تحقیق بررسی سبک های مدیریت و تصمیم گیری در شرکت های پیمانکاری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق بررسی سبک های مدیریت و تصمیم گیری در شرکت های پیمانکاری

تعداد صفحات :۱۰۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سازمان برای موفقیت وابسته  به مدیران توانمند هستند و مدیران توانمند  افرادی هستند که در راستای اهداف سازمان با استفاده از سبک رهبری مناسب و تصمیم گیری اصولی و صحیح اقدام می کنند.  بنابراین،  سبک رهبری مناسب می تواند موجب اتخاذ تصمیمات بهتر در سازمان و تعالی سازمانی گردد.

رهبری جزء جدایی ناپذیر مدیریت است و نقش اساسی را در عملیات مدیر ایفا می کند. اگر فقط یک عامل وجود داشته باشد که وجوه افتراق بین سازمان های موفق و نا موفق را معلوم کند، بدون شک آن عامل رهبری پویا و مؤثر است. سازمان های امروزی اگر قادر به انطباق با تغییرات محیطی نباشند، به سرعت از گردونه رقابت خارج و جای خود را به رقبا خواهند داد. بنابراین شناسایی نقاط قوت و ضعف درونی همراه با فرصت ها و تهدید های محیطی ضروری است. در چنین شرایطی ،سازمان ها نیاز به رهبرانی دارند که سازمان های خصوصی یا دولتی را به پدیده هایی با توانایی بیشتر برای ادامه حیات ،رشد و ترقی تبدیل کنند.

سبک های رهبری چند گانه یکی از نظریه های رفتاری است که توسط برنارد باس ارائه شد.در این مدل سه سبک رهبری تحولی ،تبادلی و عدم مدااخله وجود دارد.باس برای توضیح این مفاهیم از مقایسه دو نوع رفتار رهبری تبادلی و تحولی استفاده کرده است .رهبران تبادلی ،الزامات کار زیر دستان برای دستیابی به هدف های خود و هدف های سازمان را مشخص می سازند و بر حسب دستاورد های آن ها به زیر دستانشان پاداش می دهند و دارای سه مؤلفه پاداش های مشروط ،مدیریت بر مبنای استثنا (فعال)و مدیریت بر مبنای استثنا(منفعل)می باشد. اما در رهبری تحولی که دارای چهار مؤلفه نفوذ آرمانی (کاریزما)،ترغیب ذهنی ،انگیزش الهام بخش و ملاحظه فردی است،رهبر تلاش می کند زیر دستان خود را برانگیزاند تا بیشتر ازآنچه از آن ها انتظار می رود کار کنند.

 بنابراین با توجه به اهمیت سبک رهبری و تصمیم گیری مدیران در موفقیت یا شکست سازمان ها و از آنجا که به نظر می رسد سبک های رهبری با سبک های تصمیم گیری رابطه دارد محقق در این پژوهش در نظر دارداین مسأله را در رؤسای شرکت های پیمانکاری  مورد بررسی قرار دهد.به همین دلیل به این مسأله پرداخته می شود که بین سبک های رهبری و تصمیم گیری رابطه وجود دارد تااز این طریق شناخت بهتری از رؤسا پیدا کرده و تفاوت سبک ها ی آن ها را درک نمود . نوع پژوهش توصیفی- همبستگی و روش آن پیمایشی بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه ی رؤسای شرکت های پیمانکاری در ۱۳۹۰ در شهر اصفهان بوده که برابر ۳۵ نفر می باشد. نتایج نشان دادr مشاهده شده درسطح۵/۰ p همبستگی مثبت و معناداری را بین سبک رهبری تحول آفرین با سبک تصمیم گیری کمال گرا نشان داد در حالی که بین سبک رهبری تحول آفرین با سبک تصمیم گیری کنترل گر، وسواسی، مقاومت اجتماعی وغریزی همبستگی  منفی و معناداری را نشان داد. rمشاهده شده در سطح ۵/۰ p همبستگی مثبت و معناداری را بین سبک رهبری تبادلی با سبک های تصمیم گیری وسواسی، مقاومت اجتماعی، خوش بینانه، اصولی و غریزی  نشان داد، در حالی بین  سبک رهبری تبادلی با سبک های تصمیم گیری کمال گرا و کنترل گر همبستگی معناداری را نشان نداد.  همچنینrمشاهده شده در سطح ۵/۰p همبستگی منفی و معناداری را بین سبک رهبری عدم مداخله گر با سبک تصمیم گیری کمال گرا نشان داد، در حالی که بین سبک رهبری عدم مداخله گر با سبک های تصمیم گیری کنترل گر،وسواسی،مقاومت اجتماعی، خوش بینانه، اصولی و غریزی همبستگی معناداری وجود نداشت.

