4,952 views
عنوان :
تعداد صفحات :۱۱۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
علاقه به مطالعه که امری فطری و درونی است کم و بیش دز تمام کودکان با هر موقعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی خانواده وجود دارد و باید آن را در جهت مثبت و متناسب با نیازها و رغبتهای هر فرد هدایت کرد.
نظر به اینکه گرایش و انگیزه به مطالعه در خانواده و از دوران کودکی شکل میگیرد قطعا برای یافتن علت اصلی ابتدا باید سراغ خانواده و سپس به دنبال عوامل دیگر رفت که به نوبه خود دارای اهمیت ویژهای هستند به همین دلیل به عنوان یک معلم که میتواند در تشویق دانشآموزان به مطالعه مؤثر باشد تحقیق را در زمینه تأثیر مطالعات غیر درسی در کمک به موفقیت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدائی، موضوع پژوهش قرار داده تا قدم کوچکی در راه تعالی بخشیدن فرهنگ مطالعه در میان آیندهسازان کشور برداشته شود.
با توجه به اینکه یکی از وظایف آموزش و پرورش ایجاد عادت به مطالعه مستمر در دانشآموزان است و از طرفی نقشی که مطالعه مدام در شکلگیری شخصیت انسان دارد به اهمیت نقش والدین و مدرسه و جامعه در این امر مهم پی میبریم هدف آموزش و پرورش به معنای واقعی گذشته از تعلیم و تدریس، جستجو و کنکاش در روح دانشآموزان برای درک ذوق و استعدادهای نهفته آنان و رهبری این استعدادها به سوی کمال است. در عصری که ما در آن زندگی میکنیم هدف آموزش و پرورش در آموزشگاهها به پایان رساندن برنامه درسی سالانه نیست امروز دیگر نمیتوان دانشآموزان را محکوم و محدود به خواندن چند کتاب درسی کرد ذهن کنجکاو و جستجوگر آنان پاسخ پرسشهای بیشماری را که پیشرفت حیرتانگیز دانش و اکتشافات بیشمار امروز برای او بوجود آورده است، طلب میکند و برآوردن این نیازها دسترسی به منابع و خدمات کتاب و کتابخانه میباشد.
روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نظر هدف بنیادی است و سپس جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری، ابزار اندازهگیری و شیوه جمعآوری اطلاعات و همچنین روشهای آماری بصورت گزارش توصیفی تهیه شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجو – معلمان رشته کارشناسی دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی (واحد جنوب) که بالغ بر ۲۰۱ نفرند و در سال ۸۲-۸۱ مشغول به تحصیل میباشند انتخاب گردیدهاند.گروه نمونه شامل ۱۰۰ نفر از دانشجو – معلمان رشته کارشناسی دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی تهران (واحد جنوب) هستند که از مناطق مختلف آموزش و پرورش میباشند برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است بدین صورت که از بین کلاسهای دانشکده تربیت معلم ۵ کلاس برگزیده شد و از هر کلاس ۲۰ معلم جمعا ۱۰۰ دانشجو – معلم نظرخواهی گردید. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامهای است که مرکب از ۲۰ سؤال بسته بر اساس فرضیههای تحقیق بصورت مقیاس چهار درجهای (خیلی زیاد – زیاد – کم – خیلی کم) تهیه و تدوین گردیده است که این پرسشنامه بوسیله دانشجو – معلمان رشته کارشناسی دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی تهران (واحد جنوب) تکمیل گردید.
