تحقیق میزان رضایت بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از خدمات سازمان تامین اجتماعی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق میزان رضایت بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از خدمات سازمان تامین اجتماعی

تعداد صفحات : ۹۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امروزه تأمین اجتماعی یکی از سازمان های مؤثر در ارائه خدمات حمایتی است که بزرگترین هدفش تحت پوشش قرار دادن همه مردم است . مقوله تأمین اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های پیشرفت جوامع در دنیای امروز رابطه نزدیک و عینی در رعایت اصل کرامت انسانی و شکوفایی آن دارد که خود می تواند در ایجاد و تقویت عزت نفس ، خود باوری ، ایجاد نگرش و انگیزش مثبت و تلاش پویایی مؤثر باشد . با توجه به اینکه اصل کرامت انسانی در آیات ، روایات و آموزه های دینی ما مورد تأکید قرار گرفته و بیانگر حفظ هویت ، استقلال و حریت همه انسان هاست . آینده نگری بر پایه برنامه ریزی علمی ضرورت و شاخص هرجامعه تحول یافته و در حال رشد است جامعه ای که در خود این نیاز را احساس کند باید زمان (حال) را با بهره گیری از اندیشه و علم روز یا زیربنایی سالم و مطمئن به زمان (آینده) پیوند دهد ، ساخت آینده ای روشن و شفاف در جهت  تضمین و تأمین زندگی کارکنان ، ویژگی سازمانی پویا ، صادق در پاسخگویی به تلاش و سپاس از به کارگیری فکر و توان علمی است و حفظ شأن و حرمت آنان که با ارزش ترین سال های عمر خود را در راه خدمت مفید و مؤثر در پیشبرد هدفهای آن سازمان به کار گرفته اند .

عامل این مهم در هر سازمان و نهاد دولتی و غیر دولتی صندوق بازنشستگی است و رسالت آن تأمین حقوق و رفاه کارکنان در دوران بازنشستگی ، از کارافتادگی و حقوق اعضای خانواده پس از فوت آنان است . این وظیفه و رسالت زمانی تحقق می یابد که صندوق با به کارگیری ابزارهای متنوع و مطمئن  و برنامه ریزی برای ذخایر و کسور بازنشستگی کارکنان توان حفظ قدرت پولی و ثبات ارزش آتی آن را داشته باشد و صندوقی خود کفا و بدون اتکا به بودجه عمومی تشکیل دهد و از عهده انجام به موقع هزینه های آتی خود برآید .

موضوع این تحقیق بررسی میزان رضایت بازنشستگان از خدمات سازمان تأمین اجتماعی می باشد. جامعه آماری این تحقیق از میان کل بازنشستگان شعبه شبستر می باشد که در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است و ۱۰۰ نفر از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی شبستر به عنوان نمونه انتخاب شد. نتایج نشان می دهد که میزان رضایت زنان بشتر از مردان می باشد و هر چه امکانات بیشتر باشد میزان رضایت هم بیشتر است.