واژه های کلیدی:رهبری، سبک رهبری، سبک تصمیم گیری

فهرست مطالب

چکیده    ۱۰
فصل اول  کلیات تحقیق    ۱۱
۱-۱-مقدمه    ۱۱
۲-۱-بیان مسأله    ۱۵
۳-۱- ضرورت و اهمیت  تحقیق    ۱۸
۴-۱-اهداف تحقیق    ۲۱
۱-۴-۱-هدف کلی    ۲۱
۲-۴-۱- اهداف اختصاصی    ۲۲
۵-۱-فرضیه های تحقیق    ۲۲
۶-۱-تعریف اصطلاحات تحقیق    ۲۲
۱-۶-۱-تعاریف نظری    ۲۲
۱-۱-۶-۱رهبری    ۲۲
۲-۱-۶-۱سبک رهبری    ۲۲
۳-۱-۶-۱تصمیم گیری    ۲۳
۴-۱-۶-۱سبک تصمیم گیری     ۲۳
۷-۱- تعاریف عملیاتی    ۲۵
۱-۷-۱سبک رهبری    ۲۵
۸-۱سبک تصمیم گیری    ۲۶
فصل دو م   ادبیات تحقیق    ۲۷
۱-۲-مقدمه    ۲۷
۲-۲-بخش اول:رهبری    ۲۷
۱-۲-۲- تاریخچه رهبری    ۲۷
۲-۲-۲-تعاریف رهیری    ۲۸
۳-۲-۲- تمایز میان مدیریت و رهبری    ۳۰
جدول (۱-۲) مقایسه ویژگی های مدیریت و رهبری    ۳۱
۴-۲-۲-شباهت های مدیریت و رهبری    ۳۱
۵-۲-۲-مهارت های رهبری    ۳۲
۶-۲-۲-انواع شخصیت های مدیریتی    ۳۲
۷-۲-۲- قدرت رهبری    ۳۴
۸-۲-۲-سبک های رهبری و مدیریت    ۳۵
۹-۲-۲-تئوری ها و سبک های رهبری    ۳۸
جدول (۲-۲) انواع تئوری های رهبری    ۳۹
۱-۹-۲-۲-تئوری های نوع اول    ۳۹
۲-۹-۲-۲- تئوری نوع دوم    ۴۰
شکل (۳-۲)،شبکه رهبری بلیک  و موتون بر اساس توجه به افراد و تولید    ۴۷
شکل(۴-۲)انواع رهبری در ارتباط با میزان رشد پیروان    ۴۸
۳-۲-تئوری سیکل زندگی    ۴۸
۳-۹-۲-۲-تئوری نوع سوم    ۵۱
۴-۹-۲-۲-تئوری های نوع چهارم    ۵۲
۱۰-۲-۲- مدلهای رهبری”تبادلی”،تحول گرا” و “عدم مداخله گر”    ۵۵
۱-۱۰-۲-۲- مدل تبادلی    ۵۵
۲-۱۰-۲-۲- مدل تحول آفرین    ۵۸
۳-۱۰-۲-۲-مدل عدم مداخله    ۶۰
۳-۲- بخش دوم :تصمیم گیری    ۶۱
۱-۳-۲- تاریخچه تصمیم گیری    ۶۱
۲-۳-۲-تعاریف تصمیم گیری    ۶۲
۳-۳-۲- فرآیند تصمیم گیری    ۶۳
شکل (۵-۲)فرآیند تصمیم گیری    ۶۴
۴-۳-۲- مراحل تصمیم گیری    ۶۴
۵-۳-۲- انواع تصمیم گیری    ۶۶
۶-۳-۲-انواع موقعیت های تصمیم گیری    ۶۸
۷-۳-۲- الگوهای تصمیم گیری    ۶۹
جدول (۶-۲۹ )عوامل مؤثر در تصمیم گیری فردی    ۷۲
۸-۳-۲-مدل های تصمیم گیری    ۷۲
۹-۳-۲- سبک های تصمیم گیری    ۷۳
۱۰-۳-۲- محدودیت های فرآیند منطقی تصمیم گیری    ۷۵
۴-۲- بخش سوم :بررسی اجمالی سوابق پژوهشی تحقیق    ۷۶
۱-۴-۲- سوابق تحقیق در داخل کشور    ۷۶
۲-۴-۲-سوابق تحقیق در خارج از کشور    ۷۹
فصل  سوم     روش پژوهش    ۸۴
۱-۳ مقدمه    ۸۴
۲-۳ روش تحقیق    ۸۴
۳-۳ جامعه آماری    ۸۴
۴-۳حجم نمونه    ۸۵
۵-۳روش نمونه گیری    ۸۵
۶-۳ ابزارهای اندازه گیری    ۸۵
جدول (۱-۳) توزیع سؤالات پرسشنامه بر حسب سبک های تصمیم گیری و ضریب پایانی آنها    ۸۶
جدول (۲-۳) توزیع سؤالات پرسشنامه بر حسب سبک های رهبری و ضریب پایانی آنها    ۸۷
۷-۳ روش های تجزیه و تحلیل دادها    ۸۸
فصل چهارم   نتایج    ۸۹
جدول (۱-۴) توزیع مدیران برحسب جنسیت    ۸۹
جدول (۲-۴) توزیع مدیران برحسب  مدرک تحصیلی    ۸۹
توزیع مدیران بر حسب سن(۳-۴)    ۹۰
سابقه ی مدیریتی(۴-۴)    ۹۰
جدول (۵-۴) توزیع کمینه ، بیشینه ، میانگین و انحراف معیار  سبک های تصمیم گیری    ۹۰
جدول (۶-۴) توزیع کمینه ، بیشینه ، میانگین و انحراف معیار  سبک های رهبری تحول گرا و تبادلی    ۹۱
جدول (۷-۴) ضریب همبستگی بین سبک های رهبری تحول آفرین با سبک تصیمم گیری روسا    ۹۲
جدول (۸-۴) ضریب همبستگی بین سبک های رهبری  تبادلی با سبک تصیمم گیری روسا    ۹۲
جدول (۹-۴) ضریب همبستگی بین سبک های رهبری   عدم مداخله با سبک تصیمم گیری روسا    ۹۳
فصل پنج   بحث و نتیجه گیری    ۹۴
۱-۵-خلاصه یافته ها    ۹۴
۲-۵- بحث  و نتیجه گیری    ۹۴
۳-۵- پیشنهاد های کاربردی    ۱۰۱
۴-۵-پیشنهادهای پژوهشی    ۱۰۲
۶-۵-محدودیت پژوهش    ۱۰۳
فهرست  منابع    ۱۰۴
پیوست (الف)    ۱۰۸

فهرست منابع

 آتش پور ح.۱۳۸۳٫ مدیریت کاربردی، چاپ اول .اصفهان : انتشارات محبان، ۲۱۰ صفحه

آونز ر. ۱۳۸۲ . رفتار سازمانی در آموزش و پرورش. ترجمه  ق سلیمی و ا.ع فروغی ابری، چاپ اول، اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ،۴۷۰ صفحه .

 ابطحی فروشانی ر.۱۳۸۴ بررسی رابطه سبک رهبری و شیوه های مقابله با استرس در مدیران متوسطه شهر

 اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

 اخوان طباخ ح.۱۳۸۵ . رابطه  سبک های تفکر و سبک های تصمیم گیری در مشتریان بیمه . پایان نامه  کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان .

 اصلانخانی م.ع.۱۳۷۵٫ توصیف سبک های مدیریت و جو سازمانی و ارتباط آن با میزان رضایت شغلی از دیدگاه اساتید ورزش دانشگاه های منتخب کشور. رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.

 افجه ای ع. ۱۳۸۵٫ مبانی فلسفی و تئوری های رهبری و رفتار سازمانی، چاپ پنجم. تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه های (سمت)،۵۰۲ صفحه.

