تحقیق بررسی و مطالعه میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق بررسی و مطالعه میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان

تعداد صفحات :۵۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اختلالات خلقی، خصوصا افسردگی از شایعترین اختلالات روانپزشکی هستند و افسردگی یکی از شایعترین تظاهرات اختلالات روانی در جوامع بشری می باشد.

شیوع افسردگی در جامعه ممکن است به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. طیف وسیعی از این عوامل را می توان نام برد. مانند سن، جنس، شغل، درآمد، موقعیت اجتماعی، وضعیت تحصیلی، وضعیت تاهل، بعد خانوار، وضعیت مسکن، شرایط جغرافیایی و فیزیکی و…… به یاری بررسی های اپیدمولوژیک می توان عوامل گوناگون و میزان تاثیر آنها را بر بیماری ارزیابی نمود و راههای پیشگیری از بروز بیماری را یافت و آنها را به کار بست.

با توجه به فاکتورهای فوق و اختلاف آنها در هر جامعه،  انتظار می رود در جمعیت های متفاوت شیوع افسردگی ارقام متفاوتی داشته باشد. لذا لازم به ذکر است که آمار و ارقام به دست آمده در این پژوهش مختص جمعیت مورد مطالعه است، و قابل تعمیم دادن به گروهها و جوامع دیگر
نمی باشند.

هدف از اجرای این تحقیق تعیین میزان شیوع افسردگی در دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تیزهوشان یزد و مقایسه آن با دانش آموزان سایر دبیرستانها می باشد. در تحقیق حاضر ۲۷۴ نفر دانش آموز سال سوم دبیرستان شرکت داشتند  که ۱۳۱ نفر از دانش آموزان، در دبیرستان تیزهوشان مشغول به تحصیل بودند و ۱۴۳ نفر نیز دانش آموز دبیرستان عادی بودند که به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند.

از میان ۱۳۱ نفر گروه مورد ۷۵ نفر(۳/۵۷%) و از میان ۱۴۳ نفر گروه شاهد ۷۷ نفر (۹/۵۳%) دچار افسردگی متوسط و شدید بودند که این اختلاف به وسیله chi-square آزمون گردید و با p-value = 0.932 این ارتباط معنی دار نشد یعنی از نظر شیوع افسردگی بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود ندارد. با بررسی میزان افسردگی بر حسب جنس، بعد خانوار، وضعیت مالی، شغل مادر و وضعیت زندگی با والدین نیز رابطه آماری معنی داری بین دو گروه بدست نیامد. این بدان معنی است که ما با این تعداد نمونه نتوانستیم ارتباطی از این حیث بین دو گروه مورد مطالعه مشاهده کنیم و دو گروه از نظر شیوع افسردگی تفاوتی ندارند.

نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی و تاثیر آن بر اشتغال فکری، ذهنی  و فیزیکی والدین و به تبع آن غفلت و عدم توانایی آنها در امر تربیت، منجر به شیوع بالای افسردگی گردیده باشد به طوری که غفلت در تربیت و عدم پاسخ مناسب به نیازهای مادی،  روانی و عاطفی فرزند زمینه را برای افسرده خویی وی فراهم نموده است.

در خصوص شیوع افسردگی، بین دانش آموزان دبیرستان تیزهوشان و دانش آموزان مدارس عادی اختلاف قابل توجهی وجود ندارد و این اختلاف جزئی از نظر آماری معنی دار نیست.