واژه های کلیدی: رضایت،  بازنشستگان ، سازمان تأمین اجتماعی

فهرست مطالب

چکیده         ( الف )
نظر استاد راهنما    ( ب )
پیش گفتار     ( ج )
فصل اول     ( ۱ )
مقدمه     ( ۳-۲ )
بیان مسئله    ( ۵-۴ )
اهداف مسئله    ( ۷-۶ )
اهمیت مسئله     ( ۹-۸ )
فصل دوم     ( ۱۰ )
چهارچوب تئوریکی     ( ۲۷-۱۱ )
پیشینه تحقیق ( مرورتحقیقات پیشین )    ( ۳۵-۲۸ )
تئوریهای مرتبط با بازنشستگی    ( ۴۳-۳۶ )
فرضیه های تحقیق     ( ۴۴ )
فصل سوم     ( ۴۵ )
طرح اصلی و روش تحقیق    ( ۴۷-۴۶ )
متغیر های تحقیق    ( ۵۲-۴۸ )
جامعه آماری    (۵۳ )
روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه     ( ۵۴-۵۳ )
متغیر های تحقیق جدول شماره ( ۱ )    ( ۵۵ )
ابزار تحقیق     ( ۵۶ )
اعتبار و روایی    ( ۵۶ )
روش آماری تجزیه و  تحلیل داده    ( ۵۶ )
فصل چهارم     ( ۵۷ )
توصیف متغیر ها و جداول فراوانی     ( ۶۸-۵۸ )
آزمون فرضیه ها     ( ۶۹ )
بررسی فرضیه اول     ( ۷۰ )
بررسی فرضیه دوم    ( ۷۰ )
بررسی فرضیه سوم    ( ۷۱ )
بررسی فرضیه چهارم    ( ۷۲ )
بررسی فرضیه پنجم    ( ۷۳ )
بررسی فرضیه ششم     ( ۷۴ )
بررسی فرضیه هفتم ( آخر )    ( ۷۵-۷۴ )
فصل پنجم    ( ۷۶ )
مقدمه     ( ۷۶ )
مراحل انجام تحقیق    ( ۷۶ )
نتایج تحقیق    ( ۷۸-۷۷ )
محدودیتهای تحقیق     ( ۸۰-۷۹ )
پیشنهادات     ( ۸۱ )

منابع

۱-   فصلنامه تأمین اجتماعی شماره / ۱۱  سال چهارم / زمستان ۱۳۸۱

۲-   تأمین اجتماعی و توسعه / محمد عبدعلی / تهران ، چاپ دوم ۱۳۷۵ / انتشارات مؤسسه زحل چاپ

۳-   ارزیابی اقتصادی صندوق های بازنشستگی در ایران / علی شکری / تهران ۱۳۷۵ / چاپ مؤسسه زحل چاپ

۴-   روان شناسی کار / دکتر محمود ساعتچی / نشر مؤسسه نشر ویرایش / تهران چاپ هشتم / تابستان ۱۳۸۵

۵-   جامعه شناسی کار و شغل / دکتر غلام عباس توسلی / سمت / ۱۳۸۰ تهران

۶-    روان شناسی کار / دکتر حمزه گنجی / نشر ارسباران / ۱۳۷۹ تهران

۷-   مدیریت منابع انسانی و روابط کار / دکتر ناصر میر سپاسی / ۱۳۷۷ انتشارات میر / تهران چاپ ۱۶

۸-   بازنشستگی (شناخت مسائل و مشکلات بازنشستگان و طریق مشاوره با آنان / یوسف اردبیلی / تهران / کویر ۱۳۷۹

۹-   مدیریت عمومی / دکتر سید مهدی الوانی / نشر نی / تهران ۱۳۷۱

پیشگفتار

سازمان تأمین اجتماعی گسترده ترین و اصلی ترین نهاد در عرصه بیمه های اجتماعی است که به صورت یک دستگاه عمومی غیر دولتی ، و با هویت اجتماعی ، اقتصادی و متکی بر ساز و کارهای بیمه اجتماعی و استقلال اداری و مالی اداره می شود .

این سازمان با به عهده داشتن وظیفه اجرا تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی در چهارچوب قوانین مربوطه و با توجه به محاسبات بیمه ای و رعایت اصل عدالت و نگاه بلند مدت ، نقشی اساسی در پشتیبانی و صیانت از نیروی کار و بهوبد مناسبات اقتصادی – اجتماعی در فرآیند توسعه کشور و در هماهنگی با نظام تأمین اجتماعی را ایفا  می نماید .