البرزی ص. ۱۳۸۰ تصمیم گیری. مجله تعاون، شماره ۱۲۲،ص۶۹-۵۸٫

الوانی م.۱۳۸۷٫مدیریت عمومی،چاپ سی و سوم.تهران:نشر نی ،۴۶۴ صفحه.

ایران نژاد پاریزی م، ساسان گهر پ. ۱۳۸۵٫ سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل. چاپ نهم، تهران: نشر مؤسسه عالی بانکداری ایران،۶۴۱ صفحه.

 باقریان م.۱۳۸۰٫ تصمیم گیری حکیمانه (رویکردی جدید به الگو سازی در مدیریت). تهران : نشر مرکز مدیریت  دولتی.

 ترکان م.۱۳۸۷٫ رابطه  بین سبک رهبری تحولی و هوش هیجانی مدیران دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

جان بزرگی ح.۱۳۸۴٫ فرآیند تصمیم گیری در سازمان. فصلنامه توسعه مدیریت، سال سیزدهم، شماره ۶۹،ص ۵۸-۴۱٫

جاودانی م.۱۳۸۱٫ بررسی رابطه رهبری تحول آفرین  با تعهد سازمانی معلمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته  مدیریت آموزشی دانشگاه  شیراز.

 جهانی ث.۱۳۸۱٫ بررسی رابطه بین سبک انسانی، منبع کنترل درونی- بیرونی و سبک رهبری تحولی – تعاملی مدیران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده  علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی  واحد خوراسگان .

 حسینی مقدم ا.۱۳۸۱٫ بررسی سبک رهبری مدیران دبیرستان های کاشان با استفاده از سبک های رهبری تحولی و تعاملی باس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی  واحد خوراسگان .

خدامی ع.۱۳۸۵٫ رهبری در عصر فرانوگرایی. ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره ۱۸۷،ص ۳۳-۴۵٫

دایور م. بروسو ک و هانسیکر، (۱۳۸۳). تصمیم گیرنده دینامیک (پنج سبک تصمیم گیری برای واحد های صنعتی و خدماتی)،ترجمه م آزاده،چاپ اول، تهران:انتشارات دانشگاه  تهران ،۲۶۶ صفحه.

دهقانیان م،۱۳۸۰٫ بررسی تأثیر نوع رهبری(تحول آفرینی و تعاملی) مدیران بر فشار روانی معلمان در مدارس ابتدایی نواحی ۲ و ۴ آموزش و پرورش شهر شیر از . پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

رابینز ا.۱۳۸۶٫ مبانی رفتار سازمانی،ترجمه م اعرابی و ع پارسییان ،چاپ هجدهم ، تهران :دفتر پژوهش های فرهنگی ،۴۵۸ صفحه.

 رضائیان ع.۱۳۸۵٫ اصول مدیریت، چاپ هیجدهم. تهران :انتشارات  سمت ،۳۲۳ صفحه.

رضائیان ع.۱۳۸۵٫ مبانی مدیریت رفتار سازمانی، چاپ هفتم. تهران:انتشارات سمت،۴۹۵ صفحه.

ریجو ر.۱۳۸۶٫ زمینه روانشناسی صنعتی- سازمانی.ترجمه ح داود زاده، ز البادی وپ صالحی،چاپ دوم، تهران: انتشارات مازیار،۴۸۶ صفحه.

شاهمندی ا . ۱۳۸۵٫ بررسی رابطه بین سبک رهبری تحولی- تعاملی، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

شرمرهورن ج،هانت وازبورن ر.۱۳۸۶٫مدیریت و رفتار سازمانی ،ترجمه و ایران نژاد پاریزی،م بابایی زکلیلی و م سبحان اللهی،چاپ چهارم ،کرج:مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ،۴۱۶ صفحه.

صادقی ل.۱۳۸۷٫ بررسی رابطه بین هوش چند گانه و سبک های رهبری تحولی،تبادلی مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی،دانشکده  علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه  اصفهان.

علاقه بند ع.۱۳۸۸٫ مدیریت عمومی ،چاپ نوزدهم. تهران:نشر روان،۱۹۲ صفحه.

عرب زاده م.۱۳۸۶٫ بررسی اثر بخشی نظام  تصمیم گیری در شرکت لوله سان اصفهان. پایانامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی دانشگاه  آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

فردوسی ح.۱۳۸۲٫بررسی میزان  استفاده از اطلاعات حسابداری در تصمیم گیری مدیران سطوح مختلف شرکت فولاد مبارکه پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

 فتاحیان س.۱۳۸۸٫ مقایسه میزان تحقق م<لفه های رهبری تحولآفرین در سطوح مدیریت(ارشد،میانی،اجرایی) دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی ،دانشکده تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

فریبرزی ا.۱۳۸۲٫نقش رهبری تحولی بر مدیریت پروژه ای فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی و غیر دولتی مشهد.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربتی دانشگاه اصفهان.

طولابی ا.۱۳۸۱٫ مشارکت و تصمیم گیری.فصلنامه مدیریت آموزش وپرورش،شماره ۲۹و۳۰٫ص۶۲-۵۳٫

کرمی ا.۱۳۸۰٫ نتیجه یک تحقیق در مورد تصمیم گیری .ماهنامه تدبیر ،سال دوازدهم ،شماره ۱۱۹،ص۱۰۴-۵۳٫

کورمن آ.۱۳۸۶٫روانشناسی صنعتی و سازمانی، ترجمه ح شکر شکن.چاپ پنجم. تهران : انتشارات رشد،۶۶۸ صفحه.

کونتز،ه.ا.سیریل،وی بی،هاینز.۱۳۸۰٫ اصول مدیریت ،ترجمه م.ه،چمران،چاپ سوم،مؤسسه انتشارات علمی دانشگاه .۴۳۵ صفحه.

گلزار ادبی ر.۱۳۸۵٫شبیه سازی در تصمیم گیری مدیریتی. ماهنامه تدبیر،شماره ۱۷۷،ص۴۸-۳۶٫

گلشنی،م.۱۳۸۲٫ رابطه ی بین سبک های رهبری تحولی ،تبادلی،تکلیف گرای مدیران با تعهد سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی. پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه  تربیت معلم تهران.