واژه های کلیدی: بررسی، تاثیر، مطالعه، کتب درسی، کتابهای غیر درسی، موفقیت تحصیلی ، دانش آموز
۱-۱ مقدمه ۱
۲-۱ بیان مسئله ۴
۳-۱ اهداف تحقیق ۵
هدفهای کلی تحقیق ۵
هدفهای جزئی تحقیق ۵
۴-۱ اهمیت موضوع تحقیق ۶
۵-۱ فرضیههای تحقیق ۸
۶-۱ تعریف عملیاتی مفاهیم و متغیرها ۸
الف) مفاهیم ۸
ب) متغیرها ۹
الف) ادبیات تحقیق ۱۰
۱-۲ مقدمه ۱۱
۲-۲- تاریخچه شروع کتابنویسی برای کودکان در ایران ۱۲
۳-۲ اشاره به مسئله کتاب و کتابخانه در دیگر کشورهای جهان ۱۴
۴-۲ ادبیات کودکان و اهداف آن ۱۶
۵-۲ اهمیت مطالعه ۱۸
۱-۵-۲ اهداف مطالعه: ۲۰
مطالعه دارای هدفهای جزئی هم میباشد: ۲۱
عوامل مؤثر در مطالعه: ۲۱
۲-۵-۲ انگیزههای مطالعه: ۲۲
۳-۵-۲ روشهای مطالعه: ۲۲
۱- خواندن اجمالی ۲۲
۲- سریع خواندن ۲۳
۳- عبارت خواندن ۲۴
۴- روش دقیق خواندن ۲۵
۵- خواندن تجسسی ۲۶
۶- خواندن انتقادی ۲۷
۷- خواندن برای درک زیبایی و جنبههای هنری مطالب ۲۷
۴-۵-۲ تأثیرات مطالعه: ۲۸
۵-۵-۲ ارتباط مطالعه و خواندن با دروس دیگر: ۲۹
۶-۲ ویژگی و معیارهای اساسی کتاب کودک: ۳۰
۱-۶-۲ اهم مطالبی که در خصوص قالب و محتوای کتاب کودک گفتنی است عبارتند از: ۳۲
الف) قالب (فرم) کتاب ۳۲
ب) محتوای کتاب ۳۳
۲-۶-۲ نکاتی در مورد چگونگی علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی: ۳۳
۷-۲ راههای ایجاد عادت به مطالعه در کودکان ۳۵
۸-۲ رغبتهای مطالعه در کودکان و نوجوانان چیست؟ ۳۹
۹-۲ کتابخانهای برای کودکان فراهم کنیم ۴۲
۱۰-۲ همکاری خانه و مدرسه: ۴۳
۱۱-۲ نقش مطالعه در توسعه فرهنگی ۴۵
خلاصه نتایج ۴۶
۱-۳ مقدمه ۵۹
فصل سوم ۵۹
۲-۳ جامعه آماری ۶۰
۳-۳ نمونه و روشن نمونهگیری ۶۰
۴-۳ ابزار اندازهگیری ۶۰
۵-۳ روش جمعآوری اطلاعات ۶۲
۶-۳ روشهای آماری تحقیق ۶۲
۱-۴ مقدمه ۶۴
فصل چهارم ۶۴
۴-۴ بررسی وضعیت هر یک از فرضیههای تحقیق ۹۰
۱-۵ بحث و نتیجهگیری ۹۳
فصل پنجم ۹۳
۲-۵ محدودیتهای تحقیق ۹۶
الف) محدودیتهای در اختیار پژوهشگر ۹۶
ب) محدودیتهای خارج از کنترل ۹۶
۳-۵ پیشنهادهای تحقیق ۹۷
بیان مسئله ۹۸
فصل ششم ۹۸
هدفهای کلی تحقیق: ۹۹
هدفهای جزئی تحقیق : ۹۹
فرضیههای تحقیق : ۱۰۰
روش تحقیق: ۱۰۰
جامعه آماری ۱۰۱
نمونه و روش نمونهگیری ۱۰۱
ابزار اندازهگیری ۱۰۱
روش جمعآوری اطلاعات ۱۰۲
روشهای آماری تحقیق ۱۰۲
نتایج تحقیق ۱۰۲
منابع و مآخذ ۱۰۴
۱- آیاتی از کتاب آسمانی قرآن کریم «سوره علق آیه ۱، سوره قلم آیه ۱»
۲- اداره کل آموزش ضمن خدمت، روش تدریس فارسی، ابتدائی کد ۶۰۰۴ سال ۱۳۶۷
۳- استیگر، ال – راههای تشویق به مطالعه، ترجمه: سپرده، پروانه، نشر دبیرخانه هیات امنای کتابخانههای عمومی کشور تهران ۱۳۷۰
۴- آذرین، جانسن، هنر کتاب خواندن – ترجمه اسماعیل اسعدی – تهران انتشارات اقبال
۵- بحارالانوار، جلد ۲ صفحه ۳۸
۶- بنیهاشمیان، فرزانه سادات، تاثیر مطالعات غیر درسی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، «مرکز دارالفنون» سال ۱۳۷۴
۷- – پولادی، کمال: کتاب و کتابخانه کودک، کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان سال ۱۳۷۴
۸- – پولادی، کمال: نکاتی در مورد چگونگی علاقمند کردن بچهها به کتابخوانی انتشارت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال ۱۳۷۴
۹- ترابی، ابوالفضل: بررسی علاقه به مطالعه و علل عدم جا؟ سال ۷۴-۷۳
۱۰- حسنی، محمد، اثرات و فواید تربیتی ادبیات کودکان و نوجوانان، پیوند صفحه ۲ و ۳
۱۱- حسینی، فخرالسادات، «بررسی تأثیر مطالعه مواد غیر درسی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان منطقه ۱ تهران، مرکز شهید باهنر سال ۷۷-۶۷
۱۲- رشد معلم شماره ۲ آبان سال ۷۱-۷۰