واژه های کلیدی: افسردگی، تست افسردگی Beck،

فهرست مطالب

خلاصه   ۴
مقدمه    ۶
کلیات   ۸
اختلالات خلقی   ۱۰
افسردگی(Depression)   ۱۰
اپیدمیولوژی افسردگی   ۱۷
جنس   ۱۸
سن   ۱۸
وضعیت تاهل   ۱۹
ملاحظات اجتماعی و فرهنگی   ۱۹
بیماریهای جسمی   ۱۹
اتیولوژی افسردگی   ۱۹
علائم و نشانه های بالینی   ۲۱
علائم افسردگی در کودکان   ۲۲
سیر و پیش آگهی افسردگی   ۲۲
درمان افسردگی   ۲۳
اندیکاسیونهای الکتروشوک    ۲۵
تست افسردگی بک (Beck)   ۲۵
مروری بر مطالعات انجام شده   ۲۷
بیان مسئله و اهمیت موضوع   ۲۹
اهداف   ۳۰
الف)هدف اصلی   ۳۰
ب) اهداف  ویژه    ۳۱
روش اجرا   ۳۲
نوع تحقیق   ۳۲
روش تحقیق   ۳۲
جامعه مورد بررسی   ۳۲
تعداد نمونه   ۳۲
روش نمونه گیری   ۳۲
روش اخذ اطلاعات   ۳۳
الف) پرسشنامه مشخصات فردی   ۳۳
ب) توصیف  آزمون Beck   ۳۳
روش انجام کار   ۳۶
متغیرها   ۳۶
تعاریف و مفاهیم بکار رفته   ۳۷
تست افسردگی Beck   ۳۸
مشکلات اجرای تحقیق   ۳۸
توصیف آماری و کلی نمونه مورد بررسی   ۳۸
جدول شماره ۱: توزیع فراوانی وضعیت افسردگی در دو گروه مورد بررسی   ۴۲
جدول شماره (۲): میانگین نمره تست Beck در دو گروه مورد بررسی   ۴۲
جدول شماره ۳: توزیع فروانی وضعیت افسردگی در دو گروه مورد بررسی بر حسب جنس   ۴۳
جدول شماره(۴): توزیع فراوانی وضعیت افسردگی در دو گروه مورد بررسی برحسب بعد خانوار   ۴۴
جدول شماره(۵): توزیع فراوانی وضعیت  افسردگی در دو گروه مورد بررسی برحسب وضعیت مسکن   ۴۵
جدول شماره(۶): توزیع فراوانی وضعیت افسردگی در دو گروه مورد بررسی برحسب شغل مادر   ۴۶
پیشنهادها   ۵۰
منابع و مآخذ   ۵۳

منابع و مآخذ

۱٫ پورافکاری، نصرت ا… ترجمه چکیده روانپزشکی بالینی ها رولد کاپلان- بنیامین سادوک- چاپ سوم انتشارات آزاده – پاییز ۱۳۷۷- صفحه ۱۰۹-۹۶٫

۲٫  داویدیان، هاراطون- گزیده ای از تازه های پزشکی- سال سوم- شماره چهارم- صفحه ۳۵-۳۳٫

۳٫ فتحی آشتیانی،  علی- بررسی تحولی تصور از خود، حرمت خود، اضطراب و افسردگی در نوجوانان تیزهوش و عادی- پایان نامه دکترای روانشناسی-۱۳۷۴- صفحه ۷

۴٫ قهقایی، اعظم، نحوه مقابله با تنیدگی در بین دانش آموزان تیزهوش و عادی- پایان نامه کارشناسی ارشد- ۱۳۷۸- صفحه ۱۵

۵٫ کاپلان و سادک- خلاصه  روانپزشکی- ۱۹۹۸ – جلد سوم- صفحه ۶۳۰-۶۲۳

۶٫ کاظمی حقیقی، ناصرالدین- کلیاتی از روانشناسی تیزهوش- مجله استعدادهای درخشان- ۱۳۷۱- جلد اول- صفحه۵۵ و۵۶

۷٫ مجتمدی، سیدیوسف- کیانی، کیانوش- قنبر پورمقدم، رضا- دستیابی به اصول بیماریهای روانپزشکی- چاپ اول- انتشارات شهر آب- پاییز ۱۳۷۵- صفحه ۱۹۴-۱۸۰