مصدق راد ع.۱۳۸۲٫ بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران و کارایی بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان.مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان،سال هفدهم،شماره ۴٫

ملکی ح.۱۳۸۲٫برنامه درسی و پرورش تفکر. انتشارات انجمن اولیاءو مربیان.

مقیمی س.۱۳۸۵٫ سازمان و مدیریت ،رویکردی پژوهشی. چاپ چهارم ، تهران: انتشارات ترمه،۵۶۶ صفحه.

موغلی ع.۱۳۸۳٫رهبری تحول آفرین و ابزار سنجش آن.فصلنامه مدیریت،شماره۴۳و۴۴٫ص۱۱۲-۹۵٫

موغلی ع.۱۳۸۲٫طراحی الگوهای رهبری تحولی در سازمان های اداری ایران.فصلنامه  دانش مدیریت .شماره ۶۲،ص ۴۲-۴۰٫

موسوی م. ۱۳۸۷٫ بررسی رابطه بین سبک های رهبری،سبک های تصمیم گیری و ابعاد عدالت سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

مهداد ع.۱۳۸۵٫ روان شناسی صنعتی و سازمانی. چاپ پنجم،تهران: انتشارات جنگل،۳۷۲ صفحه.

میر کمالی م.۱۳۸۶٫رهبری و مدیریت آموزشی.چاپ هفدهم ،تهران :نشر یسطرون،۳۵۰ صفحه.

میچل ت.۱۳۸۳٫ مردم در سازمان ها،ترجمه ح شکر شکن ،تهران،اتشارات رشد،۷۴۹ صفحه.

نیکبخت ا.۱۳۸۶٫بررسی رابطه بین مدیریت دانش و سبک های رهبری چند گانه مدل برناد باس.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

نور شاهی ن،سرخابی م.۱۳۸۵٫بررسی رابطه سبک شناختی و سبک رهبری در میان رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی.مجله پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،سال دوازدهم ،شماره ۳،ص ۹۹-۸۶٫

وایلز ک.۱۳۸۶٫ مدیریت ورهبری آموزشی،ترجمه م طوسی،چاپ پانزدهم ،تهران: انتشارات بازتاب،۳۳۵ صفحه.

هرسی پ،بلانچارد ک.۱۳۸۶٫مدیریت رفتار سازمانی،کاربرد منابع انسانی،ترمه ع علاقه بند ،چاپ بیست و نهم،تهران:مؤسسه انتشارات امیر کبیر ،۱۷۵ صفحه.

هلر ر.۱۳۸۳٫تصمیم گیری اثر بخش،ترجمه س علیمیرزایی،چاپ دوم،تهران: انتشارات سار گل.

همتی نژاد م ع.۱۳۷۳٫بررسی سبک های رهبری معلمان مدارس متوسطه و تعیین عوامل مؤثر برآن .دانشگاه گیلان. معاونت پژوهشی.

۱-۱-مقدمه

هرگاه از انسان نامی به میان آورده می شود،از او به عنوان موجودی اجتماعی یاد میشود.یعنی موجودی که همراه با دیگران و درجمع زندگی می کند و تعاملی که با دیگر افراد جامعه برقرار میکند،درخدمت افراد جامعه بوده و در ضمن کلیه  نیازهای خویش را بااستفاده از خدمات دیگران برآورده می سازد. در واقع این تعامل و وابستگی دو جانبه به حدی است که تصور زندگی انفرادی غیر ممکن به نظر می رسد. انسان هابه عنوان موجوداتی اجتماعی همواره از بین خود رهبرانی را بر میگزینند تا مسئولیت و هدایت امور را به عهده بگیرند و از این طریق تحقق اهداف را ممکن سازند؛نمونه کوچکتر این امر در سازمان ها و نهادهای اجتماعی به چشم می خورد.به طوری که موفقیت و سود آوری سازمان ها درگرو به کار بردن مهارت های رهبری در استفاده اثر بخش از نیروی انسانی ،در شرایط در حال تغییر زندگی  امروزی است.

امروزه نقش مدیر بعنوان رهبربه قدری اهمیت پیدا کرده است که در همه ی زمینه ها برای یافتن اشخاصی که توانایی لازم را برای رهبری داشته باشند ،کوشش مستمر به عمل می آید.

حال در بعضی موارد پیش می آید که افراد برای به دست آوردن اهداف خود از دیگران برای رسیدن به این اهداف کمک می گیرند. مانند یک شرکت یا ارگان دولتی با وجود مدیریت  قوی کارهایی را به امور پیمانکاران برای پیشبرد  بهتر اهداف خود در زمینه های فرعی مثل: ساخت و ساز _راه و ساختمان_ کارهای خدماتی و عمرانی و در هر حال افراد به صورت اجتماعی و کمک همدیگر به اهداف بهتر نائل می شوند.

کارهای پیمانکاری در ایران در ابتدای سال ۱۳۶۴ توسط بخش دولتی با هدف افزایش بهره وری در بخش خدمات آغاز گردید زیرا دولت مدعی بود که کارگزاران وی از عهده مشاغل که متعهد به انجام آن هستند به خوبی بر نمی آیند. بنابراین چنانچه این گونه کارها به پیمانکاران سپرده شود علاوه بر آن که دولت تعهدی در قبال این گروه در کارگزاران  نخواهد داشت بلکه می توان متقاضی کار بیشتر با هزینه های کمتر شود. این تصمیم موجب تشکیل ۱۲۶شرکت پیمانکاری جهت حضور در مناقصه های دولتی در بخش نیروی انسانی گردید.(نظام روابط کار در سازمان ،علیرضا موغلی)

البته لازم به ذکر است که در مقایسه با محاسن، معایبی نیز در این مشاغل وجود دارد. از معایب کارهای پیمانی می توان به کاهش  امنیت شغلی کارگرا ن،کاهش قدرت خرید کارگران، اعمال فشار بیشتر بروی کارگران، تحمیل اضافه کاری هایی سخت و جابه جایی شغل تحمیلی اشاره نمود (شکیبا مقدم ،۱۲۳،۱۲۶-۱۳۸۲)

رهبری همواره با انسان عجین بوده است. از زمانی که انسان بصورت بدوی و با شکار حیوانات روزگار می گذرانید ،زمانی که دوام و بقای او به توان وی در هدایت نیرو در شکارگاه و شکار بستگی داشت و یا زمانی که گروه هایی از خانواده های صحرا نشین برای منبع تأمین غذا، نقل و مکان می کردند، همواه رهبری وجود داشته است(کیپن برگر[۱]۲۰۰۲).