۱۳- سالاروند، معصومه، عنوان رساله: «تأثیر مطالعات غیر درسی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تهران» شهدای مکه – سال ۷۵-۷۴
۱۴- سیف، علیاکبر (مترجم)، روشهای مطالعه انتشارات رشد سال ۱۳۶۸
۱۵- سپرده، پروانه (مترجم): کتاب راههای تشویق به مطالعه سال ۱۳۷۰ صفحه ۳۶
۱۶- شفیعآبادی، عبدالله، راهنمایی و مشاوره کودک، صفحه ۳۰
۱۷- عمید، حسین، فرهنگ فارسی عمید
۱۸- محتاج، مهین (مترجم) چگونه کودکان را به مطالعه تشویق کنیم مؤلف نانسی لاریک انتشارات کانون پرورشی فکری کودکان سال ۷۵
۱۹- مظلومی، رجبعلی، طرحی برای مجله کودک، ضمیمه کتاب تربیت از کودکی تا بلوغ، شماره ۱۸، چاپ دانشگاه اصفهان سال ۱۳۵۷
۲۰- مطلوبی، منصوره، عنوان رساله «بررسی عوامل مؤثر در کتابخوانی دانشآموزان پایه پنجم ابتدائی زرند ساوه» مرکز دارالفنون سال ۷۴
۲۲- نشریه شماره ۶۸ هسته مشاوره استان یزد، سال ۶۹
۲۳- کتاب و کتابخانه – روابط عمومی و بینالمللی شهرداری تهران سال ۷۳
به نام خداوندی که والاترین تعلیم خویش را برای برگزیدهترین مخلوق حضرت محمّد(ص) با امر بخوان آغاز نمود و به ایشان چنین وحی فرمود «اقرء بِسمِ رَبّکَ الذَّی خَلَق«[۱] بخوان به نام پروردگارت که تو را آفرید خواندن را آغاز تعلیم و کاملترین دین خویش قرار داد و قرائت را نخستین پایهای برای تکامل نهایی و رسیدن به آخرین مرحله تعلیم ضروری دانست و لوح قلم نگاشته بدان را چنان گرامی و مقدس دانست که سوگند مؤکد خویش را بر آن استوار نمود و فرمود «ن والقلم و ما یسطرون»[۲] سوگند به قلم و آنچه بدان نویسند و چنین شد که خواندن و آنچه از قلم عالمان مؤمن و متقی و متعهد تراوش نمود نخستین گام باروری و اعتقاد و ایمان آدمی و اولین مرحله گام نهادن در وادی آگاهی و سیر به سوی کمال و آراستگی انسان است و انوار حاصل از خواندن مشعل طریق سعادت و کامیابی بشر گردیده است و درود بر حضرت محمد مصطفی (ص) که با ظهور خود چراغ فروزان دانش و آگاهی و تقوا را فرا راه بشر قرار داد و آدمیان را از تپّه ظلمانی ضلالت و گمراهی به سوی بادیه منوّر فضل و دانش رهنمون گردانید و دعوت به آگاهی و امر به آموزش و خواندن را سرلوحه کلام خویش ساخت و فرمود «اطلبو العلم من المهد الی اللحد» خواند و آموختن را از گهواره تا گور بجویید.
در دو قرن اخیر که سرعت پیشرفت بشر به واسطه پیدایش ابزار جدید ارتباط جمعی از قبیل روزنامه، مجلات، رادیو و تلویزیون و… و دگرگونی عمیق و شیوه چاپ و نشر کتب بیشتر گردیده و آموزش به نوعی عمومیت تامی یافته است نقش کتاب و کتابخوانی اهمیت و درخشش ویژه داشته است و توجه این موضوع نظر علمای تعلیم و تربیت را به خود جلب نموده تا جایی که رشته تخصصی روشهای مطالعه عنوان یکی از شاخههای آموزش گردیده است و عدهای از علمای تربیتی به تحقیق و بررسی آن مشغول شدند و نتایج پژوهشهای اکثر ایشان به صورت مختلف چاپ و نشر شده است آنچه را که اکثر محققین بر آن معتقدند این است که در جهان متغیر عصر حاضر که هر روز در زمینههای علمی – سیاسی – اقتصادی – هنری دگرگونی تازهای رخ میدهد کتاب و مطالعه دیگر کار افراد ویژه نیست بلکه هر شخصی در هر موقعیت و در هر مقام و شغلی نیازمند به مطالعه و خواندن مستمر است و باید بطور مرتب مقداری از وقت روزانه خود را به خواندن مطالب کتب و روزنامهها و مجلات اختصاص دهد شک نیست که اگر دانشآموزان به روزنامهخوانی و مطالعه کتب خود گیرند و هر روز که از عمرشان میگذرد مقداری بر سطح آگاهیشان افزوده گردد میتوانند به عنوان افرادی آگاه و بصیر جامعه خود را به سوی پیشرفت و ترقی سوق دهند.