در این راستا در سال های اخیر سازمان تأمین اجتماعی در ایجاد بستری برای افزایش اعتماد بین سازمان و بازنشستگان کشور ، برنامه های مختلفی را به مورد اجرا گذاسته است . از مهم ترین این برنامه ها تعامل و ارتباط رو در رو با نمایندگان کانون بازنشستگان می باشد . تفراد معمولاً به سبب فقدان اطلاعات میزان درآمد یا صرفاً بخاطر ملاحظات احتیاطی در چرخه حیات خود به شکلی متفاوت از آنچه از آنها انتظار می رود ، عمل می کنند . این تفاوت شامل مراتب و مراحلی متفاوت است و عمدتاً به درجات آموزشی ظرفیت تولیدی و چگونگی شرایط بازنشستگی آنها مربوط می شود . در هر مرتبه و مرحله فرض بر این است که افراد باید برای دوران سالخوردگی از طریق شکل های متفاوت پس انداز و برنامه ریزی کنند تا اطمینان یابند که درآمد بازنشستگی آنها تا جای ممکن  به درآمد دوران اشتغال آنان نزدیک باشد . از آنجا که این امر ممکن است اتفاق نیفتد ، تأمین اجتماعی برنامه هایی دارد که هدف از آنها حل مشکل بازنشستگانی است که قادر به جبران کسری درآمد خود نیستند و این هدف را از طریق کسور دریافتی و انتقال وجوه تحقق می بخشد .

جهل جامعه ، یا بی تفاوتی آن نسبت به نظام تأمین اجتماعی می توانند موجب نوعی کوته بینی شود . به معنای فقدان دوراندیشی نسبت به سال های بدبختی و از دست دادن درآمد است . در اینجاست که تأمین اجتماعی با گونه ای برخورد (پدرانه) ظاهر می شود و افراد و گروه هایی که دارای شکل های گوناگون پس انداز هستند را حمایت می کند .  

مقدمه

تأمین اجتماعی ؛ یک ضرورت حیاتی برای بشر

مقوله تأمین اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های پیشرفت جوامع در دنیای امروز رابطه نزدیک و عینی در رعایت اصل کرامت انسانی و شکوفایی آن دارد که خود می تواند در ایجاد و تقویت عزت نفس ، خود باوری ، ایجاد نگرش و انگیزش مثبت و تلاش پویایی مؤثر باشد . با توجه به اینکه اصل کرامت انسانی در آیات ، روایات و آموزه های دینی ما مورد تأکید قرار گرفته و بیانگر حفظ هویت ، استقلال و حریت همه انسان هاست . آینده نگری بر پایه برنامه ریزی علمی ضرورت و شاخص هرجامعه تحول یافته و در حال رشد است جامعه ای که در خود این نیاز را احساس کند باید زمان (حال) را با بهره گیری از اندیشه و علم روز یا زیربنایی سالم و مطمئن به زمان (آینده) پیوند دهد ، ساخت آینده ای روشن و شفاف در جهت  تضمین و تأمین زندگی کارکنان ، ویژگی سازمانی پویا ، صادق در پاسخگویی به تلاش و سپاس از به کارگیری فکر و توان علمی است و حفظ شأن و حرمت آنان که با ارزش ترین سال های عمر خود را در راه خدمت مفید و مؤثر در پیشبرد هدفهای آن سازمان به کار گرفته اند .

عامل این مهم در هر سازمان و نهاد دولتی و غیر دولتی صندوق بازنشستگی است و رسالت آن تأمین حقوق و رفاه کارکنان در دوران بازنشستگی ، از کارافتادگی و حقوق اعضای خانواده پس از فوت آنان است . این وظیفه و رسالت زمانی تحقق می یابد که صندوق با به کارگیری ابزارهای متنوع و مطمئن  و برنامه ریزی برای ذخایر و کسور بازنشستگی کارکنان توان حفظ قدرت پولی و ثبات ارزش آتی آن را داشته باشد و صندوقی خود کفا و بدون اتکا به بودجه عمومی تشکیل دهد و از عهده انجام به موقع هزینه های آتی خود برآید .