کمبودرهبری،تنها به مؤسسات خصوصی و پیمانکاری محدود نمی شود و در سازمانهای  دولتی نیز محسوس است. بنابراین وقتی که به کمبود استعداد رهبری در جامعه  اشاره می شود، مراد فقدان افرادی نیست که مقام های اجرایی و اداری را اشغال می کنند، بلکه کمبود افرادی است که آماده پذیرش نقش های رهبری مهم در جامعه باشند و بتوانند وظیفه خود را به طور مؤثر انجام دهند.

رهبر به سرپرستی زیردستان می پردازد، با آن ها ارتباط برقرار می کند، انگیزه کارو فعالیت در آن ها به وجود می آورد، به حل مشکلات می پردازد و به اقتضاء تغییراتی در شرایط کار پدید می آورد. همه ی این کوشش ها به این منظور است که نیاز ها و هدف های سازمان و اعضای سازمان توأْماً تحقق پیدا کند (علاقه بند،۱۳۸۸).

تصمیم گیری خاص مدیران نمی باشد بلکه هرکس به نحوی در زندگی روزمره خود، به تصمیم گیری شخصی مبادرت می کند .منتهی ازآنجا که تصمیم های مدیران، تصمیم های سازمانی است نتایج آن به خود فرد محدود نمی گردد، بلکه سازمان و جامعه را دربر می گیرد.به همین جهت از اهمیت خاصی برخوردار است.

قاعدتاً سبک های رهبری منجر به پیدایش سبک های گوناگون تصمیم گیری خواهد شد. انسان در هر لحظه از زندگی شخصی و شغلی خود در حال تصمیم گیری است.گاهی اوقات این کارچنان عادی و روزمره می شود که تصمیم گیری به شکل ناخود آگاه انجام می گیرد و گاه قضاوت و اخذ تصمیم نهایی در مورد یک موضوع چنان دشوار می نمایید که ساعت ها وحتی روزها فکر وذهن انسان را درگیرمی کند؛اما درهرصورت تصمیم گیری صحیح مستلزم داشتن اطلاعات کامل ومناسب است.(هلر،۱۳۸۳).

از آنجا که سازمانها پیمانی در هزاره سوم میلادی با چالش های فزاینده ای روبرو هستند،حل و فصل اینگونه چالش ها مستلزم برخورداری از رهبری و مدیریت کارآمد خواهد بود. امروزه اداره وسازمان های پیشرفته مرحون زحمات مدیران لایق، مطلع وبا کفایتی است که با بکارگیری دانش وفنون مدیریت در انجام این امر مهم توفیق یافته اند. پیشرفت روز افزون تکنولوژی و کاربرد آن در همه سازمان ها از جمله سازمان های خصوصی، وظایف دشواری را برعهده مدیران گذارده است. یکی از وظایف اساسی مدیر در فرآیند مدیریت، رهبری سازمان است. در واقع عصاره رهبری، آن نفوذ قابل توجه و رو به افزایشی است که توسط رهبر بر روی زیر دستان اعمال می شود.این خصیصه رهبری یکی از ویژگی های برجسته وجوهر اصلی هر مدیر واقعی است که با استفاده از بینش خود درکارهای موقت و اموری که می تواند به افراد و شرکت های کوچکتر واگذارکرده وبااستفاده ازآنها به کارهای بزرگتر و نقش های مهم مدیریتی می پردازند. لازم به ذکر است که نحوه پیمان و کارها دو سویه و دو طرف می باشند که می تواند فرد-با فرد، سازمان با سازمان با یک شرکت خصوصی می باشد صورت گیرد که ما در این مباحث بیشتر توجه خویش را به انواع سبک های رهبری در این شرکت های موقت که پس از اتمام کار ممکن است تمامی افراد شاغل در آنها کاملاً بیکار می گیرد پس زندگی و سبک رهبری در یک شرکت پیمانکاری که کارهای آنها در یک روز تا چند سال است حاشیه امنیت شغلی کمی بالا و افراد شاغل تا زمان اتمام کار در مورد این شرکت ها ادای دین دارند.

 سازمان های خصوصی و پیمانی موفق به رهبرانی نیازمند هستند کا با ژرف نگری جهت مناسب و مسیر آینده را مشخص سازند، افراد رابه آن مسیر هدایت کنند و انگیزه ایجاد تحول را در کارکنان به وجود آورند.

تصمیم گیری فرآیندی است که سازمان ها در طول دوره ی حیات خود به دفعات در حوزه های مختلف با آن رو برو می گردند. کیفیت تصمیمات گرفته شده در موفقیت و شکست مدیران و درنهایت سازمان ها تأثیرات بسیار زیادی می تواند داشته باشد. هر چه فرآیند منتج به تصمیم گیری دقیق تر و اصولی تر باشد به نظر می رسد تصمیمات مناسب تر و بهتری گرفته خواهد شد. بنابراین سازمان هایی دراین زمینه موفق خواهند بود که بتوانند فرآیند شکل گیری تصمیمات را تا حد زیادی استاندارد نمایند. هر سازمانی که بتواند به این مهم دست یابد در رویارویی با مسائل و مشکلات و همچنین در استفاده از فرصت ها در محیط متغییر کنونی موفق تر خواهد بود.

سازمان ها به مدیران و کارکنان اثر بخش وکارآمد نیاز دارد تا بتواند به اهداف خود در جهت رشد و توسعه همه جانبه دست یابند. مدیر به عنوان نماینده رسمی سازمان برای ایجاد هماهنگی و افزایش بهره وری در رأس سازمان قرار دارد. موفقیت سازمان در تحقق اهداف درگرو چگونگی اعمال مدیریت و سبک های مؤثر رهبری مدیر است. مدیر در نقش رهبری سازمان می تواند سبک های متفاوتی در هدایت نیروی انسانی انتخاب کند. الگوهای رفتاری مناسب مدیر در هر سازمان باعث بوجود آمدن روحیه و انگیزش قوی در کارکنان می شود و میزان رضایت آن ها را از شغل و حرفه خویش افزایش می دهد. مدیران با استفاده ازسبک صحیح رهبری می توانند رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان و بهره وری سازمان خود را افزایش دهند.