۸٫ میرنسب، میرمحمود- رابطه توکل به خدا و رهیافتهای مقابله ای دیگر با اضطراب و افسردگی در دانش آموزان تیزهوش و عادی- پایان نامه کارشناسی ارشد- ۱۳۷۹- صفحه ۲۵

۹٫ نیکخو، محمدرضا- هامایاک آوادیس یانس- ترجمه اصول روانپزشکی بالینی(راهبردهای تشخیص و درمانی اختلالات روانی) چاپ اول- انتشارات سخن- بهار ۱۳۷۶- صفحه ۱۹۴-۱۶۰

۱۰٫ ویکتورای، رئوس- اصول طب داخلی هارسیون- اختلالات روانپزشکی- ۱۹۹۸- صفحه۴۷-۳۴

۱۱٫ Antonys  fauci-  et  al-  Harrison  s-  principles  of  Internal   Medicine-  ۴  th  ed-  VOL 1.  MC Graw  Hill  U.S.A 1998,  ۱۱۲۵- ۱۳۰۰

 

۱۲٫  Baker . A: Depression  and  suicidal  ideation  amony  academically  gifted  adolescents-  Gifted  child  quarterly- 1995-  pp: 218-223

 

۱۳٫ Brendt, David  and  Kaiser , charles:   predictors   of  loneliness  in   the  gifted  adolescent- Gifted  child  guarterly –  ۱۹۸۵- pp:74.77

 

۱۴٫  Gallagher,s : the  public  and  professional  perception   of  the  emotional   status   of  gifted  children- Journalfor  the  education  of  the  Gifted – ۱۹۹۰ –pp:  ۲۰۲٫۲۱۱

 

۱۵٫  J Games  H.Scully ,  psychiatry  (NMS)  ۳ rd  edition  willims  and  wikins    ۱۹۹۶  Diagnosis  and     Tretment     (۸۳-۹۵).

 

۱۶٫  Harkness  KL.  MD .    Monroe  MD .  the  jornal   of  child  psycholog  and    psychiatry.    ۱۹۹۰ . V: 3 . P: 136.

 

۱۷٫  Kaplan  Harold  IMD ,  sadock   bengamin    IMD ,  synopsis  of  psychiatry ,  Williams   and  wilkins    ۱۹۹۸ ,  ۱۳۴- ۲۱۲٫

 

۱۸٫ Kaplan    Harold   IMD  ,   sadock   bengamin   IMD ,  Comprehensive   Text  book  of   psechiatry .  Williams  and  wilkins    ۱۹۹۸ :  ۳۴۵-۴۵۰

 

۱۹٫  Tomlinson ,  Delisle  : suicide  among  gifted  women – Journal  of  Abnormal   psychology-   ۱۹۸۶ – pp : 123 – ۱۳۰

مقدمه :

افسردگی یک سندرم و شامل مجموعه علایمی است که یک علت خاص را نمی توان برای آن پیدا کرد علایم این بیماری عبارتند از: افسرده بودن خلق و خوی در بیشتر روزها، کاهش آشکار علاقه و میل به هر نوع فعالیتی در زندگی، کاهش وزن، بی خوابی، خستگی و کاهش انرژی، احساس بی ارزشی و گناهکار بودن و کاهش تمرکز و تصمیم گیری و اندیشیدن به مرگ و خودکشی بدون داشتن طرحی برای آن.

این بیماری شایعترین بیماری روانی بعد از اضطراب می باشد با توجه به مواردی نظیر شیوع بالای ابتلا در دوره جوانی و ضربه های روحی عظیمی که به اطرافیان بیمار افسرده و جامعه وارد
می شود، غیرفعال شدن و کاهش کارآیی قشر عظیمی از نیروی فعال جامعه و تاثیر منفی بر دیگران و زیان اقتصادی و اجتماعی آن، نیاز به تحقیق در این مورد اهمیتی دوچندان دارد.