کتابخوانی انسان را در تعیین سرنوشت خود و جامعه خویش شریک میکند حس همنوعدوستی و خیرخواهی را برمیانگیزد، قوه ابتکار و خلاقیت، روحیه آزادیخواهی و بزرگمنشی را تقویت میکند. خواندن و مطالعه در نزد انسان یک توانایی اکتسابی است که هر چه فرد در آن بیشتر تمرین کند تبحّر بیشتری کسب مینماید تمام کسانی که با سرعت و علاقه به خواندن میپردازند سالها تجربه مطالعه و کتابخوانی از همان دوران کودکی داشتهاند بنابراین هر چه انسان بیشتر مطالعه کند و با کتاب و سایر مطالب خواندنی بیشتر سر و کار داشته باشد بر فنون و روشهای درست و تسریع مطالعه تسلط بیشتری پیدا میکند و بهتر میآموزد که چگونه بر مشکلات سریعخوانی غلبه کند همچنین ایجاد علاقمندی و عادت به مطالعه بایستی قسمتی از برنامه مؤسسات آموزشی، کودکستانها، مدارس ابتدائی و متوسطه باشد و در هر سنی مطابق با امکانات و احتیاجات همان سن کار مداوم و مطابق با برنامه معین انجام گیرد.
علاقه به مطالعه کتاب که ریشه در حس کنجکاوی انسان دارد امری فطری و هماهنگ با انگیزههای درونی افراد است و کم و بیش در تمام کودکان وجود دارد کودکان در صورتی که در خانوادهای با هر موقعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی باشند حداقل به تماشای تصویر کتاب علاقه دارند اگر چه این امر میتواند سرآغاز علاقه به مطالعه کتاب در بزرگسالی شود اما به مرور زمان با توجه به موقعیت خانواده این علاقه در دو جهت مختلف شکل میگیرد در عدهای نگرش مثبت به کتاب رشد کرده و علاقه آنها روز به روز بیشتر میشود تا آنجا که طبق برنامه منظم و دقیق مطالعه کتاب را در برنامه روزانه خود جای میدهند و در عدهای نگرش منفی ایجاد میگردد و آنچنان از کتاب گریزان میشوند که کتابهای درسی را میز برای کسب حداقل نمره قبولی مطالعه میکنند و با کتابهای دیگر هیچ رابطه دوستی و نزدیکی ندارند از دلایل عدم استفاده از مطالعه را میتوان گفت در کشور ما هنوز هیچ اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است دلیل اصلی این بیتوجهی را میتوان در این دید که مطالعه هنوز در ایران یک موضوع جدی تلقی نشده و نیاز به مطالعه هنوز برای مردم یک نیاز واقعی به حساب نمیآید.
نظر به اینکه گرایش و انگیزه به مطالعه در خانواده و از دوران کودکی شکل میگیرد قطعاً برای یافتن علت اصلی ابتدا باید سراغ خانواده و سپس به دنبال عوامل دیگر رفت که به نوبه خود دارای اهمیت ویژهای هستند به همین دلیل به عنوان یک معلم که میتواند در تشویق دانشآموزان به مطالعه مؤثر باشد تحقیقی را در زمینه تاثیر مطالعات غیر درسی در کمک به تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدائی، موضوع پژوهش قرار داده تا قدم کوچکی در راه تعالی بخشیدن فرهنگ مطالعه در میان آیندهسازان کشور برداشته شود.
۱- آگاهی از تاثیر مطالعات غیر درسی در موفقیت تحصیلی دانشآموزان.
۲- آگاهی از تأثیر کتابخانه مدارس در ایجاد عادت به مطالعه در دانشآموزان و زمینهسازی برای توسعه فرهنگی.
۱- آگاهی از تأثیر تشویق والدین و معلمان در گرایش دانشآموزان به مطالعه
۲- آشنایی با عواملی که در مطالعه دانشآموزان نقش دارد.
۳- آگاهی از ضرورت تهیه کتابهای ادبیات کودکان مطابق با سن و فهم و احتیاجات فعلی آنها از سوی متخصصان.