۲-۱-بیان مسأله

رهبری اثر بخشی از مؤلفه های هدف مداری، ترغیب مداری، کارمداری، تحول مداری، تفاهم و انسان مداری تشکیل شده است و این در حالی است که رهبران با داشته خصیصه های ذاتی خود باید از طریق سیستم های صحیح آموزشی و هدایت تحصیلی شناخته شده و تحت آموزش قرار گیرند تا از این طریق با فراگرفتن مهارت های مدیریتی درکنار این ویژگی های ذاتی به رهبری اثر بخش در سازمان و بخش های دولتی و یا غیر دولتی بپردازند. اما در مورد مدیرانی که امروز در مقام قدرت قرار گرفته اند باید تدبیر دیگری اندیشیده شود به این ترتیب که عملکرد این اشخاص تحت نظر قرار گرفته شود تا میزان اثر بخشی آنان در بخش مورد نظر سنجیده شود. مهارت های مدیریتی قابلیت آموزش می باشند اما رهبرانی که مدیر باشند بسیار معدود می باشند. با توجه به شرایط فعلی ایران و با توجه به عدم وجود ساختار های مناسب در همه بخش ها همچنین این مسأله که در کشورمان مدیران بدون داشتن مهارت های خاص و براساس روابط به جای ضوابط به مدیریت بخش های مختلف منصوب می شوند و پس از قرار گرفتن روی صندلی های خود دست به هر کاری می زنند تا قدرت خود را از دست ندهند، تغییر مدیران فعلی در سطوح کلان دولتی تقریباً امکان پذیر نمی باشد اما می توان با حرکت از سمت پائین به بالا یعنی اصلاح سطوح پائینی به مرور به این اهداف رسید. بنابراین این انگیزه در محقق به وجود آمد که به بررسی سبک های رهبری و تصمیم گیری رؤسا  بپردازد.

سبک رهبران مدیران، بیانگر چگونگی تعامل آن ها باکارکنان تحت سرپرستی می باشد(پرا[۲]،۲۰۰۰).

عمل تصمیم گیری در اداره امور سازمان ها به قدری مهم است که برخی نویسندگان، سازمان را”شبکه تصمیم”و مدیریت و رهبری را”عمل تصمیم گیری”تعریف کرده اند. زیرا در دنیای امروز اداره امور سازمانی نمی تواند صرفا ًبر نبوغ و قضاوت شخصی افراد متکی باشد، بلکه تصمیمات بایستی حتی الامکان بر پایه بررسی های علمی، آمار و اطلاعات دقیق وبه موقع برطبق اصول و روش های خاصی صورت پذیرد(کرمی،۱۳۸۰).

مسیرهای گوناگونی وجود دارد که سبک های تصمیم گیری افراد را متفاوت می سازد. برخی تمایل به ریسک کردن و بعضی مسیرهای طولانی را طی می کنند تا از ریسک کردن اجتناب نمایند. پاره ای از افراد مسیر را به تنهایی طی می کنند ،در حالیکه بعضی فقط در قالب گروه تصمیم گیری می کنند. دسته ای ازافراد به شدت بر درک مستقیم خود تکیه می کنند و دسته ای دیگر فقط بر مبنای تجزیه و تحلیل اقدام می نمایند.گروهی به نظر می رسد که راجع به همه چیز احساس قاطعیت می کنند و برخی دیگر تمام دنیا را در سایه ای از احتمالات تا به صورت حقایقی قطعی می بینند(اخوان طباخ،۱۳۸۵).

همانطورکه مطرح شد، مدیر همواره با مواردی مواجه است که اخذ تصمیم را از جانب او طلب می کند، و کیفیت و چگونگی این تصمیم  هاست که میزان توفیق و تحقق هدف های سازمان را معین می کند. از این رو آشنایی با شیوه ها و روش های تصمیم گیری و آگاهی از تکنیک های اخذ تصمیم برای مدیران واجد اهمیت بسیار است. بنابراین محقق بر آن است که این مؤلفه را در سازمان های پیمانکاری  مورد بررسی قرار دهد تا با بهره گیری از این شیوه ها و ابزار توانایی مدیران در اخذ تصمیم های کارآمدتر و مؤثرتر افزایش یابد.

رهبری جزء جدایی ناپذیر مدیریت است و نقش اساسی را در عملیات مدیر ایفا می کند. اگر فقط یک عامل وجود داشته باشد که وجوه افتراق بین سازمان های موفق و نا موفق را معلوم کند، بدون شک آن عامل رهبری پویا و مؤثر است. سازمان های امروزی اگر قادر به انطباق با تغییرات محیطی نباشند، به سرعت از گردونه رقابت خارج و جای خود را به رقبا خواهند داد. بنابراین شناسایی نقاط قوت و ضعف درونی همراه با فرصت ها و تهدید های محیطی ضروری است. در چنین شرایطی ،سازمان ها نیاز به رهبرانی دارند که سازمان های خصوصی یا دولتی را به پدیده هایی با توانایی بیشتر برای ادامه حیات ،رشد و ترقی تبدیل کنند.

سبک های رهبری چند گانه یکی از نظریه های رفتاری است که توسط برنارد باس ارائه شد.در این مدل سه سبک رهبری تحولی ،تبادلی و عدم مدااخله وجود دارد.باس برای توضیح این مفاهیم از مقایسه دو نوع رفتار رهبری تبادلی و تحولی استفاده کرده است .رهبران تبادلی ،الزامات کار زیر دستان برای دستیابی به هدف های خود و هدف های سازمان را مشخص می سازند و بر حسب دستاورد های آن ها به زیر دستانشان پاداش می دهند و دارای سه مؤلفه پاداش های مشروط ،مدیریت بر مبنای استثنا (فعال)و مدیریت بر مبنای استثنا(منفعل)می باشد. اما در رهبری تحولی که دارای چهار مؤلفه نفوذ آرمانی (کاریزما)،ترغیب ذهنی ،انگیزش الهام بخش و ملاحظه فردی است،رهبر تلاش می کند زیر دستان خود را برانگیزاند تا بیشتر ازآنچه از آن ها انتظار می رود کار کنند.

