگی فرد را استخراج نمی‌کنند بلکه آن را از روی داده‌های واقعی جامعه و اوضاع اجتماعی و زیستی و رفاهی محاسبه می‌نمایند. این شاخص معرف آن است که محیط زیست اجتماعی و جغرافیایی چند سال از طول عمر طبیعی یک انسان را در شرایط متعارف می‌بایست بین ۸۵ تا ۱۰۰ سال و بالاتر از آن باشد از او دریغ نموده یا او را از حق و استعداد طبیعی الهی شان محروم کرده است در عین حال این شاخص می‌تواند تا حدودی اوضاع و شرایط عادی زیست شهروندان یک جامعه را منعکس نماید.

اما این شاخص به ما نمی‌گوید مردم این جامعه چقدر فعال و سرزنده‌اند و چقدر به کارهای مفید می‌پردازند، میزان تولید و خلاقیت آنها چقدر است، کارآمدی و بهروری آنها چیست یا رفتار اجتماعی آنها برچه اساسی است، عدالت در جامعه چقدر جایگاه دارد، اخلاق چه نقشی دارد، جامعه از چه سطحی از امنیت و آرامش برخوردار است و فضای اجتماعی آنها تا چه اندازه از تنش و اضطراب خالی می‌باشد و روی هم ثبات و انسجام نظام اجتماعی‌شان چگونه است.( کسمایی، علی اکبر. ۱۳۷۰، صفحه ۲۸).

 شاخص اقتصادی امید به آینده

شاخص امید به آینده نیز باید به عنوان معرف و نمادی از کیفیت و ملیت روابط درونی جامعه و میزان پیشرفتگی و پایداری و اقتدار آن مورد لحاظ و اتکای پژوهشگران، تحلیلگران امور اجتماعی و سیاسی، مدیران، برنامه ریزان و سیاستگذاران جامعه قرار گیرد. اما این نکته که چگونه می‌توان این شاخص مهم را به صورت کمی مدون کرد، برعهده کارشناسان اجتماعی است اما تا آن هنگام که امکان سنجش عینی و شناخت اوضاع و احوال جامعه و ملت و مملکت و ارزیابی سیر آن و میزان انطباق سیاستها و رفتارها و حتی بینشها با این وضع و حال برای کارشناسان فراهم نشود آنان در این امر موفق نخواهند بود. (سحابی ، عزت الله. ۱۳۸۰ ، ص ۱۵۵)

 


۱٫Harz barg –

110,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.