۴- مشخص کردن میزان علاقه دانشآموزان نسبت به موضوعات مختلف مورد مطالعه
۵- تحریک قوه خلاقیت و ابتکار دانشآموزان و تقویت و پرورش نیروی تخیل آنان.
۶- آگاه نمودن والدین دانشآموزان به اهمیت مطالعات غیر درسی در کسب موفقیتهای تحصیلی.
۷- آگاهی از تأثیر مطالعات غیر درسی در پیشرفت خواندن.
انسان از زمانی که خط را اختراع کرد تا امروز که صفحه کامپیوتر منعکس کننده افکار و امیال و جولانگاه فکر بشر است هیچگاه از کتاب و کتابخانه بینیاز نبوده است در دنیای معاصر که بوسیله وسایل ارتباطی مثل دهکدهای کوچک و محدود شده است و چهار گوشه آن هر لحظه روشنتر و واضحتر و قابل رویت میشود هنوز کتاب و مطالعه جایگاه رفیع فرهنگی خود را حفظ کرده و به عنوان سرآمدترین و بهترین وسیله انتقال پیام و اطلاعات محسوب میشود.
درباره اهمیت مطالعه و نقشی که در سازندگی فرد و اجتماع و سرنوشت بشری دارد و اینکه مطالعه میتواند چه نقش عظیمی در تعلیم و تربیت ایفا کند صحبت فراوان شده است و امروزه کمتر کسی را میتوان یافت که با کتاب سر و کار نداشته باشد و به این نکته مهم واقف نباشد شکی نیست که علاقمندی به مطالعه خصلتی است که باید در افراد بوجود آید و مدام تقویت شود تا زمانی که فرد خود بتواند این کار را ادامه دهد عادت به مطالعه اکتسابی است و باید از همان دوران کودکی در شخص تقویت گردد.
با توجه به اینکه یکی از وظایف آموزش و پرورش ایجاد عادت به مطالعه مستمر در دانشآموزان است و از طرفی نقشی که مطالعه مدام در شکلگیری شخصیت انسان دارد به اهمیت نقش والدین و مدرسه و جامعه در این امر مهم پی میبریم هدف آموزش و پرورش به معنای واقعی گذشته از تعلیم و تدریس، جستجو و کنکاش در روح دانشآموزان برای درک ذوق و استعدادهای نهفته آنان و رهبری این استعدادها به سوی کمال است. در عصری که ما در آن زندگی میکنیم هدف آموزش و پرورش در آموزشگاهها به پایان رساندن برنامه درسی سالانه نیست امروز دیگر نمیتوان دانشآموزان را محکوم و محدود به خواندن چند کتاب درسی کرد ذهن کنجکاو و جستجوگر آنان پاسخ پرسشهای بیشماری را که پیشرفت حیرتانگیز دانش و اکتشافات بیشمار امروز برای او بوجود آورده است، طلب میکند و برآوردن این نیازها دسترسی به منابع و خدمات کتاب و کتابخانه میباشد.
متأسفانه امروزه دانشآموزان به مطالعات جانبی به علل گوناگون رغبت و علاقه چندانی نشان نمیدهند و شمار قابل توجهی از اولیاء و معلمان نیز با غفلت و عدم آشنایی از اهمیت و نقش اینگونه مطالعات، دانشآموزان را در این جهت تشویق و راهنمایی نمیکنند گاهی بر این باورند که این مطالعات باعث اتلاف وقت و موجب افت تحصیلی میگردد در صورتی که کتاب بهترین دوست انسان و موجب باروری اندیشه و غذای روح بشر است بنابراین کودکان و نوجوانان به کتابهایی نیاز دارند که جذاب و عمیق و شیرین بوده و با تجربههای آنان و نیز نیازها و علایق و تواناییهای آنها هماهنگ باشد و همچنین وسیلهای باشد برای کنجکاویهای خودانگیخته و آرمانهای بلندپروازانه آنها، خوراکی باشد برای تخیل سرشار و سیّال آنان و بر وسعت تجربههای آنان بیافزاید به آنها لذت خواندن و عمیق شدن را ارزانی دارد و سرانجام لذت را به علاقه و علاقه را به عادت مبدل سازد.
در جوامع مترقی دنیا که اهمیت مطالعه و خواندن مطالب به علت پیشرفت علم و تکنولوژی بر مردم آشکار شده است بهبود وضع مطالعه و افزایش سرعت خواندن و درک مطالب یکی از اقدامات مهم آموزشی به حساب میآید در این جوامع روشهای درست مطالعه در ضمن آموزش دروس مختلف آموزشگاهها به یادگیرندگان آموزش داده میشود متأسفانه در کشور ما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است بنابراین اهمیت تحقیق با توجه به موارد بالا و اهداف ، به خوبی آشکار است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد.