باس[۳] رهبری تحولی را نتیجه توسعه رهبری تعاملی که تا ماوراء موافقنامه ها و معاوضه ها امتداد می یابد تفسیر می کند.رهبران تحولی افرادی پویا ،تحریک کننده سطوح آگاهی پیروان راجع به مجموعه  علایق الهام بخش و کمک کننده به پیروان برای بدست آوردن بازده عملکرد غیر معمول هستند(هوی و میکسل[۴]، ۲۰۰۵).

بدون شک همه پیشرفت ها در رشته های مختلف علوم باید در نهایت با مدیریت علمی  هدایت و رهبری گردد.یکی از علل اصلی عقب ماندگی کشورهای برخوردار از منابع و امکانات خدادادی،عدم موفقیت آنان در بهره وری منابع و کاستی هاو مشکلات  سازماندهی و برنامه ریزی  است.در کشور ما نیزاین مشکل نمود بارزی دارد.تا سالهای اخیر هر چند در قانون اساسی و اصل ۴۴ وجود مشاغل دولتی را تاحدی به سازمانهای خصوصی و پیمانکاری اعلام کرده بود ولی قابلیت اجرا نداشت و یگانها و سازمانها ثبوت رسمی و همچون یک آب راکد و غیر فعال بودند که با توجه به توجهات رهبری  نظام مقدس جمهوری اسلامی اصل ۴۴ با سعی و تلاشی مضاعف در حال اجرا می باشد تا که شاید این رکود در بخش پیمانکاری و پیمانی ،علم مدیریت هنوز جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده و به سبب فقدان نیرو های کارآمد و لایق از دنیای پیشرفته بسیار فاصله دارد.شکاف عمیق بین نظر و عمل و غیر کاربردی شدن  دانش مدیریت غیر رسمی و موقت  خود دلیل آن است که از امکانات و منابع موجود به درستی بهره برداری نمی شود.بنابراین با توجه به اهمیت سبک رهبری و تصمیم گیری مدیران در موفقیت یا شکست سازمان ها و از آنجا که به نظر می رسد سبک های رهبری با سبک های تصمیم گیری رابطه دارد محقق در این پژوهش در نظر دارداین مسأله را در رؤسای شرکت های پیمانکاری  مورد بررسی قرار دهد.به همین دلیل به این مسأله پرداخته می شود که بین سبک های رهبری و تصمیم گیری رابطه وجود دارد تااز این طریق شناخت بهتری از رؤسا پیدا کرده و تفاوت سبک ها ی آن ها را درک نمود .علاوه بر این امید می رود که نتایج این تحقیق جهت اتخاذ خط مشی ها و فرآیند هایی برای  مدیران و سرپرستان شرکت های پیمانکاری  کاربرد فراوانی داشته باشد و کمکی باشد برای کشوری آبادتر.

۳-۱- ضرورت و اهمیت  تحقیق

درعصر جدید اهمیت موضوع رهبری در سازمان ها،باعث شده اندیشمندان و محققان مدیریت در پی کشف ویژگی ها و خصوصیات رهبران موفق در سازمان ها برآیندو همواره در تلاش باشند تا مشخصات رهبران موفق را در سازمان ذکر کنند.سرمایه داران نیز در پی کشف استعداد و به کارگیری  مدیران موفق برای رسیدن به اهدافشان می باشند..یکی از پدیده ها و علائم رهبری  صحیح و مفید هر سازمان یا مؤسسه ای ،توانایی حل مشکلات ،تصمیم گیری و در نتیجه ایجاد محیطی است که در آن کارها بر روال صحیح و با سرعت منطقی و مورد انتظار گردش داشته باشند.در چنین سازمانی ،با ایجاد و استقرار یک نظام اداری مؤثر در کارها و اداره ی افراد ،از تورم امور محوله ،نارضیاتی کارگران و کندی در کارهای عملیاتی و واگذاری  جلو گیری  میشود.

در دنیایی که تغییرات با شتاب و سرعت صورت می گیرد رهبری سازمان موقت سریع و تیز هوش که بتواند با دیدی کوتاه تر و قابل قبول   بیش از هر زمان دیگر اهمیت پیدا  می کند و در سازمان عامل حیاتی برای کسب موفقیت به شمار می آیند. نه تنها مدیران سطوح عالی سازمان نیاز دارند قابلیت های خودشان را نشان دهند،بلکه کلیه کارکنان نیز در تمام سطوح چنین نیازی را احساس می کنندو می دانند برای رسیدن به نتایج دلخواه چکونه باید با دیگران همکاری کرد.صرف نظر از اینکه آن ها چه شغلی را دارند،باید روش های نفوذ بر دیگران را بدانند و نه تنها آن ها را برای انجام کار برانگیزانند،بلکه در قبال نتایج کار مسؤلیت پذیر باشند. چرا که در هر کار هر چند یک مدیر شرح عملیات می دهد ولی نفرات برتر خود نوعی سرپرست و مدیریت بر افراد زیر دست دارند چرا که هر یک به نحوی مدیری عملیاتی  خواهد بود و کارگران را مدیریت می کنند.

ظهور سازمان های  اجتماعی و گسترش روز افزون آن ها یکی از خصیصه های بارز تمدن بشری است. به این ترتیب و با توجه به عوامل گوناگون مکانی و زمانی و ویژگی های خاص هر جامعه ،هر روز بر تکامل و توسعه این سازمان اجتماعی برای نیل به اهدافی طراحی شده و با توجه به ساختارش نیازمند به نوعی مدیریت و رهبری است(رضائیان،۱۳۸۵).

رهبری تحول آفرین اساس و شالوده ای را برای تغییرات بلند مدت سازمانی که دسترسی به اهداف بالاتر را برای سیستم سازمانی میسر می کند ،فراهم می سازد. در حقیقت بدون وجود مدیران و رهبران تحول آفرین پدید آوردن تحول در سازمان ها اگر نا ممکن نباشد به طور قطع مشکل خواهد بود.ارزش و اهمیت این پژوهش مربوط به جانشین پروری و استعداد یابی برای مدیران مستعد و متخصص برای آینده سازمان ها می باشد. از آن جا که سازمان ها در آینده با چالش های رقابتی فزاینده ای مواجه خواهند بود،برای  مدیریت این چالش ها نیاز به مدیرانی شایسته تر ،اثر بخش تر و آینده نگر خواهد بود. اکثرسازمان های امروزی برای پر کردن هیئت مدیره سازمان خود از مدیران شایسته و مستعد با مشکل جدی مواجه هستند،چنین مسأله ای در مورد سازمان های پیمانکاری نیز صدق می کند.بنابراین باید در پی برنامه ای بود که برای جایگزینی مدیران موفق در سازمان ها هم به جنبه های عمومی از قبیل هوش بالا،تجربیات متنوع و جهانی و هم به برخورداری ازمؤلفه های رهبری تحول آفرین توجه داشته باشد. زیرامدیران سازمانی که از مؤلفه های رهبری تحول آفرین برخوردار بوده اند در دنیای متلاطم و پیچیده امروزی بسیار  موفق ظاهر شده اند. با انجام این پژوهش می توان گام مؤثری در جانشین پروری و استعداد یابی مدیران مستعد  و لایق برداشت.