 بیان مسئله

شکسپیر : «خانه من بر ستون ها و زندگی من بر کارم استوار است ، با داشتن ستون های خانه و با برکناری از کار ، زندگی ام را از من می گیرند» .

«بازنشستگی» به عنوان پدیده ای اجتماعی ، واقعیت مهمی است که لاجرم در زندگی شغلی نیروی انسانی اتفاقی می افتد و ممکن است به عللی مختلف زودتر از موعد مقرر حادث شود . این پدیده دارای ابعاد و تبعات مختلف فردی ، اجتماعی و اقتصادی است که معمولاً (غیر ا ز کارافتادگی ، بازنشستگی زودهنگام ) با پدیده سالمندی قرین و همراه است .

پدیده سالمندی به تبع آن مقوله بازنسشتگی نه تنها با امنیت شغلی و امنیت از جهت درآمد مرتبط است ، بلکه سلامت شرایط زیست انسانی را برای فرد بازنشسته متأثر می سازد . رسیده به دوره بازنشستگی به عنوان بخشی از زندگی انسان در صورتی که با تدابیر اصولی و برنامه های متناسب با شرایط فرهنگی – اجتماعی و اقتصادی جامعه همراه نباشد ، زمینه نگرانی و اضطراب را برای بازنشستگان به ارمغان می آورد . بدیهی است که سیاست های اعمال شده در خصوص افراد بازنشسته باید ضمن حفظ شأن و منزلت انسانی آنها و مراقبت های شرافتمندانه از بازنشستگان از سیاست های اعمال شده و خشنودی آنها از زندگی خواهد بود . و عدم توجه به این قشر از جامعه و عدم وجود ابعاد مختلف حمایتی که پشتوانه بسیار مطلوبی برای بازنشستگان و خانواده آنها به شمار می رود نه تنها زمینه امنیت و رضایتمندی آنها فراهم نمی شود بلکه موجب  دلسردی و عدم انگیزه شغلی برای نیروی شاغل تحت پوشش سازمان خواهد شد . با یان توصیف در این تحقیق سعی شده است میزان رضایت بازنشستگان از خدمات مختلف سازمان تأمین اجتماعی در شاخه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و نظرات و انتظارات آنها نسبت به عملکرد کارگزاران امور بازنشستگی و برنامه ها و اقدامات سازمان مشخص گردد .

حال با افزایش چشمگیر پیران و سالمندان در سراسر دنیا از جمله در ایران که بر اساس آمار و سرشماری سال ۷۵ حدود ۷۰۳/۹۳۶/۳ نفر سالمند بالای ۶۰ سال (۲/۶ درصد جمعیت کل کشور) در کشور زندگی می کنند و با توجه به افزایش شمار سالمندان و بازنسشتگان در کل جمعیت ایران ، جامعه ما در چند دهه آینده با یک بحران بعنوان پیری و بازنشستگی مواجه خواهد بود . به همین دلیل ، ضرورت دارد که متفکران علوم انسانی و اجتماعی و دست اندرکاران رفاه اجتماعی ، بخشی از مطالعات خود را به مشکل سالمندان اختصاص دهند تا بتوانند به این طریق قسمتی از مشکلات سالمندان و بازنشستگان را رفع و رضایت مندی آنان را از سازمان های ارائه دهنده خدمات ، که آسایش را در دوران بازنشستگی تأمین می کنند ، بالا ببرند که در غیر این صورت  …