عامل دیگر اهمیت این تحقیق را می توان در این دانست که اکثر آمار و اطلاعات ما در مورد میزان شیوع افسردگی برگرفته از اطلاعات و تحقیقات در جوامع دیگر خصوصا جوامع غربی است با توجه به اینکه  عوامل موثر بر افسردگی در هر جامعه متفاوت است بنابراین نیازمند به اطلاعات در مورد این بیماری در جامعه خودمان هستیم تا هم عوامل و علل آن را در جامعه خودمان بشناسیم و هم در رفع آن کوشاتر باشیم.

تحقیق در مورد شیوع افسردگی در دانش آموزان دبیرستانهای تیزهوشان از نیازهای جامعه ماست زیرا چنین دانش آموزانی در آینده عهده دار مسئولیت های خطیر جامعه می شوند و مردم نیز از این دانش آموزان انتظار بیشتری دارند. بنابراین می بایست از هر نظر، چه روحی و چه جسمی در سطح بالایی قرار داشته باشند که بتوانند آینده سازان خوبی برای کشور باشند و مسئولین و جامعه، باید حداکثر تلاش را برای کاهش و رفع این بیماری در دانش آموزان انجام دهند.  عدم شناخت مدیران، معلمان و والدین از ویژگیهای شخصیتی و وضعیت روحی دانش آموزان، بخصوص دانش آموزانی که از توانایی خاصی برخوردارند. همچنین کمبود امکانات در فراهم آوردن فرصتهایی برای شکوفا سازی قابلیتهای آنان و در نهایت فقدان کمکهای ویژه در این راستا همگی از عواملی به شمار می روند که مانع تجلی این قابلیتها خواهد شد.

 به یقین عده زیادی در طی این روند قربانی این عدم شناخت ها می شوند که برای آنان ارمغانی جز ابتلا به اختلالات جسمی و روانی در پی نخواهد داشت. بنابراین هر جامعه ای که به بقا و پیشرفت خودش می اندیشد باید استعدادهای درخشان خود را در کانون توجه قرار دهد.

نکات فوق لزوم اهمیت بررسیهای دقیق و موشکافانه در مورد نیازهای فردی، ویژگیهای شخصیتی و بیماریهای روحی و روانی این افراد را آشکار می سازد. تا با توجه به نتیجه حاصل از این بررسی ها، پیشنهادهایی در جهت توجه هر چه بیشتر نسبت به آنان ارائه دهیم.


کلیات

حدود ۲۵۰۰ سال است که اختلالات خلق خصوصا فرمهای افسردگی آنها زندگی بشر را متاثر ساخته است. تا آنجا که نه تنها در مدارک طبی قدیم بلکه در آثار هنری همچون داستانها،
افسانه ها و نقاشیها می توان ردی از آنها را باز یافت. به عنوان مثال داستان  شاه سائول (king  saul) و داستان خودکشی آژاکس در الیاد هومر هر دو یک سندرم افسردگی را توصیف
کرده اند.

بسیاری از آنچه را که امروزه در مورد اختلالات خلق می دانیم توسط رومیان و یونانیان قدیم شرح داده شده است. اولین بار افلاطون ۴۵۰ سال قبل از میلاد اصطلاح ملانوکولی را برای توصیف اختلالات افسردگی و مانیا به کار برد. در سال ۱۹۵۴ میلادی ژول با یاژه فرانسوی جنون دوشکلی(folic  double  form) را که در آن بیمار دچار افسردگی عمیق به حالت بهت زده می شود تعریف کرد.

 در حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد، کورنلیوس در کتاب De  Medicina افسردگی را ناشی از صفرای سیاه معرفی نمود این اصطلاح  را پزشکان دیگر از جمله ارسطو(۱۲۰ تا ۱۸۰ بعد از میلاد) و جالینوس(۱۲۹ تا ۱۹۹ بعد از میلاد) و الکساندر ترالز در قرن هشتم نیز بکار بردند.