رهبری،تجلی عالی ترین شکل مناسب بین گروهی متشکل از افراد انسانی است و پدیده ای که هم از شرایط فلسفی و اجتماعی و سیاسی  محیط تأثیر می پذیرد و هم نیروهای نهاد افراد را به فعالیت در می اورد و آن ها را در کار گروهی  اثر بخش می سازد.ولی هر رهبر با سبک مدیریت خود از طریق گوناگون می تواند موجبات موفقیت یا شکست سازمان را فراهم سازد(ابطحی فروشانی،۱۳۸۴).

بخش مهمی از وقت و کار مدیران صرف حل مشکل و تصمیم گیری می شود . وظایف اساسی برنامه ریزی،سازماندهی،رهبری،و کنترل،مستلزم  تصمیم گیری است. مدیران در همه ی رده های سازمان ،برای اقدام تازه یا حل مشکل ،تصمیم می گیرند و تصمیم خود رابه مرحله ی عمل می سپارند.هر تصمیمی ،در مرحله ی عمل،چارچوب فعالیت سایر کارگران و کارکنان سازمان را مشخص می سازد.بنابر این ،تصمیم گیری فعالیتی حساس و با اهمیت است.

وجود یا رخداد مسئله در جریان کار امری طبیعی است و در هر سازمان پیمانکاری نیز در هنگام اجرای برنامه ها و پیشبرد موضوع های کاری ، مسئله یا مسائل متفاوتی بروز می کند.در شرکت های پیمانکاری و سازمان موقت جهت نوع کار احتمال بروز مسئله زیاد است و یک مدیر امکان دارد به طور معمول در جریان کارهای روزانه به دفعات با مسئله یا مسائل گوناگونی برخورد کند. شناسایی دقیق مسئله و نحوه بر خورد باآن از موارد اساسی است و آنچه در این زمینه حائز اهمیت است حل مسئله است،نه پاک کردن صورت مسئله .چرا که زمان و وقت بازبینی مجدد برای بازگشت وجود ندارد و با توجه به سفارشات باید در زمان معمول کارها به بهترین نحو انجام شودتا بازارکار و سرمایه مسئولان حفظ شود.نظریه تصمیم گیری برحل مسئله و سبک های تصمیم گیری مدیران تاْکید می ورزد. مسؤلیت تصمیم گیری در هر سازمان از جمله شرکت ها و سازمان های موقت به عهده  مدیران  یا سرپرستان آن شرکت است. مدیران و سرپرستان  شرکت باتعمق و دقت ،ضمن در نظر داشتن همه جوانب کار،در ارتباط با موضوع مورد نظر تصمیم گیری می کنند.

تصمیم گیری از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت به شمار می آید و در هر وظیفه ی مدیریت به نحوی جلوه گر است. درتعیین خط مشی های سازمان ،در تدوین هدف ها ،طراحی سازمان،انتخاب،ارزیابی و در تمامی افعال واعمال  مدیریت ،تصمیم  گیری  جزءاصلی و رکن اساسی است. مدیر همواره با مواردی مواجه است که اخذ تصمیم را از جانب او طلب کند و کیفیت و چگونگی این تصمیم هاست که میزان توفیق و تحقق هدف های سازمان را معیین می کند. سازمان ها در طول دوره حیات خود بطور مدام با موقعیت هایی روبرو می گردند که باید از بین شقوق یا راه حل های مختلف یکی را انتخاب نمایند. انتخاب آن ها از بین راه حل های پیشرو می تواند انتخاب مناسبی باشد و در نهایت  سازمان را به هدف خود نزدیک سازد یا اینکه نتواند نتیجه و مقصود مورد نظر سازمان را تأمین نماید .از این رو روش هایی که سازمان ها جهت گزینش یک راه حل استفاده می کنند بسیار تأثیر گذار در نتیجه بدست آمده خواهد بود. بنابر این با نگاه واقع بینانه می توان گفت که روش های مورد استفاده در تصمیم گیری و نوع رهبری است که می تواند منجر به موفقیت سازمان ها در مراحل و موقعیت های مختلف شود یا باعث شکست و ضعف آن ها گردد.بنابر این با توجه به اهمیت و نقش مؤثر سبک رهبری و تصمیم گیری مدیران در سازمان ها و به خصوص سازمان ها و شرکت های پیمانکاری این انگیزه در محقق به وجود آمده که رابطه بین این دو مؤلفه مهم را در بین رؤسای شرکت های پیمانکاری استان اصفهان مورد بررسی قرار دهد.

۴-۱-اهداف تحقیق

۱-۴-۱-هدف کلی

بررسی رابطه بین سبک های رهبری و سبک های تصمیم گیری رؤسای شرکت های پیمانکاری در استان اصفهان.

۲-۴-۱- اهداف اختصاصی

تعیین رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین با سبک های تصمیم گیری
تعیین رابطه بین سبک رهبری عدم تبادلی با سبک های تصمیم گیری
تعیین رابطه بین سبک رهبری عدم مداخله با سبک های تصمیم گیری

۵-۱-فرضیه های تحقیق

۱٫بین سبک رهبری تحول آفرین با سبک های تصمیم گیری رؤسا رابطه وجود دارد.

۲٫بین سبک رهبری تبادلی باسبک های تصمیم گیری رؤسا رابطه وجود دارد.

۳٫ .بین سبک رهبریعدم مداخله با سبک های تصمیم گیری رؤسا رابطه وجود دارد.

۶-۱-تعریف اصطلاحات تحقیق


[۱] Kippen brrger

[۲] perra

[۳] bass

[۴] Hoy&miskle

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.