۱- بین مطالعه کتابهای غیر درسی و موفقیت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی رابطه معنیدار وجود دارد.
۲- بین کتابخانه مدارس و عادت به مطالعه در دانشآموزان رابطه معنیدار وجود دارد.
۳- بین تشویق دانشآموزان و تمایل آنان به مطالعه کتابهای غیر درسی رابطه معنیداری وجود دارد.
۴- بین پرسشهای بعضی از دروس و ارجاع دانشآموزان به مطالعه غیر درسی رابطه معنیدار وجود ندارد.
۵- بین دانشآموزان علاقمند به درس و ارجاع آنان به کتابخانه برای مطالعه کتابهای غیر درسی رابطه معنیداری وجود دارد.
بررسی: یک آزمایش منظم پدیدارهای برای فهمیدن یا بیان آنهاست (تحقیق)
تاثیر: اثر کردن، احساس قبول کردن امری یا مطلبی که در فرد ایجاد شود.
مطالعه: بکار بردن عقل یا ذهن برای یادگیری یک مسئله و موضوع و نگریست و دقت نظر در چیزی برای فهمیدن و آگاهی یافتن از آن است.
کتب درسی: کتبی که مربوط به آموزش رسمی کشور میباشد.
کتابهای غیر درسی: نوشتههایی هستند که در رشتههای گوناگون علمی، ادبی، هنری، اجتماعی و … برای دانشآموزان در سنین مختلف نوشته میشوند و با کتابهای درسی تفاوت دارند.
مطالعات غیر درسی: مطالعاتی که مربوط به کتابهایی غیر از کتب مربوط به آموزش رسمی کشور باشد.
موفقیت تحصیلی: معلومات یا مهارتهای اکتسابی خصوصی یا عمومی در موضوعهای درسید که معمولا بوسیله آزمایشها یا نشانهها یا هر دو که معلمان برای دانشآموزان وضع میکنند اندازهگیری میشوند و نیز توانایی دانشآموز در کسب نمره در زمینههای مختلف درسی و توانایی ارتقاء او از یک سطح و پایه تحصیلی به سطح بالاتر است.
دانشآموز: شخصی که یک مطالعه جدی و رسمی را آغاز کرده و در این تحقیق منظور کودکان واجبالتعلیم که دورههای مربوط به آموزش رسمی کشور را میگذرانند است.
۱- متغیر مستقل یا تأثیرگذار: مطالعه کتابهای غیر درسی
۲- متغیر وابسته یا تاثیرپذیر: موفقیت تحصیلی دانشآموزان
گسترش علم و دانش و پیدایش رشتههای علمی جدید در هر مقعطی از زمان مه پشت سر گذاشته میشود موجب توسعه اندیشه انسان و نشر دستآوردها و اندیشههای او در پهنه جهان است و کتاب در این میان کماکان نقش ویژهای دارد. کتاب چه در زمینه شعر و قصه و چه مضامین آموزشی – علمی میتواند نقش مؤثری در رشد و تربیت صحیح کودکان بازی کند. محمود حکیمی نویسنده کتاب نوجوانان درباره کتاب این چنین مینویسد کتاب خوب میتواند در کودک و نوجوان شوق و پرسجو و کنجکاوی فراهم کند و او را به جهان انسان بودن یعنی دنیای دانستن و آزاد زیستن رهبری کند، انسان آگاه و آزاد، ستمپذیر و بنده آدمیان نیست هر چه میشوند و میخواند کورکورانه نمیپذیرد، مغزش را به کار میگیرد، پیش از آنکه سخنی را بپذیرد اندیشه میکند، کتاب ابزار انتقال فرهنگ و تمدن و دانش بشری است همچنین عامل محرک انسانها میباشد. کتاب سازنده و توسعه دهنده فرهنگ نخبگان است ادیانی که تا امروز دوام آوردهاند صاحب کتاب بودهاند و جامعهای که به کتاب اهمیت و اعتبار میدهد و در نشر و توسعه و توزیع آن سرمایهگذاری میکند جامعهای که به پژوهش و تحقیق بها می دهد، آن جامعه فرهنگی پویا سازنده دارد کتاب یکی از پایههای چهارگانه آموزش پرورش است سه پایه دیگر آموزگار، برنامه و روش میباشد، بدون داشتن کتاب، آموزش و پرورش ناقص است و کتاب با معلم همکاری بسیار صمیمانهای مینماید او را در آموزش مطالب یاری میدهد، لازمه لذت بردن از هر کاری مهارت داشتن در آن کار است مطالعه کتاب نیز بدین نحو می باشد اگر شخصی به امر مطالعه عادت و مهارت کافی نداشته باشد به هر بهانهای از انجام آن خودداری خواهد کرد. علاقه و استعداد تنها عوامل مؤثر در این امر نیستند بلکه فرصتهای زمانی هم اهمیت بسیار دارد، زیرا عادت در طول یک دوره شکل میگیرند و ممکن است که روزها، ماهها و یا سالها طول بکشد.