 اهداف مسئله

هدف از این تحقیق ، نظر خواهی یا بعبارت دقیق تر ، سنجش رضایت بازنشستگان نسبت به سازمان تأمین اجتماعی است اما از آنجا که در طرح مسئله انتظار ، بررسی جامع وجود داشت بنابراین هدف از سنجش رضایت به عنوان موضوع مرکزی فراتر می رود و علل و عوامل مؤثر بر رضایت نیز می بایست جستجو شوند . زیرا به قول آقای بولتکن (Boltken 1983) واقعیت ها ممکن است از سوی افراد و گروه ها به گونه ای مختلف ادراک تجربه و ارزیابی شوند . اهمیت بیشتر همواره باید برای علل و عوامل بوجود آورنده این ارزیابی قائل شد تا صرفاً (ذکر آرزوها یا رضایت) زیرا در آن صورت و این نکته بسیار حایز اهمیت است . این خطر وجود دارد که سیاست و سیاستگذاری صرفاً به یک وسیله و ابزار ارضاء نیاز تنزل یابد و در مسیر نیازهای کاذب جهت گیری نماید . بولتکن بنابراین در آن صورت هر کس که نیازهای کاذب مصرفی اش ارضاء نشود ، گرایش منفی نسبت به کار خواهد داشت و از آنجا که ارضای نیازهای کاذب پایان ناپذیر است کوشش سیاستمداران در جهت ارضاء آنگونه گروه ها هم چون دویدن به سوی سراب است .

به طور خلاصه در یک بیان کلی ، پژوهش حاضر در راستای تحقق اهداف زیر طراحی شده است :

سنجش میزان رضایت بازنشستگان نسبت به خدمات سازمان تأمین اجتماعی
بررسی عوامل مؤثر بر میزان رضایت مندی بازنشستگان نسبت به خدمات سازمان تأمین اجتماعی
شناخت مسائل و مشکلات بازنشستگان
شناخت نظرات بازنشستگان نسبت به پدیده بازنشستگی و عملکرد کارگزاران امور بازنشستگی و اقدامات سازمان تأمین اجتماعی
شناخت انتظارات بازنشستگان از سازمان تأمین اجتماعی

اهمیت مسئله

ارزیابی و کارایی سازمان ها ، بخش اساسی از برنامه هر سازمانی را تشکیل می دهد که مسئولین آن در پی اصلاح و بهبود کارایی آن سازمان شد .

این ارزیابی (Evaluation) در کشورهای غربی بیشتر از کشورهای جهان سوم معمول است . زیرا از یک طرف هر سازمان دولتی جزئی یا چرخ دنده ای کوچک از یک مجموعه بهم پیوسته و بهم وابسته یعنی جزئی از یک نظام (System) است و مسئولین برآنند که این مجموعه یا نظام تحت شرایط معین موجود ، بالاترین کارایی را داشته باشد . کارایی نظام نیز به کارایی اجزاء آن و به هماهنگی کامل آنها (هماهنگ چرخ دنده ها) وابسته است . از طرف دیگر کارایی سازمانها به یک ارزش و میزان اجتماعی تبدیل گشته است که مردم آن جوامع مسئولین را مستمراً بر آن اساس ارزیابی می نمایند و در آرایی که در انتخابات متعدد به مسئولین می دهند ، منعکس می سازند . بنابراین در اینجا نقش مردم و رابطه آن با ارزشیابی قابل توجه است . لذا اینگونه ارزیابی سازمانها در جوامعی اهمیت می یابد که نظام آن به اصطلاح معمول امروز (پاسگاه مردمی) دارد و مسئولین آنها به منظور حفظ و بهبود پایگاه مردمی خود اقدامات و فعالیت های خود را ارزیابی می کنند که تا چه حد مقبول نظر مردم می باشد . به همین علت است که نظر خواهی از مردم در آن کشور بسیار معمول است .