 در سال ۱۸۵۴ ژول فالره جنون ادواری را توصیف نمود. چنین بیمارانی متناوباحالات خلقی مانی و افسردگی را تجربه می کنند.

در سال ۱۸۸۲ کارل کالبام روانپزشک آلمانی با استفاده از اصطلاح  «سایکلوتایمی» مانی و افسردگی را مراحل مختلف یک بیماری توصیف نمود. امیل کرپلین در سال ۱۸۹۹ مفهوم بیماری مانیک- دپرسیو را شرح داد که شامل اکثر ملاکهای تشخیصی است و امروزه روانپزشکان برای تشخیص این بیماری از آنها استفاده می کنند همچنین کرپلین افسردگی رجعتی (Involutional    melancholia) را شرح داد که پس از یائسگی در زنها و اواخر بزرگسالی در مردها شروع می شود و از آن به بعد یکی از معادلهای اختلالات خلقی با شروع دیررس شمرده می شود.(۵)

اختلالات خلقی شامل اختلالات افسردگی، اختلالات دوقطبی و افسردگی همراه با بیماریهای طبی یا سوء استفاده از الکل و سایر مواد می باشد.(۱۸)

 خلق آدمی ممکن است طبیعی، بالا یا پایین باشد افسردگی، فروریختن ممتد در خلق پایین است که با کاهش انرژی و علاقه، احساس گناه، اشکال در تمرکز، بی اشتهایی و افکار خودکشی نمایان می شود و محدود به زمان و مکان خاصی نیست و واکنشی در برابر استرس است.

اخیرا اختلالات خلقی  در کودکان و نوجوانان بیشتر شناسایی و درمان می شوند. بچه های کوپک افسرده اغلب نشانهایی بروز می دهند که در سنین بالاتر شیوع کمتری دارد. این نشانه ها عبارتند از: توهمات شنوایی هماهنگ با خلق، شکایات بدنی، ظاهر غمگین و کناره گیر و عزت نفس پایین. نشانه هایی هم هستند که بدون توجه به سن و وضعیت رشدی به صورت یکسان در بیماران ظاهر می شود و شامل:  افکار خودکشی، خلق افسرده یا تحریک پذیر، بی خوابی و کاهش توانایی تمرکز می شود.

 با این حال مسائل رشد بر تظاهر تمام نشانه ها تاثیر می گذارد. برای مثال، نوجوانان غمگین که به طور مکرر افکار خودکشی را بروز می دهند، عموما قادر به طرح نقشه ای واقعی برای خودکشی یا تبدیل افکارشان به عمل نیستند. خلق نوجوانان مخصوصا در مقابل چندین عامل استرس زای اجتماعی نظیر اختلاف خانوادگی مزمن، سوء رفتار و مسامحه و شکستهای تحصیلی آسیب پذیر است. اکثر نوجوانان و جوانان مبتلا به اختلال افسردگی عمده قبلا قربانی سوء رفتار یا مسامحه بوده اند. جوانان دچار اختلالات افسردگی در محیطهای مسموم ممکن است با کاهش استرس یا بیرون آمدن از آن محیط نشانه های افسردگیشان بهبود یابد. وقتی نوجوان عزیزی را از دست بدهد، داغدیدگی نیز حتی در غیاب اختلال افسردگی غالبا کانون درمان روانپزشکی قرار
می گیرد.(۵)

این پژوهش سعی دارد شیوع افسردگی را در سطح دبیرستانهای تیزهوشان استان یزد مورد بررسی قرار دهد و شیوع افسردگی را در این دانش آموزان با دانش آموزان مدارس عادی مقایسه نماید.

اختلالات خلقی

مشخصه اختلالات خلقی عبارت است از وجود اختلالی در تنظیم خلق، رفتار و عاطفه. همانطور که گفته شد اختلالات خلقی تقسیم می شوند به:

اختلالات افسردگی
اختلالات دوقطبی
افسردگی همراه با بیماری طبی یا سوء استفاده الکل یا سایر مواد.