دقیقاً نمیتوان بیان داشت ایرانیان از چه زمانی نوشتن کتاب و یا بررسی در مورد کتابخوانی یا قصهخوانی برای کودکان را بصورت مدون شروع کردهاند ولی این امر مسلم و غیر قابل انکار است که در زمانهای قدیم کتاب و جزواتی مخصوص کودکان و به زبان آنها بصورت پراکنده نوشته شده ولی در آنها زبان کودک، محتویات ذهنی، سن و سال، محیط، احساسات، عواطف و میزان فهم آنها رعایت نشده است. از آثار قابل اهمیتی که کم و بیش همه آن را میشناسند داستان موش و گربه بصورت شعر از «عبید زاکانی» است ولی دقیقاً نمیتوان اظهار کرد که این اثر فقط برای کودکان نوشته شده و مستندی بر این باشد که کودکان ایرانی از زمان «عبید زاکانی» کتاب مخصوص به خود داشتهاند ولی میتوان اظهار داشت که کتاب مدون و سادهای نوشته شده که میتواند مورد استفاده کودکان هم قرار بگیرد.
تا پیش از پیدایش شهرهای بزرگ و صنعت چاپ، تاریخ تمدن بشری حکایت از وجود کتابخانههای گوناگونی دارد که سابقه آنها به اختراع خط و کلام مکتوب باز میگردد. این کتابخانهها بیشتر وظیفه نگهداری و حفظ آثار مکتوب را به عهده داشتند و فقط لایه نازکی از اقشار جامعه آن روزگار میتوانستند از گنجینههای پر ارزش آنها بهره گیرند در ایران قبل از اسلام بر اساس کاوشهای باستان شناسی حداقل ۶ کتابخانه بزرگ وجود داشته است و در دوران تمدن اسلامی نیز با اهمیتی که اسلام برای کتاب و کتابخوانی قائل شده است، اسناد تاریخی خبر از صدها کتابخانه کوچک و بزرگ در سراسر ممالک اسلامی و از جمله ایران دارد صنعت چاپ کتاب را در اختیار همگان نهاد و ورود اولین ماشینهای چاپ به ایران نیز به تعداد کتابخوانان و کتابخانهها افزوده شد.
در سال ۱۳۲۷ عباس میرزا ولیعهد و حاکم تبریز صنعت چاپ را در ایران راه اندازی کرد عباس میرزا به یاری ایرانیانی که صنعت چاپ را فرا گرفته بودند، مرکز چاپی به نام «باسمه خانه» در تبریز تأسیس و دو کتاب «فتحنامه» و «مآثر سلطانیه» را به چاپ رساند اولین چاپخانه تهران در سال ۱۳۲۹ هجری تأسیس و کار خور را با چاپ کتاب «محرق القلوب» آغاز کرد با تاسیس چاپخانه در ایران امکان مطالعه کتاب برای باسوادان جامعه فراهم شد از آن زمان به بعد بر تعداد باسوادان جامعه نیز افزوده شد و نیاز به مطالعه کتاب در دم افزایش یافت و به تدریج بر تعداد کتابخانه نیز افزوده شد اما تا زمان تاسیس «کتابخانه ملی» اوایل حکومت رضاشاه گزارش از وجود و فعالیت کتابخانههای عمومی به مفهوم جدید آن در دست نیست، کتابخانه مجلس که همزمان با مجلس اول تاسیس شده بود تا حدودی وظیفه یک کتابخانه عمومی را انجام میداد کتابخانه سلطنتی در سال ۱۳۰۴ تأسیس شد و علاوه بر کتابخانه ملی، مجلس و سلطنتی از کتابخانههای مهم آن روزگار میتوان به کتابخانه ملک، کتابخانه حاج سید نصرالله تقوی، کتابخانه نصرتالدوله، کتابخانه میرزا محمدعلی و تربیت اشاره کرد.