در این راستا مسئولین نیز کوشش می کنند که به اظهار نظر مردم ارج بنهند و اگر در مواردی نظر مردم مبتنی بر اطلاعات غلط بوده نه با بکارگیری زود ، بلکه با دادن اطلاع بهتر و با روش های حساب شده اطلاع رسانی ، نظر آنها را در مسیر دلخواه تغییر دهند ، بنابراین نظر خواهی دارای چند کارکرد بهم پیوسته است :

اصلاح سازمان در جهت بهبود کارایی
تقویت و تشدید مشارکت مردمی
کنترل و افزایش محبوبیت مسئولین و …

لذا ما نیز سعی می کنیم  در این تحقیق به میزان رضایت بازنشستگان از خدمات تأمین اجتماعی پی ببریم و مصمم هستیم که یک افکار سنجی قابل اطمینان نه تعارف آمیز و پر شائبه داشته باشیم و در کل ما می خواهیم یک «افکارسنجی جامع و قابل اطمینان» را ارائه دهیم تا در صورت لزوم مسئولین امر با نظر به این موارد هر چه بهتر بتوانند رضایت این قشر از مردم جامعه را به عنوان یک پیش کسوت که سالیان سال به کشور و مردم خود خدمت کرده اند و نه به عنوان یک فردی که دیگر آن کارایی و سودمندی قبل را ندارد ، فراهم آوریم .

چهار چوب تئوریکی

۱-  هدف از استفاده از یک چهارچوب تئوریکی آن است که محقق از مطالعه دانشمندانی که در این زمینه کار و تحقیق کرده اند کمک بگیرد و بر اساس مطالعه آنها بداند که تحقیق مورد نظرش بدنبال چه متغیرها و فرضیه هایی باید باشد . بنابراین چهارچوب تئوریکی کمک می کند که مسئله و ابعاد آن تجزیه شود و ارتباط بین اجزاء (یعنی ساخت مسئله) مشخص و حدود مسئله تعیین گردد .

در این بخش ما در ابتدا با مشخص کردن واژه رضایت و حدود آن می پردازیم و سپس تئوری هایی را که می توانند در بررسی و سنجش رضایتمندی به ما کمک کنند مطرح می سازیم .

۲- تعریف و تحدید واژه  رضایتمندی

مسئله رضایت و عدم رضایت موضوعی است که از دیدگاه تخصص های مختلف به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفته است :

برخی از روان شناسان رضایت را امری فردی دانسته که می تواند در قالب های عملی دانش روان شناسی مورد بررسی قرار گیرد
محققین علوم اجتماعی نیز به رضایت به عنوان یک پدیده اجتماعی نگریسته اند .
انسان شناسان نیز آن را به صورت نوعی تعادل اجتماعی قلمداد کرده اند .
مذهبیون نیز آن را با اعتقادات معنوی فرد و میزان پای بندی او نسبت به حقایق مذهبی مترادف دانسته اند .
طرفداران فروید هم آن را به ثبات عاطفی نسبت می دهند و رضایت را با وجود انگیزه در فرد توأم دانسته اند بطور یکه پارسوتر که بعدها به نظریات فروید گرایش پیدا کرده بود ، در صد توسعه یک سال فرویدی از کنش اجتماعی بوده است .
در پژوهش هایی که به بررسی رضایتمندی افراد پرداخته ۳ ارتباط ذهنی مهم را آشکار نموده اند :

الف. رضایتمندی تابعی از انتطارات فرد ، عملکرد ادراک شده و عدم تأثیر عملکرد

ب. میل به استفاده مجدد از خدمات تابعی از رضایت استفاده کننده است

پ. انتخاب و گزینش یک سازمان از طرف استفاده کننده تابعی است از انتظارات او و تصمیم او به استفاده مجدد

بدیهی است که میزان رضایت فرد به کیفیت خدمات ارائه شده توسط سازمان تأمین اجتماعی بستگی دارد .

از نظر مدیریت نیز ، برای رضایت از سازمان تعاریف متعددی شده است ، اما تعریف کت دیوسین تعریفی نسبتاً عملی و ثابت است . او رضایت را عبارت از رفتار افراد و گروه ها نسبت به محیط کار و همکاری داوطلبانه آنان با حداکثر توانایی فردی جهت تحصیل حد اعلای منافع می داند .

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.