اختلالات افسردگی  با فقدان اپیزود مانیا یا هیپومانیا از اختلال دو قطبی افتراق می یابند. (۱۸)

افسردگی(Depression)

افسردگی به صورت خلق افسرده به طور روزمره به مدت لااقل دو هفته توصیف می شود( جدول الف) مشخصه های یک اپیزود بیماری عبارتند از غمگینی(sadness) بی تفاوتی یا بی احساسی (آپاتی)، یا برافروختگی (irritability) که معمولا با تغییر در تعدادی از کارکردهای عصبی- نباتی همراه است از جمله الگوهای خوابیدن، اشتها، وزن، کندی یا سراسیمگی حرکتی، خستگی، اشکال در تمرکز و تصمیم گیری، احساس شوم یا گناه و افکار مرگ یا مردن. بیماران مبتلا به افسردگ درون زاد در تمام فعالیتهای لذت بخش عمیقا احساس عدم لذت می کنند، سحرخیز هستند، احساس می کنند کیفیت حالت خلقی ملالت انگیزشان با غمگینی متفاوت است و اغلب متوجه تغییرات روزانه در خلق خود می شوند( صبحها بدتر است). در عین حال این خصایص شدید به طور متناقضی پیشگویی کننده پاسخ بهتر به درمان ضدافسردگی است. تقریبا ۱۵% از کل جمعیت زمانی در طول زندگی خود یک اپیزود افسردگی عمده را تجربه می کنند، و ۸%-۶% از تمام بیماران سرپایی درمانگاههای عمومی معیارهای تشخیصی این اختلال را دارند. معهذا اغلب افسردگی تشخیص داده نمی شود و حتی در موارد بیشتری به طور مناسب درمان نمی شود.

الف) حداقل ۵ تا از علائم زیر در یک دوره دو هفته ای وجود داشته باشند، به طوری که تغییر در کارکرد قبلی فرد نمایانگر وجود آنها باشد. حداقل یکی از این علائم(۱) خلق افسرده یا (۲) بی علاقگی یا بی لذتی باشد.

نکته: علائمی را که به وضوح مربوط به یک بیماری طبی عمومی هستند، و هذیانها و توهمهای نامتناسب با خلق را نباید منظور کرد.

۱)   خلق افسرده در قسمت اعظم روز و تقریبا هر روز، طبق گزارش خود بیمار( مثلا احساس اندوه یا پوچی کند) یا مشاهدات دیگران( مثلا گریان به نظر برسد) نکته: در اطفال و نوجوانان می تواند به صورت خلق برافروخته (irritable) باشد.

۲)   کاهش قابل ملاحظه در علاقه یا لذت، در تمام یا تقریبا تمام فعالیتها، در قسمت اعظم روز و تقریبا هر روز( طبق گزارش خود بیمار یا مشاهدات دیگران)

۳)   کاهش قابل توجه در وزن بدن بی آنکه خود فرد رژیم غذایی گرفته باشد، یا افزایش وزن
( مثلا بیش از ۵۰% تغییر وزن در ماه) و یا کاهش یا افزایش اشتها تقریبا هر روز. نکته: در اطفال، نرسیدن به وزن قابل انتظار را باید در نظر گرفت.

۴)      بی خوابی یا پرخوابی، تقریبا هر روز

۵)      سرآسیمگی یا کندی روانی- حرکتی، تقریبا هر روز ( صرفا احساس ذهنی بی قراری یا کندی نباشد، بلکه باید برای دیگران قابل مشاهده باشد.)

۶)      خستگی یا فقدان کارمایه(انرژی) تقریبا هر روز.