اولین کتابخانه عمومی در ایران رد سال ۱۳۰۵ به همت شهرداری تهران «بلدیه آن روزگار» تأسیس شد در این سال «کریم بوذر جمهری» کفیل بلدیه تهران با تاسیس بلدیه و استقرار آن در ساختمان توپخانه و اصطبل محمدشاهی، دو اتاق به کتابخانه بلدیه تهران اختصاص داد و این کتابخانه در واقع اولیه کتابخانه عمومی است که در ایران تأسیس شد.
در ایران ما نمیتوانیم پیشینه کتاب کودک را از جنبش مشروطیت و آغاز قرن ۲۰ عقبتر ببریم و آغازگر ادبیات کودک در ایران را باید جبار باغچهبان به شمار آورد او نخستین کسی که کتابها و نمایشنامههایی برای کودکان نوشت و با دنیای کودک همخوانی داشت یحیی دولتآبادی و عباس یمینی شریف سنت او را ادامه دادند و صمد بهرنگی رنگ و تحرک تازهای به آن داد تأسیس شورای کتاب کودک در سال ۱۳۴۰ و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۴۴ امکانی فراهم آوردند که کتاب کودک با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر رشد کند و به این ترتیب نویسندگان و شعرای زیادی به آفرینش اثر برای کودکان روی آوردند.
در دهههای اخیر پژوهشگران و علاقمندان و مربیان ایرانی در این زمینه شروع به تحقیق کردهاند و اقدامات قابل توجهی نیز در مورد ادبیات کودکان و ایجاد کتابخانه انجام دادهاند.
– امریکا در سال ۱۷۳۲ مبادرت به افتتاح نخستین کتابخانه عمومی توسط شرکت «بنیامین فرانکلین» نمود کتابخانههای عمومی همیشه باید با مدارس همکاری نموده و طرز استفاده از کتاب را به دانشآموزان میآموختند و تقریبا هر سال بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کتاب برای کودکان چاپ میشد.
– در انگلستان در سال ۱۸۶۲ نخستین کتابخانه برای کودکان تأسیس گردید.
– در فرانسه اولین شخصی که دستور تأسیس کتابخانه را برای کودکان صادر کرد ناپلئون بود و در سال ۱۹۲۴ تعداد کتابخانههای مدارس در فرانسه بیش از ۵۰۰۰ بوده است.
– آلمانیها از آغاز قرن بیستم، به تأسیس کتابخانه برای کودکان پرداختند.
– در روسیه، شوروی سابق نیز اهمیت به کتاب و کتابخانه برای کودکان را در برنامه خود گنجانده بود به طور مثال در سال ۱۹۳۸ در اوکراین و قفقاز ۹۴ کتابخانه مستقل برای کودکان تأسیس شده بود و ۴۸۶ کتابخانه وابسته به کتابخانههای عمومی برای اطفال تأسیس شده بود.
– در ژاپن در سال ۱۹۶۰ بوسیله «هاتوجوموکو» در ناحیه «کاگاشیمای» ژاپن طرح و اقدامی آغاز گردید که اکنون در سراسر ژاپن گسترش یافته است، طرحی است که در آن کودکان هر روز به مدت ۲۰ دقیقه از روی کتابی با صدای بلند برای والدینشان «معمولا مادر» میخوانند. فایده این طرح ساده این است که والدین و کودکان در احساس یکدیگر شریک بوده و هر دو از طریق خواندن کتاب اطلاعات یکسانی بدست میآورند که این امر در تشویق به مطالعه بسیار موثر است. طرح مشابه دیگر این است که مادران را تشویق کنند تا با صدای بلند برای کودکانشان بخوانند حتی اگر کودک درک اندکی از مطالب داشته باشد این کار بسیار مفید خواهد بود، اثر روانی این نوع مطالعه آن است که در کودکان نسبت به مطالعه کتاب ایجاد ذوق و علاقه مینماید چیزی که ایجاد آن در سنین بالاتر بسیار دشوار خواهد بود.[۳]
کشورهای دیگر نیز کم و بیش در این زمینه قدمهای موثری برداشتهاند اما آنچه که مسلم است امروزه مسئله کتاب و کتابخوانی امری جدی است که جای خود را در طرحریزی برنامه دولتها بطور مستقیم و یا غیر مستقیم باز کرده است و یکی از مسائلی است که میتوان با اشاعه آن اوقات فراغت و خالی کودکان و نوجوانان را پر کرد.
[۱]– آیاتی از قرآن کریم «سوره علق آیه ۱»، «سوره قلم آیه ۱»
[۲] – آیاتی از قرآن کریم «سوره علق آیه ۱»، «سوره قلم آیه ۱»
[۳] – کتاب و کتابخانه – روابط عمومی و بینالمللی شهرداری تهران سال ۱۳۷۳
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر