تحقیق وصیت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق وصیت

تعداد صفحات : ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره وصیت، اقسام وصیت، ارکان وصیت تملیکی و عهدی، ماهیت حقوقی وصیت تملیکی، ماهیت حقوقی وصیت عهدی . اقسام وصیتنامه را توضیح می دهد.

پس از آنکه قانون مدنی در ماده ۸۲۵ وصیت را به تملیکی و عهدی تقسیم کرد در ماده ۸۲۶ به تعریف هر کدام پرداخته است . برابر ماده اخیر وصیت تملیکی عبارت است از این که کسی , عین یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجاناً تملیک می کند . نیز مطابق همین ماده وصیت عهدی عبارت است از اینکه شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مامور می نماید .

وصیتنامه خواه ناظر به وصیت عهدی باشد یا تملیکی , ممکن است در شرایط عادی تنظیم شود یا در شرایط غیر عادی و فوق العاده . لذا شایسته است هرکدام را به طور مستقل مورد مطالعه قرار دهیم . وصیتنامه در موارد عادی بر سه قسم است : ۱ ـ وصیتنامه خود نوشت ۲ ـ وصیتنامه رسمی ۳ ـ وصیتنامه سری .

واژه های کلیدی: وصیت، وصیت تملیکی، وصیت عهدی، ماهیت حقوقی، وصیتنامه

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۵
وصیت    ۶
مبحث اول : کلیات    ۷
اقسام وصیت    ۷
ارکان وصیت تملیکی و عهدی    ۹
وصیت تملیکی ـ وصیت به تملیک    ۱۰
ماهیت حقوقی وصیت تملیکی    ۱۱
موضوع قانون مدنی    ۱۲
ماهیت حقوقی وصیت عهدی (وصایت )    ۱۷
اقسام وصیتنامه    ۲۲
وصیتنامه در شرایط عادی    ۲۲
وصیتنامه خود نوشت     ۲۲
وصیتنامه رسمی    ۲۳
وصیتنامه سری    ۲۴
وصیتنامه در شرایط غیر عادی ( فوق العاده )    ۲۵
نتیجه گیری    ۲۶
منابع    ۲۷

منابع

۱) امامی، سید حسن؛حقوق مدنی، تهران کتابفروشی اسلامیه، ۱۳۷۶، چاپ سیزدهم، ج ۳، صص ۷-۶۰٫

۲) کاتوزیان، ناصر؛ حقوق مدنی، عطایا تهران، کتابخانه گنج دانش، ۱۳۷۷ چاپ سوم، ص ۳۰۰-۲۷۰٫

۳) مدنی، سیدجلال‌الدین؛ حقوق مدنی، تهران، پایدار، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص ۳۷۰-۳۵۰٫

مقدمه

در اصطلاح حقوقی , تعاریف مختلفی از وصیت ارائه شده است که بیشتر آنها به دلیل جامع یا مانع نبودن مواجه با نوعی ایراد و نقض است . قانون مدنی نیز در نخستین ماده از باب وصایا (م۸۲۵) بدون این که تعریفی از وصیت به دست می دهد به بیان اقسام آن پرداخته است . شاید دلیل خودداری قانون مدنی در این مورد آن باشد که هر یک از اقسام وصیت طبیعی حقوقی ویژه ای را دارد هرچند که هردو از این جهت که مربوط به بعد از فوت موصی است با هم شباهت دارند .

برخی از مولفان از همین وصف مشترک استفاده کرده و بر اساس آن بر اراده تعریفی از وصیت آن پرداخته است که به نظر می رسد می تواند تا حدود زیادی آن را از سایر تصرفات و اعمال حقوقی جدا نماید .

وصیت

« وصیت عبارت از انشاء امری است که اثر آن معلق به موت است . »

امری که توسط موصی انشاء می شود می تواند تملیک مال باشد همانطور که در وصیت تملیکی چنین است یا ولایت باشد همانگونه که در وصیت عهدی اتفاق می افتد .

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که وصیت عهدی ( وصایت ) انشاء و ایجاد ولایت از طرف موصی برای شخص وصی است نه استنابه در تصرف , چه نیابت در امری باید داده شود که خود منوب عنه بتواند آنرا انجام دهد در حالی که , موصی بعد از موت , دیگر اختیاری در مورد اموال یا مولی علیه خود ندارد . (م۶۶۲ق.م)

بر این اساس باید بر آن بود که وصیت عهدی اعطاء و ایجاد ولایت بر اموال یا اشخاص است النهایت ولایت مزبور از حین فوت موصی برای وصی ایجاد می شود . در تایید مطلب فوق می توان به قسمت اخیر ماده ۸۲۶ق.م که از وصی به ولی بر مورد ثلث ی ولی بر صغیر تعبیر شده و نیز ماده ۱۱۹۴ که وصی منصوب از طرف پدر و جد پدری را ولی خاص نامیده است می توان استناد کرد .

مبحث اول : کلیات

اقسام وصیت

پس از آنکه قانون مدنی در ماده ۸۲۵ وصیت را به تملیکی و عهدی تقسیم کرد در ماده ۸۲۶ به تعریف هر کدام پرداخته است . برابر ماده اخیر وصیت تملیکی عبارت است از این که کسی , عین یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجاناً تملیک می کند . نیز مطابق همین ماده وصیت عهدی عبارت است از اینکه شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مامور می نماید .

در خصوص تعریف ارائه شده از وصیت تملیکی و عهدی در این ماده توجه به سه نکته زیر لازم است :

۱ ـ مورد وصیت تملیکی محدود به اعیان و منافع نمی شود بلکه ممکن است یکی از حقوق قابل انتقال ( از قبیل حق فسخ , حق ارتفاق و حق انتفاع ) , ابراء مدیون باشد که در این باره بعداً به تفصیل سخن خواهیم گفت .

۲ ـ قانون مدنی قید مجانی را فقط در مورد تملیکی آورده است در حالی که در وصیت عهدی چنین قیدی منظور نشده است . در بادی امر ممکن است تصور شود که از دیدگاه قانون مدنی , وصیت عهدی بر خلاف وصیت تملیکی که تبرعی است , طبیعت حقوقی معروض دارد و جواز اخذ اجرت به وسیله وصی از آثار همین تفاوت می باشد . ولی واقعیت این است که وصیت عهدی نیز همانند تملیکی , مجانی و بلاعوض است . و اجرتی را که وصی استحقاق مطالبه آن را دارد مربوط  به اجرای وصیت است نه ذات آن , این است که موصی نمی تواند در ازای اعطای ولایت به وصی از او مطالبه عوض نماید . در غیر اینصورت چنین وصیتی مجانی نبوده و محکوم به بطلان است .

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.