۷)   احساس بی ارزشی یا احساس گناه شدید یا نامتناسب( که می تواند هذیانی باشد) تقریبا هر روز( فرد صرفا از بابت بیمار بودن خود احساس گناه نکند یا خود را سرزنش نکند)

۸)      کاهش قدرت تفکر یا تمرکز یا بلاتصمیمی تقریبا هر روز( طبق گزارش خود بیمار با مشاهده دیگران)

۹)   افکار عود کننده راجع به مرگ( نه صرفا ترس از مردن) افکار مکرر خودکشی بدون داشتن نقشه ای خاص، اقدام به خودکشی، یا داشتن نقشه ای خاص برای دست زدن به خودکشی.

ب) علائم مزبور جزء معیارهای یک حمله مختلط نباشد.

پ) این علائم، به لحاظ بالینی، رنج و عذابی چشمگیر یا اختلالی قابل توجه در کارکردهای اجتماعی، شغلی و سایر حوزه های مهم کارکرد ایجاد کرده باشند.

ت) علائم، ناشی از اثرات فیزیولوژیک مستقیم یک ماده( مثلا از مواد مورد سوء مصرف یا از داروها) با یک بیماری طبی عمومی( مثل کمکاری تیرویید) نباشند.

ث) داغدیدگی (bereavement) توجیه بهتری برای علائم نباشد. یعنی به دنبال از دست رفتن یک فرد مورد علاقه، علائم فرد بیش از دو ماه طول بکشند، یا اختلال قابل توجهی در کارکرد، اشتغال خاطر بیمار گونه ای با بی ارزشی، فکر خودکشی، علائم روانپریشانه، یا کندی روانی- حرکتی وجود داشته باشد.

 

اگر پزشکی به وجود حمله افسردگی شک کند، اولین وظیفه او تعیین این مسئله است که آیا افسردگی یک قطبی است یا دوقطبی، یا این که در زمره ۱۵%-۱۰% از مواردی است که ثانویه به بیماری طبی عمومی یا سوء مصرف مواد می باشد. پزشکان همچنین باید خطر خودکشی را با پرسش مستقیم ارزیابی کنند زیرا بیماران اگر مجبور نباشند از صحبت کردن درمورد چنین افکاری اکراه دارند.

 اگر نقشه های اختصاصی برای خودکشی کشف شود، یا عوامل خطر قابل ملاحظه ای وجود داشته باشد( مثل سابقه قبلی اقدام به خودکشی، ناامیدی مفرط، بیماری طبی همزمان، سوء استفاده مواد یا انزوای اجتماعی). بیمار باید برای مراقبت فوری به متخصص روانپزشکی ارجاع شود. تقریبا۱۵% از بیمارانی که بیماری افسردگیشان  درمان نشده باشد، اقدام به خودکشی خواهند کرد، و اکثر این بیماران در طول یک ماه قبل از مرگشان به جستجوی کمک از پزشک برمی آیند.

مطالعه فرهنگهای مختلف نشان داده که تظاهرات بیرونی افسردگی مختلف است، اما علائم اصلی مشابه اند. بروز افسردگی با افزایش سن، افزایش می یابد. بدون توجه به سن، شیوع اختلال در زنان تقریبا دوبرابر مردان است. قبلا اعتقاد براین بود که این تفاوت بروز در دو جنس بازتابی از عوامل اجتماعی- فرهنگی است. اما مطالعات طولی اخیر در مورد دوقلوها نشان دهنده آن است که در زنان بالغ آسیب پذیری نسبت به افسردگی عمده به میزان زیادی منشاء وراثتی دارد و اثر عوامل محیطی موقتی بوده و بر شیوع مادام العمر تاثیری ندارد ارتباط بین فشار روانی، حوادث منفی زندگی، وشروع حملات افسردگی نامشخص است. مطمئنا حوادث منفی زندگی می تواند افسردگی را تسریع نموده و در بروز آن سهیم باشد اما خود افسردگی می تواند منبع تجارب پرفشار (stressful) باشد.

 اختلالات افسردگی یک قطبی معمولا در اوایل بزرگسالی شروع می شود و احتمال عود آنها در طول عمر وجود دارد. بهترین پیشگویی کننده خطر بروز اختلال در آینده، تعداد حملات قبلی است، اما پیش بینی بعد از یک حمله منفرد قابل اعتماد نیست ۶۰%-۵۰% از بیمارانی که اولین حمله را دارند، لااقل یک یا دو حمله بعدی را هم خواهند داشت. بعضی از بیماران حملات متعددی را تجربه می کنند که در طول زمان  شدیدتر و مکررتر می شود طول مدت یک حمله درمان نشده به میزان زیادی متفاوت است، در طیفی از چند ماه تا لااقل یک سال. الگوی عود و پیشرفت بالینی در یک حمله ایجاد شده متغییر است. در تعداد کمی از بیماران شدت حمله افسردگی ممکن است به سمت علائم روانپریشانه پیشرفت کند. الگوی فصلی افسردگی، که اصطلاحا اختلال عاطفی فصلی (seasonal  affective  disorder) نامیده می شود، ممکن است به صورت شروع و فروکش حمله ها در زمانهای قابل پیش بینی در طول سال ظاهر شود این اختلال در زنان شایعتر است و علائمش عبارت است از: بی انرژی بودن، خستگی، افزایش وزن و پرخوابی. شیوع با دور شدن از ناحیه استوایی زمین افزایش می یابد و با تغییر کرونوبیولوژی در معرض نور قرار گرفتن، خلق بهبود می یابد.(۱۰)

تشخیص اختلال افسردگی عمده نوجوانان و جوانان با تظاهرات حاد و بدون نشانه های روانی قبلی آسان است اما در بسیاری از موارد شروع آن تدریجی بوده و در کودکی بروز می کند که سالها  دچار مشکلات بیش فعالی، اختلال اضطراب جدایی یا نشانه های افسردگی متناوب بوده است.  طبق ملاکهای تشخیصی DSM-IV برای اختلال افسردگی عمده، حداقل باید ۵ نشانه در یک دوره دو هفته ای وجود داشته و تغییری در کارکرد قبلی فرد ایجاد شود.( جدول الف) از جمله نشانه های ضروری عبارتند از:

خلق افسرده یا تحریک پذیر
فقدان علاقه یا احساس لذت

نشانه های دیگری که ۴ ملاک تشخیصی دیگر از آنها گرفته شده اند عبارتند از:

– ناتوانی کودک در کسب وزن مورد انتظار

 – بی خوابی یا پرخوابی روزانه

 – تحریک یا کندی روانی حرکتی

–  خستگی روزانه یا فقدان انرژی

– احساس بی ارزشی یا احساس گناه نامتناسب

– کاهش توانایی تفکر یا تمرکز

– افکار تکرار شونده مرگ.

 این نشانه ها باید موجب اختلال اجتماعی یا تحصیلی شوند. نشانه ها برای اینکه مشمول ملاکهای تشخیصی اختلال افسردگی عمده  باشند نباید ناشی از تاثیر مستقل مواد(مانند الکل) باشند. تشخیص اختلال افسردگی  عمده ظرف دو ماه پس از فقدان فردی عزیز گذاشته نمی شود، مگر مواردی که اختلال بارز کارکردی، اشتغال ذهنی بیمارگونه با بی ارزشی، افکار خودکشی، نشانه های سایکوز یا کندی روانی حرکتی وجود داشته باشد.

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رابطه بین شادکامی در بروز اختلالات روانی از جمله اضطراب ، استرس و افسردگی
  • مقاله میزان افسردگی بین مردان بازنشسته و شاغل
  • مقاله نقش ورزش در از بین بردن افسردگی
  • مقاله مقایسه میزان افسردگی جانبازان خفیف و شدید
  • مقاله تعیین میزان افسردگی در دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.